TOUKOKUUN TUHISIJAT helmikuussa <3 <3 <3

Itsellä on vain esikoisen syntymä ollut spontaani ja asiat eteni rauhallisesti tietty varmaan ku eka oli kerkes koklaan puudutteita n.15h kesti 20min ponnistus lapsi jumitti sai vain 3 agpar pistettä ja elvytystä.
Seuraava oli käynnistetty rv 41 paikat kypsät geelillä lähti saman vuorokauden kuluessa tulemaan ja tunnissa synty sitten ku kovat supparit alko ponnistus 3min sisälsi myös vauvan nielun imemisen kun pää oli syntynyt (verta pulpahti) seuraava oli tuo kauhusektio ja sitä seuravaa käynnistetty rv 39 epäkypsät paikat 4pvää käynnistettiin cytotec muruilla ja taas tunti kovista suppareista ja ponnistus 3min. Käynnistetyt oli rajuja ei kerennyt mukaan kun paikat aukes nopeesti. Kipeetä teki mutta olipa äkkiä ohi. Itseä ärsyttää käynnistetyissä just tuo rajuus mulla alkaa hyvin äkkiä jalat kramppaamaan ainut vaihtoehto on maata sängyssä ja kärvistellä tuskissa kun jalat ei kanna.
 
mun käynnistykset on kai vähän erilaisia ku ei ole ollut lääkkeellisiä,eikä tippaa lisäämässä supistuksia.Mulla on paikat ollu sen verran auki,että on kalvot on puhkaistu sellaisella jättiläisen virkkuukoukulla. :whistle: mutta se ei satu ollenkaan! Ja ollaan odoteltu,että alkaako omat supistukset vai ei.Kyllä ne on sitte 1-2 h sisällä alkaneet itsestään.Supistusten alkamisesta on laskettu synnytyksen kesto sitte 1h36 min ja 1h14min.
Eli tavallaan mulla on ollut ns. luonnollinen synnytys vaikka onki käynnistetty,eli sama ku olis kotona menny vedet.

Hobbarissa on carana lie back lux sateenvarjoratas 39?.tarjoustuotteista löytyy.Sinne ei pysty ku linkittää etusivulle.

pesin keittiön ja eteisen lattiat.On pitkään pitäny tehdä se.Nyt olen ihan poikki ku sain tehtyä sen.Mutta tyytyväinen.

 
Kylläpä palsta jumittaa... :kieh:

Naralle piti vielä eilen kommentoida että kyllä se kevät ja aurinko sieltä vielä tulee, tänäänkin aurinko vilahtelee puiden välistä hyvitellen eilisen loskap*ska-keliä. Ensi kuussa voi jo sanoa että kevään puolella mennään! Mäkin kyllä odotan että nuo lumet lähtis ja pysyis sen verran pitkään plussalla että maakin alkais sulaa ja pukkaa vihreetä... pääsisi tosiaan laittamaan tuota pihaa, tonkimaan ylös entisiä ja istuttelemaan uusia. Oon jo katellu kauniita pikkuruukkuja terassille ja muuta... *ei malttais oottaa* ;)

Siis selkä oli tajuttoman kipee kun yöllä nousin vessaan! :eek: Eilen lenkilläkin särki koko matkan vaikka liikunnan piti auttaa... Varovasti pitää nousta jos on vähänkin kauemman aikaa ollut paikallaan...

Ihanaa, ensi viikonloppuna saadaan pinnasänky ja vauvan lipasto, saa nuo tavarat järjestykseen lojumasta!

Jasmin ja herra aarre 28+2 :heart:
 
nikunaku Mä oon katellu noista carenoista toista mallia mutta sitten kuulin jostain että niissä alkaa pyörät nitisee ja natisee vähänkin käytön jälkeen eikä auta mitkään öljyämiset siihen :eek: Mitenhän mahtaa olla...
 
kylläpä tökkii palsta.

me ostettiin viime kesän etelän reissua varten nämä
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa10/products.php?&action=show&id=3580&show=all

Ja olipa tosi kivaa ku viikon käytön jälkeen ne alko nitisee ja natisee ihan kamalasti. Saatiin hotellilta öljyä,mutta menikö muutama päivä vai viikko ni ne nitisi uudestaan. Sitte ostettiin jostais autoliikkeestä oma öljy pullo. Muutaman öljyämise jälkeen ne ei nitissy niin paljoo. Meillä on gracon matkarattaat ja ei ne ole koskaan nitissy tollai.Jostuisko se siitä että noi mallit o sateenvarjorattaita? ens kesänä varmaan vasta saan käyttöö noi tuplat ja sittehä kuulen ja näen pitääkö öljytä kokoajan.

Alettaiskohan me olla jo turvallisilla vesillä mahataudista? Eiks niiden itämisaika ole 24-48 h? Mies oksensi pe iltana.Meillä ei ole ollut mitään.

Kohta lähden tän porukan kanssa kauppaan.Saa nähdä mitä siitä tulee.Mä kun käyn yleensä yksin kaupassa. Mies meni Hesaan ja mä sanoin sille,että jää sinne hotelliin yöksi ku sen pitää olla huomenna aamulla klo8.30 Espoossa. Ajelee muutenki ihan kamalasti edestakaisin.

Oih,Jasmin sai mut haaveilemaan keväästä.Ihanaa,kun ruoho tulee esiin ja ensimmäiset kukat.:flower: mä en kyllä ole mikää puutarhan viherpeukalo,ja sen kyllä näkeekin ehkä.Mutta mulla ei ole aikaa hoidella kukkia,nyppiä tms. Ja musta tuntuu,että mä olen ollu aina raskaana (4 v asuttu täällä kohta) ni en ole pystyny kyykkimään. :whistle:

mut nyt pukee tota lapsi joukkiota.Varokaa Sastamala täältä tullaan :whistle:

NN rv 23+3
 
kiitoksia kaikille tsemppauksesta asuntoasiassa! eilen tehtiin tarjous ja tänä aamuna tuli vastatarjous ja siihen mekin vielä vastattiin. vielä pitää vähän jännittää!

joku tässä kyseli palkkakuittien viennistä kelaan (sompio?). niin mä olen yrittäjä, joten mitään kuitteja ei mun tarvitse toimittaa sinne.
sen kuulin, että minimipäiväraha on noussut 20,jotain euroon. kyselin vaan, että miten korvaukset menee niiltä päiviltä jotka olen töissä vanhempainrahakaudella ja silloin siis maksetaan minimi.

tänään oli neuvola ja lääkäri.
painon muutos/viikko 600g (hohhoijaa, tää lihominen jatkuu vaan)
RR 137/76
Hb 129
Sf 25
vauvan syke 145+
liikkeet ++ :heart:
sisätutkimuksessa kaikki hyvin ja kohdunkaulan pituus 2,5cm.

meillä ei ole yhtään 56cm pienempiä vaatteita vauvalle. olen laskenut, että kuivausrumpu kuitenkin kutistaa vähän. täytyy käydä sitten ostamassa, jos tuleekin oikein pikkuinen poika.
näin eilen pienellä tyttövauvalla aivan ihanan v.punaisen pörröisen fleece?-haalarin. hitto kun en tajunnut kysyä, mistä se oli ostettu... tahtoisin kotiinlähtöhaalariksi semmoisen, tosin toisen värisen :)

yellow 26+4
 
Heippa mammat! :wave:

Menikin jokunen hetki kun lueskeli teidän juttuja, ja kun niitä on ihan "muutama" nii anteeksi etukäteen etten todennäköisesti muista kuka,mitä ja missä. :ashamed:

Jonkun iloksi ( toivottavasti iloksi :D ) muistan tuon synnytys/käynnistys jutun. Mulla esikoiselta puhkottiin kalvot kun ei oikein synnytys alkanut mutta silti piti päiviä mua hereillä eikä sekään auttanut joten laittoivat tipan loppujen lopuksi. Kuopukselta ei tarvinnut laittaa mitään, se tulikin ihan omilla ja vaikka kesti 12h sekä oli sen 4100g NIIN silti koin sen helpommaksi kuin esikon joka painoi 3430g. SIksi toivon etten koskaan joudu käynnistykseen enää, se 3h käynnistyksestä ( tipan laitosta ) oli ihan hirveetä tuskaa.
Enkä kyllä halua sektioonkaan joten tavallaan pelkään ettei synnytys käynnisty itsestään taikka en voikaan synnyttää alakautta.

Yellow tsemppiä asuntokauppaan. :) Itse ollaan samassa tilanteessa, kirjallinen tarjous pitäis jättää tänään. On tarjouskauppakohde eli jos joku toinen tarjoo enemmän...jne. TArkoittaa sitä että monta mutkaa vielä matkassa, mutta kun on ihana talo ja hyvin tilaa meille kaikille. TOIVOTTAVASTI saatte unelmatalonne.:)

Eipä tänne muuta, viikot poksuu täälläkin.:) Enää 15 viikkoa synnytykseen...eh..sitä ennen olis työharjoittelu rvko:lla 35- 36..nooh..enköhän mä jaksa. :) Jollei tämä neiti päätä tulla ulos etuajassa, toivottavasti ei.

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti. :hug:

Therean&neiti 25+0
 
Tänään kävin Kelassa hakemassa hakupaperit ja pitäis nyt vielä tehdä tarkistushakemus lisäksi että saanko esikoisesta hoitolisää enemmän ja myös äitiysloman aikana. Argh mä oon niin huono täyttämään niitä papereita :/
Aloitan äitiysloman 50päivää ennen la:a ja se alkaa siis jo 7.3.! Uskomatonta miten nopeesti aika menee, vastahan mä plussasin ja alle kuukauden päästä alkaa jo äippäloma :D

Minimiäp-raha taisi olla 22(+sentit päälle)? eli sama kuin sairauspäiväraha, työmarkkinatuki on vielä pikkuisen isompi olikohan 23,24?.

syli täynnä kultaa: Mulla ensimmäinen synnytys käynnistettiin, mutta ei ole mihin sitä verrata. Just katselin neuvolakortista, että rv 36+3 on merkattu että kohdunsuu kiinni mutta pehmeä ja rv 38+4 1cm auki.

Jouduin osastolle seurantaan rv 39+6 vauvan kasvun pysähtymisen ja lapsiveden vähyyden takia.
Rv 40+2 alkoi supistukset jotka avasi kohdunsuun 2-3senttiin. Ensimmäisen käynnistystabletin sain 40+4 ja niillä yritettiin käynnistää muutamana päivänä. Tuli vaan tosi kipeitä supistuksia, muttei ne avanneet kohdunsuuta sen enempää. Ja lääkäri vaan sanoi että niillä jatketaan, viikonloppuna ei mielellään käynnistellä :headwall:

Kiva kun en ollu nukkunu moneen päivään enkä yöhön kuin yhteensä muutaman tunnin kun ne supparit kävi niin kipeetä. Alkoi olla jo todella väsynyt olo ja pelkäsin ettei ole edes voimia synnyttää! Onneksi sitten viikonlopuksi vaihtui päivystävä lääkäri (nainen!) joka sanoi että tietää kyllä mitä tuskaa se voi olla ja lupasi että mulla on vauva sylissä viikonloppuna, ettei tarvitse enää montaa päivää kestää niitä supistuksia jotka ei kuitenkaan mitään saa aikaiseksi.

Poika syntyi sit viimeinkin launtai-aamuna, salissakin vielä jouduttiin hommaa vauhdittamaan tipalla. Olihan ne supistukset aika rajuja, mutta kun ei ole mihin verrata niin paha sanoa. Mulla ne omat supparit jotka avasi kohdunsuun 2-3 senttiin oli enemmänkin sellaisia menkkamaisia jomotuksia. Tosin mulla on aika ollu todella kovat menkkakivut että olihan ne sinänsä jo aika kipeitä.

Kuitenkaan missään vaiheessa ne supistuskivut ei ollu mun mielestä sellaisia sietämättömiä. Odotin sellaista tunnetta koko ajan, luulin että ne vaan kovenee ja kovenee kun kaikki oli sanoneet että käynnistetyssä synnytyksessä supparit on sietämättömän tuntuisia. Mutta ei niin kipeitä tullu missään vaiheessa, se oli positiivinen yllätys.
Ainoa missä tuli se tunne että kipu on sietämätön, oli kun pää syntyi :whistle: Mutta onneksi se oli niin nopeasti ohi!

 
Minä kävin viemässä Kelalle paperit.. jätin osan kohdista tyhjiksi, että täytellään virkailijan kanssa yhdessä, kun en oikein niitä tajunnut, eikä mieskään tajunnut, mutta eipä se virkailija tajunnut mistään mitään sen enempää. Pikkuisen epäilytti jättää ne paperit sinne, meniköhän ne nyt sitten oikein.. Minä haen äitiysrahaa kuuden edellisen kuukauden tulojen mukaan, pitääkö minun myöhemmin toimittaa palkkakuitit Kelalle? Enhän voi etukäteen mitään palkkatietoja saada, tuo työ kun on vielä tuollainen (kaupan ala). Jotenkin monimutkaista.. Yritin kysellä siellä toimistossa näitä, mutta se virkailija ei tiennyt mitään, vastasi ympäripyöreästi ja antoi lopuksi puh.nron, mihin soittaa ja kysyä. ARGH :kieh: , pitää huomenna soittaa vissiin..

Nuhaa pukkaa lisäksi päälle. Ja maha on alhaalta kipeän tuntoinen. Onko muilla ollut? Mitähän tämä nyt sitten on, normaalia, asiaankuuluvaa vai epänormaalia. Ei kehtaisi ihan joka kolotuksesta soittaa neuvolaankaan. Sitä itse säpsyy joka kolotusta ja kipua, kun ei ensikertalaisena tiedä millaista raskaana olon kuuluu olla.

Anteeksi kovasti tämä negatiivinen postaus, toivottavasti toisilla on parempi päivä!!
 
Niiksu: Voi tuo on niin ärsyttävää kun ne kaikki Kelan työntekijät ei itsekään osaa täyttää niitä lappuja eikä tiedä asioista paljoakaan :kieh: Meidän paikkakunnalla on myös yksi sellainen täti töissä Kelassa, ei tiedä oikein mihinkään vastausta, soittaa aina jollekin toiselle ja silti antaa usein ihan väärät ohjeet yms. On ollu siellä jo useamman vuoden, et luulis että joskus se ammattitaito kehittyis :whistle: Onneksi tänään asioidessani oli tosi asiantunteva ja mukava ihminen paikalla!

Silloin kun esikoisen äp-raha lappuja täytin, niin mulle annettiin ohje että jos hakee 6kk tulojen mukaan päivärahaa niin laput pitää palauttaa normaalisti viim. 2kk ennen la:a ja tulot siis 6kk taaksepäin hakuhetkestä. Kai niitä voi takautuvastikin hakea, mutta rahat tulee sitten milloin tulee kun käsittely kuitenkin saattaa hieman kestää.
En tiedä onko ohjeet/hakuperuteet muuttuneet, tuo siis keväällä 2007.
 
Oli pakko nyt tulla marmattamaan...
Neuvola oli aamulla ja sain kuulla et sokerirasituksen paastoarvo oli ollu 5.3 ja se raja on kuulemma just 5.3 et huolestutaan. tunninpäästä oli ollu 8.9 ja kahen tunnin päästä 7.0. Paastoarvosta terkkatäti pähkäili, että laitetaanko seuranta päälle vai ei, mutta kun on ylipainoa ja sukurasite 2-tyypin diabetekseen... niin eiköhän tää mamma saanut nyt verensokerimittarin matkaansa neuvolasta... nyt sitten tökitään kolmena päivänä viikossa neljä kertaa päivässä ja mittaillaa sokereita... siitä hyvästä sitten pääsee diabeteshoitajalle, äitiyspolille ravintoneuvontaan ja viikolla 38 painoarvio ultraan... tie vaikka sitte joutus käynnistettyyn synnytykseen tässä... Sitä ne jo uumoili esikon syntymän jälkeen kun oli imukuppisynnytys ponnistusheikkoiden takia... jotta vältetään ison lapsen synnytys( poika oli 52cm ja 3665g, ei musta mikään iso tai sokeri vauva vielä???)

Kiesus että mulla alkaa kiehua... esikosta kyllä jäi 5kiloa ja imetysaikana tuli toinen samanlainen... että onhan tota lähtöpainoakin sit ollu 10kiloa enemmän ku esikosta... mutta...voihan paastoarvo*prkl* |O

Muuten neuvolassa meni ihan hyvin, painoa oli tullu 550g/viikko siinä ja siinä onko hyvä, tähän mennessä 4kiloa siis lisää, yläpaine oli inan koholla 133/74, hb edelleen hyvä, laskenu viidellä 127, sf mitta oli hilpassu yläkäyrille, 27cm, sykkeet vauvalla 150 taasen. niin ja viikkoja on nyt sen 26+2... kylläpäs se aika tuntuu hupenevan ihan silmissä. =)

Mun minimi äp on sen 15,20 päivältä, kun opiskelun pohjalta noita laskeskellaan... ja sitte menee ihan käteen vielä kotihoidon tuet, kun ei kerta niitä maksella samaan aikaan äp ja vanhempainrahojen kanssa... onneks sit kotihoidontuki on isompi kahden kanssa ja lapsilisä kompensoi pikkusen rahatilannetta... meillä siis mieskin on opiskelija, vielä vuosi koulua jäljellä, mutta onneks on työpaikka koulun ohella, niin ei ihan sossun luukulla tartte jonotella.Moni vois sanoa, että itteppä ootte tilanteenne järjestäny... mutta en mä siitä valita, muutaman vuoden päästä kun/jos molemmilla on työpaikka, niin saadaan sitä taloa ihan rauhassa rakennella eikä leivänpäällisiä tartte ihan senteillä tsuumailla(kävin kaupassa tänään 20? setelin kanssa ja huokasin, ettei onneks vaippoja tarvinnu ostaa... eipä sillä viikon ruokia saa nykypäivänä. Juustokin on ihan törkeen kallista)

Mutta ootte jutellu tosta synnytyksestä... mulla kestoa on sille n.20 tuntia, kolmelta iltapäivällä alko supparit sunnuntaina (alle 8minuutin mentiin heti) , puoli seitsemän oltiin illalla laitoksella, kylpyä ja suihkua ja kaurapussia kokeiltiin, kunnes sain kipulääkettä kankkuun puolen yön paikkeilla.Siihen mennessä oli parisen senttiä auki ja olin varma että henki menee... Kahdelta yöllä alko semmoset kivut, että sus-siunaa, kaikki salit täynnä, kipulääke ei auttanu ja kaurapussit kylmänä... ei muuten naurattanu yhtään(nyt kylläkin jo) klo 2-6 koko ajan suppareita alle kymmenen minuutin, kuuden aikaan olin kaulaulemassa kaakeliastiaa, olikin eka kerta raskausaikana kun tuli ylös=) ja kätilö ystävällisesti ehdotti epiduraalia... siinä vaiheessa oisin myyny vaikka mummoni siitä hyvästä.(olin tosiaan henkeen ja vereen uhonnu KOKO ODOTUSAJAN, että minähän en epiduraalia ota!!! :LOL: ) taisin saada epiduraalin siinä seitsemän jälkeen, samalla lyötiin oksitosiini ja ravintotippa, puhkastiin kalvot ja vauva sai sydän anturin. Nukuin onnellisen tietämättömänä maailmasta kätilön vuoron vaihdon yli, n. pari ja puoli tuntia. sitte olikin mukavasti paikat auki(n.10.50), että saatiin ponnistelemista lähteä koittaan. Olin tosi pihalla koko hommasta siinä kohtaa, mutta saatiinhan sitä sitten poika ulos imukupin ja lääkärin avulla klo 11.13. Happikaappiin pieni joutu heti, oli ollu napanuora kaulan ympärillä ja vietti pitkän aikaa pää "luukulla", itsellä oli taju lähes kankaalla. Yllättävän äkkiä sitä sitten tokeni, illalla jo uskalsi kävellä ja istua(vaikkakin oli tikkejä epparin ja pienen repeämän takia). Mulle ei jääny mitään traumoja ja lähtötarkastusta tekevälle kätilölle lupasin parin vuoden päästä mennä takasin=) ei muuten paljolla heitä*hihittää* ;)

Mutta nyt täytyy mennä huilimaan, on nuo hitsimmoiset liitoskivut vaivana koko ajan, ettei edes sukkia meinaa saada jalkaan... mutta oon huomannu yhden jostain lukemani vinkin tosi hyväksi... suosittelen sitä kaikille:
Seiso, jos ei tarvi kävellä, istu, jos ei ole pakko seistä, jos ei ole pakko istua, niin voi maata ja jos ei ole pakko olla hereillä voipi nukkua.Tätä kun muistaa noudattaa niin tuntee itsensä jopa hetkittäin elinvoimaisen hehkeäksi... erityisen suositeltavaa näin puolen välin jälkeen ja varsinkin useampilapsisissa perheissä=)

Hyviä vointeja kaikille!!!

Maariana + pikkuveli(?) 26+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiksu:
Ja maha on alhaalta kipeän tuntoinen. Onko muilla ollut? Mitähän tämä nyt sitten on, normaalia, asiaankuuluvaa vai epänormaalia. Ei kehtaisi ihan joka kolotuksesta soittaa neuvolaankaan. Sitä itse säpsyy joka kolotusta ja kipua, kun ei ensikertalaisena tiedä millaista raskaana olon kuuluu olla.
Toiset kutsuu niitä liitoskivuiksi ja muiksi, mutta lääkäri viisaasti kerto niiden olevan kipua kohdun kannattimissa. Ja osaa olla kamalan kipeitä!!! Että ihan normaalia on. Mulla ainakin auttaa lepo ja särkylääke, ainakin hetkittäin. Ei mulla ekalla kerralla ollu, mutta eipä sitä nyt voi toisellakaan kerralla näemmä itseään konkariksi nimittää. =)
 
Maariana83: Voi harmi ku jäit paastoarvosta kiinni. Mulla oli viime raskaudessa ihan sama.Mun paastoarvo oli 5,1 tai 5,2 ja oli just se raja.Mun piti kylä 4-6 krt päivässä mittaa sokeri 5 pv viikossa. Mulla on uusinta sokerirasitus vielä edessä. Ihme olis jos sais tällä kertaa puhtaat paperit.Ekassa rasituksessa sain hyvät arvot.

Kelan hepreasta en ymmärrä yhtään mitään ja monesti todennu ettei hekään ymmärrä.Mä suosiolla jätän ne kohdat aina tyhjäksi mitä en ymmärrä ja sen virkailijan kanssa täytän ne. En ole koskaan hakenu 6 kk tulojen mukaan,mutta jostain mulle on jääny sellanen muistikuva,että ne vois laskea sen 2-3 kk palkkatodistusten pohajlta jonko keskiarvon.Tai sitte pitää toimittaa se 6 kk taaksepäin todistuksia hakuhetkestä.Sekin ihanuus odottaa. Mä vasta pe saan neuvolasta paperit kelaa varten.

Soitin neuvolaan tästä värinä/tärinästä.Puhuin parinki tädin kanssa ja molemmat oli sitä mieltä,että ei olis mitään ihmeellistä.Ilmeisesti kohdunlihahsien tärinää/vapinaa.Veikkais jos joku hermo on painuksissa. Perjantaina sitte kuulee onko kaikki muu neuvolassa kunnossa.
Vauva se ei selvästikään ole,supistuksia ne ei ole,eivät satu,ei ole vuotoja jne.
 
unohdin kertoa sokerirasitustestin tuloksista.
eli paastoarvo oli 4.4, tunnin arvo 8.9 ja kahen tunnin arvo 5.3.
eli ei raskausdiabetestä mulla. meinasin näyttää pitkää nenää hoitajalle, kun se on jeesustellut mun hirveetä painonnousua ja ollut selvästi sitä mieltä, että syön aivan hirveesti herkkuja tms. ja itse aiheutan pahaa lapselle.... :(
mariaana, olen pahoillani sun puolesta, inhottavaa varmasti tuo mittailu ja syömisten kyttäily.


therean tsemppiä teille myös! tuo tarjouskauppa on kyllä ihan hanurista! meille ei oneksi sattunut sellainen kohde, mutta väittäjän mukaan yksi ehdollinen tarjous talosta on tehty (jos on).

yellow 26+4
 
Mä kävin kelassa tänään päivärahahakemuksen takia. Mä oon ollut sairaslomalla syksystä. Kysyin sitten sitä 6kk tulojen perusteella laskentaa ku 2007 en tienannut juuri mitään :|
Lasketaan sairaslomaa edeltävältä ajalta, jes. Tosi hyvä juttu.

Isommat lapset koitteli innoissaan vauvojen mylläystä vkoloppuna. Saa nähdä vain to ettei toinen vauva kääntynyt väärinpäin.

Olin hierottavana eilen ja pikkuhiljaa alkaa lihakset pehmenemään. Keskiviikkona menen kasvo, käsi ja jalkahoitoon. Kulmat ja ripset värjätään. Ei tarvi sitten lauantaina sen kummemmin meikata. Täytyy toivoa ettei verenpaineet romahda vihkimisen aikana.

Tsemppiä teille joilla supistelee tms.

K&S 25+5 :heart:
 
Suzyanne
Huh kun täällä on paljon juttua tullut taasen!

Auroralla on aivan ihana vauvanhuone! Mehän etsitään juuri kaksiota, kun vielä miehen 33,5 m2 poikamiseboksiin ollaan ahtautuneena. Mutta jos ei löydetä sopivaa ennenkuin vaavi putkahtaa maailmaan, niin onneksi vauva ei välttämättä paljon tilaa tarvitse, pinnasänky meinataan sitten laittaa tänne, ja aluksi pidetään siinä ihanaa rottinkikoppaa, johon miehen äiti on ommellut pitsireunukset, ja jossa mieskin on vauvana kellinyt. :heart:

Ebballa tosi kivoja vauvanvaatteita, minä tykkään myös kovasti noista Lindexin retroista, ja värikkyydestä. Eilen löysin kirppikseltä aivan ihanat, punavalkoruudulliset lappuhaalarit joissa paljon kivoja yksityiskohtia, tosi söpöt ja erikoiset, ja sopii sekä tytölle että pojalle.

Tuosta sukupuolen arvioinnista 2d-ultrassa, moni on sanonut ettei siihen voi ihan varmasti luottaa. Itse olen ollut aiemmin arviosta melko varma, koska käyn äippäpolilla seurannassa kolmen viikon välein, joka kerta ultrataan, ja jo kolme eri lääkäriä peräkkäin on sanonut että ihan selkeä poika, kerran ultrassa jopa minäkin näin ihan selkeät pojan vehkeet. B) Viikonloppuna tosin näin unta, jossa synnytin, ja vauva olikin tyttö. Ekat sanani olivat, että voi ei, nyt menee vaatteet uusiksi! Tuli sitten epäilys...onneksi kuitenkin unisex-vaatteitakin on tullut jonkin verran hommattua varmuuden vuoksi.

Synnytyksestä, täällä tehdään synnytystapa-arvio viikolla 36, tietenkin ellei ole merkkejä että vauva syntyisi etuajassa. Itse luulen että päätyvät kohdallani suunniteltuun sektioon, riskisynnyttäjä kun olen. Itse haluaisin mieluiten synnyttää alakautta, mutta luotan lääkäreiden ammattitaitoon, mitä sitten päättävätkin.

Se oli minusta vaan aika hämmentävää, etten päässyt pelkopolille, koska terkkarin mukaan pelkoni ovat täysin realistisia- liittyyhän synnytykseeni tuplaten enemmän riskejä kuin normiraskauksiin. Eli siis, jos on enemmän riskejä, saakin kärsiä synnytyspelosta, eikä siihen kannata hakea tukea mistään, koska pelot ovat aiheellisia? Eli vähän niinkuin että mitäs hankkiutui raskaaksi, vaikkei ole 100% perusterve, siinähän sitten pelkää? Hyväksyin selityksen pitkin hampain, kun en viitsinyt ruveta väittelemäänkään, mutta hiukan oudolta se minusta tuntui kuitenkin. Tai sitten vaan kärjistin terkkarin sanomaa päässäni, sekin voi olla mahdollista. Mutta kun hirvittää ihan oikeasti, tuntui pahalta ettei sitä ammattilainen ota ollenkaan vakavasti. :/

Meidän piti lähteä miehen kanssa Viroon meidän lomakämpälle, mutta minä lähetinkin miehen sinne yksinään, läheti eilen ja tulee ensi su. Saapahan tehdä remppajuttujaam rauhassa, ilman että minä koko ajan valitan että hän levittelee kamojaan pitkin poikin. :whistle: Päätin olla lähtemättä, koska matka on niin pitkä, Tallinnasta vielä 3,5 h ajomatkaa, oloni on jo niin tukala että matka olisi ollut yhtä tuskaa. :(

Täällä ollaan ihan rapakunnossa jo, tänään yritin käydä kävelemässä kun oli niin nätti ilma. Kun oli kävellyt noin 500 m, voimat yksinkertaisesti vaan loppuivat, meni veto täysin pois ja mahaan alkoi sattua, niin että oli ihan pakko kääntyä takaisin. Muutenkin tuntuu että puuskutan koko ajan, vaikken tekisi juuri mitään.

Valivalivali mitä valitusta suurin osa viestistäni, suokaa anteeksi. Joskus näin. :D

Suzyanne 27+5

 
Äitiys- ja vanhempainrahojen hakemisesta 6 kk edeltävillä tuloilla: ei sinne Kelaan mitään palkkakuitteja, vaan työnantaja täyttää Y17- lomakkeen, johon kirjataan palkat. Joko etukäteen arvio tuloista mammaloman alkuun asti ja sitten toimittaa vielä toisen, jossa tulot oiken tai sitten kerralla oikein, jos on esim. kiinteä kuukausipalkka. Mutta se työantajan todistus on se mikä tarvitaan, ei mitään palkkakuitteja.

Mulla on jo eka vauvavapaa ilta bookattuna - saatiin tyttökavereiden kanssa liput Madonnan keikalle! Ihan mahtavaa päästä sinne.

Huomenna on lääkärineuvola, saapa nähdä paljonko massaa on kertynyt... Olen kyllä yrittänyt olla mässäilemättä, mutta en oikein osaa arvioida olenko kauheasti lihonut. Ei naamasta ainakaan vielä huomaa. :D Rinstikkaostoksille on kyllä pakko lähteä, hinkit alkavat työntyä liiveistä ulos. Ja toivon hyvien liivien estävän lisäraskausarvet, joten täytyy satsata niihin vähän rahaa. Nykyiset vaalenneet arvet on tulleet jo teininä.

Hoh, uni taitaa kohta maistua. Mukavaa viikkoa kaikille!

PilkkuPantteri ja Jyvä 26+6
 
Suzyanne
Pilkkupantteri onnea Madonnan lippujen saamisesta!! Olipa kyllä varsinainen ryntäys se lipunmyynti!

Liitoskivuista olisin kysellyt niistä tietäviltä, että missä ne tuntuu ja miten? Itselläni ei vielä, ihme kyllä ole ollut juuri minkäänlaisia niihin viittaavia kipuja tai tuntemuksia. Mutta tänään tosiaan on ollut vaivainen olo, vatsassa on tehnyt kipeää kävellessä, sitten tässä iltasella alkoi vihlomaan tosi kipeästi tuonne kylkiluiden tienoille, ihankuin veitsellä leikaten.

Valivalivali taasen, nyt kyllä poistun täältä tältä päivältä valittamasta, ja teen itselleni rentouttavan vaahtokylvyn, jospa se auttaisi! Ehkäpä huomenna on taas parempi päivä! =)
 
lueskelin. :) Pisti silmään liitoskivut ja kohdunkannatinkivut jotka ei ole sama asia. ympäripyöreesti selitettynä : Liitoskivut johtuu kivuista luiden liitoskohdissa jotka antavat periksi että vauva mahtuu syntymään kun taas kohdun kannatinkivut on niitä kannattimien "lihas" kipuja..tms...
Itsellä on järkyt liitoskivut autoon meneminen ja pois tuleminen on tuskaa samoin jos istuu liiikaa ei pääse ylös..kivut siis tuntuu LUISSA alakerran niissä heh...
jees nukkuun.
 
Kauheasti tekstiä taas tullut. :)
Itse käyn joka päivä lukemassa (useaan kertaan koska en kerralla välttis jaksa lukea kaikkea) mutta kirjoittaminen on nyt jäänyt kun tuntuu että mulla on ihan järkyttävä keskittymishäiriö. :D
En siis oikeasti enää osaa keskittyä mihinkään asiaan kunnolla. :) Puhelimessa kun puhun menee puolet ohi korvien kun alankin miettimään jotain muuta tai silmät siirtyy seuraamaan telkkaria tai kirjaa tai ihan mitä tahansa muuta. On ruvennut jo mua itseäkin häiritsemään kun joka puhelun jälkeen on sellainen "mistähän me puhuttiinkaan" olo. :whistle:
Onko muut havainneet moista? :)

Synnytyksistä Mulla ei ollut minkäälaisia oloja että poika tulis ulos ennen kuin yhtenä iltana klo 11 menin vessaan ja olin yhtäkkiä jalat ihan limassa(anteeksi ;) ), siis nilkkoihin asti märkä. Siinä sitten ihmettelin että onkos tämä nyt sitten limatulppa ja että voiko sitä tulla näin paljon kun koko ajan vähän jotain vuoti minusta. Juttelin siinä samalla sitten kaverin kanssa messengerissä ja hän ehdotti/kysyi että voisiko se kuitenkin olla lapsivettä että sekin saattaa joskus olla vähän limaisen oloista. :) Tunti tuon "valahtamisen" jälkeen alkoi mulla pikkusen selkää poltella. En tajunnut että oli supistuksia ennen kuin tämä kaveri taas semmoista ehdotti. Luulin tottakai että supistuksen kuuluu supistaa kohtua joten maha kovettuu ja niin edelleen kun ei kukaan kertonut että ne voi tuntua vaan selässä. :D
Mulla alkoi ne supistukset samantien viiden minuutin välein. 2 tuntia kuulosteltiin niitä kotona enkä ollut kovin kipeä mutta kun ne tiheni parissa tunnissa 2minuutin välein tuleviksi päätettiin me lähteä sairaalaan(enemmän miehellä oli kiire) :)
Synnytys laskettiin alkaneeksi kun supistukset alkoi (vuoto oli limatulppaa ja muuta siitä kohdunsuulta ei siis lapsivettä) ja koko kesto oli 8.5tuntia joista 15minuuttia oli sitten ponnistus vaihe. Mulla jäi ihan hyvä fiilis koko jutusta kun sain epiduraalin ajoissa ja oli ihan ok eikä mitään hirveitä kipuja ollut missään vaiheessa. Tämän kanssa jos alkaa taas supistelemalla niin en varmaan kotona ihan yhtä kauan uskalla odottaa. :saint: Vaikka ei yltiö nopea ollutkaan niin kuitenkin aina toinen yleensä on nopeampi. :)

Tulipa varmaan romaani taas. Omassa mahassa ei muuten mitään ihmeitä. Liitoskipuja löytyy jos ahkeroi ja kannatinkipuja ilmeisesti myös. =) Mutta ei pahasti. Kenkien jalkaan saaminen pukkaa hien otsalle ja saa puuskuttamaan jonkin verran. ;)

Kohta on kevät! JEE! :D

Jonz&Tessu

 
Kevättä ja kesää täälläkin odotellaan ihan malttamattomana!! B) Mä oon aina ollut "kesäihminen", ja sen kyllä huomaa. Mies mulle naureskelee, kun jo näin helmikuussa alotan keväästä hössöttään. Jos vähänkin aurinko pilkistää, oon heti että jee, kohta lumet sulaa. :LOL:

Liitoskivut (ilmeisesti nää niitä on) tuntuu mulla tuolla alapäässä, sillain siellä sivuilla. Esim. tuon 2v pojan nostaminen juilii sinne ilkeesti. Reipas kävely ei onnistu. Jos laitan tai otan seisten kenkää pois, sekin tuntuu ilkeeltä. Jos istun vaikka tässä koneella kauan, ylös nouseminen tekee ilkeetä tonne alapäähän. Kerran koitin jalalla tökkästä kaupan oven auki, kun molemmissa käsissä oli kassi. Mutta huonoin tuloksin, ei vaan pystynyt siihen kunnolla, kun sattui alapäähän. Tuplarattaiden työntäminen lumessa... :$

Mulla on 3 synnytystä alkanut alaselkäsäryllä. Esikoisen kohdalla heräsin ihmeelliseen oloon, kun en saanut sängyssä kääntymällä millään hyvää asentoa. Alaselkää vaan särki, ja olo oli vähän outo. En vähään aikaan tajunnut et on synnytys käynnissä. Mutta kun olo vain huononi melko nopeasti, ja supistukset alkoi tuntumaan mahassakin, sitten koin ahaa-elämyksen. :D Sitten tulikin pian limatulppa ja se olikin sitten menoa. =) Mulla on ainoastaan viimeisin synnytys alkanut lapsiveden lirahduksella.

Jonz eilen viimeksi kun mies selitti kovasti mulle asiaansa, ja lopuksi kysyi että mitä olen mieltä... niin oikein havahduin että tosiaan, mulle puhutaan ja jouduin kysymään niin että mitä mieltä mistä?? :eek: :D



Tänään rv 25+0 :heart: ja valtava pötsi! :D
 
Suzyanne
Äitiyspäivärahan hakemisesta, eilen soittelin työpaikan sairausvakuutus-asioita hoitavalle henkilölle ja kyselin kaikenlaista, ja hän sanoi että he tosiaan ilmoittavat tuloni suoraan Kelalle, itse ei tarvitse mitään palkkakuitteja lähetellä. Mutta että Kelan äitiyspäiväraha minulla määräytyy 6 kk:n tulojen mukaan. Eikös sen pitänyt olla niin, että ne menevät vuoden -07 tulojen mukaan, ELLEI tulot ole nousseet viime aikoina yli 20% ? Minulla on laskenut varmana ainakin sen 20 %, koska -07 tein kolmivuorotyötä,myös viikonloput, ja -08 keväästä lähtien olen tehnyt kaksivuorotyötä ilman viikonlopputöitä. On varmaan pakko soittaa sinne toimistoon vielä ja kysyä miten tuo menee, kun itsekin olen lukenut että normaalisti vuoden -07 tuloista lasketaan tuo päiväraha.

Muokkailen tähän loppuun, että soitin sinne toimistoon, ja vihdoin asiat selvisi, en ollut ihan oikein kävittänyt. :whistle: Eli työnantaja lähettää viimeisten 6 kk:n tulotiedot Kelalle. Kela vertaa niittä vuoden -07 verotietoihin, ja jos ne eivät ole tuon 20% korkeammat kuin vuoden -07 tulot, niin päiväraha määräytyy tuon vuoden -07 tulojen mukaan.

Kyllä on monimutkaisia nuo jutut, ainakin minulle. :whistle:

Keskittymisvaikeutta on täälläkin, ainakin mies sanoo, että olen joskus ihan muualla kun hän jotain selittää. :whistle: Mutta en ole niin varma johtuuko se raskaudesta, taitaa olla sellaista vähän muutenkin... :D

Tänään tuntuisi olevan pirtsakampi olo kuin eilen, jospa kokeilisin kohta lähetä sinne kävelylle, voisi yrittää käydä vaikka kirjastossa.

Suzyanne 27+6
 
Jonz: Täällä kanssa keskittymisen kanssa ongelmia. Viimeeksi aamulla meinasin huitaista yhden risteyksen ohi kun olin ihan muissa maailmoissa. Eilen kun soittelin lääkärineuvola-aika, tuli oikein blackout syntymäajan kanssa kun kirjotin saamaani aikaa kalenteriin ylös. Kyllä se neuvolantätikin hieman naureskeli toisessa päässä. Töissäkin tuntuu, että jotkut asiat ei millään meinaa pysyä päässä...

Suzyanne: Olet ymmärtänyt aivan oikein eli jos tulot eivät ole nousseet yli 20% verrattuna 2007 vuoden tuloihin, niin katsotaan 2007 verotuksen mukaan. Itsellä tulot nousseet jonkin verran, mutta työmatkakulut vähentyneet huomattavasti, joten saas nähdä miten kohdallani tulot katsotaan. 6 kk tulojen mukaan hain, joten jännityksellä päätöstä odotellaan...

Fox, 25+2 (kai?)
 

Yhteistyössä