TOUKOKUUN TOIVOTUT helmikuussa

Huomenta toukokuiset! :flower:

Alkuun tervetulotoivotukset kaikille uusille ja tervehdys "vanhemmille tutuille" =) Täällä toivutaan taas "raskaasta" työviikosta ja näyttää tosiaan siltä, että niin kauan kun olen töissä päivät, en jaksa enää iltaisin väntäytyä kotona koneelle palstailemaan. Vaikka eipä minulle ihmeempiä kuulu ja viihdyn tosi hyvin töissäni!

Vaikka me kaikki olemmekin huolissamme Jennistä niin koitetaan ajatella positiivisesti: jos hänet on otettu sisälle sairaalaan niin ainakin hän on paikassa missä apua on tarjolla 24-7! Toivotaan vain, että hänen vauvallaan on kaikki hyvin :/

Sairaslomista On todella erilaisia käytäntöjä noiden sairaslomien suhteen eri paikkakunnilla/lääkäristä riippuen :| Itse käyn 3 viikon välein neuvolassa, sisätautilääkärillä kerran kuussa, neuvolalääkärille menossa taas ensi viikolla ja tuntuu, että kaikissa paikoissa tarjotaan ihan kättelyssä sairaslomaa, hyvä kun pyllynsä ehtii penkkiin lasauttaa :LOL: Tosin minullahan oli niitä supistuksia (jotka helpottivat verenohennuksen aloitettuani) ja tämä liikkuminen on toki vaikeaa kaikkinen kolotuksine ja kipuineen, mutta en minä silti "turhaan" halua olla pois töistä! Varsinkin kun päällä leijailee jatkuvasti tietoisuus siitä, että loppuun saakka en kuitenkaan pysty/saa olla töissä. Nautin siis työkavereiden seurasta niin kauan, kun sitä riittää :D

(.) Elo sujuu siis kaikinpuolin mainiosti =) Nirppu senkun vahvistuu ja kasvaa päivä päivältä ja ihan kuin meillä olisi jo selvä kommunikaatiosuhde: kun alan juttelemaan ja silittelemään massua niin pimu sieltä vastaa aina pienellä potkulla tai liikkeellä :heart: Ja pari kertaa meillä on ollut todella liikuttava tilanne, kun olemme miehen kanssa nauraneet yhdessä jotakin juttua niin ihan kuin vauva haluaisi osallistua isin ja äidin hauskanpitoon, koska hän heti ilmoittaa, että minä täällä olen myös menossa mukana - alkaa nimittäin sen maalliset jumpat :heart: Meidän ihana pieni vauvelimme =)

Onko kukaan menossa pelkopolille? En oikein tarkalleen tiedä mistä syystä, mutta minulle tuli kutsu keskusteluun NKL:n pelkopolille :/ En tiedä olenko rivien välistä antanut ymmärttää pelkääväni jotakin vai joudunko sinne suoraan "riskisynnyttäjiin" kuuluvana - vaikka ovatko lääkärit tehneet omat diagnoosinsa, että tuo tyyppi tarvi kyllä terapiaa ennen h-hetkeä :LOL: Vaikka ei siinä mitään; toki menen paikalle, mutta hieman on erikoista, kun en tiedä minkä takia sinne olen menossa... Varsinkaan, kun en ole uhrannut synnytykselle montaakaan ajatusta koko raskausaikana - enkä kyllä aikonut alkaa sitä aktiivisesti miettimäänkään B) Eiköhän ne ammattilaiset sitten kerro mitä pitää tehdä :LOL:

Jaaha, huomenna tuleekin sitten täyteen 28+0 :heart: Aika pitkällä mennään ja neuvolan Vau-kirjan perusteella tuolla massussa on jo "melkein valmis" vauveli! En kyllä lakkaa yhdeksikään päiväksi miettimästä miten ihmeellistä tämä kaikki on; että tuolla sisällä kasvaa ihan oikea pieni ihminen, joka on minun ja mieheni ikiomaa aikaansaannosta..

Mukavaa viikonloppua kaikille toivottavat,

Carmen ja Nirppu 27+6
 
Huomenta vain!! :wave:
Ihan ihme yö oli kun ei tarvinnut vessassa käydä kertaakaan!! :eek:

Puhutte paljon sikiön painoarvioista, onko ne tehny missä sen painoarvion? Siis että voiko neuvolassa tehdä? Itselläni on tehty vain kerran viikoilla 24+2 (665g) äitipolilla käydessä.

Sitten toinen asia on painanut mieltä. Eli siis mikä se äitipolin kontrolli on? Kun kävin kuukausi sitten äitipolilla sikiön sydämen sykkeiden takia, niin onko se kontrolli nyt sen takia sitten? =)

Kummeista ollaan päätetty kaksi varmaksi, serkku ja paras ystäväni. Muita ei sitten olla vielä päätetty. Montakos kummia teidän lapsilla on yleensä ollut/tulee olemaan?

Meillä mies on tosi huolehtivainen ja kultainen, mutta olen myös huomannut saman kuin Repa, eli siis että jos voivottelen hänelle että onkohan kaikki nyt hyvin masussa, niin hän sanoo että kyllä siellä kaikki on hyvin, mutta jos ajattelen noin niin kohta siellä on kaikki ihan hullusti. Tai jotain sinne päin. :|

Voimia Jennille!!! :hug: Ja kaikille muillekin tietenkin!!!!!! =)
 
Santrra Olinkin unohtanut, että me kuljemme "käsi kädessä" näiden pikkuistemme odotusten kanssa =)

Samaa aloin minäkin miettimään, että missä teillä noita painoarvioita on tehty? Itselläni on neuvolakortissa yksi painoarvio ja sekin 4D- ultrasta vkolla 25+3. Silloin Nirpulla oli painoa n.900g :heart: Vau-kirjan mukaan 29. viikolla (joka siis täällä alkaa huomenna) paino olisi n.1200g.
 
Huomenta kaikille.

Santrra: Mun mielestä se tehdään äitipolilla tai sit yksityisellä käydessä se paino arvio..ei neuvolassa mulla oli ylimääräinen käynti 24+5 tai 6 äitipolilla ja mulle siellä tehtiin se arvio 800g. Mä en kanssa uskalla ajatella et kaikki menee hyvin tuntuu et sit ei varmasti mene...

Jaahas taidan lähteä ulkoilemaan kun on niin kiva sää

Kivaa lauantaita kaikille.

ps. Carmen vielläkö olet dobleria käyttänyt? mä aina huvikseni kuuntelen kun se on niin kivan kuullosta
=) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =)
 
Pikaisella kurkkauksella siivoilujen välissä ;)

poika04 Olen tainnut käyttää kapistusta kaksi, maksimissaan kolme kertaa.. Eli kannattava ostos :LOL: Minähän aloin tuntemaan Nirpun liikkeet jo marraskuun ensimmäisellä viikolla (olikohan silloin menossa peräti vasta 15. viikko :eek: ) ja koska olen niitä tuntenut siitä saakka jatkuvasti ja paljon niin en ole nähnyt tarvetta dopplerin käytölle. Itse ostin sen ihan vain siksi, että kotonakin on kapistus, jolla saa varmistaa epätietoisuuden hetkellä, että vauva on elossa (kuullostaa jotenkin kauhealta sanoa noin :ashamed: ).

Sitä paitsi jotenkin tuntuu, että Nirppu häiriintyy sydänäänien kuuntelusta joka kerta, kun niitä neuvolassa kuunnellaan - onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia? Kysyin asiasta yksityiseltä lääkäriltä, joka teki meille 4D:n ja hän sanoi, että tutkimusten mukaan ultraäänikuvasta sikiön ei pitäisi tietääkään, mutta dopplerin johtaman ultraäänen kaiuttiminen kautta se taas pystyisi kuulemaan. Olenkin sitten ajatellut, että mahtaako pienokaisemme tykätä lainkaan touhusta, kun selvästi alkaa liikehtimään hermostuneesti neuvolassa :/ Tai sitten minä kuvittelen ihan omiani ;)
 
Kummeista Meillä valitaan kummeiksi maksimissaan kaksi läheistä ihmistä... Itse en sitten kuollaksenikaan ymmärrää, miski niitä kummeka tarvitaan montaa... Minusta menee jotenkin rahastuksen puolelle monien kanssa, kun kummeja alkaa olemaan 6 :eek: Itse olen nimittäin kummina pojalle, jolla on viisi muuta kummia... Ekana päivänä avattiin tili meille kummeille,minne pitää sitten rahaa laittaa... Minäpä tuumasin, että kiitos ei, en ole raha kummi, vaan kummi, joka on apuna lapselle ja vanhemmille, jos tarvitaan. Penniäkään en ole lapselle laittanut, enkä koe olevani mitenkään huono, päin vastoin. Olen ainut, kuka on lapsen kanssa tekemisissä, käy hoitamassa tai ottaa hoitoon. Ainut kummeista, ketä lapsi ei vieroksu :LOL:

*raivostuttaa*

Meille tulee siis semmoisia kummeja maksimissaan kaksi, eikä ainuttakaan tiliä tulla avaamaan, avatkoot kummit, jos kokevat tarpeelliseksi :saint:

Carmen Et ole ainut, jolla moisia tuntemuksia, Ru ei ainakaan pidä salakuunteluista, vaan menee karkuun tuhatta ja sataa, potkii anturia tai jämähtää liikkumattomaksi :LOL: Ei tykkää lääkäreistä, isäänsä tullee :whistle:

Äsgh, onko millään paikkakunnilla mitään "raskaana olevien ryhmää"?? Ajattelin jos ko semmoisia on edes olemassa, saisin sieltä jotain seuraa :LOL: Mie son taas koko päivän poissa ja kaikki jossain... Siispä wohou, yksinäinen päivä tänäänkin...mitäköhän sitä keksisi... :ashamed:
 
Toivotaan, että jennillä on kaikki hyvin ja vaikka levossa vaan sairaalassa siellä ne pystyvät koko ajan auttamaan.

Itselläni vika päivä suomessa ja sitten kotiin taas. Ihana on ollut täällä. Äiti on huolehtinut ja on saanut jutella kaikista raskausjutuista ja synnytyksestä oman äidin kanssa. kirppukin on viihtynyt, ainakin liikkeistä päätellen. Kovasti on alkanut möyrimään masussa potkujen lisäksi.

fyysinen työ täälläkin päiväkodissa. Jään äippälomalle pääsiäisenä eli siihen asti pitäisi jaksaa. lääkäri tosin kovasti on huolehtinut, että jos tarvitsen sairaslomaa niin pitää vaan pyytää.

Kummit ja rahat, en ymmärrä milloin kummista on tullut rahan antaja. Eihän se kummin tehtävä ole. Me ei ainakaan sellaista kummeilta odoteta. Hui kauheaa.

weiss ja poika onko teillä supistukset helpottaneet?

katrinainen ja kirppu 26+4
 
Mie oon muutenkin kuullut ja läheltä nähnyt, että kummit on niitä, joiden tehtävä on hommata lapsen tilille rahaa tai ostella kalliita lahjoja sen takia, kun on nimetty kummiksi... Ja mitä enemmän niitä kummeja sitten on, sitä enmmän rahaa tulee :eek:

Toivottavasti ihmisillä olisi järkeä päässä ja miettisivät perimmäisiä tarkoituksia, miksi kummi on olemassa ;)
 
weiss
katrinainen, kiitos kysymästä, mutta ainakin miun on sanottava, että eipä ole helpottaneet.. Välillä tulee nuita kipeitäkin supistuksia, vaikka levossa olisinkin. Torstaina on onneksi tuo kontrolli.. Täytyy vaan makoilla, vaikka se koville ottaakin. Siulle hyvää kotimatkaa :heart: !
Kummeista: Esikoisella on 4 kummia ja nyt aateltiin kolmea läheistä pyytää. Meillä ei ainakaan rahan takia kummeiksi pyydetä, vaan sen, että halutaan myös meille tärkeät ja rakkaat ihmiset meiän lasten elämään. Pitkä on ollut taas tämäkin päivä, mies on tytön kanssa mummulassa, että mie oon saanu nukkua, kun tuo yö meni taas huonosti ja sainkin veettyä sikeitä muutaman tunteroisen.. |O
Jennille :hug: ja toivotaan, että siellä sairaalassa vaan makoilet, eikä hätää ole.
Nyt aattelin mennä saunan lämmitykseen (nappia vääntämään..), että pääsevät suorilta kyläluudat saunaan.. Vointeja kaikille!!! :heart:

weiss ja pikkuinen 26+4
 
Heippa kaikille ja kiitos huolenpidosta! En ehtinyt kaikkea vielä lukea, mutta laitellaan nyt pikaisesti kuulumisia. Olin nyt kolme päivää TAYS:ssa osastolla täysin vuodelevossa. Vessa luvan sain, en muuta, ei yhtään ylimääräistä jaloittelua. Supistukset alkoikin levon myötä helpottaa ja vuotokin loppui. Varsinaista syytä vuodolle ei löydetty, ehkä istukan reunasta on tullut. Paikat on pehmennyt ja kohdun sisäsuu auennut n. 2 senttiä. Onneksi kanava ei kuitenkaan ole lyhentynyt, ultrasivat mitaksi 4,5cm mikä tosi hyvä. Riski nyt kuitenkin on ennen aikaiseen synnytykseen joten sain pistoksina kortisonia että pienen keuhkot saisivat vauhtia kehitykseen. Supistuksiinkin sain lääkettä.

Istukkakin on "turvallisella" alueella, ei enään kohdun suun päällä, mutta reunalla kuitenkin. Ultrassa löysivät 2cm x 1,5 cm kokoisen myoman joka saattaa olla yksi syy kipuiluun mahassa (ja synnytyslääkärin mukaan saatta aiheuttaa noita kipeitä suppareita). Eikä tässä vielä kaikki todettiin kohonnut riski saada raskausmyrkytys tai siis että sellainen saattaa olla alkamassa. Synnytyslääkäri teki tuon diagnoosin napanuoravirtauksessa (?) olevan sivuäänen perusteella. Tuo sivuääni oli jo havaittavissa viikolla 17 tehdyssä ultrassa, mutta silloin sen uskottiin häviävän lisäviikkojen myötä. Termit saattaa nyt olla vääriä kun on tullut niin paljon uutta tässä lyhyessä ajassa että en oikein ole pysynyt perässä kun on pääkin ollut pyörällä... Tuohon raskausmyrkytysriskiin löytyy kyllä lääke, mutta se on asperiini phjainen ja nyt kun mulla on tuota vuotoa ollut ei vertaohentavaa uskalleta antaa. Varsinkin kun vuotopaikka on tuntematon.

No nyt kuitenkin pääsin kotia sillä ehdolla että lepään. Torstaina äitipolille tarkastukseen taas (jollei aiemmin tule tarves). Täytyy sitten vielä kysellä lisää tilanteesta kun olen ehtinyt nämä kaikki jutut suodattaa ja kehittää kysymyksiä lisää.

Mutta kokonaisuutena: Pikkuinen voi erinomaisesti mahassa ja tilanne nyt kuitenkin hallinnassa ja seurannan alaisena. Itse olen hyvin luottavalla mielellä koska tiedän että olen nyt hyvässä hoidossa ja "suurennuslasin" alla. Eli ei toivon mukaan mitään täysin yllättävää tulossa. Nyt vaan päivä kerrallaan viikkoja lisää pikkuiselle. Olen oikeastaan yllättynyt kuinka rauhallinen olo kuitenkin on, eipä se stressi tässä auttaisikaan. Päinvastoin se saattaisi vaan pahentaa tilannetta. Ja tiedän nyt ottaa heti yhteyttä jos outoja tuntemuksia ilmestyy.

Tässä pikana jotain. Palailen taas kun jaksan paremmin istua, nyt alkaa niin helposti tämä istuminenkin suppailla. Taitaa olla mun työt tehty tältä erää ja siirryn saikun kautta mammalomalle.
 
Niin joo, painoarvio oli 1020g ja lääkäri kysyi pilke silmäkulmassa että onkos isä pitkä kun pienen jalat on niin pitkän sorttiset. Itse kun olen niin lyhyenläntä...Isäänsä tullut siis ainakin siltäosin =) Ja nyt puhun vaan noista jaloista joilla kävellään ;)

Jenni& pikkuinen 27+2
 
JENNI: Ihana kuulla että kaikki kuitenkin hyvin! :hug: Nyt vaan sitten lepäilet ja annat pikkuisen kartuttaa voimia jos niin sattuu että synnytät aikaisemmin! Tervetuloa vaan seuraksi, mäkään kun en enää töitä saa tehdä ja nyt olen saikulla ja sitten jään kesälomalle ja siit suoraan mammalomalle. Rentoudutaan ja keskitytään pikkuisten maha-asukkien hyvinvointiin ja kasvamiseen.Katsotaan josko itse pärjäis viionlopun yli ettei päivystykseen tarvisi mennä kun tuo maha niin kipuilee välillä. Tänään piti olla se lääkärikin mutta se peruuntui kun hän sairastui. Harmittaa valtavasti kun oisin tahtonut että sisätutkimus tehtäisiin jotta tilanteen saisi tietoon.Mutta Jennille voimia ja ihanaa lauantai iltaa kaikille!! :hug: :heart:

liinu83 ja möykky 25+6
 
Ihana kuulla Jenni30 et olet ok. =):flower: Ja sekin on tosi hyvä asia et vauva on jo noinkin "painava": olen lukenut jostain et yli 500g vauvalla on jo ihan hyvät mahikset selvitä, jos tulee ennenaikainen synnytys eli selkeästi voitonpuolella olette! :hug: :heart:

Kummeista: no täällä kans ollaan mietitty pääpuhki tuota asiaa. Meillä on tosi laaja ystäväpiiri ja kummi-ehdokkaita olis useita. Lisäks kummi-pari nr 1 asuu ulkomailla ja käyvät erittäin harvoin Suomessa eli olis mukava saada kuitenkin kaksi kummia (=pariskunnittain taitaa nuo pyynnöt aina mennä) lähempääkin. Ja syynä ei tosiaan ole raha/ lahja/ yms. ihan toissijaiset asiat vaan nimenomaan se, että kummit on osa perhettä ja olis mukavaa jos lapsella olis mahdollisuus nähdä kummejaan usein... vaikea asia. Eli täällä siis ilmoittautuu potentiaalinen 6 kummin harkitsija;) - ja olihan niitä Ruususellakin peräti 12..:LOL:

Tää ylävatsa kipuilu vaan yltyy, siis istuessa tuossa oikeella ylhäällä edessä: sanokaa siskot onko muilla kokemusta?

No mut nyt meen kattoo Rimakauhua ja rakkautta kovalevyltä ja syön ehkäpä jäzkiä:p.

Huh, helpottavaa tosiaan et ollaan kaikki viel kasassa!!
t.eeti+tytzykkä 27+1 :heart:
 
mä oon ihan häiriintyneenä rampannu koneella ja oottanu jenniltä viestiä ja sieltähän se tuli =) ihana kuulla että asiat ovat hyvin, koitahhan lepäillä (ku ihan luvan kanssa saa )
carmen kyselit että onko kukaan menossa pelkopolille...me ollaan, jäi tuon esikoisen synnytyksestä niin pahat muistot että tarvitsemme kumpikin rohkasua ja varsinkin sitä että meiän toiveita kuunnellaan :ashamed: ...siitä sen enempää...
hirveä väsy meinaa olla, taian lähtä kohta jääkaapin kautta nukkumaan, mennään huomenna rakenna ja remontoi messuihin kattelee jos sais joitakin ideoita tähän meiän raksa projektille, joka onneks alkaa olla jo loppusuorilla :)
hyvät yöt.
EkaV. ja iita 28+2 (huh, hirveän nopeasti menny aika, kohta pyöreitä viikkoja )
 
Heippa!

Vakoilin teitä myöhäisiä toukolaisia tuolta kesäkuun puolelta (LA 3.6.), ja seurasin huolesta sekaisin Jennin tilannetta. Tulin vaan itsekin toivottamaan Jennille kaikkea hyvää ja hienoa että sait tarvitsemaasi hoitoa! :flower: :heart:
Nyt siirryn takaisin "omalle puolelleni" :ashamed:

Elppa & Antero 23+4
 
Voi kiva kuulla etta asiat on hallinnassa Jenni :hug: . toivottavasti saat hyvan komentokeskuksen sohvan pohjalle tuleviksi paiviksi ja viikoiksi. kivaa kuulla etta vauva on jo yli kilon painoinen ja itse otat asian rauhallisesti. me taalla ollaan vauhkottu sinun puolestasi.

kummeista Meille tulee nelja; minun veljen tytto jonka kummi olen itse, Miehen sisko ja kaksi kaveria. Vain yksi heista asuu taalla enkuissa. minun mielesta 2-4 on ihan sopiva maara kummeiksi, veljen neljalla lapsella on vaihtelevasti, mutta surullisinta on etta osa kummeista on kadonneet vuosien varrella ( paitsi me siskot tai serkut :D , suku on meilla kovin rakas)

Olen aivan puhki ja kiukku kohtaus purkautui pahaksi onneksi mieheen, totesi etta laittaa minulle lampiman kylvyn etta paasen vahan rentoutuun tai ehka etta saisi katsottua Rugbya rauhassa kun akka on on pahalla tuulella kylvyssa :kieh: laittoi viela kynttilatkin palaan! Vasymys on ihan tyopohjaista, taytyy alkaa puhuun pomolle etta en kerta kaikkiaan tee yhtakaan minuuttia ylimaaraista, ellen paivysta, toinen juttu etta alan ottamaan paivan siella toisen taalla vuosilomaa etta tyoviikko keventyisi.

vauvan painosta, baby oli vain 488g 23 viikolla ja kayriin verrattuna pieni, mutta en ole suuri itsekkaan, ellei ylipainoa lasketa ja ehka viikot ei vastaa todellisuutta!

hyvaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Lc
 
Jenni Hyvä juttu että kaikki oli kuitenkin suht hyvin. Nyt vaan lepoa levon perään että saa vauva vielä voimistua masussa. =)

Tuosta kummi asiasta, että meidän esikoisella on 4 kummia ja siitä syytä että haluttiin meille läheisimmät ihmiset kummeiksi. Ihan sama on se muistavatko lahjoin tai mitään kunhan ovat pikkuisemme elämässä mukana!!
MAsu vauvalle ollaan joitakin kummeja mietitty mutta ketään ei olla vielä pyydetty ja varmaan pyydetäänkin vasta siten kun vaavi on syntynyt.

Liro ja papu 27+3
 

Yhteistyössä