Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

Voi höh Tuuuli+. :(

Täällä ei mitään kerrottavaa. Viime alkuraskaus meni täysin ilman oireita. Nyt on pari kertaa nipistänyt mahasta. Sain neuvolat varattua.

Seurailen kauhunsekaisesti noita teidän ruokajuttujanne, enkä viitsi edes mainita, miten huonolla ruokavaliolla olen monesti. Edellisen raskauden aikana välttelin ainoastaan alkoholia, raakaa kalaa, kaikkein epämääräisempiä juustoja ja söin maksaa rajoitetusti. Mulla oli myös Hesburger-kausi. :ashamed: Varmaan samalla setillä jatkossakin.
 
Voi ei Tuuli+! Jaksamisia.

Mulla on alkanut pahoinvointi helpottaa ja tietty siitäkin saa jo syyn alkaa epäilemään kesken menoa ynnä muuta kamalaa. Vuotoa tai vatsakipuja ei ole onneksi? Iltaisin onneksi ellottaa, sitä jaksaa iloita niistä pienistäkin ärsyttävistä oireista!

TiputuksestaEsikoisesta olin tipassa vissiin kuukauden putkeen tosin muusta syystä kuin pahoinvoinnista, mutta sen tiedän ja toivon hartaasti ettei sairaalaan tällä kertaa päädytä! Miun on paha sanoa että oliko siitä sillä hetkellä omaan vointiin vaikutusta, kun se oli muutenkin aivan kamala. En jaksanut edes kävellä...tekee pahaa muistella.



Ja anteeks oma napaisuus, mut oon liian väsynyt ja aamulla pitäis mennä vauva uintiin. Haluis vaan nukkua!
 
Tuuuli+ Paljon jaksamisia! Tuolta vauvakuumelijoiden km ketjusta olen itse tänne tullut ja sieltä saa kultaakin kalliimpaa vertaistukea kaikkiin niihin tunteisiin, joita km tuo tullessaan. Ja yrittämään voi alkaa, kun itsestä siltä tuntuu, ei se keho raskaudu jos ei siihen valmis ole.

Vatsan turvotuksesta itse olen huomannut, että aamuisin maha on normaali ja littana ja iltaisin ihan järkyttävä pötsi. Eli iltaa kohden toi turvottelu on pahimmillaan.

).( Mulla on vasta nyt tissit kipeytyneet ja ai jestas, että ovatkin kipeät. Pahoinvointia ei enää ole ollut, minne lie kadonnut, mutta eipä sitä ole muissakaan raskauksissa juurikaan ollut. 17 päivää vielä neuvolaan, jolloin kokeillaan joskos sais sydänääniä kuuluviin. Osaisi sitten ajatella olevansa raskaana.

Hiljalleen mä olen pakottanut itseäni kertomaan ihmisille, että ehkä on tulossa vauva. Vaikka tottapuhuen ei tekisi mieli kertoa kellekkään. Mutta toisaaltaan, jos tässä käykin huonosti, niin eipä tarvi selitellä, miksi naama on niin venähtänyt eikä jaksa olla niin häpipäpi kaikesta.

Ja joudun kaiken tahdonvoimani keräämään, ettei tartu mukaan pieniä potkupukuja, kotiutumisvaatteita ym. tulevalle vauvalle :D Tosi outo fiilis, kun ei tunne oloonsa "raskaana olevaksi", mutta tulokkaalle tulee jo katsottua vaatteita.

Joosukka ja MM 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Poks poks POOOKS!!! 7+0!

Kahdeksannelle viikolle poksahdin tänä aamuna! Pakko oli tulla hehkuttamaan vaikka surullisia uutisia oli taas vastassa täällä! Jaksamisia Tuuuli+:lle ja onnea uuteen yritykseen! <3

Joosukka, mullahan on siitä hauska tilanne, et mulla on ollut vauvakuume jo kymmenisen vuotta pahemmin ja olen aina alennuksista bongannu söpöjä vauvanvaatteita, joten niitä on kertynyt jo semmonen pieni kaapillinen... :D Nyt en ole uskaltanu uusia ostaa vaikka kaupassa tulee välillä vastaan ihania pikku vaatteita. Ehkä sitte puolenvälin jälkeen uskaltaa jo repästä mutta pelkään että sit lähtee vaateostokset ihan lapasesta.

PS. Eilen oltiin illalla syömässä ja juomassa (lähinnä yks meistä) Äkäslompolon Selvässä Pyyssä. Hauskaa on se, että tunnun olevan ainoa jolla on krapulainen olo aamulla, oksettaa ja päätä särkee. Että jos joku erityisesti tykkää krapulasta niin suosittelen hankkiutumaan raskaaks, olo muistuttaa hyvin paljon samaa ja tämän saa ihan ilmaiseksi joka aamu.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Tuuulille voimia ja iso :hug:

Siitä on jo ikuisuus kun oon viimeks käyny kirjottamassa, jotenkin laiskottaa kun on väsy ja huono olo. Täällä on ollut viimiset pari viikkoa tosi huono olo. Oksettaa, närästää, huippaa. Muutamana päivänä on tullut jo itku, että mä en jaksa enää olla raskaana. :D Sitten kun olo helpottaa, tulee olo että mitä mä tommosta meen ajattelemaan, tää varmasti kostetaan mulle ja menee kesken. No onneks ei oo enää niin pitkä aika tonne toiselle kolmannekselle.

Jotenkin mä en enää oo pitkään aikaan pelännyt spontaania keskenmenoa, oon 'varma' ettei se sieltä enää tule pihalle, vaan pelkään että ultrassa selviää keskeytynyt km. En tiedä mistä oon tämmösen päähän pinttymän saanu. :|

Neuvolassa kävin pari viikkoa sitten, oli tosi ihana neuvolatäti siellä, mutta kuulemma ei oo toista kertaa, vaan mun terkat tulee vaihtumaan vielä moneen ootteeseen. Vähän tyhmää, kun ei sitten voi tutustua kenenkään jos on aina uusi. Ultra-aika tuli alkuviikosta postissa, harmittaa kun sain ajan vasta 6.11. Sillon on viikkoja 13+0, olin ajatellut että se olis viikon, kaks aikasemmin. :(

Mun pissahätä on kadonnut johonkin! :O Siis en tunne 'normaalisti' että mua pissattaa, vaan sit kun rakko on täynnä, alkaa sattumaan. :( En tiiä mihin se hädän tunne oikein on kadonnut. Jonkun viikon ollut jo näin. En yölläkään herää vessaan, vaan aamulla on jumalattoman kipeä rakko. : / Kummallista.

Onnea muutes kaikille uusille plussanneille! :flower:

Täytyypäs taas ruveta aktivoitumaan, kun oon aivan jäänyt teidän jutuista. Oon kyllä käyny lukemassa, mutta enhän mä muista mitä te täällä ootte jutellu. :ashamed:

Euphoric & muru 8+3
(piti laskea oikein sormilla, kun aika menee niin nopsaan)
 
Täällä on ollut puhetta paljon ruoka-asioista.. Itse kuulun ehdottomasti siihen koulukuntaan, jotka ottavat nämä "rajoitukset ja kiellot" aika rennosti, uskoen, että turha stressaaminen aiheuttaa enemmän harmia kuin raejuuston syöminen (joka muuten ainakin meidän neuvolan th:n mukaan on ok). Ja huonosti pestyt viinirypäleet eivät varmastikaan aiheuta yhtäkään keskenmenoa.. Esikoista odottaessani en vältellyt oikeastaan muuta kuin maksaa ja raakaa kalaa (ja niitäkin nautin jonkin verran, kohtuudella). Juustoja söin ihan normaalisti, myös pastöroimattomia (ja myös ilman kuumennusta), mutta tällä kertaa aion olla noiden juustojen kanssa vähän tarkempi, kun yksi tuttu sairastui raskaana jokin aika sitten listeriaan (oli tosin saatu ulkomaan reissulta..), niin jotenkin konkretisoitui se, että siihen oikeasti voi sairastua, enkä tietenkään tietoisesti halua turhia riskejä ottaa. Suht rentoon suhtautumiseeni vaikuttaa varmasti myös se, että olen asunut useassa eri maassa, joissa on kaikissa ollut hyvinkin erilaiset suositukset ja rajoitukset raskausajan ruokavalion suhteen. Esim. Englannissa on ihan normaalia, että viiniä juodaan 2-3 lasillista viikossa raskausaikana ja jotkut lääkärit ja midwifet (kauhee oikosulku, kätilökö se on suomeksi?) jopa suosittelevat KOHTUULLISTA punaviinin (siis nimenomaan puna) nauttimista raskaana ollessa. Brittiläisten tiedemiesten/tutkijoiden mukaan siitä voi olla jopa hyötyä raskausaikana. Itse olen kuitenkin välttänyt alkoholia kokonaan raskausaikoina ja niin aion välttää tässäkin raskaudessa (voin kyllä jotain kuoharia lasillisen juoda juhlissa, jos jostain syystä hirveä himo tulisi). Punaviiniä en muutenkaan juo pahan migreenin takia.. Huvittaa myös vähän, kuinka suositukset muuttuvat joka vuosi; 2010 kun odotin esikoista, neuvolasta (siis ihan suomessa) suositeltiin pahoinvointiin tuoretta inkivääriä esim. teehen sekoitettuna. Nyt ekassa neuvolassa tällä viikolla sanottiin, että inkivääri (etenkin tuore) on ehdottomasti kielletty..! ;)
 
LauraAnni, Minä uskon siihen, että syy, miksi suosituksen Suomessa muuttuu on, että tutkimustieto lisääntyy tai sitten sitä ei ole riittävästi nykykriteereille. Inkiväärin kohdalla luulisin, että kyse on tuosta, ettei tietoa ole riittävästi, jotta sen voisi sallia. Suomessa ollaan aika ylivarovaisia, jos joskus on on ollut yksikin tapaus, joka voidaan liittää johonkin ruoka-aineeseen niin se kielletään raskaana olevilta, vaikka olisi harvinaista (kuten listeria). Mutta harvinaisuuksista vielä sen verran, että oma ajattelu on sen suhteen muuttunut - joko tulee tai ei tule eli vähän niin kuin 50/50 yksilön kohdalla, vaikka useimmat eivät saisikaan niin kun mahdollisuus on niin se on.

Ja muuten Englannin alkoholisuositukset huvitti mua vielä jokin aika sitten sillä, että olivat Suomea tiukemmat mm. annosmäärissä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuuulille jaksamista! Onnea jatkoo! Teidän aikanne tulee varmasti pian! :heart:

Kiitos hiulu sea band rannekkeiden suosituksesta! Kävin tänään ostamassa ja ihan niin kuin olo olisi vähän parempi :) Aion kokeilla myös arkena töissä! Kärsin matkapahoinvoinnista muutenkin, joten näähän käy sitte siihenkin vaivaan myöhemmin :)
Tänään on muutenkin ollut parempi päivä: pääsin haaveideni mukaisesti ravintolaan syömään ja söin puolikkaan pasta-aterian hyvin tyytyväisenä! Tosin raastepöydän raasteet taas vähän epäilytti, mutta söin silti... pakasteherneet jätin ottamatta.
Tintti: täällä ihan sama, heti kun on vähän parempi olo alan epäillä keskenmenoa. On tää aika hurjaa elää tälläsessä pelossa ja stressissä yhdeksän kuukautta. Puhumattakaan tietysti sen jälkeisestä ajasta! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Noniin. Täällä uusi liittyjä,elikkä RV 6+1 (kai :D) Kuhuätti,33vee,2 lapsi ja VKS.
Ja ihan paniikissa jotenkin. Mä en osaa yhtään iloita tästä tai siis uskalla,luulen koko ajan että keskenmeno tulee,ihan hysteerinen jotenkin. Enkä tiedä miksi. Masu on ollut kipee,mikä kuuluukin asiaan,mutta silti pelottaa vaan.. huhhuh. :D Oon varmaan kohte ihan sekopää täällä jos tätä menoa jatkuu
 
Tervetuloa Kuhuätti meijän muidenkin sekopäiden joukkoon! :D Välillä on niin onnessa kaikesta ja hiukan kun kivut kovenee tai taukoaa kokonaan niin on varma että kesken on mennyt. :D Voi kun pystyis koko ajan vaan iloitsee siitä et on raskaana...
 
Niinhän se toki on, että suositukset muuttuvat sitä mukaan, kun uutta tutkimustietoa tulee.. Vielä 80-luvulla kun äitini on minua odottanut A-vitamiinia (mm.maksaa) suositeltiin raskaana oleville nautittavaksi runsaasti ja nythän se taitaa olla kielletympien-listalla ja ihan aiheesta toki. Terveitä lapsia onneksi 80-luvullakin syntyi ;)

Yksi ruoka-aine mikä minua taas ihmetyttää, että Suomessa ollaan niin lepsuja sen suhteen, on kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat. Neuvolan suositus ainakin oli, että 3 * 1,5dl kahvia päivässä on ok. Kofeiinista on kuitenkin runsaasti tutkimuksia, että se pieninäkin määrinä (kupillinen kahvia) lisää keskenmenon riskiä. Itse en kahvia juo ollenkaan raskausaikana ja teetäkin (muita paitsi mustaa teetä) kohtuudella. Cokista tulee välillä lasi juotua, mutta siinä on kuitenkin n.4 krt vähemmän kofeiinia kuin kahvissa. Harmi, että Suomesta ei saa kofeiinitonta cokista, cokis on mun "pahe" nimittäin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Huh, minäkin olen ihan sekaisin huolesta... Mulla ei tuon viikolla kärsityn vatsataudin jälkeen ole ollut juuri minkäänlaisia oireita.

Oon koittanut rohkaista itseäni sillä, että kun vuoto ei ole alkanut, pitäisi kaiken olla hyvin. Vielä viime viikolla mulla oli välillä niin paha olla, että itsekin mietin kuinka jaksan koko raskauden ajan. Nyt kyllä kauhistuttaa tää hiljaisuus.

Ensi viikolla ensimmäinen neuvola. Ultraan ajattelin mennä vaan niihin kunnallisiin ja meillä se on vasta reilun kuukauden kuluttua.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Mihin nämä viikot katoaa? Tasan rv 10 tänään jo! :O Justhan mä tein positiivisen testin. Jospa jo parin viikon päästä alkais pahaolo ja väsymys helpottamaan. Ainakin aikaisemmin on niin ollut. Välillä on parempia päiviä, mut tänään oli pakko tulla asioilta kesken pois, ku alko niin pahasti kuvottamaan, etten voinut kuvitellakaan enää ruokakauppaan meneväni.

Ilta oltiin ihastelemassa veljen reilun viikon ikäistä vauvaa. :heart: On ne niiiiiiin pieniä! Ihana aatella, et meilläkin on keväällä pikkuinen, jos kaikki menee hyvin. Tän hetken kuopus tuntuu jo niin isolta, vaikkei hänkään oo ku 1v2kk.

Nukkumaan vissiin pitää lähtä, ku ei silmät enää pysy auki. Ei puhettakaan et jaksais valvoa puolilleöin, niinku normaalisti teen..

Sarriina + pikkuinen tasan rv 10
 
Tuuulille :hug:

Euphoric, sun pissahätäjuttu kuulostaa kovin tutulta, mietin aamuisin, että mikä helkkari on vialla, mut eihän se oo ku täysi rakko... :D

LauraAnni, mä vetäisin ja cokista aivan mitä määriä vain, harmi ku se ei oo ilmasta ja turvottaa ja pilaa hampaat ja...

Nyt on nimimerkit unohtunut, mutta useampi kirjoittanut asuneensa tai asuvansa ulkomailla. Me ollaan keväällä ja palattu Malesiasta ja oon kyllä muutamia kertoja miettinyt, että mitenköhän ruokarajoitukset menisi tai toteutuisi siellä... Ja terveitä lapsia syntyy sielläkin.

Sairaslomaa sain tai jouduin ottamaan, miten sen nyt haluaa ajatella, ensi viikoksi. Mulla on mystisesti lähes oireettomia päiviä, mut sitte on niitäkin, että aloitan kunnon oksentelun jo aamuyöllä. Kun oli tällainen yö takana ja vielä töissä jouduin kesken oppitunnin lähtee luokasta vessaan, tuli mitta täyteen. Kysyin neuvolasta että mitäs tehdään ja nyt sit huilaan viikon. Toisaalta lusmu olo, toisaalta oon äärettömän helpottunut, kun ei tarvi jännittää olemistaan.

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille :wave:
 
Kofeiini joo se taitaa olla niin pinttinyt suomalainen paha, ettei uskalleta sanoa, ettei kannata.... Monissa maissa kai se kehotetaan lopettamaan jo, kun raskautta yrittää, koska voi vaikeuttaa raskautumista, lisätä keskenmenoa, vilkkauta jne. Ihan alkuun en ilman kahvia päässyt ylös sängystä, mutta nyt pelkän maun kuvittelu saa aikaan sellaisen olon, että eipä tee mieli.
 
  • Tykkää
Reactions: LauraAnni
Kuhuätti ja kaikki muut jotka mainitsivat pelosta että menee kesken. Täysin samassa veneessä ollaan :) Itse en esikoisen kohdalla osannut pelätä mitään, olin niin nuorikin :D Tieto lisää tuskaa osuu kyllä tässä asiassa kohilleen.

Perjantain ja lauantain välisenä yönä heräsin, että sänky ja pikkarit ihan märät. Vessassa huomasin, että se oli verta. Voitte kuvitella kuinka kauhuissaan ja varma olin että nyt meni kesken. Päivystyksestä kehoittivat tulemaan aamulla käymään. Noh aamulla olin jo aivan heittänyt toiveet, vaikka verta ei tullutkaan enään. Meidän onneksemme ultrassa näkyi virkeä liikkuva pieni veijari ja sydänkin löi. Nyt olo jo rauhoittunut kun verta ei ole sen jälkeen tullut. Ja uskon/toivon että kyseessä olis etinen istukka tai jotain. Mut se selviää sitten ajan kanssa.

Papumamma ja pikkunen 9+2
 
Tuulille voimia!

Tänää ensimmäinen kerta kun ei tarvinnut sängystä noustessaa juosta vessaa vaikka olo ei olekkaan hyvä.
pikkasen alkannut olo parantumaan. Syödä on voinnut et se pysyiskin siellä,
mitä nyt olluy kuvottava olo aamusta iltaa viel. Yksikin paha haju saa yökkimis refleksin nousemaan :/.

Tiistaina olis eka neuvola vasta <3
innolla sitä odottelen!
Jännää miten tästä on neuvola noin "myöhää" kun muissa ollut eka neuvolat viikoilla 5-6 :)

Mites teidän aamuvoinnit tänään ?
onko helpottannut/pahentunnut?

Ps. Uus himo iski lihapaisteijat ja vesimeloni! Nam! :D
 
Moikka kaikille toukomuruille :wave:

Tuulille suuret voimahalit :heart: kenellekkään tätä ei toivoisi =(

kuhuätti joo et ole ainut :D koko ajan sitä pyörii mielessä että entä jos :S vaikkei saisi

kofeiinista täällä on ollut juttua ja on hullua huomata että kuinka se on jäänyt, minulta joka on juonut kahvai tyyyliin 2 pannua päivässä niin väkisin saan kylässä juotua kupillisen kun en vielä halua tuoda julki raskauttani kaikille. ja siitä minä paljastuisin heti jos jättäisin kahvin juomatta :D

viinirypäleistä olin kyllä lentää persiilleni, tuosta tiedosta että ei niitä saisi syödä :S siis ihan paras "lääke" pahoinvointiin kun pitää saada jotain kylmää. :D

Aamupahoinvointi tai siis koko päivä pahoin vointi on loppunut melkein kokonaan :O joka tuo taas oman huolen mutta luotan siihen että nämä hetkittäiset pahanolon aallot kertovat hyvää. lisäksi väsymys, voisin nukkua vaikka kuinka monta kertaa päikyt. nytkin 9 tuntia viime yönä nukkuneena ja jo nyt voiin ottaa päikyt, olenhan jo reilun tunnin ollut hereillä :DD vaan se nukkuminen ei ole niin helppoa kun tavallaan on yksinhuoltajana muksujen kanssa.

papumammalla oli kyllä kauhun hetkiä :/ hyi olkoon! onneksi selvisitte "säikähdyksellä" =)

omia oloja
kärsin viimeisimmässeä raskaudessa selvittämättömistä alavatsan kivuista siinä määrin että jouduin syömään kuuri luontoisesti litalginia ja nyt on juuri samoja tuntemuksia alavatsalla ja hiipi mieleeni että voi ei alkoiko ne nyt jo :/ kerran piti oikein käydä kipu piikilläkin muttei nekään auttanut kuin hetkeksi..
ostamani dopleri saapui ja olen yrittänyt löytää sydänääniä mutten ole saanut kuulumaan vielä, lukemia olen saanu hetkittäin. lienee syynä taaksepäin kallistunut kohtu ja edellisestä raskaudesta asti olleet liika kilot jotka juurikin kulminoituu tuoho vatsan seudulle. mutta ensiviikon keskiviikkona olisi heti aamusta neuvola jotta jospa heidän paremmilla laiteilla kuluisi mikäli siellä nyt on se laite.
ihanaa kun koko päivän kestävä paha olo on helpottanut :heart: mutta samalla sitä murehtii.. mutta sitetn väsymys vie voittoa päivittäisestä jaksamisesta arki puuhissa, se että saan ruuan tehtyä ja koiran käytettyä pihalla ja likan hoidettua 3:sti viikos eskariin vaatii paljon. mutta tiskikoneen täyttö ja pyykit vaativat jo paljon :ashamed:
nyt sitten jouduin vielä linja-auto/kävely/pyöräily linjalle kun rakas autoni hajos ja on huollos joka vaatii taas oman vomavaran oloista.. noh ehkäpä tämä on ohimenevää.

hei ja viikot poksui perjantaina :whistle:

Saspa 9+2 (jeee)
 
Onpa täällä monella pahoinvointia! :O
Itselläni ei ollenkaan... Muutenkin oireita melko vähän; väsymys, tissien herkkyys ja kasvu. Vatsanippailutkin jäänyt vähemmälle.
Olisin huolesta sekaisin, ellen olisi käynyt varhaisultrassa jossa kaikki oli oikein mainiosti. :heart:
Jännä että oireluja voi olla niiiiin laidasta laitaan.
Voihan niitä lisäoireita tulla vielä myöhemminkin. Tuntuisi kunnolla että on raskaana. ;)

Ruokailusuosituksista yritän pitää mahdollisimman hyvin kiinni.
En halua ehdoin tahdoin syödä kiellettyjä ruoka-aineita, vaikka suositukset olisikin ehkä vähän yliampuvia.
Kuitenkin tätä lasta on toivottu n.8 vuotta, että nyt teen todellakin kaikkeni että raskaus sujuisi hyvin loppuun asti!


Jessica & Toukka 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla "aamu" (lue: kokopäivä) pahoinvoinnit loppui jo n. rv 7+0 eli tossa 3-4 päivää sitten, mutta erityisen huolissani en tästä osaa olla, koska näin kävi myös esikoisen raskaudessa, jossa kaikki meni hyvin loppuun asti :) Nämä pahoinvoinnit on niin kovin yksilöllisiä ja samalla ihmiselläkin eri raskaudet voi olla kovinkin erilaisia pahoinvoinninkin suhteen.

Onneksi keskiviikkona pääsee taas tarkistamaan pikkuisen voinnin :) Mulla on tähän mennessä ollut Kättärillä 5 "varhaisultraa" ja vielä 3-4 edessä ennen ensimmäistä "virallista" eli niskapoimu-ultraa.. Eipähän tartte ainakaan mennä enää yksityiselle varhaisultraan ;)

Hui papumamma, varmasti säikäytti, mutta onneksi kaikki oli hyvin!! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: papumamma
Saspa Samoissa fiiliksissä täällä. Kotityöt on jäänyt vähän vähemmälle, koska väsyttää ja pahoinvointi vaivaa. Viimeksi 15 viikolle jatkui pahoinvointi/oksentelu. Nyt en ole oksennellut jospa sitä ei sitten tulisikaan.

Itse juonut kahvia n.5 kuppia tämän raskauden aikana, mutta säikäyttipä tuo verenvuoto nyt niin että taidan jättää kokonaan pois. Tuskimpa siitä haittaakaan on.

Doplerilla itsekin etsinyt ääniä, mut ei löydy. Varmaan tuo pieni uimarengaskin niitä ääniä blokkaa. Oman mielenrauhan vuoksi olisi kiva jo kotona pystyä niitä kuuntelemaan, varsinkin tuon vuotelun jälkeen.

Papumamma 9+2
 

Yhteistyössä