Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
yyyyyyh
[QUOTE="vieras";25868909]Noista räteistä tulee mieleen ystäväni kun olimme siivoilemassa juhlien aattona juhlapaikkaa ja siinä siivoillessa sanoin kaverille että jos viitsisi tarkistaa vessan ja pestä sen jos on silminnähden törkyinen,.
kaveri nappasi keittiörätin ja lähti siivoilemaan, sanoin ettei meillä ei oo uutta rättiä keittiöön ja sitä varmasti tarvitaan niin ystävä vastasi ettei hätää, ei erillistä tarvita, käyttää hän kotonaankin samaa rättiä, ei se likanen ole kun puhdistusaineilla vessan pesee. Hyyyyyiii...[/QUOTE]

Voi yääääk. Just meinasin noihin joihinkin aiempiin viesteihin kommentoida, ettei liika hygienisyyskään ole hyväksi. Mutta tää oli niin ällöä, että nyt oon järkyttyneenä ihan hiljaa vaan. :X

Kahden yh
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25869410:
Mä en ole ikinä tajunnut, että potta-asioita hoidellaan muualla kun vessassa. Ei meillä muutkaan tee tarpeitaan muualle, miksi sitten lapset? Ällöintä on, kun potta on tiskipöydällä :X
Meillä oli jossain vaiheessa potta välillä olkkarissa. Ihan sen takia, että monesti kuivaksiopetellessa tyttö pissas olkkarin lattialle kun tajus liian myöhään lähteä vessaan. Ehti potalle nopeammin, kun oli siinä ihan lähellä. (Ja joo, vein heti pissattuaan potan kylppäriin ja pesin)

Meillä oli jossain vaiheessa potta välillä olkkarissa. Ihan sen takia, että monesti kuivaksiopetellessa tyttö pissas olkkarin lattialle kun tajus liian myöhään lähteä vessaan. Ehti potalle nopeammin, kun oli siinä ihan lähellä. (Ja joo, vein heti pissattuaan potan kylppäriin ja pesin)
Tuon takia varmasti muutkin pitävät. Mutta se on mun mielestä silti ällöä. Ja itseasiassa meidän tuolla kuivaksi jo oppineella lapsella ei potta olis samassa huoneessa varmaan edes auttanut mitään, jaksoi kyllä pidättää vessaan saakka jos huomasi että pissa on tulossa. Vahingot tuli silloin kun ei vaan tajunnut että tarvis mennä..

"Mää"
Tuosta paistinlastahommasta, onhan se ihan perusasioita, ettei raakaa ja kypsää lihaa käsitellä samoilla välineillä.
Mulla usein kyllä tulee käytettyä, mutta olen tarkkana etten esim. kahvaan koske käsiteltyäni jotain raakaa, ja sitä lastaa/kapustaa tulee paistettua siellä pannulla molemmin puolin, mutta täytynee luopua siitä tavasta, kun noista muovien haitoista olen lukenut..
Nähtävästi ihmisille pitäis opettaa ihan erikseen tällaisia "vaihda grillipihdit puhtaisiin kypsennyksen puolivälissä käännettyäsi kyljykset"- juttuja, kuten jostain luinkin hiljattain.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25869597]"Jäi kyllä syömättä kun kaveri vain hätisti kissan pöydältä ja laski siihen sitten pellillisen pullia, siis suoraan pöydälle, eikä edes pyyhkinyt välissä. YÖK!"

Ööö ne pullathan oli pellillä eikä siis koskeneet samaan kohtaan? En ymmärrä mitä ällöä tuossa on tai sit mulla meni jotain ohi..[/QUOTE]

Ei vaan kaveri kaatoi ne pullat siitä pellilta siihen pöydälle, jotta sai uuden satsin siihen pellille ja uuniin. Pullat siis oli nimenomaan suoraan siinä pöydällä, ilman että mitään oli välissä.

lkj
[QUOTE="Mää";25869626]Tuosta paistinlastahommasta, onhan se ihan perusasioita, ettei raakaa ja kypsää lihaa käsitellä samoilla välineillä.
Mulla usein kyllä tulee käytettyä, mutta olen tarkkana etten esim. kahvaan koske käsiteltyäni jotain raakaa, ja sitä lastaa/kapustaa tulee paistettua siellä pannulla molemmin puolin, mutta täytynee luopua siitä tavasta, kun noista muovien haitoista olen lukenut..
Nähtävästi ihmisille pitäis opettaa ihan erikseen tällaisia "vaihda grillipihdit puhtaisiin kypsennyksen puolivälissä käännettyäsi kyljykset"- juttuja, kuten jostain luinkin hiljattain.[/QUOTE]

mä oon joskus miettinyt tätä,mutten oo tyhmä tajunnu että se lasta pitäis vaihtaa (puolessavälissä?) entä esim jauheliha?sehän kypsyy usein niin että on sekä kypsiä että raakoja kohtia joita sitten pyöritellään kunnes kaikki kypsää.missä vaiheessa lasta siis tulisi vaihtaa jos kyse ei ole pihveistä?

leikkuulaudan vaihto/peseminen vihannesten ja lihankäsittelyn välissä on itsestäänselvyys,sekä käsien pesu vähänväliä ruuanlaiton lomassa,kun ne välillä sotkuvat.

"ihmettelen"
Ällöttävän likainen vessanpönttö ja vessan lavuaari. Molemmat täynnä pinttynyttä likaa. En tajua, miten eivät älyä pestä niitä. Ei vaatisi paljoakaan, ja tulisi paljon viihtyisämpi vessa. Myös kylpyamme näyttää heillä likaiselta.

"Mä"
mä oon joskus miettinyt tätä,mutten oo tyhmä tajunnu että se lasta pitäis vaihtaa (puolessavälissä?) entä esim jauheliha?sehän kypsyy usein niin että on sekä kypsiä että raakoja kohtia joita sitten pyöritellään kunnes kaikki kypsää.missä vaiheessa lasta siis tulisi vaihtaa jos kyse ei ole pihveistä?

leikkuulaudan vaihto/peseminen vihannesten ja lihankäsittelyn välissä on itsestäänselvyys,sekä käsien pesu vähänväliä ruuanlaiton lomassa,kun ne välillä sotkuvat.
no eihän jauhelihassa ole oikein muuta mahdollisuutta, kun silloin kun ei raakaa näy, ja kyllähän sitä paistamista senkin jälkeen vähän vielä jatketaan?

rfg
[QUOTE="Mä";25869950]no eihän jauhelihassa ole oikein muuta mahdollisuutta, kun silloin kun ei raakaa näy, ja kyllähän sitä paistamista senkin jälkeen vähän vielä jatketaan?[/QUOTE]

niinpäniin,mutta siinä on raakaa ja kypsää lihaa pannulla vierekkäin ja lastalla sekoitellaan molempia yhtäaikaa.mitä hyötyä siis on vielä lopuksi hetken ajaksi vaihtaa lasta?

EJK
Ällöttää...

...kun ei pestä käsiä ennen ruoanlaittoa, kahvin keittoa tmv.
...kun ei pestä käsiä vaipanvaihdon jälkeen tai oman vessareissun jälkeen
...kun tullaan kaupasta, kylästä, töistä, päivähoidosta, ulkoa tmv. kotiin eikä käydä käsipesulla
...kun ei sijata vuoteita ja päällysvaatteilla makoillaan sitten vuodevaatteissa
...kun ei pestä tai kuorita vihanneksia / hedelmiä ennen syöntiä
...kun mato-ongella tai pilkkireissulla samoilla sormilla laitetaan madot ja syödään retkieväät
...kun maistellaan ruoan kypsyyttä ja mausteisuutta lusikalla / kauhalla ja sitten sillä sekoitellaan vielä uudestaan sitä soppaa mitä muutkin syö

Ei mulla muuta....tai on mutten jaksa listata enää :D

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja maitovara
Surobz
[QUOTE="Mama";25869561]Tuttavalla on kissanhiekkalaatikko keittiössä,ihan ruokäpöydän lähellä. Juoppa siinä sitten kahvia kun kissa käy paskalla.[/QUOTE]

Meillä on kanin vessa....pöydän alla seinän vieressä... Eipä sille mitään voi, kanit on sellaisia, että itse valitsevat missä mielestään on kiva käydä tarpeilla. Sinne sitten vaan vessa, ettei lattialle tee. On niitä vessoja kyllä myös saunassa ja kanin häkissä, ettei hää siellä aina torttuja oo vääntämässä. Ja eihän se kovat papanat haise, mutta anyway....soisin, ettei olisi vessaa meidän köökissä mutta on.

"Mä"
niinpäniin,mutta siinä on raakaa ja kypsää lihaa pannulla vierekkäin ja lastalla sekoitellaan molempia yhtäaikaa.mitä hyötyä siis on vielä lopuksi hetken ajaksi vaihtaa lasta?
no jos sä nostat kypsän pois ja tarjoilet sillä samalla lastalla.. Eihän sillä tietty merkitystä ole, jos se liha sitten menee kastikkeeseen kiehumaan, jota sitten eri välineillä tarjoilet..

Ja meillä ei muuten saletisti kissa istuskele ruokapöydällä eikä muillakaan pöydillä, taitaa kaikilla kissanomistajakavereillani olla sallittua puuhaa lemmikeille vaan meillä ei-ei-ei.
Muistan nuoruudestani erään kaverin luona, joilla oli angorakissa, syöneeni leipää pöydän ääressä...laitoin leivän pöytäliinalle ja kun nostin sen syödäkseni niin siihen oli tarttunut hemmetinmoinen kissankarvatukko.

Muita epähygieenisyyksiä taitaa olla mutsin jääkaappi jonka sisältö on hankittu ilmeisesti pula-aikana..koska eihän homeessa ole mitään vikaa.
Kaikenlaiset ulosteastiat ja rätit ja vaipat nurkissa kuuluu kans mun no-no-listaan.

"Mä"
no jos sä laitat tarjolle, tai johonkin sellaiseen, jota ei enää kuumenneta likaisella lastalla, tai pyyhkäiset niitä basilleja vielä lastasta paistettuihin, jotka eivät ehdi enää kuumentua. Eihän sillä mitään väliä ole jos ne lihat menevät sitten vielä kastikkeeseen kuumentumaan.

Anoppi paloittelee lihan leikkulaudalla, pyyhkäisee käytön jälkeen leikkuulaudan tiskirätillä ja viipaloi leivät samalla leikkuulaudalla. Tykkää myös nuolaista lusikan "puhtaaksi", millä on otettu jäätelöä jätskirasiasta ja laittaa saman lusikan taas siihen rasiaan että muutkin voivat ottaa jäätelöä. Ja syömiseen siis on erikseen jokaisella omat lusikat.

Samaisessa taloudessa leivän voiteluun käytetään omaa ruokaveistä, ja tietenkin siinä veitsessä on jonkin verran ruuanrippeitä. Margariinirasia on täynnä ruuanmurusia ja margariinia.

Raa'an kalan suolaisuuden testaaminen anopin tapaan: nuolaise sormea, sivele kalan lihaa ja maista onko tarpeeksi suolaa.

Arvatkaa vaan ollaanko käyty pahemmin anoppilassa syömässä kun paljastui nää hygienian helmet. :kieh: Aikaisemmin olen ihmetellyt miten meillä on milloin kenelläkin vatsa kipeänä anopin luona syömisen jälkeen.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25870185:
Anoppi paloittelee lihan leikkulaudalla, pyyhkäisee käytön jälkeen leikkuulaudan tiskirätillä ja viipaloi leivät samalla leikkuulaudalla. Tykkää myös nuolaista lusikan "puhtaaksi", millä on otettu jäätelöä jätskirasiasta ja laittaa saman lusikan taas siihen rasiaan että muutkin voivat ottaa jäätelöä. Ja syömiseen siis on erikseen jokaisella omat lusikat.

Samaisessa taloudessa leivän voiteluun käytetään omaa ruokaveistä, ja tietenkin siinä veitsessä on jonkin verran ruuanrippeitä. Margariinirasia on täynnä ruuanmurusia ja margariinia.

Raa'an kalan suolaisuuden testaaminen anopin tapaan: nuolaise sormea, sivele kalan lihaa ja maista onko tarpeeksi suolaa.

Arvatkaa vaan ollaanko käyty pahemmin anoppilassa syömässä kun paljastui nää hygienian helmet. :kieh: Aikaisemmin olen ihmetellyt miten meillä on milloin kenelläkin vatsa kipeänä anopin luona syömisen jälkeen.
Iyyhhh - puistattelee oikein :$

pikkanen
[QUOTE="Mää";25869626]Tuosta paistinlastahommasta, onhan se ihan perusasioita, ettei raakaa ja kypsää lihaa käsitellä samoilla välineillä.
Nähtävästi ihmisille pitäis opettaa ihan erikseen tällaisia "vaihda grillipihdit puhtaisiin kypsennyksen puolivälissä käännettyäsi kyljykset"- juttuja, kuten jostain luinkin hiljattain.[/QUOTE]

peesi.

Miten niin se lasta kypsyy siinä samassa? Siis kypsytättekö te sitä lastaa siinä paistinpannulla? Raaka ruoka ei saa olla kosketuksissa kypsään edes keittiövälineiden välityksellä. Ihan perusjuttuja.

Mua ällöttää mun porukoilla, kun koirat nukkuu sängyissä kakkasine pyllyineen ja nuolee itseään.Kkiva sit mennä vauvaa sinne imettämään, kun ollaa kylässä.

Yhteistyössä