~ Toukokuun Toivotut 2012 *LOKAKUUSSA* ~

tiuhti_ Ostin CALCIA 600 D, tää on laktoositon, hiivaton, makeuttamaton ja gluteeniton. kun neuvolas oli puhe et vähintään tabletista toi 6oomg kalkkia saatava. pystyn syömään mandariineja, banskuja, kiwi ja viinirypäle hyvin pieninä määrinä, siinä ne ja appelsiinia vähän. Mitään raasteita ei voi syödä vaan kaikki pitää olla kypsennettyä, jolloin vitamiineja on vähemmän.
 
minkäställevoi, parempi on, ettet käy puntarilla ja täten stressaa itseäsi sillä asialla! syöt nyt hyvällä omalla tunnolla sitä mitä pystyt syömään, pääasiahan on että syöt terveellisesti ja vauva kyllä ottaa sen minkä tarvitsee, lisänähän toki olisi hyvä syödä vitamiinlisää kun noin kovasti laihdut ettei omat voimavaras mee loppuun :) älä stressaa muru :heart: mie lähetän teille paljon onnenpipanoita tulemaan, molemmille!
 
tiuhti_ Ostin CALCIA 600 D, tää on laktoositon, hiivaton, makeuttamaton ja gluteeniton. kun neuvolas oli puhe et vähintään tabletista toi 6oomg kalkkia saatava. pystyn syömään mandariineja, banskuja, kiwi ja viinirypäle hyvin pieninä määrinä, siinä ne ja appelsiinia vähän. Mitään raasteita ei voi syödä vaan kaikki pitää olla kypsennettyä, jolloin vitamiineja on vähemmän.
itsekkään en voi oikein porkkanaraastetta tai raakaa pottua syömään eli ne on aina keitettävä, suun reunukset alkaa kutisemaan ja tulee ihottumaa.. kiiwiä en pysty syömään lainkaan, suu on tulessa sen jälkeen :D pähkinöitä en oikein pysty syömään myöskään ja banaania pystyn syömään pienissä määrin! mutta marjoja pystyn syömään ilman rajoituksia ja niissäkin on paljon vitamiineja ;) ja hienoa kun löysit tuon calcian :) calcipos d on myös laktoositon ja gluteeniton, mutta sitä en tiiä onko hiivaton! onko sulla vitamiinlisää?
 
Onnea kaikille hyvistä asukin kuulumisista :)

Kirjavakana: Minä olin 7. viikon tienoilla rodoksella viikon ja söin siellä kyllä fetaa ja muitakin ns. pehmeitä juustoja kielloista huolimatta, samoin muutenkin söin kyllä ihan kaikkea enkä vältellyt mitään muuta kun raakaa lihaa ja kalaa. Olen nyt raskauden aikana syönyt jonkin verran noita kiellettyjä, kuten maksamakkaraa meni melkein pötkö (150g) yhtenä päivänä ja salmiakkia olen syönyt myös, mutta yritän pitää sen kohtuullisena. Homejuustot menee, mutta tuorejuustoja en uskalla syödä kun niissä on pastöroitunakin se listeriariski. Mutta neuvolatätikin sanoi että ei nuo kielletytkään kerrasta yleensä mitään aiheuta, vaan tärkeämpää kun listan seuraaminen on monipuolinen ja vaihteleva ruokavalio.

(.) tänään poksahdettiin sinne seesteiselle keskiraskaudelle :D Mutta saas nähdä, paha olo oli vielä tänään aamulla ennen lääkettä ja ihan samalla tavalla väsyttää. Mutta kyllä se varmaan tästä pikkuhiljaa alkaa helpottaa. Olen alkanut heräilemään ihan pirteänä yöllä, joten näinköhän kroppa totuttelee jo valmiiksi yöheräilyyn :D Vähän vaan inhottaa kun menee hyvää nukkumisaikaa hukkaan.

Mites ihmiset aikoo aloittaa äippäloman? Tietenkin varmaan monella riippuu ihan miten voi sitten loppuraskaudesta, mutta onko jollain jo valmiiksi suunnitelmissa varhentaa aloitusta? Minä varmaan varhennan ne muutamat päivät että ei palkka sitten katkea kesken kuukauden kun itse sen joudun laskemaan ja maksamaan vielä ennen kun pääsen lomailemaan :) Ja sitten lisäkysymyksenä että kuinka kauan saatte vielä äitiyslomalla palkkaa työpaikalta? Minulla taitaa TES:ssä olla että 2kk tai 3kk työnantaja maksaa ennen kun putoaa kelan rahoille.

Sadettaja* ja Kääpiö 13 :)
 
Täälä uus toukokuinen hyppää joukkoon mukaan, sivusta olen seurannut teidän juttujanne ihan ensimmäisestä pinosta lähtien :)
Elisen np ultran perusteella laskettua aika hiukan aikastu, viikkoja nyt tasan 13 ja la ois sit 4.5.12. Neljättä lasta tässä odotellaan, meillä tällähetkellä siis 5½v,3v ja 1½v, itse olen muutamaa vuotta vaille 30v. Loppukevään vauvaa on ihana odottaa, kesällä ne pikkuisen on niin helppoja kun ei tarvi vaatetta paljoa ja ruokapuolikin hoituu helposti, meillä esikoinen ja nykyinen kuopus ovat syntyneet huhtikuussa.

Alkuraskaus oli minulla yllättävän rankka, verrattuna noihin kolmeen aikasempaan...järkyttävä väsymys, pahoinvointi ja voimaton olo mutta nyt olo on oikeen hyvä kun pääsi rv10 tienoille ja jaksaa tehdäkkin jotain. Esikoista odottaessa oksensin silloin kun maha pääsi liian tyhjäksi, nyt muutamana päivänä makasin koko päivän ja oksensin eikä mikään pysyny mahassa...lapset liki heitteillä kun äitistä ei ollu mihinkään, onneksi mies toi töistä tullessa silloin valmiin ruoan. Et ymmärrän täysin kuin huonossa kunnossa ihminen voi raskausen pahoinvoinnissa mennä jos monta päivää/viikkoa oksentaa, vaikka itsellä noiden huonojen päivien välissä oli aina monta päivää. :)

Sukupuolesta on ihan sama kumpi tulee, toisaalta olisi kiva jos tulis poika niin meillä olisi sit tyttö-poika-tyttö-poika, mut tältä nuorimmalta tytöltä vaan on jääny kaikkea kivaa ihanaa vaatetta pieneksi ois toki ihana sekin jos niille ois taas käyttäjä :D

Löpinää ja höpinää

pinpon la 4.5, neljäs lapsi ois tulossa ja Oys
 
Kyllä tänne tulee nopeaa tekstiä :) Ihanaa kuulla iloisia ultrakuulumisia! :heart:

Noista ruuista, me haetaan maito suoraan tilalta ja mies sit oli jostain lukenu ettei raskaana oleva sais sitä juoda. Onneks mä en juo maitoa, niin en ajattelemattomuudessani ole tehny pahaa vauvalle. Kahdesti olen sitä kahviin laittanu, toivottavasti siitä ei tuu mitää... Niin ja pannaria oon syöny kans mut auttaakohan siinä yhtään se et on uunissa ollu? Toinen ongelma mulle tulee oleen mun herkku, graavilohi. Miten miten mä kestän taas yhen joulun ilman sitä?? :D salmiakista en tykkää, mut viime vkl tuli himoa siihen ja vähän söin... Nyt aion pitää kaikki karkit ja turhat hiilihydraatit pois, eli ei tuu tuotakaa sit syötyä.

Kummeista sen verran, et sellaisia kavereita ei oikeastaan kummallakaan ole ketä kummeiksi vois pyytää. Pojilla on molemmilla kummeina mun sisarukset, samat koska muita konfirmoituja ei vaan ollut lähipiirissä. Epävirallisina kummeina sit miehen sukua. Tulevalle vauvalle pyydän veljiäni, jotka on nyt konfirmoitu. Ja epävirallisiksi sitten miehen sukua. En tiedä mitä tehdään jos mun veljet ei suostu, ei jää paljo vaihtoehtoja muita ku mummo ja pappa ja se olis jo aika outoa :/

Minkäställevoi, kyllä se vauva tarvitsemansa saa ihan varmasti. Koita olla stressaamatta :hug:

Mä en voi uskoo et pian on marraskuu! ihan pianhan se on 7.11 ja np ultra :)
 
mymosa
Sadettaja, meillä mies ajattelee ihan samalla tavalla kummeista :) Mä olin ensin, että miten sä nyt noin. Mutta hälle on selvää, ettei veljeä tai siskoa pyydetä kummiksi. Joten mulle tulee nyt iso mietinnän paikka, koska ei mulla oikein ole ihmistä (niin läheistä), kun kaksi ekaa on vienyt ne mulle mieluisat kummit. Toki kuopuksen kummit vaihtaisin, jos kehtaisin.
Vaikkei kasteta niin haluan, että kummit on mukana lapsen elämässä. Joten haluaisin pyytää ihmistä, joka on mulle tärkeä ja läheinen. Mies pyytää parasta kaveriaan ja mun tehtävä on valita se toinen kummi. Kaikilla on kaksi kummia.

Se on vähän sama kuin, että tytöllä oltava kaksi nimeä ja pojalla kolme :D

Eilen oli ihan hirvee päivä!! Vein siis lapset isälleen. Söin toki aamupalan kotona ja en ottanut evästä mukaan, kun ajattelin pysähtyä matkalla. Pääsin paluumatkalle ja pysähdyin orituvalla ostaa sämpylän. En tajunnu yhtään, kun ei missään mainittu, että kyse olikin mozzarellasämpylästä. Jouduin heittämään mozzarellat ikkunasta ulos ja kohta pysähtymään oksentamaan koko puoliks syödyn leivän. Se pesto oli ihan kamalan pahanmakuista yök.
No nälkä vain kasvaa mahassa ja paha olokin alkaa vallata mielen, päätän, että pysähdyn uudelleen lähempänä jyväskylää.

Kun korpilahdella onkin "onnettomuuspaikka", bussi oli hyytynyt kaidetta vasten ja ihmiset jumissa sisällä. Tiedätte mitä sellasen ohi ajo tekee herkälle raskaana olevalle naiselle.. itku tuli. Ja jatkui, kun vastaantuli pillit päällä sekä poliiseja, että ambulansseja.. Bussissa oli lapsia, vaikka kukaan ei loukkaantunut, lapset sai mielen herkistymään lisää..
En siis kehdannut ripsarit poskella enää pysähtyä ja ajoin suoraan kotiin, jossa rakas oli tehnyt valmiiksi makaroni-kanasalaattia!! Hyvä, etten itkenyt uudestaan, kun toinen niin oli ajatellut, kun nälkääni matkalla sille kirosin.

Että tällaista tänne :D

13+4
 
Tekstiä tulee kovalla vauhdilla! :)

Tervetuloa mukaan pinpon!

Täällä ei ole vielä ultrakuulumisia kerrottavana, mutta huomena varmaankin pääsen niistä ilmottamaan :) Ruuista välttelen maksaruokia ja myös maksamakkaraa, sillä en pysty lopettamaan muutamaan siivuun vaan kerralla menisi koko pötkö. Graavilohta syön itsetehtynä, mutta en muuten noita tyhjiöpakattuja kaloja tai salaatteja. Kuumennettunahan niistä ei taida olla haittaa. Homejuustoja olen syönyt, mutta suhtaudun myös hieman epäilyksellä tuorejuustoihin. En kyllä usko, että voin vastustaa voileipäkakkua, jonka ajattelin tehdä isänpäivänä :)

Nyt perjantaihulinoihin :)

Möppis ja ARhippa 11+2
 
Heippa! :)
Täällä vielä yksi innokas odottaja hyppäisi mukaan keskusteluun jos vielä mahdollista :) Itselläni viikkoja takana nyt 12+1, eli turvallisemmilla vesillä ollaan jos prosentteja katselee. Ensimmäisellä neuvola kerralla laskettiin, että olisin ollut jo viikon pidemmällä...
Kuitenkin joskus viikolla 6 alkoi kamala pahoinvointi.. aluksi se oli vaan semmosta normaaliksi kutsuttavaa, että aamulla oli pahaa oloa. Lopuksi se meni kuitenkin niin pahaksi, että jouduin sairaalan päivystykseen, ja sinne 3 päivän ajaksi tiputukseen liian kuivumisen vuoksi. Siellä vietiin sitten ultraan tutkimuksiin, ja todettiin, että vauva olikin pienempi kuin mitä luultiin.
Eilen kun kävin mieheni kanssa nt-ultrassa niin luulimme viikkoja olevan 10+4, kunnes lääkäri sanoi, että vauva on 52mm pitkä, ja se vastaa tasan 12 viikkoa.

Valtava helpotus kaikella tavalla tuo käynti ultrassa... Pieni potki siellä kovasti ja heilutteli käsiään. Turvotusta oli vain 0.5, verikokeiden tulokset saapuvat kahden viikon sisällä. 16.11 olisi neuvolalääkärin aika.. mitä ikinä siellä sitten tehdäänkin. :)

Tässä kuitenkin tietoja, jos minut voi lisätä listaan: Maria90/esikoinen/TYKS/21v.
Laskettu aika olisi 10.5. Nt ultrassa saiis käyty, rakenneultra on 28.12.
 
Mä poistun tältä listalta. Ultrassa ei löytynyt sykettä ja alkion kehitys oli pysähtynyt viikolla 8, ei ole vain tullut ulos kohdusta. Maanantaina menen sairaalaan tyhjennykseen. Enpä tiedä miten tästä pettymyksestä taas selvitään...
 
Idylli voi harmi, jaksamisia!

Mä sain kans "huonoja" uutisia, neuvolasta soitettiin et alkukuun pissatestin tuloksien mukaan mulla vois olla pissatulehdus joka on kait noussu munaisiin ainaki arvojen mukaan mutta ei mulla mitää oireita oo ollu, tai ainakaa korkeaa kuumetta. Neuvolatäti sano et otetaan uus näyte maanantaina koska mulla ei oo oireita.

Nyt sit menin googlettaan nii oirelistas oli juurikin tää mun alaselän pistävä/viiltävä vasemmanpuoleinen kipu jota oon luullu iskiakseksi. Nyt oon sit ihan ihmees.. onks kellää kokemusta munuaistulehduksesta? Ei kai se kovin vakavaa oo, luulis et muuten olis laittanu mut heti päivystykseen?
 
Princessa Kyllä mä sinuna yrittäisin soittaa neuvolaan takas ja kertoa ala-selän kivusta,vaikka oliskin lievää ja jollei terkka enää vastaa niin soittaisin ja menisin lääkäriin.Munuaistulehdus ei ole leikin asia.:hug:

Idylli,olen pahoillani!Voimia!:hug:
 
lily-rose: joo sanoin kyllä puhelimes siitä että voisko toi alaselän kipu olla oire mutta neuvolatädin mielestä pitäis olla korkea kuume et sen mielestä testi on varmaan menny pieleen. Pisti vaa miettii et kesällä oli just yhella naisella oireeton pissa ja munuaistulehdus joka huomattii gynen tarkastukses.. Neuvola ei enää auki eli pitää odotella huomiseen, koko päivä aikaa jonottaa tk:ssa jos nää oikeat tai kuvittellut oireet jatkuu huomiseen.
 
Princessa musta on väärin ettei raskaana olevaa tutkita kunnolla jos edes pienikin aihe epäilyyn.Munuaistulehdus ei oo hyvä juttu ollenkaan,eikä ainakaan raskaana.Mene ihmeessä huomenna näytille,vaikka olisi turhakin käynti,parempi varoa kuin katua:hug:
 
Moi kaikille!

Osanotot :hug: suru-uutisen kohdanneille ja onnentoivotuksia :flower: ilouutisten saaneille ja kaikille peukkuja =)

Olen tässä lueskellut tätäkin palstaa ja ajattelin myös ilmoittautua, vaikkakin LA on huhtikuulla. Vaikuttaa vain siltä, että täällä mennään paremmin samoilla viikoilla kuin huhtikuisissa, joillakin lähestyy puolivälikin kovaa kyytiä..

LA 29.4. Katrin*32*SeKS*ensimmäinen

Sydänäänet :heart: saatiin kuulla jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä 29.9 (9+4), mikä sai ajattelemaan että oltaisiin pidemmällä, mutta ilmeisesti oli vain hyvää onnea matkassa, kun päästiin ihnmettelmään ääniä :) ultrassa koko vastasi viikkoja, vaikka edelleen mietityttää..

Nt-ultra oli 20.10 (12+4) nt 2,2 ja riskiluku 1:180,(jatkotutkimuksiin en ole menossa). Oli se vaan melkoinen kokemus nähdä, että siellä oikeasti on pieni asukki :heart: Alkuun nukkui ja herättyään alkoi sellainenkin riehuminen, että :whistle:

Eka lääkärineuvola oli toissa päivänä ja sydänäänet kuului pienen hetken, oli kaveri liikekannalla. Sokereita joudun tarkkailemaan ainakin aluksi kerran viikossa, rasituskokeessa oli tunnin arvo lievästi koholla (5,1/11,2/7,7). Rakenneultra on 21.12, joten sitä odotellessa on neuvolakäynti.

Alkuraskaus oli suht oireeton, pönttöä ei tarvinnut halailla. Väsymys on ihan vähän helpottanut, rinnat vaihtelevasti arat ja turvonneet, näinä päivinä nännit aremmat. Hermot välillä kateissa, pimahtelua on tapahtunut mitä pienemmistä asioista ja tuntuu että viimeisen viikon aikana oon ollut itkuherkempi kuin aiemmin. Tänään EHKÄ normaalimpi olo kuin eilen..

Viikot 8 ja 9 meni hyvin nopsaan ulkomailla, ja hieman kyllä jännitti että miten sujuu, mutta salamatkustaja viihtyi loistavasti reissussa, vaikkakin muutti jonkin verran suunnitelmia. Pöpöjä ei tapettu paukuilla, vaan maitohappobakteereilla :cool:

Katrin ja Venkula 13+5
 
Viimeksi muokattu:
Kirjavakana hölpönpölpön, ihan rauhassa saa lakua syödä raskaussaikana :) tutkijat ovat siis huomanneet mahdollisia viitteitä runsaan lakritsansyönnin(50g tai enemmän päivittäin ja sikiön kohonneen riskin saada tarkkaavaisuushäiriö tms. eli lakritsansyönti välillä suurempinakin määrinä ei todellakaan tyhmistä lastasi. Rauhassa vaan siis herkkua napaan sitten kun pysyy sisällä ja jos mieli tekee :) Nykyaikana on inhottavaa kun lehdissä julkaistaan juttuja tutkimusista sanankääntein jotka nopeasti luettuna vaikuttavat ehdottomilta ja luotettavilta tutkimustiedoilta vaikka kyse olisi vain suuntaa-antavasta mahdollisuudesta kohonneeseen riskiin..

Annastiina79 pystytkö syömään mangoa? mulla on nyt raskausaikana tullut mangosta suosikkihedelmä... kaupasta kaivelen niitä missä kuoresta painaessa on vähän pehmeä ja usein annan viel pari päivää kypsyä lisää ja sit vedän aamuhedelmäks.. mäkin oon moniruoka-aineallergikko ja mahavammanen niin suomessa on välillä hankala sumplia syömisiään :D mango on kuitenkin sopinu, kai se on senverta mieto hedelmä. Sitruksia, viinirypäleitä, kiiwejä, omenaa, päärynää ei oikein kestäis syödä hedelmistä

Vitamiinit kypsennetyissä kasviksissa ym ei tutkitusti aina vähenekään esim jos keität porkkanat vedessä ja soseutat ne omaan keitinveteensä, vitamiinit ovatkin paljon paremmin imeytyväsä muodossa kun raa-assa porkkanassa!! ja perunat kun keittää kuorineen, c-vitamiini säilyy paremmin jne

Syli84 ja Hemmo 11+5
 
Viimeksi muokattu:
Idylli kovasti voimia ja jaksamista! :hug:

Princessa menisin kyllä pian lääkäriin noillakin oireilla, koska käsittääkseni munuaistulehdus ei ole leikin asia!

Tervetuloa uusille! :)

Ja onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille! :heart: Ja tsemppiä minkäställevoi, jos en aiemmin jo toivotellu; sulla on ihana asenne! :heart:

Jännä että niin monella oliskin jo pitemmällä kuin menkoista laskettuna. :) Meilläkin oli sen neljä päivää, ja viidellä vasta olis LA muutettu. Mutta huomenna siis olis ultran mukaan jo 14 vkoa täynnä. :)

ShootingStar* jaksamista oksentelun kanssa! Joillainhan toi jatkuu loppuun asti... :p Mä en oo onneks kertaakaan oksentanu, koska inhoan sitä älyttömästi, mut eilen oli otettava pari primperania, kun oli niin öklö olo.

Mä olin eilen taas neuvolassa ja nyt kuului sydänäänetkin :heart: Syke oli noin 157, jonka laitto neuvolakorttiin. :) Painoa oli tullu 580g/vko eli kolmisen kiloa. :eek: Tätä vauhtia musta tulee tosi iso. :( Mut ei silti tullu sanomista. Hb oli lähteny laskuun, joten käski aloittaa raudan, joka on mun kohdalla Floradix, kun maha ei kestä apteekin tuotteita. Tota käytän silloinkin, kun en oo raskaana, kun mulla hb laskee aina talvella. Ja kuulin myös, että down-riskiluku oli 1:49000 eli ihan mitätön. :) Kuulemma 250 on raja-arvo, vaikkakin joskus sen ylikin olevilla voi olla downin syndrooma. Kuten th muisteli, että yhdellä sen asiakkaalla oli just ollu jotain 480 ja silti vauvalla down; näitä siis aina silloin tällöin ilmenee.

Tänään olin sokerirasituksessa ja muita arvoja en tiedä, mutta aloittaessa sormenpäästä otettu oli 5,1. Olikin mielenkiintoinen aamu, kun en päässy sängystä alkuun ylös, kun pyörrytti ja meinas mennä jalat alta. Meni melkein tunti, et pystyin nousemaan. Silmissä vaan pyöri ja oksetti, kun yritin väkisin nousta. Ja kun viimein nousin, niin koko ajan heitätti oikealle. No, menin siis kuitenkin sovitusti terkkariin ja laittoivat labrasta ensin sairaanhoitajalle, joka mittas verenpaineen (ensin 97/65 ja hetken kuluttua 112/76). Sh konsultoi lääkäriä, joka käski juoda reilusti vettä! Join siis kolme mukillista ja sen jälkeen aloitettiin sokerirasitus. Se litku oli kyllä paljon parempaa kuin vesi. :LOL: Ai mikä sokerihiiri... ;) Mutta siitä selvisin ihan hyvin, vaikkakin olo on ollut tosi heikko koko päivän. Kotona nukuin melkein kaksi tuntia päikkäreitä, ja vieläkin on ihan puolikuntoinen olo. Oli siis ilmeisesti liian rankka päivä eilen, kun viiden tunnin yöunien jälkeen aamusta tein tallihommat, kävin neuvolassa, en saanut nukuttua kuin 10min päikkäreitä ja sitten taas useamman tunnin tein pihahommia eli haravoin (vihdoin ja viimein! :) ) ja vielä illalla kävin hoitamassa hevoset. Tokihan joka päivä teen noita raskaita tallihommia ym. mutta eilen oli vielä huono yö takana ja haravoin loppuun asti, vaikka en olis jaksanut. Toivottavasti toi olo ei uusiudu. :/ Tosin sehän oli kolmas pyörrytyskohtaus tässä raskaudessa, joten pitänee soittaa maanantaina neuvolaan ja kysyä, joko käyn neuvolalääkärin luona ihmettelemässä missä vika... Koskaan ennen mulla ei ole tollaisia ollut.

Vauvalle on nyt vakuutus otettu. :) Halusin sen voimaan ennen sokerirasitusta, kun täältä taisin lukea, että joissain yhtiöissä rd voi estää sen myöntämisen. Nytpä ei sitten tarvinnut asiasta mainita, kun ei ollut vielä tutkittu. ;) Meillä siis Fenniassa, kuten muutkin vakuutukset (paitsi osa hevosista on Tapiolassa), ja sieltä sai alkaen rv 10 voimaan, hinta aina sama.

Niin joo, kummeista ei oo raskauden toteamisen jälkeen puhuttu; joskus mietittiin, et miehen eno vaimoineen voisi olla sopivia. Meille tulee olemaan tosi vaikeaa valita, koska ei ole sellaisia ystäviä, joita pyytää, ja vielä vähemmän sukulaisia. :p Tai no, mulla on yksi ystävä, jos mies hänet hyväksyis. Miehellä ei sellaisia kavereita oo, joita oikein vois ajatella... Mut onneks on aikaa miettiä. :)

Nyt pitänee alkaa syömään, kun tää päivä eletty sen sokerilitkun lisäksi Hesen ruualla. :)

Tuli aika omanapainen juttu taas, mutta harvoin kun ehtii kirjoitella, niin ei muuhun kykene... :ashamed:

Mukavaa viikonloppua kaikille ja hyviä vointeja!

bambiina77 & Rymy-Eetu 13+2
 
Ai niin, joku kyseli äitiysloman aloittamisesta. Mä aloitin viimeksi sen 50 päivää ennen eli maaliskuun alussa. Nyt en ole vielä päättänyt, kun riippuu vähän rahatilanteesta ja menenkö talvella kenties tekemään töitä pari päivää viikossa. Kun jos aloittaa aiemmin, niin se loppuukin sitten aiemmin. :(

Mä olen myös todella allerginen siitepölyille ja siitä sitten ristireaktiona melkein kaikille tuoreille hedelmille. Lähinnä voin syödä banaania (sekin joskus käy henkeen...), viinirypäleitä ja nykyään onneksi sitrushedelmiä. Raaka porkkana usein kutittaa suuta ja kurkkua ja perunoiden pesu keväisin käy jopa käsiin. Hanskat kädessä siis... Mutta omenaa voin syödä suoraan puusta; jos seisoo pari päivä pöydällä, niin tulee jo oireita, ja kuitenkin hedelmäsalaatti menee. Joskus voin maistaakin omenaa, mut en muista, milloin olen viimeksi syönyt kokonaisen kaupan omenan. Ja samoin pähkinät ei yleensä sovi, paitsi tänä syksynä oon syöny suolapähkinöitä ilman ongelmia. Oireet siis vaihtelee, tietenkin siitepölyaikaan on herkistynyt, mutta muuten voi usein todeta vain kokeilemalla, sopiiko. :) Tosin luumut, kiiwi, persikat yms on aina pahoja. :(
 
Miksi ja missä vaiheessa noi sokerirasitukset tehdään? Mulle ei ole puhuttu mitään että pitäisi sellaisia tehdä.

Mulla on näyttänyt verenpaineen alapaine hieman suurta, normaalin rajoissa, mutta sitä seuraillaan. Sen takia en uskalla lakua tai salmiakkia syödä, vaikka mieli tekisi!

Lääkärikäynti meni hyvin, kaikki kunnossa ja sydänäänet kuuluivat vahvasti. Ruä on sitten joulukuussa, malttamattomana odottelen. Tilasin dopplerin, että saa kuunnella ääniä tässä välissä, rauhoitti mukavasti mieltä kun lääkärissä kuunneltiin.
 
Idylli Todella ikävä uutinen! Jaksamista!:hug:

[BKummeista[/B] joku kyseli jo jokin aika sitten. Ollaan ajateltu pyytää omien sisarusten joukosta. Ystävät voivat olla sellaisia, että jossain vaiheessa ei vain enää tule pidettyä yhteyttä, vaikka nyt tuntuisivatkin läheisiltä. Kaksi kummia on tarkoitus pyytää.

Esimiehelle kertominen Oletteko jo kertoneet raskaudesta esimiehelle? Itse en haluaisi puhua halaistua sanaa vielä pitkään aikaan. Ylipäätään oikeastaan kenellekään. Parille todella luotettavalle ystävälle olen kertonut, mutta en esimerkiksi töissä edes sellaisille, joiden kanssa olen todella paljon tekemisissä. Ehkä pelkään keskenmenoa ja sitä sääliä... Haluan mieluummin käsitellä asian sitten täällä kotona, ilman että siitä tietävät kaikki. Maha alkaa valitettavasti olla varsinkin iltaisin jo melkoinen pallo! Onneksi on myös sellaisia äitiysvaatteita, jotka näyttävät äkkiseltään ihan tavallisilta vaatteilta.

Äitiysloman aloitus Aion aloittaa 50 päivää ennen laskettua aikaa, ellei sitten ole mahdollisuuksia saada sairaslomaa todella aikaisin. Kuitenkaan työssäni en jaksa loppuun asti, sen tiedän aikaisemmista raskauksista. Riskit ovat vielä suuremmat, kun ikää on enemmän ja tämä on jo neljäs lapsi.

Kirjavakana & Tipu 9+6
 

Yhteistyössä