Toukomurut 2014 ~ Maaliskuussa

Poca: Itsellä on tehnyt niitä kivuttomia supistuksia jo viikolta 15 lähtien. Ja sitten sellaiset kivuliaammat supistukset (kun puristaa alaselästä/ alavatsasta napakasti ja sattuu menkkamaisesti) alkoi joskus rakenneultran jälkeen rv22-23 paikkeilla. Edellisetä oli sama homma, syntyi sit 37+1 (silloinkin olin sairauslomalla yli 2kk) Nyt ei ainakaan vielä ole kohdunkaula lyhentynyt tms. Edelliseltä alkoi lyhenemään supistusten seurauksena ennen rv 30 muistaakseen.. en ole ihan nyt varma.
 
Poca, mullakaan ei supistuksia tule juurikaan, joskus tuntuu että vatsa kiristyy jos kävelee lenkillä liian rivakasti, mutta noitakin tulee tosi harvoin. Se kiristyminen on kyllä sen verran kovaa ettei voi jäädä huomaamatta, itse olen siis myös ensikertalainen. Kyllä niitä ehtii sulle vielä tulla, eihän tässä nyt vielä ihan loppusuoralla olla :)

Potkut tuntuu selkeesti kylkiluiden alla, peipe on siis jo suurinpiirtein oikeinpäin (kertoi neuvolantäti) ja tunnistan vatsan läpi kummalla puolella selkä milloinkin on. Liikkeitä tuntuu kyllä alhaallakin mutta eivät ole niin teräviä kuin potkut. Välillä tuntee jalkapohjankin kun tää oikein jumppailee ja venyttää pitkäksi itsensä.
Meni kyllä pitkään että opin tunnistamaan mikä on mikäkin osa, tammikuun alun neuvolassa en osannut vielä yhtään sanoa kuinka päin tuolla majaillaan. Silloin oli vielä viistossa mutta nyt on jo suoremmassa.

Jäin tosiaan kesälomalle jo ja tästä suoraan äitiyslomalle 27.3. Raskauden takia en ollut kertaakaan töistä pois mutta halusin jäädä mahd pian lomailemaan kun siihen kerran oli mahdollisuus.
 
Mulla esikoisen aikaan tuntui kyllä harkkasupistuksia mutta sitte niitä kivuliaita ei vaikka olin täysin auki sairaalaan mennessä. Jälkikäteen sitten vasta selvis kohdun kaksiosaisuus, jonka takia en tunne supistuksia ilman lääkkeitä...
Jännittää nyt sitte tää tuleva synnytys kun raskaus on ollu ihan erilainen että tunnenko taaskaan mitään ja koska tietää sairaalaan lähteä... :p heh tää varmaan syntyy kotona vessaan :D
 
Iltaa arvon mammat :wave:

TErvetuloa uudet taas, mahtavaa ku tulee viä väkiä lisää =)!

potkut tuntuu vuoroin alhaalla ja vuoroin kyljissä. mutta väittäisin että ei vielä ainakaan ole asettunut oikein päin tuonne. pääsääntöisesti tuntuu sellanen tennispallo tuos keskellä ylävatsalla ja väittäisin sitä pääksi. toki ei vielä kiire ole kääntyä mutta kääntyis jo :kieh:

Supistuksia menee ja tulee ja jotenkin päivä päivältä muuttuvat tuntuvammaksi. varsinkin jos on tehnyt enemmän kyykistelyjä, kävelyä kanteluja ymv. mutta vatsan kovottelut supistuksista erottaa kyllä.

tänään tuli päätökset äityspakkausesta ja -rahoista aika nopeasti postiluukus kun viikko sit kävin viemäs :D äippäraha mini minimillä kuten uunailinkin 23,92/päivä miinus 20%. viikon sisään varmaan pakkaus postissa, nyt vaan on sormet ja varpaat ristissä että saisin tän 2014 pakkauksen, sitä kuulemma jaetaan jo =)
aloitin tänään vauvan tavaroiden laittamisen kaivamalla kaikki laatikot ja pussukat mitä oon säästänyt ja lajittelin sitten koon mukaan pahvilaatikoihin tietysti ensimmäinen koneellinen 50-62cm vaatteita pesty varaston pölyistä :heart: ja voi kyllä tuli tunteet pintaan ja jotenkin konkretisoitu entisestään =') tuos mitä katselin niin ainut mitä puuttuu niin on vaipat kutakuinkin =) ja itselle kans :LOL: oli kyl ihanaa hypistellä kaikkia ja muistella vaikka sainkin tuntuvat supistukset palkinnoksi.

alkuraskuden oireista tai siis niiden palaamisestakin tais olla puhetta ja mulle on tullut jonkunmoinen väsy. toki valvominen on tullut kuvioihin taas kerran.

hengästyminen onn ihan jotain hirveetä mutta johtunee siitä korkeasta alapaineestakin sekä tietysti kohtuhan on nyt korkeimmillaan. on vaan hirviä tunne kun kädet puutuu jja ihan kun ois maitohapoilla kun oikein paha hetki.

mut nyt mä nostan jalaat sohvalle ;)

Saspa ja tirriäinen 31+6
 
Sairaslomista Sain nyt sairaslomaa äitiysloman alkuun, 28.pvä alkaa äitiysloma. Jotenkin tuli helpotuksen huokaus, että ei tarvitse enää jännittää, minä päivänä on työkykyinen ja minä päivänä ei. Olen ollut sairaslomalla raskauden takia aikaisemmin 1,5 vkoa ja viime viikolla muutaman päivän. Lääkärissä käynnit 1/krt/kk:ssa on myös olleet saikkupäiviä pitkästä matkasta johtuen.

Jos olette sairaslomalla ja teillä on muita lapsia - niin viettekö ne edelleen hoitoon vai onko lapset teillä kotona? Me sovittiin jatkossa 2:den päivän viikkohoito. Saan edes muutamana päivänä levätä luvan kanssa.

Taysistä neuvoivat, että voin synnytyksen yllättäen alkaessa mennä lähimpään aluesairaalaan, josta ne ohjaavat minut sitten tays:n. Minulle pitäisi olla suunniteltu sektio, mutta viimeisimmässä epikriisissä lääkärit olivat maininneet alatiesynnytyksen. Mietin, että pitääkö minun aivan erikseen soittaa vielä tays:n että korjaavat asian, jos sinne kiireissäni ennen aikaisesti joudun.. Nimittäin alatiesynnytys ei tule minulla kysymykseen.

Ensikertalaisille: asia mitä en itse tiennyt enkä osannut ollenkaan varautua oli suuret suuret terveyssiteet, joita tarvitaan synnytyksen jälkeen vielä jonkun aikaa. Minulla ei ainakaan koskaan ole tarvinnut aikaisemmin eikä sen jälkeen niin suuria suojia, kuin synnytyksen jälkeen. Samoin liivinsuojuksia, jos imettää, sitä maitoa tirsuu toisesta nännistä jopa kaaressa kun toisesta imettää. Yksi tärkeä hankinta on myös nännirasva. Oisko sitä saanut apteekista... Minulla meni nännit niin kipeiksi ja ns. verille, kun imetys alkoi. Ainoa millä ne korjaantuivat oli se rasva. Ajattelin sen takia kirjoittaa noita ylös, koska itselle tuollainen tieto olisi ollut hyväksi etukäteen...
 
Skaardie, meilläkin just 4vee esikoinen pääsee kevätlomalle isovanhemmille :) On huippua kyllä kaikille osapuolille....!

Tänään tuli sitten se eka voimattomuusitku, pitkällehän tässä päästiinkin. Periaatteessa kaikki on hyvin, mutta tuntuu tai tuntui siltä, että minä EN jaksa ja minä EN pysty. Töissä on kamalasti kasautuneita hommia, osa sattumalta ja osa sen takia, että yritän "putsata pöytää" ennen lomaa. Selvis, että pomo oli jakanut mun töitä kahdelle sijaiselle, kun työmäärä on sen verran massiivinen! Tuli olo, että hittoako mun oletetaan sitten jaksavan tässä kondiksessa tehdä se työ itse tällä hetkellä... Viikonloppuna on esikoisen synttärit ja kovasti haluaisin niihin satsata, enkä potea työstressiä. Siinä kun sitten makasin iltapäivällä sängyssä itkien (itsesäälissäni naurettavana pyörien), mies ihanasti kysyi, että soittaako hän mun pomolle että oon loppuviikon pois. Tuli tosi hyvä mieli, että vaikka nää mun ongelmat oikeesti aika vähäisiä onkin, niin että niille ei naurettu vaan tuntui että toinen ymmärtää oloa. No ei soitettu pomolle, ehkä aamulla taas elämä sujuu paremmin :ashamed: Johan tuli taas avauduttua...

Supistuksia tulee usein ja välillä (ei joka päivä) melko kipeitäkin. Kaikki vääntäytyminen, vaikka autoon tai sängyssä asennon vaihtaminen, on hankalaa. Mulla maha on tossa ihan edessä ja kunnon pallo, aika alhaalla, paljon alempana ko viimeksi. Minä oon siis välttynyt niiltä keuhkoja ahdistavilta potkuilta, enemmän kylki navan korkeudella ja vähän alempana saa osumia :) ja en tiedä miksi, mutta ei ikinä vasen kylki, vaan oikeaa täällä hakataan ja välillä pusketaan sitä kilpaa - beibe luulee tulevansa sieltä ulos ja minä työnnän vastaan, kun tuntuu inhottavalta muuten.

Neuvolassa ei ihmeitä, painoa se 600 lisää/viikko, mulle ei edes isoin lukema mitenkään. Viime kortissa karuin luku viikkoa kohden oli 2100 :D Ei ihan tavoiteltavaa... Verenpaineet ja Hb alhaalla niinkuin olleet koko ajan. Sf-mitta ok, ja kasvuseurannassahan mä käyn jo jokatapauksessa.

Paljon jaksamisia meille kaikille, loman alku on monella tässä käsillä :heart:

sallamaria 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Nuutti aloitit kyllä hyvän aiheen tuosta ensikertalaisille aiheesta ;-) siis olen samaa mieltä että se siteiden menekki on sit paljon!! Varsinkin ekat pari viikkoa. Ja oman kokemuksen jaan vähän jatkoksi että ei kannata mitään muovi siteitä ottei mitään pirkan omia joista valuu ylittd. Itse koin parhaimmaksi vuokkosten yö siteet. Ei hinkkaa. Ja sen voiteen nimi oli lasinoh muistaakseni mä sain sitä vieri hoidossa viimeksi niin että otin kotiin sit loput ja pärjäsin sillä pahimman yli kunnes rinnat tasaantu.
 
Bepanthen (voide) toimii myös ja sitä ei tarvi pestä pois ennen imetystä.
Mulla on ilmeisesti joku sideallergia, joten käytän kestoyösiteitä jälkivuodon ajan.
Se mitä täytyy kans muistaa on varata särkylääkettä, ne jälkisupistukset vie muuten pian voimat...
 
Nuutti sairasloma ja päiväkoti meillä poika on nyt päiväkodissa 4-5h päivässä eli osapäiväisenä. Toisaalta jo ikänsä vuoksi vähän vajaa 6v, ei oikein viihdy koko viikkoa kotona, vaan kaipaa kavereita. Ja on lisäksi erityislapsi, joten lastenlääkärin suosituksesta pidämme päiväkodissa vaikka halvemmaksi tulisi olla kotona.

HyökkäysVaunun kans samoilla linjoilla, meillä bepanthen kävi, oli hyvä niin äidille kuin vauvalle. Samoiten jälkisupistukset yllätti kovuudellaan, siis kun olivat samalaisia kuin synnytyssupistukset. Onneksi kestävät minulla vähän vähemmän aikaa kerralla ja harvenevat koko ajan. 1g paracetamolilla kuitenkin selvisi melko hyvin. Ja kivahan se on ku maha pienenee sitten niiden ansiosta, muutenhan se on alussa semmonen ihana röllykkä:LOL:

Täälä vihloo koko ajan alakertaa. Taitaa tehdä kohdunsuulle jotain... ens viikolla äitipoli enkä jaksais sitä ennen mitään. Onko muilla tota vihlontaa? Ei siis häpyluulla tai lantiossa, vaan tuolla syvällä sisällä? Siis alakerrassa:LOL: tulikohan tarpeeksi epäselvästi selitettyä....

papumamma 33+1
 
Huomenta!

Papumamma: minulla kyllä on vaihtelevasti noita vihlomisia tuolla alakerrassa.. ne on tosi ilkeitä, oikeestaan minusta tuo vihlonta on ennen synnytystä se ilkein tunne :( Mut yleensä niitä tulee kerralla vain muutama. Ja huomaan että silloin meinaa jopa jännittää, että koska seuraava vihlasu tuleekaan!

Nuutti79: Meillä esikoinen on koulussa 3:lla luokalla, ja nuorempi poitsu (kuukauden päästä 6v) on 2-3 päivää/vko hoidossa 6h per päivä. Itsellä kun on vielä aika rajoitettua tuo liikkuminen.. toissapäivänä olin pojan kanssa pihalla.. sählymaila kädessä.. laitettiin maalit tuohon pihatielle ja laukoiltiin.. köpöttelin mitä pystyin :) poitsun mielestä oli ihan hnyvä peli! :heart::heart:
Nyt näyttäis taas olevan sellainen aamu, että supistelee vähän väliä napakasti.. vihloo alakertaan ja liikkuminen on todellakin k-ö-p-ö-t-t-e-l-y-ä :| Jospa koittaisin istuu tuonne keittiön puolelle..ja ommella parit pussilakanat vauvalle.. kovalla istuminen ja vielä sillein "asennossa", ei kyllä houkuttele.. kahotaan.

By the way: eilen tuli postissa imetysliivit.. aivan ihanat päällä!!! sellaiset mukautuvat; kun maito nousee rintoihin ja kuppikoko kasvaa, niin nää venyy sen mukaan. Oli kyllä mielestäni aika hintavat -> 49.95€. Mut tykkään!!! :)

Äippä ja tyty 29+4
 
Täälläkin saatu ä-pakkaus, tuli viime vkolla ja malli 2014 -tyytyväinen olen, että otin, vaikka kolmas jo onkin.

Kävin tänään saamassa anti-D -piikin, selvisi, että kun minä olen Rh-, niin vauva onkin Rh+, ja toinen piikki sitten syntymän jälkeen.

Tässä raskaudessa olen ollut onnekas, sillä olen aika hyvin pystynyt lenkkeillä tänne asti, eilenkin vetäisi reilun tunnin reippaan lenkin ja hyvää teki, vähän kyllä jo kovettaa välillä vatsaa ja selkä ei lenkkeilystä tykkää, mutta toistaiseksi on hyöty ollut kiusaa suurempi.

Mulla tuota vihlontaa tulee, jos teen liian pitkän lenkin tai on "sutinaa" miehen kanssa -ja on muuten ihan tosi tuskallinen olotila, tuntuu, et vain kylkiasennossa makoilu auttaa siihen vihlontaan. Muistelen, et tuo vihlonta jatkui vielä synnytyksen jälkeen, en tiedä, liittyiskö lantion tai kudosten löystymiseen synnytystä ajatellen?

Viime hetken hankinnat (imetysliivit, vaipat, jättisiteet, tutit, tuttipullot, bepanthen, kosteuspyyhkeet, liivisuojat yms.) pitäis tehdä ä-lomalla, ja vauvanvaatteet vois tietty pestä ja koota hoitopöydän -hitsi, nyt alkaa tuntua, et aika rientää, enää 2vko +1 päivä ja ä-loma alkaa.

Mielenkiintoista muuten istua kohttorituolissa, kun herra on parkkeerannut itsensä tänään aika alas:D

Ollakovai...? ja poitsu 32+1
 
  • Tykkää
Reactions: Saspa
täällä kans tuo vihlonta ollut jokapäiväistä. musta tuntuu että se ois ihan kohdun sisäsuulla se vihlonta siis. joku ne on nimennyt sukkapuikko kivuuksi. toisaalta hienoa kun on että tietää että siellä jotain tapahtuu mutta sitten toisaalta rajoittaa aika paljon tekemistä ja touhaamista.

viime hetken hankinnat on tääl kans ollut nyt mieles ja sen takia aloitinkin jo tuon vaate rumban että voi vähän kartoittaa =) kirppareilla kun kuljen paljon lasten kanssa niin siellä on tosi paljon kaikkea mitä vaan voi kuvitella ja halvalla. pitäis kans lähtee oikeen liivi kaupoille että löytyis se oikia malli itsellekkin.. imetysliiveistä saa ottaa ainakin sen 2 kokoa suuremmat ja tekis mieli ostaa nyt sit nykyisen koon imetysliivit koska se maidon tulo sitten jossain vaiheessa kumminkin tasaantuu vauvan tahtiseksi. sit mun pitäis käydä ostamas pinnikseen patja, ajattelin panostaa siihen nyt ja ostan vähän paremman. aluksihan tirriäinen nukkuu joko äitiyslaatikos, vieres tai vaunuis mut sit jatkoo ajatellen.

aika[/Btosiaan rientää. vaikka mäkin olen kotona niin virallinen mamma loma alkaa kans tän kuun vipa päivä jo! tuli itsellekkin vähän sellainen kauhistus olo että näinköhän kerkiää kaiken tekemään tän arjen pyörittämisen sekä supistuksen ja muiden olojen keskellä mutta jos sitä nyt pikku hiljaa täs nyt laittaa ja siivuaa. mun tsäkällä täs kumminkin käy niin että 42+ mä täällä olen kukkumas yhtenä palana :LOL:

ollakkovai..?lle piti kommentoida tuosta rh:sta että onneksi se nyt saatiin selville mutta ihme kun ei aiemmin? ja sit tuosta istumisesta että i so feel you :D istun lattialla täs kun oon noita pyykkejä viikannut ja laittanut niin tuntuu kun vauvan peppu painaa häpyluuta ja kolottaa. liikkeelle lähetminen on jotain ihan järkyttävää :S
 
vihlonnat, supistukset jne. Sellasia "sukkapuikkopistoja" tulee silloin tällöin ja mahan kiristymisiä, mutta supistuksia ... ööö... joko en noteeraa harkkasupistuksia tai niitä ei tule. Eilen aiheutin varmaan pari ihan kivuliastakin, esikoinen oli hoidossa päivän ja mitäs minä teinkään kun "yllättäen" oli vapaapäivä: siivosin koko talon, lenkkeilin, pyykkäsin... Ihan hyvältä tuntui siinä. Mutta illalla ei voinutkaan muuta tehdä kun sohvalla maata, kun pelkkä seisominen alkoi supistaa. Siltikin vielä tuntuu siltä, ettei tää vauva tule kuin käynnistämällä, sen verran erilaista verrattuna esikoisen odotukseen - vaikka eihän ihan suoraan voi vertailla, kun raskaudet voi olla hyvinkin erilaisia.

TAYS kirjaukset ehdottomasti suosittelen soittamaan perään... ne kirjaa siellä joskus ihan mitä sattuu ja kuitenkin niiden tekstien perusteella sitten myöhemmin katotaan, että mitäs aiemmin on tehty.


30+3 (mihin tää aika menee?)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos nuutti, kun aloitit vinkit ensikertalaisille ja kiitos muille listan jatkamisesta :)
Jotenkin ajattelen, että tässä on vielä aikaa hoitaa asioita, hankkia tarvikkeita ja pestä pyykkiä. Vaatteita en ole ostanutkaan kuin pari kappaletta ja odotan niiden pesun kanssa äitiyspakkauksen tuloa. Luulen, että minun tuurilla menee pitkälle yli ja on vielä super iso : /

äitiyspakkausta odottelen malttamattomana, mutta oikeastaan toivoisin vanhaa pakkausta. Viikon sisällä pitäisi tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Ensikertalaiselle Suurten yösiteiden lisäksi - varatkaa pyyhkeitä sänkyyn. En tiedä tuleeko kaikille niin älytöntä hormonaalista hikoilua kuin itsellä synnytyksen jälkeen oli, mutta nukuin varmaan kuukauden pyyhkeen kanssa. Paljon mukavampi kuin kosteat lakanat.

Itse en osannut imettää makuultaan, kun tosiaan oli "suihkutissit" vaikkakaan ei ois siitä tissistä tullut niin lujaa mistä imetti niin toista oli vaikea saada järkevästi... Niinpä nyt toista ajatellen hommasin imetystyynyn, jota jäin kaipaamaan sairaalasta. Oma iso pehmeä rentoilutyyny ei tähän oikein ollut niin hyvä kuin ihan oikea napakka imetystyyny. Mutta tästä on monia eri kokemuksia, suosittelen testaamaan kuitenkin!

Itse en ainakaan ihan lapsen syntyessä ollut ehtinyt sisäistää esim. sitä, että tuttipulloja voi tarvita, vaikka imettäisikin: ylimääräisen maidon voi lypsää talteen ja mies voi antaa pulloista, jos lapsi vaan suostuu sekä pullosta, että rinnasta syömään. (antaa hieman enemmän aikaa äidille tarvittaessa). Mutta, jos imetyksestä on kulunut normaaliaika (mulla se oli n. 3-4h) niin jollei ehdi lasta syöttään, on pakko lypsää, rinnat täyttyy ja on ikävää itselle, jos ne pakkaantuu. Ja sitten sitä vasta suihkuaakin.

Jos vauvan peppu punoittaa vaippaihottuman vuoksi, niin ennen kuin lääkäri määrää siihen mitään sieni-/antibioottirasvoja jne. niin kannaattaa kokeilla jättää peppupyyhkeet pois ja pestä pelkällä vedellä + rasvata bepanthen voiteella.

Äitini vinkki, jota mekin noudatettiin: ensimmäiset 2kk lapsella myssy päässä aina oli kesä tai ei. Suojaa korvatulehduksilta. Piti paikkansa tai ei, mutta minulla ei ole koskaan ollut korvatulehduksia eikä lapsellakaan, ehkä rakeenteellinenkin kysymys.

Ja sitten...raskaana ollessa tulee jo neuvoja, mutta ensimmäisen synnyttyä tuntuu ettei mitään muuta voi keskustellakaan sukulaisten kanssa kuin "ootko tehny näin ja näin?" ja "ei silloin kun omat oli vauvoja...". Oppikaa sulkemaan korvanne ;)
 
Tänään oliki neuvola joten ensin tiedot siitä
Paino: +955/vko
RR: 109/62
Pissa: HIeman proteiinia
HB:88 edelleen
Sf-mitta: 27cm
Tarjonta: Rt
ja sikiön syke vaihteli 180-145,jumppatuokio vissiin oli menossa :D

Täällä närästys vaan pahenee:/ viime yönä otin Rennien mistä ei apua ja lopulta hain toisen tyynynkin mutta ei siitäkään apua ollut..Oliskohan apua jos ei illasta söisi mitään? Mut sitten tulee yöllä nälkä :kieh:
Päätä särkee usein eikä ruokahaluakaan oikein ole..Toivottavasti ei kuitenkaan ala kehittämään raskausmyrkytystä.Viimeisimmän kohdalla oli samaa vikaa ja ihme valoja silmissä mutta ei noussut paineet ja proteiini tarpeeksi että olisi myrkytykseksi luokiteltu..
Myös tuo raivotarjonta tuli vähän yllätyksenä mutta kai se on sitten pää mikä tuolla alhaalla heiluu kamalasti,potkut tuntuu navan kohdilla,kylkiluut jäänyt toistaiseksi rauhaan :p
Missä teillä muilla liikkeet tuntuu?

Avantasia ja viikari 30+3
 
Tulin poksumaan ja kertomaan,että Nuutti79,täällä myös kohtalotoveri:lääkäri määräsi minutkin jo sairaslomalle,kun tuota vauvan vointia seurataan nyt tehostetusti.Herättää vähän ristiriitaisia fiiliksiä,mutta oikeastaan nukuttu yö selvensi ajatuksia:kaatuuko se maailma oikeasti siihen,jos jään kaksi viikkoa aiemmin lomalle?No ei.

Vähän haikeana järjestelin toimistoani tänään,mutta hei:jatkuuhan se työelämäkin taas ennemmin kuin sitä huomaakaan.

Hankinnoista.Itse liputan hyvien imetyssuojien nimeen.Niitä kului,onko vinkkejä mistä hyviä valmiita,kankaisia?Itse ostin ennen Prismasta,mutta nyt ei ole enää.Ja vinkki:toisilla ne kertakäyttöiset jää kiinni,myös minulla.Voi sitä tuskanrepäisyä!

Allekirjoitan myös nuo kaikki edellämainitut.Lisäksi vauvaöljyä olen käyttänyt alusta asti tarpeen tullen kylvetyksen yhteydessä.Ja se amme täytyy minunkin hankkia.Ja ehkä uusi hoitopöydän pehmuste.Pieniä vauvan vilttejä meillä on aina ollut useita:ihana kietoa pieni vaikka päivätorkuille.Toimii iltaunille myös kevyesti kapalotettuna,jos tarvetta on.Tosin nythän meillä on kesävauvat!Ainakin tätä menoa:ulkona sataa taas vettä.

Mea ja tyttönen 31 poks
 
Vielä siitä muiden lasten hoidosta.Mielestäni jokaisella on omat ratkaisunsa,ja ne pitää tehdä tilanteen mukaan.Meillä on kokopäiväsopimus ainakin vielä ensi kuun,koska meidänhän piti olla töissä.Koska minun sairaslomani tuli nyt tosi yllättäen,en oikeasti tiedä,miten teen.Täällä päin hoitosopimusta ei voi noin vain muuttaa,joten vien tai en,maksan joka tapauksessa.Raha ei ole tärkeintä,mutta toisaalta neuvolassa sanoivat,että sairaslomalla täytyy myös levätä!

Ehkä teen niin,että katson muutaman päivän ja päätän sitten vaikka päiväkohtaisesti...

Toukokuussa lapset aloittavat joka tapauksessa piiitkän kesäloman.<3
 
Mea sain näytekappaleet imetyssuojia mollavauvalta, vaikuttivat hyvin imukykyisiltä, tosin hieman suurikokoiset minusta, mutta varmasti suojaavat :) Toisaalta ei oo varmaan vaikeita tehdä itsekään, käy ostaan "kestovaippakangasta" uloimmaksi liiviä suojaamaan, jotain imukykyistä välikerrokseksi ja sitten jokin mukava pehmeä ja pesun kestävä kangas ihoa vasten.
 
Vinkiksi kankaisiin liivinsuojiin: oon ommellut niitä ja mun mielestä kaks parasta versioo ovat

1. Ihoa vasten coolmax-kangas tai kuivaliinakangas nimellä myytävä, imeväksi osaksi bambua, sitten kestovaippakangasta eli ohut PUL-kangas. Jotkut PUL-kankaat on tosi liukkaita, niin oon joskus laittanut vielä jonkin tavallisen, vaikka flanellin siihen päälle, ettei suojat seikkaile liiveissä mihin sattuu. Tuo coolmax on kyllä hyvä ihoa vasten, vaikka olis mitä rasvaillut, niin ei jää kiinni!

2. Vaihtoehtona oon vaihtanut vettäpitävän PUL-kankaan fleeceen. Fleece pitää ja jonkun verran kosteutta ja nämä suojat lämmittävät hyvin. Ja pysyy hyvin paikallaan. Mutta ei kyllä sovi ihan suihkutissivaiheeseen, silloin se PUL on aika ehdoton.

Eikä oo vaikeita tehdä, jollain teippirullalla tms oon piirtäny vain kankaat täyteen ympyröitä ja saumuroinut tai vetäny siksakilla reunat yhteen. Ja näitähän saa vaikka mistä nettikaupoissa, vaikka missä väreissä. Suosittelen! Ja myös minä liputan kankaisten jälkivuotosuojien nimeen, ei houkuttele yhtään ajatus kulkea monta viikkoa muovit pöksyissä :LOL:

Huominen kotona, tänään tarvi puuskuttaa kesken oppituntien supistusten kanssa sen verran hyvin, että mulle riitti. Ensi viikon katson sitten erikseen, voipi olla että jo yksi päivä lepoa auttaa (myös henkisesti). Ja juu, esikoinen todellakin menee huomenna tarhaan. Kun juhlivat vielä hänen synttäreitäänkin siellä :heart:
 
sokerirasituksesta selvitty (yök, mitä litkua!!) ja tuloksetkin neuvolan mukaan todella hyvät. :)
neuvolakäynneistä on ollut puhetta. Minulla on ollut 4 viikon välein tähän asti, nyt väliä 5 viikkoa, kun parin viikon päästä menen. Kai niiden pitäisi jo alkaa tihentyä? Neuvolalääkärille pääsee kahdesti, jos kaikki on normaalisti. Seuraavalle neuvolakäynnille pitäisi ottaa mies mukaan :)

30+2
 
Iltaa :) kirjoitin pitkät tarinat puhelimella äsken ja jotenkin pomppasin toiselle sivulle ja tekstit hukassa kun takasin yritin :mad:! Noo kokeillaan uudestaan :)

Eiköhän ne neuvola käynnit ala olla jo useammin mutta taitaa olla paikkakunta kohtaista tuokin? Itsellä on ollut nyt useammin ku on ollut niitä lääkäri käyntejä ja seuraava perus neuvola käynti 26päivä ja sit onkin 1.päivä se suuntaa antava koko ultra ja silloin taitaa olla jo 34+4 :O jo! Varmaan siihe 36viikon tuntumaan tulee seuraava neuvola ja siitä viikon välein ellei suostuisi tulemaan jo vauva tähän maailmaan ennen laskettua. :).
Paras tietysti olisi kun pysyisi 37-39 viikoille niin olisi keuhkot valmiina ja muutenkin turvallisemmat viikot. Vaikken kyllä toivo yli aikaasta _taas_.

Tänään saapui äitiyspakkaus ja voi i'm in <3 ja sain tän vuoden paketin kuten toivoin! Lasten kanssa purettiin ja katottiin ja mieli herkistyi kun 6 vuotias kertoili 2 vuotiaalle että tämä on meidän vauvalle =') ja tämä 2 vuotias omalla tavallaan kertoi että äitin mahassa vauva <3
jännä nähdä kuinka suhtautuu sitten kun se vauva on konkreettisesti maailmassa mutta eipä nämä vanhemmat sisarukset ole mustasukkaisia olleet koskaan kun ovat aina saaneet olla mukana kaikes niin raskaus kun vauva ajalla :)

Lasten hoidosta on puhuttu paljon täällä ja luulen että jokainen tekee omat ratkaisut. Mutta ajattelisin näin: raskausaikana ei varmastikaan haittaa ole että itse ottaa vähän rauhallisemmin ja kerätä voimia tulevaan jos se hoitopaikka kerran on. Mutta ehkäpä sitten kun vauva on kotona niin olisi sisarusten myös hyvä olla siinä mukana arjessa mahdollisimman paljon että tulisi hyvä sisarusten välinen suhde ja vanhempi sisarus tai sisarukset eivät kokisi hyljättyksi tulemisen tunnetta. Toki kerta viikossa tutussa hoidos ei varmaan tee pahaa.
Se että se arki vauvan tultua voi olla verrattavissa katastrofin alkeisiin ei haittaa. Se että se ruoka ei ole heti tasan 10.45 lapsella ei maata kaada tai että ne päivä unet nukutaan vasta 13.30 totutun 12 sijaan ei haittaa :) omalla kokemuksella uskallan väittää että ensimmäiset 3kk menee unessa ja rytmien haussa mutta sitten se rytmi löytää oman uoman ja kaikki vaan pikkuhiljaa loksahtaa paikoilleen ja elämä on ihanaa ja hymyilee ;-)

Sairaslomasta kans piti sanoa että turhaan sitä tuskin kukaan saa hakiessaan :-D se mitä työpaikalla ajatellaan on heidän murhe. Tässä vaiheessa näillä viikoilla on turhaa riskeerata omaa tai vauvan terveyttä. Toki jokainen tyylillään tässäkin asiassa.

Innostuin laittamaan loput vauvan vaatteet paikoilleen omalle hyllylle ja pahvi laatikoihi tulevat vaatteet niin on sit helposti saatavissa kun tarvitsee isompaa eikä tarvitse etsiä monesta paikkaa. Muutamat 50senttiset vaatteet kyllä sai onnellisuuden hymyn nousemaan ja paljon 56- 60 senttisiä alkuun tulee tarpeeseen ihan varmasti. Lisäksi kasasin nuo tuplat valmiiksi lasten kanssa. Ihanaa kun rupeaa olemaan kaikki valmiina <3 mä tykkään ku asiat on hoidettu hyvin ja ne on valmiina. Tää on kai tätä pesän rakennus viettiä. :-D

Mutta nyt jos kokeilis nukkua kun taas varmasti saa yöllä valvoa :-(

Saspa ja tirriäinen 32+1
 
MOIKKA!!!

Mulla on enään 7 työvuoroa ennen äippistä että enköhän mie niistä selviä, tämän viikon mulla oli opiskelija vuoroissa ja pääsin fyysisesti tosi helpolla ku se hoiti potilaan kääntämiset yms... mutta takki siltikki ihan tyhjä vuoron päätyttyä ku pitäny niin paljon kertoa/selittää yms...

Huomenna Poksuu jo rv 33 <3 ja maanantaina on heti se kasvukontrilli ultra/lääkäri... Meillä Justiina (11kk) jää minun kans heti kotia ku jään äippikselle. Tuli päätös mammarahoistaki, saan 30€/kk enemmän ku viime vuonna, ootin kyllä isompaa nousua mutta tämä menee aina jotenki näin... :/
Jäbä edelleen poikittain/perätilassa joten minkäänlaisia tuntemuksia ei suuremmin alakerrassa ole, ei paina yms... "harkka"suppareita tulee aamusta iltaan mutta eipä ne varmaan mitään paikoille tehe, yli 5cm oli viimeksikki vielä ultralla, käsikopelolla 3cm, kinni ja kiinteä...

32+6
 
Täälläkin seitsemänä aamuna pitää vielä itsensä töihin saada, niin sitten ei tarvitse enää miettiä jaksaako tsempata vai ei, kun alkaa olla jo hyvin raskas olo - kirjaimellisesti. :)

Eilen illalla ja tänään tuntemukset on olleet vauvan painaessa ja kaivellessaan tietä alaspäin sellaiset, että sehän syntyy ihan just.. :/ Osuu sen verran arkoihin paikkoihin ja niin terävästi, että ei voi kun ihmetellä, miten ihmislapsi ilman puukkoa tai muuta teräasetta voi niin viiltävästi tökkiä..?

Tänään hyödynsin myös Prisman asiakasomistaja päiviä ja kävin satsin vaippoja, siteitä jne, kun niistä kuitenkin sai bonukset ja vielä 15% alennusta.. Huomenna kävisi sitten vielä ajatuksen kanssa tuollaista tarpeellista varastoon..

Ensikertalaisille muistuttelisin, että pakkaavat jotain pientä syötävää ja juotavaa synnärille mukaan. Eräs ystäväni ei tätä ollut jostain syystä muistanut ja valitteli asiaa jälkeenpäin.. Itse pakkasin mukaan esikoisesta pillimehuja, rusinoita ja suklaata, vaikka ei sinne synnärille kukaan varmasti ensisijaisesti syömään lähdekään. Ihan vain sitä silmällä pitäen, että nuo säilyi pakatussa sairaalakassissa huoneenlämmössä (eivät unohtuneet sitten kotiin jääkaappiin kun lähtö tuli) ja järkeilin asian niin, että mitään tuhtia/täyttävää ei kannata syödä (leipää jne.), jos sitten käykin niin että pitää jostain syystä minut nukuttaa. On turvallisempaa tietääkseni, jos ei ole maha täynnä ruokaa. Rusinoista ja suklaasta sai energiaa, ilman että mahaan oikeastaan tuli täytettä ollenkaan.

Skaardie + Pottu 32+5
 

Yhteistyössä