Toukovaavit 2011

Vihdoin meijän huusollista näyttäis olevan flunssa kaikonnu....kyl siin sit meniki aikaa huhhuh!!

Jeee!!! Meillä taas nukutaan yöt putkeen, ku otin iltapalaks tytölle perunan! :) Jihuuuuu!!!!!

Meillä käännyttiin selältä mahallee ekan kerran viime perjantaina, eli oli sillon sit 3kk ja 1½viikkoa, jos oikein tarkkoja ollaan!!! :D

Oma stressi vähä helpottanu, ku tosiaan tytön refluksivaiva saatiin hallintaan sillä maidonsakeuttajalla ja lääkkeellä!!!! Ja oma reumapolikäynti "onnellisesti" ohi (viime kerrasta oliki jo 9 vuotta) ja nyt oli kohtelukin asiallisempaa, ku mitä sillo 18-vuotiaana siellä ollessa)!!!

Täytyyki vähä taas kahlata kirjotuksii läpi, et tiedän missä mennään! :D
 
4kk neuvolassa käyty, lekuri katsoi ja kaikki ok. Päätään meiän neiti kääntää vähän liikaa oikealle, joten vasenta puolta pitäs nyt treenata enempi, ettei tuu lihaksille jumia ja toispuoleista käyttöä. Mitat oli 62 cm/6,8 kg. Tissimaidolla vielä mennään, mut terkka väläytti, että jos imutahti kiihtyy paljon, niin kannattaa alotella soseita. Painoa oli tullut ihan ok, mut pituutta ois voinu enemmänkin olla (jonkun paino/pituuskäyrän mukaan).

nepula ja tyttö 4 pvää vajaa 4kk
 
Meillä myös tänään 4kk lääkärineuvola, Reitun paino 8,1kg ja pituus vajaat 66cm. Pullukka poika, vaikka kädestä onkin nyt yksi michelinin rengas kadonnut :D. Terkka oli sitä mieltä, että maidolla edelleen, kun poika kerran hyvin kasvaa, mutta ajateltiin kyllä alkaa jo maistella soseita ensi viikolla. Bataatilla aloitetaan luultavasti ja ihan pieniä määriä, kun ei kiirettä ole :). Jospa tuo oma RUNSAS maidontuotantokin vähän helpottaisi sitten...

Meillä ei lääkäri katsonut mitään eri puolien käyttöä, aika nopea tarkastus oli muutenkin. Reittu kyllä kääntyy helpommin vasemmalle ja sinne myös itse pyrkii. Mahallaan punnertaa myöskin vasemman käden varaan. Ja selällään aina nukkuu, vaika kyljelleen yleensä laitan, onneksi ei vielä pyri massulleen unissaan!!

Viime yönä valvottiin ekaa kertaa tunnin pätkä, yleensä Reittu vaan hörppää maidot ja jatkaa uniaa. Onneksi sitten tuli se helpottava töräys ja vaipanvaihdon jälkeen vihdoin takaisin uneen. Meillä masu toimii keskimäärin sen 5 kertaa päivässä, voin vaan kuvitella mitä olisi, jos toimisi kerran viikossa :O...
 
Flunssasta: Just ollaan parannuttu edellisetä tosi sitkeästä flunssasta, niin eikö Koulusta tarttunu nyt esikoiselle taas räkis prkkl:stick: Täytyy toivoa, ettei tuo tauti kierrä koko porukkaa, niinku se edellinen. Onneks pikku-ukkeli säästyi siltä taudilta-ja toivottavasti säästyy tältäkin.

Kiinteistä: Meillä siis yöt parantuivat, kun aloteltiin kiinteitä.. Mutta nyt pukkaa kakat joka ikinen aamu 5-6 välillä!!!|O Ja sit menee melkein tunti, et saan ukon taas nukkumaan. Ja sit soikin isännällä herätyskello 7 johon tietty herään.. No jospa se tasaantus jossain vaiheessa tuo mahan toiminta..

Lyrae: Tosi hienon kakun olit kyllä tehnyt!! Mä oon niin kade kaikille, jotka jaksaa ja viittii väkertää tommosia:p

Kakusta puheenollen..vedin aikalailla herneen nenääni, ku mies ei muistanu mun synttäreitä.. En yleensä ole tommosista yhtään tarkka, mut jotenkin tuntuu, että nyt ku oon kotona, vähillä unilla jne..et oisin kaivannu jotain piristystä..
Ostin kyllä seuraavalla shoppailureissulla ittelle hyvällä omallatunnolla kaks paitaa, jotka oli ihan sikakalliita:kieh: Ja maksoin ne vielä yhteiseltä tililtä...

Meidän pienelle miehelle ei kummosempia kuulu.. Kovasti yrittää kääntyillä lattialla, onnistuminen vielä erittäin satunnaista=) No, harjoitus tekee mestarin! Turhautumista myös selvästi ilmassa, liikkeelle pitäis päästä:D Nuo isot sisarukset on kyllä ihan parhaita pikku-jätkän viihdyttäjiä. Mä en ikinä saa sellaisia kikatuksia, ku sisarukset saa..

Jaaha, nyt heräillään.. Täytyy mennä..
-leena ja jumppi
 
4kk lääkärineuvolakuulumisia täältäkin. Tytöllä on kokoa 6720g/63,5cm =) Itse arvioin reilu 7kg mutta metsään meni. Ajattelin että tällä yösyönti määrällä oltais pakattu enemmänkin. Sain ohjeeksi antaa enemmän kiinteitä, jospa se nälkä yöllä sitten helpottais. Ei meilläkään mitään sen kummempia testejä tehty, mitä nyt katsoi seuraako vauva katseella, miten lonkat taipuu yms. Ilmeisesti kaikki on kuten pitääkin :heart:

Joku kyselu vellin syönnistä. Meillä syödään iltaisin jotain vellin ja puuron väliltä, mutta siis hirssipuuroa. Oon kasvattunut määrää koko ajan ja eilen sitä menikin melkein 2dl! En siis antanut tissiä ennen sitä ja kenties taktiikka auttoi kun syöntikertoja oli vain kaksi. Tuosta yösyönnistä on muutakin pientä haittaa kuin väsy. Se on nimittäin lisännyt maidontuotantoa, mutta päivällä kun ruoka ei kelpaa parin tunnin välein kuten yöllä on nyt syönyt, niin sitten meinaa rinta räjähtää (varsinkin oikea) :rolleyes: Eilen oli pakko pumpata vähäsen kun se oli ihan kivikova. Toisaalta, mikäs siinä kun ikinä en oo näin rehevä ollut....hehehhe... alan ymmärtää miksi jotkut haluaa laittaa täytettä tisseihinsä :stick:

Uudet silmälasit hankin heinäkuussa. Vanhat olikin jo kolme vuotta vanhat. Optikko sanoi että raskauden myötä näkö voi kyllä muuttua, mutta yleensä miinukseen päin. Koska mulla on ollut plussaa ja lisää tuli, niin meinas että raskaudella ei ole ollut tekoa asian kanssa. Imetyksestä ei kyllä puhunut mitään...hmmm.... mun oli oikeasti pakko mennä hakeen uudet lasit, koska en meinannut nähdä enää lukea vanhoilla. Ihmekkö tuo nyt oli kun tuli lisää melkein tuplat edellisiin :xmas:

Oon tässä pohtinut että onkohan menkat mahdollisesti tulossa kun on alamaha ollut kipeä. Tosin oon miettinyt myös raskauden mahdollisuutta....ooops....:O On nimittäin ollut yrjöoloakin liikkeellä. Se voi kyllä johtua väsystä ja kireistä niskoista, mutta tein kyllä varmuuden vuoksi testin. Negaa näytti. Toinen testi odottaa varmuuden vuoksi. Mehän ei siis olla todellakaan suunniteltu koskaan saavamme toista lasta, jos nyt näin on käynyt/käy että tuun 'vahingossa' (kyllä me aikuisena tiedetään miten niitä tulee ja jos ei varmisteta, niin ei se mikään vahinko ole) raskaaksi, niin sitten se kyllä saa tulla. En vois ajatellakaan aborttia... oon tän sanonut myös miehelle joka ei kumia suostu käyttämään. Mähän en noihin hormonivalmisteisiin enää ala, joten keskeytyksellä mennään. Nyt kyllä oon alkanut vakavasti miettiä piuhojen katkaisua...joko mieheltä tai multa :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Miiku76: Meillä myös mennään tällä hetkellä "tuurilla" ehkäisyn suhteen. Oon joka kerta etovan olon iskiessä miettinyt, että nytkö nappas seuraava... Meillä siis on toinen perään suunnitelmissa, mutta ikäeroa vois kuitenkin vähän enemmän kuin se vuos ja pari kk tulla. Hormonaalisia en aio enää koskaan käyttää ja kumista ei meilläkään tykätä. : /

Eilen poika kieri ensin selältä mahalleen ja sitten toisin päin. On vissiin vihdoin hokannut, miten tuo juttu menee. :)

Lyrae ja Samuel 3,5kk
 
Heissan ja terveiset reissusta! Oltiin viikko Rovaniemen mummolassa. Hulluhan sitä ihminen on kun ajaa 10-11 tuntia suuntaansa. Neidin rytmi meni eilen paluumatkan takia ihan sekaisin. Tyttö kun nukkui istuimessaan koko ajan, lukuunottamatta kun pysähdyttiin pari kertaa "huoltotauolle". Sitten yöllä herättiinkin jo klo 4.00 ja eipä nukuttu enää. Nukuin itse viime yönä kolme ja puoli tuntia kun omatkin rymit on sekaisin enkä meinannut saada illalla ollenkaan unta.

Aamupäivä ollaan vietetty Jorvissa hypotyreoosilääkärissä ja nyt neiti nukkuu mun sylissä, mutta heti kun laskee sängylle, herää sillä sekunnilla. Onpas neiti kasvanut, painoa on 6,790kg ja pituutta 64,5cm. Ensi viikolla aloitetaan lääkärin ohjeen mukaan kiinteät. Saas nähdä kuinka meidän neiti perunaan suhtautuu... =) Velli on mennyt oikein hyvin, vaikka on ainoastaan rintaa imenyt. Ajattelin, että pullo olisi ollut kauhistus, mutta ei.

Meidän neiti alkoi viime viikolla nauraa ääneen. Ihanaa kuunneltavaa! Sit meillä kans vatsallaan nostetaan takapuolta ihan kun tekis mieli jo liikkeelle. Ei kyllä voi mihinkään jättää valvomatta. Tuota jokellustakin tulee "tauotta". Neiti onkin meidän pieni "lirpattaja" :)

Pitää tästä lähteä purkamaan laukkuja ja pesemään matkapyykkejä. Plääh!
 
Noista kiinteistä olisin kysynyt, kun neuvolassa ei oikein mitään ohjeita annettu.
Mihin aikaan päivästä annoitte ekat maistiaiset? Neuvolassa kun sanottiin, että esimerkiksi aamupäivällä imetyksen jälkeen olisi hyvä. Mitäs sitten, jos vauva nukahtaa rinnalle, pitäisikö mieluummin antaa sosetta kuitenkin ennen maitoa?

Entä sitten, kun olette lisänneet annosta pariin lusikalliseen, oletteko antaneet kaksi lusikallista samaa sosetta kerralla vai kahta eri sosetta eri aikaan päivästä :O? Niin joo, ja annatteko soseet kylminä vai lämpiminä?

Bataatilla ajateltiin aloittaa ensi viikolla :).
 
Kevlarsoul: Me ei vielä olla kiinteitä alotettu, mutta noiden 2 vanhemman kanssa kokemusta on seuraavasti: Aamupäivällä olen ekat kerrat antanut, koska jos tulee mahavaivoja, niin ei sitten yöllä niin valvota. Makuasia, antaako ennen vai jälkeen imetyksen, eipä tuo yksi lusikallinen mahaa täytä, joten ennen antaisin jos vauva sitten tissille nukahtaa. Suosittelen kyllä antamaan aina samaa sosetta muutaman päivän putkeen (viikon), koska jos allergiaa tulee, niin helpompi jäljittää sen aiheuttava aine. Kaikki kun ei aiheuta heti sitä reaktiota. Mä annan hedelmäsoseet kylminä (=huoneenlämpö) ja vihannessoseet ym lämpiminä. Sitten kun alkaa menemään enempi sosetta, niin oon antanu lounaalla vähän ja päivällisaikaan kans.

On muuten taas jännää päästä kohta soseiden kanssa touhuamaan. Aiotteko tehdä itse vai antaa kaupan purkista? Meillä mennään viitsimisen mukaan, pyrin tekemään itse, mutta aina en viitsi. Reissuilla ja kylässä annan aina purkkiruokaa.

nepula ja tyttö 2 pv vajaa 4kk
 
Nepulaa komppaan soseasioissa=) Meillä nyt reilu 2vk syöty soseita ja annan 11-13 välillä ja 16-17 välillä. Annokset ei vielä mitään hurjia ole. Muutama lusikallinen porkkana-peruna-kesäkurpitsasosetta ja pari lusikallista päärynäsosetta jälkkäriks. Ens viikolla ajattelin testata parsakaalia ja jotain muuta hedelmää tai marjaa.
Mä olen pääasiassa kasvissoseet tehny itse, viikonloppuna reissussa annoin valmissosetta..mutta ei maistunut yhtä hyvin:( Hedelmäsoseet ostan kaupasta.

-leena ja jumppi
 
Lyrae, oli kyllä hieno kakku!

Leena, mä olisin myös sun asemassa vetänyt herneet nenään jos mies olisi unohtanut synttärit! Jotenkin sitä tuntuu että on niin lujilla ja väsyksissä välillä että tarvisi vähän extrahuomiotakin ;)

Meillä on vähän vuoristorataa nykyään, lähinnä tuo imetys takkuaa ja aiheuttaa pahaa mieltä. Joka toinen päivä on hyvä ja joka toinen huono ja noina huonoina päivinä kiroan imettämisen alimpaan helvettiin... Mietin aina että miksi ihmeessä "kiusaan itseäni" kun tyttö vaan raivoaa mutta ei vaan kai anna luonto periksi lopettaakaan. Tähän mennessä tyttö on varmaan jo sen parhaimman imetyksestä saanut että siinä mielessä voisi varmaan jo lopettaa. No, onneksi pian voi aloittaa soseet joten ehkä helpottaa sitten tää elo.

Illat muutenkin on vähän kiukkuamista että ei missään ole hyvä olla mutta oon niin tyytyväinen että ne täysin ilman syytä tulleet iltahuudot on olleet ohi jo pari viikkoa eli jotain hyvää :)

Onko ketään muita kenellä alkaa päivät vähän tuntua pitkiltä ja tylsiltä? Mulla ehkä parina päivänä on ollut sellainen fiilis että nää samana toistuvat rutiinit alkaa vähän puuduttaa. Joo mä tiedän että pitäisi lähteä useammin ulos täältä kodista mutta jotenkin se on niin vaivalloista ja aina jotenkin sekoittaa sitten meidän tutut ja turvalliset rytmit. Plus että mä aina vähän pelkään tuota syöttämistä että en mielellään syötä tyttöä muualla kuin kotona että jos sattuu raivokerta just silloin... Voi tosin olla että nää sateiset säätkin puuduttaa mun mieltä :(

Nelli ja Kultahippu 3,5kk
 
nepula kiitti tsempistä, saan sentään jonkun 6 tuntia nukuttua yössä. Hurjalta kuulostaa noi sun yöunet. Tai samalta kun mulla esikoisen kans, mutta silloin oli vaan se yksi lapsi.

Soseista meillä ei vielä syödä, mutta kun alotellaan tossa 5kk jälkeen niin aika varovasti meinasin alkaa. Huonoja kokemuksia ekan lapsen kans ja nyt kun tällä vauvalla on ongelmia pelkän d-vitamiinin kanssa, niin saas nähdä taas. Meinasin, että josko kokeilis aloitella vaikka avocadolla.. tai kesäkurpitsalla. Neuvolasta täti sanoi, että jos ei alota 4kk iässä, niin kiire tulee. Saas nähdä siitä kiireestäkin sitten, et miten käy.

On tyttö jo nuolassut välillä vadelmaa, omenaa ja mustikkaa. Ja tykkää kyllä, sen takia en sinne puoleen vuoteen viitti odotella, vaan vauvan tahtiin.. Ja ite meinasin tehdä noita soseita, hedelmää ja marjaa varmaan purkista välillä sekä jotain muuta, jos suostuu syömään. Ekan kanssa oli aika tappelua noi syömiset sinne 1v asti.

Nelli välillä tuntuu päivät tylsiltä.. tai oikeastaan yksinäisiltä. Oon aika uusi tällä nykyisellä paikkakunnalla eikä oo kavereita siunaantunut. Puistossakin kun ollaan käyty, niin ei ole ketään tai sitten vaan vanhempia lapsia. Perhekahvilaa meinasin koittaa, kun sinne nyt vaan noiden kahden kanssa viittis raahautua.. Vauvalla on vaan just siihen aikaan unet, että en tiedä miten sen tekis. Kun ei oikein vaunuissakaan nuku. Muuten tuntuu, että päivät on ihan täynnä lastenhoitoa ja kotitöitä eikä kukaan edes juttele takasin. Vähän väsähtänyttä meininkiä..

Zzz..
 
Nelli: kyllä, toisinaan on hieman tylsää... Musta se paheni sen jälkeen, kun kiinteät tulivat kuvaan. En ole itse mikään rutiini-ihminen niinku ollenkaan, mutta nyt pitää yrittää olla. Oon kello (puhelin) kädessä jatkuvasti ja laskemassa, että milloin syödään ja nukutaan seuraavan kerran. Ja jos on joku meno päivällä, niin sitten vasta pitääkin laskea ja ajoittaa oikein... Toisaalta, koska on syömää ja unta ja vaippaa jatkuvalla tahdilla, niin päivät menee aika nopeasti. Kivintä on aina päivinä, jolloin on käynyt jossain, no, luonnollisesti. Mutta toisinaan on kiva, kun sataa, eikä lähdetä minnekään. Illalla sellaisina päivinä kyllä tylsyys iskee. Klo 19 on pahin hetki :) Silloin on vielä tunti iltapuuroon ja tunniksi pitää keksiä viihdykettä ja lapsi on vähän iltalevoton ja väsynyt jo. Viikossa on ainakin 2 iltaa, jolloin mies ei ole tuolloin vielä kotona, joten silloin on kaksin aikas tylsää. Onneksi tilanne parantunee, mitä enemmän pieni osaa touhuta. Nyt jo luetaan joka päivä kirjoja, ja siitä tulee varmasti myöhemmin kivaa, kun lapsi jotain tajuaakin. Nyt lähinnä katselee kuvien värejä - mutta viihtyy kyllä! Ja mä luen ihan kirjat läpi sille. On meillä ääntä pitäviä kirjojakin, joissa on toki oma viehätyksensä.

Toisinaan on sitten taas päiviä, jolloin on ihan liikaakin menoa - harvoin kyllä. Jännittää, että kun viikon päästä alan tehdä viikoittain yhtä työjuttua, niin kuinka se sitten vie energiaa. Sitten ei ole juurikaan hetkiä, jolloin voisi vaan maata ja torkkua vauvan vieressä, kun se nukkuu. No tylsää ei sitten ainakaan ole, luulisin.

Nyt on vauveli alkanut toden teolla tarttua kaikkeen. Koko ajan kädet ojossa. Oma peilikuva on kauhean kiinnostava ja siihenkin yritetään tarttua - hassua! :) Pukeminen on vaikeaa, kun tarttuu ihan takiaisena vaatteisiin aina kiinni!

Me aloiteltiin soseita silloin aika paljon nopeammalla tahdilla, kuin yksi maku viikossa. Uusi maku ehkä 4-5 päivän välein. Viimeisimmät uudet maut ovat olleet appelsiini, mansikka, kala ja muna. Mistään ei ole tullut mitään. Kaura on vuorossa parin viikon päästä. Itse olen nyt ryhdistäytynyt ja tehnyt itse pakasteeseen varastot porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia, maissia, kalaa, nautaa ja kananmunaa soseina. Ja hedelmäsoseista olen tehnyt itse banaani-päärynää, useimmiten kyllä ostan ne valmiina. Pojan lempiruokaa on kuitenkin valmisruoka: HIPPin luomu-kalkkuna-maissi-peruna ja Hollen kurpitsa-kana, jota en ole kyllä enää löytänyt mistään. Valmis-karjalanpata ja joku Kalastajan pata maistuvat myös. Kaikki hedelmät ja marjat ovat suurta herkkua. Nauta-ruuan sekaan pitää vielä laittaa vähän jotain mangoa tms., muut "suolaiset" menevät nykyään jo ilman huijausmakeutusta, jee!
 
Nöösi: Hassua, että teillä neuvolassa sanottu, että kiire tulee, jos ei 4kk vielä soseita aloita. Mä kun ite elättelen toivoa siitä, että voitais aloittaa pojalla suoraan sormiruokailusta, sitten kun itseään alkaa kiinnostaa ruoka. Uskoisin, että se on vasta siinä 5-6kk paikkeilla. Pitää kysyä omasta neuvolasta, mitä ovat mieltä.

MaiMei: En tätä mitenkään kritisointina kirjoita. Mua kiinnostais, miksi menet kello kädessä ja pidät noin tiukkoja rutiineja? Tai siis, mietin sitä, että itseltäni tuskin onnistuu. Meillä nytkin nukkumaanmenoajat tuntuu välillä täysin satunnaisilta, samoin omat ruoka-ajat. Vauva toki tissillä on tasan silloin kun haluaa (tai jos äiti tuputtaa liian täyttä rintaa).

Tylsää on täälläkin välillä. Vaihtelua päiviin tuovat kyllä perhekerho ja omat opinnot, jotka sujuvat vaihtelevasti. Välillä ei ehdi ollenkaan luennoille ja tuntuu, että pitäis hylätä koko yritys, mutta tällä viikolla pääsinkin kaikille luennoille. Poikakin viihtyy ihan jees miehen kanssa, mies oli jopa saanut syötettyä pakastemaitoa pullosta puoli desiä. :LOL: Suuren tappelun tuloksena tosin.

Meillä harrastetaan edelleen osittain vaipattomuutta. Tämmöisinä kotipäivinä tulee pidettyä poikaa joskus puoli päivääkin ilman vaippaa (pelkät shortsit jalassa nytkin vieressä nukkuu). Joskus käy vahinkoja, mutta monena päivänä on selvitty myös täysin ilman vahinkoja. Pitää vaan seurata tarpeeksi, koska pojalla on hätä.

Soseista tuli mieleeni, että meillä perhekerhossa järjestetään vauvojen sosemaistiaiset. Poika on vasta 4kk siinä vaiheessa ja mua mietityttää, että kannattaako silloin sinne kerhoon edes mennä. : / Jos siellä sitten kyseenalaistavat, etten silloin vielä soseita pojalle haluaisi tuputtaa.

Saatiin myös vauvauintiin paikka! Alkaa lokakuun alusta. Oletteko muut vauvauintiin menossa?

lyrae ja Samuel ~3,5kk
 
Lyrae, mitä tuo sosemaistiaiset oikein tarkottaa? en oo koskaan kuullukaan. Siis erilaisia purkkiruokiako annetaan maisteltavaksi vauvoille vai miten ihmeessä?

Me oltiin 2 ekan kanssa vauvauinnissa, mutta eipä tämän kolmosen kanssa enää tule mentyä. Noita 2 muuta ei mukaan voi ottaa ja näin ollen toinen meistä jäis aina kotiin ja toinen yksin joutuis uimaan lähteen :( Meillä on 4 v poju nyt vesipeuhulassa parasta aikaa, ehkä menemme sitten muulloin koko perheen voimin uimaan, että vauvakin pääsee uinnin makuun :)

Mä en oikeestaan tunne oloani yksinäiseksi tai tylsäksi, puuhaa on ihan tarpeeksi ja äitikavereita tässä lähistöllä kivasti. Illat on joskus pitkiä, kun mies ei oo kotona, mut normirutiinillahan sekin menee kun iltapuuhat on lasten kanssa ja loppuilta menee vauvan imetyksessä kunnes nukahtaa tässä puolen yön kieppeillä. Meiän "klo 21 nukkumaan" -kausi ei sitten kauaa kestäny, taas neiti kukkuu pitkään ja tosiaan nykyisin myös herää öisin tissille. Yhden lapsen äideille tsemppiä arkeen, muistan ite kuinka mulla oli tylsää silloin, kun vauvan (sen ekan) kanssa ei vielä oikein mitään voi tehdä, jutteluseura puuttuu, rutiinit voi olla hukassa, oma tuore äitiyskin saattaa välillä tuntua kaoottiselta yms. Mun ratkaisu silloin oli painua töihin ja isi jäi kotiin. Enää en niin tekisi mutta silloin se oli ok. Yhtä lasta joutuu viihdyttämään itse niin paljon ja mua ainakin se uuvutti, vaikka sinänsä helppo vauva esikoinen olikin. Ja kun ei ollu äitiseuraa, kun ei sitä heti löydä vaikka joka vauvatapahtumaan ja kerhoon säntäisikin...
 
nepula: Ilmeisesti joo sosemaistiaiset on joku semmonen, että tarjotaan vauvoille maisteltavaksi erilaisia soseita. No, onhan siellä niitä vanhempiakin vauvoja (esikoisen saaneiden kerho, joten ei vanhempia lapsia), ehkä ne hyötyy enemmän tuosta sitten.
 
Tylsää silloin tällöin täälläkin. On totta että vauva viihdyttäminen ei nyt ihan aktiviiteetista itselle käy... Lähes joka päivä mun on päästävä käymään vähän ihmisten ilmoilla, edes kaupassa. Onneksi miehen mummo ja vanhemmat asuu aika lähellä ja jos ei muuta, niin menen siellä käväisemään. Lisäksi oon ottanut päiväohjelmaan nyt vaunulenkit koirien kanssa. Ennen oon odottanut että mies tulee töistä ja mennään yhdessä, mutta nyt siis teen sen jo päivällä. Huomasin vaan että silloin mun ei täydy erikseen viihdyttää vauvaa, koska mielellään katselee ympärilleen ja lenkin loppuvaiheessa sitten kätevästi yleensä nukahtaa ;) Itsekästä varmaan, mutta parempi sekin kuin että puolihuolimattomasti heiluttelen jotain helistintä ja toistan samoja (vauva)lauseita :LOL: Kyllä mekin kirjoja/loruja luetaan, mutta kärsivällisyys on vauvalla sitä luokkaa, että se on max 5 min per kerta -heh. Musta on mukava itsekin lukea loruja ja satuja jotka oon jo hienosti unohtanut.

Niin ja rytmin pitämistä nuo lenkit myös auttavat. Ei meillä mitään minuuttiaiakataulua ole, mutta päikkäreitä on saatu pidennettyä sellaisella metodilla että nukutaan, syödään, leikitään ja sama alusta. Sykli on noin kolmen tunnin haarukassa eli tunti unta, syönti ja noin pari tuntia hereillä. Mutta ei haittaa vaikka tuntikin menee suuntaan tai toiseen 'pieleen'. Jotenkin näin on helppo suunnitella myös menoja. Varsinkin tuo auttaa siinä, että tyttö nukkuu päivällä paremmin ja se taas ehkäisee kiukuu- ja huutokohtauksia. Tosin, vieläkin koen että välillä tuon lapsen nukuttaminen on kuin villieläimen kohtaaminen metsässä :D. Eli kun tuo nyt heräilee 5-10 minuutin päästä kun on nukahtanut ja unia pitää auttaa jatkamaan, niin pitää muistaa ettei katso tyttö silmiin eikä puhu tai kohta se on kokonaan hereillä ja sitten hetken päästä ollaan sitten taas väsyhysteriahuudossa.

Soseita teen itse. On meillä ostettujakin purkkeja, mutta toistaiseksi ei ole niitä saanut. Jostain syystä lähti koko homma lapasesta ja pakastin on jo aika täynnä bataattia, kukkakaalia, porkkanaa, omenaa, persikkaa... ja jääkaapissa odottaa kesäkurpitsa, palsternakka ja perunat. Oijoi, aivan kuin nälänhätä olis Suomeen iskemässä :D
 
lyrae: meillä on rutiinia luotu yrityksen ja erehdyksen kautta, ja nyt kun tuntuu, että hyvä rytmi on löytynyt, niin suunnilleen yritetään siitä pitää kiinni. Ja kello kädessä tarkoitan lähinnä sitä, että toisinaan aika humpsahtaa niin, että poika onkin yhtäkkiä överinälkäinen ja ruuat onkin viel pakkasessa tai jotain, eli sillai yritän seurata aikaa, etten ole ihan liian myöhässä. Meillä on kanssa kolmen tunnin sykli todettu parhaaksi. Ei meiän aikataulu oo mikään kiveen kaiverrettu, mut vähän menojen mukaan sitä kyllä säädän ihan kellon kanssa. Esim. tänään meillä on asuntonäyttö viideltä, ja kaikkien kannalta on mukavampaa, jos poika on silloin syötetty ja nukutettu. Näin ollen pitää myös edellinen syöttö ja uni aikatauluttaa suht oikeaan aikaan. Lähinnä yritän ennakoida ja minimoida ongelmatilanteita. Vauva toki itse antaa rytmin eli sen mukaan mennään. Juuri nyt tiedän, että nälkä on aika tarkkaan 3h välein ja unen tarve 2-2,5h välein. Jos menoja ei ole, niin unille mennään silloin, kun vauvasta siltä tuntuu. Aika hyvin tää on toiminut, erittäin harvoin täytyy herätellä kesken unilta jonkun lähdön takia tai huudettu nälkää. Oon myös itse niin humanisti, että tiedän, että ellen tietoisesti etsi rytmiä, sitä ei tule. Ennen vauvaa esim. en IKINÄ herännyt ennen 9:ää, tuskin edes 9.30... Ja nukkumaan ties milloin. :) Syömisistä puhumattakaan! No omat syömiset on kyl yhäkin sellaista, että milloin nyt jotain ehtii haukata.

Eivät meidän päivät silti samalla kaavalla mene, välillä on kolmet unet, välillä neljät pienet. Välillä on 5. ateria eli välipala mukana, välillä vaan maitoa siinä kohdalla. Menoja rajoittaa ruokailut siinä mielessä, että esimerkiksi kaupungilla en tykkää syöttää sosetta, siitä ei tule mitään. No just ehkä saa vähän hedelmäsosetta menemään. Sit kun istuu syöttötuolissa, niin varmaan menee helpommin. Ja meillä on niin tarkkaa tuo raudan eli liha- ja viljaruuan saanti, että sillaikin haluaa olla silloin kotona, jotta varmasti ruoka menee.

Niin kun me nyt paljoo kuljettais pitkin ja poikin... Tämäkin viikko oltu pelkästään kotona ja kahtena päivänä ei edes menty ulos. No, sisko tulee tänään yökylään ja meillä on huomenna miehen kaa teatteri-ilta! Huikeeta! Ajoissa palataan kyllä, että ei tarvi yönukuttaa, eli rytmi siirtyy myöhemmäksi, ja tänään kokeillaan samaa, eli nukkumaan vasta puol 10 jälkeen (yleensä puol 9-9).

Silloin kun ei syöty kiinteitä vielä, meillä ei ollut mitään rytmiä. Paitsi se, että syötiin tissiä 1-1,5h välein :)

Mä en ole vieläkään saanut vauvaa kertaakaan pissimään lavuaariin... Ei sillä että pitäiskään, mut muakin kiinnostaa toi vaipattomuus. Aina, jos pissii hoitoalustalle, sihistän pisspisspissiä, jätkä vaan nauraa ;) Kakat se vääntää lähes poikkeuksetta sitterissä kesken ruokailun, joten mites se kakittaminen sitten onnistuis... Millaisia merkkejä teidän vauva ilmaisee hädän hetkellä, lyrae?
 
MaiMei: Yleensä kakkahädässä ähkii ihan kuuluvasti, ettei voi erehtyä oikein syystä. Pissahädässä pistää vähän jalkoja ristiin, usein myös hieroo jalkoja yhteen. Tosin on oppinut, että sillä saa sukat pois, niin tekee joskus muutenkin nykyään niin. Joskus se on vaan sitä, ettei osaa sanoa, mistä tietää hädän. Tuntuu vaan siltä ja yleensä vaisto on oikeassa. Tuleehan niitä hutejakin, kuten että joutuu turhaan vessassa ravaamaan.

Poika on nyt alkanut enemmän pitää meteliä vessahädästä silloin, jos päällä ei ole vaippaa ollenkaan. Ihan kätevää on. :)

Auttaiskohan se päivärytmi tossa vaipattomuudessakin? Ootko koittanut MaiMei tarjota sitä pissausmahdollisuutta aina vaipanvaihdon yhteydessä? Menee varmaan jonkin aikaa, ennen kuin vauva hoksaa, mistä on kyse.

Päivärytmistä: Ehkä meilläkin tulee enemmän sitten kiinteiden yhteydessä rytmiä. Helpottaishan se varmaankin elämää. Nyt on välillä ihan miten sattuu, vauva toki pidetään tyytyväisenä näinkin.
 
Kyllä täälläkin tuntuu aika yksinäiseltä ja samat rutiinit toistuu päivittäin... Huoh... Enkä tunne oikeastaan ketään samanikäisiä äitejä täältä Jyväskylästä...

Päivärytmi menee jokapäivä aikalailla samalla lailla, kiitos pojan kun osaa pitää itse sen jotenkin päällä myös itse :).
Aamulla herätään, touhutaan pari tuntia ja sitten nukutaan tunnin unet ja seuraavat unet illalla, tunnin mittaset.
Sitten sen jälkeen touhutaan taas ja klo 20 kylpyyn ja klo 21 ruoka ja sitten nukkumaan.
 
Tiudeliini, itellä sama pulma, en myöskään tunne samanikäisiä äitejä täältä jkl! Mietin, että olisko sulla halua tutustua/tavata tai jotain? :D En oo tänne (tai no sinne edelliseen odotuspalstaan) pahemmin kirjotellu, mutta mulla on 4kk ikäinen tyttö :)
 
Täälläkin välillä tylsää, tekemistä riittää mutta jotenki yksinäinen olo välillä.

nepula meillä käänty aluksi pää herkästi vasemmalle ja saatiin jumppausohjeet, mut nyt sit kääntyyki enemmän oikealle :whistle: Noh nyt treenataan vuorotellen kumpaakin puolta :D

Poitsulla on jo ihan selkeä rytmi joka päivä samaa,
herää klo.7.30 juo maitoa 140ml ja nukahtaa vielä puoleksi tunniksi
aamu touhutaan ja joskus 9.30 ottaa vähän maitoa ja menee 1,5h unille.
11.30 syö lihasosetta purkillisen ja sit hetken päästä maitoa.
Yhen aikaan menee päikkäreille jotka kestää 2-3 tuntia sit syö hedelmäsosetta.
Viiden aikaan maitoa ja saattaa nukkua 20min.
Kuuden jälkeen syö kasvissosetta purkillisen, iltasella viihtyy paljon sylissä ja haluaa seuraa.
Klo.20 juo vellin ja viedään sänkyyn ja nukkuu aamuun =)

Meillä on herkuteltu maissinaksuilla :D Poika tykkää ihan älyttömästi nakerrella.

Soseista meillä syödään sekä että, teen pakkaseenn ison määrän, mutta jos loppuu ja en jaksa tehdä niin voidaan mennä välillä kaupankin soseilla.
Puolenvuoden jälkeen saa alkaa syömään osaa samoista ruuista meidän kanssa, edelliset on syöny myös.
 
Niin ja hedelmiä ollaan annettu nyt kanssa, ostettiin lastentarvikkeesta tollanen pussi minkä sisään on turvallista laittaa hedelmän palasia. Poitsu tykkää, suosittelen, oli hyvä apu ku hampaitakin tehtiin =)
 
Mä ehdottomasti haluaisin saada meille lisäpakastimen, sais itse tehtyä soseita talteen. Tulis halvemmaksikin ja maistuis varmaan paremmallekkin, eikä olis säilöntäaineita.. Ei mahdu tuonne jääkaappipakastimeen :(...
 
Me oltiin keskiviikkona taas lääkärissä tuon munuaisen seurannan vuoksi. Viimeksihän siellä ei mitään selvinny, sanottiin vaan, että toinen munuainen on hyvin pieni ja allas laajentunut. No nyt oli ihan erikoislääkäri, todella mukava sellainen, ja sai tietoakin asiasta! Edelleen tilanne on sama, eli toinen munuainen on pieni ja heiveröinen, mutta esim. pissatulehduksia ei kuulemma tarvi enää pelätä(ilmeisesti se munuaisaltaan laajentuma oli pienentynyt tai jotain...). Ensi kerralla 3-4kk:n päästä tehdään varjoainekuvaus, jossa katsotaan munuaisten toiminta, eli että toimiiko tuo pieni ollenkaan vai vähän. Sitten jatkossa kuulemma ultrataan aina sillon tällön, jonku vuoden välein, mutta muuta ei tarvi tehdä, jos mitään muutoksia tai oireita ei tule.
Kuulemma saa elää ihan tavallista elämää eikä tiedossa ole sen enempää sairastelua tai mitään muutakaan kuin kahdenkaan munuaisen omistajilla! :D
Ennen nuo on kuulemma leikattu pois, mutta on tutkittu, että niistä ei ole mitään haittaa, eli ns. turhaa leikkausta ei enää tehdä. Ja hyvä niin.
Oli TODELLA helpottava käynti!!! =)
Sitten vielä hampaiden puhkeamisesta, onko ollut millaisia oireita? Tuo poika on kuolannu ihan hirveästi, koko ajan syö nyrkkiä ja vähän ollut kitiseväkin. Sitten viime yönä vähän yski ja limaa tuntu olevan rööreissä. Mittailin kuumettakin, mutta ei se kuitenkaan sairaalta edes muuten vaikuta... Eli voisko tuo limaisuus ja yskäkin olla hampaiden tulosta?

Miuku
 

Yhteistyössä