***Toukovauvat 2007*** marraskuu

mamma80
Heippa,

Mun on pitänyt monet kerrat kirjoitella mutta aina se vaan on jäänyt.. Olin mukana silloin odotuspuolella toukomasuissa, tosin harvakseltaan kirjoitin silloinkin. Mutta josko nyt ainakin kuulumiset kirjoittaisin.

Eli meille syntyi toukokuussa poika, 4 päivää ennen laskettua aikaa. Kyseessä mun esikoinen ja miehen toinen lapsi. Pikkuisen yli 3 kg oli painoa ja pituutta tasan 50 cm. Synnytys sujui ihan hyvin, aika nopeasti ensisynnyttäjäksi. Ensimmäisestä poltosta meni alle 9 h kun vauva oli jo maailmassa.

Nyt poika on 5 kk ja 3 viikkoa. Täysimetin 5 kk, sitten ruvettiin maistelemaan soseita kun poju oli selvästi nälkäinen. Nyt ollaan pistelty sitten perunaa, porkkanaa, bataattia, mustikkaa ja maistettu banaania ja päärynää. Itse olen tehnyt soseet, paitsi mustikkasoseen ostin kaupasta, Semperiä. Vaikka siihen tais olla lisätty sokeria...

Yöt meillä nukutaan sinänsä hyvin mutta heräillään kyllä, sekä syömään että tuttia itkustetaan myös. Tuohon 5 kk asti heräsi 2 h välein syömään ja sitkeästi aina imetin koska poika söi selvästi päivällä ja illalla vähemmän. Eli meidän kohdalle nyt sit sattui se rytmi että yöllä syödään. Lisäksi päivällä on edelleen tosi vaikeaa malttaa syödä, en voi edes telkkaria katsella samalla kun imetän, en enää edes äänettömällä. Onneks ei oo soseiden kanssa yhtä herkkä sille että mitä ympärillä tapahtuu. Nykyään on niin paljon heräämisiä takana, että mulla ei aamuisin oikein ole enää aavistustakaan mitä yöllä on tapahtunut. Yritän välillä että laskisin heräämiset ja katsoisin kelloa, mutta en mä niitä aamulla enää muista. Että ihan sama. Nukun sitten päikkäreitä vauvan kanssa tarpeen mukaan.

Meillä poitsu on tosi kova pomppimaan, koko ajan pitäis olla pomputtamassa, sylissä ei malttais istua juuri yhtään. Liikkuu sen verran että kääntyy masulleen ja joskus takaisin selälleen. Lattialla ja pinniksessä on milloin mitenkin päin, mutta ei vielä kuitenkaan ryömi eikä yritä kontata. Pysyis nyt vaan vielä paikallaan jonkun aikaa!!! =)

Commander, perheneuvola on hyvä idea. Vaikka tilanne tuntuisi toivottomalta, ei kannata heittää hanskoja tiskiin ilman että yrittää kaikkensa. Lasten perhe on kuitenkin tärkeä asia, vaikkei lapset olekaan hyvä syy roikkua loputtomiin yhdessä. Toivottavasti tekin vielä löydätte toisistanne onnen! Tsemiä ja voimia!

Pukemisesta, lemmenlaiva, jos mä pukisin pojalle noin paljon vaunuihin niin se tulis sieltä litimärkänä takaisin. Mä puen yhden kerroksen vaatetta alle ja sitten kevyttoppapuvun (äitiyspakkauksesta). Jalkaan H&M:n vakosammaritöppöset ja päähän sellaisen kypärämyssyn tapaisen hatun. Käsissä tumppujen virkaa ajaa sellaiset paksut sukat. Ja se alukerros on aamun ekoilla päikkäreillä yöpuku (herää aikaisin ja valvoo puol h - tunnin ja menee takaisin nukkumaan) ja myöhemmin sit yleensä body ja collegehousut. Ei kun joo, nyt oon ruvennut käyttään pitkähihaisen bodyn lisäks t-paitaa, kun meillä on sisällä aika kylmä. Vaunuissa nukkuu sellaisessa pehmeässä kantokopassa ja peitto päällä, ei edes mikään kauhean paksu. Jos laitan kantokoppaan vetskalla kiinni laitettavan "kannen" / "peiton" päälle, poika on ihan hikinen ja herää nopeammin.

Jep, mutta.. ei tässä nyt kummoisempia, mutta kävinpähän moikkaamassa teitä!! =)
 
joo meiltä jäi rokote saamati, Helmi ei ollut ehtinyt täyttää puolta vuotta silloin kun neuvolassa oli piikitys päivät, ja en ole ihan varma olisinko muutenkaan sitä ottanut, saatanpa vielä katua :ashamed: . Ei meidän muillakaan lapsilla sitä ole koskaan ollut.

Voi että syyhyäis päästä joulua ostelemaan =) , Anttilastakin tuli se ale seteli, ja kotiin olis kiva jo jotain saada. Kynttilöitä poltan joka ilta oikein urakalla, lähinnä lyhdyissä kun lapset on vielä niin aikaansaavia ;) , koskaan ei tiedä mikä pallo lentää.

T:minnihiiri
 
Lemmenlaiva meillä on myös pitkälti korvikkeella menty, imetin kyllä 3 kk, mutta olen kyllä melko varma, ettei sieltä tullut melkeinpä mitään. Ei vaan tule multa maitoa, vaikka kaikki konstit koitettu, mutta hyvinpä tuo korvikkeella kasvaa. Mulle se imetys olisi ollut tärkeää.

Minnihiiri kiitti kielijännettä koskevasta vastauksesta. Kyllä mä kait sitten suostun siihen, jos se kerran pikkuvauvalla menee noinkin helposti. Meillä vauvan nimessäkin on R:ää ja S:ää, jotka on vaikeita sanoa, jos kielijänteestä tulee puheongelmia. Mun täytyy kyllä laittaa mies sinne pojan kanssa, itse tulisin varmasti hulluksi ja läsnäoloni aiheuttaisi yleisen paniikin.

Voi että tuo meitin vauva on kränäinen ja nukkuu huonosti. Täytyisköhän näyttää lääkärille.
 
6kk neuvola kuulumisia täältä:
paino 9730g
pituus 73,5cm
pipo 44,4cm

"Veikeä poika. Kasvu tasaista. Soseet ja puurot maistuvat. Kääntyy vatsalleen. Peruuttaa. Pyörii napaansa ympäri. Unikoulutusta yöheräilyihin. Hammastarkastus"

Saatiin rokotus. Meillä ei maininnut sitä kananmuna altistusta ollenkaan, enkä kyllä muistanut kysyäkään. Suositteli tosiaan unikoulua, ja sain ohjeet siihen. Näyttää vain olevan "huuto-unikoulu". Eli pitäsi antaan huutaam ensin 5min ja pidentää aina viidellä minuutilla ennen kuin menee lohduttaan. Minä en kyllä raaski sellaista pitää pienelle. Eihän se ymmärrä, miksi ei kukaan tulee lohduttamaan. Taidan toteuttaa tassuttelun avulla kunhan tuo nuha saadaan pois. Hassua, kun poika pääsi neuvolan lattialla, jossa ei tietenkään ollut mitään mattoja tiellä, niin pääs pitkän matkaa peruuttaan ja pyörimään. Kotona kun ollaan leikkimatolla, niin eihän se niin helppoa ole siellä. En siis ole huomannut että tuollaiset taidot omaa :ashamed: Eikä täällä kotona uskalla päästääkään vielä kunnolla liikkumaan kun on nämä lattiat niin huonot, että tikkuja irtoaa ja iso koira joka ei osaa varoa tassujaan.

Anteeksi kun tulee nyt vaan kovasti omaa napaa. Olen kyllä lukenut kaikkien ilot ja surut ja hengessä mukana, kaikille: :hug: On kiva kuulla teidän kuulumisia. Nyt vaan täytyy lähteä iltatoimiin :wave:

Huomenna lisää =)
 
Heippa kaikille :wave:

Terveisiä muskarista :) :wave: Oli kivaa taas, vaikkakin Maikkuli oli aika väsynyt... On tottunut ottamaan ne iltaunet ja ne jäi nyt ihan pätkiksi, kun nukahti mennessä autoon. No, ihan hienosti jaksoi sen 45 min. :)

Ensi viikonloppuna lähdetään esikoisen kanssa uimakisoihin Tampereelle, ne on ikäkausimestaruuskisat, jännää! Tosi ihanaa mennä esikoisen kanssa kahdestaan johonkin, on tosi iso juttu hällekin :heart: Maija ja kaksoset menevät anopille ja apelle ja tyttö ja poika siskolleni. En halunnut edes kysyä mummolaan kaikkia, niin saa mummo olla enemmän Maijan kanssa.

Voi Commander , :'( :hug: Voimia nyt sinulle tosi kovasti! Tuo kuulostaa kyllä kieltämättä aika vaikealta tilanteelta ja ainakin näin ulkopuolisen korvaan, vain tuon tekstin perusteella, jo aika vakavaltakin :/ Tietysti sinä itse tiedät millainen miehesi on ja kuinka käyttäytyy. Mutta minusta tuollaiset laihdutuskuurille kehoittamiset ja moittimiset tekemisistäsi on jo aikamoista henkistä väkivaltaa :'( Ymmärsinkö väärin, mutta ethän sinä edes tainut olla ylipainoinen :hug: Olen samaa mieltä Vaniljatädin kanssa, että kaikilla pareilla on ala- ja ylämäkiä, eikä niitä ole syytä yrittää peitellä. Mutta se miten riidellään ja sanotaan toiselle onkin sitten toinen juttu! Minä haluan valaa sinuun uskoa, että olet tärkeä, arvokas, ihana ihminen ja hyvä äiti lapsillesi :heart: Kyllä toiselle täytyisi riittää sellaisena kuin on. Parisuhde on kahden kauppa ja jotenkin vanha klisee "kohtele toisia niin kuin toivoisit sinua kohdeltavan" on niin auttamattoman totta. Se perheneuvolaan meneminen on varmasti hyvä asia, toivon, että miehesi ymmärtää asian tärkeyden sinulle ja tulee oma-aloitteisesti mukaan! Miehelläsi on varmasti kova stressi, kun niin kovasti tehtävää, mutta ei se oikeuta sinun tai lasten mielen pahoittamiseen.
Voimia ja aurinkoa elämääsi :hug:

Kaikille muillekin paljon :hug: , joilla sairastelua ja unettomuutta!

Nyt täytyy mennä iltapuuhiin, mies oli tiskannut ja siivonnut keittiön kun oltiin muskarissa :) Hän on hyvin hoksannut tämän pikku taka-ajatuksen, että kun auttaa minua kotitöissä, niin sitten päästään "nukkumaan" ajoissa ja hyvillä mielin ;) :LOL: :heart:

Voikaa hyvin :hug:

Parasta aikaa ja Maija :heart:
 
Äippä78 meillä myöskin kehnolle nukkujalle ehdotettiin tuollaista kotikutoista huudatusunikoulua. Hyvä etten itkuun pillahtanut siellä neuvolassa kun aloin ajatella sitä. Neuvolantäti totesikin, että en taida olla ihan valmis vielä ajatukseen. :LOL: Oikeassa kyllä olikin. Niinpä hän neuvoi, että parasta ryhtyä nyt tässä vaiheessa huolehtimaan säännöllisestä ateriarytmistä päiväsaikaan, jotta yösyömisen tarpeesta päästään.
 
Täällä nyt sitten influenssarokotteesta tulleen flunssan kanssa kamppaillaan :( Viime yö ihan plörinäksi. Käytiin äsken päivystyksessä kun halusin tarkastutta korvat, mitään ei ollut mutta eipä tarvitse itsekseen miettiä onko vai ei. Typy nukahti autoon ja tässä käyn vähän väliä katsomassa nukkuuko vielä...
Siellä nukkui, pieni varmaan ihan poikki kun ei saanut kunnolla nukuttua.

Eilen näin sen ohjelman HÄRKÄÄ SARVISTA...kukas siitä jutteli, melkoinen juttu joo. Katselin sitä Peppin serkkujen äidin kanssa, jolla siis kaksospojat nyt 4kk ja hän meinas kanssa että kyllä nämä kaksi tässä mutta jos kolmas olis samanikäinen ei ilman apua pärjäis. Aika rankasti tää vuoden ikäisten äiti siinä sanoikin. Ois se kyllä...huh huh.

Käytiin ostamassa eilen uusi TURVAISTUIN. Ostettiin Britaxin se two way klik. Meinasin venyttää ostoa mutta lopettavat liikkeen jossa olen asioinut ja nyt sen sai 199,-. Menee kuitenkin vielä varmaan viiden vanhalle niin ei kovinkaan kallis.
Samalla sitten ostettin Ruskovillan tuotteita, se villapuku ja harsovaippoja yms. Kun vaan saadaan pesukone toimimaan(vanha meni rikki, uusi ostettu mutta kaupassa odottamassa remontin valmistumista) niin aletaan niitä käyttämään vaippoina. Mun mies ihan innoissaan niistä... :)

PARASTA AIKAA onpa teillä myöhään muskari. Tai sitten meillä kovin aikaisin...meillä klo 12 päivällä ja samana päivänä on myös klo 10 aamulla.

Tämmöstä tänne, taidanpa nauttia kahvikupposen ihan itsekseni.



:hug: kaikille!

EKÄ ja Peppi
 
Huomenia!

Eivätkö ne neuvolassa sitten ehdota tassu-unikoulua? Meillä ainakin puhuttiin siitä ja neuvolan täti vielä sanoi, että ennen käytettiin sitä huudatusunikoulua, mutta ei enää. Toki tassu-unikoulussakin lapsi itkee, mutta silloin ollaan hänen lähellä joten hän tietää, että hänen itkuun vastataan.

Commander toivottavasti miehesi tosiaan lähtee kanssasi sinne perheneuvolaan ja pääsette alkuun keskusteluissa. Mietin vielä sitä kun sanoit, että teillä on taloudellisesti tiukkaa ja miehesi patistaa sinua töihin. Onko jotain sellaisia menoja mistä voisitte luopua? Ja säästöähän saa myös aikaan kun tekee esim vauvan ruuat itse, vertailee kaupoissa ruokien hintoja ym.

lemmenlaiva tervetuloa mukaan! Aika jännä tuo teidän terveydenhoitajan suhtautuminen tuohon influenssa rokotukseen. Meillä ainakin "markkinoidaan" sitä kaikille ja suositellaan, että kaikki sen ottaisivat. Täälläkin d-vitamiinit jäävät välilä ottamatta. Yhdelläkin viikolla taisi olla kolme peräkkäistä päivää kun ne jäivät :ashamed: ja siitäpä sitten olikin huono omatunto. Nyt olen taas yrittänyt tsempata.

EKÄ Toivotaan, että teilläkin yönunet paranevat kun vauva siirretään omaan huoneeseen. Tassuttelu ei aina ole helppoa ja välillä on tosiaan helpompaa mennä sieltä missä aita on matalin. Mutta meillä ainakin tassuttelun tulokset alkoivat näkyä melko pian, ihan siis iltanukahtamisiin ym. Alussa vaan piti takoa "säännöt" miehen päähän ja sitten mammakin oli meillä ja meni nukuttamaan lasta ja eikö hän sitten laulanut lapselle (tietysti hyvää hyvyttään tämän teki) sen jälkeen olen kyllä avoimesti puhunut tassuttelusta ja siitä, että aiomme aloittaa unikoulun ja miten siinä pitää käyttäytyä, jottta vältytään tällaisilta tilanteilta. Saisikto miehesi osallistumaan myös tassutteluun? Silloin se olisi helpompaa kun voisi vaihtaa illallakin vaikka vartin välein tassuhoitajaa. Sitä itkua kun ei ole kovin mukava kuunnella kauan aikaa. Meillä myös auttoi tässä noin kuukausi sitten se kun annoin tytölle oman paitani sänkyyn joka on ollut minulla päällä. Nyt sitä ei enää tarvita. Tsemppiä teille tassutteluun!
 
Alkuperäinen kirjoittaja lemmenlaiva:
Miten teillä sen influenssa rokotteen kanssa, lähinnä te loppukuusta syntyneet? Meille ei ole vielä varmaksi luvattu sitä.. koska ollaan niin myöhäsen kuun puolvuotiaita (26.11 6kk) ja se neuvolan täti sano viime käynnillä että ei oo varmaa riittääkö sitten sitä tehoste rokotetta enää joulun aikaan.
Meidän neiti on jo tosiaan 6kk täyttänyt ja eilen oli neuvola, mutta rokotetta ei voinut antaa ensi viikolla olevan maitoaltistuksen takia ja ei ainakaan meidän terkka nähnyt mitään ongelmaa siinä, että käydään hakemassa eka piikki vasta 29.11. ja tehoste sitten 8kk-neuvolassa 8.1.

 
Heipähei.. pitkästä aikaa.. Olen alkanu tehä Jouluvalmisteluja mm. ommellu verhoja ja tänä vuonna halusin ommella vale laskosverhot, mitkä osottautuki vaikeammaksi tehä ku aattelin... :whistle: Mutta periksi en anna.. vielä on yks verho ommella.

Commanderille ISO :hug:

Te varmaan kauhisteletta ku kuuletta, että mitä mie panen pojalle ulos näillä leveyspiireillä... eli body, puolipotkuhousut, äippäpakkauksen tumput ja töppöset, fleecelakin ja fleecehaalarin... en muuta... ja pakkasta -5 astetta.
Jos on -10 astetta niin laitan fleecehaalarin tilalle toppahaalarin. Ja sitte ku on -20 niin väliin collegepuku ja ku elohopea laskee -30 tai yli niin sitte pujahutan pojan untuvamakuupussiin. Eli en pönkkää kauheasti vaatetta.. Paavo on aika "lämminverinen" ja jos nyt alan jo paljon pukemaan niin sitte tosi pakkasilla ei tarkene.. täällä ku pakkanen kipuaa joskus -40-47 asteeseen. Tosin silloin ei tietty olla ulkona (paitsi olikohan se uutena vuonna 2001) ja tietysti pakolliset kauppareissut täytyy tehä.
Kokeilin yks päivä vasiten sitä äippäpakkauksen haalaria niin totiesin, että siinä on tosi tiukat kuminauhat ranteissa. En meinannu millään saaha Paavon kättä sieltä ulos.. Onko muut huomannu tämmöstä?

Kuulostaa mukavalta [/b]parasta aikaan lasten uimaharrastus. Meillä kans vanhin tyttö olis oikea vesipeto ja haluais harrastaa jotain tuollaista, mutta ku meillä ei ole uima-hallia... eikä paljon muutakaan..

Kuulostaa aika huimalta, että joillaki vauvat jo konttaa... meillä edelleenki käännytään vain toiselta kyljeltä mahalleen.. ei muuta :whistle:

Isänpäivä meni meillä tosi hyvin... Ja koin jopa todella ihanan yllätyksen ku oltiin minun vanhempien luona ja sanoin, että aion hakea Paavolle perhepäivähoito paikkaa, johon minun isä (ukki) sanoi, että Paavon ei tartte mennä hoitoon... hän aikoo tehä liikkeen kellarikerrokseen sille oman paikan, missä on sänky päikkäreitä varten, tv, leluja ja kuulema iso autorata, missä poitsu voi sitte oleilla ku mie teen yläkerrassa papruhommia.. Tais päällimmäisenä olla se, että ittekki pääsee sitte autoradalla ukki leikkimään... niin, miehet on kai ikuisia lapsia... ;) Eli pojasta tehhään kauppias jo pienestä pitäen. Onneksi kellarikerros on kuitenki lähellä ja äänieristeet ym. tosi hyvät ku se on entinen pankkiholvi... nauroinki, että ku poitsu alkaa kovin kärtyämään niin ei muuta ku holvin ovi kiinni.. joka on paksudeltaan n. 50cm.. eli ei ölinät kuulu.
Mutta aivan ihana yllätys oli kyllä... tippu kivi harteilta ku en ois millään raskinu hoitoon vielä viedä. Sitte ukki oli ostanu semmosen tosi paksun lampaantaljan Paavolle, että sillä on mukava siinä takan eessä köllötellä. Taitaa pojan pilalle passata... ;)

Lempinimiä meillä on paajo, paato, pikku-ukko, äitin poika, nöössi (edelleenki) ;) , mussukka, paavo paavali toinen, pave, pate, höpönassu, kilkurakalle yms.

Influessapiikkiä me ei laiteta. Ajattelin, ettei ennenkään ole tytöille laitettu ja mulla ittellä siitä ei ainakaan ollu mitään hyötyä.. eli se kunnon flunssa tuli siltikki.

Nyt täytyy varmaan lähteä mittomaan sitä verhoa, niin jospa ens viikolla laittais sitte Joulun!

Hanna ja Paavo :heart:
 
Hanna-77:wave: Mä huomasin eilen ton saman, kun laitoin pojalle eka kerran ton toppapuvun päälle,että onpa tehty tosi tiukoiksi nuo hihojen kuminauhat :eek: Tuntuu että kunhan nyrkki kasvaa,niin pitää ottaa saumat varmaan auki hihansuusta ja vähän yrittää löysentää kuminauhaa...tai jotain...
 
Terveisiä auto-onnettomuudesta toipuvalta minulta...ja sitteristä huutavalta vauvelilta :) Vitsit että pientä tympii, kun äiti vaan surffailee. Kivuista huolimatta oon niin onnelinen, kun vielä oon tässä...

Kommenttia muutamaan asjaan. Meillä ulkona unille puetaan bodi ja sukkahousut (joskus toisetkin housut), tumput käsiin ja jalkoihin töppöset. Päähän lakki ja päälle vielä toppahaalari. Sitten sujautetaan neiti pehmeään kantokassiin, jonka pohjalla fleecepeitto. Peitto tulee vielä päälle ennenku kassin vetskari laitetaan kiinni. Sit tuon päälle vielä se rattaiden lämpöpeitto ja ulos. Hyvin on tarennu, kovemmille pakkasille laitetaan vielä villavaatteet.

Ou jee, nyt kaatu jollakin kaakaot ja iskä hermona. Lähempä kattomaan mikäs hätänä.
 
pakkaspäivää kaikille!
liikkumisesta ei meillä muut lapset ole lähteneet näin aikaisin liikkeelle, kolmas liikkui tämän verran n. 8 kk iässä ja kaksi vanhinta n.10kk iässä.En ollut varautunut siihen että 6kk ikäinen suhaa täällä ees taas, availee roskiskaappeja ja siivouskomeron ovea (veti silitysraudan johdosta, onneksi ei pudonnu päälle.) pitää käydä lastentarvikeliikkeestä ostamassa muutama kaappilukko ja pistorasiasuoja.
 
Hei vaan nopeasti... :wave:
Poika heräs hetki sitten 2tunnin aamupäikkäreiltä :eek: :D oli siinä taas kyttäilemistä et vieläkö se vaan nukkuu kun noin kauan nukkui ulkona vaunuissa =) yleensä kun nukkuu niitä puolituntisia.ihan kiva kyl et on näitä poikkeuksiakin ja nukkuu pidempiä unia :D kauhea röyhtäyspuklu tuli sit tässä sisällä....mahalleen lattialla tossa köllöttelee.Tein maissipuuroa pojalle aamulla ja kyllä uppos :p silläkö näin hyvät unet kenties :whistle: hih

commanderille edelleen jaksuja ja :hug: hyvä että se raskaustesti näytti toivoman tuloksen :)

lobelia80 hui sentään onnettomuus... :hug:

lemmenlaiva meidän poju loppukuusta syntynyt ja siitä influenssa rokotteesta ei oo mitään neuvolas puhuttu mulle. en kyllä sitä ottanut,täälä ne rokotteet on kai jo annettukin.ei saanut tuo pian 2veekään poika sitä.deetipat otetaan aika tunnollisesti :) täs oon niin tottunut aamurutiinien yhteydessä antamaan isommalle ne puuron kans niin samalla annan aina vauvallekkin.se onki vaan aina muistamista et annan toiselle 3tippaa ja toiselle 5 :D

nyt ei taas muuta ehdi.....ruokkimaan poikia mentävä(ja miksei mullekki ruoka maistu :whistle: :p ) :wave:
 
Heipat!

Pojat nukkuu ulkona. Nykyäään menee näin aamupäivisin 3-4 tuntia rauhallista unta jos vaunut eivät liiku mihinkään. Eli ei kannata kävellä vaikka puistoon muita äitejä tapaamaan, koska sitten ne herää kun kärryt pysähtyy. :kieh: :kieh:
Eli viettelen aikaani täällä yksin. Tuleepahan kotitöitä tehtyä ahkerammin kun aikaisemmin saatoin olla monta tuntia ulkona kavereiden kans näin aamupäivisin ja kotityöt sit seisoi.
No, nyt täällä ripustelin joulutähdet ikkunoihin ja selailin tiimarin joululehteä ja tuli pakottava tarve lähteä sinne heti kun mies tulee töistä. Ja tosi kivat joulufiilikset sain, vaikka olin jo epäillyt, että tuleeko joulu meille tänävuonna ollenkaan kun en ole jaksanut vielä hössöttää yhtään. :ashamed:
JA pitäis metsään päästä riipimään koivunoksia, joista vois loihtia risukranssin ja laittaa siihen valot ja sit sellainen pöytäkoriste myös.
Eli kyllä tämä vanha touhottajaminä täältä nostaa päätään taas. :)
Jotenkin nousi fiilikset korkealle kun tosiaan selailin joululehteä.

Commanderille edelleen jaksuja. Ei kuulosta helpolta siltikään, vaikka testi näyttikin toivomasi tuloksen. :hug:

Minä heräsin toissayönä kamalaan painajaiseen, nimittäin näin unta, että meille syntyi kolmoset just ku nää kaksoset täytti vuoden!!!! :x

Miten sulle Lobelia kävi? ja miten käikki kävi?
halaus sinnekkin!

Deetipat meillä menee kans aika säntillisesti. on otettu tavaksi antaa aina aamupalan yhteydessä, niin sen parhaiten muistaa.Meillähän ne aloitettiin aika myöhään.

Hanna kiva, että sait Paavon hoidon niin hyvin järjestettyä. Helpotti varmasti.

Nyt jatkan hommia.

Tirlittan ja pojat vähän vajaa 7 kk
 
Isot voimahalit kaikille joilla jotakin vaikeuksia(sairaudet, hankalat ukot jne) :/ :hug:
Liikkumisesta:Eeva istuu tuetta, ryömii takaperin :D , kääntyilee ja pyörii kelloviisarityylisesti lattialla. Nostaa pyllyä välillä.
Syömiset:täysimetys vielä. + Jekovit.
Sairastelut: 2 lievää flunssaa ilman kuumetta.
Unet:päikyt 1-3 kertaa 30min-3,5h/kerta ja öisin 8-12h ja herää miljoona kertaa mutta ei huuda. Tisu suuhun vain.

Fangis75 ja Eeva reilu 5kk.
:heart:
 
Heips.

Käytiin vihdoin hakemassa 5kk-rokote, kun poika oli lopultakin tarpeeksi terve. Pieni itku vaan tuli piikistä, katsotaan, miten ilta sujuu.

äippä78, todella omituista, että neuvolassa kehotetaan huudattamaan. Eihän se ole nykykäsityksen mukaan ollenkaan hyväksi lapselle :/ Aina välillä tuntuu, että neuvoloiden tiedot ovat melkoisen vanhentuneita.. Luulisi sen tassuttelun avulla enemmin pääsevän tuloksiin :/

Lobelia80, hui sentään! Toivottavasti toivut pikaisesti :hug:

mmamaa, meillä sama homma, että rastin saa pistää seinään, jos poika nukkuu yli kaksi tuntia putkeen. nytkin heräsi sitten juuri kesken tuon edellisen lauseen, puoli tuntia nukuttuaan. Harmi vaan, kun menee sitten niin nopsaan kitinäksi, kun tarvetta pidemmille unille selvästi olisi. :/

Mutta nyt sitten leikkimään. Sanokaas vielä viisaammat, että montako pyörä siinä hyvässä kävelytuolissa olikaan? Sellaiselle olisi ilmeisimmin tarvetta, kun lattialla poikanen menettää hermonsa tiuhaan tahtiin :whistle:

vilmis ja poika :heart:
 
Heipparallaa :wave:

Tultiin sieltä työkaverin luota kylästä ja Maija jatkoikin uniaan kaukalosta vaunuihin :) Heräsi kyllä siinä, kun siirsin häntä, mutta sanoi vaan "äää" ihanan raukeana ja jatkoi uniaan :D Onkin nyt nukkunut siellä jo tunnin!

EKÄ, sorry, hivenen huolimattomasti oli toi mun kirjoitus :ashamed: Siis eihän me silloin klo 20 aikaan sieltä muskarista toki tultu... :whistle: :ashamed: :D Meillä alkaa muskari klo 17:45 ja sitten 18:30 on loppu :) Se on yleisön pyynnöstä iltamuskarina ;)


lobelia, voimia sinullekin :hug: Olipa varmasti säikähdys! Mitä oikein tapahtui?

pukemisesta, meillä Maija kanssa on sellainen "hikipeikko". Ja vaikka "jo" kuudes lapsi, niin aina vain mietin, että mitenhän pitäisi milloinkin pukea... ;) Maijalle laitan ulos vaunuihin 0 kelillä bodyn ja puolipotkarit, villasukat ja tumput, puuvillakypärälakin ja välikausihaalarin, on sellainen puuvillainen, melko ohut haalari. Vaunuissa on lämpöpussissa. Pikkupakkasilla (n. -6) laitan muutoin samat, mutta käsiin ja jalkoihin sellaiset toppatumput ja -töppöset mitä oli äippäpakkauksessakin, päähän vähän paksumpi myssy ja toppahaalari. Sitten paremmilla pakkasilla -10 ja vähän yli laitetaan villahaalari alle ja paksumpaa sisävaatettakin, samoin toppahaalari on sitten vähän paksumpi. Ja lampaantaljaa vaunuihin sekä peittoa.

liikkumisesta, Maikkuli vetelee itseään pitkiäkin pätkiä ja pyörii vinhasti paikasta toiseen :) Konttausasentoon tekee mieli, mutta ei vielä tohdi siitä yrittää liikkua. Tarkkana saa olla, että pienet muistavat laittaa portin kiinni. Tosin se on heille nyt kunnia-asia, kun muistuttavat kaikkia, että "portti kiinni, ettei Mussukka tipu!" :heart:

jouluasioista, ensi viikolla mennään miehen ja Maijan kanssa päiväksi Jyväskylään ja ostetaan kaikenlaista juttua lasten huoneisiin, kun nyt on taas huonejärjestelyt muuttuneet tyystin! Samalla aion katsella sillä silmällä joululahjoja ja käydään varmaan samalla Toy´s r us:lla ostamassa lasten lelujuttua. Toivon, että pystyn hillitsemään itseni, ettei taas toteudu hirmuinen pakettivuori painajainen aattona... :ashamed: Pahoin pelkään, kun minusta kuoriutuu lokakuun tienoilla melkoinen tonttu :xmas: Ja pian tekisi mieli laitella jo jouluverhot ikkunaan ja vaihtaa matto ja.... :D No, ei ne mitään tonttuverhoja ole, tumman viininpunaisen sävyä vain ja toiset paneeliverhot on pellavanväriset ja niissä menee pystysuorassa ehkä kolme tai neljä sydänkuviota samalla tummanviininpunaisella kuin niissä yksivärisissä. Taisin löytää ne viime jouluna Jotexin kuvastosta tai jostain.

sairastelusta, jaksuja ja voimia kaikille, ketä sairaudet ja allergiat koittelee :hug: Nyt koputan kyllä puuta, mutta meillä ei ole ollut mitään isompaa vielä koko syksynä... Nyt kun tämän sanon ääneen, niin johan varmaan kolahtaa :eek:

Nyt täytyy mennä ruoanlaittoon ja pyykit odottelee taas nostajaansa :wave:
Voikaa hyvin, täällä sataa nyt tosi paljon lunta :xmas: huippista, tulee talvi!

Parasta aikaa ja Maija, ihan kohta 7kk :heart: (jo niin paljon :eek: )
 
Jatkoa aamulliseen...

Koulumatkalla olin ja auto suistui liukkaalla tiellä ojaan. Oli se aikamoinen rysähdys, auto meni lunastukseen..ite kuitenkin selvisin säikähdyksellä ja kolhuilla. Kipeä kyllä oon ollu ku mikäkin, mutta ajan kans menevät ohi. Sairaalassa kävin keuhkokuvissa ku rintalasta niin kipeä ettei koskea oikein kestä. Turvavyö painoi. Apua kyllä sain paikalle tosi nopeasti.

Voi voi...kysymyksiä pyörii miljoona kpl päässä ja koko ajan tulee mieleen, et mitä jos lapset oiski ollu kyydissä.

Ja heti, ku aattelin et nyt saa rauhassa kirjottaa ni eiköhän heti ilmaannu senkin seitsemän rauhan häiritsijää paikalle :kieh:
Ruokakin oottelee... :p :)
 
Voi :headwall: :headwall: Kirjoitin pitkän tarinan ja sit soitti anoppi ja jätin koneen niin eiköhän tuo mein 3 vee mene pikkukakkosen sivuille ja sinne meni äitin kirjoitukset. Eli pikaisesti sitten uusi lyhennelmä.

lobelia onneksi selvisit silti suht vähällä, vaikka varmasti pyörii mielessä vielä kauan. Ihmismieli on kumma kun se sitten alkaa tapahtuneen jälkeen jossittelemaan, mutta ehkä sitä siinä samalla käy tapahtunutta läpi ja toimii samalla terapiana. :hug: sinulle!! Kuinkas muuten teillä kestoilu sujuu? Me on nyt siirrytty ihan täyskestoiluun.

Toppahaalarin hihat haukun minäkin mielessäni aina kun Peetua puen. En ole vielä onnistunut saamaan tuon miehen nyrkkejä ulos niistä tumput kädessä. Meillä ne jääkin aina sisäpuolelle. Nyt vaan hoksin että onhan meillä tuon tytön pakkauksen pukukin vuosiamallia 2004 se violetti. vähän tyttömäinen mutta kukapa sitä vaunuissa ulkona katsoo, ja on paljon paremman mallinen. Toinenkin haitta siinä tän vuoden puvussa (vai viime vuoden) se vetoketjujen keskiosa. Meillä kun ei Peetulla juuri kaulaa ole niin se menee aina suuhun ja siks pitää jättää niit ketjuja vähän auki. Vali vali taas...ilmainen puku, mutta vähän siinä ois kehitettävää ;)

Joulujuttuja en ole minäkään tehnyt muuta kuin torttuja leiponut ja nekin on tullut aina syötyä. Ajattelin jos sitten kun sisko taas seuraavan kerran tulee siivoamaan niin laittais jouluvalot ja vaihtais keittiöön verhot. Leipomisia vielä ehtii...ja kaappeja siivoilen muutenkin aina silloin tällöin. Jospa se joulu tulis meillekkin...lahjoja en ole ostanut kuin muutamalle kummilapselle. Veronpalautuksia odotellessa :whistle:

D-tipat annan aina aamupuuron yhetydessä, ja muistakin joka aamu antaa kun ovat siinä näkösällä tuulettimen päällä. Miten muuten jokohan tarvii taas tuolle meiän 3,5vee tytölle antamaan minisun tabletteja vai kuinka vanhaksi asti niitä tarvii syöttää?

Jospa lähtisin vielä jotain touhuileen ennen iltajuttuja. Tänään taas olen pitkästä aikaa saanutkin jotain aikaiseksi (kun kone ollut kiinni). Lämmitin leivinuunia, imuroin, pesin kesävaatteet pois, leivoin täytekakkupohjan (jos tekis Peetulle 6kk kakun), sit tein vielä mansikkaunelmatortun.

Äsken käytiin tytön kanssa potkuroimassa jaa pulkkailemassa, ihanaa kun tuli lunta. Toivottavasti pysyis vaan maassa. Avannossakin pyörähdin ennen ulkoilua. Kyllä se vaan virkistää mukavasti.

Mut nyt tuonne perheen pariin!

Tiitteräinen ja Peetuli
 
Tiitteräinen olet kyllä ehtinyt tehdä tänään vaikka mitä. Saispa osan tuosta energiasta tännekin ;) Olis ihana uskaltautua avantoon, mutta kesälläkin olen sellainen vilukissa että hevillä en veteen uskaltaudu...

D-vitamiineista, minulla jää kyllä antamatta aika usein :ashamed: taidan unohtaa useemmin kuin muistan antaa. Alle kolmikuisena en antanut ollenkaan. Täytyy kyllä yrittää ryhdistäytyä siinä, varsinkin nyt kun on näin pimeää aikaa.

Pukemisesta. Laitan Danilla nollakelillä tai parin asteen pakkasella bodyn, potkarit, äippäpakkauksen toppapuvun, tumput ja töppöset, kypärämyssyn ja toisen hatun ja hupun päähän. Sitten sujautan makuupussiin ja kovaan koppaan kansi kiinni. Olen aika neuroottinen tuon pukemisen kanssa. Eilen alkoi pakkanen nousemaan kohti neljää astetta kun poika nukkui niin kävin lisäämässä vielä yhden peiton :whistle: Mutta ei oo poika vaikuttanu kyllä hikiseltä. Kaipa se on sitten niin yksilöllistä. En taida kyllä edes uskaltaa nukuttaa ulkona kun nousee yli kymmenen asteen.

Lobelia onneksi ei käynyt pahemmin! :hug:

Käytin Danin tänään lääkärissä, kun haroi aamulla korvaansa. Siellä olikin alkava tulehdus, vaikkei kuumetta olekaan ollut. Saatiin resepti lääkekuuriin, mutta lääkäri suositteli, että katsotaan viikonloppuun, jos menee itsestään ohitse. Suuri osa tulehduksista kun kuulemma paranee ittekseen jos vaan tuuletus korvassa pelaa, eikä nuha jatku kovin kauaa. Ihan uutta mulle. Nyt tuntuu kyllä nukkuvan hiukka levottomasti, vaikka pistin suponkin.

Lumikko miten te olette toteuttaneet tuota tassuttelua, annatko öisin maitoa enää lainkaan?

Nyt en muista enää, mitä piti kommentoida :headwall: Katkeaa ajatus, kun juoksen aina välillä antamaan pojalle tuttia tuonne yläkertaan.

Ja taas mentävä... :wave:
 
olen ollut ihan pistoksissa kun en ole koko päivään ehtinyt kuulumisianne katsastamaan. Aamulla oltiin taas perhekerhossa ja sen jälkeen hoidettiin ulkoilut, ja sitten mulla onkin ollut enemmän kuin tarpeeksi urakkaa noissa kirppis vaatteiden laitossa. :whistle: Hieman mietityttää onko tässä mitään järkeä, niin halvalla kun on tarkoitus laittaa, että varmasti menevät, että jääkös siitä yhtään vaivan palkkaa. No pääasia oikeesti on, että saan kaappeihin tilaa =) . Sitten seuraa paljastus....huomasin, että mulla ihan kuin vauvakuume orastaisi, vaikka järjellä yritän ajatella, että kolme on meille sopiva luku, talon laajennuskaan, ei sitten enää riittäisi, jos lapsia olis enemmän. No kun ukolle kerroin, niin sehän rupes jo ehdottelemaan, että otappa kierukka pois ;) . Meillä on ilmeisesti kaikki lapset olleet vauvoina liian "helppoja" kun tällaista edes uskaltaa ajatella.

Sunnuntaina luvattiin kaverin kanssa lähteä kirkkoon kuuntelemaan niitä Edelmanin virsiä, oikein innolla odotan. :)

Öitä : Minnihiiri
 
Lobelia onneksi ei käynyt pahemmin...

Joulusta: mitä pukki tuo teidän vauvoille? Etenkin olen kiinnostunut niistä vauvoista, joilla on jo isoja sisaruksia. Kun toivoisin, ettei turhaa krääsää tulisi, meillähän on jo kaikki tarpeellisest ja tarpeettomat lelut.

D-tipat hyvä kun muistutitte... Tunnen kyllä aina välillä suurta syyllisyyttä siitä, että en ole kovinkaan hyvä äiti tällaisissa asioissa. No onneks käytiin juuri siellä Kanarialla saamassa luonnon D-vitamiinia.

Influenssarokotus: ei otettu sittenkään. Vauvalla on jo nyt flunssaa eli en halunnut flunssaisena mennä. Ja oli vähän kiirettä muutenkin tänään... Viittaan edellisessä kappaleessa sanomaani....

Liikkumisesta meillä vauva ei vielä ryömi, mutta pyörii napansa ympärillä, peruuttaa ja kääntyy masulleen. Sekä hytkyttää vimmatusti. Myös istuu aika jämptisti.

Minnihiiri - ei kun tsemppiä, jos siltä tuntuu!!! Meillä kanssa on kolme lasta, ja minulle se alkaa nyt riittää, kun tätä ikääkin alkaa jo olla. Aina välillä on niin haikea olo, että tässäkö se nyt oli, mutta kyllä tämä aika varma asia alkaa olla. Ja mieheltä jos kysyy niin vielä varmempi. Missäspäin se Edelman vaikuttaa?

Omaa napaa: mun väitöskirja alkaa olla viimeistelyä vailla valmis... juuri sovin kielenhuoltajan kanssa, että annan joulun paikkeilla hänelle.
 
D-tipat Mä olen siis niin huono muistamaan ja välillä pidin taukoa, että likka rupeis paremmin syömään. Jos annat alussa suu ei enään aukea ja lopussa se ei vaan aukee muutenkaan :kieh: :ashamed: . Tänään annoin :saint:

Lobelia Paranemishali :hug:

Lasten aktivoinnista Leikittekö paljon vauvojen kanssa? Musta tuntuu välillä että annan likan leikkiä itsekseen liikaa...

:ashamed: . Otan kyllä sitten syliin tai menee mukaan kun kitinä yltyy, mutta eiköhän tuosta normaali kasva.
Viihtyy kuitenkin jumppamatolla aika hyvin.
Eilen kävin hakeen semmosen fisher prisen apina, joka kosketuksesta ääntelee ja lähtee karkuu :D ..Olipas koirilla ja lapsellaeilen hyviä ilmeitä :LOL:

Mutta nyt kitinä yltyy.... :wave:

Kippana ja Sirppana :heart:
 

Yhteistyössä