Toukovaavit 2011

No minä en ainakaan ole menossa vuosikausiin töihin ja ei tässä nyt ollutkaan kysymys töihin menosta vaan siitä että kun tullaan kipeän lapsen kanssa yleisiin paikkoihin. Kai se äiti on sen lapsen kanssa edelleen kotona ä-lomalla/hoitovapaalla,töissä käynti ja tarhaan vienti on sitten ihan eri asia jo.
Meille kun rantautuu joku flunssa niin se yleensä riehuu vähintään sen kuukauden kun perheessä on 8 hlöä. Vatsataudissa menee 2-3 vkoa joten kyllä se kiukuttamaan pistää jos tullaan tahallaan tartuttamaan. "Oltiin tässä eilen oksunnustaudissa joten toivottavasti ette saa tartuntaa" tai jotain muuta älytöntä.
Mä olen myös ollut aika ehdoton nuhassa sun muussa koska eräskin vuosi sairastimme IHAN KOKO AJAN,vuodessa ei ollut kuin kaksi viikkoa yhteensä ja sekin ei todellakaan peräkkäin kun olimme sairaina. Hulluksi ja epätoivoiseksihan siinä tulee. Mies sai työstänsä potkut kun oli ihan koko ajan sairaana. Vatsatautia,flunssaa,kovaa kuumetta,enteroa,korvatulehdusta,poskiontelotulehdusta ja mitä vielä.
Ei siinä auttanut selitykset ja se että oli sairauslomatodistukset,töihin olisi pitänyt mennä 39 asteen kuumeessa autoja korjaamaan mutta ei kerta kaikkiaan kyennyt.
Että ihan noin niin kuin ääriesimerkki tästä sairastelusta,varovaiseksi sitä tulee. Siinä tosiaan alkaa minulla pää hajoamaan kun kuukauden hoida pikkupotilaita kotona,sairastat siinä sivussa itsekin ja koitat jaksaa,peset yrjöpyykkiä konetolkulla. Yleensä tulee kaikki mahdolliset jälkitaudit,juostaan koko ajan lääkärissä,syödään useampia lääkekuureja,rahan menosta puhumattakaan mitä tällaisella perhekoolla sitä menee. Ja juu,ihan on itse päätetty kuusi lasta hankkia mutta se ei tarkoita sitä että haluan jonkun ehdoin tahdoin tartuttamaan perhettäni ja jos lähden jonnekin ihmisten ilmoille oletan että sairaat jäävät kotiin eivätkä tahallaan tartuta muita ties mihin :)

Nepula:Sehän on sitten ihan ok jos teidän äitikerhoissa kaikki käy nuhassa tai muussa :) Siis jos kaikki muutkin niin mikäs siinä sitten. Ilmeisesti ne terveet ei sitten käy kamalasti ;) Mutta siis jokainen toki tyylillään,anteeksi kun näin intouduin paasaamaan,olen vaan niin hermoni menettänyt joskus noiden tautien kanssa että siksi piti paasata. Ei siis kellekään hlökohtaisesti mitään ilkeyttä,tämä vain oli mun mielipiteeni ja näkökulmani asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
leena77: Meillä mies aikoo turvata tulevaisuutensa rakentamalla saunamökin tontin perukoille. Muuttaa kuulemma sinne kun tytöt alkaa olla teini-iässä ja mulle puskee vaihdevuodet päälle:D Olishan se ihana jos poitsulla olis pikkuveli kaverina kun noita systereitä on 4 ja isoveli on kuitenkin jo 14v. Sitä vaan ei pysty mitenkään päättämään kumpi sieltä tulisi ja ai kamala sentään jos tuliskin molemmat :D Pojallehan oli alunperin tulossa kaksoisveli ja identtinen vielä mutta sehän meni ilmeisesti kesken silloin rv 7, kun vuosin. En muista kirjoitinko siitä tänne silloin odotusaikana, mutta np-ulrassa näkyi paikka toiselle ja toisen ruskuaispussikin vielä, mutta tyyppi oli poissa.

Meillä ainakin pahimmat vuodet sairasteluun on ensimmäiset 3 vuotta. Nelonen oli niin herkkä että sai kaikki taudit heti itselleen jos jollain räkä vähänkin valui. Maitoallergiset tosin ovat kuulemma herkempiä hengitystieinfektioille kuin ei allergiset. Vitonen oli vähemmän herkkä ja tämä kutonen ei nyt vaikuta ainakaan kovin herkästi sairastuvalta, eipä ole allerginenkaan millekään.
Se että välttelen sairaita tietentahtoen kun nämä ovat pieniä on mun tietoinen ihan oma valinta. Meille tulee neljästä eri koulusta ja kerhosta ihan tarpeeksi pöpöjä joten mitään hinkua ei ole ottaa niitä lisää. Saavat niistä taudeista ja muista yleisistä paikoista ihan tarpeeksi. Mua ei todellakaan huvita pienille lapsille syöttää jatkuvasti antibioottia ja tuhota suolistoa niillä aina vaan uudestaan. Joten vierailkoot ystävät edelleen meillä terveinä :) Ja kyllä mua saa kiukuttaa ihmiset jotka vie selvästi sairaan lapsen kerhoihin ja avoimiin päiväkotiin ja tällä tarkoitan että nenästä valuu paksu vihreäkeltainen räkä ja voi olla kuumetta tai lämpöäkin. En vaan käsitä miksi. Tai että edellisenä päivänä tai pari päivää aiemmin on oksenneltu ja sitten tullaan kylään, mennään kerhoon tartuttamaan muita.
Vältän itse tällähetkellä avoimia ym. riitti taas vähäksi aikaa viikkojen sairastelu rs-viruksessa ja sen jälkeisessä toisessa korvatulehduksessa. Tiedän että taas jonkin ajan kuluttua helpottaa tautien suhteen.
Töihin en ole menossa vakituisesti pitkään aikaan, koska ollaan miehen kanssa sovittu että meillä hoidetaan lapset kotona. Jossain vaiheessa alan tekemään kyllä keikkaa mutta iltavuoroina ja vkl vuoroina jolloin hoidan itse lapset päivällä ja mies illalla. Ei tule turhia lapsisairaspoissaolojakaan ja esimies kiittää :D Mielummin näin että lapset saa olla kotona, ei tarvitse painaa kolmivuoroa ja maksaa kunnalle satoja euroja päivähoitomaksujen muodossa heti palkkapäivänä takaisin.
 
wbr
.. olen lukenut ja tätä ketjua alusta lähtien.. ja monta kertaa apua saanut.. Kiitos teille jotka jaksatte kirjoitella.. itse olen ujompi kirjoitteleen..

täällä pikku neiti istua tököttää (kunhan vain auttaa ylös) ja kovasti yrittää liikkeelle mutta konttaus / ryömintä ei näytä käyvän edes mielessä.. seisomaan pitää päästä ja siinä kyllä hengaillaan, mutta täysin unohdetaan pitää kiinni.. onko sitten henkilökunta liian kiltti ja aktiivinen auttamaan..?? ;)

täällä parit nuhat kärsitty ja viimisestä selvittiin huomattavasti helpommin ku pinniksessä roikku tuore sipulin siivu aina ku nukuttiin.. päikkärit & yöunet.
(ite inhoan sipulia mutta sen verran tehokas et sideän) suosittelen muitakin kokeileen ..
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan, wbr!

Me ollaan kuta kuinkin parannuttu. Poika vaikuttaa jo ihan terveeltä, mulla vielä aavistus nuhaa, mutta se karmea yskä parani viikonloppuna. Huh vaan! Nyt aion pestä käsiä ja pintoja ihan koko ajan. Mietin myös influenssarokotteen ottamista, sen vielä kuulemma saisi, tuttu otti tytölleen tänään. Pelottaa, että jos sekin vielä iskee, mutta toisaalta en millään haluais pikkukehoon pumpata niitä rokotemyrkkyjä. Vaikeita päätöksiä!! Jos vaan oltais kotona...

Kuten sanoinkin, niin ainakaan paikkoihin, joissa on pieniä vauvoja, ei saisi missään nimessä mennä kipeänä, eikä mielellään muuallekin, mutta muu sitten oman harkinnan varassa. Pienten vauvojen tilaisuuksiin EI. Meilläkin on muskarissa vielä 5-kuukautisiakin pikkuisia, joille RS voi olla tosi tosi paha. Tai mikä vaan.

Poju testasi pulkkaa tänään ekan kerran! Tykkäsi kyllä, mutta koko ajan kasvoilla oli sellainen puolikauhistushuolestunut ilme ;) Tuntuu, että lapsen luonne alkaa jo hiljalleen tulla esiin. Meillä ei olla ihan rämäpäisintä sorttia. Katsellaan ja harkitaan, ennen kuin osallistutaan. Tai no, toisia vauvoja tavatessa mennään kyllä muitta mutkitta luo ja tarrataan poskesta kiinni... ;) Kun tuli ulkoa sisälle (oli isin kanssa pulkkailemassa), niin hirmuinen smaili ja hihkuminen, ja sitten ryömiminen kohti ulko-ovea takaisin eli hauskaa oli kuitenkin ollut!

Tänään tapahtui ensimmäinen kunnon konttaaminen, konttasi maton päästä päähän! Liukkaalla parketilla jatkoi ryömimällä. Pitäis olla kai sellaiset pöksyt, joissa olisi nahkaiset polvipaikat, niin ei tuo liukkaus haittaisi.

Ja koska poika nyt nousee niin usein kaikkea vasten seisomaan, oli pakko laskea pinnasängyn pohja ja kiinnittää laita. NYYH, vauva-ajat kimppapedissä ovat ohi :( (Haluun uuden vauvaaaaan!!!) Tuolla se nyt nukkuu pinniksessä, ja mulla on taas yöpöytä käytössä, juhuu! Yöllä saa sitten nousta sängystä ja nostaa tissille, huoh. Hyvästi siis myös hyväuniset yöt... Aamulla tosin onnistuu EHKÄ nukkuminen vähän pitempään, jos vauva puuhailis omiaan pedissä (we'll see...). Tähän mennessä on herättyään ryöminyt mun päälle huutelemaan :)

Meillä jutellaan ihi-ihi-ihi ja äittä-tä-tä ja nyt on tullut ma-ma-maata, mutta TTÖ! on yhä suosituin :)
 
wbr: Kiva, että uskaltauduit kirjoittelemaan. :) Meilläkin pojalla oli tuon liikkumisen kanssa, että ensin on päästävä ylöspäin ja vasta sitten eteenpäin.

Chira: Meillä vähän sama, että vuorotellaan pojan hoidossa kotona. Tänäänkin olin osa-aikaista hommaa yliopistolla tekemässä ja mies katsoi poikaa kotona. :) Sama opiskelujen suhteen, kun luennoilla käyn muutamalla päivisin.
 
Josko sitä tännekin kirjoittelis välissä.

Rs-virusta ollut muillaki, meillä ollut poika nyt joulukuun alusta asti kipeä : / Jatkuvaa nuhaa ja yskää ja sit tosiaan joulukuun lopulla alko rs-virus josta nyt sit korvatulehduskierre... Tänään loppu taas antibiootit ja jo valmiiksi pelkään, että tuleeko taas seuraava jo putkeen. Joku bakteeri jyllää elimistössä lääkärin mukaan.

Ootte näköjään puhunut kipeistä lapsista ja niiden viemisestä eri paikkoihin... Itse en välttele esim nuhasia perheitä, se nyt tulee mistä vaan, eli kyläilemme vaikka olisi nuhaa toisella perheellä. Vatsatautia vältän ja sillon en kyläile.
Oon aina ollu aika "hälläväliä" äiti eikä meillä kyllä sairasteta vaikka pöpöjen tuojia on monta, eri koulut, tarhat kerhot ym. 10v tyttö on sairastanut elämänsä aikana tasan yhden vatsataudin. Viime keväänä oli pahin, kun kolme isointa sairasti aivokalvontulehdusta, muuten ei edes normi nuhaa pahemmin isommilla ikinä. Mutta sit kun sairastaa niin sairastaa kyllä pahana kaiken. 2v on taas jatkuva räkänokka eikä liikuttais missään ikinä jos odottaisin sitä päivää, kun hällä ei räkä valuis.

Pieni mies senku kasvaa 9kg meni jo rikki ( veli 1v.nä saman kokonen) ;) Syö normaalia ruokaa muiden kanssa ja nyt aloitettu hapanmaitotuotteet. Kiipeilee joka paikkaan ja nyt oppi konttaamaan, vaikka viime viikolla neurologi povas ettei onnistu :)

Nyt nukkumaan, meillä valvottaa 2v joka hemmetin yö... Tiedä mitä tekis, et sais nukkua edes joskus, ja hälle kelpaa vaan äiti, isi ei osaa mitään |O
 
Kivaa, kun wbr uskaltauduit mukaan kirjoittelemaan=)

Mä kävin eilen me&i-kutsuilla. OIH, kun siellä olis ollu vaikka mitä ihanaa.. Hillitsin itseni kuitenkin aikasta hyvin ja tilasin jäbälle vaan yhdet housut. Ne turkoosit housut, jossa pupu kurkkaa taskusta. Ne oli niiiiiin söpöt. :D

Mulla meni sairaan poitsun kantelemisesta niin jumiin hartiat, ettei pää tahdo kääntyä ollenkaan:( Sain kuitenkin jo tälle päivää hieroja-ajan, että jospa se auttais edes vähän. Joutuu kyllä varmaan toisenkin ajan varaamaan, että kunnolla löystyis tuo jumi.

Nyt pyykkihommiin..
-leena ja ukkeli
 
Pikaisesti taas tulen kommentoimaan. Meillä mennään nyt sellaista vauhtia kiellettyihin paikkoihin, että pojan ollessa hereillää on turha kuvitella ehtivänsä koneelle ja kaikki päiväuniaika menee ennemmin lukiessa, blogeillessa tai kotitöissä.

Meandin kutsuilla olin minäkin, mutta en ihan täysin nyt vakuuttunut. Liian retroa ja värikästä minun makuuni! Ostin pojalle kuitenkin pari paitaa kesäksi, mutta muuten pysytään kyllä edelleen Hennes-Lindex-linjoilla.

Itsekään en tajua tuota räkäisten lasten raahaamista kerhoihin. Päiväkoti nyt on eri asia, mutta jos äiti on kuitenkin kotona, niin sitten saavat olla kyllä lapsetkin. Ikinä ei voi tietää toisten kerholaisten tilanteesta, ja törkeää mielestäni mennä tartuttamaan esim. keskosvauvoja. Kyllähän ne taudit saa, jos on saadakseen, mutta ei niitä nyt tahallaan tarvitse toisiin tartuttaa!

Meillä ei kyllä ole näillä univeloilla huolta vauvakuumeesta!! Yleensäkin mietin, että miten ihmeessä selviäisin kahden kanssa, kun meillä ei tosiaan ole ketään, jolla pystyisi soittamaan ja jonka saisi tarvittaessa hoitoavuksi. Mutta eipä tässä nyt ole toista ihan heti suunnitteillakaan enkä yhtään kaipaa rankkoja vauva-aikoja: ihana vaan, kun poika kasvaa ja kesällä päästään jo kunnolla puuhailemaan yhdessä :).

Eilen oli 8 kk neuvola, pojalla oli painoa 9,5 kg ja pituutta 74,5 cm.
 
Mulla ois ollut ens viikolla kahet meandin kutsut, mutta ei, skippaan molemmat kun ei ole budjetissa varaa ostaa mitään, kiitos kohta alkavan kh-tukiajan. Tai lähinnä pyrin nyt välttämään turhia ostoksia ja noilla kutsuilla haksahtaisin kuitenkin ostamaan jonkun t-paidan hintaan 30 euroo...

Viihtyykö muiden vauvat autossa kuinka hyvin? meiän kolmonen on ihan eri maata kuin noi 2 isompaa, hän huutaa aina ja joka matkalla autossa, oli matka sitten 100 km tai 5 km :( Tänään tulin just reisssusta ja olipa ihanaa ajaa 130 km kun vauva vaan huusi. Pysäsin siis monta kertaa, mutta eipä auttanut vaipan vaihto, vaatteiden vaihto, tutin laitto...

Nannaliina, ymmärrän kyllä tuon pointin isossa perheessä, kun kaikki sairastavat saman taudin ja siinä menee viikkoja putkeen. Meidän perheessä vatsatautia ei ole lapsilla ollut koskaan ja mulla ja miehelläkin vain kerran, vuosi sitten odotusaikana kun saimme ruuasta ruokamyrkytyksen. Muutoinkaan meillä ei nuhaa ja korvatulehdusta kummempaa ole koskaan ollut, joten ehkä en edes osaa suhteuttaa millasta voi olla tosi sairaissa perheissä. Meillä nuhatkin on suurimmaksi osaksi kuumeettomia. Mä olen sitä mieltä, että lasten vastustuskyky kasvaa vain altistumalla pöpöille, joten siksikään en erityisemmin välttele nuhasia ihmisiä. Lisäksi on pakko mainita, että meillähän tämä perhe-elämä on miehen työn vuoksi sellaista, että pitkälti olen kuin yh. Joten kun nyt siitä syyskuusta asti meillä on oltu flunssassa koko ajan peräjälkeen koko perhe, niin kyllä minä ainakin joudun itse kipeänä nuhaiset lapset mukanani käymään kaupassa ym hoitamassa normaalit asiat. Mun näkökulmasta on aivan eri olla nuhassa kuin kuumeessa, nuha on mulle niin pikku sairaus että en mä sen takia jää 4 seinän sisälle kuukausiksi lasten kanssa. Niin ja mitä tulee vauvoihin ja kerhoiluun, ei kai kukaan vastasyntynyttä vie kerhoon jos pelkää että sieltä saa taudin? Maalaisjärkeä minä ainakin käytän, en viime kesänä tietenkään vieraillut sairaissa perheissä eikä meille saanut tulla sairaita. Nyt se on jo eri asia, kun vauva on 8 kk, kohtahan ekat toukokuiset menee päivähoitoonkin, joten vastustuskyky on jo eri luokaan kuin viime kesänä. Ja kun on isompia lapsia jotka käy 3x vkossa virikekerhossa, niin meille tulee sieltäkin jo taudit takuuvarmasti. Joo, mutta ei enempää tästä aiheesta...
 
Joo ei todellakaan viihdytä autossa! Auta armias... Siksipä emme käy enää missään autolla, paitsi jos on pakko mennä esim. lääkäriin. KUNNES saamme oikean turvaistuimen, ja niissä monissa on minimi 9kg, mihin on vielä ehkä 100g matkaa :) No lähinnä kyse on rahan puutteesta. Tyhmää, kun ei päästä mummolaankaan. Tai no junalla pääsisi kyllä, mutta mies inhoaa junailua, ja ei siinä nyt ole mitään järkeä, että hän menis autolla ja me samaan aikaan junalla... Toivottavasti turvaistuin parantaisi asiaa!! Kaukalossa ei suostu olemaan suin surminkaan.

Tänään shoppasin kyllä turvaistuimen sijasta matkarattaat, kun rupesi kyrsimään jatkuva repussa kanto. No, eipä noilla nyt talvella voi ulkona liikkua kummiskaan, mutta jospa ensi viikolla saatais viimein Saksasta vaunuihin uudet renkaat. Tai siis Vaunuaitasta, mutta kuukauden on nyt kestänyt Gessleinin renkaiden tulo. Gessleinin vaunut on tosi hyvät, mutta varaosien suhteen tilanne vaikuttaa olevan surkea! Meillä on siis yhdestä renkaasta se ulkokumi rikki eli ei auta, vaikka sisäkumia paikkaisi. Hajoaa ulkokumin vuoksi välittömästi uudestaan. Joulun jälkeen ei olla vaunuiltu. "Hyvä" sinänsä, että oltiin kipeitä, ettei muutenkaan huvittanut mennä minnekään. (Mulla on yhä älytön nuha, se on varmasti poskiontelontulehdus, poika onneksi nyt ihan terve.)

Ostin Britaxin uuden mallin, B-Agile taisi olla. Ei löytynyt netistä vielä suomalaisten kokemuksia, mutta ulkomailla oli tykätty. Ekan kokemuksen perusteella ihan jees. Luisti tuolla lumijäällä toki, mutta eihän noi talvikäyttöön olekaan. Ostarilla rullas mahtavasti, on paljon tilaa ja kätevän tuntuiset. Huhtikuussa noita vasta tarvii varsinaisesti (mennään pieneen reissuun), mutta sainpahan olla nyt ihanasti taakkaa vailla edes vähän aikaa :)
 
Meillä jäbä viihtyy ihan kohtalaisen hyvin autossa. Toki jos on pitempi automatka tiedossa, niin saa kyllä jo etukäteen miettiä viihdytyskeinoja loppumatkalle:D

Meillä nyt perjantaista asti ollut jotain ihme mahan löysäilyä tuolla jäbällä. Tekee 3-5 sonnat päivässä,aika löysää ja joka kerta joudutaan vaihtamaan kaikki vaatteet!!! Eli sonta on tursunnut vaipasta joka paikkaan. Liittyneekö tuohon flunssaan, kun edelleen hieman räkäinen/yskäinen on mistä oikein on kyse?!? Perjantaina oli kuumetta hieman, mutta muuten ollut tosi reipas poika. Väsyneempi ehkä.. Relatippoja olen antanut ja mustikkaa välillä.

Tosi tylsää, kun koko viikoks luvannu ihan hirveetä pakkasta. Ei pahemmin viitti ulkoilla pikku-ukkelin kans. Nytkin mittarissa -25:eek:

Mutta nyt huokasemaan, kun ipana nukkuu.
-leena ja ukkeli
 
Meil oli kans flunssan loppuvaiheilla löysä maha poitsulla. Tursus myös, nice :)

Niin, pojan flunssan loppuvaiheilla.. Mullahan tämä ilo jatkuu yhä! Parin päivän päästä tulee 3 viikkoa täyteen. Mut en ole jaksanut lääkärillekään mennä, kun pitäis säätää miehen töitten kanssa niin, ja eipä viitsisi antibiootteja ottaa. Poskiontelontulehdus varmaan, tai keuhkoputkentulehdus. Mutta eilen alkoi tuntua, että vähän parempi olo. Lauantaina oli kyllä pakko päästä pilatekseen, kun muuten tulee niin kallis kuntoklubikuukausi... Perjantaina jos jaksaisi babyjumppaan.

Kahdella muullakin muskarilaisella oli/on RS, joten sieltähän se varmasti sitten siunaantui. Korvatulehduksen olivat nuo molemmat vauvat saaneet lisäksi, me ilmeisesti vältyttiin.

Flunssailusta oli jotain iloakin. Meillä on tapahtunut LÄPIMURTO syömisasioiden suhteen! Ensinnäkin, flunssan takia, kun yski ja yrjösi niin paljon, annoin pienempiä annoksia, yleensä noin desin vars. ruokaa ja päälle muutamia lusikallisia jälkkäriä. Olen jatkanut samalla linjalla, ja tadaa, ei oksennuksen oksennusta nyt yli viikkoon! Eli voipa hyvin olla, että aiemman oksentelun (ennen flunssaa) syynä oli ylensyönti! Poju ei taida tietää rajojaan, ja minä olen sitten lapannut, kun on maistunut. Ja seuraavalla ruokailukerralla ei ole maha varmaan vetänyt, kun on ollut yhä täydehkö -> laatat. Tää on teoria nyt.

Nyt muutenkin annan vankempaa ruokaa, mutta vähemmän, koska jokin ihme on tapahtunut, eikä poika enää kao rakeisempaa ruokaa! JEAAA! Eli voi antaa itse tehtyä, joka on tietty jämäkämpää ruokaa, eikä tarvi antaa niin isoja määriä. Sorminapostelu on kehittynyt yläetuhampaiden myötä, ja tosi hyvin maistuu nyt naksut, leipä, riisikakut ainakin. Hedelmistä ja kasviksista ei niin perusta omasta kädestä syötynä. Onko kellään vinkkiä, mitä leipää tän ikäiselle voisi antaa, ettei saa liikaa suolaa? Meillä leivän määrä on muutama muru päivässä, mutta suolaahan siitä tulee koko ajan vähäsen. Oon kyllä ollut niin onnellinen, että jopa pasta+lohi soseutettuna on kelvannut - pastaahan ei kovin sileäksi saakaan, kun oli vielä aika al denteä. Tästä tää lähtee! Ja normipuurot on kanssa maistunut, tänään veteli samaa neljän viljan puuroa kuin minäkin, mahtavaa!

Unien kanssa ei sitten olekaan niin hyvä jama. Sairastelu jämähdytti tissille kerta kaikkiaan, joten nyt ollaan taas yritetty purkaa tätä asetelmaa. Päiväunet menee ihan jees, ja nyt mennään kaksilla unilla, joista ekat on puol tuntia ja tokat 1-1,5h. Nyt juuri nukkuu, tunnin nyt posottanut, mikä meillä on sisänukkumisessa kyllä tosi hyvin. Joskus kyllä, kuten eilen, herää kakkosunilta 1/2h päästä, eikä nukahda millään uudelleen, ellei ota tissille tai edes syliin, ja ellei ota, on tosi kiukkuinen ja väsynyt. Jos laskee sänkyyn takaisin, niin yleensä herää. Joten unien toinen puolikas on mennyt välillä sylissä...

No, yöt on raskaimpia, kun nykyään, sängyn laidan laiton myötä, mun pitää nousta sängystä nostamaan vauva viereen petiin tissille ja sitten taas takaisin. Herää yleensä 01-02 sekä 04-05 välillä. Ja sitten 06.30-07.30, jolloin otan meidän sänkyyn, pyörii ja hihkuu hereillä ehkä vartin, ja sitten vielä simahtaa tunniksi. Herätykset on mun kauhukseni koko ajan aikaistuneet, enää ei puhettakaan, että 9 saakka vetelisi unia. Mulla on oma aika aika minimissä, kun illalla ei sitten jaksa enää valvoa. Eilen oli ihanaa, kun mies otti aamulla vauvan ja menivät alakertaan -> sain nukuttua kymmeneen varmaan ekan kerran kesän jälkeen!!

Mutta niin, kyllä tuo yövieroitus on varmaan piakkoin tulossa. Viimeistään maaliskuussa, kun tulee kalenteri-ikää vuosi täyteen. Haluaisin imettää noin toukokuuhun eli kehitysiälliseen vuoden ikään, mutta katsotaan, tyssääkö se sitten yövieroitukseen. Koska päivällä poikanen ei oikein malta imeskellä, paitsi ennen päiväunia ja aamulla. No ehkä se riittää maidon ylläpitoon.

Nyt en vaan vielä ole jaksanut ja ehtinyt unikoulutusta varsinaisesti vetää, kun tietää, että sitten joutuu valvomaan, ja nyt on sen verran paljon töitä, että pakko saada ne tehtyä. Kun suma helpottaa, niin jos sitten...

Tulipas pitkä sepustus! Kiitos pitkien päiväunien! :)
 
Viimeksi muokattu:
Paranemisia sinulle MaiMei! Todella raskaita yöheräämiset ynnämuut vauvan hoidot, jos itse ei ole kunnossa.:hug:

Meillä flussa aiheutti myös sen, että itsekseen ei enää nukahda sänkyyn. Sylitellä täytyy. Mutta yöt jäbä siis nukkuu heräämättä. Vaikka vois kyllä nukkua hieman pitempään. Joka aamu ennen 7 herätään|O No, täytyy olla tyytyväinen, että yönsä nukkuu kuitenkin:)
Niin ja imetyksestä: Jäbä vetää päivällä tissimaitoa ihan reippaasti:) Välillä kyllä ihan vaan fiilistelee ja nautiskelee tissillä:D

Mä olen kyllä ihan tavallista leipää antanut jäbälle jo isojakin paloja. Varmaan parin-kolmen kuukauden ajan on leipää jo saanut mussuttaa. Täytyyhän sitä pikkuhiljaa ns. normaaliruokaan alkaa totuttamaan. Ja ei mistään muusta ruuasta suolaa saakaan.

Kestikö teillä MaiMei se mahan löysäily pitkään? Taas tänä aamuna oli yöpuvun selkäkin sonnassa.. Kävin isompia vaippojakin hakemassa, mutta sama tulos.

Nyt koululaisia herättelemään..
-leena ja jäbä
 
Heippa vaan!

Tulin ihan kuulumisia kertoilemaan. Meillä oli 8kk neuvola ja pikkuneiti on 8,6kg ja 73,5cm. Kasvaa hienosti vaikka mä olen niin hermoheikko noiden juttujen kanssa, kun meillä on se hypotyreoosi ja se voi viivyttää kehitystä. Lääkäri totesi, että neidin kasvu ja kehitys ovat ihan ikävasteisia. Neiti oppi lauantaina ihan kunnolla konttaamaan. Nyt sitten tutkimusmatkailee ympäri kämppää ja nauraa vaan kun kielletään koskemasta esim. johtoihin. Kovasti eilen yritti jo ylöspäin, mutta vielä vain nousee polvillaan. Nauroinkin miehelle, että nyt kun keksi tuon konttaamisen, päättää sitten tehdä muutkin kerralla :) Toisaalta nyt sitten on taas levoton yöllä kun nuo uudet jutut "kummittelee" öisinkin ja mä saan "miljoona" kertaa hyssytellä taas untenmaille. Tyttö kyllä nukahtaa pian, mutta kun mä olen herännyt kunnolla en tahdo itse sitten nukahtaa millään uudelleen |O

Meillä muuten oli myös tosi löysä vatsa sen korvatulehduksen jälkeen. Vaihdettiin vaatetta monta kertaa päivässä kun tuli vaipasta ulos. Sitä kesti viikon verran. Neidillä oli siihen tulehdukseen lääkäkuuri ja sekin on varmasti laittanut vatsaa sekaisin vaikka mä annoin maitohappobakteereja. Ai niin, huomenna olis korvakontrolli, toivottavasti pöpö on lähtenyt pikkuisen korvasta.

Mutta nyt täytyy mennä tuokkimaan noi mukelot!
 
Moikka vaan kaikille täältäkin! :)

Meinasin jo lopettaa kirjoittelun kun minulle selvisi että minulla on entinen kaveri täällä kyttäämässä kirjoituksiani suurennuslasi kourassaan:LOL:
Ja täältäpä hän oli löytänyt myös linkin blogiini jota seurasi säännöllisesti. Valitettavasti kaikesta jää vaan aina kiinni vaikka kuinka luulisi salaisesti sitä tekevän:stick:
Blogini lopetin, koska alkoi ahdistamaan että hän sitä kautta katselee lapsieni kuvia ja meidän kodin kuvia. Luuleeko hän että haluan hänen sitä kautta katselevan jos kotiini en ole päästänyt yli 1,5vuoteen?? Mut jotkut näköjään jaksaa tehdä salapoliisin työtä näinkin kiinnostavasta elämästä kuin minun elämä on :D

Palstailua en lopeta, uhallanikaan! :D Pitää vaan pitää entistä tiukempi suodatin päällä.

Meillä ollaan terveitä kaikki ja toivottavasti myös pysytään. Olen nyt syöttänyt maitohappobakteereita joka päivä lapsille. Kokeilen ihan mielenkiinnosta lisäävätkö ne vastustuskykyä? Ilmavaivat on kokonaan pojalla loppuneet ja liekkö sekin osasyy rauhallisiin öihin, sillä meillä todella nukutaan! :)
Marsku: annoithan mhb:t 3 tuntia ennen tai jälkeen ab:n? ja tarpeeksi ison määrän? Ab nimittäin syö ne mhb:t jos antaa vaikka samaan aikaan eikä toivottua tulosta tule. Ja sitten sitä mhbakteeria kannattaa jatkaa vielä pitkään kuurin jälkeen, koska se kuurihan vaikuttaa vielä pitkään vaikka sen antaminen on lopetettu. Tarkoitus ei ole viisastella täällä päässä, mutta olen nyt perehtynyt maitohappobakteerien ihmeelliseen maailmaan :saint: :D

Tänne ei mitään uutta kehityksessä. Ryömitään vaan kovaa vauhtia ja kahdella hampaalla elellään. Huomenna mennään neuvolaan lääkärille :)
 
Leena: meillä ei kovin montaa päivää löysäilty, ehkä n. 3. Tuli ainakin parit kakat päivässä, välillä kolmet. Mehän ei mitää lääkkeitä saatukaan, tai siis ventolinea ja ras. adrenaliinia, en tiedä voiko ne vaikuttaa. Kakkaa oli välillä kainaloon asti, mutta aika nopeasti meni sitten ohi.

Ok, hyvä tietää, että muutkin antavat ihan normileipää. Tänään kahvilassa sai myös porkkanakakkua, VÄHÄN! Iski tassunsa siihen, ja ainut keino pitää poika hiljaisena oli antaa mutustaa kakun muruja... ;)

Marsku: hehe, teilläkin johdot kiinnostaa... No varmaan kaikilla, kun on liikkeelle lähdetty. Pojun lempikohteita ovat kylppäri ja siellä sellainen putki, jota paukuttaessa kuuluu kiva ääni, ja viemäriä on (olisi) myös kiva tutkailla. Sitten varastohuone, jonne painelee hirmuista vauhtia heti kun ovi avataan. Eteinen ja sen kuraiset kengät on ihan hitti. Ja tietysti kaikki johdot ja kaukosäätimet. Sekä kannettava tietokone, kännykkä, tiskiallas ja likaiset astiat (jos on sylissä), haarukat ja veitset, isin kitarat ja pedaalit sekä cd-soitin, jonka nappuloita osaa iloksemme painella... Omat lelut on ihaaaaan tylsiä!!

Chira: no oho! Harmi jos sun(kin) blogi on lopetettu, kun ilmeisesti Tiudeliininkin? Onko tuo kyttääjä siis taustailija vai joku meistä? :) (En tunnusta! ;D)

Mäkin annan maitohappoja. Pelkään kyllä sitä influenssaa... Onko muita, joilla ei ole rokotusta?

Sitten piti kysyä hammasasioista. Tuleeko ekaan hammaslääkäriin kutsu kotiin vai pitääkö se itse varata? Kuinka vauvan hampaat pitäisi pestä? Googlaamalla varmaan kyllä info löytyisi, mutta en ole vielä ehtinyt. Pitääkö käyttää tahnaa? Poikasen neljää hampia olen nyt yrittänyt joten kuten hinkkailla, vielä ollaan aika suostuvaisia puuhaan, etenkin, jos kädessä on oma kakkosharja...

Vaipanvaihto on nykyään ihan mahdotonta... Poika ei viihdy hetkeäkään selällään. Pyörähtää sekunnissa ympäri (vaikka pitäisi kiinni, niin punkee silti niin, että on koko kroppa ilmassa...) ja konttaa hoitopöydältä lipaston päälle läiskimään purkkeja ja voiteita... Pitää aina siirtyä lattialle pukemaan, mutta ei kyllä sielläkään malta olla selällään. Vaipan laittaminen on tooooodella haastavaa! :)

Nyt on alkanut älynvälähdyksiäkin näkyä. Kun sanon lamppu, katsoo lamppua. Kun sanon isi, katsoo ovelle (heh, mitä tämä kertoo..?). Autonkin varmasti tietää, koska katsotaan usein ikkunasta autoja. Joku noista kolmesta tulee olemaan ensimmäinen selkeä sana, se on varma. Nyt jo tapailee lamppua, mutta on yhä asteella "hmmp" tai sinne päin :)

Käytiin tänään hakemassa presidenttiehdokkaalta nimmarit... ;) Saa hyvän muiston vauvakirjaan!
 
MaiMei: Se on ihan vanha tuttu mulle vuosien takaa, ei kukaan tästä ketjusta :D

Leena77: Pistin sulle yksäriä yks päivä. ootko huomannut? :)

Meillä muuten ei ole kenelläkään influenssarokotetta. En ottanut, kun en ole aiemminkaan ottanut. Kerran sain itse työterveyshuollosta. Mulle jäi jotenkin traumat siitä sikapiikkijutusta, vaikka siis kelleen meidän perheestä ei sattunut mitään. En sitten ole halunnut mitään ylimääräisiä rokotteita laittaa lapsiin.
 
Chira: Kävin vastaamassa yksäriin.:)

Meilläkään ei kukaan ole ottanut influenssarokotetta. Ja ihan samasta syystä kuin Chira.

Meilläkin noita älynvälähdyksiä;) on jonkin verran ollut. Lamppua katsotaan ja kelloa (aina sillon,ku viittii..) Ja nyt on parina päivänä sanonut äitä jos minä olen ollut hetken kadoksissa ja löydyn uudelleen:D

Hammaslääkäristä ja hampaiden pesusta: Mä muistelen, että meille olisi noille vanhemmille lapsille tullut aika kotiin. Toki siitä on jo sen 8 vuotta aikaa..eli käytäntö on voinut muuttua. Ja hampaiden pesusta muistelen saaneeni sellaisen ohjeen, että tahnaa voi alkaa käyttää siinä vaiheessa, kun lapsi osaa olla nielemättä sen. Eli ei vielä kannata tahnaa laittaa.

On muuten jännä, että nuo omat lelut ei juurikaan kiinnosta. Paitsi nyt on hoksattu, että tornien kaataminen on hauskaa. Eli sisko tai veli rakentaa purkeista tornin ja jäbä kiireella kaataa sen. Ja sama uudestaan ja uudestaan. Toinen kiva juttu on isoveljen jalkapallo!! Ja sekin on niin kiva varmaan sen takia, ettei se ole koko ajan saatavilla:D

Ja taas kakkapyllyn pesuun..
-leena ja kakkaukko
 
Tsemppiä kaikille flunssailijoille, ym! :hug: Meillä onneksi vaan minä olen ollut nuhainen, lähinnä vaan nenä tukossa. Kunnolla en ole kipeäksi tullut, vaikka tuntuu, että tuloillaan ollut flunssa jo joulusta saakka.

Meillä ei myöskään otettu influenssarokotusta. Ollaan muutenkin rokotteista otettu vaan ns. tärkeimmät, joskin pneumokokki otettiin (vaikka nykytietämyksellä jättäisimme ottamatta).

Poika seisoo vähän väliä ilman tukea nyt, ja liikkuminen on saanut uusia ulottuvuuksia, kun ollaan järjestelty kämppää pojalle turvallisemmaksi. Nykyisillään vain eteinen ja vessa on kiellettyjä alueita (kissojen ruoat ja vessat). Makkarista tehtiin sillälailla turvallinen, että voi olla hetken valvomatta (jos käy esim. suihkussa). Mm. parisängystä otettiin jalat pois.

Meillä nukutaan tissillä vielä, päiväunetkin nukutan tissille tai liinaan. Eikä tunnu minusta hankalalta tämä ratkaisu, joten muutosta (unikoulua tai muuta) ei ole vähään aikaan tulossa. :)

Harmi, että Chira jouduit blogin lopettamaan. Lueskelin sitä mielenkiinnolla, sulla on kiva tyyli kirjoittaa. :)

Tiudeliininkin blogi on lopetettu, nyt vasta huomasin (vaikka ihmettelin, miksei päivityksiä ole tullut, kun mulla on RSS-lukijassa ollut). Olisi kyllä kiva kuulla, mitä sinne kuuluu, jos Tiudeliini käyt lueskelemassa täällä vielä.

lyrae ja Samuel kohta 8kk
 
Mä käyn kyllä täälläkin, vaikka facebookissa tulee notkuttua joka päivä, ihan aktiivista kirjottelua sillä puolen on ollut :)

Vein juuri esikoisen kerhoon ja kuulin että eilen sinne oli tuotu oksennustautinen tyttö! Voi pyhä sylvi, samanen tyttö on siis pph:lla hoidossa, ja tyttö käy 3x/vko samassa virikekerhossa, pph kuskaa sen sinne (mun mielestä aika törkeetä että vie käytännössä 2 paikkaa, kerhopaikan ja päivähoitopaikan... Tonne kerhoon kun on hirveet jonot ja on tarkotettu kotihoitosille lapsille) Tänään tuo tyttö oli edelleen oksennustaudissa, mutta vanhemmat vieny pph:lle siitä huolimatta, pph oli sitten kieltäytynyt tuomasta tyttöä kerhoon (luojan kiitos sillä on järki päässä). Saa nyt sitten nähdä tuleeko meillekin oksutauti :( En mä ihan tätä tajua, vaikka oonkin ollu sitä mieltä että nuha ei haittaa, yrjötauti nyt on jo lapsenkin kannata ehdottomasti kotihoidon paikka.

Leipää olen antanut myös, meiän vauva tykkää siitä, mutta palat on ollu tyyliin ruisleivästä 1cmx4cm pätkä, josta suuhun menee aika vähän.

Tänään vauveli heräsi sitten 5.50, ai että! Raukalle iski eilen taas nuha (kuudes kerta) silmätulehduksen kanssa (rähmii jonkin verran) ja yö meni plörinäksi sen takia. Muilla ei onneksi ole mitään, mutta saa nähdä saanko pidettyä tuon silmätulehduksen aisoissa, se kun tarttuu niin helposti.

Mä sain neuvolasta lapun, jossa kerrottiin hammashuollosta ja piti itse vara aika 8kk kohdalla. Varasin ensi viikoksi sen. Ehkä olis voinu pidemmällekin jättää, kun ei tuolla pienellä ole vielä hampaitakaan :D

Meillä ei nyt tissimaito meinaa enää kelvata ja oon ruvennu miettiin mitä voisin antaa ruokana sellasta, että saisi kalsiumia tarpeeksi. Onko kukaan antanu hapanmaitotuotteita jo? Mä en korviketta viitsisi antaa, kun sitten koko imetys lopahtais varmana siihen. Mutta puoli litraa maitoa päivässä ei tule nyt täyteen, jotain pakko kokeilla lisäksi.

Mä otin influenssarokotteen vauvalle ja 2 veelle, oon ottanu joka vuosi kun on tarjottu alle 3v rokotusta.

nepula ja tyttö 8,5kk
 
Meillä on syöty nyt pieniä määriä luomuviiliä ja maustamatonta luomujogurttia. Mutta poju on tietty jo 10kk. En ole mitään oireita huomannut. Päivittäin syödään lisäksi HIPPin vauvajogurtteja. Tisumaitoa tosin tällä hetkellä menee ihan hyvin myös, kun ollaan nukuttu niin paljon sisällä ja unia ennen syö aina hyvin rintaa.

Meil ei neuvolassa ole ollut mitään puhetta hammashoidosta. Seuraava neuvola on vasta maaliskuussa. 2 uutta hammasta on nyt tuloillaan, ylös etuhampaiden viereiset. Kohta on siis jo 6 hammasta!
 
Mä en ole vienyt yhtäkään lapsista sinne 6kk tarkistukseen:ashamed:
Ensimmäinen tarkistus ollut kaikilla 2v, en muista kyllä esikoisen aikaa oliko? Tänään oltiin 2v neidin kanssa ja hyvät näytteet otti. Oli ihan ihmeissään suuhygienisti kun sanoin että meidän lapset rakastaa hammaspesuja:D En mä niiltä ihan vauvoina edes pessyt vaan jostain 1v lähtien vasta. Alkuun ilman tahnaa mutta toi nuorin neiti vaati jo tahnat 1,5vuotiaana. Ei ole ainakaan kariesbakteeria kolmosella ja nelosella, joten suuhygienisti arveli myös 2v n puhtaaksi. Poitsu menee kans sit 2 vuotiaana vasta tarkistukseen kun on enemmän mitä näyttää sieltä suusta.


Oltiin myös tänään neuvolassa ja mitat oli komiat 9,9kg ja 72,3cm :) Kaikki kunnossa. Ja sitten huomasin mun hiuksen kiertyneen hyvin tiukasti pojan varpaan ympärille:OSiis niin tiukasti että varpaan pää oli ihan kova ja punainen:'(Ilmankos poika itki yöllä ihan hulluna kun varvas oli tosi kipeä ja aristaa vieläkin:ashamed: En sitten ollut ajatellut että noinkin voi käydä. Kerran kyllä kietoi sormen ympärille my little ponyt hännän karvan ja hyvin tiukasti. No onneksi varvas on paikoillaan ja veri kiertää. Ja just eilen en putsannut varpaan välejä sukkahousunöyhdistä ja tässä oli sitten tulos. Pitäkää siis kaikkia ulokkeita vauvoistanne silmällä. Ei ollut kuulemma ensimmäinen tapaus kun hius on kietoutunut johonkin osaan vauvaa:O

Lyraelle pistin kans viestin :)
 
Meillä jäbän vatsa vaivaa edelleen:( Ja kuumettakin on ollut siinä 37.5-38 huitteilla. Mä mittaan siis kainalosta. Mulla vähän huono omatunto ( HUONOÄITI!!!), kun veikkaan, että hällä on kuumetta ollut joka päivä. Siis kun tuo mahan oireilu alkoi viikko sitten ja sillon mittasin, että oli kuumetta. Nyt sitten eilen taas "huvikseni" mittasin ja yllättäen mittari näytti 37.6 ihan hetkessä.. No sain lääkäriajan tälle päivälle, et katotaan ainakin tulehdusarvot ja korvat.

Ai niin musta tulee huomenna viisin kertainen täti=) Mun siskolla sektioaika huomiselle.:heart:

-leena ja ukkeli
 
Meidän vauvalla ei ole influessarokotusta kun th ei sitä suostu laittamaan. Mies ja kaksi vanhempaa sekä 2v se on mutta pikkutytöt pitäisi vielä rokottaa. Itse en ota nyt kun olen selvinnyt sairasteluista aika vähällä,kiitos ahkeran liikunnan. Nyt on kyllä järkky nuha päällä ja aivastelen mutta ei onneksi kuumetta.
Kehoitan sen kyllä ottamaan. Itse sen sairastin raskausaikana ja ikinä en ole ollut niin kipeä. 3 vkoa olin sänkypotilas ja pari viikkoa meni vielä toipilaana. Koko perhe sairasti pari kk putkeen. Näillä kokemuksilla siis meidän perhe sen otti mutta jokainen tekee tietysti niin kuin parhaaksi katsoo. Tosin muakin hirvittää se sikapiikkijuttu ja on jäänyt vähän kauhua siitä mutta niin jäi kyllä tuosta taudistakin. Vaikeita päätöksiä...

Voi apua nepula,toivottavasti ette saa oksennustautia. Tosi kurjaa että vanhemmat tuovat tuossa taudissa hoitoon:( Sääliksi käy jo lapsiparkaakin.
 

Yhteistyössä