***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

Heps, nopee käynti koneella. Käytiin lääkärineuvolassa:
Poikanen istua kököttää
syke 130-140
sf 25-26
Oma paino noussu reilu 600 g / vkot = 14 kg tullut :) Ja siis normaalipainoinen ennen (bmi 23)
hb 129
Paikat pehmeet ja kanavaa 2 cm jäljellä

Mutta näillä tiedoilla! Palataan

Sinuhe ja Ukkeli 28 + 3
 
Annaliina73: Pääsetkö varhennetulle äippälomalle vai miksi jo nyt? mulla alkaa vasta 7.4.. tosin kotona ollut jo puoli vuotta, mutta olisi mukavampaa sanoa olevansa taas äitiyslomalla :D

huoh..nyt on likaiset petivaatteet pyykissä.. kukahan ne peitot ja tyynyt pudistelisi ja vaihtaisi puhtaat :whistle: ? Samoin suurimmat pölyt pyyhitty koko kämpästä ja tyttöjen huone käyty taikasienellä läpi, kun jostain kumman syystä pöydästä löytyi kynsilakkaa, kuulakärkikynää jne... pikkusen omatoimisia nämä meiän tenavat... :headwall:
 
Joko se Annaliina73 aloittaa mammailun? Onko sulla se 50 pv ennen laksettua aikaa? Mulla alkaa virallisesti 29.3. mutta tuskinpa tässä enää kykenee työnsä ääreen :/

Odottavan aika palkittiin. Postilootasta kolahti lappu äippäpakkauksen saapumisesta :) :)
 
Voi kun täälläkin alkaisi ihan virallisesti se mammaloma, vaikka nyt ollaan oltu jo sairaslomalla aika pitkään ja tuntuu ettei ole enää töihin menemistä. Pitää odotella 29.3 että oikeasti voi huokaista. :) Ei tarvitsisi huolehtia enää lääkärissä käynnistä erikseen että saisi saikkua lisää... Oletteko muuten käyneet aina omalla lääkärillä vai työterveyslääkärillä kun olette hakeneet sairaslomaa??

Kylläpäs nuo kelan paperit on niin ketuttavan ärsyttäviä ja minä kun olen niin tohelo etten aina muista mainita kaikesta siellä käydessä vaan asiat tulee mieleen kun on takaisin kotona!!! :headwall: Aikaisemmin kun käytiin kelalle viemässä äitiysavustus laput sun muut hommelit, niin sovittiin että katsotaan se äitiysraha puolen vuoden tuloista ja ne vaan pitäisi sitten toimittaa kelalle kun on saanut selville. Ja nyt kun minä tomerana menin viemään sinne ne palkkakuitit, niin joku tyhmä nuori setä vaan tokaisee, ettei palkkakuitit käy ja antoi jonkun ihme lappusen matkaan ja käski tulla takaisin kun se on täytetty työnantajan kanssa. Ja kottiin kun pääsin, tajusin että minulla loppuu tämän kuun lopussa työsopimus, niin minun ei kai välttämättä tarvitse täyttää sitä hitsin lappusta!! Tai en minä tiijjä!!!!! ARG!!!!!! |O :headwall: Kai se on vielä tänään siellä käytävä että saa ensi yönä nukutuksi, voihan KETTU! :p

Anteeksi kun tänne paineitani puran, mutta kun yksin olen kotona niin ei ole muuta paikkaa minne voisi edes vähän ärsytystään purkaa! =) Onneksi olette olemassa!! =) :hug:
 
Aloitan varhennettuna eli 50 pv ennen laskettua aikaa. Vaikkakin samapa tuo ois ollu olla vaikka vielä kuukausi saikulla, mutta enpä sitä silloin tiennyt kun paperit Kelalle vein. En tosin ole päätöstä saanut, mutta kun soittelin sinne, niin eivätpä sanoneet etteikö onnistuisi, odottelivat vaan viimeistä saikkulappua.
 
santtra Jos haluat että tulot lasketaan viimeisten työtulojen mukaan, niin silloin toimitat sen lappusen työnantajalle ja he täyttävät sen. tai sitten pyydät palkalaskijalta palkkatodistuksen viimeisen puolen vuoden ajalta. Mulla loppui myös soppari 29.2, mutta silti äippäraha maksetaan puolen vuoden tulojen mukaan. JOS ne ovat se 20% suuremmat kuin vuoden 2006 verotuksessa.
 
Vai Annaliina73 otti varaslähdön.... :) Mulla on merkattu vikaks työpäiväks päikkärin kanssa (ylläri ylläri ku sama LA:kin) sama päivä eli tuo 28.3. Hohhoijakkaa, laskin että ensi viikko on viimeinen kokonainen viikko ja sit on kaksi neljän päivän työviikkoa kiitos pääsiäisen. Joten enköhän mä loppuun asti täällä köki.... Ei tää niin raskasta tää mun duuni ole ja itseasiassa mä vielä kaiken lisäks viihdyn täällä.... :)

Nonni, nyt se sit kävi et iltainsuliini aloitetaan koska sokerit vaan aamuisin nousee mitä pidemmälle mennään.... :ashamed: vaikka tiukkaa dieettiä noudattaiskin.... blaah... pelottaa tommonen jatkuva pistäminen :'( mutta kuten jo tänään muutaman kerran todenneena, että mitäpä sitä ei tuon pienen masukin takia tekis
 
santrra: Kysäise sieltä palkanlaskennasta osaisko ne avittaa. Ainaskin ne kirjoittaa sen palkkatodistuksen ja sen sit kiikutelet sinne Kelalle. Noi on tosiaan aika kinkkisiä välistä... Mä olen pyytänyt saikkua omalta neuvolalääkäriltä. Ensimmäisen kerran kävin työterveyslääkärillä, mutta se sanoi, että jatkossa kannattaa asioida oman tohtorin luona, raskaus tuo mukanaan usein semmoisia asioita, joista se oma lääkäri on jo hyvin perillä ja se osaa ottaa tilanteen kokonaisvaltaisesti huomioon.
 
Kyllä muuten huomaa kellä ei ole tekemistä, kun ehtii täällä netissä pörrätä aamusta iltaan. Sit vähän ennen neljää (ennen kuin ukkeli tulee töistä) on pakko alkaa olevinaan jotain tehokasta touhuamaan... :saint: Eli kartinainen, mä olen sun kanssa täällä tukkimassa sivuja :)
 
paivansade73 Eli siis pitääpäs soitella sinne palkanlaskentaan hetimiten.. Täällä on ihan samanlainen homma, että päivät lorvin koneella tai muuten vaan ja sitten vähän ennen kuin ukko tulee töistä niin hirveellä vauhdilla tiskit tiskaan ja olen olevinaan niin touhuillut koko päivän :D :p
 
päivänsäde täällä on niin kiva luuhata. :D
Olen sentään yrittänyt aiempina päivinä tehdä jotakin kodin eteen, mutta nyt kun tuli lepokäsky eilen sairaalasta niin olen vaan maannut, syönyt appelsiineja, selannut nettiä ja roikkunut täällä. Todella tehokasta. Töissä olisi kyllä kivempaa, olisi ainakin jotain mitä tehdä. Tässä sitä vaan laiskistuu. harmi, että asun täällä norjassa nii ei voi puuhata mitään pääkaupunkiseudun mammatreffejä niiden kanssa jotka ovat siellä saikulla.

Kirppukin muuten aktivoitui liikkumaan ja puskemaan pyllyllään, joten se siitä hiljaisuudesta. Miten mymmelin Ruu?
 
Mua muuten kanssa mietityttää nuo palkanlasku systeemit. Mulle kun saikustakin maksaa palkan paikallinen "KELA". En vaan tiedä miten kauan päätöksien tekemiseen siellä tekee ja onko kunta lähettänyt papereita eteen päin. Ajattelin ottaa yhteyttä ensi viikon lopulla, jos sieltä mitään ei kuulu. Jotenkaan en osaa luottaa suuriin virastoihin.

Ja nyt mua rupesi jännittämään, että jos se eilinen lääkäri on vuorossa kun synnytän. oli se kyllä melkoista menoa, kun kortsut meinaa unohtua, vanhat laitteet tulla käyttöön seuraavalle jne. Vaikka kyllä meitä naurattikin miehen kanssa illalla. :LOL:
 
Mäki otin ton varhennetun mammaloman, mulla se alkaa 18.3. nyt siis vietän kuukauden kesälomaa joka sit loppuu 17.3. Kauhee into iski äsken kun sain palkkanauhan ja huomen on palkkapäivä ja lauantaina ollaan sitä sänkyä menos ostaan. Huomasin ilokseni et työnantaja oli jo nyt maksanu mulle kaikki! Isot rahat siis luvassa (kerrankin). Nin ajattelin sit samoilla tulilla ostaa tytylle sen turvakaukalonki. Sormia syyhyttää jo nyt!!!! :D

Voi mymmelis kyllä sillä ruulla on kaikki varmasti ihan hyvin. Mä oon jo itte tottunu siihen et niin ku eilenki tytyllä oli tosi vilkas päivä ni yleensä seuraava päivä on sit hiukka hiljasempi, kuten tänään. Ruu on varmasti ihan turvassa siellä sun masun kätköissä, usko pois. Ja sit ku vähiten asiaa ajattelet niin se sieltä jo monottaa sua ja muistuttaa et on olemassa!!!
 
No nyt on sitten soitettu sinne palkanlaskentaan ja sieltä pitäisi tulla se palkkatodistus ihan niin pian kuin mahdollista! :D Kiitos tytysyille kun helpitte ymmärtämätöntä!! :D

katrinainen kyllä minuakin olisi kieltämättä naurattanut tuollainen touhu, vaikka onhan se aika pelottavaa kun joku hutiloijja siellä sorkkii paikkoja =) :D "ei palleja, vain huulia näkyvissä", kylläpäs repesin :LOL: :LOL:
 
Täällä ollaan nyt oltu jo kokonainen viikko lomall. Mulla on kertyny ylimääräistä lomaa, sitte kesäloma ja sitte mammaloma, joten enää ei töitä ole.
Lasten kanssa ollaan puuhailtu vaikka mitä leipomisesta sisustamiseen saakka, vaan alkaa pikkuhiljaa olla isommat projektit tehty. Nyt sitten pyöritellään peukaloita..... just, ihan niinkuin siihen olisikin aikaa :LOL:
Ensiviikolle tuli sitten aika sinne OYSin äitipolille. Käynti diabeteshoitajalla ja sitte lääkäri ja ultra. Tuttua kauraa. Ruokavalio on selvä, tiedän tasan tarkkaan mitä voi syödä ja mitä ei. Kotimittauksessa sokerit ei ole koholla, mutta kun toi sf on yläkäyrillä ja s-rasituksessa keskimittaus ole korkea. Mulla on ollut oma mittari käytössä alusta saakka, täällä kun se on tapana antaa heti raskauden alussa, jos edellisessa raskaudessa on ollut tarpeen. Hyvä niin.
Kaikki vauvatarvikkeet on hankittu, edelliset kun ehdin myydä pois. Työkaverit olivat laittaneet tosi muhkean vauvapaketin, sain eilen. On ne ihania!!
Nyt on sitten paino noussut lähes lähtöön, eli piakkoin kaikki tuleva on plussaa. Tosin tiedän sitä tulevan maksimissaan pari kolme kiloa. Mielenkiinnolla seurasin vanhoja neuvolakortteja, ja sama kehitys on ollut silloinkin, eli viimeisen 10 vkon aikana paino on saavuttanut nollatason, ja keikkunut siinä + ja - välillä loppuun saakka.

Mites muilla ajatukset töihinpaluusta?
Itse olen kaavaillut palaavani töihin heti äitiysloman jälkeen, eli tuossa elokuun alkupäivinä. Mies jatkaisi vanhempainvapaalla, näin suunniteltiin. Ja vaikka miehen tulot ovat hieman paremmat kuin minulla, suurta säästöä tulee siitä ettei päivittäistä työmatkaa (120km) tarvitse ajaa, vaikka sama työnantaja meillä onkin. Minähän olen joka tapauksessa päivät kotona, ja mies hoitaisi vauvaa, niin luulen että tämä on win-win-situation jokatapauksessa.
Ja ennenmuuta, mies haluaa jäädä vauvaa ja paria isompaa hoitamaan, johan tuota kokemustakin on. Ja tosiaan, helppoa se käytännön pyörittäminenkin on, kun minun maitobaari on käytettävissä kokoajan, vaikka työskentelen, ja isä sitten hoitaa kaiken muun työpäivän ajan ja minä sitten illan. Onhan se mukavaa olla kaikki kotona yli puoli vuotta, ja taloudellinen tilanne ei heikkene yhtään :) . Kevällä -09 loppuva vanhempainvapaa tekee sitten sen, että minä jäänen hoitovapaalle, koska periaatteesta alle vuosikas ei mielestäni ole hoitoon sopivan ikäinen. Aiemmatkin lapset olen kotona hoitanut isommiksi, miksen siis tätäkin.
Mutta nämä kaikki ovat vasta suunnitteluasteella, joskin hyvin pitkällä ;)
 
Täällä taas, kun sain miehen pois jaloista :) Siis lähti iltavuoroon ja lapset tuli ruokittua.

Huomenna koitan päästä taas töihin vaikka nokkavuotaakin vielä, mutta lämpöä ei ole vieläkään tullut ja kuopus alkaa olla tarha kunnossa. Tänäänkin jaksoi jo esikon kanssa "tapella".

Mulle tuli kutsu äitiyspolille ja diabeteshoitojalle ensi viikon torstaille. Pitäis pitää ruokapäiväkirjaa ja noita mittauksia ottaa. Mutta must on tullut kuin pahainen kakara kaikki mikä on kiellettyä on niin hyvää :( Varsinkin nyt kun on nämä muutaman päivän ollut kotona on rutiini ja rytmi syömisestä mennyt kokonaan. Voi kun sais otettu itseään niskasta kiinni. Tiedetään, tiedetään nämä kaikki mittaukset sun muut ovat vain Hemulin ja miksei itsenikin parhaaksi, mutta sisäinen kapinallinen tuntuu kokoajan nostavan päätään. :eek:

sility: en ole edellisillekään lapsille kaikkia silittänyt joten en tee sitä nytkään. On maailman ihoittavin kotityö jonka tiedän.

töihin paluu: Ei ole vakituista työtä, joten en tiedä vielä koska sitä alkais aktiiviseksi työnhakijaksi jälleen. Aika näyttää.

Jossu & Hemuli 28+2
 
Kriisille kiitos dieettiohjeista! Mä ymmärrän sun hermoilusi asian suhteen täysin. Mulla oli tosiaan viimeks neuvolassa yks plussa glukoosia, ja nyt sitten odottelen sitä sokerikoetta. Oon ollu ihan paniikissa asian suhteen pari päivää, ja yrittäny syödä vaan sen 1600 kaloria päivässä. Kun en oo onnistunu siinä, olen sitten tuntenut hirveetä syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa, että nyt sitten pilaan vauvan terveyden omalla syömiselläni.

Nyt olen kuitenkin samoilla linjoilla kun säkin. Juttelin asiasta töissä yhden tuoreen äidin kanssa, ja hän sanoi, että neuvolassa häntä peloteltiin alusta asti sokerivauvalla, koska hänen painoindeksinsä oli 25 raskauden alussa. Vauvan syntymäpaino oli kuitenkin alle 3kg.

Mun painoindeksi oli ennen raskautta normaali eli 23, ja vaikka nyt kiloja onkin tullut jo paljon, ei oo ollu sokeria kertaakaan aikasemmin virtsassa. Nyt, kun sitä sitten yhden plussan verran oli, sokerivauva tuli heti taas puheeksi ja testit eteen. (Ihan hyvä tietenkin, kun testataan, mutta samalla voitas tosiaan tehdä selväksi, että raskauden aikana sokeria saattaa olla virtsassa aina silloin tällöin ilman, että se tarkoittaa yhtään mitään.)

Sitäkin vielä, että luin yhdestä brittikirjasta, että siellä ei painoa kuulemma edes mitata muuta kuin ekalla neuvolakäynnillä, ellei sitten satu olemaan jo silloin ylipainoinen. (Sitten mitataan myös, jos sf-käyrä ei kasva.)

Eli otan, Kriisi, sun poikas sanoista vaarin. Kai äidin henkinenkin terveys painaa jotain - jos jatkuvasti huolehtii ja kantaa hirveetä syyllisyyttä, eiköhän elimistökin siihen jotenkin reagoi. Taidanpa tästä lähteä ostamaan hinkumaani Mars-patukkaa. Vaarallisempiakin paheita vois olla =)

Ai niin, sitä oisin vielä kysynyt, että oletteks te kaikki saaneet Kelalta jo jonkinlaisen vastauksen takaisin, vai miten tiedätte, milloin äitiysloma alkaa virallisesti? Mä sain äitiyspakkauksen mutten muuta. Hakemus on perillä ja odottaa vaan viimeistä palkkakuittia, jotta ne 6kk:n tulot voidaan laskea. (En voi lähettää palkkakuittia ennen ku maaliskuun palkka on maksettu.)
 
Lääkäri käynti takana. Ei onneksi ollut muutoksia kohdunsuulla. Pääsiäisviikolla seuraava tarkistus ultralla että kaikki on kunnossa ja pikkuinen kasvaa kunnolla. Sairaslomaa olis taas ollut tarjolla mutta en vieläkään ottanut. Olen huomannut että kotipäivät pojan kanssa (olen 3pv/vko duunissa) ovat paljon kipeämpiä kuin duunipäivät ja aika menee paljon nopeammin! ;) Kotona en malta oikein olla paikalla ja vain levätä :ashamed:

Lääkäri mainitsi että poitsu on raivotarjonnassa (niinkuin 2vko aikaisemminkin) ja pää tuntui hyvin ja se oli aika alhaalla. En tajunut samalla kysyä että onko se huono asia. :/ Onks teille muille mainittu vauvan liian aikaisin alhaalla olosta? Mulla viikkoja vasta 28+3.

Silittämisestä Sitä ei olla meillä harrastettu, käytän kuivausrumpua joka tekee pyykistä tarpeeksi pehmeää =)

Imetyksestä imetystä on tullut mietittyä viime aikoina. Esikoista en imettänyt ollenkaan mutta lypsin hänelle maitoa 2kk. Maitoa ei minulta silloin tullut ja esikoinen kun oli keskonen tarvitsi erikoismaitoa ym. Minun maidontuloa pidettiin yllä lääkkeillä ja kun olin kolme kuuria syönyt päätin että nyt saa riittää. Samaan touhuun en enää rupea uudelleen enkä suosittele muillekkaan. Jälkiviisaana tiedän nyt että nekin ajat jotka lypsin ja steriloin laitteita olisi kannattanut käyttää nukkumiseen ;)

:wave: Vilma rv28+3
 
Joku täällä jo mainitsikin KELA;n sivujen omat tiedot osion. Mutta muistutan minäkin vielä! :) Sinne kun kirjautuu esim. pankkitunnareilla näkee kätevästi hakemuksen tilan, päätökset ja äippärahan määrän ja maksupäivät.

Lakupiippu mä katsoin sieltä että mun äitiysrahakausi alkaa 21.4.08 eli mammaloma alkaa virallisesti 20.4.08 (on sunnuntai) mun vika työpäivä on siis 18.4.

Vilma
 
Tsemppiä kaikille supistelijoille!!

KELAn juttujen kanssa kannattaa olla tarkkana.. Ja niiden puolen vuoden tulojen mukaan sitä rahaa ei tosiaankaan automaattisesti saa... Mullakin oli palkka nousut puolen vuoden aikana, mutta ei riittävästi.. Jäi 500 eurosta kiinni paremmat päivärahat. Ja kyllä ketuttaa... Mä kun luulin että sen saa puolen vuoden mukaan automaattisesti.. (oma moka kun en lukenut papruja kunnolla..) nyt sitten stressaa kesän raha-asiat. Mites muilla??? Stressaako raha???

Töihinpaluuta oon miettinyt sen verta, että palaan työmaalle isäkuukauden ajaksi ens helmikuun lopulla. Sitten pidän tämän vuoden lomat ja ens vuoden lomia pois.. Sen jälkeen täytyy kattella tilannetta. Ois ihana olla vauvan kanssa kotona, mutta tuo niukka rahantulo ahdistaa... Mä kun tykkään shoppailla...

(.) Vointi on hyvä, joskin mua väsyttää koko ajan ja ihan hirveesti.. Tuntuu tosi takkuselta olla töissä. Supistuksia on sillon tällön, mutta edelleenkin vain liikunnan yhteydessä.. Eivätkä ole onneksi kivuliaita... Ahmatti jumppailee aktiivisesti ja liikkeet tuntuu voimakkaampina kuin ennen... Tuntuu välistä että mun mahassa olis tehosekotin.... :LOL: Masun päälle liikkeitä tuntuu harvakseltaan, ehkä kaks potkua päivässä.. Toisaalta, eipä kai se liikkeiden voimakkuus oo tärkeintä vaan se, että vauva siellä liikkuu...

Nyt valmistautumaan vesijumpalle lähtöön... Meen odottavien äitien vesijumppaan.. Josko siellä tutustuis uusiin ihmisiin vaikka... Ja taidanpa mäkin käydä sitä suklaata ostamassa...

Mukavaa torstain jatkoa... kohtahan onki viikonloppu

birdie + ahmatti rv 29+1 (30. viikko alko!!!!!!)
 

Yhteistyössä