Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Vaihdan keittiöliinan (Sini sieniliina/Wettex) kahden viikon välein (jos menee erityisen likaiseksi niin useammin), mutta pesen sen kyllä aina välillä astianpesukoneessa, samoin kuin astiaharjankin. Eikä keittiöliinalla pyyhitä mitään lattioita tai naamoja, vaan pelkästään keittiön tasoja ja ruokapöytää. Ja keittiötasoille ei laiteta mitään erityisen likaista, vaan pelkästään ruuanlaittoon liittyviä juttuja.

Miettikääpä kuinka likaisia jopa ne kaikki ruokapakkaukset on, jotka kannatte kaupasta kotiin. Ne kaupan kassan liukuhihnatkin on ihan älyttömän p*skasia, aina jotain märkää tai mähnää, ja likaset spurgut iskee kaljansa niille. Pestäänköhän niitä liukuhihnoja ollenkaan? Yyyyyh. Ja sitten ruokatarvikkeiden mukana kaikki hihnan pöpöt tulee kotiin keittiötasolle ja jääkaappiin, joiden pitäisi olla erityisen hygienisiä. Eikä kaikkia ruokapakkauksia pysty desinfioimaan, vaikka joskus kyllä pyyhkäsen maito-/mehupurkit ennen kuin laitan jääkaappiin. Ja keittiötasoja pyyhin desinfiointiainetta sisältävällä keittiöpuhdistajalla usein.

Mutta ei kai näitä pöpöasioita saa miettiä liikaa, hulluksihan muuten tulee.

"Hehee"
Kaverien hygieniaongelmia en ole koskaan bongaillut, mut anoppilassa kyllä.

Appiukko tekee voileivän ja jättää margariinin, kinkun yms pöytään. Saattavat olla siinä monta tuntia. Samoin majoneesipohjaiset salaatit, jos niitä laittaa leivän päälle (mikä on jo aika ällöä sinällään). Olin niiiiiin onnellinen kun anoppi vaihtoi margariinimerkkiä, appiukolla on siis nykyisin oma margariini. Kinkut ja majoneesisalaatit tosin ei edelleenkään anoppilassa mulle maistu...

Tuoresalaattikaan ei tahdo enää maistua kun huomasin, ettei anoppi pese käsiään ennen sen tekemistä.

Oikeestaan aika harmi, koska tykkään käydä anoppilassa mutten pysty enää kunnolla syömään siellä :D

Anoppilassa vessa on myös käsittämättömän siivoton. Appiukko roiskii ohi pöntön ja vessan nurkissa kiinnikuivunutta likaa, pölyä, karvoja yms. Yök yök yök. Käyn anoppilan veskissä suunnilleen silmät kiinni ja kädet ristissä katson kun lapset siellä käyvät. Pöntön eteen astumista pyrin välttämään tahrojen vuoks, melkein loikkaan pöntölle... Mies on kyllä huomauttanut asiasta koska se ällöttää häntäkin mutta muutosta ei ole tullut.

Ex-kassa
Ainakin meillä pestiin aina hihna työvuoron päättyessä tai jos vaihtui vuoro suoraan kassalta toiseen, niin sitten viimeistään illalla. Pesuaine oli muistaakseni Windex tai joku vastaava tosi tymäkältä haiseva. Ja tietysti jos tuli jotain sotkua kassahihnalle niin se pestiin heti pois. Cittarissa näin.

yöks yöks
Se kun joku pyhkii samalla rätilla tiskipöydän ja siinä samalla huomaamattomasti tuolien istuinosat :x ja jatkaa lisää pöytien pyyhkimistä.
Tosi hygieenista kun miettii että toisen takapuolen alta pyyhitään ja sitten lääpitään samalla rätillä pöytää :x

Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä;25871836:
Missä ihmeessä te niitä tiskirättejä sitten säilytätte jos ette hanan päällä??
Mä olen virittänyt verhonipsun tohon kuivauskaapin alimpaan ritilään, rätti roikkuu siinä. On kyllä aika ällöä jos hanan päällä roikkuu likainen rätti ja siitä hanasta otetaan vettä kattilaan :x

"1234"
Kaveri ruokkii kissansa tiskipöydällä... Siis sillä kissalla on kupit siinä tiskialtaan vieressä olevalla työtasolla, samaa työtasoa käytetään myös ruokaa tehdessä - eikä niitä kisun kuppeja edes silloin oteta pois, siiretään vaan syrjemmälle. Tämä siksi että taapero menee kupeille jos ovat lattialla. YÖK.

Inhoan muutenkin kissoja yli kaiken...

ootte te kyllä..
wtf :D eihän se rätti siihen hanan suuhun osu??? rättiä voi siirtää, jos se on suuttimen edessä...... järki hoi! ja kenellä edes on niin paskanen tiskirätti että tarttee pelätä sitä jos kattilaan sattuu menee vettä mikä on koskenu siihen rättiin! ruokaahan te sillä vaan pöydiltä pyyhitte, tuskin omia perseitänne? ja yleensä järkevä ihminen huuhtelee rätin kunnolla kun on sillä jotai ruokatahroja pyyhkäissyt.

häh
[QUOTE="Hehee";25871777]Samoin majoneesipohjaiset salaatit, jos niitä laittaa leivän päälle (mikä on jo aika ällöä sinällään). [/QUOTE]

Mihin ne majoneesisalaatit sitten on tarkoitettu? :O
Itse en niitä muualla käytä kuin kerrosvoikkarin tekoon.
Ei kai niitä kukaan oikeasti syö ruuan kanssa. Ne on juuri hyviä ja helppoja leivän levite/päällinen kun on majoneesi missä rasva ja sitten se täyte (esim majoneesipohjainen punajuurisalaatti)

Ruuan kanssa kuuluu on kunnollista salaattia ilman majoneesia.

harmo
Mä olen virittänyt verhonipsun tohon kuivauskaapin alimpaan ritilään, rätti roikkuu siinä. On kyllä aika ällöä jos hanan päällä roikkuu likainen rätti ja siitä hanasta otetaan vettä kattilaan :x
hyi hitto :x toi jos mikä on ällöä kaikki paska tippuu ties mihin. Meillä se on nätisti viikattu hanan päälle niin ettei ole kuitenkaan kiinne siinä vedentulon edessä
ja jos jotakin pöpöjä tiskirätistä tippuu ne menee suoraan tiskialtaaseen.

Se sama
Minä en majoneesipohjaisia salaatteja tarvi muuhun kuin vappunakkien seuraksi... Mut kai ne pöytäsalaateiksi kuitenkin on tarkoitettu. Siinä kans yksi ilo anoppilasta, että salaattina on tarjolla useinkin just pelkästään sitä majoneesisalaattia :D

"1234"
Alkuperäinen kirjoittaja yöks yöks;25871845:
Se kun joku pyhkii samalla rätilla tiskipöydän ja siinä samalla huomaamattomasti tuolien istuinosat :x ja jatkaa lisää pöytien pyyhkimistä.
Tosi hygieenista kun miettii että toisen takapuolen alta pyyhitään ja sitten lääpitään samalla rätillä pöytää :x
Minä teen justiin näin... :D

Samalla rätillä meillä pyyhitään tiskipöytä, tasot, ruokapöytä, tuolit, jääkaappi ja mm. kaapinovet/kahvat jos tarvis. Joskus saatan myös pyyhkäistä jotain keittiön lattialta, jos sinne jotain tipahtaa... Ei kai se lattia ainakaan likaisempi ole kuin esim. se paljon käytetty tiskipöytä!

Kyllä huomaa että maalaisjärki kuolee pikkuhiljaa sukupuuttoon.

"heh"
[QUOTE="Mää";25869626]Tuosta paistinlastahommasta, onhan se ihan perusasioita, ettei raakaa ja kypsää lihaa käsitellä samoilla välineillä.
Mulla usein kyllä tulee käytettyä, mutta olen tarkkana etten esim. kahvaan koske käsiteltyäni jotain raakaa, ja sitä lastaa/kapustaa tulee paistettua siellä pannulla molemmin puolin, mutta täytynee luopua siitä tavasta, kun noista muovien haitoista olen lukenut..
Nähtävästi ihmisille pitäis opettaa ihan erikseen tällaisia "vaihda grillipihdit puhtaisiin kypsennyksen puolivälissä käännettyäsi kyljykset"- juttuja, kuten jostain luinkin hiljattain.[/QUOTE]

:D :D :D ei oo todellista....

Isäni kertoi 50-luvulta tarinaa naapurin ukosta, joka kaivoi ensin puukolla hevosen kavioita ja pyyhkäisi sitten puukon puhtaaksi housun lahkeeseen ja otti samalla veitsellä voita rasiasta....siinä teille hygieniaa...ja samoin olen kuullut pyykkejä pestävän samassa astiassa, jossa pullataikina tehtiin...joku tiskirätti on aika pientä näiden rinnalla....

hyi hitto :x toi jos mikä on ällöä kaikki paska tippuu ties mihin. Meillä se on nätisti viikattu hanan päälle niin ettei ole kuitenkaan kiinne siinä vedentulon edessä
ja jos jotakin pöpöjä tiskirätistä tippuu ne menee suoraan tiskialtaaseen.
Siis se rätti roikkuu tossa toisen altaan reunan kohdalla, eikä siitä kyllä mitään paskaa tipu kun sen huuhtelee ja puristaa kuivaksi ennen ripustusta ;)
Eipähän ainakaan likoa missään tiskivesissä ja kuivuukin nopsasti kun ei ole taiteltu paksuksi.

pikkanen
[QUOTE="vieras";25870632]Eikö tässä tapauksessa raaka ja kyspsä ruoka kosketa toisiaan jo ihan itsessään, sekä paistinpannun välityksellä. Mitä merkitystä sillä lastalla enää on?

Ja voit varmaan kuljettaa mukana esim. vilttiä tai pitää vauvaa sylissä jos tiedät koirien viettävän aikaa sängyssä??[/QUOTE]

No meidän lastassa ainakin on sellaset välit joihin se raaka liha tarttuu. Se ei siitä lastasta kyllä kypsy, kun ei sitä kohtaa saa kosketuksiin siihen pannulle. Vaihdan lastan siinä vaiheessa, kun liha on kypsää ja kääntelen sitä kypsää lihaa vielä hetken sillä puhtaalla lastalla. Mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää. ällöttäis syödä jauhelihaa, joka on nosteltu lautaselle sellasella lastalla, josta roikkuu raakaa lihaa.

Voin tietty ottaa oman viltin mukaan. Ei kai tässä nyt siitä ollutkaan kyse. Tässähän piti pohtia, mitkä asiat ällöttää tuttujen talouksissa. Ja siis mua ällöttää ne likaset koirat sängyillä.

Vastenmielisintä ikinä: Koiran/ kissan jätökset, joita ei siivota lattialta tai pyyhkäistään vaan paperilla pois ja jätetään kohta pesemättä. Etenkin perheessä, jossa on pieniä lapsia jotka möyrii siellä lattialla. :x

"ookoo"
[QUOTE="1234";25872143]Minä teen justiin näin... :D

Samalla rätillä meillä pyyhitään tiskipöytä, tasot, ruokapöytä, tuolit, jääkaappi ja mm. kaapinovet/kahvat jos tarvis. Joskus saatan myös pyyhkäistä jotain keittiön lattialta, jos sinne jotain tipahtaa... Ei kai se lattia ainakaan likaisempi ole kuin esim. se paljon käytetty tiskipöytä!

Kyllä huomaa että maalaisjärki kuolee pikkuhiljaa sukupuuttoon.[/QUOTE]

Niin totta! Eikä ihme, että allergiat lisääntyvät ja vastustuskyvyssä on puutteita kun sitä ei yhtään koetella normaaleilla arkeen kuuluvilla pöpöillä. Ei kodissa kuulu olla steriiliä ja kaikki desinfioituna. Se vain johtaa sairasteluun. Pyyhkimällä lapsen suu tiskirätillä edesauttaa vahvan vastustuskyvyn kehittymistä :)

"vieras"
No meidän lastassa ainakin on sellaset välit joihin se raaka liha tarttuu. Se ei siitä lastasta kyllä kypsy, kun ei sitä kohtaa saa kosketuksiin siihen pannulle. Vaihdan lastan siinä vaiheessa, kun liha on kypsää ja kääntelen sitä kypsää lihaa vielä hetken sillä puhtaalla lastalla. Mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää. ällöttäis syödä jauhelihaa, joka on nosteltu lautaselle sellasella lastalla, josta roikkuu raakaa lihaa.

Voin tietty ottaa oman viltin mukaan. Ei kai tässä nyt siitä ollutkaan kyse. Tässähän piti pohtia, mitkä asiat ällöttää tuttujen talouksissa. Ja siis mua ällöttää ne likaset koirat sängyillä.
Joo, sitä sanotaan puuhaarukaksi. Lasta on sitten erillainen. Sellanen lastan mallinen, eli ei välejä.

"vieras"
nonii,nyt tämä ketju lähti lapasesta ja meni ihan liioitelluksi hysteriaksi.

Tietenkin samalla rätillä pyyhitään keittiön pöytä JA tuolit.
Kassahihnoja pestään, omissa työpaikoissa päivittäin ja pesuaineella.

"pöppis"
Mä oon törmänny monissa paikoissa haiseviin käsipyyhkeisiin :x Ihana pestä kädet ja sit kuivata ne semmoseen haisevaan bakteeripesään, ja se haju tarttuu käsiinkin. Esim. anoppilassa ja isän luona, huomaan kyllä et ne pyyhkeet on just pesusta tulleet, muka "puhtaat", mutta kun pestään _aina_ 40 asteessa, niin alkaahan ne haista. HYI!

Se käsihygienia tuntuu myös tuottavan todella monelle vaikeuksia. Ne onki niitä jotka joka toinen viikko valittaa jotain flunssaa tai mahatautia..

Yhteistyössä