Tutkimistani 181 raiskauksesta puolet olisi voitu estää sillä, että uhri olisi toiminut yleisesti hyväksyttävällä tavalla

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En jaksanut lukea ketjua, mutta totean että mä oon aina ollut tuota mieltä. Siis sitä mieltä, että raiskatuksi tulemisen riskiä voi omalla toiminnallaan ja päätöksillään pienentää aika runsaastikin.

Ei se sitä tarkoita, että hyväksyisin raiskauksen jos humalainen uhri on yksin puistossa keskellä yötä minihameessa, vaan nimenomaan tuota mitä yläpuolelle kirjoitinkin: että raiskatuksi tulemisen riskiä on mahdollista itse pienentää.
sulle ei varmasti koskaan satu elämässä mitään pahaa kun olet niin viisas. Mutta jos sattuu, niin älä ainakaan tule itkemään palstalle, sovitaanko näin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sulle ei varmasti koskaan satu elämässä mitään pahaa kun olet niin viisas. Mutta jos sattuu, niin älä ainakaan tule itkemään palstalle, sovitaanko näin?
Sulla meni ohi niin että hujahti.

Ei tässä kukaan oo uhria syyllistänyt tai raiskaajaa puolustanut, todennut tosiasian vaan. Asian, josta on nyt tehty gradukin.

No, ei oo pakko ymmärtää, ainahan joku täällä ottaa kaiken henk.koht. loukkauksena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sulle ei varmasti koskaan satu elämässä mitään pahaa kun olet niin viisas. Mutta jos sattuu, niin älä ainakaan tule itkemään palstalle, sovitaanko näin?
Sulla meni ohi niin että hujahti.

Ei tässä kukaan oo uhria syyllistänyt tai raiskaajaa puolustanut, todennut tosiasian vaan. Asian, josta on nyt tehty gradukin.

No, ei oo pakko ymmärtää, ainahan joku täällä ottaa kaiken henk.koht. loukkauksena.
Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla. Uhria ei voi koskaan pitää syyllisenä, mutta tervettä järkeä voi käyttää. Oli sitten mies tai nainen, on sulaa tyhmyyttä kuljeskella yksinään tai entuudestaan tuntemattomassa seurassa umpihumalassa, siinä vaan kerjää vaikeuksia itselleen. Tulee ryöstetyksi, raiskatuksi tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla. Uhria ei voi koskaan pitää syyllisenä, mutta tervettä järkeä voi käyttää. Oli sitten mies tai nainen, on sulaa tyhmyyttä kuljeskella yksinään tai entuudestaan tuntemattomassa seurassa umpihumalassa, siinä vaan kerjää vaikeuksia itselleen. Tulee ryöstetyksi, raiskatuksi tms.
Jep. Jos tuossa tutkimuksessa ei olisi mitään perää, ts. jos raiskatuksi tulemisen riskiä ei muka voisi mitenkään omilla teoillaan ja valinnoillaan pienentää, niin miksi äidit sitten ohjeistavat tyttäriään olemaan menemättä vieraan kyytiin, lähtemättä baarista vieraan miehen matkaan, tulemaan kotiin taksilla sen sijaan että kävelisi yksin, jne...?

Riskin pienentäminen ei tarkoita riskin täydellistä nollaamista, sitä ei ehkä joku nyt ymmärrä...

OT; yritin kurkkia sua ikkunoista mutten nähnyt :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
OT; yritin kurkkia sua ikkunoista mutten nähnyt :D
:D damn! En ole varma olinko mä juuri oikeiden ikkunoiden takana, mutta tk:n ikkunoita ne ihan varmasti kyllä oli.
Harjoittelijakollega näytti mulle missä suunnassa leikkipuisto on :)
:LOL: Ai jaa. :D Me oltiin varmaan sitten menty jo, mä kävin hylkäämässä lapset seurakunnan lapsiparkkiin. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En jaksanut lukea ketjua, mutta totean että mä oon aina ollut tuota mieltä. Siis sitä mieltä, että raiskatuksi tulemisen riskiä voi omalla toiminnallaan ja päätöksillään pienentää aika runsaastikin.

Ei se sitä tarkoita, että hyväksyisin raiskauksen jos humalainen uhri on yksin puistossa keskellä yötä minihameessa, vaan nimenomaan tuota mitä yläpuolelle kirjoitinkin: että raiskatuksi tulemisen riskiä on mahdollista itse pienentää.
peesi.

ja mitä tulee osaan tämän ketjun kommentoinnista niin sehän on tunnettu tosiasia että varsinkin naisella raivokynnys madaltuu tiettynä aikana kuusta. ja kun se kynnys on jo alunperinkin ollu matala niin tämmönen uutisointi saa kunnon räjähyksen aikaseksi.

monilla on menny tutkimuksen pointti kyllä niiiiiin ohitte ettei oo tosikaan.

 
Miksiköhän yksikään palsta ei mene sekaisin kun julkistetaan jokavuotinen tilasto että suurin osa hukkuneista on kännisiä miehiä? Että kyllähän sitä voi ihan hyvin hukkua selvinkin päin ja vaikka kotona!
 
iita
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
No voi prkl. Varmaan asuntomurrotkin vähenisivät puoleen, jos kaikilla olisi megahälytysjärjestelmät. Tää uhrien syyllistäminen on niin perseestä! Ei kai rikos ole sen vähäisempi, jos se on ollut helppo tehdä? Ärsyttää!
Niin tai jos kaikki asuntomurtoja harrastelevat käyttäytyisivät yleisesti hyväksytyllä tavalla (Hahlin lokiikalla ajateltuna)
 
hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja iita:
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
No voi prkl. Varmaan asuntomurrotkin vähenisivät puoleen, jos kaikilla olisi megahälytysjärjestelmät. Tää uhrien syyllistäminen on niin perseestä! Ei kai rikos ole sen vähäisempi, jos se on ollut helppo tehdä? Ärsyttää!
Niin tai jos kaikki asuntomurtoja harrastelevat käyttäytyisivät yleisesti hyväksytyllä tavalla (Hahlin lokiikalla ajateltuna)
Voitteko te oikeasti olla noin tyhmiä? :eek:
Ilmeisesti sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä olen aina halveksinut naisia jotka eivät tee raiskauksesta rikosilmoitusta. Nyt mun on hiton paljon helpompi ymmärtää. Jos yleinen mielipide on tämä, että: "mitäs lähdit, mitäs provosoit, olit typerä ja vielä kännissä" jne. En ihmettele, ettei tuollaista asennetta ja syyllistämistä enää niskaansa jaksa ottaa. Vahinko on jo tapahtunut ja kärsit siitä nahoissasi lopun elämää, todennäköisesti silti pääset vähemmillä arvilla kuin viet asian poliisille ja ihmisten tietoon. Kyllä suomi on sovinistinen maa ja kaikkein räikeintä täällä näyttää olevan naisten sovinistisuus.
Samasta asiasta keskusteltiin erään poliisin kanssa. Hän myös sanoi, ettei yhtään ihmettele asiaa kun uhria syyllistetään ja lopuksi tuomio on ei mitään. Suomessa kun ajatellaan, että tekijällä on ihmisoikeus mutta ei uhrilla.
Vähän ot mut tuli tosta just mieleen kun tutun mies oli lievästi pahoinpidelly tätä tuttuani ja uhkaillut yms. Tuttuni kävi tekemässä rikosilmoituksen ja hänelle sanottiin, että aikuisten ihmisten tulisi itse pystyä selvittämään riitansa. :kieh: Mä niin kovasti haluaisin kunnioittaa poliiseja, mut ikävä kyllä se kunnioitus on kadonnu näiden sovinistisinivuokkojen takia.
 
Hyvä hyvä vastuuta myös naisille
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kova väite: Puolet raiskauksista estettävissä "uhrin käytöksellä"
Kova väite: Puolet raiskauksista estettävissä "uhrin käytöksellä" Julkaistu: 8:436 kommenttia
Lähetetty kerran
Kuva: EPA / All Over Press

Kuva: EPA / All Over PressOikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen torstaina julkistaman tilaston mukaan poliisille ilmoitettujen raiskausten määrä on ollut viime vuodet rajussa kasvussa. Vanhempi rikoskonstaapeli Ville Hahl Varsinais-Suomen poliisilaitoksesta arvioi, että raiskauksia voitaisiin vähentää auttamalla uhria huomaamaan käyttäytymiseensä liittyviä riskejä, kertoo Savon Sanomat.

- Tutkimistani 181 raiskauksesta puolet olisi voitu estää sillä, että uhri olisi toiminut yleisesti hyväksyttävällä tavalla, Hahl täräyttää.

Hahl teki Joensuun yliopistoon oikeustieteen gradu-lopputyönsä Helsingissä poliisille ilmoitetuista, aikuisiin kohdistuneista seksuaalirikoksista.

Hahlin mukaan lähes kaikkiin hänen tutkimiinsa raiskaustapauksiin liittyi naisten tolkuton alkoholin käyttö.

- Uhri itse oli arvioinut olleensa tolkuttomassa humalassa tai poliisi oli kirjannut uhrin olevan sammunut tai lähes vetämätön.

Hahlin mukaan raiskauksista suurin osa tapahtuu uhrin tai tekijän asunnossa, johon nainen on vapaaehtoisesti mennyt. Osa naisista oli kertonut päästäneensä miehen asuntoonsa, koska halusi jatkaa keskustelua.

- Tuntematonta miestä ei kannata aamuyöllä päästää "vain nukkumaan viereen", jos on päättänyt, ettei seksiä nyt ole, Hahl sanoo.
Kerrankin järkevä artikkeli!
 
no voi v
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Ihme juttu kyllä, jos naisille sanotaan "käyttäkää tervettä maalaisjärkeänne" niin se joillekuille tarkoittaa uhrin syyllistämistä :eek:
Mä nyt vaan olen sitä mieltä, että naisen pitäisi saada käyttäytyä ihan millä tavalla itse haluaa, ilman että joutuu pelkäämään! Ei naisen tarvi käytöstään muuttaa sen takia että mies tekee väärin. Ja niin kauan kun jauhetaan tuota "maalaisjärki" sontaa, annetaan vähän niinkuin "lupa" miehille raiskata. Naisten pitäisi rajoittaa ulkona liikkumista, pukeutumistapaansa, alkoholin juontiaan ja välttää vaikka liiallista hymyilemistä, mutta miesten ei missään nimessä pitäisi pystyä hillitsemään itseään ja olemaan käyttämättä tilaisuutta hyväksi. Silkkaa hulluutta.
 
no voi v
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen itsekin:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miksi naisille ei saa sanoa että kun käyttää maalaisjärkeä niin riski joutua raiskatuksi pienenee?
Niinpä, sitä tässä ihmettelen minä myös.
Koska se on aina lähtökohtaisesti väärin, että joku joutuu muokkaamaan käytöstään koska joku toinen ei osaa hillitä itseään. Sanoisitko koskaan naiselle joka ottaa turpiin mieheltään et oletko yrittänyt olla nalkuttamatta? Sen pitäisi olla ihan sama mitä se uhri tekee, vastuu on aina tekijällä.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Ansis:
Mun mielestä nainen saa maata sammuneena ja alastomana kadulla eikä kenelläkään ole oikeutta mennä raiskaamaan sitä! :headwall: Ei oikein aina nää suomen lait mene niin kuin pitäis...Kunnolliset tuomiot pitäis rikollisille saada!
Tästä ajatuksesta minäkin lähden, mutta omalla käytöksellä voi välttää raiskatuksi tulemisen.
 
Nainen41v
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Sen pitäisi olla ihan sama mitä se uhri tekee, vastuu on aina tekijällä.
Niihän se onkin, tuokaan tutkimus ei mitään muuta väitäkkään.

Ei mee vaan jakeluun, että jos omalla toiminnallaan pystyy vähentämään riskiä joutua raiskatuksi, niin miksei sitten sen verran omaa napaa ajattele, etteikö toimisi omaksi edukseen????
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Sen pitäisi olla ihan sama mitä se uhri tekee, vastuu on aina tekijällä.
Niihän se onkin, tuokaan tutkimus ei mitään muuta väitäkkään.

Ei mee vaan jakeluun, että jos omalla toiminnallaan pystyy vähentämään riskiä joutua raiskatuksi, niin miksei sitten sen verran omaa napaa ajattele, etteikö toimisi omaksi edukseen????
Itsesuojeluvaisto. Siksi sitä kai kutsutaan, ja se löytyy useimmilta: välttää vaaraa.

Tottakai raiskaus on silti aina raiskaajan syy, siitä ei oo kyse.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen itsekin:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miksi naisille ei saa sanoa että kun käyttää maalaisjärkeä niin riski joutua raiskatuksi pienenee?
Niinpä, sitä tässä ihmettelen minä myös.
Koska se on aina lähtökohtaisesti väärin, että joku joutuu muokkaamaan käytöstään koska joku toinen ei osaa hillitä itseään. Sanoisitko koskaan naiselle joka ottaa turpiin mieheltään et oletko yrittänyt olla nalkuttamatta? Sen pitäisi olla ihan sama mitä se uhri tekee, vastuu on aina tekijällä.
Hyvä pointti, mutta kyllä minä opetan samat tytöillenikin mitä äitini opetti minulle: tuntemattomien miesten kanssa ei lähdetä ja viinaa ei juoda sammumiseen asti.
 
vieras
Aina oon yrittänyt olla juomatta liikaa ja aatella, jos sitten kerran vahingo sattuisi (olisin ollut kipeänä, väsynyt ja syönyt huonosti ja viina nousisikin päähän erilailla) ja minut raiskattaisiin ja sitten minulle sanottaisiin, että olisit voinut välttää raiskauksen :(
 
no voi v
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Sen pitäisi olla ihan sama mitä se uhri tekee, vastuu on aina tekijällä.
Niihän se onkin, tuokaan tutkimus ei mitään muuta väitäkkään.

Ei mee vaan jakeluun, että jos omalla toiminnallaan pystyy vähentämään riskiä joutua raiskatuksi, niin miksei sitten sen verran omaa napaa ajattele, etteikö toimisi omaksi edukseen????
No ei tunnu sulla menevän jakeluun että se on väärin. Mihin sä vedät sen rajan? Entäs jos joku tulee sanomaan sulle, että ainoastaan jätesäkkiin pukeutumalla voit välttää raiskatuksi tulemisen? Pukeudutko siitä lähtien aina ulos säkkiin? Entäs jos väitetään, että jokainen nainen joka kulkee talviaikaan ulkona klo 18 jälkeen on aiheuttanut raiskauksen koska on ulkona kun on pimeetä? Oletko sä kotona aina ennen klo 18? Tai jos joku tutkimus osoittaa, että naisen ei ole turvallista, ikinä koskaan liikkua missään ilman miestään, alistutko siitä lähtien aina siihen että käyt kaupassakin vain jos mies suostuu sun kanssa lähtemään? Koska tähän se vielä menee. Se raja siirtyy pikkuhiljaa jos naisetkin suostuu ajattelemaan, että kuuluu jotenkin omalla käytöksellään vaikuttaa siihen tuleeko raiskatuksi vai ei.
 
Nainen41v
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
No ei tunnu sulla menevän jakeluun että se on väärin. Mihin sä vedät sen rajan? Entäs jos joku tulee sanomaan sulle, että ainoastaan jätesäkkiin pukeutumalla voit välttää raiskatuksi tulemisen? Pukeudutko siitä lähtien aina ulos säkkiin? Entäs jos väitetään, että jokainen nainen joka kulkee talviaikaan ulkona klo 18 jälkeen on aiheuttanut raiskauksen koska on ulkona kun on pimeetä? Oletko sä kotona aina ennen klo 18? Tai jos joku tutkimus osoittaa, että naisen ei ole turvallista, ikinä koskaan liikkua missään ilman miestään, alistutko siitä lähtien aina siihen että käyt kaupassakin vain jos mies suostuu sun kanssa lähtemään? Koska tähän se vielä menee. Se raja siirtyy pikkuhiljaa jos naisetkin suostuu ajattelemaan, että kuuluu jotenkin omalla käytöksellään vaikuttaa siihen tuleeko raiskatuksi vai ei.
Raiskaaminen on väärin, ja yksin tekijä on syypää siihen. Mutta kyllä ihan tavan arkiviisautta on olla änkeämättä itseään tilanteisiin, joissa voi tulla raiskatuksi. Niinkun esim umpihumalassa mennä jonkun äijän kämpille.
 

Yhteistyössä