Toukovaavit 2011

RS-virushan se sitten oli. Käytiin eilen labrassa testissä, kun mulla oli niin fiilis, että se se on ja haluan tietää, ja sehän se sitten oli. Tänään pienen hengitys vinkui ja vaikutti siltä, että hengitti pallealla, niin käytiin terveyskeskuksessa (julkisella puolella), ja sieltä pistivät Jorviin. Jorvissa vietettiinkin sitten tämä päivä, ihan vaan päivystyksen puolella, sisälle eivät ottaneet. Poju sai ventolinea, limaimua ja adrenaliinia. Raukka ei ehtinyt nukkumaan kunnolla, sellaisia vartin unia vaan, ja syömisetkin jäi heikommalle. Viis tuntia oltiin siellä. Lääkärin mukaan ei kuitenkaan paha jama, joten kotiin pistivät. Toivottavasti ei pahenisi, mies on nimittäin huomenna ulkomailla työmatkalla (lentää yöllä myöhään takaisin) eli ollaan yksin. Iloinen jätkä tuo on, äsken oli hirmu leikkizembalot 38 asteen kuumeessa... Ruoka onneksi maistuu, ei tosin niin hyvin kuin normaalisti. Oksuja lentelee, siihen on jo totuttu...

Itselläkään ei herkku olo, ihan koko ajan pitää yskiä ja nyt alkoi meganuhakin. Kyl on maailma tauteja täys!

Jaksamisia paljon sairastelijoille ja varsinkin MaiMeille ja pojalle! :hug:

Meillä ei oo tytöllä ollut vielä pahempaa flunssaa, kerran taitanu nenä vähän vuotaa. *kopkopkop* Mutta muistan kun poika oli reilu 7kk ja iski influenssa, jepujee. Koko viikon valvoin ja niistin ja kuuntelin sitä niistämisestä aiheutuvaa järkyttävää huutoa ja piti väkisin vaan se tehdä :( Poika piti aina tyynylle nukuttaa, että ois pystyssä ja mun piti olla aina vieressä ja tissiä tarjota ja jatkuvasti mitata kuumetta. Sit se rohina ja yskiminen ja muu.. voi pieniä raukkoja.

Tyttö on nyt kuukauden verran heräilly yöllä jatkuvasti tissille tai muuten vaan läheisyyttä hakemaan, kun ei särkylääkekään auta. Nyt eka ilta aikoihin, että on nukkunut ainakin 2h putkeen. Vähän on eroahdistusta muutenkin ollu ja isompikin on taas enemmän mustis.

Neuvolalääkärissä käytiin eikä kasvua ollut tullut enää niin paljoa. Päälle 71cm ja vajaa 8kg on nyt. Lääkäri sanoi, että oudon muotonen pää, kun on sellanen puikula ja pisti lähetteen sairaalalle.. pojallakin oli tollanen ja mullakin, toivottavasti tytöllä kaikki ok. Huolestuttaa vähän, kun neuvolalääkärit ei pahemmin yleensä mistään välitä. Ennen ainakaan.

Semmosta..

- N ja typy 8,5kk

Voi ei MaiMei, Toivottavasti pojulla ei olo huonone:( Paranemisia kovasti teille!

Nöösi: Toivottavasti teidän tytöllä on kaikki ok:hug:

Meillä kitistiin ja inistiin koko viime yö|O Se flunssa taisi sieltä perhekerhosta meille rantautua:headwall: Pikku-ukkeli nieleskeli ja sit aina itki yöllä, eli niinku ois kurkku ollu kipeänä. Nyt sitten näyttää nuhaa olevan..

Mutta nyt puuron keittoon
-leena ja ukkeli

Paranemisia kaikille sairastelijoille!:heart:

Maimei:
Harmillista että se nyt olikin sitten se RS :( Vie herkästi limaimuun jos tuntuu yhtään siltä. Me jouduttiin käymään silloin ja tutun vauva meni aikoinaan tosi nopeasti täyteen limaa ja olisi varmaan tukehtunut yöllä kotiin jos eivät olisi vieneet.
Se on kyllä kamala tauti! Meillä nyt poitsulla korvatulehdus jälkitautina:headwall:
Yöt olleet repaleisia, mutta ihme ja kumma, mua ei väsytä! Kyllä mulla on vitamiinit tehonneet ja päälle vielä kunnon maitohappobakteeri kuuri päällä. Olen myös syöttänyt lapsille niitä muutaman viikon joka päivä, eikä mitään tautia pukkaa vaikka lähipiirissä kuumetautia ja vatsatautia. Molemmat perheet oli meillä kylässä just ennenkuin sairastuivat. Ei näytä kuitenkaan tulleen meille? *koputan puuta kun täällä kehuskelen* :D
Poitsulle tilasin kans Biolatte babya ja aloitin antibioottikuurin kanssa. Pieree ja kakkaa kamalan hajuista kakkaa, joten antibioottikuuri taas tekee suolistosta selvää.. :( Jotenkin mua ahdistaa aina noi antibioottikuurit antaa noille pienille, mutta minkäs teet kun muullakaan saa ärhäkkää korvatulehdusta paranemaan kuin silä ab:lla..

Meille ei mitään sen kummempaa, kuin että poika nostaa takapuolta siihen malliin että hakee konttausasentoa. Korvatulehduksesta huolimatta jaksaa harjoitella :)

Chira: missä vaiheessa teillä tuli limaisuus mukaan vai oliko heti alusta saakka? Kun nyt on pojalla 6. päivä flunssaa ja kyllähän nenä koko ajan valuu (suht kirkasta) ja muutaman kerran on ollut niin nenä tukossa nukkumisen jälkeen, ettei ole herätessä tykännyt imeä tissiä, mut on auennut pystyasennossa. Niistäessä ei tule kovin paljon, eikä eilen sairaalan limaimussakaan tullut paljon. Mulla itsellä alkoi pari päivää sitten vaihe, että nyt pitää niistää ihan koko ajan, niin mietin vaan kauhulla, että tuleeko se pojallekin vielä, kun mun flunssa on pari päivää "edellä", no ei se tietysti lapsilla mene samoin kuin aikuisilla. Kauheasti en ole nyt edes niistänyt, kun tuntuu, että siitä itkusta, minkä niistäminen saa aikaan, tulee pienelle vaan pahempi olo (ja jopa enemmän limaa... ristiriitaista!).

Maimei: Alkoi vatsan sekaisuudella jouluviikon maanantaina,siitä eteni yskään, lauantaina jouluaattona nous kuume ja hengitys meni vaikeaksi ja sai päivystyksessä spiralla ventolinea joka auttoi pikkuisen, siitä su ja ma oli hankalaa mutta pärjättiin kotona, tiistaina oli niin huonona että mentiin uudestaan jolloin tarvittiin jo kortisonia+4 spiraa muutaman tunnin aikana ja kuumetta oli edelleen + korvatulehdus ja imut tehtiin. Ke pärjättiin taas kotona ventoline babyhalerilla ja to mentiin taas lima imuun ja päästiin kotiin ventolinen turvin olemaan. Pe meni taas vähän paremmin ja la mietittiin uudestaan imuun menemistä mutta ei sitten menty. Räkää riitti siitä eteenpäin vielä viikko muistaakseni. Ja nyt sitten taas tuli räkä, yskä ja korvatulehdus. :(

Meilläkin pojulle nyt päivän mittaan iskenyt räkis ihan kunnolla:( Koko ajan on naama ihan räkäinen ja yskii.. Päiväunetkin on menneet ihan harakoille. Ihmeen reippaana kyllä muuten jaksaa olla ja touhuta.
-leena ja nuhanenä

Kiitti, Chira, ja huh, ei tässä varmaan vielä voiton puolella olla... Vaikka lääkäri sanoi, että 5. päivä yleensä pahin. Eilen illalla oli 38,1 kuumetta, mutta muuten on ollut noin 37,4 koko ajan eli ei ole viel ainakaan pahemmin noussut. Mitkä oli teillä sitten ne merkit, että "meni huonoksi"? Ihan hirvee tauti! Toivottavasti Leena teil ei ole tämä, paranemisia kaikille!

MaiMei: Räkä korisi ihan kunnolla syvällä, ei tullut nenäfriidalla yhtään ulos ja hengitti apulihaksilla eli se näyttää siltä kuin vauva todella tekisi töitä hengityksen eteen tyyliin koko mahallakin. Miten sitä nyt kuvailisi parhaiten, sellaista rytmikästä hengitystä. Sen näkee kyllä ihan vaikka vauvalla on paita päällä, mutta parhaiten kun riisuu nakusilleen. Ja kyllä mä uskon että jokaiselle tulee se tietty tunne että nyt pitää mennä lääkäriin. Toivotaan ettei teillä mene niin tukkoon kuin meillä. Meillä poika ei oksentanut yhtään limaa eli senkin takia oli niin täynnä sitä. Teillä se oksuilu on siis tässä tapauksessa hyvästä, että ainakin sillä saatte sitä limaa pois.

Voi MaiMei,todella kurjaa:( Paranemista kovasti! Me olimme Aliisan vauva-aikana RS:n takia 9 päivää osastolla,muutama päivä kotona ja taas takaisin kahdeksi päiväksi.

Yöt on menneet meillä ihan kivasti,kaikki lapset on nukkuneet hyvin mutta mä en saa unta ilman miestä...Olen pyörinyt nyt kahtena yönä aamuun asti sängyssä ja kahden yön yhteinen unisaldo on 4h. Vähän kyllä väsyttää. No,mies saa suoda mulla päiväunet kunhan itse herää :D
Mutta vähänkö on "voittajafiilis" että olen selvinnyt yksinäni kuuden lapsen iltatoimista ja nukutuksista ja ihan rutiinilla se varmaan jo kohta menee.

Vauva nukkuu vielä mun vieressä vaikka parempi varmaan olisi laittaa sängyn viereen oman pinnikseen. Vauva liikkuu koko ajan,kääntää ja vääntää vaikka onkin unessa. Mä en vaan ole vielä raaskinut kun siinä vieressä on kuitenkin niin ihana nukkua. Eilen Aapeli meni ekan kerran konttausasentoon ja pysyi siinä pitkään. Ikää nyt 7,5kk.

Mulla meni eilen uudestaan jalka:/. Mursin sen 6kk sitten attack-tunnilla ja siitä meni vielä nivelsiteet. Pitkään oli kipeä mutta sitten alkoi paranemaan vaikka pientä kipua on jossain kohtaa vielä tuntunutkin. Nyt sitten on taas ihan ihmeellinen ja kipeä. Onkohan rasituksen puutetta vaan kun en ole päässyt muutamaan päivään liikkumaan flunssan takia.

Meilläkin jäbällä just ton 37.4 on lämpöä ollu eilisillasta saakka. Siis kainalosta mittailen ja mittari toki seikkailee välillä missä sattuu..mut ei kuitenkaan mitään kovaa kuumetta vielä ainakaan ole. Tänään alkoi yskä kuulostaa haukkuvalta, eli laryngiitti taas tuli:'( Ens yö varmaan sitten sohvalla sylikkäin yritetään nukkua. Ja tarvittaessa ikkuna auki. Onneks on ventolinea varulta kotona.

Paranemisia MaiMei kovasti teille:hug:
Ja toivottavasti Nannaliinan jalka tulee pian kuntoon!
-leena ja jäbä

Nepulan vauvelille onnittelut ryömimään lähdöstä=) On se niin ihanaa, kun pienet oppii kaikkea uutta:heart:

Meillä oltiin jäbän kans yö sohvalla, nyt laryngiitti alkaa hellittää. Mutta yskä pahenee ja tuntuu, että tuo lima painuu alemmas:( Lämpöä ei nyt ole.

Toivottavasti MaiMein pojulla kaikki on hyvin.
-leena ja nuhaukko

Juu on täällä kaikki hyvin, tosin nyt alkaa olla poika tosi limainen. Onneksi on viikonloppu, niin isi on apuna niistämisessä, ja ulos tulee ihan hyvin. Hirmu pirteä on poitsu kanssa, paljon iloisempi kuin pitkään aikaan (paitsi silloin, kun niistetään), ja oppi eilen nousemaan ylös tukea vasten! On se jännä, kuinka sairaanakin jaksaa opiskella uutta :) Ei nouse vielä mitään korkeampaa vasten, mutta esimerkiksi oman lelulaatikon päälle ja kaikkia ihmisiä, jotka istuvat lattialla, vasten :) (eli vanhemmat ja kylässä oleva mummi). Varvistaa kyllä seisoessaan tosi paljon, onko muita, joilla tehdään niin? Eli varpaillaan ollaan?

Hienoa, Nepula! Se on mahtavaa, kun maailma pienellä alkaa avartua.

Oih, varmaan tosi raskasta olla yö sohvalla, Leena... Jakselkaahan! Se on niin kurjaa, kun pienet sairastavat, kun kroppa on niin kauhean pieni. Tuntuu niin kokonaisvaltaiselta.

Oma oloni oli eilen ihan hirveä, tuntui, että keuhkot irtoavat sen yskän kanssa, mutta olisko tänään himppusen verran parempi olo. Voi kun!! Ei JAKSA enää sairastaa! Mies tosin on nyt sitten saanut flunssan, toivottavasti sama, eikä joku uus. Kauan jaksoi nimittäin sinnitellä terveenä. Mutta RSV:llä on ainakin viikon tartunta-aika eli voi hyvin olla se vielä.

Oletteko hankkineet vauvapulkkaa? Tekisi mieli! Niin paljon lunta tuolla, että vaikka vaunut olisivatkin kunnossa (eivät vieläkään...) niin aika raskasta olisi työntää. Ihana talvi-ilma muuten. Pääsis vaan ulos...

MaiMei: meillä ainakin liki kaikki lapset on varvistaneet kun ovat nousseet seisomaan tukea vastan ja ajan kanssa se on sitten loppunut. Käsittääkseni ihan normaalia. Paranemista teille edelleen kovasti! Samoin leenalle myös! Kamalaa kun tauteja on ihan hirveästi liikkeellä. Meillä on oltu ihmeen terveinä paria flunssaa lukuunottamatta ja omakin flunssa meni muutamalla päivällä ohitse.
Jalkakin on ihan ok jo,innostuin eilen tekemään jumpan kotona eli se on takuulla vaan siitä kipeytynyt kun ei ole saanut kunnon liikuntaa liki viikkoon. Eli ei kun jumppaamaan taas ;)

Meillä opittiin pari päivää sitten seisomaan ilman tukea. Nyt jaksaa jo melko pitkäänkin, ja mikä äidille ihaninta, osaa nätisti laskeutua alas.

Vauvapulkkaa ajateltiin tänään käydä katsomassa. Kantaen ei niin tuo lumi haittaa, mutta pulkassa kuljettaminen on toki kevyempää. :)

Mä tossa äsken teloin polveni sohvapöydän kulmaan... Löin tosi kovaa sen, ja nyt tässä sohvalla istuskelen kylmäpussin kanssa. Mut poika oli sylissä silloin ja hälle ei onneksi käynyt mitenkään. Saa nähdä siis, että miten mihinkään kaupoille lähden, jos tää polvi jää kipeäksi. : /

nepula: Ihanaa, että lähti liikkeelle! :) Nää kaikki uudet taidot on kyllä niin ihania seurata. :heart:

Meilläkin parempi yö takana. Pari kertaa kunnon yskänpuuskaan jäbä heräs mutta muuten nukkui hyvin. Ja tosiaan jaksaa olla muutenkin tosi hyvällä tuulella=) Nyt flunssa on tarttunut isompiin lapsiin ja mieheen, itse vielä toistaiseksi ilman oireita (koputan puuta).

Esikoistyttö meillä varvisti tosi voimakkaasti sillon, kun oppi seisomaan tukea vasten. Mutta sitten kun lähti kävelemään, ihan oikeassa asennossa oli jalkaterä.

Meillä on tallessa esikoisen vanha vauvapulkka ja sillä ollaankin jo joulukuun puolella pikkulenkkejä tehty. Jäbä tykkää ihan hurjasti:D Juttelee ja hihkuu kokoajan. Illalla jos ollaan lenkillä, niin kaikki katuvalot täytyy ihmetellä=)

Mutta nyt kahvia lisää..
-leena ja ukkeli

Pitkästä aikaa kuulumisia. Sairasteluita on monella, paranemisia kaikille!
Meillä myös sairastellaan, kolmas räkätauti tänne laskeutunut ja yö oli sen mukainen. Vaikka tyttö on jo viikkoja heräillyt tunnin välein unikoulun aloittamisen myötä (ja ennenkin jo) niin nyt viime yönä räkä vaivasi niin että ei juurikaan nukuttu. Pystyasennossa mun sylissä nukkui jonkin aikaa aina ja sit aamuyöstä itse uupuneena "viritin" vaunukopan nojaamaan sitteriin niin että sain sohvan viereen vauvalle hyvän nukkumapaikan.

Meillä on kontittu nyt pari viikkoa ja polviseisonnasta hamuillaan kovasti jo tukea vasten seisomaan. Ryömimisen aloitti vajaa 7kk vanhana ja laiskasti malttoi ryömiä viikon kunnes 7kk alkoi yhtäkkiä aivan hulluna konttaamaan. :) Ihana katsoa toisen riemua kun vihdoin pääsi eteenpäin!

Meilläkin on vauvapulkka ja tyttö tykkää kyllä siinä olla mutta ei vielä olla kovin monesti ehditty olemaan.

Mä oon Leenan kanssa samoilla linjoilla tuosta että ei ole kiva jos täydessä räkätaudissa tuodaan lapsia muiden joukkoon muskariin ym. Tauteja on muutenkin vaikea välttää ja varsinkin vauvojen kohdalla kun syövät toistensa leluja niin mun mielestä olisi hyvä ainakin pahimman taudin ajan pysyä vaan poissa noista joukkotilaisuuksista. Mutta kukin tekee niin kuin tykkää :)

Vauvapulkasta tykättiin kovasti. Poika laski pienenpientä mäkeäkin sillä, ja se vasta irroittikin hersyvät naurut!

Miten teillä muilla, harjoitellaanko puhetta ja millä lailla? Meillä poika on alkanut harjoitella paljon L-kirjainta, "lällälläl" -ääniä tekee ja jotain "papapa" -juttuja ja variaatiota tulee kans. Selvästi haluaisi selittää jotain, huitoo ja katsoo kohden ja höpöttää. :)

Oon kyllä samaa mieltä tuosta kipeän lapsen tuomisesta kerhoon, että ikävää se on muiden kannalta. Enemmän ollaan tosin törmätty siihen, että yliopistolle tullaan korkeassa kuumeessakin ja sitten valitellaan, kuinka karmea tauti on. Koitan vaan vältellä sitten, etten ite vie tauteja kotiin. Mut minkäs teet, opiskelija ei saa sairaslomaa ja työt joutuu tekemään sairastaessakin normaalisti. Läsnäolot samaten joutuu hoitamaan. Toiset luennoitsijat joustaa, toiset ei.

Olen nyt tehnyt osa-aikaista työtä yliopistolla muutamana iltana viikossa ja omia opintojakin on vähän. Ihan hyvin sujunut tähän asti, mutta huono omatunto tulee välillä siitä, kun on iltoja pois. Neliöliinasta (vähän kuin kantorepun ja kantoliinan yhdistelmä) on ollut meillä paljon iloa, kun mies on sillä saanut iltaisin pojan nukahtamaan paremmin.

lyrae ja Samuel kohta 8kk

Puheen harjoittelusta: Meillä kans tuota lälläläl-juttua, lisäksi kuuluu mammam-, pappap-, gagga- ja däddä-juttuja vaihtelevasti. Sitten jotain ihan ihmeellistä korinaa:D on nyt viime päivinä alkanut äännellä. Liekö sit r-harjoittelua vai mitä..

Meillä flunssa jo hieman helpottanut. Toki yskii vielä ja välillä räkäkin valuu. Jätettiin kuitenkin tänään perhekerho väliin..

Meillä on miehelle iskenyt vauvakuume:O Ja minä kun olen vakaasti päättänyt, että jäbä on meidän viimeinen.:) Katotaas kuin kauan menee, ku isäntä saa mut ylipuhuttua;)

Ai niin jäbä on nyt kahtena aamuna pissannut pottaan. Sit hän on iollu ihan ihmeissään,kun mä oon sitä vieressä hehkuttanu:D

Nyt ruuan laittoon!
-leena ja jäbä

MInäkin ostin eilen ex tempore vauvapulkan ja sitä pitää kyllä päästä tänään heti kokeilemaan:)
Poika lähti kaksi päivää sitten ryömimään ja nyt mennäänkin vauhdilla paikasta toiseen.

Mä en myöskään ymmärrä tuota että sairaina tullaan terveiden joukkoon tahallaan tartuttamaan. Kyllä perusolettamus on että terveinä mennään kerhoon sun muuhun ja pitäisi ajatella esim.suurperheitä joissa pahimmassa tapauksessa sairastellaan sitten parikin kuukautta. Mutta ihmiset on nykyään sen verran itsekkäitä ettei ajatella kuin omaa napaansa ja sitä "pään hajoamista". Sorry nyt vaan niille ketä tästä suuttuu mutta itseä kiukuttaa ihan kamalasti kun ihmiset eivät pysy sairaina kodeissaan vaan tulevat joka paikkaan flunssaisina tyyliin "Kyllä sen voi saada vaikka kaupastakin." Toki sen saa jos sinne sairaina tullaan...
Ollaan itse jouduttu olemaan sairaalassa pitkiä aikoja infektio-osastolla tuon vauva nelosen kanssa joten en vaan anna yhtään ymmärrystä tahalleen tartuttamiselle.

leena77: meillä vaivaa sama tauti miehellä, en olis uskonut!:LOL:Vihjeitä tuli ja lopulta vaatimus: Haluaisin vielä yhden tytön!:LOL: Onneksi on kahden vuoden kielto synnärille sektion takia joten hyvin aikaa vielä pohtia asiaa ettei tee mitään hätiköityjä päätöksiä :D Minä voisin ottaa mielelläni toisen poitsun pojalle kaveriksi :D Mutta kyllä tyttökin olisi oikein tervetullut vielä :D Noi meidän tytöt on vaan monimutkaisempia mieleltään joten pojan kanssa pääsisi helpommalla ja pojalla olisi kai myös helpompaa? :D

Olen myös samoilla linjoilla joidenkin kanssa. Ei sairaana kerhoihin ym. Varsinkaan näin rs-viruksen aikaan tai toinen kun riehuu rota tai noro. Ja miksi sitten pitää haluta lapsia jos pää hajoaa niiden kanssa muutamassa päivässä tai viikossa jos pitää olla kotona...
Meille ei ole mitään asiaa jos on ollut joku vatsatauti. Pidän paranemisesta viikon taukoa tapaamisissa. Ja räkänokkana ei myöskään tarvitse tulla jos en itse halua ottaa riskiä että meillä sairastutaan. Kerran oli kevät että meillä oli vatsatauti tammikuusta toukokuuhun kerran kuussa. Oli ihan järkkyä. Onneksi ei ole sen jälkeen näkynyt yrjöä..

Chira: Meillä kans mies siitä tytöstä haaveilee!! Ei vissiin ole huomannut minkälaisia riitoja tuolla esikoisella(tyttö) ja keskimmäisellä (poika) on koko ikänsä ollu. Heillä siis ikäeroa 1v 9kk. Ja samaan huoneeseen eivät ole "mahtuneet" sen jälkeen, kun esikoinen meni ekaluokalle.. Toki sillon pienempänä leikkivät jonkun verran yhdessäkin, mutta jossain vaiheessa ne leikit vaan muuttui tyttöjen ja poikien leikeiksi:(

Mulle muuten sanoivat sektion jälkeen, ettei ole mitään väliä vaikka raskaaksi tuliskin jo aiemminkin. Kun mullakin oli se käsitys, että synnytysten välillä pitäis olla se 2v sektion jälkeen. Ja kahdelta eri synnytyslääkäriltä kuulin tämän saman. Aika jännä miten näinkin pienessä maassa siihen on eri ohjeistuksia.

Jaaha, kuulostaa pieni mies heräilevän..

Hmm... mun äitikaveripiirissä on vissiin outoa porukkaa, kun me kyläillään toistemme luona nuhasinakin, samoin me samat mammat tavataan kerhoissa joka viikko ja tosiaan ei nuha/räkis ketään estä tulemasta. Kuume ja vatsatauti toki sairastetaan kotona ja muut pahemmat taudit (kuten vesirokko), mutta tänäänkin oltiin kerhossa ja ainakin kolmella perheellä oli nuha, korvatulehdus tai vastaava just päällänsä ja eipä se ketään estänyt tulemasta. Miten ihmeessä te muut meinasitte töihin mennä, kun joudutte viemään nuhasen lapsen päivähoitoon, se kun ei ole syy jäädä lasta hoitamaan kotiin?

Yhteistyössä