TOUKOKUUN TOIVOTUT marraskuussa

Annaliina73
Mulla on rakenneultra vasta raskausvikolla 23+1 :eek:
Olisi ollut viikkoa aikaisempaa mutta kun me ollaan sillon kanarialla niin se aika ei sopinut. Mutta kyllä kuulemma tuollonkin pystyy kaiken tarpeellien katsomaan. Ja mulla kun seurataan vauvaa muutenkin jonkun verran noiden sokeri juttujen takia niin ne katsotaan tuolloin samalla kertaa.
Mutta meille sanoivat että hyvin voi noilla viikoilla tehdä.

-Liro ja papu-
 
Perjantai iltaa kaikille :)

Oon ollu pitkällä tauolla, toivottavasti pääsen vielä "piiriin" mukaan kanssaelämään odotusta teidän kanssa :) ???

Ensiksikin toukomuru, suuret pahoittelut suuresta surusta :hug: :'( *jaksamista koko perheelle*

Teillä suurimmalla osallahan on jo np-ultrat takana, ihanaa lukea pikkuvaaveistanne :) Itselläni tuo np-uä vasta ensvko:n ti. Tosin 2vkoa sitten ekassa äippäneuvolassa kuului sydänäänet, eli ihanaa tietää, että siellä on oikeasti elämää :heart: nyt vaan jännittää, onko kaikki ultrassa hyvin :/

:attn: Mulla tuli kamala pelko kaksosraskaudesta kun jotkut siitä mulle vihjailee, olisi se aikamoista kun esikko on nyt 11kk:den ikäinen :whistle: Ja kävinpäs laskeskelee, että meitä on n. 90 touko-odottajaa täällä ja kaksosten esiintyvyys on . 1.5 % eli tilastollisesti se kaksosraskaus osuu meistä jollekkin ;) ONKO VAPAAEHTOISIA :p ???

repa: Mulla oli tuota huimausta, silmissä sumenemista jne. esikon odotuksen aikana varsinkin 2 kolmanneksella, muutaman kerran kupsahtelin duunissa ja valuin potilasovea vasten lattialle, ja itselläni tuo johtui ainakin matalista verenpaineista. Nyt alkaa olla taas samaa vaivaa :(

Te, joilla jo masu pömpöttelee niin laittakaahan ihania pömppökuvia meidän ihasteltavaksi =) Itse voisin aloittaa omasta kuvasta... mun masu on plumpsahtanut tänvko:n aika esille :) hankalaa vain kun kaikki eivät vielä tiedä odotuksesta (muut kuin lähisuku/ystävät)...aateltiin kertoa vasta uä:n jälkeen...

http://www.aijaa.com/v.php?i=1180966.jpg

sHv ja hipsu-hippiäinen 12+1
 
Voi sentään...Toukomurulle isot tsempitykset, jaksetaan uskoa, ettö olisi mahdollisuus, että siellä masussa elelisi pieni veitikka :heart: Ihan kamala tilanne, koita jaksaa :hug:

Voi sentis, tännekään ole kerennyt pyörähtämään! Höph! Muka ollut kiirettä :LOL: Joku tässä foorumissa on oahnempaa, ku missään muualla, esim Helistin on vähän nuivahko mun mielestä :$ Tiiä sitten nekä vaan osaa kirjoitella oikein sinne... :LOL: Eipä olisi ensimmäinen kerta!!!

Ihania kuulumisia, np-ultrat menneet hyvin ja vauvat sätkineet masuissa pienellä elämän innolla :heart:

Meillä sataa lunta!!!! :heart: Ihan joulu olo!!! Nyt äkkiä partsia siivoamaan, niin saa jouluvaloja sitten joskus laiteltua B) Ensimmäinen kerta vuosiin, kun odotan innolla joulua, selailen kuvastoja ja mietin, mihin mitäkin jolurompeta laittaisin...Olisikohan tuolla masukkalla tekemist asian kanssa?? :saint: Itsellä joulu on nimittäin ollut kurjaa aikaa, kun ei ole omaa perhettä laisinkaan... :ashamed: Haudoilla juokseminen ei kamalasti joulutunnelmaa kasvata :/
Nyt kun se oma perhe olisi oikeasti oven takana ( :LOL: ) niin alkaa joulukin maistumaan muulle, kuin kuivalle kinkulle :)
Onko täällä muita jo joulusta innostuneita?+


Oireita ei oikein ole enää minkään sorttisia, ainakaan noita fyysisiä. Mitä nyt vähän pahaa oloa välillä. Itku tulee ihme asioista, pizza palaa uuniin, ni voi kamalaa sitä kyyneleiden määrää :LOL: Lukee muiden itkuista, ni voi sitä kyyneleiden määrää :LOL: Voi voi...


Nyt tosiaan sitä partsia raivaamaan, kaikki tuhkikset pois vaan meidän partsilta!!! Nyt kun meillä ei kukaan enää polta B)


Nyt vaan toivottelen koko poppoolle ihanaa viikonloppua, nauttikaa masukeistanne ja koittakaa lepäillä vähäsen :)

Mur MUr :heart:
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa :)

Mukavaa lukea ultrauutisia. Kävin myös ultrassa ja la varmistui 13.5. Vauveli liikkui vilkkaasti (toisin kuin esikoinen joka olla möllötti koko np-ultran paikallaan ;) )

Paha olo on väistynyt eikä se ollut koskaan kovin voimakas. Kertaakaan en oksentanut toisin kun esikoisen kanssa :whistle: Väsymys on ollut ihan tappoluokkaa. Jos päikkärit on jääny väliin, niin illalla suurinpiirtein konttaan sänkyyn.

Menen ens viikolla vielä ultraan yksityiselle. Haluan veriseulaan varmuudeksi kun ikääkin on jonkin verran. Np oli onneksi kuitenkin vain 0,7. Samalla lääkäri voi ottaa kantaa kystaan joka on vaivannut oik. munasarjassa. Ei ole kovin iso (35mm) mutta on k-i-p-e-ä! Papastakin tulee kohta 2 vuotta, joten voisi ottaa samalla senkin. Jos otan papan vasta synnytyksen jälkeen (suositus 6kk synnytyksestä) niin väli tulee olemaan melkein 3v. Aikoinaan oli papaluokka-3 ja tehtiin laserleikkaus. Joten yli sen 2 vuotta en halua aikaa menevän.

Hyviä vointeja ja välttäkää autoilua tänään. Ainakin täällä et-Suomessa sataa lunta ja on luvattu kovaakin lumisadetta. meidän piti mennä appivanhempia tapaamaan mutta jää todellakin nyt väliin.

Lahja ja ylläri 12+4 :heart:
 
Hei kaikille! Täällä vatsa kasvaa ja olo alkaa paranemaan. Hyvä niin! Np-ultra oli ja kaikki hyvin. Turvotus oli olematonta ja nenäluukin näkyi jo pienellä, kovasti oli vilkas ja kätilöllä oli tekemistä jotta sai kaikki mitat otettua. Meille voisi vaihtaa lasketuksiajaksi 11.5. ! Kiitos, ja hyviä vointeja kaikille!
Kuunlilja 12+6
 
Voi että kun ulkona on ihanan näköistä kun lumi peittää maan =)

Milloin tää väsymys lakkaa ;) , alkaa jo ihan vähänä sapettaa kun on jatkuvasti "puoli kuntoinen". Olis kamalasti kaikkea tekemistä mutta kun ei millään jaksa. Tulee laiska ja syyllinen olo. Mies on jo yrittänyt tuhat kertaa takoa mun päähän että teet nyt juttuja sillä tahdilla kuin kroppa sanoo, et yhtään enempää...Eli paine tulee ihan vaan mun omasta kaalista. Tää pistää vähän mieltä matalaksi :'(

En tiedä mikä mun masussa "muljahtelee" aina silloin tällöin. Tuntuu itsestäkin epätodelliselta että näillä viikoilla vielä mitään liikkeitä tuntisi. Mutta kun tuolla alamahassa vaan on niin hassu tunne. Ei sellainen kun ilmasta mahassa tulee vaan sellainen...siis muljahdus, ihan kuin joku vaan kääntyisi ylösalaisin. Luulin jo kuvittelevani asian, mutta kun se on tuntunut jo useana päivänä. Ei kipeä tunne millään muotoa. En keksi...tai sitten mielikuvitus on vaan saanut aikaa uudet, fyysiset oireet ;)
 
Täällä sataa lunta...on satanut koko aamun! Ihanaa ihanaa!

Mä olen kanssa ihan joulu fiiliksissä. Mä rrrrrrrrakastan joulua. :D
Aamulla käytiinkin miehen kanssa läpi tulevaa joulu ohjelmaa....anoppilaan mennään jouluaatoksi ja mun vanhemmille sitten joulupäiväksi. Ensi vuonna sitten toiste päin.

Mulla on kanssa ihan selkeä vauvamasu jo....tarvii pyytää mies ottamaan kuva tässä lähipäivinä niin voin teillekin laittaa näytille. =)

Mä olen kanssa jo tuntevinani liikkeitä...pieniä muksahduksia. Aika aikaselta kyllä tuntuu mutta mun mielestä ne kyllä olis ihan liikkeitä.

Mutta nyt menen valmistautumaan ulosmenoon....aivan ihna talvi ilma! :heart:

Hyvää lauantaita kaikille!!!!

-Liro ja papu-

 

Täällä on todellakin pahaolo helpottanut ja masu paukahtanut kunnolla ulos. Ihmiset ovat alkaneet kyselemään. Ja mieleen palasi edelleen tuo kaksoisraskauden mahdollisuus. Se on kuulema joskus jäänyt viikolla 9 ultrassa huomaamatta. Täällä kun siis ultrataan viikoilla 8-9 jos jotain tulee jonka takia ultrata (ei viikolla 12) ja viikolla 18-19 seuraavan kerran. Tällöin oli kyllä havaittavissa vain yksi sikiö. Kuvittelen varmaan vaan. Mutta mulla on ihan kunnollinen pikkupallo tuossa masun kohdalla. Aika hauskaakin.

Flunssa tosiaan iski. Ei kivaa. Olin niin kovasti ajatellut, että nyt olisin tehokas ja siivoaisin ja laittaisin. taitaa jäädä väliin siltikin. =)

[/b]Toukomuru toivon todella, että asia ei olisi pahimminpäin. Pyydä nyt ihmeessä tarkastusultraa.Jos asiassa olisikin tapahtunut joku virhe.
 
Täällä kanssa yks joulufriikki :whistle:

Rakastan joulussa sitä tunnelmaa ja juhlantaikaa, mukavaa yhdessä oloa, kynttilöitä, jouluruoan tuoksua, pipareitä ja höyryävää glögiä ja joulusaunaa. Ihanaa on seurata lasten suurta ihmetystä kun odotetaan joulupukkia saapuvaksi tai ikkunoista kurkkivia tonttuja :) Nyt mun typy jo sen ikäinen (11kk), että kaikki on niin mielenkiintoista ja ihmeellistä... odotan malttamattomana, että pääsen kokemaan oman perheen kanssa jouluntunnelmaa ja sen suuria ihmeitä:heart:

Itse en aio kauhean paljoa joulua kotiin laittaa kun vietämme tämän joulun vanhempieni ja sisarusteni kanssa. Jouluiset viininpunaiset enkeliverhot tosin ripustin jo oh:seen ja kohtapuolin ikkunalaudalle laittelen joulutonttuja sekä leivon jonkinnäkösen piparkakkutekeleen :p ...

jenni30v ja liro: täällä sama homma noiden liikkeiden suhteen, ihan selkeästi alamahalla muljahtelee ja "kuplii", enkä todellakaan miellä niitä ilmavaivoiksi. Esikoisesta tunsin vastaavia liikkeitä rv:lla 17. Olen kyllä tosi hoikka mutta siltin tosi omituista kun ei kai vielä pitäisi mitään tuntea :/ ?!

katrinainen: Pikaista paranemista!!! Nyt vaan villasukat jalkaan ja nessut käsien ulottuville ja miehelle 101 palveluspyyntöä, koska onhan kyseessä hänen oma raskaana oleva naisensa ;) No niin löytyihän täältä toinenkin kaksosraskauden "kuvittelija" :kieh:... itselläni vasta tuo ultra ensvko:n ti. ja mun kaksoskuvitelmia ei ainakaan yhtään helpota se, että mun mummo on kaksonen + hänen yhdet sisaruksensa ja lisäksi vielä serkkutyttö äidin puolelta sai kaksoset ja kyseessä siis epäidenttiset kakoset, joiden katsotaan olevan juuri niitä periytyviä :headwall: . Itseäni lähinnä pelottaa se, että olen niin pienikokoinen, ettei kaksoset jaksaisi masussa kauaan olla ja sitten syntyisivät keskosena :( , noh ehkä odotan sitä ultraa ennen kun päästän itseni liian pitkälle kaksosten ihmeelliseen maailmaan..

Ihanaa lauantai-iltaa kaikille!!! :)

sHv ja hipsu-hippiäinen 12+2
 
weiss
Heippati hei! Ihanata lauantai-iltaa kaikille.. On niin kauhian jouluinen olo.. Ommoo napoo, 12 vkon ultrassa käyty ja siellä pikkuinen vilkkaasti vilkutteli, LA:ksi varmistui 13.5. Nyt on olo rauhallisen onnellinen..
=) weiss ja pompula 12+4
 
huomenia! on se kyllä ihanaa kun lumi on saapunut ja pikku pakkanen, vaikka tiistaiksi jo luvattu tänne etelään vettä :/ Mulla on huomenna ne sydänäänten kuuntelu puol ysi, ja jännittää ihan sairaasti jos ei kuulukaan, sit meen kyllä polille ultraukseen :D
olo on väsynyt ja väsynyt |O ja ei muutenkaan tunnu olo hehkeältä :ashamed:
meillä muutto ens viikonlopulla ja nyt meen pakkaileen lisää :)
tyllerö 11+5
 
Heippa!

ToukoMurulle iso :hug:

Ihanaa, kun on satanut lunta! Satais nyt nopeesti lisää :).
Heti on paljon valoisampaa, kun maassa on edes vähän lunta.
Rakastan myös joulua, mutta ihan vielä en anna joulufiiliksen päästä valloilleen ;) ...joulukuun tienoilla vasta.

Omaan napaan kuuluu hyvää. Viime viikon aikana on tuntunut pikkasen ikävältäkin tuntuvaa vihlontaa/jomotusta alavatsassa lähellä häpyluuta...liitoskipuja ilmeisesti tms. Muuten olo alkaa olemaan pirteämpi, jaksan puuhaillakin kaikenlaista tai paremminkin sanottuna tekee oikeasti pitkästä aikaa mieli tehdä vaikka mitä. Siivoaiminenkin on kivaa :). Kuvotuskaan ei iske heti, jos syönnin väliin jää reilu parituntia. Mukavan leppoista sunnuntaita!

T:Marimint ja pikkuinen rv 13+1
 
Moi! Täällä sitä vaan olla möllötellään. Maha on jo niin iso että muillekin näkyy. Meillä ei ole lunta tullut vaikka odoteltu jo kovasti ollaan. Aurinko vaan paistaa. En ole mennyt uudestaan lääkäriin sen sairasloman takia. Töissä olin tän viikon. Tietäskö teistä kukaan sellasta asiaa....kun mulla rv 20 aika äitipolille sektio suunnitelmien takia. Mietin että ultraakohan ne samalla ja tekee rakenneultran vai pitäskö mun varata yksityiselle? Toi rv 20 olis sopivasti rakenneultra aikoihin. Sit saan ainakin tietää vauvan syntymäpäivän. Jos ei aikasemmin lähde syntymään kun aika on.
summer ja mini 13+4
 
Toukomuru ensiksi voimahali. Ennenkuin mitään toimenpiteitä ruvetaan tekemään sinut ultrataan uudestaan. Itsellä tuo lääkkeellinen toimenpide jonka piti olla juuri näille viikoille hyvä (rv 7-9 meillä kun kesken meni 03/07) meni kyllä niin reisille että itse on suosittelisi sitä kenellekkään. Älä missään nimessä pelästy, mutta kaavinnalla asia on nopeasti ja helposti ohi. Nukutus, 5min toimenpide ja olet heräämössä. Meillä sai odotella osastolla pillerien vaikutuksen alkamista jota ei tapahtunut. Kärvistellä sitten kivuissa ja olla miehen kanssa yksin huoneessa ihmettelemässä voiko tämä olla normaalia kätilöiden tullessa huoneeseen n kerran kolmessa tunnissa. Olisin halunnut raskautta silloin heti km jälkeen, mutta massiivinen verenvuoto ja lisäveri veti niin heikoksi että lääkärikin kehoitti odottamaan rauhassa että Hb nousee edes lähelle omaa tasoa ettei ole sitten liian rankkaa ja altistu uudelle keskenmenolle. Kamalan tylyltä ja kovalta tämä teksti näin ruudulla näyttää, mutta olen elävä esimerkki siitä mitä voi mennä pieleen. Hätäkaavinnan jälkeen tulin kumminkin heti ekasta yrityksestä raskaaksi joten se siitä kaavinnan riskeistä. Lääkäri joka sut ultraa kysyy sulta kumpaa toimenpidettä haluat. Itseäni kaduttaa että silloin luotin sinisilmäisesti lääkäriin että pilleri ois helppo ja nopee homma. Mieti tarkkaan.

Meillä np-ultra vasta ensi perjantaina. Oottelen sitä jo kovasti vaikka omalla tavallaan luottavaisempi mieli kun ollaan niiden viikkojen yli mitä viimeksi kesken meni (luultiin siis että ollaan 10+). Nythän mittarissa jo 11+1... Välillä on ollut alavatsalla painontunnetta kuin kohtu hakisi uomiaan ja yhtenä iltana oli selkeitä liitoskipuja. Huh, nytkö ne jo alkavat? Onneksi moinen ei ole toistunut! Onnittelut kaikille kovasti vauvan näkemisistä! Uskon että meille se on varmasti vielä herkempi hetki jos siellä nyt sydän pamppailee. Usko on kasvanut selvästi masuasukkiin sillä otin tänään käyttöön masupallon eli mahahelistimen, oikeelta nimeltään kait Bola eli joka on helisevä kaulakoru mahan kohdalla ja pitää ihanaa helinää masuasukin korviin ja kanssaihmisten kummastukseksi! Olen pitänyt bolaa tyttöjä odotellessakin ja tunnistivat selvästi kilinän synnyttyään.

Mutta nyt hirvipaistille. Kamala nälkä. Täällä maha jo niin pallona esillä, että mammakalsareita ostin Lindexiltä ja mammahousuilla olen liikkunut jo viimeiset 3 viikkoa. Kait naa paikat jo tietää mihin on mahdollisuus venyä ja ovat valmiiksi löystyneet, onhan tää jo kolmas.... Tulen kirjoittelemaan sitten perjantaina toivottavasti ihania kuulumisia!
 
sisarHENTOvalkoinen multa on tosiaan otettu ultra ja siinä näkyi "vaan" yksi, mutta neuvolassa kovasti ihmettelivät kohdun suurta kokoa jo aiemmin. Ja joka kerta sanovat, että on isompi kuin näillä raskausviikoilla yleensä. Tiedä sitten tuota. Olemme valmistautuneet yhden tuloon, mutta totta kai kaksi on ihan yhtä tervetullut. Minua asia ei niinkään pelota, mutta hiukan ´kyllä saattaisi huolestuttaa.

Flunssa paranemaan päin. Ihanaa.
 
Iltaa taas :)

satu78: hui, mikä kokemus sulla. Kamalaa miten asiat voivat välillä mennä pieleen :( mikä on kuitenkin tuossa mittakaavassa harvinaista lääk.keskeytyksissä . Onneksi kuitenkin nyt odotus mennyt hienosti ja pahin km riskikin alkaa olla takana :hug: Mun on "pakko kommentoida" asiaa hoiturin näkökulmasta, ethän pahastu *kunnioita omaa kokemustasi ja mielipidettäsi* enkä missään nimessä kyseenalaista sitä!!!

Mutta toukomurua ajatellen kertoisin myös lääkkeellisen keskeytyksen ns. hyviä puolia näin hoitajan näkökulmasta (olen työskennellyt kaavintasalissa lyhyen aikaa ja tehnyt opisk.aikana 8vko:n harjoittelun naistentautienosastolla, jossa oli lääk.keskeytyspotilaita). Eli jokatapauksessa lääkkeellinen keskeytys on keholle "luonnollisempi" ja kevyempi toimenpide, josta toipuminen on nopeampaa kohtua ajatellen (tietenkin ilman komplikaatioita), jälkivuoto on kestoltaan sama kuin kaavinnassakin. Mutta kaavinta tehdään kuitenkin aina anestesiassa, jossa potilaan hengitystä avustetaan, joka vaatii oman lääkityksensä sekä itse toimenpide on valitettavati aika raju kohdulle, jossa instrumenteillä ja imulla raskausmateriaali poistetaan (kaavinnassakin on omat riskinsä, joita olen valitettavasti kohdannut, esim instrumentti on puhkaissut kohdun jne.) Kaikenkaikkiaan päätös on aina henkilökohtainen eikä oikeaa tai väärää päätöstä ole, tulee kuitenkin muistaa, että kaikessa on aina riskinsä ilman, että toinen toimenpide olisi toistatoimenpidettä parempi :/

*jaksamista toukomuru ja voimia tuleviin toimenpiteisiin* :hug:
 
ähhh, lahopää mikä lahopää. Piti vielä lisätä yksi linkki...

Te, joilla tulee tarvetta lapsen syntymän jälkeen tuplarattaille niin käykäähän katsastaa :

http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=10

Se on siis verkkokauppa Vauvatar, jossa esim. Brion tuplat kantokassilla ja sadesuojalla + hyttysverkolla 549e, lisäksi ilmainen kotiinkuljetus. Itse tilasin sieltä ja oon tosi tyytyväinen, tuli kotiovelle 2päivässä :) Käytiin myös lastentarvikeliikkeissä, jossa "halvimmillaan" tuplaBriot olivat 599e (poistomyyntinä 2006 värit) + siihen lisäksi kantokoppa ja muut höysteet niin hinta nousi reilusti yli 700e

 
Katrinainen, mulla kans neuvolassa ihmeteltiin kohdun suurta kokoa. Lääkäri ihmetteli. Mut on jo kahdesti ultrattu ja yksi aina näkynyt. Mun kohtu on vielä jotenkin sen muotonen, että vois luulla että vauva on jo navan korkeudella. Maha näkyykin tosi hyvin ja ei ekasta näin näkyny.
summer ja mini 13+4
 
huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa

menipäs viikonloppu äkkiä, oltiin paljon ulkosalla perheen kesken oli kivaa välillä touhuta keskenään.

Täällä jännitellään et millon veriseulan tulokset tulevat ja tuleeko soittoa et jotain olisi vialla Nt. siis oli 0,7 mut jännittää silti kun meidän lähisvussa on kehitysvammaisuutta..Erillaisissa muodoissa down, cp-vammaiuutta, ja kahdesta en tiedä mikä on virallinen syy. miten on anteeksi tyhmyyteni mutta eikös ole niin ettei cp- vamma ole periytyvää??En todellakaan pelkää vammaisuutta ja arvosta heitä suuresti koska he joutuvat tekemään todella paljon töitä kehittyäkseen ja pärjätäkseen. Mutta kyllä se eilti aina vähän jännittää kun omasta pienokaisesta on kyse..viime tiistaina kävin ultrassa ja verikokeen annoin jo pariviikkoa sitten mitenköhän kauan menee että ottaavat yhteyttä jos on ongelmia? Miten teidän miehet suhtautuvat kehitysvammaisuuteen ja siihen jos omalapsi olisi sairas? Meillä varmaan rupeaisi vaatimaan keskeytystä, mutta mä en halua. En pystyisi itteni kanssa elämään jos tekisin sen

poika ja papu 13+4
 
poika04, tuohon kehitysvammaisuuteen kommentoin. Meillä ei kummallakaan ole esim. suvussa kehitysvammaisia tai muutenkaan asiasta kokemusta. Kuitenkin kun neuvolantäti selitti veriseulasta ummet ja lammet (np-ultraa ei meillä tarjota) ja kysyi, haluanko mennä, niin oltiin aikayksimielisiä asiasta. En mene, koska emme näe mitään tarvetta. Riski on niin pieni iän puolesta (täytän tässä kuussa 20 :) ) eikä vammaisuus vaikuttaisi millään tavalla meidän päätöksiin.

Täytyy sanoa vielä, että ymmärrän kyllä toisenlaisenkin kannan. Äitini synnytti melkein nelikymppisenä nuorimmaisensa ja sanoi meille veriseulan tuloksia odotellessaan, että jos sikiöllä todetaan kehitysvamma, niin raskaus keskeytetään. Onneksi oli kuitenkin terve tyttö. En siis tässä asiassa ollut äitini kanssa samaa mieltä, mutta ymmärsin ja hyväksyin kuitenkin hänen näkemyksensä.
 
Rehellisestiu sanottuna, minä en tiedä, mitä meidän perheessä tapahtuisi, jos lapsi olisi kehitysvammainen, ainakin pahasti :| En voi alkaa väittämään, että ilomielin ajattelisin tulevaisuutta, lapsen kanssa, mikä ei välttämättä ikinä opi ymmärtämään maailman menosta yhtikäs mitään. Se ei mielestäni olisi edes elämän arvoista. Itse lähelt' katsellessani kehitysvammaisten ja muiden liikunta rajoitteisten elämää, joudun sanomaan ihan puhtaalla sydämmell', ettei päätös olisi helppo, suuntaan taikka toiseen :ashamed: Se, mikä on mielestäni elämisestä nauttimista on pistettäisiin vaakakuppiin, sekä meidän vanhempien, että lapen itsensä puolesta. En puhu nyt elämän helppoudesta, vaan esim. riippumattomuudesta ja kyvystä hoitaa edes itse jotain. Missä loppuisivat myös omat voimavarani?
Toivoisin, ettei tästä nouse mitään moraali-vastarintaa, mielipidehän tämä on omieni joukossa.

Olen siis itse työskennellyt mm. hlö.koht.avustajana, eli olen nähnyt vammaisuutta ihan riittävän läheltä tietääkseni vähän, mistä puhun.
En tahdo ketään kirjoituksellani loukata. :ashamed:


Hyvät alkavat maanantai aamut kaikille möhömassuille :heart:
 
Ja omia juttuja vielä sen verran, että lääkärineuvola on tänään 9.40. Taas kuullaan sydänäänet, jos hyvin käy. :)

Käykö teillä muuten miehet mukana neuvolassa joka kerta? Me mietittiin tuota lääkärineuvolaa, että kannattaako miehen tulla mukaan, kun ei oikein tiedetä, mitä siellä tehdään. Mies tulee kuitenkin mukaan. Hölmöä vaan, jos tehdään pelkkä sisätutkimus ja toinen vaan istuu orpona vieressä.
 

Yhteistyössä