TOUKOKUUN TUHISIJAT helmikuussa <3 <3 <3

Olipa Auroralla ihana vauvanhuone! Tulee itsellekin himo päästä sisustamaan, mutta tässä kämpässä kun ei varsinaisesti mitään vauvanhuonetta löydy. Ollaan kyllä taas aktiivisesti vaanittu asuntoja, mutta hinnat on remontoitavista edelleen ihan törkeitä suhteessa remonttitarpeeseen ja uudet ei vain yleensä ole just meidän makuun. Tai sitten ne on jossain sellaisella alueella, jonne ei haluta...

Pesin torstaina kaikki turvakaukalo + matkaratas- setin tekstiilit (ostin siis käytettynä) ja niistä tuli tosi siistit. Olen oikein tyytyväinen hankintaan, kaukalon telakkasysteemi vaikutti tukevalta ja toimivalta, samoin sen kiinnitys matkarattaisiin.

Hyvä tunne kropassa - eilen jaksoin pitkästä aikaa pilateksessa treenata ihan kunnolla (keskityin tosi kovasti ja mietin miten tämä uusi keho toimii) ja nyt lihaksissa tuntuu sellaista kevyttä jomotusta pakaroista hartioihin asti. Ihanaa, on siellä vielä jotain lihaksia!

Eilen illalla oli kyllä rankan työviikon jälkeen tosi itkuinen ja uupunut olo. Tuntui siltä, että kaikki hankkeet menevät ihan *erseelleen. Mutta hyvät unet, vauva-ajatukset ja rauhoittuminen onneksi auttavat.

Nyt alan siivota, kämppä on taas ihan hujan hajan.

Kivaa viikonloppua kaikille!

PilkkuPantteri ja Jumppava-Jyvä 26+4
 
Kiva katsella noita kuvia. Pitaisi itsekin vaivautua kuvailemaan noita hankintoja kun ne on niiin ihania. Vauvan huonetta meilla ei ole eika tule viela aikoihin. Asutaan nyt kaksiossa ja muutetaan kesalla toiseen kaksioon (Suomeen :)). Tosin vuokralla, tarkoituksena sitten kun tuo vauva tuosta kasvaa niin katsella oman isomman ostoa, mutta talla hetkella ei oikeastaan edes haluja kun tuo mihin muutetaan on ihan keskustassa ja mun on sielta sitten helppo liikkua ja tavata kavereita ja vaikka mita kun yksin vauvan kanssa olen kotona. Isompaan ei Helsingin keskustassa olisi tosiaankaan varaa! On kylla todella tilava kaksio, etta tarpeen tullen voi vauvalle erottaa vaikka pienen nurkkauksen olohuoneesta jos kay niin, etta on herkkauninen ja nukkuu paremmin yksikseen.

Netishoppailin taas viime viiknloppuna siihen malliin, etta heikompaa hirvittaisi. Kiva kylla kun joka paiva on pudonnut luukusta sitten kaikkea pienta vauvakamaa. Viela puuttuu muutama yopuku ja body, ehka tanaan tulee. Meidan vaunut myohastyy kun niita ei ollutkaan varastossa vaikka vaittivat eika sada edes sita runko+pyoravaihtoehtoa mita haluttiin. No, kai nuokin menee ja eihan niilla tosiaan mikaan kiire viela ole. Ajattelin melkein, etta en edes kokoaisi niita ennen kuin muutetaan kun taalla en viitsi isoilla vaunuilla oikein mihinkaan menna kuitenkaan. Mutten taida malttaa olla kokoamatta...

Taalla ei normiraskaudessa tehda minkaanlaista ultrausta enaa rakenneultran jalkeen. Vahan kylla hirvittaa, saako ne kasikopelolla kunnon kasityksen vauvan koosta ja tarjonnasta muka? Olen viela niin pienikokoinen ja eka synnytys edessa, niin huolettaa tuo lantion kokokin.

Kova pyoriminen menossa mahassa lahes koko ajan. Huomaa kylla miten tilaa ei enaa niin ruhtinallisesti ole, kun liikkeet on muuttuneet selkeista potkuista epamaaraiseksi moyrimiseksi.

Tanaan 27+6, huomenna taas juhlitaan :). Jotenkin tuo 28 viikkoa mulle taas sellainen vahan merkityksellisempi etappi, en kylla muista etta miksi (kun eiko se ole jo 27 viikkoa kun 90% mahdollisuus selvita jos syntyy?).

Mukavaa lauantaita!


Olipas omanapainen viesti :ashamed: No palailen myohemmin kommentoimaan enemman.
 
"Huomenta"!

Mun aamut on näemmä kahdesta ääripäästä, joko ne alkaa viiden jälkeen tai sitten venähtää tänne melkein puoleen päivään ennen kuin olen täysin hereillä |O

Nyt natustelen ruisleipää ja valmistaudun huhkimaan lumikolan varressa kun tuota valkeaa ainetta taas eilen sen verran sateli.

Leppoisaa lauantaita!

Jasmin ja aarre 28+0 Poksis! :heart:
 
moikka

mies alkoi eilen illalla ripuloimaan ja oksentamaan. :$ nyt sitte jännitetään onko mahatautia vai johtuko jostain mitä mies söi. Itse heräsin viime yönä mahakipuun,mutta mun maha ei ollu löysä vaan kivikova. Mä en kestä jos koko perhe käy mahataudin läpi.Just ollaan päästy siitä kamalasta flunssasta.

ei tänne kummempaa.Pitää käydä kaupassa ostaa ruokaa muutamaksi päiväksi.

NN rv23+1
 
Heipsan.

Neuvolassa kävin torstaina. Kaikki arvot/mitat täydellisesti juuri niin kuin pitääkin. MUTTA... Häpyluu auennut kohtu erittäin arka en voinut neukkutädin antaa kauheasti kosketella kun teki kipeää... :(

Sain ultra ajan TI 10 päivä siellä selviää mikäs on tilanne. Tämän kaiken kukkuraksi joka päivä tulee selviä supistuksia joskus joudun touhutessani pysähtymään kun tuntuu ilkeeltä. Onneksi ei painon tunnetta alhaalla ja vauveli liikkuu niin ollaan vielä ihan rauhaisilla mielin. Ehtii se paniikki iskemään kuitenkin kohta. Viikkoja kun on liian vähän :( Toivottavasti kaikki on ultrassa hyvin.

Tulen kertoilemaan sitten kuulumiset jos en joudu osastolle lepoon.... :/

Niisku-rouva&neiti kohta 1v + pikkupapu 26+3 :heart:
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!!

vihdoinki pääsin kirjoittelemaan taas tänne :)

kuulumiset on kyllä lähes samat.. kaikkia vaivoja on, mutta ei mitään minkä kanssa ei pärjäisi.. töissä jaksaa käydä just ja just ja kotonakin vielä sentään jotain joskus touhuilla =) supisteluja on kans päivittäin ja osittain kipeitäkin että myöskin kovasti odotan keskiviikkona olevaa lääkäriä niin saa tiedon siitä onko paikat kiinni ja muutenkin kaikki ok! sais kyllä noita lääkäreitä olla muutama enemmän ku viimeks ollu 10 viikolla..

äitiyspakkaus tuli eilen :heart: ja sitä kovin on tutkiskeltu ja mylläilty pari päivää!! oon tosi tyytyväinen siihen kyllä!! hienoja on kaikki verrattuna esikoisen (2005) pakkaukseen.. siitä en oikein tykänny..

kestovaipat tosin on turhat meille!! ei ketään haluis niitä ostaa?? meinaan ne myydä jokatapauksessa kun tiedän varmaksi etten siihen rupea!

ihania masukuvia olitte laittanu ja oliko se aurora kun oli laittanu niitä ihania lastenhuoneen kuvia :heart: mä en oo saanu aikaseks vielä ottaa yhtään masukuvaa :whistle: pitäis varmaan..

ideaprkissa ei vissiin sitte kukaan ollut.. no ehkä saadaan sovittua tapaaminen myöhemmälle..

voi ei :eek: mulla on sokerirasitus maanantaina ja huomenna pitäis sit olla jo illalla syömättä!! mitenkähän sekin taas onnistuu :) ja varmasti on arvot koholla pahoin pelkään :|

nyt koittaan jos sais ton esikoisen päikkäreille..

Höpöliini ja tyttönen 24+3
 
Heips!

Täällä kaikki ok. "läskipolilla" käyty. Jouduin/pääsin sinne ku mulla ylipainoa niin paljon.
Ruoka/liikuntaneuvontaa sieltä sain, mutta ongelmana mulla ei ole koskaan ollut raskaudenaikainen painonnousu, lähinnä pysynyt samassa koko raskauden, ja synnytyksen jälkeen n.13kg lähtöpainoa almpi. mutta imetysaika on mulla ihan hullu.. syön aina törkeesti, ruokaa ja kaikkea epäterveellistä sitten päälle..

Hoitaja haastatteli ja valisti ensin muo siellä, sitten lääkäri vielä perään... ja sit ultras tosi nopeasti. Kaikki kunnossa, painoarvio rv24+3 oli 940g. Joudun/saan nyt sit käydä siellä n.4vko välein, ellei sitten sokerinrasituksessa tuu kauheita arvoja..

Sanoinkin siellä että tietoa asiasta on vaikka kuinka,mut kai mä tarviin sähköshokkihoitoa aivoihin...

Sokerirasituksesa kävin jo rv.14, silloin kaikki arvot ok, seuraava rasitus sitten ensi viikolla...

Muissa raskauksissa paastoarvo ollut 0,1 yli rajan, mutta seurannassa ihan normaali. No lapset ollut kyllä isoja, nuorimmat 4,5kg ja 56cm ja 5kg ja 56cm. Mut synnytykset on menny hyvin, ei oo tullut mulle tai lapselle mitään vahinkoa.

Äitiyspakkausta en ota, kun kiertelen kirppikset ja hamstraan sieltä vaatetta.

140e saa paljon vaatetta hommattua. Nyt on vaatteisiin mennyt n.100e.
Lisäksi ostin kirppikseltä pinnasänkyyn uuden patjan 7e ja vanhat rattaat saa kelvata hommasin kantokopan vaan niihin 40e. eli kaikki n. äitiyspakkauksen hinnalla.

Tässä linkkejä muutamiin kuviin B) ...no eipä onnistunut ku toi yks linkki... en ymmärrä...

Tässä haalarit kevääksi yht. 9,50e
http://www.aijaa.com/v.php?i=3549615.jpg
 
Tekstarilla lukee, että äitien lihavuus on uhka lapsille. Aiheuttaa kuulema useita riskisynnytyksiä viikossa. Tavallista on verenpaine-ja verensokeriongelmia tai raskausmyrkytyksiä. Keskenmenot ja vaikeat synnytykset lisääntyvät. Mitenhän se synnytystä vaikeuttaa? noiden edellämainittujen "tautien" myötä vai miten?
Itsekin olen ylipainoinen.

Täällä neuvolalekuri ultraa aina. Itsellä oli niin vaikea eka synnytys että pääsen automaattisesti aina kokoarvioultraan sitten joskun rv 36 plus että RD:n takia myöskin.

Mulla on kaiketi kans ens viikolla uusinta sokrurasitus. Eihän tossa paastossa ole silleesti mitään erikoista itse ainakaan muutenkaan syö n. kasin jälkeen mitään tietty aamusta voi olla heikko olo jos on tottunut heti herättyään syömään juomaan kahvia tms..vettä voi purskutella suussa eikä pieni määrä edes juotuna haittaa mun piti viimeksi juoda lasi vettä ennen näytteenotto siis kun pelkkä paasto otettiin. Itse asiassa mun pitää alkaa pitämään kirjaa verensokereista 4krt viikko myös paasto.

Pitää valmistautua synttäreille...
 
ebballa on tosi kivan näköisiä vaatteita :heart:

Nara Mä mietin kanssa tota ylipainoasiaa. Mä olen ylipainoinen n. 15 kg. Onneksi raskauskiloja ei ole vielä montaa tullut.

Joku tuossa aiemmin mietti näitä ultra- ja synnytysasioita. Miten ne tekee sen synnytystapa-arvion vai mikä lienee? Siis kun meilläkään ei ole rakenneultran jälkeen mitään ultraa, niin millä ne katsoo miten ja missä päin nuppu on ja mahtuuko lantiosta yms.? Mä olen ihan pihalla :eek:

Mulla on sokerirasitus reilun viikon päästä, mutta yritän vielä vaihtaa sitä aikaa ensi viikolle, jos vielä olisi vapaita aikoja.

Onko kukaan käynyt Tampereella Pikkukirpussa? Joko se on auennut? Nettisivuilla on vaan, että pyritään avaamaan mahdollisimman pian remontin jälkeen.
 
SOMPIO Terkkari tunnustelee sikiön asentoa eli onko pää alhaalla, kiinnittynyt jne. Joka käynnillä, varsinkin loppuraskaudessa.

Paikkakuntakohtaisesti ja varmaan työntekijäkohtaista, milloin synnytystapa arvioon lähetetään. Mutta jos äiti on kovin pieni, ja sf mitta on suuri tai vauva tuntuu suurelta, tai jostain muusta syystä epäillään ettei vauva mahdu ulos niin silloin kai useimmiten lähetetään synnytystapa arvioon.

Siihenkin on sitten eri tapoja tehdä se arvio lantion koosta. Ihan käsikopelolla lantion leveys sisäkautta, ja jopa häntäluun asennon/pituuden tunnustelu p.aukon kautta. Tai sitten kuvaavat lantion. Sitten tietysti erikeseen sikiön koon arvio... ultralla.
 
Nikunaku toivottavasti vatsatauti ei ole kovin tarttuvaa sorttia. Vatsataudit ovat niitä ikävimpiä sairastaa :(
Ebba Täällä on kanssa kirrelty kirppareita ja vaatteita on kertynyt jo aika pino. meillä on naapuri kaupungissa lastentarvike kirppis jossa on tosi edullisesti vauvan vaatteita esim 50 cent. puol potkarit. Suurin osa vauvan vaatteista on siina 50cent-2 euroa. Muutenkin hyvä kirppis siel on isompienkin lastenvaatteita ja luistimia ja suksia. Tosin niitä me ei viellä tarvita kun esikoinen tulossa.
Muutenkin tuota kierrätystä kun suosimme niin uutena tarvitsee ostaa vaunut ja siteri.
Mutta kaikista huolimatta otin silti äippä pakkauksen. Sitä odotellessa :)
Sitten kysymys: Kävin läpi noita vauvan vaatteita ja suurin osa on 56 senttisiä ja 60senttisiä. Kannattaakohan ostaa viellä pienempiä esim 5o senttisiä vai onko niin pienille käyttöä? Tietysti vauvan syntymä koko vaikuttaa.

Tytti ja Papu 23+6
 
:whistle: just tässä syön eglannin lakuja jotka poika on jättäny tähän sohvalle.Pitäis osaa rajoittaa noita herkkuja. Ja Ebba-e:kin kirjoitti,ni mulla imetys aikana ihan sama vika.Silloin ne herkut vasta maistuukin ja nälkä ja jano on kova. Nim.merkillä suklaalevy päivässä ihan huomaamatta. :whistle: :ashamed:

Eikö jossain kunnissa tarjota kaikille ensisynnyttäjille automaattisesti tuo synnytystapa-arvio? Itse olen päässy synnytystapa-arvioon ku ollaan asuttu täällä Sastamalassa.Helsingissä en ole päässy. Mä olen jotenki kuvitellu,että silloin se tutkiminen olis jotenki laajempaa kute pahimmassa tapauksessa lantion kuvaus.Kuvittelin myös,että sisätutkimusta tehdessä jotenki enemmän tunnustelis lantioita tms. Mutta mulla se on joka kerta ollu melkein sama ku neuvolalääkäri +plus ultra. Lähinnä itselläni tuo synnytystapa-arvio on menny siihen,että puhun lääkärin ympäri synnytykse käynnistykseen nopeiden synnytysten takia.

Sompio: kun tule VAS:iin pelkopolille niin menhän voidaan järkkää mini tapaaminen täällä.( jasmin ja höpöliini kanssa mukaan ) Meille voi esim. tulla (kuhan vaan ollaan varmasti vatsatauti epäilystä/taudista selvillä vesillä) Sairaalasta meille on matkaa vain n. 5km. Olen kyllä maailman huonoin arvioimaan etäisyyksiä,mutta sanotaanko,ett autolla ajaa meille ihan muutamassa minuutissa.

Ihania vaatteita ebba-e oli ostanut.Kyllä tekis mieli lähtee itsekkin vauvan vaateostoksille.Mutta aikuisten oikeesti kaikki on säilössä pojalta ja tytöltä/ tytöiltä.Tuli kamalan paljo ostettua vielä neljännellekin lisää vaatteita. Ja muutamia vaatteita on tällekin vauvalle ostettuna. Ehkä tätä mun ostovimmaa hyvin rajoittaa se,että täällä on aika huonosti vauvan vaatteita kaupoissa tällä hetkellä ja kirppiksellä on ihan tyhjää ja silloin kun siellä on jotain niin niistä pyydetään ihan järkkyjä hintoja.Sitä olen valitellut täällä jo useinkin. Esim. lindexin uus retro teeppari ( onkohan oikea sana,pitkähihainen paita joka on t-paidan paksuus luokkaa,ei siis body) valkoinen jossa ruskeita pilviä, 4 ?.Mutta rinnuksessa valkoisella osuudella ihan selkeä iso keltainen tahra.Kyllä kannattaa kaupasta ostaa uutena ja parhaimmassa tapauksessa alesta samaan kirppis hintaan ellei jopa halvemmallakin.

Mua on alkanu vähä häiritsee tää mahan jatkuva värinä.Pitää neuvolassa puhuu siitä. Se tulee tosi usein. Varsikin silloin kun istun. Ellei sitten meidän tyttö olekin palomestari joka siellä ruiskun kanssa harjoittelee.
 
mun viimeisin vauvani oli 3,9 kg ja 51 cm ja olen silti jokaisella pitänyt 50 cm vaatteita ihan alussa.56 cm meni yllättävän pitkään,mutta aluksi nekin oli ihan liian isoja joten oli kiva ku niitä 50cm vaatteita oli käytössä heti syntymästä.
 
ebba-E: Kivoja vaatteita olet löytänyt :) Minua ei ainakaan kuvat/linkit haittaa, päinvastoin on tosi mukavaa kun laitatte kuvia, niitä on aina kiva katsella :)

Mä oon ostanut myös unisex vaatteita, paitsi parit puolipotkarit on ihan hennon vaaleansiniset. Selkeästi tytön vaatteita olen ostanut vain yhden syötävän suloisen frotee-setin kun en millään voinut vastustaa. Jos ei tule tyttöä niin annan ne sitten jollekin muulle. Vaikka selviäiskin vielä tulevissa ultrissa sukupuoli, niin en kuitenkaan siihen uskalla niin paljon luottaa että ostaisin kaapin täyteen vaatteita vain sen "arvion" mukaan. Täällä kun laitteet on aika vanhat, tavalliset 2D:t niin ei ole niin luotettava.

Sompio: Meillä synnytystapa-arvion tekee lääkäri äitiyspolilla. Jutellaan kaikenlaista, esim. kyseli omia toiveita ja pelkoja. Sitten teki sisätutkimuksen, selvitti lantion kokoa sekä kohdunkaulan ja -suun tilanteen. Vauvan kokoa tunnusteli ensin masun päältä ja sitten ultrasi.

Synnytin esikoisen eri sairaalassa kuin mihin nyt olen menossa. Mutta siellä (ainakin meidän kunnassa) kaikki ensisynnyttäjät pääsivät synnytystapa-arvioon. Lisäksi jos edellisissä synnytyksissä/raskauksissa oli ollut jotain vähän normaalista poikkeavaa, iso/pieni vauva yms. Eli terkkari sanoi että käytännössä lähes kaikki pääsevät sille loppuraskauden polikäynnille, mikä minusta ainakin on tosi hyvä juttu!

Ymmärsin että jos sisätutkimuksen ja vauvan kokoarvion perusteella perusteella lääkäri ei olisi kovin varma mahtuuko vauva alakautta tulemaan, niin sitten myös kuvattaisiin lantio. Tuli silloin kyllä jotenkin aika turvallinen olo, kun arvioi vauvan niin pienksi (2640g rv. 37) ja sanoi että mahtuis tulemaan ainakin nelikiloinen.

Tytti83: Mun mielestä kannattaa hankkia niitä pieniäkin ainakin muutamat. Mä oon esikoisen jälkeen viisastuneena hankkinut 50cm lisäksi myös muutamia 44cm kokoisia. 56cm oli niin hurjan iso koko (ellei sitten satu olee iso vauva) että ne vaan pyöri päällä eikä hihojen/lahkeiden taittelu auttanut mitään kun olivat ympärysmitaltaankin niin suuria.
Poika syntyi rv 41+0 ja mitat oli 2880g ja 50cm niin myös ne 50cm vaatteet oli aika pitkään ihan liian isoja.

Sopivia vaatteita etsittiin pikkusiskoni nukenvaatteistakin :whistle: niin ajattelin että on huomattavasti helpompi näin päin että hankkii niitä pieniä vähän jo etukäteen ja jos sitten käy niin ettei ne mahtuis ollenkaan, niin myy/antaa eteenpäin.

Varsinkin jos käytettynä ostaa niin ei siinä montaa euroa häviä vaikka jäisikin käyttämättä. Tietty tääkin on makuasia, toiset tykkää että ne pienimmät koot on turhia. Mä ajattelen niin etten itsekään tykkäisi pukeutua pari-kolme kokoa liian suureen niin miksi pukisin lapseni.

Meillä kuitenkin mahtui osa 56cm vaatteista vielä 3kk ikäisenäkin päälle, niin se olis ollut aika pitkä aika jos ei olis pienempiä ollut.

 
Kiitos kaikille vastauksista synnysarviota koskevassa kysymyksessäni. Luen ja kommentoin niitä huomenna, kun jään taas yksin kotiin :|

Seuraava kysymys koskee kelan papereita.
Täytän tässä äitiysraha- yms. hakemusta. Kohdassa 10-11 kysytään työstä poissaoloa. Pitääkö siihen oikeasti laittaa palkalliset vuosilomat ja sitten pyytää työnantajalta ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta?
Ja kun haen 6 kk:n palkkatulojen perusteella, niin laitoin kohtaan 13 ruksin. Toimitanko siis palkkatodistukset jälkikäteen, kun eihän sitä etukäteen tiedä paljonko saan palkkaa (sis. lisät yms.) Ja mistä se 6 kk lasketaan. Jos LA on 30.5., niin toimitanko joulukuu 2008-toukokuu2009?

Kiitos, jos joku osaa/viitsii vastata. Haluaisin viedä tämän huomenna kelan lokeroon. Tai sitten pitää odottaa maanantaihin, että pääsen soittamaan kelaan.
 
Napa update:
*Masu kasvaa varmasti, ainakin normaaleja housuja on aina vaan vaikeempi saada pysymään ylhäällä. Siispä taas tänään siirryin äitiyshousuihin.

*Vauva potkii joka päivä, ei lainkaan selkeää rytmiä päivärutiinissaan.

*Öisin pystyn nukkumaan takuuvarmasti niin kauan kun nenän saan pysymään auki.

*Närästystä ei vielä ole, jalkoja hieman alkanut väsymys vaivaamaan ja selkä kipuilee ajoittain.

*Supistuksia jos on, niin en niitä juurikaan tiedosta. Kivuliaita ne ei ainakaan ole.

*Surusta huolimatta tässä on ollut pakko alkaa elää. Välillä se tuntuu vapauttavalta ja heikkoina hetkinä ahdistaa, mutta kyllä tää elämä tuntuu jatkuvan. Toissäyönä näin hirveän painajaisen, mies heräsi siihen kun itkin ystäväni olleen täällä. Muutenkin unet on ihan omaa luokkaansa...Pelottavan todellisia.

*Tää pikkuäippä on tänään lajitellut iiison kasan suvussa kiertäneitä vauvanvaatteita, eri kokoisia, eri vuosimalleja, työntänyt kaikki karmaisevat ja kauhtuneet sivuun ja varauksella säilönyt tytön vaatteita siinä epävarmuudessa joka vielä pilkottaa rakenneultran ennusteesta huolimatta. Jostain syystä mulla on poikafiilis aina vaan vahvistunut tyttöennusteesta lähtien. Kerrassaan omituista.

*Aurora72 oli laittanut kivoja kuvia. Meilläkin vauvan huone valmistuu pikkuhiljaa. Hoitopöytää vielä odotellaan ja uudinverhokangas on ostettu, pitäis vaan ommella kasaan. Muut onkin kutakuinkin valmiina.

*Ja noista elloksen lakanoista, joista on puhetta ollut näköjään, meillä sellaiset löytyy myös.. juuri laitoin tänään kys. lakanan pinnikseen.

*täälläkin vauva edelleen poikittain masussa.

kissinminttu & pipana 25+2
 
Täytyy ihan kysäistä, kun tuli tuosta kissinmintun unesta mieleen, eli näettekö raskaana normaalia enemmän painajaisia? Minä näen normaalisti hyvin vähän painajaisia, monesti menee pitkiäkin aikoja, etten ylipäänsä edes muista uniani. Nyt raskaana ollessa unet ovat hyvin vahvoja, muistan ne todella hyvin ja ovat jokseenkin kammottavia. Usein joko miehelleni tai veljelleni käy niissä huonosti. Onneksi ainakaan tähän päivään mennessä en ole nähnyt enneunia. Todella inhottavaa nähdä tuollaisia unia, herätessään on aina niin pois tolalta :(

Minä tykkään kanssa katsella noita kuvia, kiva kun jotkut viitsivät niitä laitella. Itse en ole vielä laitellut mitään kasaan, niin ei ole tullut kuvattuakaan. Vauvan sänkykin on vielä paketissa ja laatikossa meidän sänkymme alla, en tiedä milloin sen purkais.

Ihanaa, parin päivän vapaat alkoi. Kohta saunaan!
 
Meillä on yhdet ihanat tyttöjen potkarit, 50cm, ja niitä myös meidän isommalla tyttövauvalla (4150g ja 52cm) pidin paljon. Ja muutamia muitakin unisex 50-56cm vaatteita löytyy, niitä pidin myös meidän isoimmalla vauvalla (poika 4550g ja 54cm) alkuun, tosin hänelle nuo 50cm vaatteet ei montaa kertaa mahtuneet, 56cm mahtui jonkin aikaa. 60cm vaatteet on jopa tuon kokoiselle vauvalle isoja. On se vauva vaan sellainen rääpäle, vaikka se 60cm vaate näyttääkin niiiiin pieneltä, kun sitä katsoo. Mutta sitten kun vastasyntyneet sinne sisään laittaa, sitä oikeen yllättyy, että nekin vaatteet voi jollekin olla isoja. :D Niin, siis mun mielestä niitä 50cm vaatteita voi muutaman hommata. Liikaa ei niitä kuitenkaan kannata haalia, kun ne jää kuitenkin aika pian pieneksi. Riippuu tietty, jos vauva on kovin pieni syntyessään, sitten niille voi tulla enemmänkin tarvetta. Meillä pienin vauva on ollut viimeisin (3740g ja 49cm), joten mulla ei ole kokemusta ihan, ihan pienistä vastasyntyneistä.

Ihania kuvia taas olette laitelleet. :heart:

Meiän tytöt oli tänään luistelukoulussa. Tykkäsivät kovasti. Sitten poikettiin mun ja miehen vanhemmilla. Eilen haettiin remppatavaraa, maalia ym. Meillä on tää olohuone ollut kohta vuoden päivät ihan vaiheessa. Kiva saada ennen vauvan syntymää remppa valmiiksi! =)

Mulla on liitoskipujen lisäksi tullut sellanen vaiva, että alaselkää vihloo välillä, jos vaikka nopeesti nousee jostain ylös. Tää on niin outoo, kun kaikki 4 raskautta mennyt "siinä sivussa" ja nyt sitten jo kaksi vaivaa riesana. Mikä raihnaisuus mä oon toukokuuhun mennessä??? :whistle:

Tänään rv 24+4 :heart:
 
Niiksu Mä oon tän raskauden aikana nähnyt tosi outoja, mutta todentuntuisia unia. Joskus aamulla herätessä mennyt hetki, että tajunnut missä oikeesti mennään.

Esikoisen odotusaikana näin kanssa outoja unia, ne liittyi aina jollain tapaa vauvaan. Mieleen on jäänyt 2 unta, toisessa synnytin esikoisemme, joka oli tummaihoinen. Ja toisessa pidin kirjahyllyä pystyssä, kun se meinasi kaatua vauvan päälle.

Tässä raskaudessa olen nähnyt vauvastakin unta, ja joka unessa vauva on ollut poika. Vaikka tyttöä olenkin arvannut tulevaksi. Yhdessä unessa synnytin poikavauvan meidän keittiöön.
 
Pauzi
Hui että kun te kirjottelette vauhdilla! Mä en millään pysy teidän juttujen perässä, ehdin yleensä vain kerran päivässä koneelle, ja silloinkin tuntuu että menee tunti kun lukee kaiken kirjoitetun...

Mulla oli neuvola perjantaina, eli rv 26+1. Painoa ei vieläkään ole tullut yhtään, verenpaineet oli hyvät, hb oli laskenut 128->113 eli ei ihme että väsyttää. Sf-mitta oli ruhtinaaliset 27cm. Siitä terkka sanoikin, että jos tuo sf-mitta ei olis noin julmetun iso, niin pitäs alkaa varmistelemaan ja tutkimaan että vauva varmasti kasvaa kun paino ei nouse. Mullahan siis tilanne se että tosi iso ylipaino on jo muutenkin, niin sen puolesta on ihan hyvä ettei ole ainakaan vielä noussut... Ja joo, kyllä muakin vähän mietityttää kun monesta paikasta saa lukea että äidin ylipaino saattaa aiheuttaa vaaraa vauvalle tai synnytyksessä ongelmia.

Meillä on molemmat lapset olleet syntyessään ihan sopivan kokosia, poika syntyi rv 40+4 ja oli 3280g ja 48cm, tyttö syntyi rv 39+6 ja oli 3220g ja 48cm. Eli en usko et tästä kolmannesta kauheen erikokoista pääsee tulemaan.

Kuinka moni on jo miettinyt synnytystä? Mä oon miettinyt ihan senkin takia kun kaverilla on menossa rv 32 ja hänen kanssaan on sit tullut käytyä edellisiä läpi ja puhuttua muutenkin niistä jutuista... Ja mua oikeestaan pelottaa kaikkein eniten että joudun sektioon. Ja sit se et vauva ei kääntyiskään oikein päin... Terkka kyllä sanoi, että voi laittaa mut äitiyspolille synnytystapa-arvioon sen takia kun mulla oli sokerirasituksessa yksi poikkeava arvo...

Nyt alkaa meno olla lapsilla niin kova et on mentävä kattoon mitä siellä tapahtuu...
 
Huomenta!
Aikaisen aamun virkkuna olen ollut hereillä jo tunnin. Mahassa sellainen möyrintä alkoi ettei nukkumisesta tullut mitään.
Synnytystapa-arvio tehdään täällä meillä kaikille ensi synnyttäjille ja se tehdään äippäpolilla. Synnytyslääkäri sen tekee myöskin meillä. Tosin saatetaan se tehdä uudelleen synnyttäjillekin jos on tarvetta.
Sompio kysyin kelasta noita samoja juttuja kun vein omat paperit sinne, ja minulle sanottiin seuraavaa. Kohtiin 10-11 laitetaan rastit vain jos pidät vuosilomaa yhtäaikaa äitysraha kauden aikana eli siis vanhoja vuosilomia ei tarvitse laittaa.
Ja viimeisen puolen vuoden verotuksen kanssa ei kannata hakea äitiysrahaa jos tulot eivät ole 20% tai enemmän nousseet vuodesta 2007.

Tytti ja Papu 24+0 POKS!!! :heart:
 
Huomenta

Täällä nähdään ihan kamalia unia joka yö. Ja ne tuntuu niin todellisilta,että aamuisin on ihan outo ja sekava olo kunnes tajuaa,että se oli unta. Monesti unet on niin painostavia,ahdistavia ja jänniä,että aamulla ku herää ni tuntuu ettei olis saanu levättyä vaikka koko yön nukkunut.

Nyt heräs toka lapsi.Menen antaa aamupalaa hänellekin.

NN rv 23+2
 

Yhteistyössä