Tutkimistani 181 raiskauksesta puolet olisi voitu estää sillä, että uhri olisi toiminut yleisesti hyväksyttävällä tavalla

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
no voi v
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
No ei tunnu sulla menevän jakeluun että se on väärin. Mihin sä vedät sen rajan? Entäs jos joku tulee sanomaan sulle, että ainoastaan jätesäkkiin pukeutumalla voit välttää raiskatuksi tulemisen? Pukeudutko siitä lähtien aina ulos säkkiin? Entäs jos väitetään, että jokainen nainen joka kulkee talviaikaan ulkona klo 18 jälkeen on aiheuttanut raiskauksen koska on ulkona kun on pimeetä? Oletko sä kotona aina ennen klo 18? Tai jos joku tutkimus osoittaa, että naisen ei ole turvallista, ikinä koskaan liikkua missään ilman miestään, alistutko siitä lähtien aina siihen että käyt kaupassakin vain jos mies suostuu sun kanssa lähtemään? Koska tähän se vielä menee. Se raja siirtyy pikkuhiljaa jos naisetkin suostuu ajattelemaan, että kuuluu jotenkin omalla käytöksellään vaikuttaa siihen tuleeko raiskatuksi vai ei.
Raiskaaminen on väärin, ja yksin tekijä on syypää siihen. Mutta kyllä ihan tavan arkiviisautta on olla änkeämättä itseään tilanteisiin, joissa voi tulla raiskatuksi. Niinkun esim umpihumalassa mennä jonkun äijän kämpille.
Niin mutta vastaa mihin sä vedät sen rajan? Mikä on sitä käytöstä jota pitää välttää ja mikä ei? Minkä verran SINÄ suostuisit muuttamaan omaa käytöstäsi?
 
Ei tuo riskien välttäminen oo mun mielestä mitään alistumista tai sen sellaista, se on vaan arkipäivän viisautta. Kuten sekin, ettei hyppää suojatielle jos auto on tulossa kovaa vauhtia eikä osoita merkkejä jarruttamisesta - vaikka auton alle jääminen suojatiellä on aina autoilijan syy, niin jalankulkijaan se sattuu.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Sen pitäisi olla ihan sama mitä se uhri tekee, vastuu on aina tekijällä.
Niihän se onkin, tuokaan tutkimus ei mitään muuta väitäkkään.

Ei mee vaan jakeluun, että jos omalla toiminnallaan pystyy vähentämään riskiä joutua raiskatuksi, niin miksei sitten sen verran omaa napaa ajattele, etteikö toimisi omaksi edukseen????
No ei tunnu sulla menevän jakeluun että se on väärin. Mihin sä vedät sen rajan? Entäs jos joku tulee sanomaan sulle, että ainoastaan jätesäkkiin pukeutumalla voit välttää raiskatuksi tulemisen? Pukeudutko siitä lähtien aina ulos säkkiin? Entäs jos väitetään, että jokainen nainen joka kulkee talviaikaan ulkona klo 18 jälkeen on aiheuttanut raiskauksen koska on ulkona kun on pimeetä? Oletko sä kotona aina ennen klo 18? Tai jos joku tutkimus osoittaa, että naisen ei ole turvallista, ikinä koskaan liikkua missään ilman miestään, alistutko siitä lähtien aina siihen että käyt kaupassakin vain jos mies suostuu sun kanssa lähtemään? Koska tähän se vielä menee. Se raja siirtyy pikkuhiljaa jos naisetkin suostuu ajattelemaan, että kuuluu jotenkin omalla käytöksellään vaikuttaa siihen tuleeko raiskatuksi vai ei.
voi hyvänen aika... gradun väitös oli että puolet niistä sen tutkimista tapauksista olisi voitu välttää... EI SIIS KAIKKIA..
niitä raiskaus tilanteita on erilaisia.. mutta NE MITKÄ VOI VÄLTTÄÄ on juurikin ne et lähdetään kovassa humalassa kävelemään yksin kotiin sellaista reittiä jonka tiedetään olevan turvaton, lähdetään kovassa humalassa jatkoille tuntemattoman miehen /porukan kanssa, otetaan omille kämpille joku tuntematon mies etc. eli nuo on tilanteita joissa voi itse vaikuttaa asiaan...
mutta se nyt näyttää olevan turhan hankala ymmärtää valtaosalle!!!!
 
Nainen41v
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Niin mutta vastaa mihin sä vedät sen rajan? Mikä on sitä käytöstä jota pitää välttää ja mikä ei? Minkä verran SINÄ suostuisit muuttamaan omaa käytöstäsi?
No minun ei sisko hyvä tarvi muuttaa omaa käytöstäni nykyisestään mihinkään. En lähde baareihin yksin heilumaan siellä umpihumalassa kenenkään äijän kanssa, paitti omani tietty. Enkä varsinkaan sen tuhannen kännissä pukkaa itteäni kenenkään asuntoon.

Tossa se raja menee, mihinkään burkhaan ei hyvä isä sentään tarvitse pukeutua. Ihan arkipäivän tervettä järkeä käyttäen pystyy välttämään monen monta vaaratilannetta. Mukaanlukien raiskatuksi joutumisen.
 
hivenenhullu
nyt oikeasti hämmästyttää joidenkin suhtautuminen asiaan...

MINULLA ON OIKEUS:
-juoda itseni sammuksiin, sammua baarin lattialle hame korvissa jos haluan
-minulla on oikeus vetästä hirveät kännit ja lähteä tuntemattomien matkaan
-minulla on oikeus pyytää luokseni kenet tahansa vaikka miehen johon olen tutustunut 3min aiemmin
-minulla on oiekus jättää kotini ovet ja ikkunat auki
-minulla on oikeus pitää käsilaukkuani vartiomatta vierelläni
-minulla on oikeus ylittää suojatie valitsemallani hetkellä
(ei ihan pidä paikkaansa mutta siihenhän vedotaan)
-minulla on oikeus pyöräillä ilman kypärää vaikka kalliota alas
ym ym

minulta löytyy oikeus mutta se ei paljon lohduta kun vahinko tapahtuu, se ei lohduta tietää olevansa oikeassa kun on raiskattu,ryöstetty,pahoinpidelty,halvaantunut jäätyään auton alle taikka ihan arkussa pötköttämässä.... se ei lohduta se tieto että se tekijä oli paha, se teki rikoksen... JOS SEN OLISI VOINUT OMALLA TOIMINALLA VÄLTTÄÄ!!!!
 
vieras
Entä kun raiskaus tapahtuu naisen vakituisen poikaystävän toimesta? Suurin osa raiskauksista EI suinkaan ole mitään puska- tai kapakkatuttavuusraiskauksia. Poliisin tietoon tulleet raiskaukset ovat vain jäävuoren huippu. Raiskauksen uhka on tapa pitää naiset kurissa ja nuhteessa, tapa hallita, konrolloida. Eikö ihmiset näe tätä? Ja yhdenkään miehen on syytä olla puuttumatta keskusteluun, varsinkaan asenteella "se on naisesta itsestään kiinni", "mitäs hankkiutuu huonoon seuraan" argumentein. Ei millään pahalla, mutta tämän tyypisten argumenttien esittäjillä ei ole asiasta mitään hajua.
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä kun raiskaus tapahtuu naisen vakituisen poikaystävän toimesta? Suurin osa raiskauksista EI suinkaan ole mitään puska- tai kapakkatuttavuusraiskauksia. Poliisin tietoon tulleet raiskaukset ovat vain jäävuoren huippu. Raiskauksen uhka on tapa pitää naiset kurissa ja nuhteessa, tapa hallita, konrolloida. Eikö ihmiset näe tätä? Ja yhdenkään miehen on syytä olla puuttumatta keskusteluun, varsinkaan asenteella "se on naisesta itsestään kiinni", "mitäs hankkiutuu huonoon seuraan" argumentein. Ei millään pahalla, mutta tämän tyypisten argumenttien esittäjillä ei ole asiasta mitään hajua.
Jos aikuinen nainen päättää jäädä siihen tilanteeseen, niin voiko kukaan muukaan sille mitään? Voiko ulkopuolinen tehdä siinä tilanteessa mitä?
 
no voi v
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Niin mutta vastaa mihin sä vedät sen rajan? Mikä on sitä käytöstä jota pitää välttää ja mikä ei? Minkä verran SINÄ suostuisit muuttamaan omaa käytöstäsi?
No minun ei sisko hyvä tarvi muuttaa omaa käytöstäni nykyisestään mihinkään. En lähde baareihin yksin heilumaan siellä umpihumalassa kenenkään äijän kanssa, paitti omani tietty. Enkä varsinkaan sen tuhannen kännissä pukkaa itteäni kenenkään asuntoon.

Tossa se raja menee, mihinkään burkhaan ei hyvä isä sentään tarvitse pukeutua. Ihan arkipäivän tervettä järkeä käyttäen pystyy välttämään monen monta vaaratilannetta. Mukaanlukien raiskatuksi joutumisen.
No mutta entäs jos naisia aletaan raiskaamaan sen takia että ei ole vaikka sitä burkhaa? Tai jokainen kello 18 jälkeen ulkona oleva nainen raiskataan? Tai nainen joka liikkuu ilman miestään? Kuinka kauan sä suostuisit muuttamaan sun käytöstä? Monihan on nyt jo sitä mieltä, että minihame on "lupa" raiskata. Toisen mielestä se raja menee jossain muualla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä kun raiskaus tapahtuu naisen vakituisen poikaystävän toimesta?
Silloin sillä ei kaiketi oo mitään tekemistä sen tosiseikan kanssa, mitä tässä käsitellään: osa raiskauksista olisi estettävissä.
Eikö poikaystävän valinnalla voi vaikuttaa siihen tuleeko hänen toimesta raiskatuksi vai ei?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Niin mutta vastaa mihin sä vedät sen rajan? Mikä on sitä käytöstä jota pitää välttää ja mikä ei? Minkä verran SINÄ suostuisit muuttamaan omaa käytöstäsi?
No minun ei sisko hyvä tarvi muuttaa omaa käytöstäni nykyisestään mihinkään. En lähde baareihin yksin heilumaan siellä umpihumalassa kenenkään äijän kanssa, paitti omani tietty. Enkä varsinkaan sen tuhannen kännissä pukkaa itteäni kenenkään asuntoon.

Tossa se raja menee, mihinkään burkhaan ei hyvä isä sentään tarvitse pukeutua. Ihan arkipäivän tervettä järkeä käyttäen pystyy välttämään monen monta vaaratilannetta. Mukaanlukien raiskatuksi joutumisen.
No mutta entäs jos naisia aletaan raiskaamaan sen takia että ei ole vaikka sitä burkhaa? Tai jokainen kello 18 jälkeen ulkona oleva nainen raiskataan? Tai nainen joka liikkuu ilman miestään? Kuinka kauan sä suostuisit muuttamaan sun käytöstä? Monihan on nyt jo sitä mieltä, että minihame on "lupa" raiskata. Toisen mielestä se raja menee jossain muualla.
En ole koskaan kuullut uutisoitavan et burkhaan pukeutunut nainen olisi raiskattu Suomessa, korjatkaa jos on, mitä se sitten kertoo???
 
vieras
Kansanedustaja ärtyi konstaapelin raiskausnäkemyksistä
23.10.2009 18:47
A A STT


Lenita Toivakka
Kansanedustaja Lenita Toivakka (kok) hämmästelee arvioita, joita varsinaissuomalainen poliisimies esittää raiskauksista.

Varsinais-Suomen poliisilaitoksen vanhempi rikoskonstaapeli Ville Hahl arvioi oikeustieteen pro gradu -tutkielmassaan, että puolet tutkituista raiskauksista olisi voitu välttää, jos uhri olisi toiminut yleisesti hyväksyttävällä tavalla. Hahl tutki 181 raiskaustapausta.


Toivakan tiedotteen mukaan kyseessä on poliisissa istuva ajattelu, jonka mukaan raiskauksen uhri syyllistetään häneen kohdistuvasta väkivallasta. Toivakan mielestä ollaan vakavassa tilanteessa, jos Suomen poliisissa suhtaudutaan tällä tapaa raiskauksen uhreihin.

Perjantain Savon Sanomien mukaan Hahlin gradussa kerrotaan, että lähes kaikkiin tapauksiin liittyy naisen kohtuuton alkoholinkäyttö. Uhrit olivat jopa nukahtaneet ulkotiloihin tai olleet niin tietoisuuden rajoilla, että joku on taluttanut heidät omaansa tai naisen asuntoon. Uhri oli herännyt seksin aikana tai huomannut asian vasta aamulla.


Kansanedustaja Toivakan mielestä Suomea ei saa rakentaa sen ajatuksen varaan, että naisten liikkumapiiri olisi kapeampi kuin miesten. Suomen pitää olla vapaa ja turvallinen maa molemmille.

Gradu on tehty Joensuun yliopistossa.
 
MAP
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen itsekin:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miksi naisille ei saa sanoa että kun käyttää maalaisjärkeä niin riski joutua raiskatuksi pienenee?
Niinpä, sitä tässä ihmettelen minä myös.
Koska se on aina lähtökohtaisesti väärin, että joku joutuu muokkaamaan käytöstään koska joku toinen ei osaa hillitä itseään. Sanoisitko koskaan naiselle joka ottaa turpiin mieheltään et oletko yrittänyt olla nalkuttamatta? Sen pitäisi olla ihan sama mitä se uhri tekee, vastuu on aina tekijällä.
Ei, vaan silloin sanotaan, että yritä valita mies paremmin. Miehen valitsemisella turpiin ei tule. Sama juttu.

Ja vastuu on tekijällä, tietysti, kukaan ei täällä sitä kiellä. Mutta omalla käytöksellä voi vaikuttaa asioihin paljon, valinnoillaan tms. Ei kukaan tervejärkinen mene johonki epämääräiseen porukkaan ja ala haukkua heitä homoiksi tms. vaikka olisikin sitä mieltä. Sitä vältetään, KOSKA jotain voi tapahtua... Ei ihan samassa mittakaavassa raiskatuksitulemisen kanssa, mutta tavallaan. Ainakin itse olen sitä mieltä.
 
vieras
Kouvolan hovioikeus vapautti seksirikoksesta tuomitun miehen
23.10.2009 17:32
A A STT

Lahti. Kouvolan hovioikeus on katsonut syyttömäksi 27-vuotiaan lahtelaismiehen, joka alioikeudessa tuomittiin kuuden kuukauden ehdolliseen vankeustuomioon ja 2 300 euron korvauksiin sukupuoliyhteyteen pakottamisesta.

Hovioikeuden mukaan väkivallasta ei näkynyt merkkejä lääkärintarkastuksessa, johon nainen hakeutui lähdettyään miehen asunnolta.


Naisen kertomuksen arvoa heikensi kova humala. Hän myös kertoi asioita hovioikeudessa toisin kuin Lahden käräjäoikeudessa.

Nainen oli HO:n pääkäsittelyssä epävarma siitä, oliko hän ilmaissut haluttomuutensa seksuaaliseen kanssakäymiseen kyllin selvästi sen jälkeen, kun oli suudellut miestä ja silittänyt tämän päätä.

Nainen tapasi miehen sattumoisin viikkoa myöhemmin ravintolassa. Hän lähti kaverinsa kanssa seuraamaan pakenevaa miestä ja pahoinpiteli tämän kostoksi Lahden torilla niin, että sai käräjäoikeudessa sakkotuomion.
 
Nainen41v
Alkuperäinen kirjoittaja no voi v:
No mutta entäs jos naisia aletaan raiskaamaan sen takia että ei ole vaikka sitä burkhaa? Tai jokainen kello 18 jälkeen ulkona oleva nainen raiskataan? Tai nainen joka liikkuu ilman miestään? Kuinka kauan sä suostuisit muuttamaan sun käytöstä? Monihan on nyt jo sitä mieltä, että minihame on "lupa" raiskata. Toisen mielestä se raja menee jossain muualla.
No höpsistä sun kanssas ja. Tossa gradussa ei ole mistään muusta kysymys kuin siitä, että jos nuo raiskatut naiset ei olis olleet niin pahuksenmoisessa kännissä itse, niin eivät välttämättä olis joutuneet raiskatuksi.

Tämä "yleisesti hyväksytty tapa" johon tutkimuksessa viitataan, on sitä ettei olla niin tuhannen turvat.
 
hivenenhullu
mä en oikeasti käsitä miksi se nyt on niin vaikeaa ymmärtää että naisilla ei oel yhtään sen vähemmän oikeuksia kuin miehilläkään...
kyllähän mieskin voi vetää lärvit, olla liki tiedottomassa tilassa ja tulla raiskatuksi, ihan samalla tavalla mies voi kovassa humalatilassa tulla pahoinpidellyksi,ryöstetyksi kuin nainenkin... se nyt vaan on tyhmää juoda itsensä siihen kuntoon että altistaa itsensä tahallisesti sellaiseen!!!
kun ei lähde vieraiden ihmisten matkaan, eikä niitä vieraita ihmisiä kutsu kotiinsa niin välttyy jo paljolta, kun ei sammu ulkotiloihin eikä liiku sellaisissa paikoissa jotka luokitellaan "vaarallisiksi" niin yleensä välttyy kaiken näköisilta ikävyyksiltä...
osa tilanteista on sellaisia joihin ei itse pysty vaikuttamaan, mutta ne mihin pystyy niin niin pitäisi myös tehdä!!!
 

Yhteistyössä