TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 TAMMIKUUSSA

Nemika, juu ei tänne kukaan vahingossa eksy...ihan vaan kysymään kävelylle tms. Välillä ahistaa kyllä, mutta paljon on hyviäkin puolia. Talvisin on vaan pimeetä ja iltasinkaan on ihan turha mennä pihaa kauemmaks lastenkaan kanssa. Pimeetä vaan :|

Meillä menee kans välipalana hedelmä- tai marjasosetta. Jossain välissä kokeilin kiisseliäkin, mutta ilman sokeria niistä tuli aika kamalia suoraan sanottuna. Muuten olisivat kyllä käteviä. Joulun tienoilla kun E söi aika huonosti kuukauden verran, niin jätin sen toisen kasvisaterian pois, mut välipalan pidin. Nyt meillä taas uppoaa nuo kaikki 5 ateriaa, joten tällä mennään nyt toistaiseksi. Kunnes taas tulee jotain :D

Vauvauinnista: Eiköhän sinne voi edelleen osallistua. Meidän poika ei tykkää YHTÄÄN sukeltamisesta, joten se siitä varhaisesta aloituksesta... Refleksi kyllä toimii, mutta ei tykkää yhtään. Pinnan päällä kyllä vouhottaa, polskii, "ui" eteenpäin ja nauttii kovasti.

Mulla on nyt jotenkin superväsyny olo. Nuhan takia en saa kunnolla nukuttua ja muutenkin on koko ajan ihan hurja väsymys. Voisin vaan nukkua kellon ympäri |O Mut yllättäen ei onnistu ;) No, kai tämä ohi menee.

Huomenna mennään niihin allergiatesteihin Allergiasairaalaan. Jännittää kovasti, miten poika jaksaa niin pitkän ajan ilman päikkäreitä :( Tulen sitten kertomaan miten siellä meni! :wave:

No nyt on se 8kk lääkärikin takana, ärsyttää kun joka kerta on eri lääkäri, ja tua otti kyllä asian ihan hyvin toimiakseen, mutta joku siinä v*tutti... No mutta ei siis antanut vielä sitä lähetettä niihin testeihin, vaan nyt ollaan taas pari viikkoa ilman äidinamitokorviketta ja sit meinas että otetaan myös ne viljat vielä pois. Eli siis ollaan viljattomalla - ja maidottomalla nää pari viikkoa. :| Ja muutenkin antoi ajan kontrolliin että meillä on se 9kk neuvola, pituutta ja painoa haluaa seurata, pituudessa mennään - 1 käyrällä, eikös täällä jotkut mennyt -2 käyrällä? ja paino oli +10 käyrällä mutta ns. huolestui silti ku ollaan kuitenkin menty sielä +30-20 käyrillä ennen :D no ei tua meidän tyttö kuitenkaan mikä laiheliini ole. :D

kengät: Varmaan vasta sit ostetaan kun oppii joten kuten kävelemään.

vauvauinti: Käytiin se eka kurssi, ja olisin halunnu jatkaa vielä siitä eteenpäinkin mutta se on aina meillä sunnuntai aamusin ja nyt ois tullu niin monta sunnuntaita että ei oltais päästy. Harmittaa ihan tosissaan! :ashamed: :ashamed:

Me saatiin viime viikon neuvolalääkäriltä kehoitus ottaa porkkana mukaan ruokavalioon. Nyt oon pikkuhiljaa sitä syöttänyt eikä mitään oireita. Olis tosi ihanaa jos ei tuliskaan ja et se koko ihottuma olis johtunut jostain ihan muusta!

Nyt mulla on sit ongelma, kun en ole voinut syöttää valmispurkkeja kun lähes jokaisessa on porkkanaa |O niin eihän toi meidän kaveri ole saanu paljoakaan noita uusia makuja. Nyt on purkit täynnä mitä erilaisempia juttuja. Alanko nyt rohkeasti antamaan purkista jossa on pariakin ainetta (esim. herne ja selleri) jota ei olla koskaan syöty?

Taas vois todeta et muisti on kuin kanalla mitähän olen tolle esikoiselle syöttänyt ja milloin ei mitään muistikuvaa... :whistle: :D

Kengät ostettiin esikoiselle kun alkoi kävellä ilman tukea 11kk iässä. Tuol ne on ensiaskel kengät kaapissa. Täytyy alkaa kaivaa esiin ja katsoa jos niit vois käyttää jo kohta Joalla. Taitavat olla kokoa 18 tai 19 :heart: Joalla oon käyttänyt sellaisia mokkasiineja jossa on sukkavarsi. Pienemmät kokoa 16-17 ostin H&M:ltä ja isommat 18-19 Lindexiltä. Ei niistä mitään muuta hyötyä ole kun pysyvät hyvin jalassa ja pitävät paremmin kaverin paikallaan kuin jarrarit.

Oon pähkäilly monta viikkoa minkä lehden tilais kun toi Vauva-lehti loppu täs kuussa. Tänään sain sit viimein tilattua Meidän Perhe lehden. Mulle on tullu Vauva ja KaksPlus vuorotellen jo 4 vuotta ja nyt varmasti olis aika siirtyä eteenpäin :D

Majj, mitäs hemmettii? Teidätkin pistettiin seurantaan? Täh? No johan nyt on kumma :eek: Me mennään pituudessa -2 käyrällä eli 8kk neuvolassa oltiin 68cm eikä se ollu niin neuvolantädille kuin lääkärillekään mikään ongelma ku menee nätisti omalla käyrällään! Mut joo, seurantaanhan mekin mennään maaliskuun alussa, mut painon kehityksen takia :/ Miksi lekurit ei voi uskoa, et jokainen tosiaan on yksilö. Mulla on kahden kaverilla muksut, jotka on kasvanu ihan samaa tahtia ku meidän pimu ja hyvin ovat jo reippaita puoltoista vuotiaita neitejä.

Vauvauinnista,
oltiin eilen pitkästä aikaa ja likka nautti niin maan mahottomasti :) Oli siis ihan täpinöissään ja liukumäessä olevia ipanoita seuras niin kateellisena. Vetäjä lupas kumminkin et sit ens kerralla voidaan kokeilla sitä ? Siis tosiaan me ollaan viimeks oltu marraskuun lopussa uimassa ja hyvin tuntu pimu vielä omaavan sukellusrefleksin. Joka kerta pintaan tullessa oli vaan et ei täs mitään :whistle: vähän sukeltelin tossa :LOL:

Kengät,
juu ei vissiin meille vielä Piiiiiitkääään aikaan... ku ei me juurkaan vieläkään liikuta :( No eiköhän toi konttaus tossa lähiaikoina ala....

Välipala, en pääsääntösesti anna, mut välillä annan toisen aterian sijasta hedelmää. Heikostihan tuo edelleen syö.

Maidosta, tän ikäselle 6-8dl vuorokaudessa oli vissiin se hyvä määrä. Meillä menee suunnilleen 6 x 1,3 dl/ vrk, vettä ei oikein tykkää juoda.

Kävin tänään JJ:ssä ja ostin neidille ensi talveksi kaksi haalaria, päädyin ottamaan kokoa 86, mikä on semmoinen puoltoistavuotiaan koko, joten luulen et ovat mainioita ens talveks. Tosiaan siellä oli Reimat, Reimatecit, Jonathanit kaikki talvitamineet -50%. Päädyin Reiman (ilman tecciä ) haalariin sekä Jonathanin kosteussuojattuun Stariin, joka on kokemusten perusteella vähintäänkin yhtä hyvä kuin Reimatec. Likkakaveri innostu kans ja huomen vielä lähden sen mukaan, aattelin kattoo ehkä pari lakkia ja hanskat myös ni syksyllä voi sitten satsata kenkiin :)

Vilma, meilläkin on mokkasiinit.... hello kittyt ? Torstaina olis muuten babybio...

Matami: no 68cm oli nyt eilen 8kk neuvolassa, ja tosiaan ei oo neidillä pitkään vanhemmatkaan..

edla-mamma: Joo kyllä vaan, tuntuu että laittaa aika helposti seurantaan, ja sit saa itselle lisää murhenaiheita. Ja tosiaan -1 käyrällä mennään, että ei kai se nyt vielä niin paha edes ole !?

Meillä mennyt lapsilla nuo käyrät aina ihan omiaan....vauvana aivan suoraan ylöspäin ja sitten alkanut tasottua liikkumaan oppiessa...siinä käyrillähän se näyttää sitten et menee kauheesti alaspäin ku eka on menty suoraan ylös. Ihme touhua koko käyrät. Siis hyvähän se on että seurataan painoa ja pituutta jne, mutta ei kai niitäkään liikaa saa kytätä.

Kenkiä ajattelin sit ku alkaa ottaan askelia...en kyllä muista että oisin esikoisella ikinä sisällä pitänyt. Ens kesänä mennään jo lujaa kahdella jalalla!!!

Vaatekoot on kyllä hassuja. Paidat 74-86 meillä ja housut 74-80. Meillä on sellanen uusi bamsen paita...kun ostin sen niin ajattelin että on vielä iso, kun on 86...mutta sopivahan tuo on. Housut on meillä aina ollu pienempää kokoa ku paidat. Haalarit on 80 kokosia. Paitsi äippäpakkaushaalari...joka on kokoa 68 :eek: Aivan sairaan iso kyllä tuon kokoseksi!

Majj...meil tosiaankin suvussa tuota kasvuhäiriöö...miun siskontyttö on nyt 9v ja miun 6v pojan kans samankokoinen...ennuste jotai 145cm...sitten miun miehen tyttö....on kans tosi pieni...ennustetta en tiedä, kun saa nyt hormonihoitoa...eihän se maailmaa kaada, jos jää pieneksi...mut jos ihan mahottoman lyhyeksi jää, tuottaa se jotain harmii välillä...voidaan kiusata esim....mulla on ystävätar, joka on 142cm...ja hyvin on pärjännyt...hänen tytär myös samankokoinen...heillä on itsetunto kohdallaan ja molemmat ovat sinut pituutensa kans...mut ei noita neuvolan käyrii kannata sokeasti tuijottaa todellakaan, se on totta...jokainen lapsi on yksilö =) !!....ja maasta se pienikin ponnistaa...itse oon sen 157cm ;) !

Terse..poika toistaiseksi unessa,mut kuinka kauan...se onkin toinen juttu |O

Ensikengät... mistähän olin lukevinani et niitä ei vältsist tarvis enää sisätiloissa olla,et ei siis koituis haittaa vaikkei niitä oliskaan? No jokatapauksessa varmaan sit ostetaan kun lähtee kävelemään ekat kengät.

Välipala, Meillä syödään aamupala,lounas,välipala ja sit iltapala,eli ei ollenkaan vielä päivällistä.... tuntuu että noissakin on tekemistä että saa mahtumaan päivään.... mietinkin et olisko parempi ottaa päivällinen kuvioon ja syöttää toi ns. välipala eli hedelmä/marjasosepurkki jälkiruokana lounaan jälkeen.... Pitäs kai kokeilla ottaa se toinen lämmin ruoka kuvioon ja kokeilla miten uppoo =) Hedelmiä ja marjoja pitää kuitenkin jossain välissä syödä,että saa vitskuja yms.

Vilma,Kyllä minä annoin ihan rohkeesti niitä muksun purkkeja missä just hernettä ja sellereitä,vaikkei ollut aikasemmin niitä maistellut. Jos nyt jotain oiretta tulee,niin tietäähän sen sitten mistä syyllistä voi ettiä. Toisekseen niitä ei prosentuaalisesti kauheesti oo niissä purnukoissa =)

Nemika :hug: tsemppiä teillekkin...

Aikas hassua nää mittahommat...Kasper oli syntyessään 49cm,otti kasvuspurtin heti sillon jotain kk ikäsenä ja ponkas sinne +käyrille... olikohan nyt jotain +2 käyrällä..... mutta toi paino menee -11 paitti et nyt minust tuntuu että se on hiukan pyöristynyt,voi olla ettei enää niin iso rako noissa kun seuraavaks mennään puntarille...

Majj: No outoo toi teidänkin touhu...joudutko sinäkin nyt jättämään yhtäaikaa sekä maidon että viljan pois? Kuulostaa mun mielestä tosi oudolle... koita nyt sit olla tarkkana et saat korvattua nuo jollain :|

Meillä taas liharuoka maistuu kun rupesin noita sileitä soseita syöttämään... sillai ihan kiva juttu. Mietin tässä et kuinkahan toi tissi maistuu sit taas jos nyt lisään sen 5 ruoan kuvioihin... ei kai se auta kun kattoo =)

Me täällä henkeäpidätellen ollaan venattu et koska ipana saa ittensä ylös hilattua tai kontattua...

Majj, Just tota, et ei toi -1 käyrä voi olla niin kovin paha.... Meillä tosiaan -2 eikä kumpikaan (neukkatäti tai lääkäri) ollu missään tapauksessa huolestuneita asiasta. Kasvaa tasaisesti käyrällään. Suuri huoli olisi kuulemma jos pipo ei kasva. Mut meidät tosiaan painoseurantaan laitettiin ku kitisin ettei neiti suostu syömään :D '
Ja noi mun alet oli Jesper Juniorissa eli JJ:ssä. Mä en tiiä onks teidän kotipaikassa ko. liikettä, mut kato jos teidän viikonloppureissun matkan varrella olis :) Cittarinkin kävin kyllä läpi, joitain haalareita oli tarjouksessa. Kengistä Kuomat olis ollu vaan 15?, mut suurin koko tarjouksessa oli 21, ku olisin halunnu 22. Mä opin tän mun veljeltä, joka on tarkan euron äijä eli aina kevään alesta seuraavan talven jutut :D

Vaatekoot, oon summer ihan samaa mieltä sun kanssa; joo-o, toi äippäpakkauksen haalari on NIIN REILU 68, et moni väittäis sen olevan kokomerkinnästä huolimatta vähintään 74 (me hukutaan siihen :D ). Meillä nyt 68 käytössä mut jotkut bodyt ja lähes kaikki pöksyt menee 62 tosi hyvin. On meillä parit 56 pökätkin käytössä :ashamed: :D

´Jep matami,oikeessa oot... vanhempien pituuksista ne jotenkin lasketaan.

Vaatekoko,oon nyt alkanut ostaa 80 senttisiä... mut tosiaan toi äippäpakkauksen puku menee vieläkin... :eek: taasen 80 senttinen toppapuku on kyl vielä liian iso,saatiin se lahjaks ja on aika reilu. Pitäis ostaa joku välikausihaalari ja takki....

Mun piiiitkä sepustus katos jonnekin...Argh! :kieh: Uusiks män...

Välipalasta ja muustakin syömisestä Meillä J syö viis ateriaa päivässä. Ja isoja annoksia syökin. Välillä mietin, että minne neiti ruokaa oikein vetää :D. Välipalaksi saa joko hedelmä- tai marjasosetta, kiisseliä tai jogurttia. Yöllä J ei ole syönyt enää useampaan kuukauteen. Sormiruoat on nyt pop! J on saanut käteensä maissinaksuja, päärynää ja ruisleipää. Neiti on niin tyytyväisen näköinen, kun saa itse haukata palasia :).

Maidosta J juo joka ruoan päälle 100ml (viis kertaa päivässä). Lisäksi laitan maitoa puuroon ja ruokaan eli päivässä saa n. 6dl maitoa. Ruokajuomana juo vettä.

Kengät Ostan sitten, kun J oppii jotenkin kävelemään. Nyt meillä seisotaan miljuuna kertaa päivässä karhunkävelyasennossa.

Matamimimmi Olipas teillä reissu....hienoa että neiti oli reipas tyttö :)!

Vaatekoko 74cm vaatteet on nyt sopivia. Just tänään suunnittelin, että täytyisi käydä J:n 80cm vaatteet läpi, jos niistä jotkut olisi jo sopivia. Äitiyspakkauksen haalari menee vielä. Inhoan sen haalarin vetoketjuja/kaulusta :/ . Ylös asti ei voi laittaa "läppää" kiinni tai se on neidin suussa. Joka kerta saa kikkailla sen kanssa, että saisi sen leuan alle niin ettei kuitenkaan kurista neitiä.

Edla-mamma Oot kyllä ollut tehokas :D. Mä meinasin ostaa J:lle ens talveksi haalarin kans alesta, mutta jäi kauppaan. Epäröin koon kanssa...86 olis kyllä varmaan ollu meidänki neidille hyvä. Noooh...tietääpähän minne rahaa sit ens talvena sijoittaa :D.

Vilma- Samoin kuin Repa, mä oon kans antanu purkkiruokia, joissa uusia ruoka-aineita. En ole muutenkaan enää niin kauaa testaillut joka ainetta kuin silloin alkuun. Kyllä sen sitten nopeesti huomaa, jos niistä jotain tulee. Tietysti, jos on allergioita, niin olisin tarkempi.

majj Ei kiva tilanne teilläkään :/ . Jaksamista kovasti :hug:

Kaikille sairastelijoille paranemisia!

Miehen työkuviot muuttuu ens kuussa ja mua pännii :ashamed: . Tällä hetkellä on tehny töitä kotona 4 päivää viikosta ja yhden eripaikkakunnalla 200km päässä toimistohommissa. Helmikuusta lähtien joutuu olemaan 2päivää ja yhden yön pois kotoa viikosta. Alkuun noin ja saattaa olla, että reissupäivät lisääntyy kevään aikana. Vajaa vuosi sitten, kun muutettiin sai mies pitää vanhan työpaikkansa kuitenkin. Silloin pomo itse ehdotti, että mieheni tekis hommat kotoa käsin. Nyt ilmeisesti työpaikalla joku kateellinen on valittanut, että miksi joku saa tehdä hommat kotoa käsin.... Hävettää urputtaa :ashamed: , kun täällä on monella paljon vaikeampaakin, mutta täytyy saada purkaa ettei tuu patoutumia :D .

Kiitos Repa kannustuksesta. Nyt täytyy heti ruveta antaa valmista kamaa kun kerran saa :LOL: On niin paljon enemmän tavaraa jo noissa 8kk purkeissa. Yhtään en löytänyt sellaista josta oltais kokeiltu kaikkia aineosia... Taidan olla vähän hidas ja arka näissä ruoka-asioissa.

Painokontrolli on meilläkin maaliskuussa kokoa tasan 8kg ja 70cm. Painokäyrä laskeva, en muista mitä lukuja mulle luetteli. Usein noi pituus notkahdukset on mittaajasta kiinni. Meil ainakin muksu vaan makaa siinä levyllä ja mä pidän päästä kiinni. Meil viel ollu kaks eri tätiä niin päänmittakaan ei ole niin luotettava kuin et olis aina sama mittaaja...

Edla/Matami Meidän mokkasiinit on Katten Jansson (Bamse). Hypistelin kans niit Hello Kittyjä kun ne oli niin ihanat, mut empä usko et mun mies olis antanu mun laittaa niitä meidän pojalle :LOL:

Vaatteet jäi viel käsittelemättä. Meil käytössä koko 68-74, bodyt jo lähes kaikki kokoa 74. Ulkohaalari kokoa 68 joka on viel aika reilu. Ens talveksi oon jo ostanu alesta esikoiselle Reiman kaks osaisen ulkopuvun ja kaverilta Joalle Reimatecin vyötärömallin kokoa 80. Meil on kyl kaapissa esikoisen 86 koon puku mut jos menee isoveljen tahtiin pituuskasvussa niin ens talvella ollaan noin 80-83 cm :D

matami ja muut pienten/lyhkäisten vauvojen äidit Siis ihan kauheeta mitä sekoilua olette saaneet osaksenne neuvolassa :eek: Miten kummassa ne tuijottavat noin hysteerisesti niitä käyriä, kun tosiaan kaikki kasvavat omassa tahdissaan ja jos muuten ovat terveitä niin MIKSI pitää verrata muihin? Tulee vain turhaa huolta vanhemmille :kieh: Ok, onhan se tutkittava, jos ihan todella paljon laahaa kasvu perässä, mutta tuntuu, että olette saaneet osaksenne vähintäänkin perusteellista hoitoa tai sitten menee ylireagoinnin puolelle..
Meillä Nea oli 8kk neuvolassa 72cm ja 8,3kg ja vaikka paino olikin pikkasen miinuksella niin ihana lääkäri totesi vain, että ei siitä kannata mitenkään päin murehtia, kun lapsi on muuten niin terveen ja virkeän oloinen! Ja tosiaan, kunhan pimulla on kaikki kunnossa niin ihan sama paljonko painaa tai onko "alipainoinen" - on sekin parempi kuin oma vauva-aikani, jolloin äitini syötti minut niin lihavaksi, että lääkärit pelottelivat hänen tappavan minut syömiseen :ashamed:

Huoh, nyt taas ahdistaa nämä vauvojen ruokajutut oikein vaan urakalla...

matami Kiitos kysymästä, hyvin täällä voidaan ;) Tänään on ollut ekaa päivää "oikeasti" paha olo eli oksennus ei ole ollut kaukana :x Oli tehtävä vielä uusi testikin eilen, kun oireita ei tosiaan ole ollut ja pärähtihän sieltä testiviivaksi kontrolliviivaa VAHVEMPI palkki plussan merkiksi! Eli eiköhän siellä pienokainen ole kasvamassa, 4.2. mennään alkuraskauden ultraan sitten...

Mutta nyt iltapalalle ja tutimaan - öitä :wave:

Repa: Meillä kans poika oli 49cm syntyessään ja samantein on vilahtanut yläkäyrille pituuskasvussa. Paino taas ollu melkein koko ajan -10 käyrällä.

Meillä ei kyl neuvolassa siinä käyrällä ole vanhempien pituuksia huomioitu. Ainoastaan seurataan pojan omaa kehitystä; ei edes th koskaan vertaile "et pitäs olla tässä tai tässä kohdin". Ihan järkevää mun mielestä. Mut mitäpä meihin vanhempiin vertaiskaan, kun on jo nyt saman mittainen kun oltiin miehen kanssa 1 vuotiaina!! :eek:

MÄkin katselin POPin talvihaalareita ja mietin olisinko ostanut ens talvelle kun olivat niin hyvässä alessa siellä Tukholman Outletissa, mutta en uskaltanut. Poikahan on nyt kasvanut tosi kovasti pituutta ja JOS jatkaa samaa tahtia, niin ties kuinka pitkä on ens talvena! Tosin todennäköisestihän tuo kasvu hidastuu ja tasoittuu vähitellen. Mut silti. Katselin sekä 86 että 92 senttisiä haalareita, mutta totesin et halvemmaksi varmaan tulee ostaa vasta sitten, kun tietää oikean koon. Ettei vaan tuu virheostoksia koon suhteen. Menee sit alet hukkaan :)

Meillä pojalla vielä kokona 74cm, mutta kaikki mitä ostan, niin ostan joko 80 tai 86 (kesää ajatellen ). Monet 80cm bodyt on sopivia jo nyt; paidat on vähän isoja, mutta niitäkin voi hyvin pitää. Housuissa kans riittää vähän pienempi koko; meillä paljon POPin housuja ja niissä on NIIIIIIIIIN pitkät lahkeet ettei oo tosikaan. Välikausitakki ja housut meillä on jo odottamassa viime kesän alesta, mutta saa nähdä miten pitkään takki mahtuu. Housut menee kyllä varmaan viel ens syksynäkin, mutta jos poika kovasti vielä keväällä kasvaa, niin takki jää varmaan nopsaan pieneksi. Haalaria en tiedä pitäiskö hankkia. Tai onko ees tarvetta. Ehkä riittää tuo takki+housut yhdistelmä, kun ei kuitenkaan kävele ennen kesää. Tai en ainaka usko :D Kengät hankitaan sit kun ottaa ulkona askelia; sisällä niitä ei tarvitse. Tossut riittää.

Naukuri...niin,mut eks ne käyrät tehdä juuri vanhempien pituuksista... eli on olemassa joku oletuspituus ja siihen verrataan.. ja sit on + tai - jotain siihen nähden. Ei meilläkään siis olla panikoitu siitä että ei käyrillä mee keskiviivassa,vaan oltu tyytyväisiä että omassa linjassa.

Mut nyt tää läks :wave:

Täällä kärsitty kovasta väsymyksestä. Eilen meninkin nukkumaan jo kello 19 kun Ava on hiukan ollut hereillä tuon yösyötön lopetuksen takia. Ei enää viime yönä itkenyt tissin perään, mutta pyöri kyllä muutamat kerrat hereillä. :(
Jospa se alkaisi helpottamaan.

Täällä on parit kengät jo ostettu, mutta ei ole käytössä vielä. Niin ja vaatteissa 74 menee.

Yhteistyössä