Toukomurut 2014 ~ Maaliskuussa

Mulle maksetaan joko 2011 verotuksen mukaan jonka mukaan oli viime vuoden äippäraha tai sitten 2012 verotuksen mukaan jokka perustuu siis työtuloihin... saa nähä... mutta siis saman saan vähintään kun edellisestä ku tyttö on vasta 11kk. Jotaki ne kelassa silloin sano indeksikorotuksista mutta eivät osanneet sanoa paljon ne on... no voin verrata sitten kelan sivuilla paljon tuo mahollinen "indeksikorotus" on kuhan saan päätöksen ja vertaan sitä viime vuen päätökseen... jäädään siis odottolemaan, mulla tais olla viime vuona tuo 56 ekaa päivää jonku 90€/päivä, miinus verot tietekki!!! :D
 
Sf-mitoista on ollut puhetta..Itsellä on joka kerta sama kaava;alussa menee keskikäyrän yläpuolelle ja sit tipahtaa melkein käyriltä pois ja loppua kohden palaa taas keskikäyrille..Mulla on vaan omaan pieneen kokoon sitä verrattu ja kun 2.6kg ja 3kg vauvat niin siihen nähden ihan ok.
Mukavat olot alkanut olemaan kun on pari viikkoa sitten alettu pienentää lääkitystä..Melkein ahdistaa ja itkettää herkästi :( ens viikolla taas pudotus niin pää varmaan sekoaa :kieh:
Nyt tuli oikosulku,kun piti ihan jotain muutakin kommentoida..Muisti kun on ihan olematon ollut jo hetken.
Avantasia ja viikari 29+3
 
Minullekin tuli tänään Kelalta päätökset: ja olin kyllä niihin tyytyväinen :) Katsottiin viimeisten 6kk tulojen perusteella..koska sain v.2012-lokakuussa uuden työpaikan, jossa tulot paremmat kuin aiemmassa. Viimeksi kun olin äitiyslomalla (v.2008->) niin niihin rahoihin nähden nyt on :D hyvä niin. Minulla työnantaja maksaa ekat 72 päivää palkkaa. Sen jälkeen alkaa Kela maksamaan.

Montako neuvolakäyntiä teillä muilla on ollut sen rakenneultran jälkeen? Itsellä yksi +2 kartaa olen käynyt lääkärillä sisätutkimuksessa, ns. check, ettei ole supistukset vaikuttaneet kohdunkaulaan jne. Ensi viikolla soittelen sitten neuvolaan ja olisi lääkärille varattava aika. Varmaan taas check kohdunkaulan jne.

Aurinkoista torstaita! Täällä ainakin aurinko paistaa niin kauniisti..ja lumet sulaa vauhdilla pihasta! :heart:

äippä + tyty 28+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollu 2 normaali neuvolaa ja 2 lääkärineuvolaa rakenteen jälkeen + 1 synnärillä käynti... ens viikolla seuraava normi neuvola ja 2vkon päästä seuraava lääkärin kasvukontrolli ultra... 2 viikon välein on ny rv 30-36 neuvolat ja sitten viikon välein...

31+4
 
Neuvolakäyntejä on ollut rakenneultran jälkeen 3, 2 tavallista ja yksi lääkärineuvola. Joskus aiemmin mainitsinkin että lääkärini ei ole kovin hyvä (ei oikein kerro mitään ja vaikuttaa kauhean vaivaantuneelta) joten itse koen saavani enemmän irti tavallisista neuvolakäynneistä.

Perhevalmennus? vai miksi niitä kutsutaan, olis ekan kerran kahden viikon päästä. Meinaakos muut noissa käydä?

Ja tosiaan synnytyssairaalaan tutustuminenkin olisi jo pian ajankohtaista, onko joku jo käynyt?
Minulle voisi muuten päivittää Jorvin synnäriksi. Jostain syystä en nyt onnistu maalaamaan tuota punaisella..

Tänään siis just kävin neuvolantätiä tapaamassa, hyvät liikkeet ja sydänäänet, mulla verenpaine hiukan noussut (121/71) mutta ihan ok. Sf-mitta 29 cm eli tasaisesti mennään hiukan keskikäyrän yläpuolella.
Painoa on tullut raskauden alusta vähän alle 7 kg.
 
Kelasta ja äitiysloman aikaisesta rahasta olen tyytyväinen, kun työtulojen mukaanhan ne määräytyy ja siten kuukausittain tuleva summa on aivan eri luokkaa, kuin minimit jne. Ja jos lisäksi huomioi sen, että toisellekin lapselle tulee lapsilisä ja että moni tällä hetkellä arkeen kuuluva rahareikä (mm. työmatkabensat, työpaikkaruokailu, päivähoitomaksut jne.) jää pois/pienenee reilusti, niin eipä tässä oikeastaan tulotaso juurikaan muutu. Lisäksi mies tienaa myös hyvin ja "pakolliset" menot kuukaudessa (asuntolainan lyhennys, vastike jne.) ovat hyvinkin kohtuulliset summat. Olen aina ollut perusluonteeltani silti pihin puoleinen+säästeliäs (en silti turhan nuuka) ja sitä mieltä, että ei ne suuret tulot, vaan hallitut menot.

Esikoinen tulee jatkamaan päivähoidossa äitiyslomani alettua. Selvittelin asioita ja tulimme siihen tulokseen päivähoidosta vastaavan kaupungin pääjehun kanssa, että koska kyseessä on aivan pian 4-vuotias lapsi, joka on käynyt hoidossa viimeiset kolme vuotta ja tuota tukiverkkoa ei meillä täällä ole arjessa auttamassa (ja se mieskin vielä vuorotöissä ja huitelee suuren osan kuukautta siis eri vuorokausirytmissä kuin loppu perhe), niin ilman muuta hoitopaikka kannattaa säilyttää. 15pv/kk kokopäivähoitoa vaihtuu 10pv/kk puolipäivähoidoksi. Luonnollisesti kesän loma-ajat ja muut erikoisviikot (mm. syyslomat ja joulut etc.) tulevat olemaan sellaisia, että hoitopaikasta maksetaan, vaikka lapsi ei hoidossa käykään silloin.

Synnytystä odottelen avoimin mielin taas; jännä nähdä miten tällä kertaa menee. Esikoisen synnytyksestä kun jäi jälkikäteen hyvät fiilikset. Tukiverkottomuus kuitenkin vaikuttaa taas sen verran, että enpäs tiedä pääseekö mies mukaan tai kuka hoitaa esikoista jos lähtö tuleekin keskellä yötä ja mies on töissä yövuorossa..? Eihän mieskään voi silloin aamulla jaksaa esikoista hoitaa yön töiden jälkeen, kun poika pirteänä herää.. Kyllä minä tiedän, että ihan varmasti saan hyvin tämän vauvan synnärillä ilman miestäkin tehtyä, jos sellainen tilanne on. Suurin huoli minulla on tuosta esikoisesta ja siitä, että hänellä olisi kaikki ok. Pitänee alkaa kartoittamaan miehen työvuorot ja mahdolliset lapsenvahdit (kaikki siis kavereita, jotka töissä tai opiskelevat), jotka pystyisivät esikoisen seuraksi tulemaan synnytyksen ajaksi. Ja pyytää miestä vaihtamaan/ottamaan vapaaksi lasketun ajan ympärille osuvat yövuorot, jotka nyt ovat oikeastaan se suurin ongelma. Jos mies jää esikoisen kanssa kotiin ja ketään ei ehditä lapsenvahdiksi saada, niin toisaalta se ei minua vaivaa; silloin ainakin tiedän että kotona kaikki on ok.

Arvostakaa hyvät (tulevat) äidit niitä isovanhempia, sisaruksianne tai muita, jotka teitä voivat lyhyellä varoitusajalla rientää auttamaan. :)

Töissä toinen päivä menossa sairasloman jälkeen. Rankempaa tämä istuminen on, kuin kotona lepäily+liikkeellä oleminen oli. Saa nähdä kauan selkä suostuu taas yhteistyöhön. Seuraava neuvola ensi tiistaina 11.3.2014.

Sf-mitta oli esikoisesta aina pieni ja lopulta tippui kaikkien käyrien alle kokonaan. Viikolla 34 tai 36 tapasin taas tuolloin oman pitkän linjan neuvolatädin (oli ollut poissa kuukauden, jolloin minun mahaani kopeloivat nuoremmat tuuraajat) ja täti mahaa koiteltuaan ja asiaa mietittyään passitti minut suoraan lähetteellä L-PKS:ään. Oli sitä mieltä, että vauva oli liian pieni viikkoihin nähden ja asia olisi syytä tutkia. Niin hienosti osasi selittää, että nyt on parempi ultrata toimiiko istukka (ettei vauvan ravinnonsaannissa ole häikkää) ja arvioida kokoa mittaillen ultralla. Missään vaiheessa ei minulle hätää tullut. Sitten ystävällisesti vielä lisäsi, että mikäli istukka ei toimi niin kuin pitää, niin vauvalle voi olla parempi jatkaa kasvamistaan mahan ulkopuolella.

Esikoinen painoi syntyessään 2,7kg (syntyi vk:lla 39+1, eli ihan täysaikainen) ja istukkakin oli ok. Edelleen on hoikka lapsi ja pieniruokainen ollutkin mahassa olostaan lähtien. Terve ja reipas lapsi silti. Ja toisaalta ei me vanhemmatkaan kovin paksuja olla koskaan oltu; mies painoi täysiaikaisena syntyessään 2,8kg ja minä 3,0kg. Tyydyin siis esikoisen synnyttyä tokaisemaan, että eipä tuosta tuon isompaa aikaan mahassa saanut. :)

Skaardie + Pottu rv.31+3
 
Niin henkilökohtaisesti ehkä tuosta sf-mitasta ja pienestä mahasta panikoin kun on niin suuri ero vrt. esikoinen (jolla siis oli liian iso maha ja liikaa vettä ja iso lapsikin n.3kg rv 34) ja nyt kun on selkeesti pienempi maha, pienempi sf jne. niin tuntuu, että maha ois "liian pieni", vaikka ehkä se vaan on ihan normaali ja vauvakin ehkä pienempi kuin veljensä.
Oon kuullu, että istukan vajaatoiminta taas vois käynnistää synnytyksen ennenaikaisena, lisätä supistuksia jne. että koska nyt olon ollut oikein hyvä (mitä nyt siis kauppajonoheikotuksia...) niin uskon kyllä istukan ihan hyvin toimivan :)

tukiverkko täällä on aivan sama tilanne - isovanhemmilla kestää ainakin se 2h päästä tänne, jos soitosta ehtivät samantien lähtemään. Ketään muita esikoisen hätähoitajia ei ole, isäntä on kyllä varautunut siihen, että toukokuussa on valmis tulemaan töistä heti kotiin jos on tarvis, mutta tekee liikkuvaa myyntityötä ja on paljon työreissuilla päivisin ympäri suomea vielä huhtikuussa. Entä jos tulee äkkilähtö? Minne laitan esikoisen? Varsinkin, kun hänellä on säännöllinen lääkitys ja muuta erityistä huomioitavaa hoidossa niin ei voi ihan vaan "hyvää päivää tutulle naapurille" tuupata edes hätätilanteessa. Sinnekö otan synnärille mukaan?!?

Neuvolakäyntejä Oisko mulla ollu nyt 2 th käyntiä rakenneultran jälkeen ja 1 lääkäri - tästä lähtien th 2vk välein. mulla on kyllä tommonen lappunen, jossa 2 vk välein uudelleen synnyttäjällä ois vasta rv 37 lähtien, mutta mua seurataan hieman tarkemmin.

29+3
 
Iltaa pitkästä aikaa =)

kirjautumis ja netti ongelmien vuoksi en ole päässyt tänne pitkilleen kirjoittelemaan =( mutta nyt mä istahran oikeen sohvalle läppärin kans ja kirjootan =)

tervetuoa uudet :flower:

äitiysraha paperit vein eilen, ihan viime tinkaan jätin mutta minimirahat sieltä on varmastikkin tulossa, hurjaa mulla jo tän kuun vipa päivä ensimmäinen äp-raha päivä :O. mutta täytyy kerrankin kehua KELAn tiskin työntekijää tuli siinä sitten hoidettua kotihoidontuen "päivitys" kun kahta tukeahan ei voi saada yhtä aikaa :kieh: ja sit ku tuo keskimmäinen aloittaa syksyllä koulun ja lisäksi tämä nuroimmainen täyttää 3 syksyllä nii ei meinannut taas tavan pulliainen ymmärtää heidän kiemuroitansa :| tämä tiskin työntekijä jaksoi selittää suomenkielelle nuo kiemurat :LOL: niin ja no asumistuki paperit vielä lähties lykkäs kouraan että sit ku vauva on syntynyt niin toimita nämä =) ihanaa perusteellista palvelua josta minä tykkään!

sf mitoista kans oli puhetta ja katsoin tuos edellisten odotusten käyriä ja suosittelen että ei pidä ottaa liikaa ressiä. mä oon mennyt keskiraskauden 2 viimeisimmäs odotuksessa yläkäyrillä ja sitten loppuraskudessa on tultu käyrän alapuolella ja tuloksena kaksi himpun verran yli 4 kiloista. nyt täs raskaudes ei oo otettu sf mittaa ku kerran tai kaks =( mutta isoo se on ;)

yhdyn kyllä skaardien sanoihin tukiverkosta vaikka ne anopit ja omat äitit ei oo niin kivoja ja osaa ajatella niinku pitäisi. tai yli päätänsä tuttavat. oma isä kun asuu toisella puolella suomea matka tänne kstää sen 5 tuntia jos lähtö tulee.. ja äiti, no en halua alkoholistia lapsiani vahtimaan. mutta onneksi mulla on ihania rakkaita kavereita tässä jotka ovat kultaakin kalliimpia <3 toki heilläkin omat elämät on mutta auttavat kun voivat =) tästä päästäänkin synnytys aiheeseen. täällä ei pääse tutustumaan saleille mun tietojen mukaan :( olisi itseänikin kiinnostanut mennä tutustumaan tuonne "uuteen" puoleen. valmennukseen en ole ajatellut osallistua enää, silloin eka kerralla siitä ei oollut oikestaan mitään hyötyä ennenku oli näistä kivunlivityksistä yms. juttua.. muuten itse synnytys ei kyllä jännitä kun kipeää se taas tulee kerran mutta se on vain sen hetken.

neuvolakäyntejä on ollut 3 rakenne ultran jälkeen joista lääkäri käyntejä samalla 2. tänään oli viimeisin.

(.)
tänään oli tosiaan kontrollikäynti supistuksista ja muutenkin sain sitten purkaa taas ajatuksia. harmi vain kun ei ollut oma nla täti mutta sit 3 viikon päästä olis oman vuoro =)
2 viikontakainen toden teolla supistelu ei ollut teyhnyt juurikaan mitään tai sitten lepo on auttanut =) lisäksi puhuin ihan suoraan lääkärille tästä tulevasta synnytyksestä että mua ei pelota itse synnytys, taas tulee kipeää, ja en halua mitään luonnollista alkua(esim. omat synnytys supistukset tai vesienmenola alkava tms.) koska se ei varmaan tämän 4nenkään kohdalla tule tapahtumaan mutta mua ihan oikeasti pelottaa tämä tulevan koko. lääkäritäti tuntui ottavan oikeen sydämen asiakseen ja kertoi että varataan mulle 34-35 viikon tuntumaan kokoarvio, joka on toises neuvolassa, jo että nähdään suuntaa mihin mennään. soitin sitten nlatätilleni käynnin jälkeen että pitäis varmaan aikaistaa sitä perus nla käyntiä ja sitten varata se aika sinne koko tutkimukseen niin heti tuli "vasta lause" että näitä koko arvioita tehdään vasta 36 viikolla että sitten saadaan vasta todellista tietoa, joo tiedetään, että sen jälkeen vauva kerää enää rasvaa ympärilleen. sain onneksi sanotuksi että lääkäri kyllä painottie ttä saadaan suuntaa vauvan koosta että voi sitten tehdä toisen tarkemman koko tutkimuksen. sitten vasta ymmärti : / ja kyllähän tuo nyt toi vähän mielen rauhaa itselleni =)
mä onneton oon hukannut jonnekkin tänne kotiin mun nla kortin :snotty: mutta onneksi sen saa tehtyä uuden tarvittaessa jos nyt en sitä löydä, eilen kyllä käänsin koko kämpän ylös alasin mutta ei niin sit mistään =/
hengästyminen on kyl jotai ihan hirveetä mut vieläkun jaksais sellaasen 6-7 viikkua niin rupeais laskeutumaan pikku hiljaa tuo tirriäinen niin helpottaa ees vähän. muuten oloissa nyt ei oo kummempaa, jos nyt jotain niin meinaa pää hajota tähän kun ei pääse lenkille ja liikkumaan kun heti saa tuta. sen puolesta ikävä omaa kroppaa kun ei aivan voi tehdä normaaleja juttuja.
täs vielä koontia tältä päivältä mitä nyt muistan :D
paino +300g/vko (+600g/vko) yht. n,13kg : /
pissa puhras niinku aina ollut
paineet 85/110 vähän huolestuttaa itteä tuo alapaine mutta ei kuulemma vielä hätää.
liikkeet ++
syke 130-135
kohdun kaula n3cm ja kiinni mutta aavistuksen pehmeä ja takana, kuten viimeksikin. sitten utralla oli 4,8-5cm ja viimeksi 3 vkoa sitten oli 5,2 cm mutta ei mitenkään huolestuttavaa. mutta sitten tirriäinen on sinnikkäästi perätilas muttei enää viisto peräs :D lääkärin kans tuumattiinkin yhteen ääneen että sais kyllä jo kääntyä oikeinpäin kun tuota tilaa ei paljoa ole enää. nin ja lapsivettä sopivasti. (niin tuo keskimmäinenhän on käännetty siis 41+5 vielä perätilasta että sen puoleen ei ole hätää).
Mutta sellaasia kulumisia täältä =)

Ihanaa tulevaa viikonloppua kaikki äitylit :heart:

Saspa ja Tirriäinen 31+0 POOOOOOOOKKKSSS (siis 5 viikkoa niin ois "täysaikainen" :O )
 
Tervetuloa uudet odottajat aina mukaan mahtuu=)

Sf mitta täälläkin keskikäyrän ja yläkäyrän välissä ja tasaisesti nousee. painoarvion luotettavuus?Itsestä tuntuu että täältä tulossa iso vauva, neuvolantäti samaa pohti käsituntumalla. Edellisen kerran pojan kans painoarvio oli n. 3300g 2 päivää ennen syntymää. Syntymäpaino oli kuitenkin 4020g. Tuolloinkin oli koko ajan tunne että isoa vauvaa kannan, mutta lääkäri rauhoitteli että ei ole iso maksimissaan painaa syntyessään 3500g. Syntyi viikon ennen la. jännittää isomman vauvan synnytys itse koen ponnistusvaiheen niin kivuliaaksi muutoinkin.

Täälläkin edelleen mysteeri kuka hoitaa lapsia kun lähtään synnyttämään mummot ja papat kun asuu 600km päässä ja oikein tuota tukiverkostoa ei ole tääläkään. Toivon et aamulla käynnistyis arkiaamuna niin lapset olis koulussa ja hoidossa, jos saman kaavan mukaan kuin aiemmin niin 3h alaspäin synnytys kestää. Mut eipä se noin vain taida mennä, joten voi olla et synnytän sitten yksin, pitää miettiä vielä :/

saspa mulle meinasivat kokoa arvioida 34+0 ei kukaa sanonut et liian aikaista olis, mut tiedä sitten antavatko uutta aikaa...?


papumamma ja isovauva? Rv 32+1
 
painoarvion luotettavuudesta mäkään en paljon perusta lopuuksi. täällä päin ainakin on vissiin vuoden kivi ja miekka arvio mitat tai jotain. kun järjestään kaikilla ketä on kuullut saaneen arvion ja todellisen välillä on 300-500g siis niinku plussaa arvioon. niinku viimeisimmäski arvios 40+0 sain arvion 3700 muistaakseni ja muutaman päivän päästä syntyi 4045 :S silloinhan sanoin ultraavalle lääkärille suoraan että eli plus 500g mun kohdalla niin luultavasti se joudutti mun pääsemistä käynnistykseen. on vaan jotenkin ärsyttävää kun ne kuvittelee olevansa jotain yli jumalia jotka pärstä kertoimen mukaan jakelevat noita käynnistys aikoja.. anteeksi purkautuminen.

papumamma luulen että tämäkin on näitä neuvola/paikkakunta kohtaisia juttuja.. tai sitten neuvola kohtaisia ;D mutta niin mulle nla täti sanoo että vasta 36 viikolla saadaan luotettava arvio.. mietin vaan tuos äsken mielessäni että niin jos esim. mä saan arvion että 3500g tuolloin 35vkolla niin oonks mä nyt sit syömättä 42+ viikoillle kunnes käynnistetään nykyoppien mukaan, että lapsi ei kasva suureksi ja kaikki menee hyvin :vampire: näin niinku kärjistettynä tää asia..
siis mulle silloin joskus alku raskaudes sano tää nla täti että nuo ultralaitteet ei kuulemma "tunnista/näytä" sitä rasva kerrosta mitä vauvalla on että sen takia tulisi niin paljon näitä virhe arvioita. Kannattaa kyllä kyseenalaistaa kovastikkin että saatko toisenkin koko arvion tai muuta vastaavaa suosittelen!!

synnytykseen lähtemisestä piti kans kommentoida että mä aion mennä yksin ja "kärsiä" yksin loppun asti. mulle jotenkin on tärkeämpää että mä saan lapsille ja koiralle sekä kissalle luotettavan hoitajan tänne. kissahan pärjää sen pari kolme päivää oikein hyvin mutta lapset ja koira ei :D ja koira on muutenkin sellanen että sille varsinkin pitää kattoa sellainen ketä se ei saa pompotettua vaan pärjää ja pitää sen kurissa. tuo keskimmäinen on viel eskarissa niin sen kuljetukset pitää miettiä ja ja ja... :attn:
 
Tervetuloa uudet mukaan!! :heart:

Neuvoloista on ollut puhetta, meillä tosiaan on koko raskauden ajan ollut se kerran kuukaudessa neuvola. En kyllä käsitä, miksi. Koska käyn myös äitipolilla kerran kuukaudessa. Minä en ole saanut neuvolastani mitään neuvoa, mitä äitiysneuvolasta käsittääkseni pitäisi saada. Hän ei ole kartoittanut meidän ruokatottumuksia - ei kysele sen tarkemmin miten perheessä voidaan eikä mitään minkä avulla saisi minua puhumaan. Meillä on nimittäin perheessä ollut tämän raskauden ajan yksi erittäin stressaava aihe, joka on melkein hajottanut perheen. Olen itse omaehtoisesti ottanut yksityistä terapiaa - neuvolan kautta en olisi uskonut asian etenevän niin, että minnekään terapiaan olisin päässyt. Vaikea sitä on yhtäkkiä alkaa puhumaan ihmiselle jotain, kun se ei kysy mitään mitä kuuluu tms. Hankalasti selitetty asia... :(
Olen vain miettinyt, että tekeekö ne täällä pienellä paikkakunnalla naaman perusteella kyselyitä ja arvioita, että kenet ohjataan "jatkoon", kun aivan normi keskiverto perhe ollaan muuten? Olen muualta muuttanut tänne joitain vuosia sitten.

Ja mitä se stressi vaikuttaa, millainen lapsi hänestä tulee. Melkein kun ei olisi edes aihetta sen enempää googlettanut. Aika masentavaa luettavaa...

Mä oon tutustunut yhteen ihanaan naapuriin täällä, joka on sanonut minulle, että hänellä on puhelin päällä aina, että voidaan soittaa koska vain ja voidaan tuoda lapsi heille. :) Kultaakin kalliimpi, kun muu tukiverkosto on itsellä kaukana yli 300 kilsan päässä. Meillä on suunniteltu sektiosynnytys - joten voidaan rekrytoida vanhemmat ajoissa paikalle. Mutta jos lapsi alkaakin syntymään ennen aikojaan niin siinähän sitten ollaan - synnärille matkaa yli 2h. :confused:

Nuutti ja pikkunen 31 + 2
 
Huija, mie en ole ees vielä uskaltanu miettiä synnytykseen lähtöä... ei mitään hajua mihin tytöt saan/saahaan hoitoon jos lähtö tulee yllättäin. Ukkeli ajelee rekkaa etelä-suomeen eli on viikot aikasta kaukana kotoa, anoppi,appiukko ja minun äiti asuu "lähellä" mutta anoppi on töissä,äiti on töissä ja appiukko eläkkeellä ja keväisin viettää viikkoja mökillä... ja meän nuorimmainen kohta 11kk, ei ole ikinä ees ollu esim. minun äidillä hoidossa, anoppilassa 1 kerran yökylässä ja muutaman kerran pikku hetken... eli paras ajankohta synnytykselle ois viikonloppu ku ukko on kotona että ainaki mie pääsen helposti sairaalaan ja sitten ehkä ukkoki perästä tai sovittu käynnistys muttako mie niiiiiiiiiiin tahtosin kokea normaalin synnytykseen lähön jo ku tämä on kuiten kolmas ja viiminen raskaus...
Voihan se olla että käynnistetään muutenkin jo tuon koon ja lapsiveden takia jos ei paino/vesimäärä tasotu mutta toivoa kuiten on =)

Mulla on seuraavat painoarviot rv 33+ ja 36+ ja mie olen kans käsittäny että 36-37 saahaan "luotettavat" painoarviot la painoon nähen vauvalle.. (niin luotettavia ku ne nyt ees on... meilä ainaki äippäpolilla mies lääkäri tekee aina liian pienet arviot, näin kokemuksella voi sanoa)

Perätilassa tääläki ollaan oltu 3 viime ultrassa mutta nyt on pientä painon tuntua tullu alakertaan että oiskohan se kääntyny jo??? Justiina käänty vasta rv 36 mutta hyvä niin =)

31+5
 
Huomenta :) Eilen illalla supisteli napakasti... mietin että teinkö päivällä sitten jotain, joka aiheutti sen..? Mutta en kyllä rehkinyt/ tehnyt mitään "liian raskasta". Hmm.. vauva potkiutuu jotenkin todella alas, ja osuu vähän väliä "arkaan" paikkaan ... sillein, että vihlasee. Ei kiva. Kova on kyllä liikkumaan :heart: :heart:

Neuvolasta: Ihan alussa neuvolatäti kysyi, miten menee.. kotona, parisuhteessa jne. Mutta siihen vastattuani "ihan hyvin".. ei ole sen enempi mitään kysellytkään. Minulla eivät ole mitään puhuneet lapsivedestä/ vauvan koosta. Rakenneultrassa lääkäri sanoi, että ihan himpun pienempi mitä viikkojen mukaan tulisi olla.. kuulemma 3 päivää pienemmän kokoinen :LOL: Meistä se oli aika TARKKA arvio ;)

Me ei mennä perhevalmennukseen, kun koettiin se turhaksi. Käytiin silloin kun esikoista odoteltiin. Synnytysosastolle mennään ensi viikolla tutustumaan; aiemmat kaksi poikaa kun syntyivät Naistenklinikalla.. ja nyt olis uusi paikka meille tuo SKS. Muutettiin muutama vuosi takaperin E-Suomesta tänne Savoon. Vantaalla asuessa ei ollut sellaista tukiverkostoa, mitä nyt on. Nyt voimme viedä kellonaikaan katsomatta poitsut minun isälleni... tai sitten veljeni vaimolle, joka on vielä kotona lapsensa kanssa. Molemmat aiemmat ovat syntyneet yöllä/ aamuyöllä... katsotaan miten tämä neiti sitten :heart:

Äippä ja tyty 28+5
 
Saspa: Meillä samaa ongelmaa miehen molempien vanhempien kanssa. Asuvat n. 10km:n päässä, mutta miehen lapsuudessa molemmille maistunut alko sen verran, että vaikka ikää ei kummallakaan pahemmin ole (reilusti alle 60v molemmat), töissäkään eivät käy ja korkki on pysynyt kiinni kai jo useamman vuoden, niin terveys on mennyt jo aikaa sitten sellaiseksi, ettei lasta ole heille kertaakaan voinut hoitoon ajatella. Välit muutenkin hyvin etäiset ja väkinäiset. Huvittuneena luen aina välillä näitä keskusteluja tyyliin "Anoppi/äiti tulee ja kaappaa vauvan tunnin-parin vaunulenkille / hoitoon"-keskusteluja.. Itselleni moinen kyllä kelpaisi; nukkuisin vaikka univelkaa pois tai jos ei olisi väsy, niin tekisin tuossa välissä jotain muuta josta itselleni tulisi hyvä mieli. Vaan eipä ole sitä ongelmaa, että kukaan vauvaa tai esikoista tulisi kotoa kaappaamaan. Olen suoraan sanottuna hieman katkera siitä, kun vertaan alkolla terveytensä lätränneitä appivanhempiani omiin kaukana asuviin vanhempiini; kun tietää mitä se "normaali" isovanhemmuus voisi olla, jos omat vanhempani asuisivat vain 10km:n päässä. Mutta näillä mennään; Onneksi mies on kuitenkin aivan mainio. Ahkera töissään, pitkäpinnainen, aidosti kiinnostunut perheestään, osallistuva ja lapsen tarpeet omiensa edelle laittava. Parempaa isää en voisi lapsilleni kuvitella. :)

Hieman tuota eilistä synnytyspaniikkia (tai lähinnä sitä, että esikoisella olisi kaikki ok minun lähtiessä synnyttämään) helpotti miehen työvuorojen katsominen. Oma laskettuaikani on 5.5 ja ilokseni huomasin, että aikavälille 9.4 - 13.5 sattuu vain yksi neljän päivän yövuoropätkä. :) Eiköhän se tuossa välissä synny. Muuten mies on joko aamu- tai iltavuorossa (tai vapaalla) ja samassa vuorokausirytmissä. Eli nuo neljä yötä mies ottaa joko vapaaksi tai vaihtaa jonkun kanssa illaksi tai aamuksi. Eli vaikka lähtö tulisi yöllä, niin eipä hätiä. :) Lisäksi tarkoitus on yhdeltä luottokaverilta kysyä, että olisiko "vahti-valmiudessa" lasketun ajan kieppeillä. Että pääsisikö vaikka kesken koulupäivän lähtemään lapsenvahdiksi (onko tenttejä tmv. joista ei voi kesken lähteä / puhelinta päällä pitää). Hyvä tästä vielä tulee.. :)

Nuutti79: Sullahan on kohtuu pitkä matka synnärille. Itselläni olisi sama tilanne, jos vielä kotopaikkakunnalla asuisin. Tuollaisella välimatkalla ei uskalla kyllä liian kauan varmaankaan kotona tilannetta katsella. Nyt matkaa on onneksi vain kolmisen kilometriä, joka taittuu autolla parissa minuutissa.

Skaardie + Pottu rv.31+4
 
Tuosta kokoarviosta vielä, mulla viimeinen kokoarvio esikoisesta on ultralla tehty kun kävin päivystyksessä rv 33+3, silloin 2440g arvio - rv 34+2 2980g synty. Että kai se suht hyvin paikkansa piti :)
 
Kiitos Papumamma, Saspa ja Nuutti79! Kiva, että olen päässyt joukkoonne keskustelemaan näistä odotusasioista. Mies ei aina jaksa kaikkia yksityiskohtia ja jomotusvalituksia, vaikka mukana odotuksessa onkin oikein hyvin.

Nuutti79, tiedän tunteen kun raskausaikana koettu stressi aiheuttaa huolta. Mulla edellinen raskaus oli yhtä ahdistusta ja itkua. Perheessä oli tosi ahdistava aika ja asioita joista en päässyt kun vasta ihan raskauden lopussa jotenkin irtaantumaan. Siten ahdistusta ei ainakaan helpottanut se, että mietin mitä olen stressilläni vauvalle aiheuttanut. Luin netistä vaikka mitä tutkimuksia ja tuntui että olen niin huono, vaikka stressi ei ollutkaan itseaiheuttamani. Kuitenkin luin yhden positiivisen kertomuksen eräältä äidiltä, joten pääsin pahimmasta huolesta eroon. Voin siis kertoa, että meilläkin on nyt iloinen ja touhukas 3-vuotias. Ei se stressi raskausaikana välttämättä suoraan mitään tarkoita. Onhan sota-aikanakin saatu lapsia. Eikä elämä lakkaa olemasta raskausaikana. Silloin voi tapahtua vaikka mitä. Tsemppiä siis sinulle!

Neuvolan th on mulla ollut nyt kaksi raskautta sama ja on aivan ihana. Tietää paljon ja voi kertoa omista ajatuksista jos joku mietityttää. Neuvolakäyntejä on mullakin noin kuukauden välein. Tiiviimmät käynnit alkavat noin viikolta 35. Muuten olen kyllä sitten välillä käynyt ultrissa sekä neuvolalääkärillä.

Kaikki lapsukaiset ovat olleet minulla syntyessään pieniä, alle kolme kiloa. Lähinnä varmaan tuo tarkastus sf-mittojen suhteen on että lapsi kuitenkin kasvaa, ettei ole istukan virtauksissa vikaa tai jotain muuta vastaavaa. Minäkin kasvuseurannassa.

Synnytys kyllä jännittää jo nyt. Sain keskusteluajan kätilölle, käydään varmaan läpi edelliset synnytykset ja nyt mitä pelkoja on jäänyt mieleen. Olen kokenut sektion että alatiesynnytyksen, enkä voi sanoa kumpaa enemmän toivoisin. Mutta ei mulla nyt varsinaisesti mitään ihan hirveää sanottavaa niistä kummastakaan ole. Synnytykseen lähtee mies mukaan. Lapset on jo sovittu isovanhemmille hoitoon jos vain se on silloin mahdollista.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Juliana ja vaaveli 31+4
 
Myöhästyneet Naistenpäivä toivotukset!!!!
POKS 32+0
Koko vkl on supistellut mutta ei onneksi kipeästi...
Eilen saatiin toinenki pinnasänky koottua vinttiin ja pesin ensimmäisen koneellisen vauvan vaatteita mutta mulla ei ole paikkaa niile.. :D Eilen saatiin myös sukulaiselta "lämpöpussi" kaukaloon joten kotia tuonti vaatetus-ongelmaki ratkesi =)
Se ois viiminen lomapäivä ja sitten 2 vkoa, 3 päivää äippäloman alkuun, jihuu =)

32+0
 
Rakkaudella, Hannele
Täälläkin yksi mattimyöhäinen, vieläkö ehtii mukaan?

Laskettu aika on 21.5. ja pieni poika olisi tulossa maailmaan, minulle ensimmäinen. Blogista löytyy enemmänkin mietteitä ja mahaa, MRSL

Mulla on vatsa tuntunut kovin aralta nyt jatkuvasti, etenkin öiden jälkeen. Vatsalihakset kramppaa aina välillä ja huh sitä kipua – ihan kamalaa herätä siihen. Muuten olen nyt voinut tosi hyvin, mitä nyt migreenikohtauksia on enemmän kuin ennen.

Aikaisemmin jouduin töistä olemaan poissa kovien liitoskipujen vuoksi, niiden takia ei voinut oikein istua tai kävellä tai maata – olo oli varsin hehkeä :D. Jostain syystä helpottanut nyt kovasti kaikki muutkin vaivat, kuten hengästyminen ja närästys, nyt loppuraskautta kohden. Aika outoa, luulin että menisi toisin päin :D.

Mahtava tämä ketju! Ja mahtavaa että olette ottaneet kuukausi kerrallaan, osa näistä odottajien ketjuista on nääääääääin pitkiä ja saa varata aikaa päiväkausia, että ne saa kahlattua läpi :).
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Huomenta.

nitta+masuasukki Täälä sama homma koko eilisen supisteli ja yöllä sama. Ei aivan kivuttomia, mut ei sellasia tositoimi supistuksiakaan. menkkamaiset kivut alavatsalla alkaneet myös. Nämä olleet yleensä synnytykseen liittyviä, mut jospa tää sitte laskeutuu ja johtuu siitä? Yöllä myös vessassa alkanut juoksutttaa aivan hirveästi.

rakkaudella, hannele Täälä kans pari päivää sitten miehelle kehuin et jännä et kaikki vaivat jääneet pois, oli jo pari viikkoa ollut. Mut nyt sitten alkoi nuo aikaisemmin mainitut:|

Meilläkin kaikki hankinnat jo tehty, mut vielä pitäis jaksaa pestä vauvan vaatteet.sitä pyykkiä vaan riittää ihan omastakin takaa :headwall:

Nyt pakko lopettaa ja alkaa venyttelee, taas alkoi tuo alavatsa jomottelu.

papumamma+ pähkinä 32+4
 
Rakkaudella, Hannele
Papumamma, täälläkin supistellut ja tänään suihkussa tuntui outoa kipua jossain tuolla alhaalla, kohdunkaulassa? Hankalaa tämän ekan raskauden kanssa, kun ei oikein tiedä mikä on vaarallista kipua ja mikä asiaankuuluvaa :/.

Nuo supistukset ovat kyllä pelottavia, vaikka yleensä lepo auttaakin. Kävin lääkärissä muutama viikko sitten ja silloin oli ainakin kohdunkaula vielä tiukasti kiinni ja kaikki ok. Huomaa kuitenkin että esim. liian pitkään istuminen, asioiden nostelu ja liika touhuaminen ovat kaikki jo vatsalle liikaa..
 
Rakkaudella, Hannele: älä välitä, 4 raskaus ja entistä enemmän hukassa näiden tuntemusten kanssa :/ Johtunee siitä että yhdestäkään ole ikinä omatoimisesti supistellut ja tämän kans nyt on vaikka ja mitä. Jotenkin vain ajatellut ettei se varmaan tämäkään osaa tästä itsestään mihinkään edetä.

Onko kellään monen käynnistyksen jälkeen ollut ns.itsestään käynnistyny, minusta yks neuvolantädeistä meinas, että multa joku hormoonihomma puuttuis niin en oo kyllä muuta osannutkaan miettiä kuin että 4/4 käynnistys sitten edessä.
 
Täällä taas yökyöpeli valvoo... :'(

Tämän valvomisen aiheutti meidän 4,5 vuotias neiti. Rasittavaa - niin rakastettuja ylipalvottu neitimme on ottanut näköjään tämän kakkosen tulon aika rankasti. Syksyllä hän valvotti meitä - istui sängyn reunalla kädet puuhkassa ja sanoi muuttavansa pois - testasi rakkauttamme yms. No nyt hän kyselee jatkuvasti rakastammeko häntä yhtä paljon kuin vauvaa ja kuka rakastaa ketäkin eniten. Kovasti olemme aiheesta keskustelleet ja vakuutelleet rakastavamme häntä erittäin paljon jatkossakin. No mistä lie johtuu, mutta joka ikinen yö hän on alkanut pissailemaan housuun - lirauksen, mutta silti. Sit koko väki on hereillä, kun vaihdellaan vaatteita ja kuivatellaan sänkyä.

Monilla on alkanut tuntumaan supistelukipuja, tsemppejä teille!!

Vauvan tarvikkeista on ollut myös puhetta. Minä en ole tehnyt niiden eteen vielä mitään - vloppuna toin vaunut varastosta sisälle, että irrottaisin osat ja pesisin sen. Mutta enhän minä niitä irti saanut. :I Äitiyspakkauksen vaatteet pesemättä, enkä ole ostanut yhtään ainoata vauvan vaatetta. On alkanut tulla paniikki, että ehdinkö tehdä kaikki valmiiksi. Pitäis järjestellä niin paljon tavaroita uusiin paikkoihin ja entisiä lahjoittaa kirpparille. Itte en jaksa järkätä kirpparipöytää - mutta tunnen yhden mummelin, joka pitää pöytää- lahjoitan hänelle vanhat tavarat.

Tänään oli alavatsassa outoja tuntemuksia - tunsin, että vauva on pää alaspäin, peppu oikealla kylkiluiden alla. Mutta sitten joku erittäin kipeä ja kova oli tuolla vasemmalla alhaalla. Mikä se sinne niin vihoittelee? Samoin tunsin erittäin voimakasta paineen tunnetta peräsuolessa. Ei kai tässä ala vauva syntymään ennenaikaisesti? Onneksi huomenna kontrolli äitiyspolilla, ei tartte kauan jännittää.
 

Yhteistyössä