Tutkimistani 181 raiskauksesta puolet olisi voitu estää sillä, että uhri olisi toiminut yleisesti hyväksyttävällä tavalla

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miksi naisille ei saa sanoa että kun käyttää maalaisjärkeä niin riski joutua raiskatuksi pienenee?
Totta kai saa sanoa. Ja varmasti sanotaankin (kuten esim. sinä nyt). Mutta miksei miehille saa sanoa että tästäkin huolimatta se riksi on olemassa? Ja mitä hyötyy tuosta tiedosta se joka on jo raiskattu? (No kuule mitäs läksit, ei ois raiskattu jos et ois juonu. Ehkä.)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Eihän ny pahoinpitely ole sama asia! Siis MIEHEN pahoinpitely. Ihan eri asia miesten liikkua iltamyöhällä kaduilla ja baareissa.
Naisen joutuminen pahoinpidellyksi on yleensä ihan oma vika. Pitäisi tajuta olla ärsyttämättä miestä varsinkaan jos se on humalassa, mutta ei, yleensä vaan ärsytetään ja nalkutetaan ja sitten itketään kun se mies (ihan oletetusti ) Löi. Mun mielestä jokainen pahoinpidelty nainen saa kyllä katsoa peiliin!
Eräs miestuttavani joutui tässä osittain pahoipidellyksi, pääsi lyönnin jälkeen pakenemaan tilanteesta. Minusta selkeän riskin otti vaikka mies onkin, lähti yksin baarista kävelemään kotiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut odottaa kaveria/tulla taksilla kotiin. Oli onneksi siinä kunnossa että pystyi ottamaan jalat alleen ja juoksee järkevään paikkaan, päissään ollessaan olisi varmasti tullut turpaan ja pahasti.

Jos hän haluaa estää tämän tapahtumasta toiste niin mitä tulisi tehdä? Huutaa että "hei et sä vaan saa lyödä mua, kun mulla on oikeus tässä kävellä". Ihan toinen asia on että ovatko tuomiot sitä mitä niiden pitäisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miksi naisille ei saa sanoa että kun käyttää maalaisjärkeä niin riski joutua raiskatuksi pienenee?
Totta kai saa sanoa. Ja varmasti sanotaankin (kuten esim. sinä nyt). Mutta miksei miehille saa sanoa että tästäkin huolimatta se riksi on olemassa? Ja mitä hyötyy tuosta tiedosta se joka on jo raiskattu? (No kuule mitäs läksit, ei ois raiskattu jos et ois juonu. Ehkä.)
Onko tässä kielletty se että riskejä olisi muutenkin olemassa? Otsikossa sanotaan että puolet olisi voitu estää, oletan siis että sitä toista puolta ei. Mutta eikö silti kannata pyrkiä edes estämään se toinen puoli mikä on mahdollista?

Yksi tuttu 15v tyttö raiskattiin tuossa joku aika sitten. Kyllä, hän oli humalassa eikä edes itse muista kunnolla tapahtumia. Ei ole järkeä syyttää häntä tapahtumasta, vikahan on 100% raiskaajan. Mutta jos tästä edes hänen kaverinsa oppisivat sen verran etteivät humalassa lähde yksin vieraiden miesten matkaan niin kai siitä "tiedosta" joku hyöty olisi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan totta:
Ja kaikki raiskaukset olisi estetty, jos raiskaaja olisi toiminut yleisesti hyvaksyttavalla tavalla eli jattanyt raiskaamatta!
Näin just!
No mitä hiivattia minua hyödyttää ajatella noin? Minä en voi vaikuttaa raiskaajan käytökseen, mutta omaani voin. Jos itse joudun raiskatuksi ei paljon lohduta, että en ainakaan itse raiskannut.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan totta:
Ja kaikki raiskaukset olisi estetty, jos raiskaaja olisi toiminut yleisesti hyvaksyttavalla tavalla eli jattanyt raiskaamatta!
Näin just!
No mitä hiivattia minua hyödyttää ajatella noin? Minä en voi vaikuttaa raiskaajan käytökseen, mutta omaani voin. Jos itse joudun raiskatuksi ei paljon lohduta, että en ainakaan itse raiskannut.
Toisaalta jos joudut raiskatuksi, tuskin sinua sekään lohduttaa, että olet toiminut yleisesti hyväksytyllä tavalla, mitä se nyt onkaan. Usko mua, tulisit loppuelämäsi miettimään jokatapauksessa, että mitä oli se, mitä teit väärin, kun näin kävi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan totta:
Ja kaikki raiskaukset olisi estetty, jos raiskaaja olisi toiminut yleisesti hyvaksyttavalla tavalla eli jattanyt raiskaamatta!
Näin just!
No mitä hiivattia minua hyödyttää ajatella noin? Minä en voi vaikuttaa raiskaajan käytökseen, mutta omaani voin. Jos itse joudun raiskatuksi ei paljon lohduta, että en ainakaan itse raiskannut.
Toisaalta jos joudut raiskatuksi, tuskin sinua sekään lohduttaa, että olet toiminut yleisesti hyväksytyllä tavalla, mitä se nyt onkaan. Usko mua, tulisit loppuelämäsi miettimään jokatapauksessa, että mitä oli se, mitä teit väärin, kun näin kävi.
Eikö nästä viesteistä jo selvinnyt että väärin ainakin tuli tehtyä. Olit humalassa, sulla oli vääränlaiset vaatteet, ehkä jopa korkokengät, olit liikkeelä yksin, olit liikkeellä illalla, tai jopa yöllä. Voi itku.
 
Ihme homma että on ihan ok että ihmisiä varoitellaan ettei määrätyissä paikoissa ULKOMAILLA pidä liikkua pimeän aikaan eikä varsinkaan kännissä. Sen enempää miesten kuin naistenkaan ja tämän liki jokainen täysijärkinen ottaakin todesta. Mutta jos saman sanoo Suomessa ja varsinkin naisille niin heti on teleketjufemakot hyppimässä seinille.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ihme homma että on ihan ok että ihmisiä varoitellaan ettei määrätyissä paikoissa ULKOMAILLA pidä liikkua pimeän aikaan eikä varsinkaan kännissä. Sen enempää miesten kuin naistenkaan ja tämän liki jokainen täysijärkinen ottaakin todesta. Mutta jos saman sanoo Suomessa ja varsinkin naisille niin heti on teleketjufemakot hyppimässä seinille.
Ei tässä kukaan silmille hypi. Mutta sä luultavasti tajuaisit pointin paremmin, jos joku ois joskus sillä tavalla tunkeutunut sun seksuaaliselle yksityisalueelle ja tehnyt siellä isoakin vahinkoa. Jos sulle ois niin tehty, sä tajuaisit, että syyllisyys tapahtuneesta on niin valtava sillä uhrilla, että jossain vaiheessa tulee raja vastaan, paljonko paskaa ja syyllistämistä jaksaa ottaa vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ihme homma että on ihan ok että ihmisiä varoitellaan ettei määrätyissä paikoissa ULKOMAILLA pidä liikkua pimeän aikaan eikä varsinkaan kännissä. Sen enempää miesten kuin naistenkaan ja tämän liki jokainen täysijärkinen ottaakin todesta. Mutta jos saman sanoo Suomessa ja varsinkin naisille niin heti on teleketjufemakot hyppimässä seinille.
Ei tässä kukaan silmille hypi. Mutta sä luultavasti tajuaisit pointin paremmin, jos joku ois joskus sillä tavalla tunkeutunut sun seksuaaliselle yksityisalueelle ja tehnyt siellä isoakin vahinkoa. Jos sulle ois niin tehty, sä tajuaisit, että syyllisyys tapahtuneesta on niin valtava sillä uhrilla, että jossain vaiheessa tulee raja vastaan, paljonko paskaa ja syyllistämistä jaksaa ottaa vastaan.
Tai hiutassu puukolla nakkikioskijonossa. Oletko muuten ikinä ollut kännissä kioskilla? Esim. Vai toimitko itse kuten opetat?
 
jenmo
Alkuperäinen kirjoittaja Veeruska:
Mut siis eikö teistä yksikään nainen ikinä käyttäydy yöelämässä sopimattomalla tavalla ja tahallaan ja tarkoituksella anna mehen ymmärtää että ollaan kiinnostuneita. Ja täysin hyötymistarkoituksella. Maksatetaan koko ilta äijjällä ja flirttailaan ja tanssitaan hitaita. Silti ei naisella oo mitään tarkotusta ikinä antaa äijjälle. Naiset saa hyväksikäyttää kiimasta ja kännistä miestä ihan miten päin vaan, mut kukaan ei myönnä että on itse saattanut hieman edesauttaa raiskatuksi tulemista. Eihän se koskaan hyväksyttävää oo jos on kieltänyt. Mutta tuossa poliisiin jutussahan nimen omaan sanottiin ettei naisetkaan ole enään välttämättä tiedostavassa tilassa vaan niin päissään etteivät välttist oo saanut sanottua että EI. Ja se on musta ihan oma vika.
PEESI! Sillon on omaaki syytä jos ite ensin käyttää miestä illan hyväkseen ja antaa ymmärtää ties mitä! Ja lopuksi molemmat niin sekasi etteivät älyä sitä ei-sanaa käyttää...tai ymmärrä sen merkitystä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei tässä kukaan silmille hypi. Mutta sä luultavasti tajuaisit pointin paremmin, jos joku ois joskus sillä tavalla tunkeutunut sun seksuaaliselle yksityisalueelle ja tehnyt siellä isoakin vahinkoa. Jos sulle ois niin tehty, sä tajuaisit, että syyllisyys tapahtuneesta on niin valtava sillä uhrilla, että jossain vaiheessa tulee raja vastaan, paljonko paskaa ja syyllistämistä jaksaa ottaa vastaan.
Minä nyt en ole ainakaan syyllistänyt ketään. Mutta kun se vaan on tosiasia että joissakin tapauksissa itsekin voi sitä riskiä pienentää ja tämä koskee ihan kaikkea rikollisuutta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei tässä kukaan silmille hypi. Mutta sä luultavasti tajuaisit pointin paremmin, jos joku ois joskus sillä tavalla tunkeutunut sun seksuaaliselle yksityisalueelle ja tehnyt siellä isoakin vahinkoa. Jos sulle ois niin tehty, sä tajuaisit, että syyllisyys tapahtuneesta on niin valtava sillä uhrilla, että jossain vaiheessa tulee raja vastaan, paljonko paskaa ja syyllistämistä jaksaa ottaa vastaan.
Minä nyt en ole ainakaan syyllistänyt ketään. Mutta kun se vaan on tosiasia että joissakin tapauksissa itsekin voi sitä riskiä pienentää ja tämä koskee ihan kaikkea rikollisuutta.
Ehkä sä et tahallaan sitten syyllistä ketään, mutta tahattomasti lisäsit juuri äänesi siihen huutokuoroon, joka ainakin minun korviin kuulostaa huutavan "syyllinen!"

Voitko mitenkään tajuta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan totta:
Ja kaikki raiskaukset olisi estetty, jos raiskaaja olisi toiminut yleisesti hyvaksyttavalla tavalla eli jattanyt raiskaamatta!
Näin just!
No mitä hiivattia minua hyödyttää ajatella noin? Minä en voi vaikuttaa raiskaajan käytökseen, mutta omaani voin. Jos itse joudun raiskatuksi ei paljon lohduta, että en ainakaan itse raiskannut.
Toisaalta jos joudut raiskatuksi, tuskin sinua sekään lohduttaa, että olet toiminut yleisesti hyväksytyllä tavalla, mitä se nyt onkaan. Usko mua, tulisit loppuelämäsi miettimään jokatapauksessa, että mitä oli se, mitä teit väärin, kun näin kävi.
Niin, mutta jos pystyn estämään raiskauksen käyttäytymällä yleisesti hyväksytyllä tavalla, olen kuitenkin tyytyväinen. Kyllä vain olen kerran oikeasti ollut onnellinen, että olen ollut luotettavien kavereiden kanssa liikkeellä, kun olen joutunut "tyrmäystipatetuksi".

Jos taas joutuu raiskatuksi, vaikkei olisikaan omassa käyttäytymisessä mitään moitittavaa, se on mielestäni eri asia, kuin mikä tämän ketjun aihe on. Silloin tilanne on väistämätön, eikä sitä oikein voi mitenkään estää. Jos on mahdollisuus estää raiskatuksi tuleminen, miksi en toimisi niin?
 
jenmo
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei tässä kukaan silmille hypi. Mutta sä luultavasti tajuaisit pointin paremmin, jos joku ois joskus sillä tavalla tunkeutunut sun seksuaaliselle yksityisalueelle ja tehnyt siellä isoakin vahinkoa. Jos sulle ois niin tehty, sä tajuaisit, että syyllisyys tapahtuneesta on niin valtava sillä uhrilla, että jossain vaiheessa tulee raja vastaan, paljonko paskaa ja syyllistämistä jaksaa ottaa vastaan.
Minä nyt en ole ainakaan syyllistänyt ketään. Mutta kun se vaan on tosiasia että joissakin tapauksissa itsekin voi sitä riskiä pienentää ja tämä koskee ihan kaikkea rikollisuutta.
Timppaa peesaan tässä täysillä.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
No voi prkl. Varmaan asuntomurrotkin vähenisivät puoleen, jos kaikilla olisi megahälytysjärjestelmät. Tää uhrien syyllistäminen on niin perseestä! Ei kai rikos ole sen vähäisempi, jos se on ollut helppo tehdä? Ärsyttää!
siis eihän tässä nyt varsinaisesti syytetty uhreja, vaan sanottiin että osa olisi voitu estää..
ihan samalla tavalla kun annetaan ohjeistusta jolla voi välttää asuntomurrot,autovarkaudet ym. eli kun huolehtii siitä että tilaisuutta ei ns ole niin riski pienenee...
toista ei saa väkisin ottaa, sehän on selvä.. mutta kyllä naisen oma käytös osaltaan vaikuttaa onko raiskaukseen mahdollisuus vai ei... ei toki aina
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenmo:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei tässä kukaan silmille hypi. Mutta sä luultavasti tajuaisit pointin paremmin, jos joku ois joskus sillä tavalla tunkeutunut sun seksuaaliselle yksityisalueelle ja tehnyt siellä isoakin vahinkoa. Jos sulle ois niin tehty, sä tajuaisit, että syyllisyys tapahtuneesta on niin valtava sillä uhrilla, että jossain vaiheessa tulee raja vastaan, paljonko paskaa ja syyllistämistä jaksaa ottaa vastaan.
Minä nyt en ole ainakaan syyllistänyt ketään. Mutta kun se vaan on tosiasia että joissakin tapauksissa itsekin voi sitä riskiä pienentää ja tämä koskee ihan kaikkea rikollisuutta.
Timppaa peesaan tässä täysillä.
minàkin olen samaa mieltà vakkein kyllà lukenut ketjua làpi. rikollisuus on tuomittavaa ja meillà kunnon ihmisillà on kaikki oikeudet vapaaseen liikkumiseen, pukeutumiseen yms. silti esim meillà ei yksinkertaisesti kaikkea voi tehdà, jollei tàysin hullu ole
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Raiskaaja haluaa alistaa ja häväistä uhriaan, silloin ei ole merkitystä miten itse käyttäytyy.
Ja aikamoista valtaa raiskaaja saa varsinkin siinä tapauksessa, jos on onnistunut vaikuttamaan uhrin käyttäytymiseen tulevaisuudessa, pukeutumiseen esimerkiksi. Tai että saa uhrin pelkäämään ja säikkymään ja tällä tavalla rajoittaa tämän elämää vielä vuosienkin jälkeen.
 
Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ihme homma että on ihan ok että ihmisiä varoitellaan ettei määrätyissä paikoissa ULKOMAILLA pidä liikkua pimeän aikaan eikä varsinkaan kännissä. Sen enempää miesten kuin naistenkaan ja tämän liki jokainen täysijärkinen ottaakin todesta. Mutta jos saman sanoo Suomessa ja varsinkin naisille niin heti on teleketjufemakot hyppimässä seinille.
On ihan fiksua todeta, että älä mene heikoille jäille. On fiksua tarjota tietoja miten voi pelastua avannosta, tai mistä tunnistaa virtapaikan, tai paljonko jään paksuus on keskimäärin nyt. On fiksua varoittaa vaarallisista kohdista kylteillä.

On älytöntä kiljua että "tutkimistani 181 tapauksesta puolet hukkumisista olisi voitu estää, jos ei olisi alunperinkään menty heikoille jäille"! Tämä auttaa ketä, ja miten? Oliko alkujaan jotenkin epäselvää siinä ettei heikko jää kanna aikuista?

Ihmiset tekevät huonoja ratkaisuja. Kyllä, peiliin katsomisen paikka. Mutta hukkumistilastoja emme kyllä vähennä yhtään sillä että jeesustellaan sillä miten menneisyydessä olisi voitu toimia toisin. Enemmänkin kiinnostaisi tietää miten vältetään tuo tilanne jatkossa.

Esimerkiksi olisin kiinnostunut tietämään moniko raiskauksista sattuu ns. puskaraiskauksina, ulkotiloissa, yksityiskodissa, julkisissa tiloissa? Sen sijaan en ole kiinnostunut tietämään olisiko mahdollisesti joku jo tapahtunut asia ehkä 50% todennäköisyydellä mahdollisesti vältetty, jos ei olisi sinne yksityiskotiin alunperin mentykään.
 

Yhteistyössä