TOUKOKUUN TOIVOTUT helmikuussa

Santrra: En usk et saunomisesta mitään haittaa on jos et ihan maratonsaunoja ole ja ota kauhean kovia löylyjä. Mä rakastan saunomista ja oon saunonut ihan normaalisti.
Minnekköhän asti kohtu yltää näillä viikoilla kun papu oikein potkasee tonne ylös niin tuntuu et varpaat varmaan yltää kurkkuun :D kun hänon pää alapäin ainakin näin lääkäri sano.
 
weiss
poika, miulla tuntuu ihan samalta ja siitä jo kirjotinkin. Kai nuo pienet alkaa nyt tosissaan kasvamaan ja alkaa pian kylkiluut katkeilemaan.. Eikä nuo liikkeet tunnukaan enää teräviltä potkuilta, vaan sellasilta kipiää tekeviltä muljahduksilta ja välistä tuntuu, että koko nahka repeää, kun toinen kääntää kylkeään..
 
Liinu83,toivottavasti kaikki on hyvin! :hug:

Kummeista ja kastamisesta jos toinen ei kuulu kirkkoon Olen kummina veljen tytolle ja muistan ristiaisita etta kaksi kummia ei kuulunut kirkkoon, mutta siella eessa ne myos seista torotti, kummi todistuksia ei meista kukaan saanut. Sittemmin veli erosi kirkosta ja tytar sen mukana, seuraavien lasten kaste on toimitettu niin etta aiti liittyi kirkkoon takaisin. Sekalainen seurakunta tuo minun veljeni perhe. Me ollaan miehen kanssa kummeina suomalaiselle lapselle ja kirkkoherra kysyi onko se kaynyt rippikoulua etta voidaan kummiksi hyvaksya, sanoin etta on, mutta jatin sanomasta etta eipa tuo mies kaynyt konfirmaatiota :saint: En kuitenkaan tieda kastetaanko tata meidan babya vaan onko vain nimen anto tilaisuus jossa myos kummeja muistetaan tai jotain juhalan poikasta...

Nyt teeveen aareen paikallinen antiikki ohjelma alkoi juuri :whistle:

LC
 
Weiss: Saatika jos liikaa sattuu syömään ja toinen päättää takapuoltaan veivata tuntuu et nahkapuku repee liitoksistaan ihan varmasti :LOL: Ylensyömisestä on nääs mulle tapa tullut ja aarg mikä elämä sen jälkeen koittaakaan, siksi meinasin tuota stepperiä kaivella pölyjen alta pois ja kokeilla et jos ei ala suppailemaan niin vois aina pieniä "lenkkejä" tehä kun telkkaria katsoo
 
Huomenta kaikille

Aamun itkut itkettu kävin keskenmeno piolella lukemassa Lumi-Marjan kirjoituksen, todella kauniisti kirjoitettu kaiken tuskan keskellä.

Tulin katsomaan on Liinu käynyt kertomassa kuulumisia.

Nyt aamupalalle. Olenko koukussa kun en malta aamupalaakaan syödä kun pitää ensin tarkistaa että mitä teille kuuluu =)
 
Huomenta kaikille!

Turvallisesti kotona, mutta taytyy sanoa, etta en lentamista enaa suosittele. Aika tuskaista istua paikallaan ja nyt lihakset kipeina ja kauhea turvotus. KIrppunenkin yritti potkia itsensa kyljesta ulos lennolla. Ja hellyyttavasti tomaytty isaansa korvaan jalalla kun toinen kotona painoi paansa vatsalle. Semmoinen pieni potkija.

saunasta taalla norjassa sita ei suositella, mutta eivathan nama saunasta mitaan muuten ymmarra. Suomessa kavin kahteen kertaan miedoissa loylyissa, ihanaa. Ei kuulema neuvolan mukaan ainakaan mitaan estetta ole, pitaa vain muistaa juoda jalkeen pain.

supistuksista onpa meilla niita paljon. Voimia voimia j viela kerran voimia Liinulle.

Nyt karjalanpiirakalle. Ostin mukaan norjaan paketin. Ruisleivan unohdin. Hittolainen.

voiko turvotus akisti nostaa painoa? olen lennon jalkeen painanut 2 kiloa enemman kuin aamuna ennen lentoa? HUvittavaa. En mina sentaan koko matkaa ole vain tankannut. 2 kiloa!!!! Outoa. :LOL:

katrinainen ja kirppu 26+6
 
Taas mukana porukassa.
Enhän me millään tunnu viikonlopun aikana entiä teidän kanssa palstailemaan.

Lauantaina tuli käytyä Tampereella sukuloimassa ja ensi viikonloppuna mennään sinne taas ASTA-messuille.
Eilen oltiin mun vanhemmilla syömässä ja lasten kanssa teatterissa.

Kotihommat tuntuu kaikki jäävän aina viikonlopulle, kun työviikolla tuli illat pötkötettyä sohvan nurkassa.

Ystävänpäiväkin ihan kohta ja kortit ostamatta ja postittamatta.

Repa: siitä hengen ahdistuksesta. Mulla on jo muutaman viikon vaivannut. Tosin en ollut ennen raskauttakaan missään hyvässä kunnossa, mutta nyt jo yläkerran makkarii kiipeäminen hengästyttää ja varsinkin jos mukana kuljettaa vielä pyykkikoria niin ihan mahdoton huohotus kuuluu.

santrra: saunominen on mun mielestä sallittua kunhan muistaa kohtuuden. Vaikka toisethan sanoo sen olevan yksi synnytyksen käynnistymis tapa. Siis näitä vanhan kansanuskomuksia, jos raskaus menossa "yliajalle" käytetään kolmea ässää. Siivous, sauna ja seksi. Tiedä häntä sitten uskokoon ken tahtoo =)

(.) Ei mitään kummallista. Oikeastaan nyt on aika hyvä olo. Hemulin liikkeet tuntuu entistä useammin ja voimakkaammin. Mulla toi istukka on tossa edessä, joten ei ole liikkeet kovin vahvoina tuntuneet.

Nyt hetkeksi taqas töiden pariin.

Jossu & Hemuli 24+6
 
Huomenta!

Ihana kuulla, että Jennillä on kaikki hyvin. Onneks pääsit kotiin lepäilemään, ettei tarvitse maata sairaalassa (ja maksaa sairaalalaskua lepäilystään...).

Saunomisesta sen verran, että mä huomasin joskus tosi aikaisin, että saunan jälkeen maha oli kivikova kuin pallo, sellainen ihan pinkeä. Nyt myöhemmin olen tajunnut, että kyseessä on kivuttomat harjoitussupistukset. Sen jälkeen, kun mulla oli niitä oikein kivuliaita suppareita ja olin sairaalassa, olen ollut varovainen saunomisen kanssa. Jokainen taaplaa tyylillään, parasta on kai kuunnella omaa kroppaa. (Jos vauva jaksaa sisällä lähelle laskettua aikaa, aion ruveta saunomaan ahkerasti - auttanee varmaan synnytyksen alkuun.)

Toinen juttu on, yhdyn täysin Jennin varoitukseen liiasta liikkumisesta. Mäkin aloin liikkua enemmän just 1.5 viikkoa ennen sairaalareissua, ja olen varma, että esim. mammajumpassa tehdyt vatsalihasliikkeet vaikutti supisteluun. (Vinoja vatsalihaksia harjoitettiin antaumuksellisesti noin 5 minuuttia. Tuntui pahalta, mutta jatkoin, kun ajattelin, että kaipa ne on hyväksi.) Mutta jokainen tyylillään.

Mukavaa alkanutta viikkoa!
Lakupiippu 27+1



 
weiss
Huomenia taas tosi "hyvin" nukutun yön jälkeen! Kuinkahan tuo Liinu voi, toivottavasti kaikki olisi hyvin ja pieni vielä malttaisi sielläkin massussa pysyä. Saunomisesta: Miulla vaikka nuita suppareita on ja kipeitäkin, niin mie oon huomannu, että sauna tosiaan ainakin minua rentouttaa. En kovia löylyjä ota, mutta pienissä lämpimissä löylyissä, kun hetken makoilee, niin olo sen jälkeen rentoutunut. Mutta siis ei tuo tai ylensäkään mikään kaikille sovi. Tärkeää on kuunnella ihteään. Tuosta kolmen ÄSSÄN keinosta.. koitettu on esikoisesta, ei toimi.. ei ainakaan täällä.. Uusi viikko taas alkamaisillaan ja taas tuo jännitys alkaa äippäpolikäynnin takia.. kääks!

weiss ja pikkuinen rv 26+6 (huomenna alkaa JO 28 viikko!! :heart: )
 
weiss
Onko muuten muilla alkanu iskeä sellaisia pieniä paniikkikohtauksia lähestyvää synnytystä ja muutenkin, että se vauva oikiasti pian on sylissä ja KAIKKI on laittamatta..? Ja apua, kun esikoinen oli syysvauva, niin kuinka nyt osaa hoitaa ja pukea kevätvauvaa jne.? Tuollaisia tyhmiä paniikkikohtauksia..

Synnytys on alkanu hiipiä mieliin ja kauhulla oottaen mitä tuleman pitää. Esikoista punnerrettiin 30 tuntia ja jouduttiin vielä käynnistelemäänkin, kun omat supistukset eivät olleet tarpeeksi tehokkaita.. Oon koittannu ajatella kuitenkin, että sitten sitä ei ehi miettimään vaan sitä menee alkaneen synnytyksen mukana supistus kerrallaan..
 
Heips=)

Ihanaa, että jenni ja vauva ovat kunnossa=)

Saunoa saa ihan normaalisti, omaa kehoa kuitenkin kannattaa kuunnella... Itse olen ihan himosaunoja, mutta näin raskausaikana olo tuntuu tukalalta siellä höyryissä... :/

meilläkin vauva oli siinä perjantain ultrassa raivotarjonnassa, mutta eihän sillä ole vielä mtn merkitystä, koska vauvoilla on vielä näillä viikoilla aikaa mullata siellä miten päin tahtovat. Vielä 36. viikollakin saattavat keikauttaa itsensä perätilaan :/ Itellä molemmat tytöt ovat kääntyneet pysyvästi rv 31-32 tienoilla...

Painoarvio tehtiin mulle ton ylimääräsen äippäpolikäynnin yhteydessä, mutta kahdessa aiemmassa raskaudessa, joissa ei ole ollut mitään tarvetta päivystyskäynteihin, niin mulle ei ole tehty yhtään painoarviota koko raskausaikana... Eli ilmeisesti "normaalikäynteihin" ei kaikissa kunnissa kuulu tuo arvio...'

Kummeista: Meillä on kummallakin tytöllä 4 kummia ja niin tulee tälle pikku-kolmosellekin=) Kummit on jo mietitty ja heitä myös tehtävään pyydetty... Toinen on hyvä ystäväpariskunta ja toinen miehen veli vaimoineen...

Äippä ja nytty rv 26+6 :heart:
 
Weiss: Mä olen (onneksi) levollisin mielin tulevan suhteen.. esikko kun oli syysvauva ja kakkonen syntyi keskellä kylmintä talvea, niin jotenkin tuntuu että tämä kesävauva on varmasti "yksinkertaisin"... Siis ei tarvi mitään kauheeta pukemista yms...

Ja mulla nuo synnytykset olleet tosiaan niin helppoja, että en osaa ees kauhistella sitä tulevaa (vaikka ehkä pitäisikin...)

Ainoa mikä mua mietityttää on se, että ehitäänkö sairaalaan ikinä...Kakkosesta esimerkiksi en ollut yhtään kipeä sairaalaan mennessä, mutta kuitenkin 8cm auki :eek: Tyttö syntyi tunnin päästä siitä, kun sairaalaan mentiin... ja nyt meillä tosiaan kestää matka sairaalaankin jo 45 min....
 
ihanaa nukuin viimeinkin lähes koko yön putkeen ei tarvinut kun kerran vain vessassa käydä ja aamuyöllä alkoi tulemaan vain kauhea nälän tunne :p mutta jatkoin silti uniani :D

saunomisesta en juuri koskaan ole tykännyt saunomisesta, liian kuuma jotenkin ja alkaa ahdistamaan sielä istuessa, mutta nyt kun odottaa voin maata sielä vaikka tunnin ( jos ei heitetä paljoa löylyjä), jotenkin rentouttaa mukavasti kipeät lihakset :)

 
Täällä saunomista harvoin kun meillä ei ole saunavuoroa, mutta vkl:na vanhempien luona vieraillessa ei ainakaan tullut mitään ongelmia saunoessa.

Huomenna neuvolalääkäri, vähän jänskättää!
 
toivottavasti LIINULLA on kaikki hyvin! Sydänsyrjällä täällä odotellaan uutisia!

Multa eivät ainakaan tuota saunaa nyt kieltäneet, kuulema tuntojen mukaan pitää mennä. Lämpö kun kuitenkin laukaisee jännityksiä ja uttaa lihaksia rentoutumaan.

Nyt tuon sairaalareissun jälkeen "iski" se todellisuus tosiaan tajuntaan että vauva on pian tuossa sylissä tuhisemassa. Ja se hetki saattaa tulla piankin. Silti en osaa "panikoida" asiasta. Ei meillä ole vielä mitään juuri valmiina, toki jotain vaatteita ja vaunut, mutta ei juuri muuta. Tietysti tässä edelleen ollaan sillä hilkulla että päästäisiin pian muuttamaan uuteen valmistuvaan kotiin ja jotenkin tahtoisin paikat laittaa kuntoon vasta sinne. Jos pienoinen syntyy tänne vanhaan tupaan niin olosuhteet on joka tapauksessa enemmän tain vähemmän väliaikaisia.Eletään nyt vaan tilanteen mukaan. Voihan olla että kun esikoista odotan niin en tosiaan edes tiedä mitä kaikkea on tulossa ja siksi en osaa stressatakaan. Ei kai se pieni vauva ihan niin kamalasti materiaa ympärilleen ensimmäisinä kuukausinaan tarvitse, hoiva ja huolenpitohan ne tärkeimmät tekijät on. Ja onhan meitä tässä kaksi ottamassa vastuun tulevasta lapsesta, eli isä varmasti pystyy auttamaan pakollisissa ostoksissa ym. jos niin käy että pieni yllättää tulollaan ja minä en ehdi/pysty jotain hoitamaan. Mun mies itseasiassa haluaakin että vastuuta on myös hänellä, hänellä on todella vahva isä-vietti ollut koko raskauden ajan.
 
Eli siis, läksin eilen päivystykseen jatkuneen mahakivun ja supistelun takia ja lapsonen ei liikkunut. Viimein lääkärin pakeille päästyäni, kaikkien mutkien jälkeen, niin kaikki oli hyvin! Luojan kiitos. Paikat ei ollut auennut ja muutenkin näytti siistiltä, ( kummallinen tapa sanoa :D ). Siellä se lapsikin kellu masussa, ihan omassa maailmassaan. Ei tuntunut neitiä paljon häiritsevän ulkomaailmasta kurkkailu kun nukkui vain, ( ja sekös äitiä ärsytti ). Lääkäri siinä koitteli tyttöä herätellä että nyt etes vähän liikkuisi jotta äiti ja isi näkisivät, niin pikkuisen pyllyään ja päätään neiti sit liikautti. Muuta ei ollut äitille tällä kertaa tarjoilla.Lääkäri oli kyllä mitä ihanin!!! Kello olikin sitten jo niiiiin paljon kun oltiin takas kotona että sänkyyn kaaduin, ( tosin yö meni taas pyöriessä, kun sattu jalkaan ja selkään ja vali vali...) kumpa sais pitkästä aikaa nukkua etes yhen kokonaisen yön....

Meiltä kun on tuota matkaa tuonne päivystykseen etenkin näin viikonloppuisin on 70 km, niin meinasi hiukan raastaa matka eilen hermoja, kun keli oli mitä huonoin. vauhti oli hurjat 70 liki koko matkan. :kieh:

Mutta nyt pakko täytellä noita kelan lappusia jotta saa rahaa tästä sairaslomasta.
 
Hyvä et liinulla oli ja on kaikki hyvin =)

Kyllä ne säikäyttää tuommoset kauheat kivut ja jos viellä toinen ei liiku niin paniikki on valmiina. Mutta onneksi kaikki on selvinnyt pelkällä säikähdyksellä ja levolla =)
 
Hyvä että kaikki hyvin liinulla ja pikkuisella!!! :)

Olen monesti säikähtänyt, että vauvalla on jokin hätänä kun en ole tuntenut liikkeitä vaikka puoleen päivään, mutta minusta tuntuu, että olen touhunnut niin paljon etten ole vain huomannut liikkeitä. Ja kyllä se viimeistään illalla antaa kuulua itsestään ja kunnon jamituksen kanssa :D

Onko teillä muilla ollut sellaista, että potkut tulee tuonne tosi alas ja ne pistää/vihloo ihan vietävästi. Mulla on ollut koko päivän sellaista :/

Tulempas taas hieman myöhemmin käväsemään... :D
 
Liinu: Ihana että kaikki on hyvin!

Täällä veijari pyörii tuolla mahassa kuin vimmattu. TAYSissa kun ultrailtiin niin joka toinen päivä oli peppu alaspäin ja joka toinen päivä pääkky. Ja tuon pyörimisen kyllä huomaa itsekin. Mahan päältä näkee kun pieni pyörähtelee ympäri ja ämpäri. Vilkas kaveri, ei muuta voi sanoa. Mutta hyväs jos viihtyy siellä temppuilemassa. Siitä en tiedä onko tuo sitten niin kivaa äidistä ;) kun iskuja tulee joka puolelle ja kovaa. No ehkä mä olen pienen selkäsaunan ansainnut kun en malttanut kuunnella kroppaani ja ottaa iisisti ajoissa!
 
Voi kun ihanaa Jenni ja liinu, että asiat on olosuhteisiin nähden hyvin ja vaavit siellä masussa vielä porskuttaa :) On se vaan onni, että ollaan synnytty tällaiseen maahan, jossa voidaan tehdä äitien ja lasten hyväksi näin paljon!!!

Mies käy tänään hakemassa pinnasängyn, jonka huusin huuto.netistä, sittenpä alkaa isommat hankinnat olla jo pulkassa :)

Risteily meni mukavasti. Rökäletappio tuli Venäjältä, mutta ei se mitään. Pääasia, että lapsilla näytti olevan hauskaa ja itsekin sai herkuteltua masun täyteen :)

Kummeista: Meille tulee ilmeisesti kolme kummia. Kaksi virallista kirkon kirjoissa olevaa ja yksi sellainen, joka ei kuulu kirkkoon. Valinta on tehty sillä perusteella, että nämä ihmiset halutaan lapsen elämään, ei missään tapauksessa materiaalin vuoksi!
 
Meidän palkanlaskija oli jättänyt mun paperit vielä odottamaan, jotta saa mahdollisimman tarkan summan Kelalle laskettavaksi äitiyspäivärahaan. Siispä joudun odottelemaan pakkaustakin vielä hetkisen :( Iloinen ylläri oli se, että työnantaja maksaa 72 arkipäivää täyttä palkkaa mammaloman ajan. Kiva kiva :)
 
santrra: Minulla myös potkut tulee alas ja tuntuu kuin pissarakkoa kourittaisiin. Vihloo ja tuntuu aika kenkulle. Ihan kuin pikkuriiviö ottaisi rakon käteensä ja kääntelisi sitä nyrkissään.. Taitaa olla aika vähän tekemistä tuolla masussa, kun pitää terrorisoida äipän sisuskaluja :)

Riiviö päikkäri ja sen äippä 28+1
 

Yhteistyössä