Turkulaisia odottajia OSA II

MÄ tonttu vähän reippailin tänään, juoksin vähän matkaa että ehdin bussiin. Oloo oli outo heti ku lähdin juoksemaan, tuntui että tasapaino pettää ja sitten alkoi tuntua nivusissa oudolta mutta jatkoin vaan sitkeästi juoksemista... älykästä.. No, heti kun nousin bussista niin alkoi melkoisen kova kipu tuolla emättimessä, ja nyt se on iltaa kohden vaan pahentunut. Eli nyt on sitten tätä kipuilua kestänyt jo 9 tuntia, en meinaa päästä kävelemään ollenkaan. Enkä kyllä voi mitenkään muutenkaan olla, jos en liiku niin olo on kutakuinkin ok mutta ihan pienikin ponnistus on tosi kivualiasta. Ei nyt erityisemmin tunnu siltä, että supistaisi, mutta pakostakin mä mietin että onko nämä jo synnytyskipuja :eek:/ Ei yhtään huvittais sairaalaan lähteä, kun ei tunnu supistuksia sen enempää kuin ennenkään. Täytyy nyt katsoa että mitä mä teen.
 
mulla on kaks lapsellista kaveria, vähissä siis on.. joten ihan piristävää täältä porukkaa nähdä eikä kukaan ihmettele jos vaan lapsistaa puhuu :D
la olis joulumarkkinat, ajateltiin suunnata sinne. pinja on tosi tyytyväinen vauva kyllä vieläkin, mutta taas se rohisee öisin. viimeyönä herättiin kaikki aina kun se huusi itsensä hereille kun henki ei tahtonut kulkea.. normaalisti vaan sätkii ja huitoo mua niin herään siihen, eikä ollenkaan tuollain huutele. joten tää äiti on nyt vähänväsynyt, odotellen hetkeä että lapset nukahtaa päiväunille..
 
sssalla missä tollaset joulumarkkinat on? mäki haluun!! :D

mä oon tässä laittanut mymmyn vaatteita taas, aluksi tuntui ettei oo ollenkaan vaatteita vauvalle ja nyt kun oikein aloin katsomaan niin niitähän on jo 4 laatikollista ja vielä on pari kasaa tossa odottamassa pesua. joten onhan noita. tosin ainoa huono puoli on se et kun nythän ei mullakaan enää ole tietoa kumpi on tulossa, niin toivottavasti kaikki vaatteet ei ole väärän värisiä. :D

heräsin yöllä ihan kamalaan alavatsakipuun ja selkäsärkyyn! siis se oli jotain ihan yli ymmärryksen! meni ohi sitten pikkuhiljaa mutta vasta sitten kun nousin ylös sängystä ja kävelin ympäri kämppää. sitten nousi jo tuskanhikikin ja menin parvekkeelle ja nyt on sitten kurkku kipee. tarvii varmaan sanoa nyt tolle neuvolalääkärille tästä eilisestä episodista.
niiskuneiti sä kyselit tosta meidän lääkäristä. jos totta puhutaan ni nimeä en muista, sellainen punatukkainen ja pukeutuu sellai tosi rohkeesti. :whistle:

ssalla toivottavasti pääsit nukkumaan lasten kanssa! se väsymys on niin kamalaa, tuntuu että ei muistakkaan enää mitään kun on aina niin väsynyt.

mitä te ostatte miehillenne joululahjaksi? mä kun en keksi mitään, kaksi paitaa olen ostanut, mutta varmaan joka joulu on saanut paitoja/ vaatteita. nyt ajattelin et jos ois ostanut mymmylle ja miehelle samanlaiset marimekon paidat, tai siis mymmylle siis body, mutta sitten kun menin marimekkoon kattomaan ni onhan ne raitapaidat aika naisen värisiä. niin en sitten ostanut. kertokaa mulle ideoita!
 
Kävin äippäpolilla näyttäytymässä yöllä ku sattus niin pirusti, ja multa on revähtänyt joku häpyliitos.. hienoa. Ei välttämättä helpotu olo ennenkuin synnytyksessä, mutta mä nyt toivon ja rukoilen että jos otan pari päivää ihan rauhassa niin josko edes vähän helppais. eli ei kannata juosta bussiin, se on nyt opittu.
 
Niisku-neiti ja liirah ihanat mahat teillä. Mulla on kyllä tuota mahaa jollain tapaa ikävä, kaipa olen jotenkin kieroutunut =) .

Tapaaminen klo 15 aikaan ei sovi mulle, niihin aikoihin haen poitsun hoidosta ja tulisin mielummin kaksin vauvelin kanssa kun ei poitsu viihdy välttämättä kaffella kovinkaan kauaa. Mut ehkäpä seuraavalla kerralla sitten jos tapaamiset jatkuvat.
 
:/ lispetti, not so nice... Nyt sitten jarrua loppuvaiheeseen ja odottelet vaan rauhassa sitä h-hetkeä. Toivottavasti pääset pian vauvanhakureissulle.

Synnytystapa-arvio kaikessa pelottavuudessaan oli ihan pala kakkua! :D Mitä ihmettä mahdoin siinäkin jännätä?? Noh, kaikki oli niinkuin pitääkin. Vaavi on edelleen rt:ssa ja vähäsen kokoarviotakin tehtiin. Lääkäri sanoi, että täysaikaisena ei tuskin kovin paljon yli 3 kg mennä. Aika pikkuinen kaveri tiedossa.

Muita kuulumisia:
RV 35+6
Painonlisäys nyt yht. +13 kg
Pissa puhdas
Turvotus - (mutta on merkkejä alkavasta turvotuksesta... :/)
RR 102/72 ok
Hb 119 ok
Sf-mitta 31 cm
Rt ollaan, ei laskeuduttu
:heart: +
Liikkeet ++

Eipä sen kummempia juttuja käyty läpi, kun vointi on ollut ihan hyvä. Päänsärkyä ja turvotusta lääkäri käski seurailemaan. Synnäriarvion mukaan vapeli mahtuu hyvin tulemaan, kun pieni ja siro tuntuu muutenkin olevan. Toivotaan näin.

liirah, tuli mieleen ettei tuossa episodissa kyseessä olisi vauvan kääntyminen...? Mulle tuli samanlaisia "oireita", kun vauva teki isoja käännähdyksiä keskellä yötä (kurkkukipua lukuunottamatta). Tuskanhiki, ylä- ja alavatsakivut, selkäsärky... Nyt ei enää mahdu kääntyilemään joten kohtauksia ei ole enää tullut. Aamulla vatsassa tuntui oikeaa lihassärkyä, kuin olisi vedellyt hulluna vatsalihasliikkeitä tai joku olisi moukaroinut nyrkeillä masua. Kysäise toki neuvolasta, mutta tuollainen itselleni tuli mieleen. Eiköhän kaikki kuitenkin liene ihan ok :heart:
 
Ketuttaa kyllä aika lailla tämä kipuilu.. Päivällä on vähän helpompi olla, mutta kun iltaa kohden mennään niin sattuu jo ihan tosissaan. Että voi ihminen olla tyhmä, sitä vaan jotenkin kuvittelee että voi tehdä kaikkea sellaista mitä nyt normaalistikin tekisi, kun olo on ollut pitkän aikaa hyvä ja viikkoja on kasassa jo niin paljon ettei tarvi murehtia ennenaikaisesta synnytyksestä. Lueskelin tuossa yhdestä kirjasta tästä häpyliitoksen revähdyksestä ja siinä oli ihan hyviä vinkkejä esim. synnytykseen, koska jostain syystä se perinteinen synnytysasento tekee nyt kaikkein kipeintä. Sen olen huomannut kun öisin käännyn sängyssä, sattuu meinaan aivan järkyttävästi ja samalla kuulen aina naksahduksen. En ole onnistunut paikantamaan että mistä se naksahdus kuuluu, mutta veikkaan että alaselästä. Johtuu varmaan siitä, että pakosta jännitän niin paljon selkää ja takamusta aina kun käännyn. Siitä mä kyllä olen iloinen että tää tapahtui näin loppuvaiheessa, koska olen mä aikaisemminkin ottanut juoksupyrähdyksiä koiruuden kanssa.
SnoopyHyvä et sunkin kokoarvio meni mukavasti! Sulla on sitten täyaikaisena saman kokonen vaavi ku meillä nyt tällä hetkellä, hassua ;) Selvästi äitiinsä tullut kun on pieni ja siro! :)
Kuinka paljon sulla oli kohdunkaulaa jäljellä? Oliko kohdunsuulla jotain muutoksia? Kauheeta utelua, kaipaan vaan epätoivoisesti jotain vertailukohtaa.. :ashamed: ;)
Mä en ollut tiedostanut noita turvotuksia, mutta sitten neuvolassa ku kävin viimeksi niin oli tullut 5 päivässä reilu 2 kiloa lisää (sitä ennen ei ole tullut painoa yhtään lisää viimeiseen 1,5 kk), ja se sitten oli sitä turvotusta. Luulis että sen tuntisi jo jaloissaan mutta eipä se nyt paljon miltään tunnu. Tosin parina iltana kun olen ottanu sukat pois niin näky on kyllä järkyttävä: Paksuuseroa varmaan lähemmäs sentti, sukkien resorit on oikein porautuneet ihoon. Menee pari tuntia että iho palautuu niiden resorien kohdalta. Mä luulen että tää tämänhetkinen liikkumattomuus pahentaa tuota turvotusta. No mutta pääasiassa fiilis on ihan hyvä, kun tietää ettei oo enää paljoa odotusaikaa. Vaikka menis reilusti yli lasketun ajan niin voidaan sanoa että kuukuaden päästä vauva on melko varmasti ulkona, ja kuukausi on kyllä lyhyt aika! :)
 
Mitähän kaikkea tuohon turvotukseen vois kotikonstina koittaa...? Vettä koitan muistaa lipittää minkä jaksan, mut oisko jotain muuta? Lenkillä käyn ainakin kerran päivässä tuon karvakaverin kanssa josko liikunnastakin olisi apua. Mulla kans nuo resorit (paitojen, sukkien,yms...) painavat kunnon vauhtiraidat ihoon. Vähän pelottaa jos tää nyt yltyy joksikin ihan hervottomaksi :eek: On tässä viikkoja kuitenkin vielä jäljellä...

Supistellut on ihan samaan tahtiin kuin ennenkin. Kipeitä ja/tai pitkiä tulee tosin erittäin harvoin. Ovat ne kuitenkin jotain saaneet aikaan, kun kohdunsuu oli tänään tarkastettaessa pehmentynyt. Ulkosuu oli auki, niinkuin ollut jo rv 30 lähtien, mut sisäsuu tiukasti kiinni. Kohdunkaulaa jäljellä yhä se 3 cm, mut vaavi oli "tipahtanut" tuonne alas, niinkuin arvelinkin. Tuntuu kyllä kävellessä... :/ Mitkäs lispetti sun kohdun "strategiset" olikaan tällä hetkellä? Olikos sulla tuo kohdunkaula jo lyhentynyt...?
 
Hola! -kaikille tasapuolisesti! :) Mä olin reipas ja tein aika pitkän lenkin koiran kanssa ihanan kirpakassa pakkasilmassa, vaikka tekikin kipeää. Mutta kun saan köpötellä ihan omaa, hiljaista tahtia ja koira painelee vapaana, niin tykätään molemmat. Tulee unikin paremmin kun saa happihyppelyn.
Neuvolassa neuvotaan tuohon turvotukseen just juomaan vettä runsaasti ja välttämään suolaa, mutta joissain raskausoppaissa lukee, että koska kyse on hormonaalisesta turvotuksesta ei siihen auta juuri mikään. Jalat kannattaa nostaa ylös aina kun on siihen mahdollisuus. Mä olen ajatellut loogisesti että jos mä saunon aina kun turvottaa kunnolla, niin hikoilen edes osan niistä nesteistä pois?
Mulla oli silloin viikko sitten kohdunkaulaa 1,5 cm jäljellä, kohdunkaula pehmeä mutta käsittääkseni kiinni. Ja se sf-mittahan oli huikeat 38 cm.. :whistle:
Ei oo pitkään aikaan supistellu kipeästi, mutta kivuttomia suppareita tuli tänäänkin aika runsaasti. Nyt kun tää vatsa on tällainen jätti-kokoinen, niin mulla alkaa olla vaikeuksia erottaa kivuttomia supistuksia vauvan "pingotuksista". Usein siinä taitaakin käydä niin, että ensin vauva pingottaa ja se sitten laukaisee supistuksen. Ei mulla kyllä oo lainkaan sellainen olo että vauva kohta jo syntyis, kun ei mulla ole vielä ollut mitään "ennusmerkkejä", siis limatulppia tai muita. Vaikka joillain se limatulppakin irtoaa vasta synnytyksessä. Kyllä mä jo mielelläni lähtisin synnyttämään, olen vähän malttamaton! Ja kun siellä synnytystapa-arviossakin näytettiin vihreää valoa, niin se oli semmoinen laukaiseva tekijä tälle synnytyksen odottamiselle.
 
TAPAAMINEN:

4.12.07 klo 15


Sssalla
Ilmarinäiti
Sanna-78
Niisku-neiti
amalia07

Niin paikka? Nähdäänkö siinä Hansan kulmassa Ruotsalaisen teatterin edessä? Jos mennään siihen Hansan ekan kerroksen Achanille ku siihen ulkopuolelle pystyy parkkeeraan isompiki määrä vaunuja ku siittä on ne portaat sinne alas otettu vihdoinki pois..Sopiiko tämä? Ja vaikka ei tossa listalla nimee oliskaan niin totta kai saa tulla, ei kai ole pakollista ilmottautua :D

Meidät tunnistaa turkooseista vaunuista =)

Ihan tyhmä ilma. Eilen oli kiva ilma vaikka tuulikin. Oltiin illalla tossa meen lähellä pulkkamäessä ku ton äijän 5v poika oli meillä.. Nyt ei kauheesti kiinnosta lähtee ulkoileen..
 
Odottavan aika on pitkä... *huoh* Miesi lähti töihin, tosi hieno aika; sunnuntai-illalla klo 20 :/ Tylsyyttäni kiroan kotosalla. Ulos ei tee mieli lähteä, vaikka pakollinen koirankusetus on suoritettava vielä ennen nukkumaanmenoa.

Tein oikein megapitkän lenkin edellispäivänä. Tuloksena pari pitkää ja kipuisaa supistusta. Jospa ne paikat alkaisi kypsymään pikkuhiljaa. Tänään on supistellut ei-kipeitä suppareita pitkin päivää melkoisen usein, näihin on kai sitten tottuminen. Eipä silti, että ne jotenkin haittaisivat. Parempi vaan, että tietää jotain koko ajan tapahtuvan.

Onkos kellään mitään kivoja askarteluvinkkejä jouluksi? Miehen poitsun kanssa (5-v) ajattelin ajanvietteeksi ensi viikolla askartelua, eli mitään liian vaikeaa ei saisi olla. Tykötarpeita on vaikka kuinka; cernit -massaa kaikissa mahdollisissa väreissä, kankaita, pahvia, kartonkia, tarroja, glitteriä, yms,yms... Mutta ideat ihan nollissa :(
 
Voi kettu! :ashamed:

Kela on perunnut joulukuun opintotukeni ja tammikuussa alkaa vasta pyörimään ä-raha kausi mutta maksetaan vasta helmikuussa takautuvasti. Kyllä mua ottaa nyt päähän tapella nyt kelan kanssa koko joulun.

Pikkuneiti on ollut aikast riehakkaalla tuulella. Hyvä vaan.

Ihanaa kun satoi lunta. Mutta nyt siitä ei ole jäljellä juuri mitään. Miks kaikki menee päin jotain. :headwall:

Niisku-neiti & rinsessa 30+5 ei enää kauan... :heart:
 
Kela on niiiiiiiiiiiiiin syvältä. Mäki kk sitte jättäny sairaspväraha hakemuksen ku pitää sitä kautta hakee osa palkasta ja edelleen Kelan sivuilla lukee vaan et hakemus saapunu ja pvämäärä. Kivaa odottelua. Pitäs olla ihan selvä asia mut ei sit vissiin ole..

Pimu nukahti mun päälle, hankala kirjoittaa..

Yks äiti+vauva tulee ehkä huomen lisää. Mussukka on tuol meen marraskuun vauvaantuneet pinos ja pyysin tulee mukaan..

Niin syvältä toi ilma taas eli me mennään mielummin tänään Myllyyn ettii joululahjoja..
 
oijoih, tuplat odottelee postissa :) jospas jotenkin vaan pääsis ne hakemaan postista huomenna vielä aamusta vaikka.. sopiavasti tuli tänään kun tuota luntakin sataa enemmän mikä laki sallii, missäs se vesisade on mitä luvattiin :D
 
Onpahan taas ollu tylsähkö päivä Lispetti-landiassa. Netistä olen koittanut keksiä että mihinkä sitä tuhlais veronpalautuksia. Joululahjat aiheuttaa päänvaivaa.. Luulin jo keksineeni mun vanhemmille hyvän lahjan, liput Loirin joulukonserttiin Mikaelin kirkkoon, mutta prkleen isäni periaatteen miehenä ei suostu menemään KIRKKOON. Älytöntä. Tiedän että se tykkäisi ohjelmistosta enkä käsitä tuollaista dorkailua. Tuskinpa meidän äiti sinne yksin haluaa mennä, enkä viitsisi ostaa "ylimääräistä" lippua, ku yhden lipun hinta on 20 euroa.. Äsh.. En mä tiedä mitä mä niille keksisin.. Nyt meidän isä on varmaan onnellinen ja kuvittelee selviävänsä lahjatta, mutta ei tajua että nyt mä sitten stressaan kahta kauheammin että mitä mä sille keksin ja joudun tämän pallomahan kanssa sitte juosta pisin kyliä lahjan perässä.
Mitäs lahjoja te muut olette läheisillenne hommanneet?

Vähän tekisi mieli hommata meille omaksi joululahjaksi joku pikkanen digikamera, ku tuo vanha vetelee ihan viimesiään ja kohta olis tuota kuvattavaa.. Ei sen tarvis mikään ihmeellinen olla, joku ihan perus. Mitä kameroita teillä on? Oletteko tyytyväisiä?
 
Millaiset tuplat postikusti Sssallalle toi? kyseleepi nimim. tiedonhaluinen... :p Joko olet käynyt koekierroksella? Tuossa rännänp**ssa kävely ei kyllä varmaan tällä hetkellä viehätä varmaan ketään... Toivottavasti pian lumeksi muuttuisi.

Niiskis, miksi kela sun opintotuen on peruuttanut?? Hä? Etkö saa joulukuussa mistään rahaa..? Millähän ilveellä kuvitellaan teitin elävän :eek:

Mites teidän Turkumammojen tapaaminen muuten meni? :wave:

Lispetillä samoja probleemia kuin mulla... Eli mun vanhempien joululahjat. Sieltä on tullut selkeä kielto, ettei mitään saisi ostaa. Aion kuitenkin keksiä jotain, millä muistaa. Mutta mitä??? Apuva... Mä muuten meinaan mennä sinne Loirin konserttiin :saint: Ollaan sisaren kanssa käyty katsomassa jo muutamana vuotena. Ymmärrän, että kyseinen hlö varmaan jakaa mielipiteitä (esim. miehen mukaan Veskua ei voi ottaa vakavasti...) mutta mä tykkään kyllä kovasti. Katsotaan pysyykö pokka tällä kertaa kun muutenkin mieli niin herkällä. Voi tehdä tiukkaa sen sydämeeni joulun teen -kipaleen aikana... Täytyy pakata nessuja varuiksi mukaan.

Digikamerasta; meillä on ollut Panasonicin kamera (en muista mallia) ja tällä hetkellä Canon A520 (siitä tullut jo useampikin uudempi versio) ja olen ollut tosi tyytyväinen. On sellanen perusmalli ilman kummempia höysteitä. Kyllä se vaan niin on, että merkkiin kannattaa panostaa. Itse en ostaisi esim. HP:n kameraa (mun mielestä on tulostinmerkki, eikä kameravalmistaja), mutta mielipiteitä on tietysti niin paljon kuin käyttäjiäkin.

Mulle ei muuten oo vieläkään tullut Kelan päätöstä... Koskakohan tarttis alkaa huolestumaan... :/ Saan vielä tässä kuussa palkkaa, mutta tammikuussa ollaan jo päivärahoilla... hmmm...
 
Jaahas jaahas, nyt on sitten tuhlattu oikein urakalla ;) Sukulaiset saa tyytyä köyhiin lahjoihin, kun mopo karkasi ja ostinkin lahjoja lähinnä meille itsellemme ja vauvalle :LOL: Vaavi sai kaikkea mukavaa ja tarpeellista ja me vanhemmat saatiin sitten kamera. Ostin Canon powershot A560 ja se vaikuttaa oikeen näppärältä, lemmikit joutui oitis salamavalojen uhreiksi. Nyt mä toivon että vauva syntyis ennen joulua, olis niin helppoa antaa tutuille valokuva-lahjana vaikka kehystetty kuva vaavista. Eikä tulisi kalliiksi. Vaikka kyllä mä tiedän ettei ihmiset meiltä tänä jouluna mitään lahjoja odota, kun tietävät että tähän vauvaankin saadaan alkuun uppoamaan rahaa.

Takaisin Loiriin! Meillä ei muita joululauluja kuunnellakaan ku Loirin esittämiä! Olkoonkin että herran helposti yhdistää Nasse-setään ja Pierre Kusellaan jne., niin kyllä se niin tunteella vetää että meikäläisellä on aina karvat pystyssä ja kyynel silmäkulmassa. Ja meidän isä tykkää siitä myös tosi paljon, ja siksi se onkin niin vaikea käsittää tollasta jääräpäisyyttä. Kirkoissa on vieläpä upea akustiikka, ei siitä paljon esiintymispaikka voi parantua. Itsekin olisin voinut mennä, mutten tiedä viitsinkö ainakaan ennakkoon ostaa lippuja jos vaikka päätän synnyttää lähipäivinä. Tyydyn huudattamaan Loirin levyä kotosalla ;)
 
Täällä voidaan muuten ihan hyvin,mut flunssa on vaan vaivannu jo viikon verran..
Tänään oli meijän vanhimman neidin 3v synttärit mut me pidetään isommat kekkerit sitte 16.päivä kun sillon samalla pidetään kaikille..masussa kaikki on hyvin poju liikkuu tosi paljon,varsinkin iltasella..
 
Kiitos hyvästä kahvittelu seurasta eilen. Oli mukavaa, mennään toistekin.. Eikä kukaan tullu edes Aschanilla valittaa, vaikka vallattiin melkonen tila =)

Me ei päästy pimun kanssa yhteisymmärrykseen nukkumisesta.Hän heräs tossa puol kasi ja syötin ja sit oltas mun mielestä voitu viel nukkuu, mut ei. Hän mölisi ja sit tultiin olkkariin ja piti ruokkia lisää ja nyt sit nukkuu tyytyväisenä tossa sitterissä.. Jospa mä sit jatkaisin siivoomista. Aloin eilen illalla joskus kympin aikaa siivoon,, kun mies oli neidin kanssa. Puunasin kylppäriä, alko ärsyttää, mut nyt on hyvä =) Pitäs sitte tota keittiöö varmaan seuraavaks siivota. Ne ristijäiset ku on la. Tosin kirkossa eka ja sit kahvit kotona ja kaikki on ihan tuttuja ihmisiä mut silti on kivempi olla ku on siistiä.

Jospa aamukahvia kuitenki eka =)
 

Yhteistyössä