Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

Jessica1, mulla edellisessä raskaudessa hyppäs 2v sohvan selkänojalta mahan päälle mutta säikähdyksellä selvittiin. Toivottavasti sulla alkaa tuntua liikkeitä pian niin ei tarvitse stressata koko viikonloppua:)
Vakuutusta ei oteta tämänkään kohdalla kun neuvolasta turhankin helposti on laittanut muksuja tutkimuksiin ja toisaalta en tiedä saisko otettua kun on ne mielialalääkeet käytössä. Ainakaan ei myöntänyt henkivakuutusta joka korvais mun osuuden lainasta.
Paino alkanut nyt nousee, 3,5kg alusta :) mutta silti taitaa alipainon puolella vielä olla niin ihan tervetulleita kilot.
Ja maanantaina neuvolaan,en vaan vieläkään tiedä ottaako rokotusta vai ei..Tyttö saa kuitenkin niin pitää se varmaan myötätunnosta itsekin ottaa :D
Avantasia ja nömpiäinen 17+5
 
Poksista 16+0 :)

Tää mun maha on jo hirmusen kokonen! Tosin jostain luin, että lyhyillä naisilla (itse hurjat 157cm) rupeaa maha näkymään aikaisemmin, kun ei ole tilaa kasvaa kuin eteenpäin :D Onko täällä muita persjalkaisia? :D
 
lahopää, mä olen kanssa lyhyt, 163-165 cm ja lisäksi lyhyt selkä, niin vatsa tosiaan puskee itseään eteenpäin aika voimakkaasti, kun ei se muuallekaan mahdu:D Ja nyt alkaa vatsa tosiaan tuntua, kun kumartelee ja kyykistelee, mitä saakin lasten kanssa tehdä jatkuvasti.

Siis täh, tajusin just, että ensi viikolla ollaan puolivälissä. Kyllä mä tajuan raskaana olevani, mutta en ole vielä sisäistänyt sitä, että raskauden lopputulos on vauva tai että meillä on ensi keväänä jälleen vauva talossa. No, eiköhän sen sisäistä viimeistään sitten, kun vauva ulostautuu:LOL:

Miettiikö kukaan muu vielä synnytystä? Mä yritän kovasti olla ajattelematta asiaa:whistle:

Ollakovai..? ja 19+3
 
Täällä samat tuntemukset tuon mahan kanssa, itse olen 158 pitkä ja melkein 10kg lähtö paino enemmän kuin 3 edellisessä raskaudessa tekee tehtävän :-D pitäis oikeen ottaa kuva :-D

Täällä on tuo synnytys ollut mielessä jonkun verran ja jotenkin myös yrittänyt sisäistää että enää n.5 kk niin olis vauva maailmassa. Synnytystä en pelkää mutta huolettaa koko että mahtuu tulemaan kun on jo kaksi pikkuisen yli 4kg vauvaa. Ja tietysti näiden sisarusten ja eläinten hoito sillä aikaa kun olen sairaalassa. Polikliinistä en ehkä halua mutta lysy voisi olla se mun juttu kun taas en haluaisi olla sitä 3 päivää. Toki jos vauvalla jotain on niin sitten ilman muuta ollaan sen mitä vaatii.
 
Nya
19+0 Poks!! Kohta puolivälissä, jännää!!

Choco coco onnittelut poikalupauksesta ja tyttöarvauksesta ;) Kiva että vauvat kasvaa ja voi hyvin! :)

Skaardie tsemppiä oksutaudista selviytymiseen! Toivottovasti itse säästyit taudilta!

Ollakovai...? mä mietin jo kovasti tulevaa synnytystä.. Ja pelkään.. Tuntuu et esikoisen synnytyksessä meni lähes kaikki pieleen mikä vaan voi mennä :/ Onneksi lopputulos oli kuitenkin täydellinen ja kaikesta lopun paniikista huolimatta vauvalla oli kaikki hyvin! Mut ihan hirveesti oo alkanu pelkäämään tulevaa.. Esikoisen synnytykseen menin tosi reippaana ja luottavaisin mielin, harmittaa että nyt on tälläinen olotila :|

Hyvät viikonlopun jatkot kaikille! :)

Nya + Ilo
 
Mä olen 172cm pitkä, joten kai tuo maha tosiaan voi nousta ensin ylös ja sitten ulos. Vaikka tosiaan tuntuu jo nyt aivan tarpeeksi isolta. Edellinen raskaus meni niin minimahalla, että ei tarvinut edes kumoisempaa äitiystakkia hommata.. Nyt sitten ostin sellaisenkin, kun näyttäisi kohta entinen villakangastakki kiristävän nappien kohdalta niin, ettei mene kohta kiinni.

Itsellä kanssa jotenkin puolitiessä tämä raskauden todellinen sisäistäminen. Tai siis ymmärrän, että raskaana olen, liikkeet tuntuu jne. mutta todellakin se on jotenkin vaikeaa ollut sisäistää, että mitä todennäköisemmin 5kk (jopa reilun 4kk:n jos sukuni naisiin tulen ja 1-3vk ennen laskettua aikaa synnytys alkaa) päästä meidän perheessä on toivottavasti kaksi lasta. Jotenkin hirvittää se arki yöheräämisineen jne. varsinkin kun tuota tukiverkkoa (esim. isovanhempia) ei ole, joilta helposti voisi apua tarvittaessa pyytää esim. kotihommiin, kauppareissuihin tai esikoisen seuraksi sillä aikaa kun itse lepäisi. Mulle kun tosiaan riittäisi nuo pienet tauotkin ja apu. Ja miehellä vuorotyöt tietty, joten ei elä samassa rytmissä loppuperheen kanssa. Esikoinenkaan ei yli vuoteen ole kotona päiväunia nukkunut, mutta vastapainona laittaa onneksi reippaasti ja ajoissa iltaisin nukkumaan ja nykyään nukkuu jopa 7-7:30 välille aamulla, joka myös luksusta. Vauvana kun tämä esikoinen heräsi yöllä kolmeen otteeseen syömään ja sitten vielä 5:45 joka aamu. Olin kirjaimellisesti kävelevä kuollut.

Yösyötöistä ensikertalaisille vinkkaan sen verran, että itselleni oli todellinen yllätys, mitä se käytännössä oli. Olin ajatellut, että lapsi herää, vaihdetaan vaippa, lapsi syö ja nukutaan taas. Noin kai se suurinpiirtein meni, mutta sitä en ollut ymmärtänyt, että tällainen yksi sessio kesti ainakin meidän lapsella sen 45min - tunnin kerrallaan ja tosissaan kolme kertaa yössä alkuunsa, jonka jälkeen itsellä oli yliväsymys päällä melko pian, eikä osannut enää nukahtaakaan. Näki vain unta siitä, että syötettiin, sitten syötettiin oikeasti ja sama homma uudestaan. Eli käytännössä ei edes nukkuessaan ymmärtänyt nukkuvansa.. :)

Synnytys
oli esikoisen osalta hyvin helppo ja nopeakin (alle 8 tuntia käynnistyksestä, ponnistusvaihe 8 minuuttia). Puudutuksena epiduraali, joka toimi täydellisesti itselläni; tuntoaisti säilyi (mm. tunsin ponnistustarpeen), mutta kovin kipu oli poissa. Silloin kaikki vain osui nappiin lapsen asennosta ja koosta lähtien. Eli tuosta reissusta on itselläni hyvät muistot ja avoimin mielin suhtaudun tulevaan synnytykseen. Koitan tietoisesti olla stressaamatta etukäteen mitään, koska siitä ei ole mitään hyötyä ja ei etukäteen voi muutenkaan tietää, miten homma tulee menemään. Voi sujua hyvin helposti, olla täysi katastrofi tai kaikkea tuolta väliltä. Koitan vain luottaa siihen, että oma kroppa on suunniteltu tällaiseen ja sairaalan henkilökunta tietää mitä tekee.

Eilen mies tunsi potkun ensimmäisen kerran, kun mahassa alkoi illalla napakka myllytys. Mies sitten laittoi korvan vatsalle ja sai melko heti potkun palkaksi. Ei voinut olla ihmettelemättä, mite naisen vartalo voikin olla näin ihmeellinen. Minähän olen ollut tietoinen raskaudesta jo syksystä kropallani ja liikkeitäkin tuntenut jo jonkin aikaa, kun miehelle tämä on vain ollut jokin enempi vähempi epämääräinen yhtälö. Kun sen alkaa noin tuntea (että siellä tosiaan on kasvamassa jotain erillistä, jolla on oma tahto potkiskella), niin alkoi heti kuulemma tuntua paljon todemmalta.

Skaardie + Pottu 19+5
 
Mulla on mennyt syksy niin jotenkin kiireessä, niin tosi vähän tänne on tullut kirjoteltua. Välillä oon kyllä käynnyt kattomassa muiden kuulumisia. Kommentoin nyt kerral sit vähä :)

Vauvavakuutus: Asun ukomailla, niin en tiedä oikeen mistään vauvavakuutusjutuista. Täällä pitää joka tapauksessa olla vakuutus ja senkin kanssa, itse synnytyksestäkin ihan vaan varmaan joutuu maksaa yli 1000€. Oon koittanut nyt olla liikaa ajattelematta viel näit juttui, ku ain noi kaikki vakuutusjutut stressaa mua. Ja koitan ajatella, että maassa maan tavalla. Mut varmaan jos Suomessa asuttais, niin otettais se vauvavakuutus. Kuulostaa kyllä ihan järkeenkäypältä.

Olo Oon ollu kyllä tosi onnekas, kun oon voinut tosi hyvin alkuhetkistä lähtien. Ehkä silloin alkuvaiheissa muutamina päivinä oli huonovointisuutta, mutta.. Oon voinut tosi hyvin.

vatsakumpu Niin mikä vatsakumpu? Huomenna tulee 19 viikkoa täyteen ja lähinnä mun vatsa näyttää vaan siltä, että oon ehkä syöny vähän liikaa viime päivinä. No ehkä se siitä pullahtaa sitten. Kai sitten se pituuskin(oon 168cm) ja ruumiinrakennekin vaikuttaa.

Liikkeet ja potkut EHkä tyyliin viimesen viikon aikana oon tuntenut vatsassa sellasia pieniä perhosen lepatuksia, jotka oletan että on niitä vauvan liikkeitä. Mut Potkuja ei oo vielä tuntunut. Niitä odotellessa.

Rakenneultra Meillä on rakenneultra nyt maananaintaina, milloin varmaan saadaan sitten tietää kumpi tulee. Toivottavasti näkyis :) Mut pääasia et tietty olis terve ja kaikki siltä saralta näyttäis hyvältä. Tääl se RU tehää yleensä viikkojen 18+22 välillä. Ei oo mitään tyttö tai poika-oloa. Kumpikin on ihan WIN-WIN-vaihtis :)

Nopeesti tää syksy sit lopulta on mennytkin ja hurjaa aatella, että ens viikolla on jo raskaus jo puolivälissä.

Ihanaa joulunaikaa teille kaikille :)

Plitsis ja masu-asukki 18+6
 
Viimeksi muokattu:
Nya: Kiitos :). Mua pelottaa synnytys ihan hirveästi, sain melkein paniikkikohtauksen, kun tuli mieleen ne pahimmat kivut perjantaina lääkäriä odotellessa (en tiedä miksi). Se lääkäri ei oikein tajunnut, kun siitä pelosta puhuin sitten vastaanotolla.

Noista yöheräilyistä vauvan kanssa; mä en ole yleensä vaihtanut yöllä vaippaa, ellei ole ollut "pakko" tai ainakaan joka syötöllä, jottei vauva virkisty liikaa vaan jatkaisi uniaan samantien.

Mullakin on vähän epäuskoinen olo sen suhteen, että vauvat ovat oikeasti tulossa meille. Nuo ultrat auttavat kyllä konkretisoimaan mutta välillä on silti ihan epäuskoinen olo.

Rattaiksi meille on valittu (ei vielä ostettu) Britax b-dualit ja sitten ajattelin hankkia jotkut halvat käytetyt päiväunirattaiksi terassille. Nukkumajärjestelyt mietityttää, samoin hoitopöydän tarpeellisuus. Sittereitä voisi pikkuhiljaa katsella. Tällä kertaa ajattelin ostaa pari tuttipulloakin valmiiksi varalle. Sähköisen rintapumpun haluaisin mutten tiedä, hankinko etukäteen. Paljon on vielä mietittävää ja vaikka tuntuu, että aikaa on, niin suht nopeasti se tuntuu kuluvan.

Choco coco & Ihme ja Kumma 19+5
 
Yösyötöt Kun esikoinen synty minä en ollut edes ehtinyt ajatella, että se syö öisinkin - tuli 6 viikkoa etuajassa niin jotenkin oli tosiaan yllätys. Esikoinen syö myös 1h kerrallaan, nukku 2h ja söi taas... Sitten kun itsellä nukahtaminen alkoi vaikeutua niin sitä ensin syötti/hoito 1h, yritti saada unta tunnin, nukkui tunnin ja sama rumba uusiksi. Huoh. En kyllä yhtään kaipaa, mutta jotenkin hormonit siinä kuitenkin auttaa nyt jos yrittäisi samaa valvo 2h, nuku 1h niin ei onnistuisi - ainakaan puolta vuotta. Toivottavasti synnyntyksen jälkeiset hormonit taas auttaa, jos tämä vauva on samanlainen. Meillä oli myös niin herkkä ihoinen, ehkä keskosuuden vuoksikin, että vaippa piti todellakin vaihtaa joka kerta kun siellä jotain oli, sillä muuten oli iho rikki - kesti muutenkin vain vettä+perusvoidetta, ei edes peppupyyhkeitä.

Skaardie
Sympatiat. Sama tilanne täällä, poika alkoi oksentaa aamulla ja sitä hoitaessa sitten miettii, että koskahan muhun hyppää sama tauti..
 
Viimeksi muokattu:
Ei meilläkään virkistynyt liikaa, vaan jatkoi unia. Se syöminen ei vain ollutkaan edes pullosta sellainen hetken imaisu ja reippaasti alle kolmekiloinenkin kun oli syntyessään, niin kovasti sitä piti koittaa saada kasvamaan. Syömisen kesto (se 45min) oli siis itselleni ylläri, josta kukaan ei ollut huomannut etukäteen "varoitella".. :)
 
Hei, älkää nyt pelätkö tuota huulihalkiota. Se ei ole kovinkaan yleinen ja jollei suvussa oo ollenkaan niin turhaan maalata piruja seinille - se kyllä huomataan nopeasti ultrassa, meillä se vaan oli niin pieni että siksi sitä ei huomattu.
Ja vauvavakuutustahan te ette saa jos siinä ultrassa on jo huulihalkio todettu - tai ainakin se pois sulkee sen.

Vakuutusta me ei oteta, sillä ei oltaisi aikaisemminkaan tehty yhtään mitään - se ei olisi ollut kannattavaa (vuodessa sairaala- ja lääkekulut halkioleikkauksesta ja allergioista/atopioista huolimatta jääny alle tuon vakuutuksen vuosimaksun, vaikka ollaan pari kertaa yksityiselläkin käyty - yleensä ei edes omavastuu ole ylittynyt).
Otettiin vasta sitten lapsuusiän sairasvakuutus, mutta senkin olen lapsen täyttäessä 3v täyttänyt vaihtanut tapaturmavakuutukseksi.
Migreeni + muutamia allergioita mulla on itsellä, mutta ne ei ole vaikuttaneet vakuutusten saantiin.
 
iltaa =)

mä tänne pitkät tarinat kirjootin ja naps jotain nappia painaasin vahingos ja kaikki hävis :kieh:

noh, mutta olin tätä kuvaa liittämäs tänne kun oli vattan koosta puhetta viikkoja siis 19+3 ja tänään tuos hetki sitten otin :D 19+3 - Aijaa.com vähän hirvittää että kun nyt vasta alkaa kasvu kausi kunnolla vauvalla että mitenkähän suuri tästä on tulossa :S :D

Tulen huomen sitten kirjoittelemaan kun on nla kuulumisiakin kertoa :)

Saspa ja tirriäinen 19+3
 
täällä kans pätkä (max 160cm) ja maha on iso!
Vielä en töissä kireitä vaatteita pidä (en tiedä miksi) mutta viikonloppuna perheen pikkujouluissa oli kireä paita (olipa jännää) :)

mä mietin koko eilisen illan ennen nukahtamista että voisko tää maha-asukki olla poika. Onneksi ei enää kun 22 päivää niin saan tietää (että se on tyttö)

Mukavaa maanantaina ja uutta viikkoa kaikille!
Eilen olin innoissani aamulla että täällä sataa lunta! käytiin tytön kanssa ihan lakaisemassa lumet kulkureitiltä.. noh illalla se kaikki olikin jo sulanut ja tänään on ihan vesisadekeli ja plussaa varmaan ainaki 4 astetta. Se siitä talvesta taas.
Tuleepa mulle shokki kun ens viikolla lähetään pohjoseen ja siellä (toivottavasti) kylmä ja paljon lunta :eek:
Pitäs ne toppapöksyt pyydystää!
vinkkejä mistä saa nyt halvalla toppahousut? en ole omistanut sitten lapsuuden. vai pärjääkö pohjosessa jos on tekninen aluskerrasto ja sitten jotkut ulkoiluhousut ?
 
20+1, wuhuu puoli väli ylitetty... vielä 11 piiitkää päivää rakenneultraan.... mie kyllä vaihoin ekan kk joka syötöllä yöllä vaipan mutta silti koko touhuun meillä meni 15min, nopea imijä joka ei koskaan röyhtässy eikä puklannu... onneksi samaan syssyyn menee nekin heräilyt ku tuo 8kk heräilee edelleen 2-4 x yö... olin vkl töissä, olipa ihanaa :) ahistaa vain nämä alapään tuntemukset ku tuntuu niiden puolesta että oisin jo 8 kuulla raskaana, jospa ne ultrassa vähän tsiikailis paikkoja...
 
Mulla ei mahaa näy sitten mitenkään vielä. Enemmänkin näyttää että olisin aloittanut jouluherkuttelun hieman aikaisin. Kokeilin nimittäin, että ennen raskautta olevat farkut mahtuu ylle ja kiinnikkin, vaikka hieman puristavat. Enkä ole edes mitenkään mainittavan pitkä, 161 cm, mutta alkupainoa oli juuri siinä BMI25 tienoille. Ehkä siis se vararengas peittää vauvamasun.

Liikkeitä on tuntunut nyt paljon, oli hieman hiljaiseloa tuossa välissä. Tosin en niitä läheskään päivittäin ole edes erityisemmin "kuunnellut". Vahvimmin tunnen ne istuessani. Mulla on tyyli nojata hieman eteenpäin aina, en osaa oikein rentoutua penkeillä.

Nyt on huonosti nukuttu yö takana, mahan kasvukivut on vaivannut eilisestä asti. Viime päivinä on muutenkin tullut yllättäviä vihlasuja, pitää ihan pysähtyä pidemmäksi aikaa paikalleen, jotta kipu lakkaisi. Tuntuu siltä, että joku lihas repeäisi tuolla oikealla puolella. Yleensä kipu tuntuu vielä samalla kohtaa. Kuuluukohan tämä vielä näillä viikoilla asiaan?

Mulla tuo paino stressaa jonkun verran. En siis vuosiin ole ollut mikään hoikka tai urheilullinen, mutta olin juuri keväällä-kesällä pudottanut painoa melkein 15kg, niin jotenkin inhottaa että se on tulossa heti takaisin. Etenkin kun se ei näytä siltä, että olisin raskaana. Niille joille en ole kertonut raskaudesta, eivät sitä osaa edes arvata.

Ja kyllä, synnytys pyörii mielessä, onhan se kuitenkin jotain täysin uutta ja pelottavaa. Olen vielä yhden synnärin lääkärin tavannut, josta en erityisemmin pitänyt. Tosin hänellä saattoi olla huono päivä, mutta tuntui siltä että saattaisi synnytyksenkin aikana suuttua jos jotain tekisi väärin. Mutta en siltikään osaa vielä ymmärtää että sieltä on oikeasti vauva tulossa.

17+0
 
Yösyötöistä jotta kaikki ei ensimmäistä odottaville maalaile pelkkiä piruja seinille niin on myös hyväunisia lapsia niinkuin tuo meidän esikoinen, 4 viikon iässä alkoi nukkua 6h pätkiä, 6 viikon ikäisenä nukkui jo täydet 8h yöunet. Oli täysimetetty lapsi, vaikka moni sanookin että rintaruokitut lapset syö niin usein kun äidinmaito sulaa nopeasti, mut meillä neiti koko illan hengaili tissillä, täytti mahan kunnolla ja sit unta riittikin. <3 että toivotaan teillekin tämmöistä kokemusta. Voin sanoa, että kuulun niihin harvoihin äiteihin, joille ei univelkaa ehtinyt kertyä. Muksu nyt päälle vuoden ikäinen ja ollaan ton ekan kuuden viikon jälkeen saatu ihan muutamaa hampaidenteko/sairastelu-yötä lukuunottamatta nukkua itsekin sen 8h. En tiä miten pulassa oon jos tää seuraava onkin kovin erilainen ja valvoo yöt. Varmaan menee hetki totutellessa unitaakkaan kun täällä pitäisi jaksaa touhuta tuon taaperonkin kanssa päivät.

Mahan kasvu Olen yli 170cm pitkä eikä tämä maha juurikaan mihinkään näy ellei satu olee just pahimmat turvotukset päällä ja tietää asiasta. Ehkä hieman pönäköitynyt entisestä, muttei kyl raskausmahaksi tätä saa muutettua kirveelläkään. Kuitenkin kyseessä jo kakkonen että aina se maha ei pömpsähdä nopeemmin näköjään. Ekassa raskaudessa vielä n. rv28 pystyin käymään koululla löysähkössä tunika-villatakki-yhdistelmässä omien luokkakavereiden edessä hillumassa ilman, että kukaan sanoi mitään. rv30-32 olikin mahan tehokasvun aikaa ja sit olin kyl tosi raskaana olevan näköinen. Ihan yhtäkkiä sitä säikähti omaa peilikuvaansa :D ja raskauden lopuilla jouduin ylimääräiseen ultraan ison sf-mitan vuoksi, että tsekkailivat vähän vauvan kokoa, vettä oli vaan reippaasti ja omaa rasvavarastoa. 3400g naperohan sieltä vaan yliaikaisena syntyi.

Painoasiat ei jaksa vielä murehdittaa. Onhan tossa varmaan joku kilo kertynyt jo, mutta nyt on myös jouluaika, huonosti nukuttuja öitä ja jatkuvaa stressiä alkuvuoden takia, kun joudun kiireellä suorittaa viimeisiä opintoja ennen vauvan tuloa. Samalla murehtinut esikoisen päivähoidossa aloittamista jne. Hirvee muutosten loppuvuosi meneillään. Tää masukki on kyl joutunut vähän heitteille. Hyvä kun sitä muistaa ees päivittäin ajatella koko raskautta tai kuulostella omia fiiliksiä.

Wasabi 19+3
 
Yösyötöistä
meillä kans esikoiseni kanssa oli helpot yöt ja nukkui todella hyvin ensimmäiset kuukaudet.
Itse olen saanut olla valveilla ja heräillä vasta kun oli n. 8 -11 kk sitten alkoi yölliset turhat heräämiset.
:)
 
Yösyötöistä Täällä kans esikoinen ei oikeen nukkunut kunnolla, tunti-kaks maksimissaan kerrallaan. Kunnes nappasin sen viereeni yöksi ja sitten alkoikin pärjäämään jopa 1 heräämisellä per yö. En tiedä kuinka sitten tämän kanssa kun olen alkanut pyörimään unissani, ettei uskalla viereen ottaa. :/

Synnytys pyörii kanssa mielessä, pelolla sitä miettien. Edellinen kun otettiin kovien pelkojen vuoksi leikkaamalla pois. Mutta leikkaamalla kuulma max 3 lasta. Ja siinä kolmannessakin omat riskinsä jo. Eikä haluais pelkän leikkauksen olevan syy lasten lukumäärälle.

Liikkeet tunsi mieskin viime viikolla, pariin kertaan. Välillä kyllä semmonen myllerrys päällä jo nyt, että näkee päälle päinkin. :O

Perjantaina rakenneultra!! :heart: Jos sais sukupuolenkin selville, niin kävis viimein ostamassa jotain pientä söpöä vaatetta. Näinkin pitkälle kun malttanut olla mitään hankkimatta!
To puolessa välissä ja 8pv jouluaattoon! Johonkin se aika vaan katoaa =)
 
Nienji: Mullakin on huulet rohtunut nyt tavallista enempi, mutta en oo ymmärtänyt liittää sitä hemoglobiiniin. Tosin en tiedä, että mikä hemoglobiinini nyt edes on kun se on vaan mitattu kerran silloin alkuraskaudessa siinä ainoassa neuvolakäynnissä tähän asti. Saa nähä onko se laskenu kun tammikuussa neuvolaan taas pääsen!

Minä mietin aina välillä synnytystä tai oon miettinyt sitä jo kyllä ennen raskauttakin. Esikoinen jouduttiin käynnistämään, joten haaveilen nyt siitä tavanomaisimmasta versiosta, että laskeskellaan kotona supistusten välejä, kiikutetaan esikoinen hoitoon ja mennään sairaalaan, jossa selviää, että kuinka paljon on auki jne…

Skaardie: Mullakin oli ekasta tosi pieni maha vielä laskettuna aikanakin. Nyt on selvästi aiemmin ruvennut kasvamaan. Ehkä se on se, että kerran on jo ennen kasvanut, niin kasvaa helpommin nyt. Tai sitten vain syön enemmän ?

Yösyötöistä: Meilläkin esikoinen heräs niin harvakseltaan syömään öisin, että ekat viikot neuvolasta kehottivat herättelemään, jotta saisi yölläkin tarpeeksi ravintoa. Senkin jälkeen nukkunut yöt aina tosi hyvin. Ja tosiaan toivottavasti toinen samanlainen tulossa!

Lokakuinen ja pikku2 18+2
 
Mulla alkaa vatsa olla siinä määrin kasvanut, että kohta sitä ei enää voi piilotella. Ehkäpä reagoin siihen itse hiukan voimakkaammin siksi, että haluan säilyttää raskauden salaisuutena työpaikalla mahdollisimman pitkään. Aamuihin on siis tullut kokonaan uusi "työvaihe" kun peilaan kotona kuinka vaatteet istuvat ja laskeutuvat vatsan päältä. Nyt olen saanut joka aamu vaihtaa vaatetusta useamman kerran, koska mielestäni vatsa näkyy jo kaikissa vaatteissa. Mulla on pituutta 172 ja vararengasta on jo entuudestaan. Olen ihan varma, että osa duunikavereista on jo arvannut tilanteen, mutta sillä suunnalla jolla asialla on merkitystä ei raskautta olla vielä huomattu. Mulla vatsa on siis kohonnut ylöspäin. Omat housut sopivat vielä, mutta tuo ylävatsan pönötys on todella silmiinpistävä.



Mua mietityttää nyt kaikista eniten jouluruoat. Meillä joulua vietetään isolla porukalla ja ateria on yleensä kulkenut niin, että katamme "alkuruoaksi" salaatteja ja kaloja, pääruoaksi kinkkua, laatikoita ja yms. lämmintä ruokaa. Koska kummankaan suvussa ei ole lapsia, ovat nuo raskauden aikaiset ruokarajoitteet sukulaisille hepreaa. Siksi sain "nyyttärijaossa" vastuulleni kalat ja kotijuuston. Eli mitä kaloja te muut aiotte laittaa joulupöytään?

Suutarinlohi ja sillit taitavat olla ok. Samoin lämminsavukala jos on tuore. Entäpä jos ostamme lisäksi graavia kalaa tiskiltä onko se ok? Entä mäti jos sen ostaa kalatiskistä, eikä valmiiksi pakattuna? Jos kalat ostaa 23 pvä, niin uskaltaako niitä syödä vielä joulupäivänä? Sukulaisille voin tietty laittaa tarjolle myös vakuumipakattuja, eli ihan oman syömisen kannalta mietin.

Entäpä juustot? Mitä juustoja laittaisitte tarjolle? Meillä jouluun kuuluu kotona tehty piimäjuusto ja sellaisen teen - mutta mitä voisi tarjota juustotarjottimella keksien ja viinin kanssa (itselle tietty jotain muuta juomaa)


Minttumaari* 16+6

PS: Vielä en ole tunnistanut vauvan liikkeitä. Kaikenlaista kuplintaa jne tuolla masussa tuntuu, mutta jos totta puhutaan mitään en ole vielä voinut selkeästi tunnistaa lapsen liikkeeksi. Neuvola- terkka sanoi perjantaina "viikonsisään olet tunnistanut liikkeet". Sitä odotellessa :popcorn:
 
No niinhän siinä kävi - että nyt sitten oksennan minäkin, vauva riehaantunu niin, että koko alavatsa on hellä, potkut näkyy päällekin. Mikään ei pysy sisällä ja tippaan lähtemistä mietin.

18+0 (eikö tästä oksentamisesta pääse koskaan eroon?!)
 
Hei taas pitkästä aikaa! Täällä paukkui puolivälin raja lauantaina ja tänään oli rakenneultra. Saatiin lääkäriksi sellanen n.70v eläkeläispappa jolle tuntui tän vuosituhannen laitteet olevan turhan moderneja! :LOL: mutta kunhan oppi masiinaa käyttämään, niin hyvin tarkkaan ja huolella katsoi kaikki rakenteet ja kaikki oli just niinkun pitääkin meidän Tytöllä :heart: uskalsi luvata tyttöä, sen verran hyvät oli näkymät.

Mulla alkaa olla jo sen verran mahaa ettei puhettakaan et sais keneltäkään salattua :D Liikkeet on tuntuneet n.rv17 alkaen, näkyy ja tuntuu jo päällepäinkin.

Meillä myös ollu ns. helpot lapset vauvasta asti. Eivät ole turhia kitisseet yöllä eikä päivällä, nopeesti menny yösyötöt ja sit takas unille. Toivon niiin että tää kolmaskin olis samanlainen.

Mä en jouluruokia stressaa, mitään raakoja kaloja en syö muutenkaan, juustoistakin vaan niitä kovia versioita ja muut sitten kuumennetaankin kunnolla. Onneksi suklaa ei ole kiellettyjen listalla, sit en joulua kestäis :xmas:

Me meinataan ottaa äitiyspakkaus, vaikkakin on kolmas lapsi. Jotenkin se mun mielestä "kuuluu" ottaa ja ollaanhan me jo kaikki vauvatavarat laitettu kiertoonkin.

Nyt kun ollaan melko varmoja että tulossa on tyttö, uskaltaa ehkä alemyynneistä jo vähän vaaleanpunaisia vaatteita ostaakin. :heart: Vaunut, sitteri, sänky... kaikki pitää myöskin hommata, tosin ei vaaleanpunaisena :LOL: Joko ootte muut paljon tavaraa vauvalle hommanneet?

Ihanaa Joulua kaikille mammoille!! :heart: :xmas:

NuVe 20+2
 
  • Tykkää
Reactions: plitsis
iltaa jälleen =)

yösyötöistä vielä, mulla kans ollut kaikki 3 helppoja ettei turhia ole kitisty päivälläkään. ja juuri yöllä tuo vieres syöttäminen on myös "nopeuttanut" sitä hereill olo aikaa, ja ehkä myös se että olen yleensä pompannut heti ottamaan tissille kun on vähän inahtanu ettei kerkeä heräämään kunnolla.

hankinnoista, täällä on oikeastaan kaikki jo ja nyt kun tulee äippäpakkaus niin sieltä tulee lisää. ainoat mitä pitää ostaa niin on vaippoja ja itselleni ajattelin nyt neljännen aikana vihdoinkin viisastua ja ostaa sen maidonkerääjän :D niin on edellisten aikana vuotanu toinen tissi että jos ottaas sitä talteen ;) ja sit myöhemmäs vaiheessa jonkunlainen lelukaari hässäkkä... sitteri on vähä mietintä myssyn alla kun turva kaukalo ajaa saman asian tarvittaessa. AI niin pinna sängyn patja pitää ostaa, ajattelin panostaa siihe nyt. poijan ja tyttöjen sekä kummallekkin sopivia vaatteita on. tuttipullo taitaa löytyä.. kaveri suositteli sitä hörpytys"mukia" ja sitäkin olen miettinyt.. noooh onneksi on vielä aikaa :D kunnes havahdun huhtikuun lopussa että mulla ei oo mitään valmiina :LOL:

jotenkin hurjaa kun puoliväli on kaikilla ihan käsillä <3 jestas!! mä jotenkin olen iskostanut että kun tää joulu on ohi niin sitten mä rupian panostamaan ja laittelemaan valmihiksi pikku hiljaa kaikkia juttuja mutta saas nähdä kun nyt joulusta pääsee yli :D ja sit onkin jo Rakenneultra joka jännittää kovasti :$ onnittelut tyttö lupauksesta NuVelle ja olikos joku jo saanut poika lupauksenkin <3 ihanaa!

on
täällä käyty neuvolassa ja hyviä uutisia tuli kaikin puolin, viime viikon kaatumisesta puhuin ja sanoin että jos ei tule kipeitä supistuksia tai voimakkaita ja kun nyt äänet löysin heti ja liikkeitä on tullut niin ei ole hätää mutta sanoi että herkästi saa mennä äitiyspolille tarkistamaan että mielummin varman päälle. ja samoin sanoi myös sitten näistä alavatsan kipuiluista, mitä on jo tutkittu edellisen odotus aikana johon ei edes äippäpolin ylilääkäri löytänyt syytä, että jos nämä muuttuu supistusta muistuttavaksi ja voimakkaiksi että eikun vastaanotolle vaan herkästi. edellisessä raskudessa sain Litalginia otettavaksi ja vastaan otolla sain 2 kipu piikkiäkin ja ei niin mitään vaikutusta. itse sanoisin että nämä ei ole mitään liitos kipuja mutta enhän minä lääkäri ole.. siten puhuttiinkin ah niin ihanasta kuin sokeri rasitus kokeista :S mä niin inhoan siitä tulevaa oloa :/ mutta nlan tätin kans juteltiinkin tästä mun pelosta siihen että kuinka iso vauva on että jos on sitten loppu raskaudessa epäilyjä suuresta koosta ja narahdan noista arvoista niin ne tukee mua sit siinä käynnistämis päätöksessä mahdollisesti jo ennen LA. ja myös sen että olen itse "tehnyt kaikkeni"

tälläästä täällä :) olkaahan mammat varovaasia tuolla liukkaudessa ihan hirviä tuo jäätikkö ainakin täällä :( laitan lopuuksi nla käynnin arvot.

19+4
Paino +175/vko (yht.4,9 mut nla täti sano että heillä lasketaan eka käynnistä eli tuolloin vain 2,5 kg :D )
RR116/68 (110/66 viimeksi)
pissa puhdas
HB 129 (144 ollu eka käynnillä, ihme jos väsyttää ja hengästyttää välillä :p )
SF 17 kivasti ylimmälle käyrälle niinkun muidenkin aikana on mennyt)
syke 135-145 tippu 10 yksiköllä
liikkeet ++

saspa ja tirriäinen 19+4
 
Tänään poksuu 18+0 :) ja oli myös neuvola tänään.
Paino +233g, neuvolan vaaka näyttää vähemmän kuin kotona.
RR 99/60 eli ei ihme jos sumenee välillä.
Hemppa: 108 ja käsky vahvempaa rautaa ottaa.
Sf-mitta oli 15cm ja kohdunpohja tuntui vähän navan yläpuolella.
Sikiön sykkeet 135..mun mielestä ihmeen matalalla kun edellisistä ollut 140 tai yli koko ajan..
Synnytys on mulla myös käynyt mielessä mutta yritän olla ajattelematta vielä liikaa. Nopea toimitus varmaan tälläkin kertaa mutta toivottavasti parempi kuin viimeksi. Eka oli helppo ja nopea sitten puolestaan:)
Toivottavasti hiululla helpottaa pian olo,inhottavaa kun näinkin myöhään joutuu vielä kärsimään pahasta olosta :/
 

Yhteistyössä