Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
"totta"
[QUOTE="vieras";25872424]nonii,nyt tämä ketju lähti lapasesta ja meni ihan liioitelluksi hysteriaksi.

Tietenkin samalla rätillä pyyhitään keittiön pöytä JA tuolit.
Kassahihnoja pestään, omissa työpaikoissa päivittäin ja pesuaineella.[/QUOTE]

kenestä hysteriaa se että takapuoleen ja tuoliin käytetään omaa rättiä ja pödälle omaa.
Sama tosiaan kun pyyhitte ensin wc pytyn ja sitten oman suunne :X
Kyllä meilläkin on tuoleille omat rätit, myös löytyy tiskirätti jolla pyyhitään se tiskipöytä kuin keittiönkin pöytä ja lattiallekin löytyy oma rätti kuin wc lavuaariin oma ja siihen pyttyyn vielä oma.
Tää ketjua lukiessa tulee mieleen että oikeastiko joku pärjää yhdellä rätillä koko taloutensa siivotessa.
Meillä on jopa pölyrättikin erikseen millä pyyhitään niin kirjahylly kuin tv/taso.

wc harja
[QUOTE="pöppis";25872483]Mä oon törmänny monissa paikoissa haiseviin käsipyyhkeisiin :x Ihana pestä kädet ja sit kuivata ne semmoseen haisevaan bakteeripesään, ja se haju tarttuu käsiinkin. Esim. anoppilassa ja isän luona, huomaan kyllä et ne pyyhkeet on just pesusta tulleet, muka "puhtaat", mutta kun pestään _aina_ 40 asteessa, niin alkaahan ne haista. HYI!

Se käsihygienia tuntuu myös tuottavan todella monelle vaikeuksia. Ne onki niitä jotka joka toinen viikko valittaa jotain flunssaa tai mahatautia..[/QUOTE]

yöök tämä on juuri asia johon törmään monessakin jopa "siistissäkin" perheessä ja että inhottaa.
Nyt kun olen jo oppinut kenellä ne pyyhkeet on puhtoiset menen heillä vessaan mutta ne keillä tiedän olevan paskaset muka näyttää puhtosilta pyyhkeiltä niin osaan varata joko puhdasta nessua omaan taskuun mukaan jos hätä tulee ja jos ei nessua mukana niin pidättelen niin kauan kunnes olen kotona.

Minua myös ällöttää muutenkin käydä wc tarpeilla muiden kotona-huoltamoilla-ravintoloissa ym.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25872555:
Keittiörätti astianpesukoneeseen? :O
Mikä astia se on?

Pyykinpesukoneessa minä tapaan ne pestä, samalla ohjelmalla millä pyyhkeetkin.
Ainakin noi Sini sieniliinat saa pestä ajoittain astianpesukoneessa. Hyvin puhdistuu ja raikastuu.

Että kokin tytär nostaa lihat tarjolle samalla lastalla, jolla on käännellyt raakoja lihoja.
Kenenkähän liiallinen touhotus häntä häiritsee?
Muuten entä jos todettaisiinkin selvä yhteys lapsuudenperheen kissan, toksoplasmoosin ja skitsofrenian välillä, niin muuttuisiko suhtautuminen noihin kissoihin pöydillä..
Että eteläeuroopassa on yli 90% skitsofreenisia?

"äitee"
Tää on hyvä ketju. Minä olen aika huoleton enkä pienistä hätkähdä. Itsellä kun on koiria niin on tottunut, että karvoja löytyy ihan joka paikasta. Meilläkin ne ovat vain ja ainoastaan lattialla, mut kyl karvoja löytyy pöydiltä, sängyistä, joskus valitettavasti voileivästä ja ihan joka paikasta. Minua lähinnä naurattaa nykyihmisten hygieniavillitys.

Pari asiaa minullakin tulee kuitenkin mieleen: lapset saa olla alasti kotona ja todellakin riekkua persus paljaana huonekaluilla. Toisena, ystäväni kuivaa tiskialtaan aina tiskirätillä. Se puistattaa.

"Yks vaan"
[QUOTE="totta";25872523]kenestä hysteriaa se että takapuoleen ja tuoliin käytetään omaa rättiä ja pödälle omaa.
Sama tosiaan kun pyyhitte ensin wc pytyn ja sitten oman suunne :X
Kyllä meilläkin on tuoleille omat rätit, myös löytyy tiskirätti jolla pyyhitään se tiskipöytä kuin keittiönkin pöytä ja lattiallekin löytyy oma rätti kuin wc lavuaariin oma ja siihen pyttyyn vielä oma.
Tää ketjua lukiessa tulee mieleen että oikeastiko joku pärjää yhdellä rätillä koko taloutensa siivotessa.
Meillä on jopa pölyrättikin erikseen millä pyyhitään niin kirjahylly kuin tv/taso.[/QUOTE]

Istutaanko teillä alasti ruokapöydässä, koska vertaat tuolin pyyhkimistä wc-pytyn pyyhkimiseen?

Kyllä meilläkin on vessa-, lattia- ja tiskirätit erikseen, mutta ei kai jokaiselle kalusteelle tarvita erikseen omaa rättiä?

Meillä saa kissatkin välillä hyppiä pöydillä ja lapset syö murusia kilpaa lattialta koiran kanssa, mutta tietty vessa- ja keittiöasiat pidetään visusti erillään ja lihan- ja kasvisten leikkuulaudat ja pannut on erilliset.

Järkytyin kun kävin maailman siisteimmän ihmisen kotona joka oli oikea perfektionistin valtakunta missä pieni pölyhippunenkaan ei leijaile vapaana. Menin sitten lämmittämään vauvan ruokapurkkia ja avasin mikron! Hyi kuvotus miten voi saada ruokakerroksia pysymään siellä seinillä! Meidän boheemissa hushållissa ei ikipäivänä suvaita edes sadasosaa siitä kuiva/mätä/homeisesta lasagnesumutteisesta tomaattijauhelihalöyhkäkasasta! :x
No sinänsä lohdullista että täydelliselläkin naisella on tuommoinen huono kohta niin ehkä uskallan sen kutsua meillekin!

"alma"
Mä en tajua tota jauhelihahysteriaa. Ei oo tullut mieleenkään, että lastaa pitäisi vaihtaa välillä. Kyllähän sitä naudanlihaa saa syödä ihan raakanakin, jos haluaa.
Tiskirättiä en vaihda päivittäin, ja pyyhin kyllä joskus samalla rätillä pöydän ja tuolin. En mä kyllä istu siinä tuolilla ilman housuja, enkä myöskään nuole pöytää. Ilmeisesti jotkut tekevät niin, kun se kerran niin ällöttävää on.

yyh
Erään tutun luona on kuvottavaa syödä mitään, ku niiden keittiö haisee ihan kauheelle, meinaa oksennus tulla. En sen tarkemmin ole tutkinu mikä siellä haisee. Aika kuvottavaa on myös, että sama kakkavaippa voi olla monta päivää vessan lattialla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä;25871836:
Missä ihmeessä te niitä tiskirättejä sitten säilytätte jos ette hanan päällä??
Kodin Ykkönen - Magisso keittiöliinateline | Keittiötyövälineet ja tarvikkeet

-> tuossa vaikka yksi vaihtoehto. Itse olen virittänyt kuivauskaapin alaritilään "tangon" johon rätin saa ilmavasti kuivumaan.

Isosiskollani oli kotoa muuton jälkeen vähän kotihommat hukassa, esimerkiksi kun oli vaihtanut kissojensa laatikon hiekan niin heitti ne likaiset kissanhiekat muovipusseissa eteisen kaappiin. Ja niitä oli siellä parhaimmillaan joku kahdeksankin kappaletta. Ja haju oli järkyttävä kun asuntoon tuli sisälle.

paskavaipat
Olin eräänä varsin kuumana kesänä ristiäisissä. No tähän asuntoon porotti aurinko joka suunnalta pitkin päivää ja lämpötila oli sisällä varmaan lähempänä 40 astetta. Tuuletin vain pyöritti laiskasti kosteaa ilmaa.

Eteisessä oli ristiäisvieraiden iloksi KAKSI isoa banaanilaatikkoa täynnä paskavaippoja. Kyllä. Hajun voitte kuvitella.

"VIERAS"
Minua inhottaa jos kylässä ei ole ollenkaan KÄSIPYYHKEITÄ..joskus roikkuu vaan perheen kylpypyyhkeet naulakossa ja käsipyyhenaula on tyhjä.. Ilmeisesti näissä perheissä ei ole tapana pestä käsiä wc-käynnin jälkeen! ..ja odottaako ne, että vieraat pyyhkii kätensä kylpypyyhkeeseen johon isäntä on edellisiltana vatkannu omat munansa!?!

hyi helvetti
Mua ällöttää kun kissa talouksissa kissat siinä hyppii pöydillä miten huvittaa tultuaan just pissalaatikolta ja saattaa ruveta pesemään takapuoltaan siinä, sama korissa pessy just vehkeensä ja sit tulee häntä heiluen nuolemaan...

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Muumio-mamma
Se yököttää, että nuoleskellaan sormia, ryystetään räkää, vessassa ei oo roskista ja käsipyyhkeitä, maistetaan ruokaa tehdessä ja hämmennetään samalla kapustalla..............

"hepuli"
peesi.

Miten niin se lasta kypsyy siinä samassa? Siis kypsytättekö te sitä lastaa siinä paistinpannulla? Raaka ruoka ei saa olla kosketuksissa kypsään edes keittiövälineiden välityksellä. Ihan perusjuttuja.

Mua ällöttää mun porukoilla, kun koirat nukkuu sängyissä kakkasine pyllyineen ja nuolee itseään.Kkiva sit mennä vauvaa sinne imettämään, kun ollaa kylässä.

Mukavahan se on koirien kans köllötellä :)

:::
Meillä kävi kerran kaks raksatyyppiä laittamassa yhtä laittiaa. Heistä toinen oli vetänyt puukolla kätensä auki ja vuotanut aika reippaasti verta. Toinen oli sitten putsannut meidän keittiön rätillä ne veret sieltä. He olivat sitten lähteneet viemään ensiapuun sitä tyyppiä, kun mä tuun kotiin ja alan tyytyväisenä pyyhkimään keittiössä tasoja ja vähän ohimennen ihmettelen, miksi rätti oli vähän kostea. Tulivat takaisin ja mun ilme oli varmasti priceless, kun tää toinen kertoi, että oli vähän lainannut rättiä verilammikon pyyhkimiseen. Katsoi mun ilmettä, ja totesi perään, että kyllä mä sen hyvin huuhtelin!

Toi yrjötti kyllä pitkään.. Ei siinä mitään, jos jostain verta tulee, niin käyttäköön mitä vaan löytävät, mutta ei kai ne nyt herranjumala voi laittaa keittiörättiä siihen muina miehinä takaisin paikalleen! Roskiin tietenkin. *puistatus*

jöpö
Tosta kissojen pöydällä kävelystä vielä...
Ei se mielestäni oo ainut, et kissan pyllyreikä koskis pöytätasoja, vaan myös se, et se samoilla tassuilla kävelee ruokapöydällä ja kuopii paskalaatikkoaan... Yök!!!
Että saiskos olla parit toksoplasmat, olkaa hyvät...:x

[QUOTE="vieras";25868644]Chifonetin liinathan on ihan parhaita! Ihmettelen teidän keittiöhygieniaa, jos rätti menee huonoksi alle viikossa. Ihan samalla tavalla sitä pitää huuhdella ja pestä ne rasvat sun muut pois siitä kuin muistakin keittiövälineistä.[/QUOTE]
Meillä käytetään keittiössä vaan ja ainoastaan mikrokuituliinoja. Helppo pitää puhtaana ja vaihtaa usein puhtaaseen ku edellinen menee koneeseen.
Sairaalassa töissä opittua

Te ootte niin paljon vastaillu, etten jaksa kaikkia lukee, mutta helposti yli muiden mun osalla menee se, ettei pestä käsiä vessasta poistuessa. Ite oon tästä tarkka, ja myönnän, että saatan välillä kiinnittää huomiota siihen, että juokseeko hana vai ei ennen kun toinen tulee vessasta ulos. Onneks en oo viellä ketään käännyttäny takas ja käskeny käsiään peseen.

"vieras"
peesi.

Mua ällöttää mun porukoilla, kun koirat nukkuu sängyissä kakkasine pyllyineen ja nuolee itseään.Kkiva sit mennä vauvaa sinne imettämään, kun ollaa kylässä.
Musta on ällöttävää että joku menee makaamaan toisen sänkyyn, saati imettämään oli se sänky itsessään missä kunnossa hyvänsä. Jätän makuultaanimettämiset ihan kotioloihin.

• Tykkää
Reactions: Sokeripala
vieras 6 vuotta kotona
Että kokin tytär nostaa lihat tarjolle samalla lastalla, jolla on käännellyt raakoja lihoja.
Kenenkähän liiallinen touhotus häntä häiritsee?
Muuten entä jos todettaisiinkin selvä yhteys lapsuudenperheen kissan, toksoplasmoosin ja skitsofrenian välillä, niin muuttuisiko suhtautuminen noihin kissoihin pöydillä..

Kokin tytärtä ei pätkääkään häiritse, huvittaa vain ;) Kukin tyylillään, meillä paistetaan kaikki lihat ihan kypsiksi, ikinä ei ole raakaa lihaa jäänyt lastaan (yööök).

tuuh
Näköjään tosi moni pyörtyisi meille tullessaan.

Mulla on keittiössä vuorollaan esillä yksi (1) rätti. Pyyhin sillä tasot, hellan, pöydän, tuolit ja lattiaakin, jos on tarvis. Tosin ensin pesen sillä tasoja, sitten kun lääpäisen jotain lattialta, heitän rätin pesuun. Jos koiran juomavettä läikkyy lattialle, en mä sen takia uutta rättiä erikseen hae, vaan kuivaan lätäkön käyttövuorossa olevalla käsipyyhkeellä ja kiikutan pyykkiin. Puhtaasta likaisempaa kohti ja lopuksi pesuun.

Mitä vaarallista teidän lattioillanne oikein on? Kärsiikö sinne lapsiakaan laskea, jos lattiarättikin saastuu heti polttokuntoon? Meillä pestään keittiön lattia vähintään kahdesti viikossa, siellä ei kävellä kengillä tms. Lattialla on pölyä, koirankarvaa ja ruoanmuruja, mikään noista ei ole tappavaa. Rätit kuumaan pesuun vaan käytön jälkeen.

Yksi ystäväni meinasi kyllä pyörtyä, kun annoin koiran nuolla ruoanlaittoastiasta jämät ennen astian koneeseen laittoa. Kuulemma heillä ei koira saa ikinä mitään muualta kuin omasta kupistaan ja sekin pestään eri harjalla altaassa, ei koskaan tiskikoneessa. Mä taas uskon, että 65-asteinen vesi yhdessä konetiskiaineen kanssa tekee kyllä astioista tarpeeksi puhtaita.

"vieras"
Ei pieni määrä bakteereja kypsennettävään ruokaan joutuessaan ole paha juttu, eikä välttämättä edes jo kypsennettyyn. Se on se, kun niitä joutuu ruokaan, jota ei kypsennetä, eikä myöskään tarjoilla välittömästi, kun ne ongelmat yleensä tulee. Esim. tehdään itse perunasalaatti tai hedelmäsalaatti pesemättömällä leikkuulaudalla- siinä pääsee bakteerit rauhassa monistumaan monisatatuhatkertaisesti ennen tarjoilua...

Yhteistyössä