Toukomurut 2014 ~ Huhtikuussa

minäkin ostan tutit ja pullot uusina ja lisäksi keitän, nyt on varattu 2 pulloa ja 2 tuttia - jollei tartte niin sitten ei. Esikoisen kanssa en ollut koko asiaa ajatellut ollenkaan, tutteja meillä ei ollut, koska aiottiin mennä ilman ja edellisenä iltana sairaalasta kotiin lähtiessä hoitaja kysyi, että "onhan teillä tuttipulloja kotona" - öö?? ei, ajattelin imettää?. Mutta kyllä niitä tartti! Mulla oli juuri tuota mallia tissit, että maitoa tuli muille jakaa (meni myös äidinmaitokeskukseen) ja suoraan pullon lypsyttynä omalle. Itse syötin silloin kun olin kotona, myös yöt, koska ei imettäjä pysty olemaan rintojaan tyhjäämättä öitä ainakaan kun imetys on aktiivisimmillaan ;) Päivisin olin korkeintaan 3-4h pois kotoa ja silloin oli maitoa varalle, jos mies antoi - mutta sitten oli kyllä jo kova kiire itselläkin päästä lypsylle. Ja niin, ensikertalaiselle tiedoksi, tutit ja pullot ja tuttiosat voi strelisoida pesun jälkeen joko laitteessa tai kattilassa keittämällä, 6kk ikään asti suositellaan strelisointia.

Aamuun muuttuen, vauva taitaa painaa itseään alemmas, sukkapuikkoja tuikkii tuonne alas ja supistuksia tulee herkemmin (ei paljon nytkään, mutta aiempaan verratan)

Minä meinasin pidättäytyä tämän viikon tuosta SSS-touhusta, mutta ensi viikolla sitten jo senkin edestä. Varmaan mies ihmettelee, kun yhtäkkiä löytyykin intoa ;)
 
Onnea kaikille jo synnyttäneille :) :flower:

Raudan vaikutus alkoi minulla näkymään jo ihan parissa-kolmessa päivässä. Nyt hemppa on siinä ~115, niin en ole rautaa jokapäivä ottanut.

Tuttipulloja sain minäkin lahjoituksea, mutta ostan varmaan kyllä uusia itsekin. Onko kellään kokemusta tuosta Ainun anti-colic-pullosta? Kannattaako sellaista ostaa? Ainu MAM Anti-Colic-tuttipullo 160ml / Tuotteet / Etusivu - Ainu

Tutteja en ole ostanut ollenkaan, tarkoitus kyllä olisi.

Miten teillä muilla, kuinka usein teille on tehty tuo sisätutkimus? Meillä lääkäri tarkisti kohdunsuun joskus viikoilla 15 (?) ja sen jälkeen ei ole tehty yhtään sisätutkimusta. Myöskään kokoarviota vauvasta ei ole tehty, vaikka mulla tuota raskausdiabetestäkin on ollut. Ilmeisesti muilta on myös otettu se b-streptokokkinäyte tms? Pitää kysellä siitäkin seuraavassa neuvolassa.

(.) - Supistuksia on tullut nyt parina päivänä. Tänäaamuna oli aika kipeitäkin jo, mutta loppuivat sitten tuossa iltapäivästä. Ystäväni närästys on tullut näemmä vakiovieraaksi joka yö. Samoin turvotusta on tullut, joten pitää nyt vielä eritysen tarkkaan seurata niitä verenpaineita, kun nekin on olleet koholla.

No, viikkoja on vasta 35+2, että ehtiihän tuo tuolla vielä möllöttää. Epäilisin, että kesäkuulle mennään :)
 
Onnea Choco coco tytöstä ja pojasta!Hienoa,että kaikki meni hyvin.Saanko kysyä,miten nuo laskimotukokset oirehtivat?

Meninpä sitten eilen kehumaan oloani mainioksi.Enköhän sitten yöllä sairastunut tähän kuumeyskään,joka onkin kiertänyt meillä jo kaikki muut.

Kuumetta on ollutkin tänään ihan reippaasti,ja olen yskinyt vatsalihakset kipeiksi(vai voikohan tässä tilanteessa vatsalihaksista puhua:D).Yskä on aiheuttanut myös kipeitä supistuksia ja vatsan täydellisen tyhjennyksen.

Nyt jalat ristissä,en halua kipeänä synnyttämään.:)Minäkin aloitan nuo S:t jollakin tavalla heti kun paranen.Ainakin lenkkeilen kahta kauheammin,koska se aiheuttaa ainakin itselläni supistuksia.:)Saunon joka ilta nyt loppuajasta muutenkin,sillä tiedän,että voi tulla pieni tauko siihenkin hommaan.Ja rakastan sitä hommaa.<3

Poca.Samoilla linjoilla kuin muutkin,eli uudet tutit ja muut.Ja kuten hiulu mainitsikin,keittämistä suositellaan kyllä käytön jälkeen.

Noista S:stä vielä.Juoko joku täällä sitä vadelmanlehtiteetä(en muista tarkkaa nimeä)?Joskus on ollut puhetta,että sekin kypsyttää paikkoja.

Nyt Mea lähtee taas yöksi yskimään,johan sitä jaksoikin olla lasten iltasatuhetken pystyssä.Kauniita unia!
 
Choco coco, tuplaonnea sinulle :heart::heart:

Neuvolaa: Minä olen lopettanut mieleni pahoittamisen kotona vaa'an kanssa, siksi yllätys oli melkoinen, että tänään neuvolassa painoa oli tullut TAAS yli 1 kg/vko. Olen juu syönyt herkkujakin, mutta oon myös haravoinut pihaa, ollut lapsen kanssa ulkona vaikka kuinka, käynyt vielä pyörälenkilläkin (minkä en uskonut olevan mahdollista) jne. Tuntuu epäreilulta. Terkka lohdutti, että en minä syömällä tätä ole pystynyt tehdä, että katsopas jalkoja, sormia ja ihan joka paikkaa, niin turvonnut mikä turvonnut. Tottahan se on... Mun lähtöpaino oli jotakin 57 kilon pintaan ja nyt oli leppoisat 78. Että näinköhän saan ekaa kertaa ikinä ton 80 rikki. Ei hyvää päivää. Sf-mittakin oli kyllä 35 vaikka vauva on ihan alhaalla, taitaa olla vähän toista maata, kuin 2,7kg kirppu isoveljensä. Mä niin haluan olla seuraava, joka synnyttää... Sovittiin, että seuraava käynti sitten laskettuna aikana, jos ei tässä mitään ihmeitä tule ja jos tulee, niin sitten pitää vain reippaasti soittaa. Samaa sanoi liikelaskennasta, että kannattaa äitipolille olla heti yhteydessä jos siltä tuntuu, että ihän sitä kukaan muukaan voi tietää kuin minä itse, onko syytä huoleen liikkeiden kanssa, ei niitä kukaan muu tunne. En siis saanut hysteerisen hullun leimaa - jees.

Tutit ja tuttipullot oon ostanut uutena, tutit on heitetty menemään ja näköjään myös tuttipullot. Olisin niitä kyllä voinut käytettyinäkin käyttää, uudet tuttiosat vain. Ja meinaan alkuun myös keitellä niitä, ehkä siihen asti, kun jotain kiinteää maistaa. Olen itse joissain asioissa vähän nipo näin luonnon ja luonnonmukaisuuden suhteen, niin ilokseni investoi Lifefactoryn tuttipulloon. Se on siis lasia, eikä siten takuulla päästä mitään pyh ja pah-yhdisteitä vauvan maitoon... Ja jos kerran koko muukin perhe käyttää juomapulloina niitä, niin en vauvallekaan anna muovipullosta. Myönnän olevani sitten kyllä tosi epälooginen jossain muissa asioissa... Meillä tutteja pari ja noita tuttipulloja pieni ja isompi ja niihin uudet tuttiosat.

Täysimetys ja pullon käyttö: minä sain naapurilta aikoinani mielestäni kullan arvoisen vinkin, että vauva kannattaa totuttaa tissin lisäksi myös pulloon heti paikalla. Jonkun verran on kaveripiirissä niitä äitejä, jotka tuskailee, kun ei pääse lähtemään mihinkään, kun vauva on niin rinnassa kiinni. Mä huvikseni pumppasin silloin tällöin esikoisen kanssa ja minä tai mies syötettiin noin kerta viikkoon pullosta, niin siitä ei missään kohtaa muodostunut probleemaa. Oli hiukan helppoa antaa lapsi isovanhemmille sitten hoitoon, kun ei tarvinut ruokailusta murehtia. Eihän se aina mene näin hyvällä tuurilla, mutta uskon, että sillä oli jotain vaikutusta, että alusta asti totutettiin myös pulloon.

Sairaalakassiin tärkeimmät hommattu, eli lakua ja suklaata - ai kumma juttu, että se mun paino on niin paljon noussut :LOL: Nyt ajattelin antaa itselleni luvan pakata sen kassi jotakuinkin valmiiksi. Tsemppiä meille kaikille!
 
Voi taas on tullut vauvoja, onnea ja vauvan tuoksuja <3

Tutti pulloista, mä olin täysi imetyksellä tuon nuorimmaisen kans ja kaikki pullot jäi käyttämättä enkä sit edes vaivautunut opettamaan pullolle. Keskimmäiselle taas käytin juuri noita mam koliikki pulloja vaikkei ollut koliikkia mutta ihan paras silti. Meinasin tulevan kanssa mennä myös täys imetyksen hurmiossa niin pitkään kun vaan voi. Se vaan on niin helppoa kun on aina maito sopivan lämpöistä ja ei katso aikaa eikä paikkaa :)

Sisä tutkimuksesta, mulle on tehty 4 kertaa lääkärin toimesta. Ja luultavasti sit jos ja kun pääsen sinne synnytyksen käynnistys arviointiin niin 5 kerta. Oon kyl lukenut yön pimeinä tunteina kun olen valvonut eri foorumeilla et moni on itsekkin kokeillut kun on ollut viimeiset viikot ja supistuksia paljon. Joillakin jopa "tuottoisin" vaikuttein ;-) joku oli laittanut miehenkin töihin :-o

Tänään oli kova työ pitää suu kiinni ja niellä tekstiä. Itku pääsi kun kotiin pääsin :'( sain saarnan kuinka mun pitää vähentää kaikki ylimääräinen rahallinen meno tarkoittaen että itseen ei saa panostaa ja lapset pitää laittaa etu sijalle ja ruoka kaupassa pitää ostaa vain ja ainoastaan tarpeellinen. Lisäksi vastaan tulevia autoja ei saa ihailla eikä yli päätänsä toisen omaisuutta koska kateus on sairaus. Ja se saa mun aivot toimimaan väärin. No voitteko kuvitella mitä yksin huoltaja kelan tuilla tekee.. Kaikki mitä tulee riittää juuri ja juuri laskuihin ja ruokaan siis perus elämiseen. Säästöön ei jää. Pärjään kyllä hyvin rahallisesti ja en kaipaa tai halua elää rikkaasti olen aina elänyt lapsesta asti köyhästi ja nautin tavallaan. Mutta silti sattui tuo saarna.

No mutta taas tuli kilometrin pituinen teksti ;-) nyt muka nukkumaan ja huomenna tosi virkeänä siivousta kehiin taas ;-)

SaSpa ja tirriäinen 37+5
 
Coco coco Hurjasti onnea tytöstä ja pojasta!

Saspa Piupaut tuollaisille saarnoille! Ja vinnki entiseltä yksinhultajalta sekä kädestä suuhun eläjältä! Hemmottelet itseäsi aina kun suinkin voit! Siis AINA kun vaan suinkin voit! Lapselle/lapsille löytää todella paljon hyvää vaatetta ja tavaraa käytettyinä ja niitä on fiksua käytettynä hankkia. Hankin vielläkin, vaikka ei tarttisi, sillä silloin jää ylimääräistä paljon muuhunkin (esim nuorimmalle löytyi kirpparilta reiman välikausihousut 3€ hintaan aj niitä oli käytetty varmana vaan kauppareissuilla!).

Ja todellakin haaveita pitää olla! Kuinka helvetissä (anteeksi) sitä sieltä köyhyysloukosta ponnistaisi eteenpäin, jos ei ole päämääriä, haaveita sekä tahtoa?!? Ja kikkein pahimman virheen äiti voi tehdä siinä, että unohtaa itsensä kokonaan ja lakkaa olemasta yksilö/persoona ja muuttuu vain äidiksi joka elää pelkästään lastensa tarpeita varten. Silloin sitä tulee opettaneeksi omille lapsilleen, että ihminen "lakkaa" olemasta, kun saa lapsia ja on vain heidän "jatke/tarvike/hyödyke". Ei ole kuin tämä yksi elämä ja siitä pitää ja saa nauttia :) Lapsillakin on niin mukavempaa :)

Imetys ja tuttipullot Neljän lapsen kokemuksella voin kertoa, että viides opetetaan pullolel myös, vaikka meinaankin imettää. Näin ollen pystyn myös suomana itselleni muutamien tuntien irtioton kotoota, joka itselleni henkilökohtaisesti on erittäin tärkeää jaksamisen aj psyykkeen kannalta. Lisäksi isä pääsee tällätavoin kokonaisvaltaisemmin mukaan vauvan hoitoon. Ja tosiasiahan on, että jatkan koulua elokuussa, mutta en aio lopettaa imettämistä. Joten tulee pumpattua maitoa pakkaseen. Lisäksi elokuussa on itselläni tiedossa yhden yön reissu, jolloin isä jää hoitamana pientä sekä kaasoilu yksissä häissä, jolloin täytyy olla varmuus,e ttä poitsu juo pullosta mamman maitoa, jos nälkä iskee ennenkuin kerkeän kotiin häistä. Häät kun muuttuvat kahdeksan jälkeen aikusiten bileiksi ja kahdeltatoista hääpaikan on oltava siisti. Joten ennen kahtatoista en pääse lähtemään kotiin. Ja todennäköisesti pienelle miehelle iskee nälkä tuossa 20:00-01:00 välillä, jolloin en ole himassa.

Syntyminen ennen LA:ta en usko, että kaikista oireista huolimatta tämäkään lapsi ennen laskettua aikoo ulos tulla (ehkä paria päivääa iemmin tai viikkoa myöhemmin), mutta jos perätila jatkuu, niin sectiolla syntyy, mikäli ei älyä tulla viikkolla 38 viimeistään. Viimeinen koulupäivä on laskettuna päivänä ja toivon, että sinne asti päästään. Joten jätkän olis parempi kääntyä raivotarjontaan :D

(.) Olo alkaa olemaan aika muhkea, vaikka maha on söötin sopiva :D Muksu kyllä täyttääs en tilan ihan kiitettävästi. Ja pakko sanoa, että vaikka synnytyksen ajattelukin on saanut hikoilemaan ja tehnyt pahaa, niin odotan innolla, että saan tämän lapsen ulos itsestäni. Nukkuminen ilman kipuja ei onnistu ja selkää on alkanut särkemään, eli maha vetää lihaksia jumiin :/ ja vaatteet alkavat olemaan pieniä :D Eikä enää tässä vaiheessa ole järkeä ostaa uusia sopivampia vaatteita kun syntymään on noin kuukausi.

Joosukka ja Minimuru 36+0 POKS POKS
 
Pulloista: jotenkin itkettää ja naurattaa tuo pullolle "opetus", olisipa joku mullekin näyttänyt kahden edellisen kanssa miten se tapahtuu :D Varsinkin tämä nuorimmainen, laitoksella söi hyvin, kotiin päästiin niin ei ryypyn ryyppyä 8 kk, oli luonnonkumia, oli silikonia, oli pyöreää, oli litteää oli sitä ja tätä niin ei tilkkaakaan huolinut. Ah, sitä auvoa kun et kauppaan päässyt niin jo soi puhelin että tuuppa takas. Puolen vuoden tienoilla uskallettiin 'kiusata' sen verran että soseilla pärjää kun kaverin 30 vee bileet on ja kyllä se pullo kelpaa nälän iskiessä ja äidin poissa ollessa niin eipä mennyt ihan niin.. se oli jotaki aivan uskomatonta.

Ja mikä myös 'erikoista' niin kukaan 3 lapsesta ei ole tuttiakaan oppineet imemään, saa nähä kuin tämän viimeisimmän kans. Tai tuttia varmaan ees anneta, mutta tuo pullopolitiikka.

Muokataanpa vielä tuohon Joosukan alempaan tekstiin, että tosiaan hörpytykset ja lusikalla annot sun muut valu vaan suupielistä ulos ;)
 
Viimeksi muokattu:
Merge älä pelottele :D Ei mutta, mä luulisin, että yksi syy miksi omat on oppineet pullolle on se että olen myös sitkeästi opettanut tutille :D ja muuten jos pulloa ei huoli, niin usein hörpytyksellä suostuu syömään tai lusikalla sitä mamman maitoa :D Tosin on miitäkin tapauksia, joille ei käy mikään muu kuin tissi ja piste :D
 
Paljon onnea Choco Coco :flower: aivan unohtui eilen onnitella!

Sisätutkimus ja strepto-B Mulla vasta ensi viikolla, se on 3.kerta lääkärillä. Tavallisesti lääkärillä käy uudelleen synnyttäjä täällä vain kahdesti, mulla oli 1 extra käynti keskiraskaudessa. Kuinkahan nopeesti tuo strepto-B:n vastaus tulee? Olisin kyllä halunnut lääkäriin jo tällä viikolla tai edellisellä, jotenkin tuntuu, että rv 37+ on jotenkin myöhään. Toisaalta, jos lääkäri on sama kuin keskiraskauden käynnillä niin mieluummin jättäisin väliin, jotenkin niin kovakouraisesti paineli mahaa :/

Onko täällä muuten muita, jotka meinaa mennä ilman selkäpuudutteita? Varmaan salissa sitten kiljun ja rukoilen, että nyt-mulle-heti-jotain-piikkiä-selkään , mutta tarkoitus ois ilman.

36+2
 
Onnea choco coco kaksosista! Aika nopeasti syntyivät :) Hienoa, että kaikki meni hyvin! Mukavaa vauva aikaa!

Täällä meillä on säästösyistä kaikilla nykyään vain kaksi lääkärikäyntiä (jos kaikki sujuu normaalisti) Olen siis käynyt vasta kerran, toinen tulee tässä lopussa. Sisätutkimus tehdään kai molemmissa, mutta painoarviota ei saa ellei epäillä isoa tai pientä vauvaa. Lääkäri minulla oli ensimmäisellä kerralla kovin nuori ja kokematon. Ei millään lailla näiden asioiden asiantuntija. streptoa minulla ei ole otettu ja sitä mietinkin, että miksi joillain otetaan minulla ei.

Olen myös ajatellut synnyttäväni ilman selkäpuudutetta mutta hiulun tavoin pelkään huutavani puudutetta kun kivut alkavat :LOL: Haluaisin mennä luomusti mahdollisimman pitkälle ja lopuksi paikallisen puudutteen kohdunkaulaan. Näin ensimmäistä odotellessa ei todellisuudesta tiedä joten saa nähdä.

Poks 36+0
 
Tutit ja pullot oon jemmannut esikoiselta pullot ilman tutti osia. Että niillä mennään ja uusilla tutti osilla. Sainkin tänään pestyä kaappiin ne. Ukko saa sitten keitellä kun kotiudutaan.

Lääkäri käyntejä täällä ei kuullemma ole kun yksi. Ellei jostain syystä tarvitse useammin. Eli ei sisätutkimuksiakaan sen useammin, seuraavan kerran sitten synnytyksen yhteydessä!

Huomenna ultra ja rv 38 :heart:
 
Tuo strepto on varmaan kuntakohtainen, kaikkialla ei seulota kaikkia äitejä, meillekin tuli vasta nyt tänä vuonna. Todettiin vissiin, et seulonta on halvempaa kuin mahdollisten tartuntojen hoitaminen. Aika lopussahan se vasta otetaan, on voimassa kaiketi 4 vkoa.

Sisätutkimuksia tehdään täällä normisti vain yksi joskus vkolla 25, samalla siis ainoa lääkärikäynti. Mulla on maanantaina kokoarvio ä-polilla, niin saa nähdä ronklaavatko samalla. Ajattelin kyllä vielä viikonloppuna kokeilla uudelleen sitä mukavinta ässää, jos ei ala mitään tapahtumaan:D

Ensisynnyttäjille kyllä suosittelisin kunnon kivunlievitystä, jos sellaisen ehtii saada. Itsellä meni nopeuden takia luomuna, kuten tokakin ja voin sanoa, että tuskat oli ekan kanssa ihan s**tanalliset. En halua pelotella ja tietty kun oli nopea avautuminen niin supistukset oli sitten tosi voimakkaita, mut muistan jossain vaiheessa miettineeni, että voiko selkäranka katketa ja voiko kivun vuoksi lähteä taju ja jos, niin tapahtuisipa se pian:D Toki jokainen tekee tavallaan ja siten, mikä itselle parhaiten sopii, mut kun itse on tuon luomun kahdesti kokenut ja tiedän miltä tuntuu, niin nyt toivon saavani jonkun ihanan piikin ihan mihin tahansa, mikä vie sen pahimman tuskan.

Saspa, onpa tullut hölmöä kommettia, varmasti sieppaa, mut yritä jättää omaan arvoonsa. Etköhän sä itse osaa asioistasi ja lapsistasi parhaiten huolehtia ilman tuollaisia saarnoja -ja kyllä itselleen pitää suoda myös niitä kivoja juttuja. Jos ei ole valinnut elämäntavakseen askeesia, niin tarkoitus on myös nauttia tästä elämästä.

Ollakovai...? ja 38+0 poks
 
Täällä esikoinen synnytetty ilman selkäpuudutteita enkä moisia aio tälläkään kertaa ottaa. Olihan joo niitä kipuja, mutta voi niitä olla selkäpuudutteiden kanssakin ja minusta kuitenkin ne kivut vaan on luonnollinen osa synnytystä... itselläni tosin synnytys oli nopea enkä sairaalassa ehtinyt käydä kuin ponnistamassa esikoisen ulos :) ni ei tosiaan ehtinyt ees mitään kivunlievitystä sen kummemmin ajattelemaan.

Se varmaan on ihan omasta kipukynnyksestä ja ajattelutavasta kiinni - lisäksi jokainen synnytys on niin erilainen. Jos on tosi kivulias, pitkä tai vaikea synnytys niin silloin varmasti eppari tai spinaali ihan paikallaan, mutta jos on helppo synnytys niin eipä sitä välttämättä tarvitse. Sitten on myös näitä tapauksia, että esimerkiksi spinaali ei toimikaan halutulla tavalla eikä viekään kipuja pois - esim. laitetaan väärään paikkaan. Lisäksi epiduraalillakin haittapuolensa, kun voi pitkittää synnytystä ja viedä supistukset pois.. että jokaisella varmasti punnittavana hyödyt ja haitat :) Näihin ei yhtä oikeaa vastausta ole.

Merge
mä niin tiedän ton pulloilun tuskan. Joillain kun se tuntuu menevän niin helposti. Meillä ei esikoinen huolinu tuttia eikä pulloa, ihan kirosana koko homma. Ei vaikka oli just pumpattua tissimaitoa tai mitä vaan tarjolla. Olin itse ulkona ja mies yritti pullolla ni eipä kelvannut ei siltikään, hörppyyttämällä vähän sai alas, mutta pääasiassa muksu vaan huusi täydellä teholla koko mun poissaoloajan. Sen jälkeen HIUKAN nousi kynnys lähtee tuntia pidemmäksi aikaa kotoa. Asiat helpottui, kun n. 5kk aloitettiin ruokailuhommat ni soseilla sai sit nälän pidempäänkin poissa.. toiset ei nirsoile ollenkaan vaan syövät mitä tarjotaan korviketta tai rintamaitoa tissistä tai pullosta ja ihan sama millaisesta tuttiosasta.. :D No, toisaalta, esikoinen sit joikin jo sujuvasti nokkamukista puol vuotiaana, eikä oo koskaan pullosta tai tutista tarvinnu vierottaa. 7kk ikäisenä vierotti itse itsensä myös tissistä. Päätti vaan että kiitos ei, mulla on tää nokkamuki nyt ni tää riittää passelisti eli imemisen tarvetta ei enää ollu :) Tässäkin sama juttu ku noissa kivunlievityksissä, molemmissa hyvää, jokainen valitkoon itse ja punnitkoon tilanteen mukaan :)

Huomenna neuvola pitkästä aikaa.

Wasabi 37+5
 
Onnea Papumamalle ja choco chocolle vauvoista =)
Eilen oli taas neuvola 38+2: Paino taas + KILON/ vko!!!!! rr 117/69, prot + pisassa. turvotus +, hb 112, rt, sf 37,5cm, sykkeet 140-155.... auki 2cm VASTA!!!!!!

Huomenna on äippäpolin ultra ja kuulen toivottavasti jo käynnistyspäivän, ainaki viimeksi oli niin puhetta, saa sitten nähä...

Olen kyllä jo niiin täynä tätä raskaskautta että huhuhu.... 2 vuen sisällä ollu kohta 18kk raskaana niin alkaa piisaamaan!!! Limatulppa lähti pääsiäisenä ja suppareita tulee joka päivä mutta ei tarpeeksi hyviä :D

Streptokokki otettiin viime viikolla, vastaus oli eilen tullu mutta lääkäri ei ollu vielä kommentoinu sitä joten jäi epäselväksi oliko siinä jotakin... Parvorokon vasta-aine vastaus oli tullu ja mie en ole sitä koskaan sairastanu eikä ollu tartuntaa nyttenkään. JES!!!

Jos ja kun käynnistetään niin tahtosin käynnistyksen suoraan oksitoonitipalla ja avautumisvaiheessa voisin ottaa kohdunkaulanpuudutteita ja lopuksi spinaalin, ihan kuten viime vuonaki, toimi ainaki mulla tuo yhistelmä...

Huomenna tulen kertoon poli kuulumiset =)

38+3
 
Strepto Meillä otetaan kaikilta synnyttäjiltä nykyään. Viimeraskaudessa se oli mulla ja sain antibioottia suoneen synnytyksessä. Tänään kävin antamassa oman näytteen labraan, joka piti itse kotona ottaa :D

Ilman selkäpuudutteita meinataan täällä mennä. Olisi kolmas synnytys ilman niitä. Ei siksi, etten olisi kerennyt vaan koska en ole halunnut. Esikoisen kanssa epiduraali toimi loistavasti, mutta toiseksivanhimman kanssa se meni jotenkin väärin. Ja oli kyllä niin helvetin tuskat siinä synnytyksessä, kun ei se epiduraali vienyt kipuja pois ja jouduin makaamaan sängyssä, joka satakertaisti supistuskivut. Kolmannen aknssa olis itten pelkkä ilokaasu. Neljänenn aknssa ilokaasu ja kohdunkaulan puudutteet, joita en enää ota. Ja tän viidennen kanssa toivottavasti pärjätään ihan ilokaasulla. Kaikkein parhaimmassa kunnossa olen ollut synnytyksen jälkeen kolmannesta, jossa oli pelkkä ilokaasu kivunlievityksenä. JA jätkä oli myös isoin lapsistani eli painoi 4365g :D

Joosukka ja MM 36+1
 
Kuulumisia täältä.... Ei ole kerennyt kirjoitella eikä juuri lukeakkaan.

Vaikean raskauden ja monen vastoinkäymisten kautta meille syntyi poika 14.4, 5 vko ennen aikojaan. Eli musta tuli huhtikuinen kerralla :) poika on edelleen sairaalassa, voi hyvin ja opettelee vielä syömään tarpeeksi. Nenämahaletkun ottivat eilen pois ja kotiin lupailivat mahdollisesti perjantaina. Onneksi kerkesivät antaa minulle kortisonipiikit enne synnytystä, ja poika hengitti heti itse.
Tälläistä täällä. Hektistä elämää 3 tunnin välein käyn sairaalassa imettämässä, loppuaika menee pumpatessa maitoa. Vähän välillä kerkeää muittenkin lasten kanssa olla.
Tiuli ja Juho 1vko ja 2pv
 
  • Tykkää
Reactions: sallamaria84
Paljon onnea papumamma, choco coco ja Tiuli :)

Pulloista ja korvikkeista, onneksi oltiin ostettu kotiin pari pulloa ja muutama tetra korviketta, kun tosiaan kävi niin että poika syntyi ennen aikojaan eikä aluksi jaksanut syödä kuin pienen hetken kerrallaan eikä multa edes tullut/tule tarpeeksi maitoa eli korviketta on ollut ihan pakko antaa.

Meillä kävi maanantaina kotisairaanhoitaja ja tarkisti bilirubiiniarvon ja painon. Paino 2880 g eli vain viisi grammaa puuttui enää syntymäpainosta, niinpä saatiin nenä-mahaletku pois ja se oli kyllä suuri helpotus. Bilirubiiniarvokin oli hyvä.

Tänään oli polikäynti painonseurannan takia ja jee:
poju saavutti kolmen kilon rajapyykin yhdeksän päivän iässä! Saatiin lupa vähentää lisäruokintaa ja mennä enemmän vauvan tahtiin ja yritetään samalla buustata maidontuloa.

Liriel ja pikkumies 9 päivää ja kolme kiloa :)
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Oikein paljon onnea Choco coco ja Tiuli :flower: ja jaksamista Tiulille näihin vaikeisiin päiviin!

Täälläkin on vielä viisi viikkoa laskettuun aikaan ja eilen oli tähänastisen raskauden vaikein päivä. Vauvan pää on painanut nivusiin todella kovasti (painaa nytkin, mutta tuossa välissä oli taukoa). Tuli ihan sellainen tunne, että ei ehkä sitten viihdykään masussa enää kovin kauan. Toivoisin, että vielä kasvaisi ja kehittyisi masussa, mutta ei ihan noin tuskallisella paineella : /
 
Pullot ja korvikkeet: Muutama tölkki korviketta on kaapissa ja esikoinenhan aikanaan pullovauva oli täysin, joten ne pullot on säästössä. Uudet tuttiosat ostettu toki, mutta muuten en osaa kyllä itse olla huolissani siitä, että niistä jotain johonkin liukenisi jne. 80-luvun alun vauvana olen varmaan itse puruleluna jyrsinyt asbestia.. :) No ei vaiskaan, mutta tosiaan, samoilla pulloilla mennään. Ja esikoisen kanssa aivan ehdottomasti paras tuttipullomalli oli tuo jonkun jo linkkaama MAM:n koliikkipullo, joilla mennään tarvittaessa nytkin. Esikoista en imettänyt ollenkaan ja nyt ajattelin yrittää, vaikka rintojenpienennyksen jälkeen ei ole ollut rinnoissa tosiaan "normi tuntemuksia" aikoihin. Sitä en ala stressaamaan, että pulloilla pelaaminen "pilaa" imetyksen. Mennään tilanteen mukaan sitten.

Tänään oli neuvola ja sieltä saldona lähete äitipolille. Itsellä ollut ihan asialliset olot. Ei limatulppia, ei kummoisempia supistuksia ja vauva on liikkunutkin omasta mielestä ihan normaalisti. Neuvolatäti sai kuitenkin turhan matalat sykkeet (n.110-115 välillä), että laittoi eteenpäin sydänkäyrille ja ultraan. Käyrät oli kohdillaan ja vahvisti sitä tunnetta mikä itsellänikin oli; neuvolassa kuunnellessa oltiin tiukasti kai unten mailla mahassa. Silti ultrassa paljastui jotain seurantaa vaativaa; vauvan koko oli edelleen arvioituna sama kuin viikko sitten 2,8kg (pitäisi olla nyt jo kuulemma n.3,2kg suurinpiirtein) ja napanuoran virtaukset oli koholla, mutta edelleen mahtuivat joidenkin käyrien väliin. Jotain ympäripyöreää selitystä sain sille, että jos virtaukset menee liian koholle, voi se olla merkki istukan toiminnan heikkenemisestä.. Eli saisi mun puolesta alkaa jo oikeasti syntymään, ennen kuin tässä alkaa huolestua tosissaan.

Tällä hetkellä vauva liikkuu mahassa hyvin, joka rauhoittaa mieltä. Mutta jos tuota kasvua ei ala tapahtumaan ja vauva ei lasketun ajan tienoilla ole vielä syntynyt, niin kartoittavat tilanteen uudestaan. Jos vauva ei ole kasvanut odotetusti, niin eivät päästä yliaikaiseksi kuulemma, vaan käynnistävät synnytyksen.

Ja tyttöhän siellä tosiaan köllii.. :) Rakenneultrassahan arvelivat tyttöä jo, mutta kun oli perätilassa ja häveliäästi paikat piilossa, niin eivät varmasti uskaltaneet sanoa. Olisi sitten ensimmäinen tyttölapsenlapsi kummankaan suvussa.

Skaardie + Pottu 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Onnea Choco coco ja tiuli :) Kylläpäs niitä vauvoja onkin nyt alkanut tupsahteleen <3 Itse olen hakenut tänään supisteluihin vauhtia ikkunoiden pesulla ja pihahommilla, mutta eipä tuo neiti taida vielä haluta pois pikku asunnostaan. Nyt saunan lämpöön rentoutumaan :)
Flowerpower85 ja Möttönen 37+4
 
Kivunlievityksestä vielä. Jo ennen synnytystä ajattelin että mennään tilanteen mukaan, mitään en etukäteen suunnitellut tai päättänyt.
Avautumisvaihe oli ihan järkyttävän kivulias, kolmeen senttiin mennessä olin puolitajuton kivusta vaikka muhun oli piikitetty kahta eri kipulääkettä ja otin ilokaasua (piikeistä ei mielestäni ollut mitään apua).
Todellakin halusin epiduraalin ja kätilökin suositteli sitä. Oli muuten parasta ainetta ikinä. Kaikki kipu hävisi, vain paineentunne jäi.
 
Onnea tiuli ja tsemppiä! <3

Kiitos tsempistä myös ootte kyl ihana tuki!! Siis mä olin ja olen pöyristynyt suuresti vieläkin kun en ole koskaan osannut laittaa itseä lasteni edelle ja se kyl välillä näkyy :-S mutta yritän nyt joka tapauksessa jättää omaan arvoonsa koko saarnan.

Selkäydin puudutus on kyllä mun kohdalla ainakin näillä tietoo pois suljettu. Oon saanut siitä eräänlaisen pelon ensimmäisestä synnytyksestä kun se veny melkein 2 vuorokauden pituiseksi. Kun taas nämä kaks viimeisintä on menty ponnistus vaiheeseen asti ilman mitään kokolailla. Liikkuminen ja keinutukset ja sellaiset ovat auttaneetkovasti.

Skaardie onneksi sulla on jo hyvät viikot ja ihan hyvän kokoinen arvio jo kumminkin :)

Tääl on tänään terapia siivottu ja kyllähän tuli hyvä tuli vähän vaihdettua viel järjestystä olo huoneessa:-D ja sain ku sainkin hyvät supistukset sittenkin illalle mutta se kuuluisa teho puuttuu :-/ toki nyt on vihlonta tullut seuraksi kun tirriäinen puskee alas päin ja käänteled kylkeä puolelta toiselle (?) voi ja perjantaina olis neuvola, en tiedä oikeen että odottaako vai ei. :-S en haluais mennä kuulemaan tekstiä että laitetaanki se lähete vasta ens viikolla :-(

No. Mutta mä rupeen taas toivomaan nukkumattia ;-)

SaSpa ja tirriäinen. 38 POKS POKS
 
Tää tekee lähtöä lenkille -on se kumma, et nyt kun sais supistella, niin ei lenkki tehoa lainkaan. Silloin kun oli vielä liian varhaiset vkot, niin tuntui, et koko ajan sai lenkillä pysähdellä, et kovetus menee ohi. Pitää alkaa ikkunanpesulle viikonloppuna, jos se sais jotain aikaan ja jos ei, niin onpahan sekin homma tehty:D

Sitä lähinnä tarkoitin tuolla kivunlievitys-kommentilla, et musta on turha kärvistellä tuskissaan, jos tuntuu ettei kestä sitä kipua vain sen vuoksi, et on etukäteen päättänyt jotain tai olis jotekin sankarillisempi synnyttäjä, vaan toimia tilanteen mukaan, kun tiedän tapauksia, et periaatteesta ei oteta kipulääkettä ja on sit saatu kauheet traumat siitä kivusta ja suhtauduttu vähän halveksuen niihin, jotka kivunlievitystä ovat käyttäneet. Ja sitähän ei tosiaan tiedä, että toimiiko ne piikit vai ei, itse haluaisin kyllä mieluusti kokeilla. Kavereiden kertoman mukaan teho vaihtelee suuresti samallakin synnyttäjällä, eli voi onnistua nappiin yhdessä synnytyksessä ja toisessa mennä täysin poskelleen. Eli summa summarum, ei ole musta mikään häpeä ottaa kivunlievitystä synnytyksessä, käytetäänhän hammaslääkärissäkin puudutusta. Toisekseen, olen varma, et jos miehet vois synnyttää, jo aikoja sitten olis keksitty täysin tuskaton synnytys:D Mut tosiaan, ei varmasti ole yhtä oikeaa ja kaikille sopivaa ratkaisua tässäkään asiassa.

Onnea Choko coco ja tiuli:flower:

Hyviä vointeja kaikille!
 
kivunlievityksestä samaa mieltä ollakkovain kanssa. Ei ole varmaan olemassa yhtä oikeaa tapaa, eikä varsinkaan ole yhtään sankarillisempaa synnyttää ilman kivunlievitystä. Jokainen synnytys on erilainen, eikä kipujen voimakkuus johdu pelkästään äidin kipukynnyksestä. Itselläni ajatus "luomuna mahdollisimman pitkälle" pohjautuu siihen, että tuntuu että sillä tavalla pysyisin itse kontrollissa kivusta ja tilanteesta. Haluan pysyä liikkeessä ja ilokaasusta minulle todennäköisesti tulisi paha olo. Mieli voi muuttua ja menen tilanteen mukaan.

Onnea tiuli!!:flower:

Tsemppiä scaardie! Kylläpä pelottelivat, mutta onneksi nyt sitten seurataan. Hyvä että sykkeet on kunnossa. Onnea tytöstä :)
 

Yhteistyössä