Toukomurut 2014 ~ Maaliskuussa

Töistä,esikoisesta jäin rv27 tai 28 kokonaan pois töistä..Tein kylmävarastossa hommia,nostelua kuului paljon työnkuvaan ja käveltyä tuli useita kilometrejä päivässä..Muuten olisi kyllä jaksanut mut iskias vaivasi ja jonkin verran supistelikin jatkuva nostelu..Mutta nyt siis ihan kotona ollut jo liian kauan :ashamed:
Nienji varo vaan etten ilmesty oven taakse joka päivä tunkemaan vaatetta kun pojan mielestä se oli niin hauskaa :D
Mullakin alkoi vuoden 2010 kesäloma,juhuu :p ja siihen perään 2012 vuoden,sitten mammalomalle:)
 
Lyhykäinen päivitys maaliskuun alkuun.

Viikon saikku loppuu huomisen jälkeen
. Lääkärineuvolassa muuten kaikki ok (paikat kiinni, sf-mitta sen mitä suurinpiirtein keskinmäärin pitääkin, hemoglobiinit ja verenpaine ok.). Selkä- ja mahakivuille taisi löytyä lisäsyyksi pissatulehdus. Pissa meni jo pikatestillä reippaasti seulojen mukaan tulehduksen puolelle ja labrassa sama homma, vaikka vain vajaa viikkoa aiemmin labrassa ei ollut mitään tulehdukseen viittaavaa. Antibiootit tuli haettua ja öiset vessareissut on nyt vähentyneet noin viidestä reissusta yhteen. Myös kivut lonkissa, selässä ja alavatsalla on helpottaneet. Jos olot tällaisena pysyisivät keskiviikkona töihin mennessä, niin mielelläni töissä sen viimeiset kolme viikkoa olisin.

En ole koskaan ollut niitä naisia, joiden mielestä raskausmaha olisi jotenkin erityisen kaunis saati seksikäs (melkein pitää googlata kohta, että mitä se seksi oikein olikaan, kun ei vain mieli ole tehnyt ja kun lonkat ja selkäkin jumittui, niin sinne meni viimisetkin halun rippeet). Ei raskausmahoissa mitään rumaakaan mielestäni ole. Itse koen tämän möhömahan välivaiheeksi ja asiaan kuuluvaksi pakolliseksi pahaksi. Vauvan liikkeet mahan sisällä on mahtava juttu, joista nautin (paitsi, jos potkun kohteena on liki täysi rakko), mutta tämä mahan fyysinen koko ei ole kyllä mulle juttu. Viimeiset viikot mulla on ollut päälimmäisenä kaiken turvotuksen, kömpelyyden ja lisäkilojen alla kaksi toivetta: 1-Kunpa vauva syntyisi turvallisesti maailmaan ja vauva-arki alkaisi rullaamaan + esikoinen suhtautuisi kaikkeen hyvin ja 2: Luoja anna mulle mun vanha ja normaali maha takaisin, kiitos! Tai edes suurinpiirtein sinne päinkin riittää mainiosti. :)

Töistä joku kyseli.
Esikoisen aikaan meni koko raskaus ilman saikkuja ja olot oli hyvät. Ei jomotuksia, väsymyksiä tai muutakaan, joskaan työkään ei ollut silloin niin vaativaa, kuin nyt. Nykyinen työ on istumahommaa toimistossa, jossa on muistettava tarkasti monta asiaa ja pysyttävä koko ajan skarppina. En ala tarkemmin erittelemään, mutta kyseessä siis etenkin aivotyöskentelyn osalta sellainen homma, että lipsumisesta ja virheistä voi koitua paljonkin harmia monellekin taholle, joten puolikuntoisena ei homma vaan onnistu.

Nyt iltapalalle ja unille.

Skaardie + Pottu 31+0
 
Kiitos taas uudesta kuukauden palstasta! :)

Vauvamahasta - mä jostain syystä tällä hetkellä tykkään vatsastani tosi paljon. Se on mielestäni kaunis! :) Toiset voivat olla asiasta mitä mieltä tahansa, mutta itte tykkään. Esittelen sitä miehellenikin, että kato miten ihana vatsa minulla nyt on! :) Pidän välistä töissä sellaisia vaatteita (kireitä) että se oikein näkyy. Vaikka alkuun minulla oli kilojen yms. kanssa ongelmia, nyt olen niitten kanssa sinut.

Ulkopuoliset ovat hanakoita kommentoimaan vatsaa - eilenkin yksi vanhempi rouva kysyi minulta, onko sinulla kaksoset. :) Heh - ei oo. No ne vauvat sitten vissiin tänä aikana kasvaavat vain isommiksi. No niin sitten vissiin... Ehkä ennen on peitelty kasvavaa kumpua loppuun asti kaavuilla.

Olen aikaisemmin tehnyt henkisen päätöksen, että tämä viikko vielä töissä sinnittelyä ja sitten jään saikulle. Tänään sitten iski sellainen vetopois - että jouduin soittamaan päivystykseen. Minulla on perussairaus, joka vaikuttaa olotilaani. Sain lääkitys ohjeistusta ja kehotuksen hakeutua huomenna päivystykseen virka-aikana. Eli taitaa olla työpäivät tehtynä. Työ ei tällä hetkellä vedä - joten ei yhtään haittaa vaikka saisinkin jäädä jo pois. Työhön liittyy liikkumista autolla ja asiakkaisiin aktiivista yhteydenpitoa. Ja jos on tällainen olo, ettei tiedä miten jaksaa/voi olla töissä niin on jäänyt asiakkaille soittamatta ja näin ollen kalenteri huutaa tyhjyyttään.

Nyt nukkumaan, että saan aamulla ensimmäisenä soitettua päivystykseen, jotta saisin kylän ainoan päivystysajan lääkärille... :)
 
Uusi päivä, 28+2, viime yönä heräsin kamalaan vatsakipuun..kivisti ja supisti samaan aikaan. Maha oli loppujen lopuksi ihan sekaisin.. vessaan kipitin ja kylmähiki nousi otsalle, pyörrytti ja vatta sekasin. Lopuksi alkoi vielä oksettamaan, mutta en kuitenkaan oksentanut. Aikani kylppärissä olin.. varmaan 20min (ajantaju jotenkin meni kun huippas..) otin juomista ja menin jatkaa unia. Loppuyö meni ihan normisti ja aamullakaan ei ollut yhtään paha olla tms. Ihme juttu! Toivottavasti oli vaan joku ohimenevä hommeli.

Nuoremmalla poitsulla (melkein 6v) nousi eilen kuume, mutta vain 37,4. Nukahti klo 18 istuilteen nojatuoliin, nukkui pari tuntia siinä.. sit heräsi tunniksi, otettiin särkylääke ja nukkumaan. Nyt aamulla pojalla vointi mitä parhain.. Toivotaan että sekin oli vain hetkellistä :)

Tänään ajattelin käydä kokeilemassa piiiiitkästä aikaa kävelyä.. :) Katsotaan mitä kroppa siihen sanoo.

Mukavaa päivää kaikille!
 
Raskausvatsasta: itse tykkään toisaalta.. mutta siinä vaiheessa kun vatsa hellänä/ liikkuminen sattuu, niin silloin aina toivoisi että pikkuinen syntyisi jo ja saisi "oman vatsan" takaisin.... :) Kömpelyys tavallaan harmittaa ja ottaa päähän :ashamed:inust

Mutta minusta on niiiiiin ihana kun vauva syntyy ihan kesän korvalla: ei ole sitä toppavaatteiden pukemista sun muuta vaan ulkona on lämmin ja ihanaa kun voi olla sitten niin paljon ulkona! Itse olen vieläpä aivan täysin kesäihminen :)
 
mintssi eikös toi 24-25cm oo kuitenkin ihan tossa ala- ja keskikäyrän välillä noilla viikoilla? Ei luulis olevan niin kovin huolestuttavaa, jos käyrien sisällä kuitenkin pysyy?

Mun neuvolakortin takana on tuo fundus-mitta käyrätaulukko, mutta sitä ei kuulemma kaikissa neuvolakorteissa ole. Siis tällainen: Suojaan kaikelta: Lääkärillä vol 3 (napattu jonkun blogista, ei mun kortti :D )
 
hiulu Joo kyllä on vastaavanlainen taulukko. Mutta jää siihen alakäyrälle nyt se 25cm ja 24cm olis sen alapuolella.
Kun nuo aikasemmat on ollut lähempänä keskikäyrää, niin kai se alaspäin kääntyvä suunta oli se huolta aiheuttava asia.
Ja taas toisaalta sanoi että vauva vastaa viikkoja kooltaan käsi kopelolla kokeillen, mutta sf-mitta on jäänyt matkasta. Noh jos se käyrä jatkaa alaspäin menoaan niin kai meille kahen viikon päästä määrätään ultraan meno tai jotain.
 
Kysely: Ollaan hankkimassa matkasänkyä tälle pikkuiselle. Katselin netistä eri vaihtoehtoja ja kahteen vaihtoehtoon päädyin: Koo-Di Pop Up ja Deryan Matkasänky ...jotenkin itsestä vaikuttaa tuo jälkimmäinen paremmalta. Onko teillä kenelläkään kumpaakaan noista/ jollain tutulla, kokemusta? :)
 
Neuvolakuulumisia: Painoa tullut itselle taas ihan kivasti, 700 g/vk. Sf-käyrä oli vähän laskenut, aiemmin oli keski-yläkäyrän välissä, nyt keskikäyrällä. HB oli nyt alkanut pudota, 114. Täytyy varmaan lisärautaa alkaa ottamaan. Muuten kaikki ok.

Marjuska, mulla on siis ens viikolla kasvukontrolli, jossa samalla katsotaan istukan paikka. Mulla oli viimeksi se 1,3 cm kohdunsuulta. Saas nähdä onko liikkunut ylemmäs.

Minä kyllä pidän raskaana olemisesta ja masusta, vaikka välillä onkin aika ahdistava olo kun ei saa kunnolla hengitettyä ja kaikki tekeminen on vaikeaa. Väsymys on alkanut olla taas ihan kunnolla päällä. Jotenkin kotitöidenkin tekeminen tuntuu hankalalta ja väsyttävältä. Mutta kiva on kasvattaa vauvelia masussa ja tuntea liikkeet. Odotan myös kovasti kevään ja auringon paisteiden tuloa, jotenkin ajattelen että sitten mielikin virkistyy ja vielä ennen vauvan syntymää täytyy keksiä jotain kivaa tekemistä yhdessä perheen kanssa. :)

Juliana ja vaaveli 31+1
 
Täältä myös pitkästä aikaa neuvolakuulumisia:

rv 30+4
paino n. +400g/vk, tosin edellinen oli aamupaino, tämä iltapäiväpaino, joten oikeesti ei ehkä ero noin suuri.
verenpaine: 117/75
turvotus: vähäinen +/-
sf-mitta 29cm (esikoisesta näillä viikoilla jo 33cm, joten ihmetyttää itseä tämä pienempi masu.. vaikka esikoinenkaan ei ollu mikään jättiläinen syntyessään)
sykkeet + 150
liikkeet ++
Asentoa ei sen tarkemmin alettu arvuuttelemaan, kun tyyppi heittelee volttia minkä kerkee, mutta poikittain taitaa olla yleisin asento, myös tyyppi hengailee paljon peppu alaspäin. toivotaan, että tajuaa kääntyä :) Onneksi on vielä hyvin aikaa etsiytyä oikeaan asentoon.

vähän ihmetteli sykkeen liiallista tasaisuutta, mutta kun neiti alkoi potkimaan ni totes, että tai vaan äsken olla uniaika :D

Harjoitussupistuksia tulee päivittäin, masu kovettuu, mutta kun on kivuttomia ni en oo jaksanu olla huolissani. 2 vk päästä seuraava aika ja sain jo huhtikuun alkuun neuvolalääkärinkin ajan.

Muutenkin siis kaikki ihan ok. 2,5vk päästä täällä aloitellaan jo lomailu.. tai no, opiskelut päättyy, mutta virallinen äitiysloma alkaa 1.4. :)
 
Täällä lomaviikko ja flunssa päällä -pöh ja pöh, olin niin ajatellut nauttia tavallista pidemmistä lenkeistä ja ulkoilusta lasten kanssa, mutta haaveeksi jäi:mad: On kyllä niin vetämätön olo että, kun kaikki kyykkimistä ja kumartelua vaativat kotityöt muutenkin väsyttää ja tuntuu tukalalta niin nyt tää olotila on potenssiin kymmenen. No, jospa sit ä-lomalla olis terve..

ä-raha päätös tuli eilen ja kyllä ei voi kuin ihmetellä tuota kela-matematiikkaa, nyt oli tuloista vähennetty ties mitä, että se summa, josta pvraha lasketaan saadaan mahdollisimman pieneksi. Vaan annapas olla, jos hakisin jotain sellaista tukea, jossa on tuloraja niin eipä noita vähennyksiä silloin tehtäis. No meillä on kyllä ihan hyvä taloudellinen tilanne, että ei pitäis kyllä valittaa, mutta joskus tympii tuo kelan logiikka, verottajasta nyt puhumattakaan.

Mä kyllä periaatteessa nautin raskaudesta, mut nyt alkaa tään vatsan kanssa olla kyllä hankalaa -esim. lasten kanssa ulkoillessa on aika vaikeeta tehdä itse mitään, kun kyykkiminen ja kumartelu tuntuu pahalta ja talvivaatteet ahdistaa. Onneks tulee kevät, niin alkaa pikku hiljaa pärjätä vähemmillä vaatteilla, helpottaa oma oloa eikä tarvitse hiki päässä lapsiakaan pukea:)

Ollakovai...? ja pikku mies 31+0 poks
 
KELA:sta niin olin kyllä erittäin yllättynyt kun sieltä joku ukko soitti eräs lauantai(!?) ja kovin tuntu olevan huolissaan minun päivärahasta kun oli tuossa muutaman viikon lomautus, että se on pakko laskea siinä kun ei ollut tarpeeksi päiviä. Oikein innostu kun sanoin että voi olla vielä tulossa niin kuulema voidaan se puoli vuotta laskea sitten aikaisemmalta ajalta.. en tiedä sitten kuin nämä sairaslomat vaikuttaa, siirtääkö sekin sitä aikaa aikaisemmaksi vai lasketaanko nämä siihen tulokuukausiin.. ei jaksa edes vaivata päätään, aina sieltä tuntuu tulevan päätökset oli ne sitten kaikkea muuta mitä ite kuvitellu :/

Jahas, tämä rampa lähtee viritteleen ekaa kertaa tuota tukiliiviä ruhonsa ympärille. Toivotaan, että siitä jtn iloa irtoaa :)

Merge_ ja vavva tänään kokonaiset 30+0 <3
 
Kela kyllä tosiaanki osaa tehdä vähennyksiä.... ite joudun varmasn vielä ainaki 2vkoa odottaan päätöstä ku vasta töistä laityovat tiot 72 pvän palkasta, no saman saan ku viime vuonaki vähintään mutta toiveissa ois vähän parempi äippäraha 2012 tulojen mukaan, saa nähä... enemmän ärsyttää verotus ku äippärahaa verotetasn niin kovasti vaikka tulona se on huonompaa ku palkka!!!!! Vielä tasan 3vkoa äippäloman alkuun ja eilen oli tasan 2kk laskettuun :) vielä muutama päivä lomaa jäljellä... ens vkolla neuvola ja seuraavalla vkolla painokontrolli ultra taas, näillä mennään... 31+3
 
Hei!Terkkuja anoppilasta 500 kilometrin päästä!Jotain hyötyä siitäkin,että isovanhemmat ovat kaukana:pääseepähän ainakin kunnolla reissuun ja kauas koti-ja työkuvioista.Mutta näillä viikoilla matkustaminen nautinnollista?NOT...:|

Mutta tänne asti kun pääsi,niin what a feeling!Touhuttiin pari päivää kotihommia oikein huolella ennen lähtöä,on sitten ihana palata takaisin.<3Joku ihmeellinen virtapiikki tuli viimeaikaisten vastoinkäymisten jälkeen,ja tein jopa keväthommista sen inhokin:pakastimen sulatuksen.Me ollaan vasta rakennettu,mutta kiroan aina välillä sen päivän,kun valitsin kodinkoneet ja jätin valitsematta sen itsestäänsulattavan:eek:nnellinen se,jolla sellainen on.:)

Raskausajasta en ikävä kyllä osaa nauttia,kun huoli painaa koko ajan.Mutta rehellisesti sanottuna on myös ikävä omaa kroppaa,omia ihania kevätvaatteita(varsinkin kaikki alaosat!),mutta eihän tässä enää kauan ole.Palkinto mitä parhain.<3

Kiitos teille kommenteista vauvan kokoa koskien.<3Etenkin sallamarian kommentti lämmitti mieltä.

Miten minttsi,onko sinulla joku kontrolli tuon sf-mitan suhteen?Minulla siis sama tilanne,mutta olen aika tarkassa syynissä.Kävin taas eilen käyrillä,ultraan menen heti maanantaina taas.Tarkistetaan siis,että vauva varmasti kasvaa ja voi hyvin.

Kelan päätös tuli tännekin.Työnantaja maksaa 56 päivää korotettuna(en tiedä sotkeeko opettajan kesäloma tätä,luulin sen olevan 72 päivää).Sitten palaan nimellisesti töihin kesäloman ajaksi,jonka jälkeen pitää hakea uutta virkavapaata,jotta saa korotetun vanhempainrahan.Eivät hyväksyneet hakemusta nyt,kun en ole töihin ilmoittanut,kuinka pitkään tarkalleen olen virkavapaalla.

Hei itkuhälyttimet:eek:letteko hankkineet jo?Meillä oli jotkut Philipsit,mutta eivät enää toimi kunnolla.Hankintalistalla ovat,kuulisin mielelläni hyviä vinkkejä!

Mea ja tyttönen 29+6?
 
Äippärahasta Itse taas olen oikein tyytyväinen Kelaan tässä asiassa (monessa muussa en...) tai ehkä vaan on kerrankin osannut pelata korttinsa oikein. esikoisesta kun jäin työttömäksi 59pv ennen laskettua = palkkaan perustuva tuki, mutta varhennettuna. Nyt kun esikoinen vielä alle 3v. niin sama tuki, mutta indeksikorotuksia olivat siihen laskeneet ja voi kuulkaa kyllä lämmittää mieltä kun 18.3 alkaa äippäraha varhennettuna ja maksupäivänä tilille pärähtää 6 kertainen summa vrt. mitä kotihoidontuki on ollu :p Niin ja mullakin on tuo 56pv korotettuna. Ainoo mikä vähän harmittaa, on että tässä kuussa maksetaan sitten vaan kotihoidontukea tuohon 17.3 asti ja äippäraha maksetaan vasta huhtikuun lopulla niin 150eurollako pitäisi se kuukausi sitten selvitä?!

Neuvola Tänään oli neuvola, kaikki suht hyvin, mitä nyt hb ja verenpaine vähän laskussa. No sen tiesinkin, että verenpaine laskee, mutta hb oli yllätys, koska olo on tosi virkeä. Rautaa se mulle tuppasi kouraan, kun hb oli 106, mutta ajattelin nyt kuitenkin kokeilla sitrushedelmillä ja rautapitoisemmalla ruualla, kun maha ei tykkää noista rautalisistä. Verenpaineesta sanoi, että koska heikotukset selvästi liittyy kuumaan ja pitkään jaloillaan oloon niin syy on laskeva verenpaine. Nyt oli 100/56. Sanoi, että varmaan tuntuu olossa jos seisaaltaan on pidempään niin paine voi laskea + kuumuus myös laskee, kun verisuonet laajenee, mutta verimäärä on sama ja silloin jos tuosta vielä laskee niin ei ihme jos heikottaa (lähinnä siis tuo alapaine). Ja mulla oli nyt esikoisen ennenaikaisuuden vuoksi myös ylimääräinen lääkärikäynti, tosin lääkäri oli uusi ja koska kaikki oli hyvin niin tuli vähän sellainen olo, että hän ajatteli "mitä ihmettä sä täällä teet". kontrolliultraa ei nytten sitten tule, vähän pettynyt toisaalta olen, oishan sitä voinut olla kiva käydä kurkkimassa :/

Mutta sitten tuo sf, 24cm täälläkin, käyrä ei nouse niin jyrkästi kun taulukoiden mukaan kuuluisi...mutta ei ne siitä mitään sanoneet. ensimmäisellä mittauksella oli 2cm yli keskikäyrän, viimeksi keskikäyrällä ja nyt vähän alle... Miksi muilla huolestutaan tästä "laskevasta suunnasta", mutta mulle todettiin vaan, että "ihan ok käyrien mukaan kasvaa". Siis on tuo tuossa käyrien välissä, mutta jos suunta on sama niin alle alakäyrän mennään viimeistään kuukauden päästä :O Ihmettelen vaan. Ja tuntuu jotenkin vielä oudommalta, kun esikoisen sf oli 24cm viikolla 27, hällä oli paljon vettä...Tällä tuntuu liikkeetkin niin hyvin, että pelkään, että onko tuota vettä tarpeeksi, painoa kyllä tulee, että kai se vauva kasvaa, koska minä en ainakaan kasva (ei turvotuksia tms.)

29+2
 
Viimeksi muokattu:
Ääk, olenko minä nyt jo huono äiti, kun en muista ikinä noita sf-käyriä enkä niistä ole osannut huolestua. Mulle riittää neuvolassa, kun täti sanoo kaikkeen että hyvä tai ok.

Ei mun päähän nyt muutenkaan mahdu oikein ajatuksia, tuntuu että aivot sulavat jonnekin. Olen alkanut hölmöillä ihan urakalla, esim. unohdan nimiä, paikkoja, asioita, hieron sitkeästi hammastahnaa käsiin ja vatsaan muka kosteusvoiteena, vaikka tahna on täysin eri paikassa kuin ihan erilainen kosteusvoidetuubi. Ja juu, yritin pestä hampaita sillä kosteusvoiteella. Ja sitä rataa.
 
Starwars, samassa veneessä noiden mittojen kanssa. . Just tänään mietin, että pitänee vissin katsoa kortista mitä ne näyttää kun en edes arvata uskalla.

Kohdunpohjan korkeus(?) yksi merkintä viikolta 21.. Ja silloin on lukema ollut 20.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikillehan maksetaan 56pvää korotettuna... Saanko Huilu udella paljon tuo indeksikorotus oli päivälle? 1€,2€,3€ vai jopa enemmän? :) Mieki luulen että saan saman ku viime vuona + mahdolliset indeksi korotuksen, mutta pitää jännätä päätöstä vielä 1-2vkoa...
Mutta sama ongelma se on rahan kans tääläki, ens viikon pe tulee viiminen tili ja eka äippäraha vasta toukokuun alussa... :/

31+4
 
Viimeksi muokattu:
hiulu mulla tais täti olla enemmän huolissaan siinä vaiheessa kun mittasi 24cm viikolla 30+4. Ja jäi käyrien alapuolelle.. Mutta uudelleen mittaili ja mittaili että sai sieltä jotenkin luvun joka ei jää käyrien alle.

Mea28 Ei vielä varsinaista kontrollia, kun käsikopelolla vauva tuntuu normaalikokoiselta. Ainoastaan sf mitta siinä ja siinä alarajalla. 2vk päästä uusi neuvola käynti ja jos siellä näyttää pahalta niin josko se sitten laittaisi jo lähetettä eteenpäin.

Esikoisesta oli kuitenkin 30+0 jo 28cm, niin nyt 4pv myöhemmin mitattu 24-25cm. Mutten itse viitsi hirveästi vielä ressata. Vauva liikkuu paljon ja on todettu normaalikokoiseksi.

Hieman kuitenkin häiritsee, mitä tuo sitten meinaa. : /

mintssi ja rinsessa 31+0 poks poks :heart:
 
Nitta Mulle siis viimeinen palkka maksettu 2011 kesäkuussa, äippäraha alkoi sitten 50pv ennen laskettua (=varhennuttuna voi hakea 31-50pv ennen laskettua, jollei ole sinä aikana työsuhteessa). Eli tuo indeksikorotus on laskettu olettaen paljonko palkka ois noussu näinä vuosina tai jotain...en siis yhtään osannut odottaa saavani enempää kuin 2011.
"Työtulo on tarkistettu päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. " Tuossa päätöksessä ei puhuta tuosta prosentti/euromääräisestä osuudesta eikä 2011 vuoden päätökset enää näe Kelan sivuilla, ei se ero paljon per päivä ollut, varmaan muutaman sentin, mutta tulee siitä hieman enempi sitten per kuukausi. 56 päivää maksetaan korotettuna, silloin kun äippäraha perustuu työtuloon, minimillä ei käsittääkseni tule korotuksia?
 

Yhteistyössä