TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Huomenta! Meillä oli taas todellinen tankkaus yö |O klo: 22:30 meni nukkumaan ja klo. 1, 3, 6, puol 8 syötiin ja 8 noustiin sängystä |O Ja nyt tyttö on jo päikkäreillä. Mitähän tästäkin päivästä tulee kun ei koskaan ennen ole näin aikasin menny nukkumaan ensimmäisille päikkäreille, yleensä vasta siinä puol 11- 11 aikaan...

Repa Meillä J tulee vasta ens viikolla 3kk ja aina kun tyttö on sylissä yrittää itekseen päästä istuma asentoon, ja joskus tyttö on sylissäni puoli istuvassa asennossa ( mutta silloin koitan että selkä nojaa minuun, tai koitan pitää niin kiinni että ei omalla selällä vielä istu ) . En usko että olet pilannut pojan selän, ei hätää :) :hug: mutta ilmota mitä sieltä neuvolassa sanottiin tuosta.

 
Repalle :hug: Meillä on käynyt samalla tavalla pari kertaa, lähinnä silloin kun toinen väsää kakkaa niin innolla että unohtaa hengitellä. En edes tiedä mistä oon tajunnut aina nostaa sen pystyyn ja taputella selkään enkä kirkua tumput suorina. Ekan kerran jälkeen soittelin lääkärille, joka sanoi että sitä sattuu.

Istumisen kanssa kuulostaa tutulta myös. Eevalle on kehittymässä sellainen kilpikonnan kaula kun kenottaa aina niin eteenpäin, oli miten vaan sylissä. Lattialtakin on jo punnertamassa istumaan. Minkäs teet, eihän sitä lattiaan voi teipatakaan.. Neuvolassa ei sanonut niin yhtikäs mitään asiaan.

Hereillä jaksetaan olla se sama 1,5-2 tuntia. Iltaisin enemmän ja sitten se vielä esittää, ettei muka väsyttäis ollenkaan. Ei vissiin, silmät punoittaa ja haukottelee niin että leuat natisee, mutta ei vaan voi antaa periksi ja nukahtaa. Viime yönä meni yhteen taas ja ennen sitä 3,5 tuntia hereillä. Alkaahan se tollaisen jälkeen ihan väsymystäänkin kitisemään.

Ja Eeva syö muuten edelleenkin 2 tunnin välein öisin, tänään kyllä kokeillaan jotain velliä illalla. Sehän on vasta 3 kk, että en oleta sen nukkuvan 7 tunnin unia enkä haluais aloittaa velliä vielä (tai antaa ollenkaan) mutta alan itse olla siihen malliin poikki, että pakko kokeilla.

Kysytäänpä tällaista; mitä uutta olet oppinut itsestäsi vauvan (joko tämän toukokuisen tai aikaisemman) myötä? Mies huomautti tänään, että on oikein ylpeä musta kun oon jostain löytänyt hurjat määrät kärsivällisyyttä. Ennen ollut yhtään. Jaksan paljon enemmän ja kauemmin kun koskaan tajunnutkaan, nyt kun pitää vauvan puolesta jaksaa. Oon oppinut myös 2 minuutin meikin ja muita ihmeitä. :)
 
weiss
Repa: :hug: :hug: Hui, ei varmasti mukava kokemus. Ihan tuntuu pahalta sinun puolesta. Toivottavasti ei toistu.
Istumisesta: Aamun neuvolassa jopa muistin asiaa kysästä, niin saa istua sylissä.
Meillä pojalla nyt painoa 7200g ja pituutta 63cm. Pituutta tullut aika nihkeesti ja muutoinkin tuo kasvu alkaa olla aika sahaamista. Saa nähdä kuinka allerginen lapsonen tuosta onkaan kasvamassa. Mutta pääasia, että kasvaa kuitenkin.
Yökylässä ei poju ole ollut ja tuskin hetkeen edes antaisin.. :ashamed:
Sairaalan syke: Kyyneleet valuivat täällä kanssa ihan virtanaan, kun tuo vauva syntyi. Ihan pelottaa kahtoa se keskosjakso. Saati sitten kun nelosella? alkaa se sairaalasarja. Sydämeen sattuu joka kerta, kun kyseessä on lapsi ja mie ainakin oon niin herkällä mielellä, jotta itku tulee kyllä ihan mistä vaan. Ei tarvii kun aatella ja muistella synnytystä, niin mie vollotan. :D

No, sellasta tämä on.. :D
 
Weiss: No etpähän ole ainut joka vollottaa tosi herkkään..Mulla taitaa olla pidennetty babyblues..Ei parane ihan kenelle vaan rueta kertoo synnytystään kun alkaa kyyneleet valumaan kun on niin herkkää niin herkkää =)

Me ollaan miehen kanssa sotajalalla..Suutuin eilen totaalisesti kun rupe marmattaa miten epäsiistii meil on vaik mä oon kotona,,,haistakoon huilunsa koko äijä.

Yökylässä ei meidänkään pienokainen ole ollut esikko tais olla 6 tai 7 kk ekan kerran. Mut huippu juttu et tollaset yökylättely mahdollisuudet on olemassa saa vähän aikaa itelleen.
 
summer: Kirjottelit et teillä on siirrytty nan2:een. Mä kans luin et sen isompi rautamäärä vois kovettaa vatsaa. Siirtyminen ei siis houkuta pätkän vertaa! No, ihmettelen tuota meidän vauvan kovaa vatsaa vielä viikon ja kyselen sitte 4kk-neuvolasta vinkkiä sen hoitoon. Mut mites nyt, ku meillä on ollu käytös se nannin jauhe ja sitä ei oo saatavilla kakkosta?? Pitääkös sitä siirtyä niiden viheliäisten tölkkien roudaamiseen? :| Painaa pirusti ja roskaa tulee... Vai voiskohan tuota ykköstä vaan jatkaa edelleen? No mun pitää kysellä sitäkin neukusta. Teillä vissiin tölkit käytös? Paljon menee päivässä?

Yökylässä ei oo meidänkään nassikka vielä ollut, mutta voisin kyl ihan hyvin jättää yöks hoitoon mummilaan. Nukkumaan saa tuon kaverin kuka tahansa ja melko helppo tapauskin on. Mummilassa oli kuukausi sitten niin, et me oltiin miehen kans viihteellä ja tultiin joskus aamuyöstä takaisin. Hyvin oli menny. Mä oikein nautin, kun mummit ja papat tykkää puuhata E:n kanssa! Suon heille sen ilon :)

Muoks: Ja meillä siinä mielessä helppoa, kun ollaan siis korvikkeella eikä tarvi miettiä sitä tissittely asiaa...
 
Huomenta kaikille.

istuminen meillä kans neiti kampee ylös. Välillä takapenkiltä esikoinen kommentoi et E nousee istumaan -onneks on vöis kiinni muuten sais itsensä liikkeelle. Sylissä istuu meilläkin nojaa tai roikkuu käden varassa. 6kk ikäsen saa laittaa syöttötuoliin ja varmasti sitä voi alkaa harjoitella siinä 5kk jälkeen turvallisin mielin.

vaatteetmeillä 68cm käy viellä, mut itse oon ostanut jo 74cm ja sitä myös käytetään.

yökyläily ei ole ollut tarvetta, mutta en kyllä antaiskaan(pärjäisivät kyllä mummon kanssa, jos olis pakko) toisaalta se on mahdotontakin, koska meillä asuu pieni tissitakiainen. Esikoinen sen sijaa muuttais vaikka mummolaan asumaan -osaa jo itse pyytää yökylään. :)

itsestäni olen oppinut hmm nyt oon oikein opetellut etten aina laita meikkiä vaan lähden jonnekin näin luonnonkauniina :LOL: vaikee kysymys esikoisen syntymäst on jo yli neljä vuotta - kyllä tää äitinä olo on ihanaa vois sitä säheltämistä -mut ihanaa silti ja oon niin onnellinen et olen nää muruset saanut. Enkä sellasta oon oppinut et oon vahvempi, itsevarmempi -lapset ja elämä on kasvattanut kun ei oo enää kakskymppinen. Tietää mitä haluu elämältä ja on valmis tekee sen vuoksi töitä -pienet murheet ei hetkauta kun on niin paljon suurempiakin olemassa. jotain tämän suuntaista..

viihdytäänkö teillä autossa meillä ei. Ihan varmasti alkaa huuto eikä neiti helpolla nukahda. Esikoista taas joskus yritettiin nukuttaa autossa kun oli yli väsy ja toimi aina ja muutenkin piti autoilusta.

mut nyt teen jotai järkevää ja hylkään tän netin. palailen :wave:
 
poika / weiss : täällä kans joka vollottaa pienimmistäkin asioista :D

marmotta siis teidän eeva on nyt 3kk ? Ja koitat antaa velliä illalla ? mietin että jospa minäkin uskaltaisin.. vaikka se ikä suositus oli se 4kk.. eikö joku täällä sanonut että on antanut jo pienestä pitäen sitä velliä ?!

Poika tiedän tuan tilanteen, ja se on v*tuttavaa! Meillä mies kans aina välillä jaksaa valittaa kuinka epäsiistiä on, vaikka olenkin kotona! Siivois ite paremmin jos häiritsee..

autossa viihtyminen meille viihdytään hyvin autossa, johtuisko siitä että aina nukahtaa autoon saman tien :D
 
LMK
Heippa! Me ollaan kotiuduttu ruotsin reissulta! Kaksi viikkoa meni nopeasti, sää oli lämmin ja kesäinen, välillä jopa 30C! B)

Ensimmäistä kertaa yhdessä lennettiin ja hienosti meni! Isla oli kuin vanha tekijä. Arlandassa hieman jännitti kun minulla oli Isla ja käsimatkatavarat ja ketään tuttuja ei näkynyt, yritin soittaa mutta puhelin ei toiminut, tavarat alkoivat pyörimään hihnalla ja ihmiset katselivat kiinnostuneina että "miten tuo meinaa tilanteen hoidella" mutta apua ei kukaan tarjonnut. Nappasin turvakaukalon ensimmäiseksi ja laskin neidin käsistäni. Ei siinä muu auttanut kuin kääriä hihat ja kiskoa matkalaukut sekä vaunut hihnalta alas! Oli varmaan näky, minä 50kg pieni nainen työnsin vaunuja edessäni toisella kädellä ja vedin sellaista matkatavarakärryä perässä, Islaa nauratti ihan ääneen vaunujen pohjalla! :LOL:
Tunnin etsimisen jälkeen törmättiin sukulaisiin jotka olivat odotelleet väärässä terminaalissa!
Lentokentällä eivät voineet kuuluttaa että olisimme löytäneet toisemme!

Islan isän piti hakea meidät helsinki-vantaan lentokentältä ja laitoin lähtiessä koneeseen viestin milloin olemme perillä. No mutta mitä, ketään ei ollut taas vastassa! Ajattelin että jos minä arlandassa tästä selvisin niin kyllä helsinki-vantaallakin! Taas sama rumba!! Mies ei ollut tajunnut viestistä että tarkoitin TÄNÄÄÄN! Kirjoitin : "kone on klo.-- -- suomessa")
Onneksi on taksit! Ei ihan helpolla lentokentillä selvitty mutta nyt ei paljon päätä huimaa lähteä yksin reissuun kuin reissuun tuosta selvittyä! :LOL:

Nyt pitää vähän lukea mistä täällä puhutaan niin pääsee taas juttuun mukaan! :D
 
naukuri, en oikein tiiä paljon tuota päivässä menee...ainakin pari isoo purkkia ja jotain päälle...en ole koskaan sen tarkemmin laskenu. En sillon aikasemmin saanut aikaseks alkaa tuota jauhehommaa ja purkkeja raahataan edelleen. Aina ostamassa...pitää joskus ostaa kaappi täyteen niin ei tarvii koko ajan ostaa. On kait jotkut jatkanu ykköselläkin....oisko niissä ees paljoo eroo. Me nyt koitetaan tota kakkosta. Mut kerrohan mitä neuvolassa sanovat asiaan.

 
majj, Eeva on joo 3kk ja viikon verran päälle. Jos kokeilis ihan pienellä määrällä näin alkuun. En kuitenkaan kovin riemuissani sitä ole antamassa vielä, mutta en enää keksi muutakaan. Neuvolassa ei kieltänyt, ei kyllä suositellutkaan. Ja eikös se velli ole korviketta suurimmaksi osaksi? Riisivelliä ajattelin kokeilla. Yritän nyt vaan vakuutella itselleni, etten ole huono äiti jos sitä jo nyt alan antamaan omien unieni vuoksi, että saisin edes 3 tuntia putkeen nukkua. Mutta kun on sellainen olo, että olisin nuijalla vauvaa nukuttamassa jos muuta kun maitoa jo annan nukkumisen vuoksi. Tosi syyllinen, sellainen että kaupungilla osoitellaan sormella kun olen se, joka antaa 3kk vauvalle velliä että sais nukuttua itse. :/ Enkä siis ole vielä edes antanut sitä velliä! Ostin kyllä ja pyörittelen sitä purkkia iltaisin, mut ajattelen aina että katsotaan nyt tää yö vielä..

Meillä kävi setä Sonera vilkaisemassa että mikä on kun netti pätkii. Ei tiennyt, mutta tiesi että Eevan hopeinen karusellisoittorasia soittaa Dire Straitsia. Tunnel of love on biisin nimi, kuulemma. Pakko oli youtubesta käydä katsomassa ja sehän se. Ihan joka tytöllä sellaisia soittorasiat soittelekaan. :D
 
Marmotta ja majj, en edes kehtaa kertoa mistä asti meillä on maisteltu soseita....enkä ole edes ajatellu että jotenkin huono äiti olisin. Ja velliäkin maisteltiin sillon aluks, mutta nyt en anna ollenkaan. Laita sillai maidon sekaan eka vähän ja lisäät sitä määrää sitten vähitellen. Ei kannata iltasin heti antaa, jos tuleekin masu kipeeks tms. Anna eka päivällä ja katot miten käy. Mä oon aina noudattanut omaa "linjaa" millon alan mitäkin antamaan. En ikinä ees neuvolasta kysele asiasta. Onhan näillä mun lapsosilla kokoa ollutkin molemmilla, että on ollu vähän niinkun pakko antaa ajoissa mahan täytettä... Ja masuvaivat ainakin alko molemmilla helpottamaan tuon myötä kun soseita maisteltu jne. Tietysti pitkään vaan maisteltu.

yökyläily, ei ole vauva ollut missään ja ei tule pitkiin aikoihin menemäänkään. Esikoinen oli ekan kerran 7kk ikäsenä mummulassa. Harvoin on esikoinen nytkään. Ei ole ketään kuka ottais vauvaa yöks ja en tiiä hennoisinko antamaankaan.

weiss, muistaakseni eilen kyselit bb:stä. Joo koukussa ollaan ja hävettää myöntää ees... Ei onneks ole 24/7 ja pitää kattoa vaan iltalähetykset. Eilen olivat ilmeisesti sekoilleet kunnolla :D Noloja oikeesti....Kai sitä on niin tylsää omassa elämässä, että pitää seurata tollasta ohjelmaa...
 
marmotta,majj se velli ei välttämättä toimi. Mä annoin esikoiselle sitä joskus 4kk ikäsenä kun hän itki iltaisin ja ajattelin et oli nälkä -mut ei se kyllä vaikuttanut mitenkään iltaan ei yöhön. Mut toi riisivelli on oikeesti hyvää et sitä mekin varmaan kokeillaan ja ehkä juodaan joskus juomanakin jos äiti on jossain poissa. Mut eikö niis jossain purkeis lue jopa 5-6kk ikäselle en oo viel tutustunu muuten niihin? vai onko myös sellasia mis lukee 4kk alkaen. Kyllä ne vauvelit alkaa olla kohta 4kk kuukauden sisällä viimeistään et ei se pahasta voi olla. Eikä kannata potea huonoa omaatuntoa jos haluu itsekin nukkuu. Äiti tarvitsee unta ja se on vain vauvan parhaaksi kun äitikin jaksaa :hug:
 
Marmotta: Älä nyt syyllistä itseäsi :hug: Tärkeintä on, että vauvallasi on äiti, joka jaksaa! Huomaahan se pienikin vauva, jos äiti on koko ajan väsynyt ja kärttyinen. Ja väsyneenähän saattaa sattua vahinkojakin... Mulla kans ystävä on antanut velliä noin 3kk iästä lähtien juurikin tuosta samasta syystä kuin sinä, MUTTA ei kyllä heillä auttanut :| Eli ihan yhtä usein poika heräili ja heräilee edelleen vaikka nyt on menossa jo kiinteät. Mutta toivottavasti teillä auttaisi :heart:

summer: Ok, no meillä menee 800-900ml päivässä. Musta toi jauhemainen on itseasiassa paljon helpompaa kuin se purkkikorvike :D Varsinkin, kun keitetyt vedet on aina pulloissa valmiina pöydällä, niin aina ei tarvi edes lämmitellä vaan heittää vain jauheet sekaan. Ruotsissa sitä 2-jauhetta kai myydään, et ei muuta ku sinne ostoksille! Mut kerron sit mitä neuvolassa sanottiin.

Mitä olen oppinut itsestäni... Hmm. Varmaan myös sen kärsivällisyyden. Jotenkin kummasti en vaan hermostu, vaikka vauva huutais pää punasena. Ja tietty sen, et laitan toisen tarpeet omieni edelle. Vaikka aika itsekäs huomaan kyllä edelleen olevani. Syön ruokani ja käyn suihkussa, vaikka poika vähän kitisisikin sitterissä vieressä. Ne oon mielestäni päivittäin ansainnut. Meikannu en oo arkena oikeestaan aiemminkaan (ripsaria vaan), joten luonnonkauniina mennään täälläkin yleensä. Tosin tykkäänkin itsestäni ilman meikkiä :)
 
summer just kuin mun suustani sanottuna =)siis tuosta sose/korvike -asiasta

merika on myös sellasia soseita/vellejä jotka on 4kk etiäppäin..

mä olen oppinut lasten myötä pitkäjänteisyyttä, tuntuu että saan pinnani venytettyä äärimmilleen ton esikonkin kanssa, ennen mulla olis pinna palanut tuon tuostakin..
 
summer älä muuta sano, koska tää puklaaminen oikein loppuu?! koko ajan saa vaatetta vaihtaa..nytkin kylvetin auroran aamulla ja ehti puklaamaan jo ennen kuin sain ees kuivattuu ja vaatteet päälle ja sit 10 min päästä olikin sit jo taas vaatteet puklus joten se siitä pesusta :LOL:
 
Repa :hug:

me kans paastiin saikahdyksella eilisesta kommelluksestani: Minulla oli tytto eturepussa kun mentiin hakeen auton istuinta ja kompastuin kun katulaatoitus oli rikki ja epatasainen ja lensin paistikkaa maahan tytyn paalle ja tytylla iski osaksi paa myos asfalttiin, oma kyynarpaa ja polvi on ruvella. Molemmat saikahdettiin oikein kunnolla, mina en pystynyt sanoon sanaakaan itkin vain paniikissa ja joku soitti ambulanssin. Onneksi oli parempi etureppu ja olin kiristanyt hihnat kunnolla ja tyty oli kasvot minuun pain. Sairaalassa kun sinne vihdoin paastiin noin 1 ja 1/2 tunnin kulttua tyty tarkastettiin ja annettiin lupa tulla kotia ja seurata hanta 24h. Paassa on pieni kuhmu ja kaks herneen kokoista punaista laikkaa. luulen etta paatyyny oli kuiteskin iskun vaiminnin ja kaipa minun kasi oli kuiteskin suojellut sivuttaista iskua kun kyynarpaa on auki ja mustana, muutoinhan oisin laittanut ranteella vastaan. Itselle kauhea jarkytys, mies tuli hakeen ensiavusta kun en voinut nostella oikeella kadella tyttoa ollenkaan. Ilta meni miehen hellassa huolenpidossa ja hemmotellessa tyttoa. Nyt jokainen liikekin tekee kipeeta. Tyty ois varmaan nukkunut eka yonsa lapi ilman herailematta, mutta kun laakari kaski tokkiin vauvaa saannollisin valiajoin etta on tajuissaan :'( .

JAi sitten punnituksella kaynti, no ens viikolla sitten. Parasta kai oli etta ensiavussa oli todella patevan tuntuinen terkka jonka kanssa juttelin kiinteiden antamisesta kun se kyseli syottamisesta. Kai ne oli huolissaan kun kysymykset ei menny oikeen perille kun he puhuivat aidasta mina puhuin aidan seipaista :D , vaikka tajusin mita kyselevat... Ai niin mitattiin F:n pituus sunnuntaina ja oli jo huimat 58cm pitka.

Sairaalasarjat: en ole katsonut sitten China Beachin ja vahan ER jalkeen

Olen oppinut itsestani Karsivallisyytta kai, jauhamaan xylitolia, pelkoa ja huolta toisen puolesta, mutta toisaalta olematta saikahtamatta jokaista korahdusta yms yoaikaan. JA venyttamaan pennia paremmin vaikka mies taas sanoi etta ollaan ylitetty budjetti viimekuussa. Lupasin taas olla jarkevampi rahan kaytossa :saint:

Nyt aamupalalle, F on ekoilla paikkareilla.
 
London calling: Voi hurja!! Iso :hug: sinne ja onneksi teillä oli suojelusenkelit mukana, eikä käynyt teille kummallekaan tuon huonommin. Mulla on se ainoa pelko vauvan kans just, et kompastun portaissa tai ulkona, kun vauva on sylissä... Kovasti voimia kuhmujen ja naarmujen paranteluun!

Vaatteista
Meillä käytössä edelleen 56-62 bodyt ja 56 housut. Just ostin pari uutta bodya ja piti ostaa kokoa 62, kun 68 olis ollu ihan jättiläinen. Ja isojahan nuo 62:kin ovat :D Mein poika on kuitenkin jo varmaan lähemmäs 64cm pitkä, mutta jotenkin nuo vaan menee vieläkin. Kokohaalarit on kokoa 62. Kohta kyllä laitan noi 56 bodyt jo veks. En jaksa enää katsella niitä, kun ovat olleet käytössä jo 3kk ;) Osa noista meidän housuistakin on sieltä ekoilta viikoilta asti ollu käytös, et kyllä mun mielestä aika hyvin ovat hoitaneet hommansa! Tosin alkuunhan ne oli isohkoja, mut se oli vaan söpöä :) Potkarit jää kyl samantein pieneks... Onneks on vaan kirpparilöytöjä, niin ei haittaa.

 
LC: :hug: onneksi selvisitte säikähdyksellä. niinhänse on ettei vahinko tule kello kaulassa.

itsestä oppinut: kärsivällisyys, huolehtiminen ( mulla jospa varmaan ylikin menee :ashamed: ) laitan aina lapset itseni edelle...rahan käyttö ja varmaan paljon muutakin. pyykinpesun oikein kunnolla :LOL: tää meidän herra puklii kauheesti ja se näkyy pyykkikorissa.
 
Heips taas..

LC: Huh,ei oo teilläkää sitten jännitykseltä säästytty :hug: Onneks ei mitään pahempaa....

Soitin sinne neuvolaan,meinas että ei mitään kummia koska poika nyt ok. Mutta jos siinä jotain alkaa ilmenemään tavallisuudesta poikkeavaa,niin lääkärille. On kuulemma joskus tullut vastaan vastaavaa... nyt vaan sit tietty kaikki rohina pistää korvaan ja pahasti :ashamed:
Istumisesta sano,että tuettuna voi pitää joitakin aikoja ja siihen kommentoi, kun sitten sanoin että ei taho pysyä niin vaan haluu istumaan kunnolla,että vauva haluaa silloin liikkelle ja lattialle... ja että sitteri ajat alkaa olemaan mennyttä. Varsinkin kun yrittää sieltä kanssa nousta. Se keekottaminen ilmeisesti varsinkin kova rasite.(siis ylös pynkääminen :D )

Jotta näin,täytyy sit vaan pitää kaikenaikaa lattiarajassa..vaikka toi sälli onkin sylivauva :heart: ja kun otat syliin,niin haluais lattialle...? No niin kai sitten,mitäs mää esikoisen äiti mistään tietäsin ;)

Herra siis nukkuu taas,aamu-unet oli vaan hätinä 45min. Saas nähä minkä mittaset nyt on.

 

Yhteistyössä