TOUKOKUUN TOIVOTUT marraskuussa

mä en eilen päässyt tänne lankaan. Valkoista sivua vaan lykkäsi. :headwall:

Meille ei oikeen mitään uutta. Oireetkin on ollut nyt aika vähäisiä, paitsi että muutaman kerran on paha olo nostanut päätään. :$
Edellispäivänä kävin viemässä tytön mun äidille hoitoon ja äiti kiljahti samantien että herranen aika sentään miten sun maha on kasvanut. Ehkä se anoppikin sitten jo ens kerralla jotain sanoo kun nähdään. :whistle:

Täällä olikin jotain anoppi kyselyä niin mä luulen että mun anopille se ensimmäinen lapsenlapsi eli tyttärensä tytär, on muita vähän "ylempänä". Mutta meidän tyttö saa kyllä kanssa tooooosi paljon huomiota. Tuntuu että siellä tytöt on niitä jotka "nostetaan jalustalle" ja pojat jää vähemmälle huomiolle....näin siis ainakin miehen siskon lapsien kanssa. Saapa nähdä miten meidän lapsien kanssa käy jos tämä toinen on poika.

-Liro ja papu-

 
Täällä taas yksi jolla eka ultra onnellisesti takana! Mieletöntä saada kuulla ja nähdä että kyllä täällä mahasta elämää löytyy. Vaikkakin ultraus tapahtui niin vauhdilla että ainut mitä itse siitä kuvaruudulta näin oli vaan pää ja selkäranka.

Mulla piti olla viikkoja ultrattaessa 12+2, mutta lääkärin mukaan niitä on 13+1. Laskettua-aikaa ei kuitenkaan vaihdettu...?
Millaisia "heittoja" teillä on ollut joilla la on ultran jälkeen muutettu?

Dora ja mainiosmo
 
Dora: mulla vaihtoivat LA:n kun eroa oli 3 pv eli alunperin 11.5 ultran mukaan 8.5 oon nyt sit elellyt ton ultran mukaan =) Kai siihen voi luottaa, tänään ois siis 13 tai sit 12+4.

mulle se kätilö esitteli pitkän tovin vauvaa ja kertoili ja näytti missä on mitäkin..näytti mahdollisemman monesta kulmasta ekaksi vatsan päältä ja emättimen kautta pää puolta katteli ja mittaili..Oli ihana kun itsekkin sitten näki mitä siellä on..ja ne varpaat :heart: Olen täysin rakastunut. Mulle tuli itelleni jotenkin kauheen turvallinen olo kun se kätilö kertoili koko ajan ja minä jos kysyin jotain niin se heti vastasi ja näytti mulle sen kohan mitä olin kysellyt.Tosi ihana kätilö sattui =)

ja tosi paljon onnea hyvin menneen ultran johdosta Doralle
 
Dora: mulla vaihtoivat LA:n kun eroa oli 3 pv eli alunperin 11.5 ultran mukaan 8.5 oon nyt sit elellyt ton ultran mukaan =) Kai siihen voi luottaa, tänään ois siis 13 tai sit 12+4.

mulle se kätilö esitteli pitkän tovin vauvaa ja kertoili ja näytti missä on mitäkin..näytti mahdollisemman monesta kulmasta ekaksi vatsan päältä ja emättimen kautta pää puolta katteli ja mittaili..Oli ihana kun itsekkin sitten näki mitä siellä on..ja ne varpaat :heart: Olen täysin rakastunut. Mulle tuli itelleni jotenkin kauheen turvallinen olo kun se kätilö kertoili koko ajan ja minä jos kysyin jotain niin se heti vastasi ja näytti mulle sen kohan mitä olin kysellyt.Tosi ihana kätilö sattui =)

ja tosi paljon onnea hyvin menneen ultran johdosta Doralle
 
Tänään aamulla huimas ja pyörrytti,silmissä musteni pariin otteeseen ja tuskanhiki pukkas.... Lähdin mittauttamaan työterveyteen paineet ja oli ihan ok,mutta syke aika korkea. Nyt on sellanen yleiskohmelo olo :/ Neuvolaan soitin ja lääkärille huomenna passitti,kuuntelee sydämen ja mittaa uudestaan paineet ja jotain tämmöstä. Onko kellään ollut vastaavaa?? :eek:
 
Repa: nyt otahan iisisti ja lepäile...Ei mulla oo tuommosta koskaan tullut, mites sokerit?? Mutta onneksi huomenna tutukiivat sut paremmin..Vauvalla ei varmasti mitään hätää ole, mutta me ihmiset olemme ihmeellinen koneisto tulee välillä vaikka minkalaisiä "kohtauksia" Onko sulla muuten ollut mitään flunssaa tai muuta mikä sitten vois laukasta? Parane pian. :hug:
 
oukkei...vissiin julkaisee viestin kahdesti jos erehtyy painamaan tuota refresh nappia. :whistle:

"Repa: mulla huippaili ja musteni muutamana päivänä pari viikkoa sitten, mutta meni ohi kun laittoi vähän päätä polviin. Heräsin myös yksi yö siihen että oli huono olo ja syke jyskytti tuhatta ja sataa. Se meni sitten juomisella ja renoutuksella n. tunnissa ohi. Myöhemmin lääkäri epäili alhaista painetta, olin saunonut silloin edellisenä iltana. Otahan rennosti ettet pyörtyile.
(Olen täällä jonkun aikaa taustoinut...toukokuussa eka lapsi tulossa)"
 
Repa: Mulla oli toisen lapsen kanssa huimausta ja pari kertaa kupsahdinkin lattialle. Minulla tuo johtui liian matalasta verenpaineesta, ihan niin kuin Bonskullakin. Alapaine oli jotain hieman alle 50 ja yläpaine 80 tienoilla. Kannattaa siis ottaa rauhallisesti. Milläs sitä painetta korottais? Salmiakilla ja suolalla :) Ei kai nyt sentään, mä en tiedä onko siihen olemassa ihan turvallisia konsteja, minulla eivät silloin aikoinaan tehneet mitään. Tuo vaihe oli tosiaan toisella kolmenneksella ja se meni n. kuukaudessa ohi. Sen jälkeen ei ole ollu noiden paineiden kanssa suurempia ongelmia (mitä nyt vähän silloin tällöin, kun kaikki ottaa aivoon) :whistle:

Nää sivut on oikeesti ihan oudot :/
 
Hei Kaikille, Onnittelut, niille joilla on ultra jo takana ja ihania uutisia niiden mukana.

Repa: mun verenpaine laakkeet otettiin tauolle kun huomasin olevani raskaana. Muutaman kerran on ollut toissa loppupaivasta paansarkya joka tosin on kadonnut seuraavaan aamuun mennessa. Laakari sanoi etta verenpaineet yleensa laskee raskauden alussa. Toivottavasti sun huono olo ei johdu korkeista verenvaipneista. Tiedan kuinka kenkkumaista paansarky on kun paineet on koholla.

taalla kamppailen flunssan kourissa, olen laakinnyt itseani viimeisilla tipolla Marlin mustaherukkamehua ja nukkunt. En ole edes uskaltanut ottaa panadolia sarkyihin, toihin iloitin het etta en tuu vaikka normaalisti olisin ainakin yhden paivan pitemalle karsinyt... Ehka meen huomenna ammulla kavaseen toissa, iltapaivasta hammaslaakari enka haluaisi peruttaa aikaa.

Onko kenellakaan alavatsakipuja viela ilmentynyt? Olen herannyt nyt monena yona kipuihin, yritan olla huolestumasta ja pitaa lippua korkealla, mutta huoli kaihertaa kuitenkin mielta. Meilla on viela viikko ultraan ja neuvola kayntiin.

terkuin LC, 11+2
 
Mulla kyllä paineet katottiin työterveydessä,kun se tuli ekana mullekkin mieleen et jos niissä häikkää,mutta ne oli ihan normaalit. Ainoastaan syke oli melkosen kova... :/ No huomenna kattovat uudestaan ...
 
ToukoMuru poistuu joukostanne.

Tänään oli eka kunnallinen ultra. Odotukset oli korkealla. Mitään vuotoja tai vatsakipuja ei ole ollut. Neuvolassa viikolla 10 kuunneltiin sydänäänet jotka eivät kuuluneet, mutta näkyivät dopplerin näytöllä 120-180. Tänään kuitenkin ekassa ultrassa kätilö sanoi että ei ole hyvää kerrottavaa. Sikiö vastasi kooltaan 8+ viikkoista, ja menen jo viikolla 13+. Sydämensykettä ei näkynyt. Lääkäri tuli katsomaan kanssa ja hän antoi meille ajan raskauden lääkkeelliseen keskeytykseen maanantaiksi. Raskaustestin testasin plussaksi menkkojen poisjäännistä seur.päivänä.

:'(

Voiko tämä olla totta? Miksi kymppiviikolla nla.ssa syke näkyi, mutta nyt ultrassa kerrottiin että 8+ viikolla sikiön kehitys lakkasi ja se kuoli. Sikiö oli 14mm kokoinen. Ultrassa oli häiriöitä, eikä lääkäri meinannut nähdä sikiötä. Voiko olla mahdollista että raskaus vielä jatkuu ja syke olisikin?

:'(
 
Voi itku ToukoMuru, kuulostaa just mun pahimmalta painajaiselta se, mitä käyt nyt läpi! Toivon kovasti, että kaikki olis ok. Koita jaksaa!

Mulla on kans ultra maanantai. Se on eka kerta, ja pahinta varmaan olis, että kaiken tämän odottamisen, oksentamisen ja toivomisen jälkeen sydänäänet eivät kuuluisikaan!

Tänään 11+6, maanantaita odotellessa!

 
ToukoMuru: kauheasti tsemppiä, että viellä saikulla syke löytyisi..Josku luin jonkun naisen tarinan joka oli menossa keskeytykseen mutta sitten syke löytyi ultrassa...ei luovuteta vaan me kaikki pidetään tsemppiä viimeseen asti :hug: Ei lasketa enää ketään joukosta pois meiltä on niin monta jo viety |O

käykäähän lukemassa huuhti-hipuista elviiran kuulumiset mulle tuli hirmunen itku kun luin..Np ultrassa kaikki hyvin mutta sitten rakenne ultrassa löytyi tosi pahoja vikoja..Tuli taas kauhea pelko että eikö vielläkään voi huokasta :( Kyllä ei mailma oo reilu kaiikkia kohtaan..
musta tuntuu niin oudolle kun nyt saa merkitä muutaman päivän enemmän en meinaa millään tottua..mutta kai siihen ultran antamaan laskettuunaikaan sit voi luottaa, mulla lyhyt kierto niin ihan mahollistakin 24 - 25 päivää..
ensiviikolla pääsisi sitten neuvolaan...
poika04&papu13+1
 
ToukoMuru: Yritä nyt ihmeessä vielä käydä tarkistuttamassa asia jos kaikki kuitenkin olisikin ok. Toivon niin, kädet kyynärpäitä myöten ristissä!

Kyllähän se niin on että kaikkea voi sattua vielä raskausaikana tai synnytyksessä tai heti sen jälkeen. Ei näistä asioista koskaan tiedä. Kamalia tarinoita löytyy paljon mutta enemmän taitaa kuitenkin niitä ihania tarinoita olla, hyvä niin. Minun mielestä niitä asioita ei kannata etukäteen murehtia, nauttia vaan siitä mitä nyt on ja olla onnellinen. Surra vasta sitten kun on surun paikka. Ja ennen kaikkea auttaa niitä joita suru on kohdannut, he tarvitsevat lisää voimaa. En itse ainakaan halua "pilata" raskauden onnea sillä että stressaa turhaan, sehän ei ole hyväksi lapselle sen enempää kuin minullekaan. Olen elämässäni kokenut NIIIN paljon surua että tiedän jonkin verran mistä puhun. Ja lohduttava asia on että surun jälkeen seuraa onni, vaikka sitä ei joskus jaksaisi uskoakaan. Itse meinasin menettää toivoni viimeisten 3 vuoden jälkeen, olin ihan raunio kaikesta pahasta mitä ympärillä sattui...ja nyt olen raskaana ja elän elämäni onnellisina aikaa. Se on totta että elämä ei aina ole reilua, mutta ei me kai sille mitään mahdeta, stressaa sitä tai ei.

Kurjien uutisten jälkeen on aina vähän ikävä kertoa omista hyvistä uutisista. Musta tuntuu että olen nyt parina iltana tuntenut ekan kerran pikkuisen liikkeitä masussa. Illalla kun olen mennyt nukkumaan, niin selälläni maatessa on ihan alamasussa tuntunut sellainen hieman kutittava ja "muljahteleva" tunne. Tunnetta on tosi vaikea sanoin kuvailla, mutta se on sellaista pientä väristystä, ihan kuin sanotaanko vaikka kalan pyrstö joka heiluttaisi vettä. Esikoinen kun on kyseessä niin ei oikein ole vertailu kohtaa. Mutta en moista ole ikinä ennen tuntenut =)
 
:hug: Toukomuru! Toivotaan, että kaikki olisi kuitenkin hyvin....
Itsellä olo on mitä mainioin, tästä kai alkaa se keskikolmanneksen energisyys =)

Ja jenni:Voishan ne kai olla liikkeitäkin, mutta en ole koskaan kuullut varsinkaan ensisynnyttäjän tunteneen liikkeitä vielä näillä viikoilla... eihän se vauvakaan siellä vielä järin suuri ole ;)

voisko joku taitavampi päivitellä tuon miun la:n? Eli 13.5 olis lähempänä totuutta :)

äippä ja nytty rv12+1
 
Toukomuru :hug:

Tottahan se on että missä tahansa vaiheessa raskautta voi ilmetä, että kaikki ei olekkaan hyvin tai synnytyksen aikana voi joku mennä pieleen. Mutta suuri osa kuitenkin päättyy ihan hyvin! Itse ainakin haluan luottaa siihen että kaikki menee hyvin ja kuten Jenni30v sanoi niin suree sitten kun on surun paikka.
Itse ainakin omalta kohdaltani tiedän että multa menee kyllä koko odotuksen ilo ja riemu jos nyt alan ennalta panikoimaan kaikkea mahdollista. Tällä hetkellä uskon ja luotan siihen että toukokuussa saamme toisen pikkuisemme syliin. Koittakaahan te muutkin uskoa siihen. =)

Mä havaitsin uuden raskaus oireen...musta on tullut mahdottoman herkkä ja iha uskomaton itkupilli. Siis ihan syyttä suotta saatan alkaa itkemään :eek:
Alkuviikosta joku ilta mies vähän härnäsi mua...tarttui johonkin typerään sanomiseeni ja kiusoitteli siitä....yhdessä kikateltiin sitä, kunnes yht'äkkiä aloinkin pillittämään ihan kamalasti. Jäi multa iltapalat siihen ja lähdin makuuhuoneeseen tillittämään ja sitten kun itku helppasi, aloin nukkumaan.
No tänään aamulla aloin tekemään itselleni aamupalaleipiä. Leivät oli vähän "kuivahtaneet" eikä ruisleivän puolikkaat irronneet toisistaan ehjinä. Hermostuin ja jätin leivät siihen ja miehelle tokaisin että olkoon, että en siis syö leipää. Mies mulle nauroi että voi tarvisko isin tehdä äitylille leivät ja taas naurettiin yhdessä. Ja kuinkas ollakkaan kun taas pääsi itku kesken kaiken. :LOL:
Siinä sitten itkeskelin aikani ja samalla miehen kanssa puhuttin ja naurettiin että on se kumma kun joku pistää itkemään vaikka ei ole edes mitään itkemisen arvosta. kunhan vaan muuten tarvii vähän vetistellä. :D
Pikkasen tämän mamman hormoonit taitaa hyrrätä.

Mutta kai mä lähden tappelemaan niiden ruisleipien kanssa tai muuta sapuskaa katsomaan kun en olenyt sitten aamupalaa vielä syönyt. :D

-Liro ja papu-

 
Toukomuru :hug: Kyllähän se on syytä tarkistaa ettei sitä sykettä varmasti löydy...sikiön koon puolesta olisit just 8+viikolla,koska kun minä kävin alkuraskauden ultrassa noihin aikoihin,mittaa löyty 15 mm.
Mutta miten ne sykkeet sitten neuvolassa kuultiin tai nähtiin,en ymmärrä :ashamed: Voimia sinulle oikein kovasti :heart:

Oon samaa mieltä että ei nyt vielä kannata sitä rakenneultraa stressata,koska totuus on että koskaan ei voi ns.huokaista...aina voi sattua jotain,joten parempi vaan luottaa että kaikki menis ok ja surra sitten kun on aihetta. Sen kyllä tunnustan,että lähempänä rakenneultraa varmasti hiipii mieleen että mitäs jos kaikki ei olekkaan kunnossa,mut rohkeasti on vaan eteenpäin mentävä =)

Liro,johan susta on itkupilli tullut :LOL: Mulla ei oo, vielä ainakaan, ilmennyt moista =) Toivottavasti sait syödäkses :D

Tää kävi sit lekurissa,ei siellä mitään ilmennyt. Hemoglobiini tulokset soitan kohta... Anto saikkua ja sano ettei tarvi ens viikolla mennä jos ei jaksa,mutta täytyy kattoa,jos saan sovittua että tekisin vaan lyhyttä päivää...ei olis kuin 3 työpäivää ennen lomaa B) Diagnoosi:päässä viiraa :LOL:
 
Itkuja,
Mä olen ainakin huomannut, että heti yli 3 tunnin syömättömyyden jälkeen ihan mikä tahansa voi aiheuttaa itkun ja surkean olon, eli kannattaa kokeilla syömistä ensiavuksi jos vaikka työpaikalla on suru puserossa. toimii mulla :)
 
Mulla laskettua aikaa ei vaihdettu vaikka vauva oli paljon isompi. Sanottiin, että sitten muutetaan jos viikolla muuttuu. Meillä oli 6 päivän ero. Aika outoa, että muualla on toisenlainen käytäntö. Toisekseen vaikka vauva on melkoisen iso eli siis vastaa 14 +0 viikkoa tällä hetkellä niin rakenneultra on vasta 3.1.2008 ja mulla on silloin jo viikkoja menkkojen mukaan 22 + 1 ja ultran mukaan jo 23 vk. Milloin teillä muilla on?
 
Annaliina 73: Mulla on rakenneultra vklla 20...

Mulla eivät myöskään alkaneet vaihtamaan laskettua aikaa, tosin päiviä oli ultran mukaan vain +4 enempi kuin juoksujen mukaan.. Ei oikein tiedä oisko tässä 14 vai 15 viikolla menossa :)
 
menee hermo kun nää sivut ei toimi! No, se on pientä: näimme tänään pikkuisemme ensimmäistä kertaa. Huitoi kovasti käsillään ja piti oikein ponnistella että saatiin asento muuttumaan niskapoimumittausta varten. Kaikki oli ok! Nyt olemme kovin huojentuneita ja onnellisia. :)
 
Hei kaikille! Nyt jaksoin pitkästä aikaa ilmoitella itsestäni. Olo jo onneksi hieman helpottanut eikä tarvitse koko aikaa voida pahoin. Väsymys on edelleen melko kova. Pari viikkoa sitten oli ensimmäinen neuvola ja silloin ultrassa näkyi pieni vauvan alku. Ensi viikolla olisi sitten np-ultra. Saa jännittä onko kaikki ihan kunnossa. Itselläkin housut jo tahtoo puristaa ja äitiysfarkut olen hommannut. Kotona onneksi voipi olla löysillä vaatteilla, jotka ei mahaa purista. Me ei olla vielä kerrottu kuin muutamalla hyvälle ystävälle, mutta ensi viikolla ultran jälkeen ajateltiin jo mummoille ja muille sukulaisille uudesta tulokkaasta ilmoittaa. Hyvää odotusta ja tulevaa pyhäinpäivää kaikille !

Iritna rv 11+6
 

Yhteistyössä