Niisku-neiti, se imetyksen vaikeus on kyllä asia joka taitaa yllättää kaikki uudet äidit. Sen luulisi olevan niin luonnollista ja helppoa, mutta vielä mitä! Aluksi touhu tekee tajuttoman kipeää, ja vauvan ollessa pieni ei hänkään vielä oikein osaa hommaa.
Meillä ensimmäinen kuukausi kului miettiessä riittääkö se maito vaiko ei. Tuntui että olin koko ajan imettämässä, ja yhteen syöttöön kului helposti yli tunti. Joulun pyhinä joinkin sitten kotikaljaa 1,5 litraa päivässä, kun olin ihan varma ettei sitä maitoa tule riittävästi. Koitin lypsää, eikä tisseistä herunut ku pari hassua tippaa. Mutta sitten luin tuolta imetyksen tuli -sivustoilta, että se, jos pumpatessa ei tule maitoa, ei tarkoita etteikö sitä tulisi vauvan imiessä. Niilo on kuitenkin ollut alusta asti hirmuisen tyytyväinen pakkaus, joten aloin sitten vaan luottamaan siihen että se oma maito riittää.
Tässä semmoisiä vinkkejä, jotka olen kokenut hyviksi:
-Juo lasi vettä aina ennen kuin alotat imettämään ja kun lopetat, juo vielä toinen lasi. Jokaista kahvi/teekuppia kohden juo myös lasi vettä. Älä juo kuitenkaan liikaa, se vähentää maidon määrää (tämä tieto tuli mulle tarpeeseen, mä tankkasin ku kameli ekat pari viikkoa..
)
-Ajattele positiivisesti, vaikka väsyttää: mitä pidempi imetys, sitä enemmän se nostattaa maitoa. Etenkin yösyötöt nostavat maidon määrää. Jos maitoa ei tule tarpeeksi, syötä vauva ensin molemmista rinnoista ja tarjoa vastiketta vasta sitten.
-Mulle auttoi myös kaikki lämmin: sauna ja kuuma suihku tuntuivat nostattavan maitoa, vaikka voi olla että keksin sen ihan omasta päästä. Kannattaa silti kokeilla
-Juo kotikaljaa tai ykköskaljaa pari lasia päivässä, alkoholia on kyllä kummassakin hitunen, mutta niillä voit saada maidon nousemaan.
Ensi yönä Niilo on tasan 12 vko:a "vanha", ja täysimetyksellä mennään. Enää ei tee imetys kipeää, ja yhteen imetykseen ei mene kuin muutama minuutti. Eka kuukausi oli se vaikein, mutta kyllä se siitä sitten helpotti :hug: Ja jos homma ei kaikesta yrityksestä huolimatta lähde kulkemaan, niin onneksi on korvikkeetkin olemassa. Toivottavasti se maito nyt kuitenkin nousisi, kun sä näit niitä imetysuniakin silloin odotusaikana!