Toukokuun toukat 2013 *LOKAKUU*

Tsemppiä kaikille, joilla ei meinaa ruoka pysyä sisällän ja haleja Nöhville :(
Itsellä toistaiseksi ollut onni olojen suhteen ja ei oikeastaan muita oireita ole ollut kuin väsymystä ja ei oo tehnyt mieli makeeta ollenkaan. Normaalisti, kun on ollut semmoinen sokerihiiri, mutta parempi näin päin. Kuukauden omenahalut vaihtu satsumiin pari päivää sitten ja niitä menee nyt monta päivässä, ai että on nannaa! Appelsiineja odotellessa.

Onks teillä muilla mielihaluja esiintynyt?

t. Simppu ja 9+4
 
niin joo et uskaltas ottaa ihan hyvin yötä vasten 2 500mg. ja aamulla yhden siihen asti et pääsee hammaslääkäriin. Tuossa paketissa vaan lukee et voi käyttää raskauden aikana, mutta neuvoteltava lääkärin kanssa....mut pakko on kyllä ottaa...tää on ihan hirveetä tää jomotus!
 
Mulla helpoiten menee alas hedelmät sillon ku ei tee mieli syödä mitään. Mandariinia oonki nyt syöty ihan hirveesti ja sitä tekis mieli koko ajan :D Nyt ei onneksi enää kuvota mikään, mutta edelleenkään ei oikeen mitään tee mieli. Väsymys on tullu takas vaikka se välillä tuntu helpottaneen. Töissä jaksaa sen pari tuntia ja sitte ois valmis nukkumaan. Nyt on myös finnejä tullu parina päivänä ihan hirveästi rintaan, kaulaan ja kasvoihin :/ Ja se pari päivää kestänyt vuoto loppui! Heti jännittää vähemmän se huomisaamuinen neuvola :)

Jen 9+6
 
  • Tykkää
Reactions: -Tipe-
Aikuisen maksimiannostus parasetamolia on 4 g vuorokaudessa. Parasetamoli on yliannosteltuna maksatoksinen, jo 10-15 g aiheuttaa aikuiselle maksavaurion. Itse ottaisin max 1 g 6 tunnin välein. Yliopiston Apteekilla on neuvontapuhelin, josta saa farmasian ammattilaisten neuvoja lääkkeiden käytöstä mm. raskauden aikana.
 
Ekaksi Nöhville :hug:


Ja sitten jumaliste tätä huonoa oloa :O Mulla on hei viikkoja, mitä siis 6 ja tälläinen pahoinvointi jo nyt! Kummassakaan raskaudessa ollut vielä mitään etomista edes näillä viikoilla, vasta 8-9 viikoilla alkanut pikku hiljaa tulla kuvioihin etominen ja sit se laattaaminen... Että ihan mielenkiinnolla tässä odottelen mitä tuleman pitää =)

Onko muilla mitään menkkamaisia tuntemuksia ollut näillä alkuviikoilla? Välillä mulla sellaisia kuin menkat alkais ja sit se menee kuitenkin ohi.

Sit ihan uutena sellaisia kivoja potkuja, ihan kuin vauva potkis, muttei nyt tietty yhtä vahvoja kuitenkaan. Sisuskalutko siellä siirtyilee vai mitä? Ei oo aikaisemmissa raskauksissa tollasta ollut kyllä ja siksi täällä nyt ihan haavi auki, et mitä ??? Tulevat makuulla ollessa varsinkin illalla, kun rauhoittuu nukkumaan.

Tuli vaan tossa mieleen, että mitäs jos mulla onkin raskaus pidemmällä kuin luulen ja siksi tää pahoinvointikin tulee näin äkkiä mun mielestä...Hyvin mahdollista tietty, menkat kyllä oli aika niukat ollakseen menkat viimeksi. ;)

Tsempit kaikille pahoinvoinnin ja väsymyksen kourissa oleville masunkasvattelijoille!! Yritetään selviytyä...:heart:
 
Sitä tässä aloin miettimään, että kai sekin on ok, jos ei alavatsakipuja ole pahemmin näin alkumetreillä. Toki rv. on vasta tasan 6, että ei tietty tähän mennessä kai kuulu ollakkaan pahemmin oireita. Koska ekastakin alavatsakipuja oli säännöllisesti rv.6 eteenpäin. Mutta aina sitä vain pysähtyy tämmöisiäkin miettimään, vaikka kuinka tsemppaa itseään, että kaikki on silti ihan hyvin, vaikkei oireita niin ihmeemmin vielä olekaan.
 
Heipat kaikille pitkästä aikaa! Olen taustalta seurannut, mutta ei jaksa kovin useasti kirjoittaa.

Olen pahoillani Nöhvi :hug: Jaksamista!

Tuosta Parasetamolista olisin myös siinä suhteessa varovainen, että vaikka onkin turvallinen lääke, niin ehdoton vuorokauden maksimiannos on tuo 4g. Suositellaan käyttämään vain 3g/vrk. Joidenkin maksat ottavat todella herkästi nokkiinsa yliannostuksesta. Olen sairaanhoitaja ja työssäni hoidan noita myös tahattomia parasetamoli-intoksikaatioita, jotkut ovat joutuneet jopa maksansiirtoon :( Eli järkeä kannattaa käyttää :)

Väsymys on edelleen ihan hirveetä. Pahoinvointi hieman helpottanut, onneksi :) Nälkä on koko ajan, kovasti koitan hedelmiä syödä. Mandariinit täälläkin menevät :) Repäisykivut vaivaavat, etenkin öisin kun vaihdan asentoa. Onko muilla?

Löysin tuolla kotidopplerilla jo 9+3 sydänäänet, vaikka istukka onkin etuseinässä. Nyt sitten useana päivänä, kun olen kokeillut, niin en ole kuullut :( Istukan ja napanuoran? äänet kuuluvat, joten kaipa se pikkuinenkin on kunnossa... Olen ajatellut, että on vaan niin pieni ja nyt kun jo liikkuu, niin pääsee hyvin piiloon. En siis suuremmin stressaa. 10.10 on nt-ultra, tuolloiin 11+0 :)

Ja sitten syömään :)

Toinen haaveissa 10+1 :heart:
 
Heipähei! Täällä pahoinvointi ja kuvotus vaan yltyy. :( Muutaman kerran jopa oksentanut. Muutenkin vielä ihan järjettömän väsynyt, ei jaksais töissä käydä ollenkaan eikä ois yhtään kiinnostustakaan.. Haluisin vaan nukkua ja olla.
Eilen oli eka neuvola ja kaikennäkösiä lippulappusia sieltä tuli mukaan ja ensimmäinen ultra on vasta 30.10. Pitäis malttaa oottaa sinne asti.. :/
Sit huomen aamul ois viel hammaslääkäri ja nyt en enään tiiä tuleeko siitä mitään, kun on ollu niin huono olo. Pakko kai se on mennä, kun vähän liian myöhästä enään siirtää. Onneks on sentäs viikonloppu vapaa. :)

Rokottetta luultavasti en ota.
Äitiyspakkauksen otan, onhan siellä kaikkea tarpeellista. :)

ViolaAmanda mulla oli ainakin tossa viikko sitten vielä vähän sellasia menkkamaisia kipuja, alaselkää särki. Nyt on kuitenkin menossa jo poispäin. :)

Meejj & D 8+5
 
Hei!

Kiitos
kun saan jäädä. :flower:

Vitamiineista, oon popsinut jo raskauden suunnitteluvaiheesta Multitabsin raskausmonivitamiineja, oikeestaan jo melki 2 vuotta putkeen, eli kuopuksen odotuksen alusta asti, kun imetysajankin söin.

Nöhvi :hug:

Neuvolakäynneistä, niiden lukumäärästähän on nykyään ihan laki ja asetus, eli normaalisti kuuluu th:lla käynnit alussa, rv 17, rv 20-22, ja lopussa tiheämmin, ja th+lääkäri rv 26 ainoastaan. Ja lisäksi np-ultra rv11-13 ja rakenneultra n. rv 20. Siis jos normaalisti etenevä raskaus ilman mitään lisähaasteita tai -ongelmia. Toki jossain voi vielä olla resursseja järjestää esim useampiakin lääkärikäyntejä, aiemminhan lääkärikäynnit oli myös alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa. Ja sitten jos tarvetta ilmenee, on ekstrakäyntejä tarpeen mukaan.

lauru, hyvin voit kieltäytyä ottamasta harjottelijaa mukaan. Ja jos hän on fiksu, varmaan älyää ettei ehkä korrektia automaattisesti tulla mukaan koska tunnette entuudestaan.

Panadolia
voi ottaa 1gx3 päivässä ihan huoletta kun on tarve.

Raskaumieliteoista
, mun tekee mieli kaikkia raikkaita hedelmiä!!! Oon tänään jo syönyt kasan kiwejä, kolme-vai neljä- omenaa, usean mandariinin.....:ashamed: Ja kaupasta piti kantaa kasa lisää...Toisaalta tekee mieli myös suolasta, kuten sipsiä. Ja jos unohtaa syödä, kuvotusolo on taattu :stick:

( . ) Kerrottiin eilen esikolle tulevasta vauvasta ja oli aika innoissaan. Ja seuraavassa hetkessä meni tappelemaan pikkusiskon kanssa :headwall: Mutta sanoi heti, että hän kyllä sitten hoitaa vauvaa apuna. Uskon, varmaan jopa hieman liian innokkaasti :D

Kristiin 12+0 *poks*

P.S viimeksi tunsin liikkeet 14+0, sehän on jo ihan kohta, jei!:)
 
Aah, mullekin niin maistuis hedelmät, mutta olen allerginen kaikille muille paitsi banaanille, ja bansku ei kyl nyt uppoa.. Voihan Itku, kai se on vaan tämä pahoinvointi kestettävä. Olis edes siellä vkolla8, niinkuin menkoista laskettuna piti olla, se 12 vkon rajapyykki olisi huomattavasti lähempänä... Nyt tuntuu että jos tämä tästä jatkuu, niin aloitetaan koko homma ihan alusta. :( no, parempi sekin tietty olis kun kaavinta...
 
Tikimi: meillä on laskettuaika samana päivänä :)

Täällä kans tullut himo hedelmiin, varsinkin appelsiineihin. ja eilen töissä alkoi tehdä mieli tomaattia! suolakeksejäki tekee mieli iltaisin pari popsia.

Eilen töissä oli kauheat mieliala vaihtelut. yksi asiakas käytöksellään sai mut melkein itkemään ja saman tunnin aikana tuli toinenkin tosi huono tuulinen ja kun pääsin tilanteesta pois pääsi pari rumaa sanaa. ja kummatkin tilanteita joihin en itse pystynyt vaikuttamaan millään tavalla... :(

onneksi tänään on vapaa päivä :)

Eleonoora86 ja masuasukki 6+6.
 
En oo paljoa jaksellut kirjoitella, mutta oon intensiivisesti lukenut teidän kaikkien jutut. Ensinnäkin suuret pahoittelut Nöhville :hug:

Itsellä olo on jo suht hyvä väsymystä ja rintojen arkuutta lukuunottamatta. Ekassa neuvolassa on käyty ja eilen otettiin verikokeet sitä NP-ultraa varten. Parisuhde sen sijaan rakoilee ja pahasti. Miehestä on nyt tullut niin saamaton ja edesvastuuton, että sitä ei tahdo jaksaa. Mun vanhemmat on nyt ollut kylässä viikon ja meidän isälläkin alkoi mennä hermot miehen kanssa vaikka tulevat yleensä todella hyvin juttuun. :-/ Ollaan puhuttu miehen kanssa asioista vakavasti, mutta tuntuu, ettei mies vaan ymmärrä kuinka mä en enää kohta jaksa katsella sitä. Isänikin kuulemma haluaa jutella miehen kanssa vakavasti tänään. Saa nähdä mitä siitä tulee.

Jotenkin tuntuu niin pahalta nyt lapsenkin kannalta. Lasta yritettiin todella kauan ja hartaasti ja nyt kun tärppäs niin meidän suhde on niin huonossa janassa, ettei tiedä mitä tekis. Lapsen kyllä pidän joka tapauksessa, joko yhdessä miehen kanssa tai sitten yksin. Mutta jotenkin harmittaa pikkuisen puolesta, jos syntyy tällaiseen tilanteeseen. Pahoittelut vuodatuksesta, mutta jotenkin tuntuu niin pahalta ja siltä ettei aina tahdo jaksaa.

Ruby88 & 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Hello ladyt :wave:

Nöhvi koeta jaksaa :(

Ollut taas aikaa kun kerinnyt istuu ja kirjoittaa..

Äitiyspakkausta en ota, esikoiselta olen säästänyt joitakin ja ostelen sitten lisää jos siltä näyttää ..
näiden ikäväliksi tulee 6.5 v joten uudestaan saa vauva- arjen saa opiskella :)

Oloista, yhden kerran olen oksentanut, mutta siihen se toistaiseksi on jäänyt.

Kännykällä netissä ja en pysty tarkistamaan kuka oli kirjoitellut mitä:) joten palailen asiaan.

ReVe & myyrä 8+0. Poks
 
Huomenta toukokuiset :)

HaaveissaToinen, mullakin on repäisykipuja. Tällä hetkellä on hirveä yskä päällä ja alavatsaan sattuu aivan mielettömästi välillä. Yöt on myös inhottavia kyljen kääntämisineen, samoin ylös nouseminen.

Kristiin, (tai jos joku muu tietää) milloin tuota th+lääkäritarkastusten määrää on muutettu? Yllätyin, että enää on vain yksi tarkastus. Yritin etsiä tietoa, miten meidän kunnassa nykyisin, mutta eipä netin ihmeellisestä maailmasta löytynyt mitään. Ekaan neuvolaan on vielä 10pv... Odottavan aika on PITKÄ!

Mieliteoista, leipää voisin syödä pussillisen. Mun on aina tehnyt mieli raskaana ollessa leipää ja puuroa. Ja maitoa :) Hedelmät on mullakin kiellettyjä melkein kaikki, viinirypäleet on ainut, mitä kärsin syödä. Niitä onkin tälle illalle varattuna. Tuoremehun muodossa voin nauttia appelsiinia jne, ja niitä voisin kumota menemään purkkitolkulla. Säilykkeenäkin voisin syödä hedelmiä, mutta ei houkuta.

Koko viikon on ollut veto poissa tämän yskän takia. Päätä vihloo pitkin päivää. Kuumetta ei ole ollut viime viikon jälkeen, mutta eilen iski silmätulehdus :( Saisi mennä jo ohi, kun ollaan suunniteltu uimahallireissua lasten kanssa. Tyttö on menossa uimakouluun ja oli tarkoitus käydä vähän harjoittelemassa ennen sitä.

Ihania ultrakuulumisia taas :heart:

Tsempit Ruby88_1lle, toivottavasti parisuhdekuviot selkenee.

Cherrie_ 6+1
 
Huomenta.

Minulle maistuu parhaiten näkkileipä,hapankorput,porkkana,jugurtit,hedelmämehu:p
Tykkäisin syödä tosi paljon mandariineja,mutta kun ne närästää.
Pahoinvointiinhan suositellaan kylmiä juomia(smoothiet,pirtelöt),jäisiä marjoja,mehujäitä jne....Minä en ole koskaan oksentanut missään raskaudessa,mutta yökkinyt olen ja kuvotus on vaivannut enemmän ja vähemmän:x

petronella ja toukosalaisuus 6+2:heart:
 
Vietin viime yön kylppärin lattialla maaten ja pönttöä halaten. Tänään aamuna sitten korkea kuume, eli eihän tämä oksuilu olekaan raskauspahoinvointia vaan vatsatauti. Ja tietenkin just nyt kun äitini lähti jo suomeen ja mieheni on töissä aina viikonloput aamusta yöhön, eli yksin pitäis saada hoidettua toi rasavilli 2v4kk. Voi luoja....

Mukavaa viikonloppua kaikille, ja toivottavasti Rubyn parisuhdekuviot selviää!!
 
Mulle noista Seaband rannekkeista ei ollut mitään hyötyä, mutta nyt on tuntunut että B6-vitamiini ehkä olisi hieman helpottanut oloa :)

Finlalle paranemisia ja jaksamista lapsen viihdyttämiseen, toivotaan ettei häneen tartu tuo tauti :)

Omat olot suhteellisen ennallaan, pahoinvointi ehkä hieman helpottanut, olen jo pystynyt syömään kinkkukiusausta ja kirjolohikeittoa, kala tuntuis maistuvan nyt ja mandariinit uppoaa myös minulla ja Dacapo suklaa :ashamed:

10+0 Poks :D
 
Huomenta!
Finla, paranemista! Oksennustauti on kyl niin horroria. Mut ehkä vähän lohduttaa, että se menee ohi nopeemmin kuin raskauspahoinvointi...eh.

Ruby88_1, tsemppiä, ei varmaan oo helppo tilanne. Mut ainakin pystytte keskustelemaan asioista, se on jo iso asia. Ootteko harkinneet jotain parisuhdeterapiaa? Joskus keskenään on vaikeaa päästä niistä jumiutuneista näkökannoista ja taisteluista eteenpäin, ja joku ulkopuolinen voi auttaa ihan yllättävän tehokkaasti. Jos sellainen yhteinen tahto yhteisestä tulevaisuudesta siis löytyy.

Meitsi lähtee viikonlopuksi mökille, oon aivan vakuuttunut että raikas merituuli ja ihana metsä parantavat olon, joten paree olis näin käydä. Jospa löytyisi suppiksia ja puolukoita, niin olisin iloinen. Sunnuntaina pääsen myös halailemaan kolmevuotiasta kummipoikaa! Leppoisaa viikonloppua kaikille!

9+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Finla
Cherrie, asetus tuli voimaan muistaakseni 2010 (vai -11?). Eli samoihin aikoihin, kun astui voimaan tuo, että kuntien on järjestettävä kaikille odottajille 2 ultraa, aiemminhan esim rakenne-UÄ:n sai monissa paikoissa vain riskiodottajat, eli ikää yli 30v tai muu syy. Esim esikoisen syntymän aikoihin 2008 ei normaaliraskaudessa tarjottu alle 30v äidille kuin np-ultra. Sillon oli kyllä ne 3 lääkärikäyntiä. Mutta eipä sitä lääkäriä normiraskaudessa nyt oikeastaan tarttekaan niin usein, kun eihän se sairaus ole, vaan normaalitila, jota voi th hyvin seurata. Keskisraskaudessa n. rv 26 se lääkärikäynti on siksi, että sillon arvioidaan ennenkaikkea ennenaikaisen synnytyksen uhkaa. Ja tiettyhän aina ne ekstralääkärikäynnit järjestetään, jos on joku tarve, esim äidin krooninen sairaus alkuraskaudessa.

Ruby88
:lle tsemppiä parisuhteen kanssa.

Finla:lle tsemppiä oksutaudin kanssa, se on kyllä kamalinta ikinä....:hug:
 
Nöhville: :hug:

Mielihaluista: yhtenä iltana teki mieli hirveästi roskaruokaa. Kiukuttelin ja lopulta kaapista löytynyt tonnikala sai kelvata. Muuten ei mitään erityistä. Suklaata, jota normaalisti syön usein, ei tee nyt lainkaan mieli. Kumma juttu.

Menkkamaisista kivuista: minulla on ollut pieniä nippailuja. Sen lisäksi vatsaa navan yläpuolelta kutiaa koko ajan. Olen miettinyt voisiko johtua vyön solvesta, joka osuu joskus paljaaseen ihoon, vai voisiko jollain kummalla tavalla liittyä raskauteen??

Tänään ostin ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa vaatteen, jota ostaessa mietin, miltä se näyttää raskausmahan kanssa. :)

Maanantaina varhaisultra yksityisellä. Toivottavasti toukalla kaikki hyvin. :heart:

Hannika ja pikkukakkonen 6+5
 
Hellou, meillä oli eka neuvola ja lääkäri ultrasi samalla. Sydän sykki :) Vaikka ultrassa kaikki ok, olo muuten kaikinpuolin kauhea viime aikoina. Paha olo vaivaa todella paljon, en oikein mitään pysty tekemään. Nyt siis vko 8+4. Liikunta on jäänyt lasten kanssa ulkoilua lukuunottamatta täysin viime viikkoina, sekin varmaan piristäisi, mutta fyysinen rasitus pahentaa oloa, joten ei kannata. Tänään koetin haravoida kun olimme pihalla lasten kanssa, mutta kaduin heti, lopetin yhden kottikärryllisen jälkeen. Onko muiden olo näin epätoivoinen, kuka teillä muilla tekee kotityöt?

Lisäksi olo vähän jopa masentunut, mietin että miksi en vaan mennyt töihin ja jättänyt kahteen lapseen. Tiedän että olo tulee muuttumaan, mutta nyt kun ympärillä muut kahden lapsen vanhemmat palaavat töihin ja itse jatkaa kotona pahoinvoivana taistelua kahden ajoittain kiukuttelevan lapsen kanssa niin kieltämättä välillä pistää miettimään. Lohduttaudun kuitenkin sillä että tämä on sitä mitä aina olen halunnut ja siellä töissä ehdin sitten kyllä puutuneena istua.

Äitiyspakkauksen otin ekasta lapsesta, en ottanut toisesta enkä aio tästäkään ottaa. Vaatteita ja tavaraa on tarpeeksi.

Hiukset menen värjäämään huomenna. Mun on pakko värjätä ja olen aikaisemmissakin raskauksissa ollut värissä tarpeen mukaan.

En usko että selvitämme sukupuolen. Luulen että meillä on nimet molemmille sukupuolille mietittynä, joten ellei jännitys käy sietämättömäksi niin emme selvitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Kristiin

Yhteistyössä