Moikka!
Täälläkin haluttaisiin mukaan keskusteluun - mahtuuko vielä? Laskettu aika on 11.5., ja esikoinen on tulossa.
Olen seuraillut kirjoituksianne jo pidemmän aikaa, etenkin supisteluista kirjoittavien kuulumisia. Itselläni kävi muutama viikko sitten niin, että jouduin synnärille rajujen supistuksien vuoksi (miltei pyörryin kivusta). Käyrässä supistukset näkyivät selvästi, joten olin tyytyväinen, että lähdin sairaalaan. Lääke auttoi pikkuhiljaa, ja jäin sairaalaan tarkkailuun. Kohdunsuulle ei kuitenkaan ollut tullut muutoksia, ja pääsin kotiin lepäilemään. Sillä kertaa sain sairaslomaa viikon verran. Kipeät supistukset pysyivät kurissa, kun makailin paljon. Vain parina yönä ne alkoivat uudestaan - vähemmän kivuliaina kuin ennen sairaalareissua - kun olin ollut pystyssä ja touhunnut päivällä enemmän.
Minulla supistukset eivät tulleet selvästi toisistaan erillään, vaan alavatsassa tuntui vihlova, terävä kipu koko ajan, ja välillä se vain yltyi niin pahaksi, etten pystynyt hengittämään kunnolla. Samantapaisia tuntemuksia oli ollut jo viikkoa aikaisemminkin, mutten tiennyt, mistä oli kyse. Makasin vain huohottaen kyljelläni, ja odotin kivun lakkaavan.
Pari päivää sitten olin lääkärissä kontrollikäynnillä sairasloman lopuksi. Lääkäri päätti, ettei jatka sairaslomaa, koska kohdunsuulla ei ollut vielä tapahtunut vanhinkoa. Kun yritin selittää, että ehkäpä vahinkoa ei ollut tapahtunut juuri siksi, että menin aina makuulle kun väsähdin, lääkäri ehdotti, että menisin töissäkin lepäämään tarvittaessa!!! Eli tässä vaiheessa lääketieteen edustajien kannalta työssä kestäminen on tärkeämpää kuin vauvan pysyminen mahassa turvallisille viikoille asti. Uskomatonta!
No, vihlonta alkoi taas heti aamupäivällä joutuessani kävelemään töissä noin 1km matkan. Onneksi saman läpikäynyt työkaveri patisti mut takaisin lääkärille vaatimaan lisää sairaslomaa. Menin, ja sain kuin sainkin vielä 1.5 viikkoa lepoaikaa. Sen jälkeen kuulemma harkitaan lääkitystä, jotta voisin jatkaa edelleen töissä. En voi edelleenkään käsittää, miksi ihmeessä töissä jatkaminen menee vauvan ja oman terveyteni edelle.
Siinäpä valitusta kerrakseen heti näin alkajaisiksi.
Äippä84: Mulla on kotona doppler, ja siinä kuuluu usein suhahduksia, kun vauva liikkuu. Niitä kuuluu myös neuvolassa. Terkkari sanoi suhahtelun kuuluvan napanuorasta. Maallikon korviin kuulostaa hiukan siltä, ettei lääkärisi ole tottunut käyttämään doppleria...
Lakupiippu rv 26+4