Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
89k7jh6tbgv5
[QUOTE="Hehee";25871777]Kaverien hygieniaongelmia en ole koskaan bongaillut, mut anoppilassa kyllä.

Appiukko tekee voileivän ja jättää margariinin, kinkun yms pöytään. Saattavat olla siinä monta tuntia. Samoin majoneesipohjaiset salaatit, jos niitä laittaa leivän päälle (mikä on jo aika ällöä sinällään). Olin niiiiiin onnellinen kun anoppi vaihtoi margariinimerkkiä, appiukolla on siis nykyisin oma margariini. Kinkut ja majoneesisalaatit tosin ei edelleenkään anoppilassa mulle maistu...

Tuoresalaattikaan ei tahdo enää maistua kun huomasin, ettei anoppi pese käsiään ennen sen tekemistä.

Oikeestaan aika harmi, koska tykkään käydä anoppilassa mutten pysty enää kunnolla syömään siellä :D

Anoppilassa vessa on myös käsittämättömän siivoton. Appiukko roiskii ohi pöntön ja vessan nurkissa kiinnikuivunutta likaa, pölyä, karvoja yms. Yök yök yök. Käyn anoppilan veskissä suunnilleen silmät kiinni ja kädet ristissä katson kun lapset siellä käyvät. Pöntön eteen astumista pyrin välttämään tahrojen vuoks, melkein loikkaan pöntölle... Mies on kyllä huomauttanut asiasta koska se ällöttää häntäkin mutta muutosta ei ole tullut.[/QUOTE]

Margariini on lihavien köyhien ruokaa. Leipää ei muka voi syödä ilman, mutta raha ei riitä oikeisiin levitteisiin, kuten voihin tai kasviöljyihin.

Katsokaapa kuinka lihavat levittävät sitä ällöttävää scifitahnaa "leipänsä" päälle.

ilku75uryhtfg
No meidän lastassa ainakin on sellaset välit joihin se raaka liha tarttuu. Se ei siitä lastasta kyllä kypsy, kun ei sitä kohtaa saa kosketuksiin siihen pannulle. Vaihdan lastan siinä vaiheessa, kun liha on kypsää ja kääntelen sitä kypsää lihaa vielä hetken sillä puhtaalla lastalla. Mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää. ällöttäis syödä jauhelihaa, joka on nosteltu lautaselle sellasella lastalla, josta roikkuu raakaa lihaa.

Voin tietty ottaa oman viltin mukaan. Ei kai tässä nyt siitä ollutkaan kyse. Tässähän piti pohtia, mitkä asiat ällöttää tuttujen talouksissa. Ja siis mua ällöttää ne likaset koirat sängyillä.
Itsehän syön sitä raakaa jauhelihaa siitä paketista. Flunssa viimeksi vuonna...hmm joskus ysärillä. Sairauksia, mitä ne on. Elän symbioosissa bakteerien kanssa. Syön jopa räkääni, siinä ovat bakteerit helposti sulatettavassa muodossa. Elimistö kiittää.

En myöskään usko propagandaan, johtuisiko juuri tästä?

k,uhmyjbgftd
Kodin Ykkönen - Magisso keittiöliinateline | Keittiötyövälineet ja tarvikkeet

-> tuossa vaikka yksi vaihtoehto. Itse olen virittänyt kuivauskaapin alaritilään "tangon" johon rätin saa ilmavasti kuivumaan.

Isosiskollani oli kotoa muuton jälkeen vähän kotihommat hukassa, esimerkiksi kun oli vaihtanut kissojensa laatikon hiekan niin heitti ne likaiset kissanhiekat muovipusseissa eteisen kaappiin. Ja niitä oli siellä parhaimmillaan joku kahdeksankin kappaletta. Ja haju oli järkyttävä kun asuntoon tuli sisälle.
Miten harvoin se lihava pelle kävi ulkona, jos ei jaksanut samalla viedä roskia? Mielenterveysongelmaisia ei nyt lasketa tässä ketjussa, joten pidätkö sukusi sellaiset omana tietonasi. Jookosta, joo.

"..."
Anoppi:

Lasten suuta pyyhkiessään kastaa nenäliinaa omassa suussaan ja pyyhki sitten sylkisellä paperilla. HYI HELV..!!! Ei tosin tee enää, koska olen opettanut lapset nostamaan siinä vaiheessa metelin.

Lasten ruoka-annosten lämpötilaa mittaa omalla sormellaan. Kastaa sen ekaan lautaseen, imaisee "puhtaaksi" ja upottaa seuraavaan lautaseen. EI NÄIN!!

Sama ihminen syötti lapsiani pienenä omalla lusikalla. Vedin kerran herneen nenään ja sain vaikean ihmisen leiman.

Palasaippuan käyttö. Käyttääkö palasaippuaa enää muut kuin anoppini? Ällöttää ajatella että vieraat ihmiset on pyöritelleet sitä saippuaa paskasissa käsissään vessareissun jälkeen.

Aamen.

Kokintekele
[QUOTE="heh";25872177]:D :D :D ei oo todellista....

Isäni kertoi 50-luvulta tarinaa naapurin ukosta, joka kaivoi ensin puukolla hevosen kavioita ja pyyhkäisi sitten puukon puhtaaksi housun lahkeeseen ja otti samalla veitsellä voita rasiasta....siinä teille hygieniaa...ja samoin olen kuullut pyykkejä pestävän samassa astiassa, jossa pullataikina tehtiin...joku tiskirätti on aika pientä näiden rinnalla....[/QUOTE]

Juu :D Ja mun miehen mummo oli aikanaan huutanut pojalleen, että pesee äkkiä ne hikiset kinttunsa, kun mummo tartti sitä samaa vatia pottujen pesuun :D

Mua ällöttää kärpäset. Yhden kaverin luona kärpäset ja kissat marssivat sulassa sovussa pydällä ja siinä on vielä ruokiakin ja joka ruoassa on kissan karvoja.

Teininä ällötti kaverin luona kun ne tiskasivat ja huuhtelivat astiat kylmällä vedellä ja tämän vuoksi astiat oli aina rasvaisia ja haisivat/maistuivat tiskiaineelta.

Pahin oli kun kaveri söi suoraan paketista sian suikalelihaa, ei kuulemma viitsinyt sitä silloin aamuyöllä paistaa ja nälkä oli.... yööök...

Mä olen kai epähygienisin äiti mitä olla voi, pyyhin nimittäin lapseni naaman tiskirättiin. Tosin sellaiseen rättiin joka on vain siihen naamanpyyhkimiseen ei mihinkään muuhun, mutta samanlaisia liinoja käytän sitten muutenkin rätteinä, lapsen naamanpyyhkimis liinassa on vaan selkee merkintä mihin on tarkoitettu jottei sekoitu. Ja sekin liina heitetään roskiin joka kolmas päivä ja otetaan uusi, tai aiemmin jos on tarve vaihtaa. Oon vaan havainnut sen kätevimmäksi lapsen naaman siivoamiseen, meidän pikku neiti kun sotkee ihan älyttömästi syödessään.

Samoin riiputan hanan päällä rättiä kun ei tuohon pysty mitään asentamaan mihin ripustaisi, nimittäin vuokrakämppään kauheasti voi mitään asennella. Joskus riiputin tosin pyykkipojalla kuivauskaapin alimmasta ritilästä mutta sekään ei ollut hyvä ratkaisu. Meillä nuo rievut vaihdetaan kyllä aika usein, ja sama pöytärätti ei kyllä viikkoa pidempään käytössä koskaan useimmiten ei sitäkään.

Mun mies on kyll sellanen kans ett siltä jää välillä ihan kaikki pöydille, mutta oon jo tottunut kulkemaan perästä ja laittamaan tavarat paikoilleen (eli levitteen jääkaappiin, juustohöylän tiskipöydälle jne jne).

"akka"
Minä taas luulen että vedän voiton tässä epähygienisyys kisassa, tai siis anoppini vetää voiton :x
Mistä aloitan...
kun astun ovesta sisään eteiseen,on parempi pitää kengät jalassa.
Jos haluat asuntoon peremmälle sinun täytyy kirjaimellisesti toisella jalalla tehdä polku päästäksesi olohuoneeseen, tosin istumaan et pääse jos et ensin siirrä isoa kasaa tavaroita tuolilta pois.
Villakoirat ja pöly rakastaa tätä asuntoa :)
Jos haluat juoda lasin vettä on parempi että koetat syväsukeltaa ensin keittiön suuntaan tavaramerestä ja tiskata itse se juomalasi jollet jo pyörry matkalla tai oksenna viimeistään silloin kun keittiö on näköpiirissä.
Keittiössä ei sitten ensimmäistäkään pöytäpintaa esillä,leivänmurujakin on ja kaikkea muutakin kivaa löytyy niistä irtolääkkeistä puhumattakaan jotka on pitkin likaista lattiaa tai pöytiä.
Vessaan jos mielit päästä, no sanon suoraan että mene huoltoaseman vessaan.
Kaikki hänen tavat on aika sotkuisia.
Tavaroita ei laiteta sinne mihin kuuluu vaan ne voi jättää siihen mihin nyt unohtuu sitten kun unohtunutta ei enään löydä niin kaupasta saa uutta.
No tässä kohtaa kauhistelun sijaan sanon kyllä että ehkä tämä ihminen tarvitsisi apua?? Ei tuo kuulosta normaalilta sottaisuudelta vaan hänellä on jokin pielessä.

"mamma"
Sellainen on oksettavaa, kun samassa tiskialtaassa pestään paskaiset kädet, hampaat, naamat ja sitten huuhdellaan astiat "puhtaaksi" ja vielä perunat ja hedelmätkin menee siinä samassa, yäk.
Saunoissa ällöttää sellaiset ikivanhat pinttyneet pesuvadit, joissa pestään koko suvun lisäksi pyykitkin. Lisäksi inhottaa, jos saunassa kaikki istuu samoilla laudeliinoilla tai suoraan lauteilla. En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka käyvät vasta aamuisin suihkussa. Itse haluan mennä puhtaana sänkyyn, jo työnkin puolesta, sillä en halua kaikkia niitä pöpöjä mukaani..

hahhaaahahaa
mua ainakin ällöttää se jos joku istuu paljaalla perseellä keittiössä!? :-D koska muutoin en ymmärrä tätä "samalla liinalla ei saa pyyhkiä pöytää/tuolia" ideaa. hei meillä pyyhitään koiranpennun kuset lattialta samoilla harsoilla jotka toimivat vauvojen pyllypyyhkeinä :'d pesu 90asteessa aina käytön jälkeen tietty mutta nyt kun ajttelee tarkemmin hyyyyih..

nam!
Eksälle kehittyi jossain vaiheessa tosi paha ihottuma selkään. Ei mennyt millään rasvoilla pois. Kysäisin sitten, että milloin on viimeksi pessyt kylpypyyhkeensä - se nimittäin HAISI. Ex ei kuulemma edes muistanut, muutamia kuukausia aiemmin kuulemma. Roudasin sen lakanat ja pyyhkeet ja alusvaatteet omille kämpilleni, pesin kaikki yhdeksässäkympissä. Ihottuma hävisi eksän selästä parissa päivässä...

[QUOTE="Liinu";27728600]kaverin tyttö juoksee aina alasti, kuulma atopian takia että iho saa ilmaa.. vauva on paskaisessa bodyssä, samoin sohva täynnä vauvan oksennusta ja monesti kaverin paitakin :x
tuulikaapin, eteisen & eteisen vieressä olevan wc:n lattia täynnä hiekkaa, pikku kiviä, sulanutta lunta jne. keskellä keuttiön pöytää nököttää rulla wc-paperia ja selitys aina sama. unohdettiin ostaa talouspaperia[/QUOTE]

Mitä väliä onko keittiössä wc- vai talouspaperirulla käytössä? Ajaa asiansa oli kumpi tahansa, talouspaperissa vaan isommat arkit ja karheampaa... Itse ostan aina kerralla perhekoon wc-paperi paketin ja siitä sitten myös keittiöpapereiksi menee rullia. Samoin monella kaverilla. Eihän se rulla missään wc käytössä ole ollut ennenkuin on keittiöön tuotu!

Itse asiaan; eräs ystäväni säilyttää leivänpäällisiä (levitteet, juustot, makkarat ym) pöydällä jopa tunteja kun on tehnyt leipää ja leviterasiat ym ilman kantta tmv jääkaapissakin. Kuvittelepa vaikka tuorejuusto jonka päälle kehittynyt sellainen "kuori" ilman kantta :s Muutenkin ko. pariskunnalla olisi parantamisen varaa järjestelmällisyydessä ym. mutta eipä meilläkään koti kiillä aina viimeisen päälle vaikka ruokien syömäkelpoisuudesta ja perussiisteydestä ja järjestelmällisyydestä osaan olla suht tarkkakin tietyissä asioissa.

Yksi inhottavimmista tavoista monilla on mielestäni se, että kun monesti keittiössä on kaksi lavuaaria vierekkäin niin ne molemmat täytetään likaisilla astioilla (odottamaan tiskausta) ja siitä sitten astioiden lomasta yrität ottaa vettä hanasta..

Hirveän monilla ihmisillä tuntuu myös olevan vaikeuksia vessanpöntön / vessan siistinä pitämisessä... Kaikenlaiset kakkaroiskeet ym saa kyllä kakomaan..

- - -
Voi luoja, pyörtyisitte, jos tulisitte meille. Relatkaa vähän. :D

Meillä on niitä kissoja. Ja kaikenlaista muutakin. Ja mitä vikaa on palasaippuassa?? Enemmän ihmetyttää, jos ei pestä käsiä sisälle tullessa eikä ole saippuaa ollenkaan käytössä.

"mie"
Voi kuulkaas kun kerron minkälaista lapsuudenkodissani on:

Lakanat vaihdetaan puolen vuoden välein sänkyihin, wc-pyyhe vaihdetaan ehkä 4 kertaa vuodessa ja se on aina märkä! (hyi mikä bakteeripesäke!! :X) Laudeliinoja ei ole ikinä ollut käytössä ja saunakin heillä jo 50 vuotta vanha ja siellä käyttävät palasaippuaa ja pesusientä, joka ehkä 5 vuotta vanha!

Margariinit säilytetään pöydän päällä (Oivariini) ja sitä huoneenlämpöistä rasvaa sitten laitetaan leivän päälle, koskaan sitä ei siis jääkaappiin laiteta kun se "kovettuu ja on vaikea levittää leivälle". Tiskirätti vaihdetaan ehkä pari-kolme kertaa vuodessa, wc-harjaa ei varmaan koskaan. Leivonnaiset (mustikkapiirakat, omenapiiraat yms) ja ylijäänyt vispipuuro jätetään aina huoneenlämpöön seuraavaa päivää varten, ei siis koskaan laiteta jääkaappiin. Samoin ruoka saattaa olla hellan päällä jäähtymässä monta tuntia, ennen kuin sen joku korjaa jääkaappiin talteen. Pölyt pyyhitään ehkä n. 2 kertaa/kk, imurointi myös. WC yleensä sen näköinen ettei siellä ole muuta siivottu kuin pönttö ja lavuaari (sekin ehkä 2 kertaa/kk), wc:n matto kusenhajuinen ja pölyä kaikki vessan nurkat täynnä.

Ja vanhempani ovat siis järjissään olevia, työssäkäyviä, kotipaikkakunnallaan arvostettuja ihmisiä. Ihme ja kumma että minulla ei silti ole ollut elämäni aikana montaakaan vatsatautia, virtsatie-infektiota tms..ja olen muutenkin harvoin esim. flunssassa. Samoin vanhempani. Vaikka tuolla elämän tyylillä luulisi muuta.

iu
Mä asuin joskus opiskeluaikoinani vuoden samassa solussa nuoren naisen kanssa, joka oli päällisin puolin kuin muotilehdestä tempaistu: erittäin kaunis, viimeisen päälle laitettu ja huoliteltu, aina vaatteet puhtaat, silitetyt ja sävy sävyyn. Ei olis päältä päin katsoen millään voinut kuvitella, mikä porsas se oli kotioloissa! Siis ne jutut mitä se teki tai jätti tekemättä kämpillä... Sitä ei uskois ellei olis omin silmin nähnyt. Mutta kamalan kiltti ja mukava tyttö se oli, niin sen vuoden jaksoi sen kans elää (mutta enempi olis ollut ehdottomasti liikaa. :D )

Yhteistyössä