Toukovaavit 2011

Eipä tuu facebookissakaan pahemmin käytyä, niinkuin en nyt pariin viikkoon täälläkään. Vai kuinka kauan siitä joulusta on.. Zzz..

Meillä nukutaan edelleen huonosti, juurikin jotain 2h välein herätään tissille. Eikä muu auta.. muuten vaan tillittää hereillä. Pitäis varmaan koittaa jättää tissi yöllä pois jotenkin, mutta oon vaan niin väsyny kun esikoinenkin pitäis päivällä hoitaa ja mies sai vasta diagnoosin yhdestä jutusta. Kaikki tää pyöritys on mun vastuulla ja väsyttää ja kaikkea..

Meillä tyttö on jo pari kertaa noussut seisomaan ilman tukea ja tuen kanssa nousee koko ajan ja pikkasen liikkuukin jo siinä. Eli veikan perässä menee, vähän yli kuukausi niin kävelee veikkaanpa. Ja sitten se puhe tietysti taas jää.

Tripp Trapp löytyy täältäkin, se tosin on vanhemman käytössä ja menee vielä hyvin edelleen. Mietinkin, että ei ehkä kannata toista ostaa kun niin kallis...jos ostaa tavallisen ja sitten tyttö siirtyis vuoden päästä tohon Tripp trappiin. Enpä tiedä.

Tuntuu etten tiedä enää mistää mitään Zzzz :stick: Paitsi nyt alkavalla viikolla on 8kk neuvola, saas nähdä päästäänkö kun auton kanssa taas juttuja.

- N ja typy 8kk!
 
Nöösille jaksamista arkeen:hug: Suosittelen kyllä jonkinlaista lempeää unikoulua, jos vaan jaksat/jaksatte sen tehdä.

Meillä kans ihan kokoajan seisotaan ja ihan mitä tahansa vasten.. Ja jäbä on alkanut liikkua tukea vasten ja myös vaihtaa tuelta toiselle. Esim. sohvan reunasta pöydän reunaan. Eli hetkiä on ilman tukea. Minulle kyllä passais, jos sen kävelyn kans ei niin kiire olis.. Esikoinen lähti 9kk ikäisenä kävelemään ja hän oli ihan päätön:O Keskimmäisellä meni sinne 10kk, kun alkoi kävellä ja oli jotenkin varmempaa se meno. Tietty luonne-erotkin selittää osan. Esikoinen on edelleen välillä aika päätön:D Keskimmäinen taas hioo ja hioo jotain taitoa viimeiseen asti.

Huomasin tossa, että jäbällä on muutamana aamuna ollut vaipassa korkeintaan yhdet pienet pissat, kun yötissi jätettiin pois. Vois varmaan kohta alkaa aamuisin harjoittelemaan potalla käyntiä.. hmm täytyykin potta kaivella varastosta esille.

-leena ja jäbä, huomenna 8kk. Kamala, kun aika kuluu nopsaa!
 
Meillä alkoi unikoulu kanssa ja 2 yötä mennyt ilman tissiä :) Mies hoiti ekan yön, joka antoi mulle varmuutta siitä, että kyllä tuo vauva ilman tissiä pärjää. Aika väsynyt oon viime yön jäljiltä, kun keskellä yötä oltiin hereillä ja neiti vaan kitisi tissin perään, mutta kun tässä muutaman yön nyt jaksaa, niin eiköhän se siitä sitten...
 
Meil on vähän niinkuin unikoulun esiaste menossa. Eli vauva ei saa enää nukahtaa päiväunille tai yöunille tisulle, vaan imetyksen jälkeen saa luvan nukahtaa itse sänkyyn. Olen koko ajan vieressä, välillä silitän. Tänään on kolmas päivä, ja yöunille nukahtaminen tapahtui jo varsin helposti. Parikymmentä minuuttia saattaa pahimmillaan kitistä. Öisin imetän kuitenkin, kun vauva haluaa, vielä. Nyt ei ole oikein ollut sopivia öitä valvoa, ja menköön nyt nuo yöimetykset toistaiseksi. En tosin heti kiskaise tissille, vaan odottelen, että josko hiljentyisi itse ensin. Viime yönä poju heräsi ja söi klo 02 ja 05. Kolmen jälkeen vähän känäsi, mutta nukahti kuitenkin. Nuo syönnit olivat tehokkaita ja kestivät ihan kunnon imuttelun ajan, eli tuntui, ettei ollut vaan nukahtamistisu kyseessä. Meillä ei iltapuuroannos ole kovin suuri oksennusasian takia, että kaipa sitä voi nälkäkin jo olla.

Varsinainen unikoulu varmaan sitten, kun viimein saadaan sänkyyn kiinni laita (kiinnikkeet hukassa...). Nyt on pakko olla vieressä, kun kierii ja pyörii ennen nukahdusta, kun ei välttämättä tyynymuuri edessä enää auta. Poju putosikin sängystä tässä yksi päivä :( :( Onneksi ei ollut iso pudotus ja pehmeää alla. Pahempi huuto tuli tänään, kun iski päänsä puunalleen... Tuntuu, että joka päivä kolhii kalloaan johonkin nurkkaan...

Viikonloppuna oli pahasti yrjöjä. Ollaan nyt hiljalleen varailemassa lääkäriä. Eilen tosin taas oli hyvä päivä, mutta ehkä olisi hyvä asiasta kuitenkin jutella. Tuntuu, että pojalla tulee tosi paljon röyhtäyksiä ja niiden mukana sitten yökit. Kuulostaa refluksilta, mutta toisaalta mitään kipua ei näytä olevan. Mutta ehkä sitä ei aina ole? Ehkä pojun mielestä mahahappo maistuu hyvältä... Ainakin rautalääke on suurta herkkua (vaikka se on ihan hirveää...). Allergiakin voi olla kyseessä, mutta lukemani mukaan yleensä allergian takia oksentaminen tapahtuu reilusti syömisen jälkeen ja aiheuttaa myös mahakipua. Usein myös ripulia ja iho-oireita. Leukaihottuma on ollut, mutta se melkein parani eiliseen mennessä. Olin itse 3 päivää ilman tomaattia, samoin poika. Eilen ja tänään mä olen syönyt tomaattia ja heti leuka&posket vauvalla punottaa! Kokeilen taas muutaman päivän taukoa ja sitten annan pojalle tomaattia. Mutta, niin, tuntuu, että se oksennusmeininki on jotenkin mekaanista, ruoka vaan nousee itsestään ylös joko kesken syömisen tai heti jälkeen. Ajoittain. Ei aina. Putkeen monta päivää monta kertaa päivässä ja sitten taas monen päivän tauko. Ja ruuat ihan samat koko ajan. Ei tajua... Ainoa uus juttu viikonloppuna oli relatippojen aloitus tauon jälkeen. Jätin nekin sit taas pois.
 
Toivottavasti MaiMei teillä rauhoittuu nuo pikkuisen oksentelut. Todella ikävää:( Jospa joku apu niihin löytyisi!

Meillä kans ihan kokoajan kolhuja sattuu ukkelille. Eilen laskin, että päässä oli yhteensä 5 mustelmaa/kuhmua/naarmua:( Mutta minkäs teet, kun tuo on niin vilkas tapaus, että kerkeää hetkessä tapahtua mitä vaan..
Muutama päivä sitten jäbä hoksasi mikä on taaperkärryn idean ja nyt on sitten sen kans seikkailtu pitkin taloa. Ja välillä kaaduttukin ja taas tulee lisää kuhmuja:O

Jaaha, nyt heräilee pieni mies..
-leena ja ukkeli 8kk
 
Pikakysymys: mikä on tämän ikäisen vauvan pakkasraja ulkona? Kaverille oli neuvolassa sanottu, että -10 astetta! Mä olin että häääh! Kai nyt -15 ainakin..? Ja jos peittää vaunun aukon jollakin, ettei tuule sisään ja muutenkin siellä uppeluksissa, niin kai nyt alle miinus kymmenessä voi olla..? No meillä ei nukuta tuntia kauempaa muutenkaan, mutta, kumminkin.
 
Kyllä mä oon kaikkia muksujani pitäny -15 asteen pakkasella ulkona, mut jos kovin tuulee, niin sitten en oo laittanu. Fleecevilttiä vaan aukon eteen, siitä ei mee viima ja lumi sisään kovin helposti. Mun kaveri Rovaniemeltä kerran nauroi mulle, kun manasin, etten voi ulos laittaa vauvaa kun on pakkasta -15 C, se vaan sano että sielläpäin tommonen ei meinaa mitään...
 
Komppaan nepulaa tuossa pakkasasiassa. Kyllä tuuli vaikuttaa paljon enemmän, ku ne mittarinlukemat.. Eli kyllä uskaltaisin -15 asteessa viedä ulos jos ei tuule. Nyt meillä on -5 astetta pakkasta mutta ihan kamalan kylmä tuuli ja silleen puuskissa tuulee, niin en viitti lähtä jäbän kans ulkoilemaan.

Meillä pari yötä taas ollut vähän levottomampaa, kahdesti on pitänyt jäbää öisin nukutella. No, tänään selvisi siihen syykin. Molemmat yläetuhampaat on tulossa. Taidankin ensi yöksi antaa suosiolla särkylääkettä.
-leena ja jäbä
 
Voih, meillä taas sairastetaan... Kuukausi sitten oli viime flunssa, ja nyt taas! Me ollaan aina poikasen kanssa samaan aikaan kipeitä, ja mies on aina terve. Elokuussa pojalla oli eka flunssa, ja nyt meillä on menossa neljäs. Vaikkei käyty kuin tiistaina ulkona/ihmisten ilmoilla, heti sitten silloin (muskarissa) tarttui. Toivottavasti ei olis RS... Pojalla alkoi heti kovalla yskällä, samoin mulla. Ja ikävä olo keuhkoissa. Kuumetta ei ole. Nyt taitaa unihommatkin mennä metsään, toistaiseksi. Samaan syssyyn vielä eilen puhkesi eka ylähammas! Joten on saanut nyt nukahtaa tisulle monille unille... Ei ole sydäntä jättää sänkyyn huutamaan. Eipä tuo nimittäin ole oppinut viikonkaan aikana nukahtamaan huutamatta. Aina pitää jonkun aikaa. Välillä kauan, välillä hetken. Mikään muu (silittely, taputtelu, sylittely) ei rauhoita, paitsi tissi ja sitten lopulta väsähdys. Jos on hyyyyyvin väsynyt, kuten eilen, jolloin nukkui vain kahdet puolent tunnin päiväunet ja se hammaskin vielä, nukahtaa ihan heti, kun laskee petiin. Mutta jos mennään kaksilla unilla, se tarkoittaa viimeisen hereilläolotunnin aikana hyvin pahantuulista lasta, jota ei viihdytä mikään. Olen toivonut, että jos kolmien unien vaihtaminen kaksiin pidentäisi unia kerrallaan, mutta ei, puolta tuntia vaan aina vetelee. Sisällä ollessa siis. Ulkona repussa on nukkunut yli tuntia. Vaunuteltu ei olla sitten joulun, kun yhä odotetaan uusia varaosia, murrrrr. Mutta ainakaan ennen ei vaunuissakaan unta riittänyt kuin puoleksi tunniksi. Yöllä nukkuu 20.30/21-09, kahdella (kolmella) syötöllä. Kauheasti olen nyt lukenut unikouluista, mutta en tiedä, mitä olis parasta tehdä. Kun yöt kuitenkin nukutaan hyvin ja pitkään, niin pakkoko sitä on sitten rikkoa sillä, että väkisin pitää tissistä erossa. Sen vain haluaisin, että oppisi päivisin ja illalla nukahtamaan ilman rintaa, jotta pääsisin joskus jonnekin.
 
Voi ei, jaksuja, MaiMei :(!! Ja paranemisia teille molemmille! Meillä on nyt näillä näkymin päästy eroon yösyönnistä suhteellisen helposti. Yöt tosin ovat edelleen rikkonaisia, eli itkeskellään pahimmillaan tunnin välein ja parhaimmillaan pari kertaa yössä. Rauhoittuu yleensä itsekseen tai pikaisella sylittelyllä/silittelyllä, mutta raskastahan se on itselle herätä sikiunesta kerta toisensa jälkeen (etenkin, kun pojalla ei selkeästi ole mikään hätänä). Pitänee katsoa tuota omaan huoneeseen siirtämistä tässä joskus! Veikkaan kyllä, että meillä ongelmana on nyt (yli)vilkkaus, joka tulee uniin asti: viikon kontannut poika menee jo huuuuurrrrjaa vauhtia ja nousi eilen ensimmäistä kertaa jo tukea vasten seisomaankin :O.

Tuosta muuten piti MaiMeiltä kysyä, että missä Helsingin keskustassa on parhaat lastenhoitopaikat ja mihin voisi vauvan kanssa mennä kahville tai syömään ilman, että häiritään liikaa muuta asiakaskuntaa? Meillä isi pitää vikan isyyslomaviikkonsa kuun vaihteessa ja tarkoitus olisi junailla Tikkurilaan, olla kaksi yötä hotellissa ja käydä Helsingissä ostoksilla ja tapaamassa kavereita. Kivaa :).
 
kevlarsoul: nyt kun poika olis parhaassa kahvilaiässä (istuu syöttiksessä ja puuhailee omiaan rauhassa), ei olla juuri Helsingissä käyty. Espoolaistuttuamme ollaan melkein aina vaan Leppävaaran Sellossa, jossa on maailman helpointa vauvan ja vaunujen kaa...

Että mulla ei ole loppujen lopuksi paljon vinkkejä. Mutta yleensä ollaan Kampin keskuksessa tai Stockalla, molemmissa hoitohuoneet. Stockalla tosi pieni kyllä, mutta siellä on enemmän leluja, jos haluaa antaa oikein leikkihetken mukelolle (ja saada kaik taudit..?). Siellä on kyllä rassaavaa hisseissä, no, on Kampissakin usein ruuhkaa.

Kahviloista tavallisin vaunuileville on esim. Sanomatalon Wayne's, on paljon syöttötuoleja ja lelujakin. Ollaan myös oltu Kiasma Caféssa, jossa on nykyään pöytiintarjoilu, joten helppoa, ja vaunut mahtuu yleensä hyvin. Syöttötuolitilannetta en tiedä, vaipanvaihtovessa löytyy.

Syöty ollaan esim. Kampin keskuksen lähellä nepalilaisessa Satkarissa, jonne pääsee hyvin vaunuilla. Ja myös Kampin siinä aukiolla olevassa thai-kiinalais-aasialaisessa, hmm, mikähän sen nimi oli... Ei tule oikein mieleen muuta, ollaan taidettu jämähtää tuonne Wayne'siin! :) Ja syömässä ulkona tulee käytyä toooodella harvoin tätä nykyä, paitsi siellä Sellossa ;)

Saa antaa muutkin vinkkejä!
 
Itsekin käyn mieluiten Helsingin "ulkopuolella" shoppailemassa, vaikka täällä asutaankin. Vantaan Jumbo on minun suosikki, hoitohuoneita on ylä-ja alakerrassa. Ravintoloissa on ihan hyvin tilaa vaunuille.

Helsingin keskustassa tulee käytyä Stockmannilla ja Sokoksella, tosin ainakin sokkari on aika ahtaan oloinen. Ja totta, Stockmannilla joutuu odottelemaan hissejä. Viimeksi taidettiin käydä syömässä Vespassa, osoitetta en nyt muista mutta se on lähellä mannerheimintietä, Stockmannista eteenpän ( jää vasemmalle) Siellä ei tosin pääse tietääkseni vaunuilla yläkertaan, ja alakerrassa on eri ruokalista. Mut ruoka oli hyvää.

Itse olen käynyt vaunuilla Kaisaniemen Wayne`s coffeessa ja Sokoksen Coffee Housessa, jälkimmäinen on lähes aina täynnä eikä mikään hirveän kiva vaunujen kanssa.

Nykyään lähes kaikkialle pääsee vaunujen kanssa, joten eikun vain kokeilemaan :)

Ai niin-jos joskus menette ruotsinristeilylle tai muuten vaan Tukholmaan-käykääpä vilkaisemassa tavaratalo NK:n lastenhoitohuone. Siellä ei ole vessaa, mut nahkaiset penkit joissa mahtuu syöttämään lapsen. Melko luksusta! (ovea ei saa lukkoon, eli äitejä saattaa olla useampia paikalla samaan aikaan.)

Hauskaa viikonlopun jatkoa!

Tikru & Vää-ää tasan 8kk
 
Toi kaisaniemen wayne's muuten taitaa olla lopettanut. Ainakin oli jotain remppajuttuja kovasti siinä, kun viimeksi ajelin spåralla ohi.

Ite olen Stokkasta tykännyt, vaunuilukokemuksia tosin ei ole, kun nykyään tulee käytettyä pelkkää liinaa. Kampin lastenhoitohuone oli kans kiva, joskin sotkuinen. Kampissa oon tykännyt myös Johtocafésta, joka on siellä ihan ylimmässä kerroksessa semmoinen "avokahvila". En usko, että lapset kauheasti häiritsee, kun on muutenkin semmoinen aulatila. Sieltä saa myös jotain lounassalaatteja.

Ulkona ei sit olla pojan kanssa syöty, muuten kuin Ympyrätalon Rossossa ja silloinkin poika oli liinassa koko ajan, kun oli niin pieni. Ei oikein tule lähdettyä, kun ei ole syytä.

Ruokailuista: Ollaan tehty pojalle samaa ruokaa nyt monta kertaa kuin meille, ainoastaan että aikuisille lisätään lopuksi suolaa ja fetaa. Diapers and delicatessen: Arkipastaa Tänään tehtiin vielä pastaton versio, eli kukkakaalia keitettiin pastan tilalle. Poika selvästi tykkää, kun on mausteita, söi tuota ihan innolla ja päästeli "nomnom" -ääniä. :heart: Ruokailukertoja on ollut nyt muutamana päivänä 3. Helpottui munkin hommat, kun tajusin, että voin pilkkoa valmiiksi jääkaappiin kurkkua ja paprikaa ja sieltä sitten vaan antaa esim. aamiaisella. Tissimaitoa poika syö vielä reippaita määriä, etenkin yöllä. Tosin ei haittaa mua, nukutaan oikein hyvin tällä metodilla. :)

Kehitys: Hampaita kai jossain vaiheessa tulossa, 8. tekeillä. Ilman tukea kokeillaan seisomista, tosin enempi vielä vaan pehmeällä alustalla. Kävelee tuen kanssa, vähän huterasti vielä, mutta tahtoa on.

lyrae ja Samuel 7kk
 
MaiMeille ja pikkuiselle jaksuja flunssan kans. :hug: Mä kans ihan hulluna pelkään, että koululaisten mukana taas kohta rantautuu joku pöpö: /

Niin ja tosta unikoulusta.. Mulla ei kans ole sydäntä itkettää yhtään poikaa. Eli meillä jompikumpi vanhemmista menee heti avuksi jos sellanen isompi itku tulee. Siitä huolimatta nyt on 3 iltana itsekseen nukahtanut. Muuten on vaan niiden hampaiden takia pari yötä ollu repaleisia. Viimeyönä jäbä kitisi 4 kertaa, joista 2 oli sellaista,että piti ihan sylissä hetki rauhoittaa. Nyt näytti toisella puolella jo hammas pilkottavan, eli jospa se tästä pikkuhiljaa..

Nyt kahville..
-leena ja ukkeli
 
Joo, mekin yleensä juuri siellä Kampin 5. kerroksen kahvilassa ollaan. Kerran meitä oli 9 äitiä ja 9 vauvaa, ja hyvin sovittiin joukkoon :)

Meillä on sormiruokailussa(kin) taannuttu, enää vain leipä menee suuhun saakka, kaiken muun vaan möyhentää ja silppuaa sormissaan ja tutkii ja viskoo lattialle. Melonia kokeilin, ja sen jälkeen vauvan tarjotin oli kuin kirurgin leikkauksen jäljiltä ;D Yhtään ei suuhun mennyt. Vadelmaa ostin eilen, ihanan pehmeää, mutta ei. Kun itse laitoin palan sitä vauvan suuhun, yökki vaan... Maissinaksuakaan ei ole syönyt aikoihin. Riisikakku ja leipä tosiaan ainoat kelpaavat. Sen on onneksi huomannut, että kun on vähän mukeltanut leipää ennen varsinaista syömistä, menee rakeisempi ruoka helpommin. Mutta eipä silti juuri mene vieläkään muu kuin aivan sileä. Yritin juuri tehdä itse jotain riisimössöä, niin eipä kelvannut, yrjö lensi.

Viime yönä poju ei syönyt ollenkaan maitoa!! Saattaa olla kyllä kipeydenkin takia? Tosin luulisi, että silloin juuri päinvastoin. Otin tisulle pari kertaa, kun oli levoton, mutta ei kelvannut. Aamulla klo 8.20 kelpasi, ja sen jälkeen heräsi. Vaippa oli kyllä ihan normaalin pisukas... Näinköhän mä unta... :)
 
Tosta MaiMein kommentista, että "näinköhän mä unta" tuli mieleen, kun yks aamu iloitsin miehelle, että poika söi yöllä vaan yhden kerran. Mies sitte katteli mua vähän kumman näköisenä ja kertoi, että oli yöllä siirtänyt pojan sivuvaunuun, kun oli möngertänyt meidän välissä niin kovasti. Mä olin ihan unessa kuulemma napannut pojan ja nostanut tissille, juuri kun mies oli ehtiny laskea pojan sängylle. En kyllä ite muistanut aamulla tuosta mitään. :LOL:
 
Hih, näin univelkaisille äideille usein käy;) Surkuhupaisaa.. Mun siskolle kävi esikoispoikansa kanssa myös aika "huvittava" juttu. Eli poika oli koliikkilapsi ja häntä piti monesti aamuyöhön asti hyssytellä sylissä. No, yks yö hänen miehensä oli herännyt siihen, kun mun sisko hyssytteli sängyn vieressä pelkkää peittoa.. Poika nukkui tyytyväisenä omassa sängyssään:D

Meillä oli vaihteeks hyvä yö. Yhden kerran vaan inisi ja nukahti itekseen. Heräs vaan iskän herätyskellon ääneen jo 6.45. No, täytyy aamu-unet nukkua vähän aiemmin..

Jaaha, josko me jo aamupuurolle lähdettäis.
-leena ja ukkeli
 
Ai hitsi mua alkoi naurattamaan toi peiton hyssyttely. Tosin siinä ei oikeasti ole mitään nauramista kun univelasta kysymys. Mä usein huomaan heiluttavani tyhjää sitteriä jalallani telkkua katsoessa...

Miehellä alkaa keskiviikkona työt ja hän pääsee vasta aamu 4 töistä. Taitaa jäädä mulla yöunet sitten tosi vähiin kun saan hoitaa yksinäni kaikki miljoonat yöheräämiset mitä tällä porukalla on. 2v on pahin,koko ajan heräilee. Pakko ottaa matkasänky oman sängyn viereen,mä en sentään yöllä jaksa urheilla yläkertaan vähän väliä katsomaan mikä taas on hätänä. Noh,onneksi miehellä sentään on kerran viikossa yövapaa että saisi itsekin vähän nukkua. En siis valita kun pitkän työttömyysputken jälkeen mies sai hyvän työn josta vielä maksetaan kunnolla. Olisi aika kaamea yhdistelmä jos olisin itse kotihoidontuella ja mies työttömänä.
 
Kauhee kun meillä on hirveä röhä pienen kaa. Pojalla vielä pahempi, kun saa oikein yskänkohtauksia, jotka eivät millään meinaa mennä ohi. Päättyvät yleensä oksennukseen, ja tietty, kun syödessäkin alkaa yskiä, niin kaikki ruokailut ovat yhtä yökkiä. Vähintään tuplasti saa aina syöttää. Kuumetta ei ole (mutta vähän lämpöä, 37,7), ja muuten poju on pirteä. Käytiin eilen Mehiläisessä, olisin halunnut RS-testin. Loppukesästä, kun oli kanssa paha flunssa, ne Lastenklinikan päivystyksessä tekivät senkin, niin oletin, että se on yleinen käytäntö. No, kun lääkäri oli tutkinut ja oli testien aika, selvisi, ettei tuolla Mehiläisessä ollut ollenkaan RS-testiä! Turha 120 euron käynti siis. Juuri tuon taudin olisin halunnut sulkea pois. Verikokeista ei löytynyt mitään, korvat puhtaat, keuhkoissa ei ääniä, joten lääkäri ei ollut huolissaan. Oli kyllä sikaouto lääkäri, varmaan 70v puoliksi venäläinen nainen, joka höpötteli kaikkea omasta synnytyksestään ja muuta. Kaikesta ei saanut edes selvää, mitä se puhui. Kuulemma kotiinkin saa soittaa, no, jospa ei nyt hänelle tulisi asiaa... Täytyy nyt katsoa, kuinka tää etenee, että minne sitten suunnataan seuraavaksi. Tähän saakka ei ole ollut kyllä hyviä kokemuksia noista yksityisistä lääkäriasemista. Meillä on hoitokuluvakuutus, mutta tuntuu, että yleiseltä puolelta saa paremmin sen, mitä tarvitsee... No, aiemmin ollaan päästy siellä keskosvauvan kaa jonojen ohi, enää ei varmaan päästä.

Yöt on olleet levottomia, ja mieskin niin huonotuulinen... Vaikka hän on ainut terve! Ärsyttää kyllä, että viikko sitten muskarissa oli äiti, joka sanoi, että hänellä on flunssan oireita, että "toivottavasti ei pärsky". No, pärskyi sit varmaan. Olisi jäänyt kotiin!!!

Poitsu ei enää YHTÄÄN anna niistää. Aiemman flunssan kanssa ennen joulua ei ollut vielä mitään ongelmia, mutta nyt ei saa edes koskea nenään. Saati imeä jollain pillillä. Saati tuikata keittosuolaliuosta. Ihan hirmuinen huuto ja väkisin saa puristaa päätä paikoillaan. Taitaa olla vahva oma tahto löytynyt. Aiemmin silmät vaan laajeni, kun nenästä imaisi, ei elettäkään tehnyt estääkseen, tuntui jopa, että siitä se oli hauskaa! No, ei ole enää...

Nyt mennään sitten mahdollisimman sileillä ruuilla ja nukutaan tissillä... Jos sitten joskus myöhemmin taas edetään kehityksessä...

Heh, tuolla meidän dj taas vaihtoi biisin... Cd-soitin on löytynyt... :)
 
Nannaliina: Onnea miehen työpaikan johdosta

MaiMei Kovasti jaksuja teille flunssan keskelle:hug:

Se on kyllä todella raivostuttavaa, kun jotkut tulevat just muskariin tms todella flunssaisina. Me olimme jäbän kans tänään perhekerhossa ja siellä yhden äidin kaikki kolme lasta olivat hirveessä räkiksessä. Kokoajan jollain räkä valui ja aivastelivat. Yritettiin jäbän kans pysyä eri puolella kerhotilaa.

Meillä myös nenän "imurointi" on ollut jo sillon edellisen flunssan aikana yhtä tuskaa. : /Ei puhettakaan, että se onnistuis ilman isäntää. Minä pidän huutavasta ipanasta kiinni ja isäntä imee nenän. Sitten on kyllä tyytyväinen, kun nenä on imetty. Onhan se paljon helpompaa hengittääkin..

Mä olen yrittänyt nyt vuoden alusta noudattaa vähähiilarista ruokavalioo..Toki ruisleipää syön ja täysjyväpastaa jonkin verran. No, tänään sit siellä perhekerhossa sorruin syömään pullaa:ashamed: Heti tuntuu muka olo niin turvonneelta:LOL:

Jos menis ittekin lepäilemään, kun jäbä nukkuu..
-leena ja jäbä
 
Viimeksi muokattu:
Nannaliina, kiva että mies sai töitä :) Sulle tsemppiä arkeen ja öihin, tiedän omasta kokemuksesta että ne yöt on ihan kaameita jos useampi lapsi heräilee yön aikana.

Leena, mun täytyy tunnustaa, että oon just sellanen 3 lapsen äiti joka flunssasenakin tuo perhekerhoon muksuja :whistle: Mun periaate on se, että jos lapset on päiväkotikelpoisia (eli ei kuumetta tms, pelkkä räkis), niin mehän ei kotio jäädä. Mulla hajois pää jos joutuisin oleen noiden kans kotona räkiksen takia, lapsilla on virtaa kyllä vaikka nenä vuotaiskin. Sitä paitsi kun on 3 lasta, niin todennäköisyys että kaikki (+minä itte) oltais samaan aikaan terveitä on jokseenkin olematon, missään en vois käydä jos oottasin sitä päivää et kaikki on terveitä. Viimeksi sellanen hetki oli vissiin syyskuussa.... Meiän vauvelihan on jo 5 flunssaa sairastanut, että tää on varmaan kevääseen asti yhtä yskää ja räkää koko elämä :( Toki muakin ottaa päähän jos menen paikkaan jossa on räkäsiä lapsia jos omat on terveitä, sehän on varma nakki saada tauti perheeseen. Mutta ei auta, elämä on...
 
Nepula Joo, mä olen varmaan näin vanhana äitinä jotenkin yliherkkä tuon pikku-ukon puolesta;) Lähinnä sen takia, kun jäbällä nuo räkikset tahtovat aina laukaista sen laryngiitin:( Mutta onhan se tosiaan niin, että jos oikeasti haluaa taudeilta välttyä niin pitäis varmaan pysyä 4 seinän sisällä.. Ja oikeestaan kyllä totesin noiden kahden vanhemman lapsen kohdalla sen, että jos yritettiin tauteja välttää, niin sillon ne ihan varmasti meille tuli.
 
Joo, onhan se monen lapsen kanssa hankalaa, kun melkein aina on joku perheestä flunssassa. Tietty, jos jollain on just alkaneet oireet tai itsellä alkava flunssa, niin silloin voisi ehkä hieman vältellä paikkoja, joissa on paljon ihan pieniä vauvoja (kuten muskari).

Me käytiin vielä tänään ottamassa RS-testi, mutta oli niin myöhä ilta, ettei jaksettu jäädä puoleksi tunniksi väsyneen mukelon kanssa odottamaan tuloksia, vaan soitetaan ne aamulla. Pien on ihan uupunut, oli kauhea päivä. Hirveitä yskänkohtauksia, ja oksensi kaikki ruuat. Onneksi maitoa ja makeita soseita on uponnut. Mutta on se vaan raskasta, kun vauva ei huoli kuin (kipeän) äidin, isältä ei suostunut iltapuuroakaan ottamaan. Ai niin, se (äidin antama) puurohan pysyi mahassa, jee!

Nyt sitten iltapäivälehdet julistavat uutta kamalaa influenssavirusta... Kai me sekin sitten saadaan, kun ei ole rokotustakaan. Kotiinkaan ei voi hautautua. Mutta täytyy nyt vältellä massoja (Matkamessuille piti kyllä mennä koko porukalla...) ja pestä käsiä. Täytyy kyllä olla iloinen, että oli kesävauva, kyllä olis ollut pelottavaa olla vastasyntyneen keskosen kanssa näinä influaikoina!

Mulle tuli kyllä yllätyksenä pienen lapsen kanssa tämä, että itsekin on kipeä koko ajan. Tiesin, että lapset kyllä sairastavat, mutta että aina itsekin... Taitaa olla huono vastustuskyky meikäläisellä. Raskaana en ollut kipeä kertaakaan, enkä muutenkaan ole kuin tosi harvoin. Influenssa on ollut viimeksi 11 vuotta sitten.
 
Heips!

Meillä on pidemmät automatkat ainakin talvikelissä osoittautuneet huonoksi vaihtoehdoksi- viimeksi neidille tuli räkätauti,varmaankin vedon takia. Saas nähdä aiheuttaako ensi viikon vajaan tunnin lento hesasta kuopioon ongelmia (ilmastointi ja paineenvaihtelut). Kannattaisiko vauvan korvia suojata jotenkin?

Täällä konttaus jatkuu,ryömiminen on jäänyt pois. Tavaroita pidetään kädessä konttausasennossa eli tasapaino on kehittynyt paljon. Tukea vasten seisoo ja liikkuu sivuttain ja kaadutaan siitä lattialle. Huuto on tietty hirveä ja siksi ostin konttauskypärän joka vaimentaa iskuja jonkin verran. On niin nopeaa toi liikkuminen et kun hetkeksi kääntää katseen, neiti etsii jo uusia kiipeilypaikkoja.
 
Heippa vaan!

Pakko oli tulla kehaisemaan kun meidän pikku neiti saa itsensä konttausasentoon. Vielä ei kuitenkaan liiku siitä mihinkään. Mä luulen, että vähän arastelee sitä liikkeellelähtöä. Kovasti meillä muuten peruutetaan, mutta ihan massullaan. Sit meidän neiti ei nouse itse istumaan, mutta jos laitetaan lattialle istumaan, nököttää siinä ihan kunnolla. Ihmeellinen ihmisenlapsi!

ToivottavastiMaiMei teillä flunssa paranee pian. Meillä kun oli se korvatulehdus, ajattelin ettei olekaan mitään niin inhottavaa kun pieni ihminen sairaana.

Meillä on pikku neidillä ollut nyt massu sekaisin ja neiti ei ole nukkunut kovinkaan hyvin. Toissa yönä heräili kahden tunnin välein ja sit neljän aikaan heräsi kokonaan. Onneksi sain vielä kuuden aikaan tunniksi nukkumaan. Viime yönä onneksi heräsi vain kerran. Taisi olla niin väsynyt jo, että nukkui univelkoja pois. Mä olin eilen niin puolivaloilla, että unohdin avaimet ulko-oveen kun tultiin aamu-ulkoilulta sisälle. Mies sitten oli huomannut avaimet kun tuli töistä kotiin. Vieläkin on ihan kamala väsymys. Mä olen jo niin vanha, että vähäinenkin ylimääräinen valvominen on tuskaa. Kyllä silloin 15 v. sitten akan muksun kanssa jaksoi, mutta nyt ei tahdo enää jaksaa millään :)
 

Yhteistyössä