TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Niin ja mitä oon oppinut... että mikään rakkaus ei ole niin pyyteetöntä ja ehdotonta kun rakkaus omaan lapseen... ja että jopa meikä tulee vähällä unella toimeen :D Oishan noita varmaan enempikin,voin aina lisäillä kun tulee heureka elämys ;)
 
Tuli tuosta Repan kirjotuksesta mieleen ja senkin oon oppinut ettei tässä työssä koskaan tule valmiiksi ja liian hyväksi =) ei vaikka ois useampikin lapsonen aina oppii..samalla tavalla kuin esikoisen äitinäkin..Mahtava tunne oikeestaan kun aina on oppimista.
 
Repa ja LC onneksi selvisitte säikähdyksellä!!! :hug: kamalia juttuja molemmilla..

istumisesta meillä kanssa poika ei malta makoilla sylissä.. kovasti kampeaa istumaan. Ja muutenkin viihtyy hyvin lattialla. Ilonen kiljahtelu ja jokeltelu vaan kuuluu ku poika touhuaa omiaan.

soseet me ollaan nyt sunnuntaista asti maistatettu perunaa 2x päivässä aina 2x jääkutio. eli neljä kuutiota yhteensä. muuten on sujunut ihan mukavasti, mutta tänään päivällä sose ei maistunut ei sitten millään.. muutama hassu lusikka vaan.. Tarvii illalla kokeilla uudestaan. aiemmin kuitenkin maistunut ihan jees..

mulle tuli kauhee huonoäiti kompleksi tänään. olin vauvajumpassa. Siinä lopussa sitten syötettiin vauvat ja mä olin ainoa kuka ei imettänyt. Tunsin itteni jotenkin tosi luopioks kun kaikki muut imetti. Eli en sitten ookkaan kai päässy tosta imetysasiasta yli.. ja tänään jotenkin otin itteeni ton kun vaavi ei syönykkään sosettaan... Taitaa mulla olla vähän huono ja herkkä päivä tänään.. epäilen että oon tulossa kipeeks.. Tai sitten oon raskaana, mitä en toivo. outo väsymys vaan päällä..

marmotta eihän se nyt oo huono asia, jos äitikin haluaa nukkua.. Kyllä mäkin yrittäisin kaikkeni tehdä jos vauva ei nuku. ja sitä velliä antaisin myös. Eli älä huoli.

mitä oon oppinut vauvan myötä?? miten paljon onnea ja iloa tommonen pieni ihminen tuokaan.. miten yks hymy voi tehdä onnelliseks.. ne on niitä elämän pieniä iloja..

nyt laittautumaan ja mammatreffeille

moro
 
voi h...o mikä näitä meijän töllöjä vaivaa?? molemmat on pimeenä ja ruutuun tulee teksti enkuks et bad signal yms., hiiteen nää digiboksit ei tuu kuvaa ees dtv:n puolel no onneks ees netti toimii :D

meidän tytön päikkärit on pidentyneet niin sisällä kuin ulkonakin kun lisäsin pinnikseen sin pohjalle untavapeitteen lämmikkeeks niin tyttö veteli sen jälkeen 1-2h unet, oli vissiin kärsinyt sit viluu :eek: ja ulkona kun nukkuu niin laitoin tytön viel makuupussin sisään niin johan tarkenee ja nytkin on nukkuut jo 2h ja viel vaan uni maittaa..uskomatonta!! aikamoinen vilukissa kyllä :whistle:

sais varmaan pian ruvet kaivaa niit talvikamoja esille, se on yks kaunis aamu ilmat pakkasen puolel..olis sit ainakin jo valmiina niin ei tartte kiireel ettii rukkasia..
 
Velleistä, sen verran Summeria korjaisin, et riisivelli on vasta 5kk->. Me ollaan nyt käytetty velliä reilun viikon verran ja sen verran öihin huomaan eroa, et neiti vetää zetaa sen ekan yösyönnin jälkeen vielä 5-6 tuntia heräämättä ku aiemmin, pelkällä maitolinjalla, herättiin loppuyö 2 tunnin välein. Ja noi kaupan vellit on lähinnä maustettuu korviketta, mutta mä kyllä ehkä semmoiset 20ml tuttelii heitän ohentamaan (tuleepi helpommin tutin läpi imettäessä)
 
Arvatkaas kuka ravaa tarkistamassa onko poika elossa,kun kohta jo 2h nukkunut ulkona ja ei oo aikoihin nukkunut tollasia päkäreitä.varsinkaan kun vaunut ei liiku |O No ihan hyvä...pidin nyt viimeseen asti hereillä ennenkuin laitoin nukkumaan =)

ja täällä minäkin notkun vaikka kotihommia pitäs tehdä :ashamed:
 
LC ja Repa, aika huisit viikon alotukset teillä. :hug:

Mä kanssa ravaan nyt vähän väliä sängyn luona kattomassa et onhan tuo elossa. Pari kunnon yskäkohtausta sai yöllä ja mä jouduin sitten loppuyön muksimaan miestä, et lopeta kuorsaaminen, mä kuuntelen :D
 
Repa & LC Kamalia kokemuksia teillä :hug: Onneksi kuitenkin selvisitte kumpainenkin säikähdyksellä! LC:n tapaus varsinkin kuullosti niin hurjalle, että huh huh..

Istumaan kingetään meilläkin sylistä, sitteristä, turvakaukalosta ja jopa seliin makuulta :eek: Taitaa siis olla aika meidän laittaa sitteri odottamaan seuraavaa tulokasta ja alkaa makuuttamaan Neaa pääsääntöisesti lattialla. Kovasti hän hoitopöydällä ja lattialla kyllä koittaa kyljelleen kääntyä eli jokohan meilläkin alettaisiin pikku hiljaa kääntyilemistreenit ;) Haikealta tuntuu ajatella, että pikkuinen pian lähtee liikeenteeseen - vaikkakin nyt vain kääntyilemään. Ei enää mikään ihan vauva enään... :'(

Mutta hei ystävät, nyt olen kamalan huolissani... Nea ei syö!! Tai siis syö juu 4-5 krt/vrk, mutta viimeisten kolmen päivän aikana on syönyt aamulla vain pikkuisen ja seuraavaksi klo 14-15 aikoihin päivällä :eek: Yöllä vetelee molemmat tisut samoin kuin nukkumaan mennessään klo 18-19, mutta muutoin syö vain siis pikkuisen aamulla klo 8-9, klo 14 aikoihin ja klo 16 maissa. Nyt nukkuu tuolla vaunuissa ja ihan odotan, koska heräisi syömään (nukkunut ennätykselliset 2h normaalien puolen tunnin päikkäreiden sijaan ja viimeksi syönyt klo 7:30 :ashamed: ). Mistä voi olla kyse???

Kävimme eilen lääkärissä ja se nyt oli aivan turha käynti.. Korvat tsekattiin ja pissa tulehdusten varalta, mutta muutoin lääkäri vain katseli ja kuunteli. Lopuksi antoi siihen jatkuvaan kitinään "lääkkeeksi" ohjeita maidottamasta ja munattomasta dieetistä, vaikka tiedän, että siitä ei ole kyse..
Voisiko tutin syöminen olla sekoittanut Nean syöntihommelit? Hän kun alkoi syömään tuttia vasta viikko sitten ja nyt imee sitä kaikki päikkärit ja muutaman tunnin yöunille mennessään. Ei tosin koskaan valveilla.

Sain ohjeet seurata tilannetta eli kunhan pisut ja kakit pysyvät tavallisina niin ei pitäisi olla hätää, mutta kyllä tää nyt tosi pelottavaa on.. Sitä paitsi loppuu vielä koko maidontuotanto, kun toinen EI SYÖ!!! :(

Onko muiden vauvoilla ollut vastaavaa? Aina puhutaan niistä tiheän imemisen kausista, mutta ei lakkoilusta.. Nytkään en osaa nauttia pimun pitkistä päikkäreistä, kun huoli on niin suori tuosta syömisestä :/ Meni kyllä ihan iloisena ja normaalin oloisena unille joten ei kai tässä syytä paniikkiin vielä ole...
 
Maissivelliä se muuten onkin mitä ostin. Piti ihan käydä tarkastamassa, kun 4kk siinä putelin kyljessä luki. Jotenkin vaan kuvitellut riisivelliä hommanneeni. Jos vaikka uskaltaisin vähän maistattaa kun päikkäreiltä herää, että vois joskus kokeilla iltasellakin. Jos ei sillä mitään vaikutusta ole, niin turhaahan se sitten on ja vaihdetaan takaisin maitolinjalle. :)
Hirveän herkässä kyllä toi huono äiti -tunne, ei tarvii kun laittaa sukat jotka ei sovi muun asun kanssa niin melkein jo siitäkin.. mutta eiköhän tähänkin opi, ihan yhtä hyviä äitejä varmaan kaikki, meni synnytys ja imetys ja puurot ja vellit miten vaan. :)
 
Päiviä itse kullekin, eli hengissä ollaan vaikka en juuri tänne ole taaskaan ehtinyt. Nytkin siis vaan kirjottelen ja yritän lukasta teidän kirjotukset myöhemmin tänään...

Uskokaa tai älkää, mutta olen saanut aika hyvin tuota opinnäytetyötä tehtyä (valmis tosin ei ole vielä piiitkään aikaan..), niin kun tilanteeseen nähden. Vie tuo neiti tottakai päivästä oman aikansa, mutta pikku hiljaa valmistuu! =) Alkoi nimittäin jo yöunetkin häiriintymään kun mielessä pyöri vaan se pirskaleen keskeneräinen työ...

Nyt on yöunet maijalla taas pidentyneet ja pari kolme yötä porskuttanut sen 8h putkeen, eli tosiaan maitotilausta vaan oli päällänsä. Saa siis kiinteiden aloittamista taas hieman siirtää =) Kova mietintä kuitenkin niiden aloituksesta on kun tosiaan mun täytyy töihin mennä ä-loman loputtua, että ehtisi tissittelyä vähentämään/lopettamaan ajoissa... No vielä on aikaa!! Siitä en osaa sanoa, kuinka usein maija päivässä syö, olisko n. 2-3h välein. Yöt sit tosiaan pidemmällä välillä, eka pätkä sen 8h.

CARMEN: Olitkos se sinä kun kyselit kuinka usein vauvat syö? Ole vaan tyytyväinen, ettei pienen tarvi syödä kovin tiheästi! Siinä saa itekin olla hetken "rauhassa" (jos noin tylysti voi asian ilmaista), itellä tuntuu, ettei edes voi käydä missään kun neiti on vähän väliä tissiä tilaamassa! Mutta eipä se niin minua kyllä vielä ole alkanut vaivaamaan, aikansa kutakin! Kyllä ne pirpanat pyytävät tarvitsemansa ruuan!!!! Ja jos hyvin kasvaakin niin ei huolta.

VIIHTEELLE MENOSTA: Eipä ole tämä mamma päässyt vielä irtaantumaan karkeloimaan. Mutta kuten äskön kirjoitin niin ei ole kiiruskaan. Synttärit on n. 3kk päästä niin silloin viimeistään lähden ja toivottavasti 4kk päästä valmistun ni sillon toisen kerran, että ihan meinaan elämän risaseksi laittaa! Viikonloppuna käytiin miehen kanssa ravintolassa syömässä ja mummi tuli maijan kanssa. Yhteensä reissu kesti varmaan sen 45min.! Ihan oikeesti jo hävettääkin kun niin kiirettä pidettiin mutta ei kuitenkaan tietoisesti niin tehty... Ja ihan hyvin he kahdestaan pärjäsivät, maija päikkäreillä ja mummi tietokoneella.

RINNAT: Viittiiköhän edes kommentoida, ihan hirveet raitapussit tulee imetyksen jälkeen oleen... Mutta eipä ole ainut hävettävä kohta, on tämä koko kroppa aika rapa kuosissa!

Meille ei juuri ihmeempää kuulu, flunssaa pelkään kun itellä tuntuu kurkku tulevan kipeäksi hetkenä minä hyvänsä ja muutenkin sellainen kohmeloinen olo! Vielä kun voisi hetken välttää, ettei maija tulisi kipeäksi!

Nyt taas neitosen luo kun äitiään kaipaa...
 
Repa ja LC: on teillä kyllä ollut koettelemukset! :hug: molemmille. Onneksi selvisitte säikähdyksellä.

Itekin aina mietin neitiä kanniskellessa, että milloin pää osuu oveen tai johonkin muuhun...

Mitä olen oppinut... Hmm. Peesaan kyllä Birdietä tässä asiassa. Hymy vaavilta on parasta mitä tällä hetkellä voi saada. Ehkä pitkää pinnaa on tullut hieman lisää.

Ai sitterin vois sitten jättää pois, kun pönkää istumaan siinäkin?! Meillä siis myös haluttaisiin istua. Välillä könötetään kaksinkerroin sylissä! :LOL:

Täytyy mennä katsomaan mustaherukkamehun keittoa, tai siis että ei tule mehu yli ja että on vielä vettä. Keräsin aamulla herukat (kolmesta pensaasta ) ja laitoin ne jokunen aika sitten mehustumaan. Paljoa ei tullut marjaa, kun viime syksynä karsin vanhat ja huonot oksat pois. Jos nyt jokusen litran kuiteskin saisi, niin saisi juoda pimeinä talven iltoina lämmintä mustaherukkamehua.

Heinuli & Alisa
 
hei

Vielläkös mahtuu joukkoon? Seurasin kirjoituksianne koko raskauden ajan mutta jotenkin en saanut aikaiseksi kirjoitella mitään.

taustaa eli perheeseen kuuluu kaksi poikaa, isukki ja minä. Nuorempi poika syntyi 30.4 mutta LA oli toukokuussa. Poika oli 3640g ja 49 senttiä syntyessään ja nyt 3 kk neuvolassa kuukausi sitten 6 kiloa ja 60 senttiä. Pohjois-karjalan keskussairaalassa synnytin sektiolla kiireellisellä semmoisella. Poika oli liian iso lantioon nähden.

Poika on edelleen rintamaidon varassa suurimmaksi osaksi ja välillä annan pullosta.

osaa kääntyä ja hieman liikkuakkin muttei paljoa. Rauhallinen kiltti poika.

tällainen hyypiö kysyy lupaa liittyä joukkoonne =)
 
kahden pojjan äippä tervetuloa joukkoon.
repa ja lc paljon :hug: täältä. kaikkea kauheaa voi näköjään sattua. onneksi teillä kaikki nyt hyvin.
carmen miten nean paino on kasvanut? jos painossa ei heilahduksia niin ei hätää sitten. lakkoilu rinnalla on kauheaa. avallakin oli sellainen vaihe. söi vaan jos imetin kävellessä edes taka.
isin taloa. ei ollut kivaa se, ei
vauvan painosta Avan paino ei ollut lisääntynyt kuin 200g kuukaudessa. eli 4kk kontrollissa 6520g. aika alakäyrillä siis mennään. pitäisikö mun huolestua? neuvolassa sanoivat että saattaa johtua tytön aktiivisuudesta ja suuresta liikkumisesta. mielestäni tyttö syö ihan hyvin ja saa velliä illalla sekä päivällä hiukan sosetta lisäksi. maitoakin mulla pitäisi olla ihan tarpeeksi. Onko kenelläkään muulla pieni painoisia vauvoja?
mitä olen oppinut että äitinä oleminen on suurta ja hienoa. Vauva tulee aina omien tarpeitteni edellä' ja on koko elämän keskipiste. :heart:
 
katrinainen: Ei meidän poikakaan varmaan 4kk neuvolassa paljon tuon enempää paina (3kk neuvolassa 5900g), mut toi liikkuminenhan saattaa tosiaan hidastaa painon nousua välillä. Ja jos eivät neuvolassa olleet huolissaan niin älä sinäkään :)

Tervetuloa joukkoon kahden poijan äippä!

Meillä sitterin (Baby Björn) saa aika istuvaankin asentoon ja ajattelin sitä kohta nostaa, kun on vielä alimmassa asennossa.
 
Tulipas tuossa vielä mieleen, että mitä olen oppinut tämän 3 kk:n aikana, niin sen että huonoja päiviä (sekä vaavilla että itellä ) saa olla ja että niistä selvitään ennemmin tai myöhemmin. Hyvät ja kivat päivät korvaavat vaikka kuinka monta huonoa päivää. Äitinä oleminen kasvattaa koko loppuelämän ajan.

Tervetuloa kahden poijjan äippä! Missäpäin majailette? Me ollaan Joensuusta.

Nyt typyä syöttämään!

Heinuli & Alisa
 
weiss
:attn: PUKLAILIJAT ja niiden äidit!
Unohin aamusella kirjoittaa asiasta jota myös neuvolasta kysyin siis liittyen puklailuun. Eli mie oon ite tehny maissivelliä tutteliin ja ihmetellyt kun poika vaan puklaa. Eilen sitten hokasin syy-yhteyden ja meillä ainakin tutteli on se joka aiheuttaa jostakin syystä puklailua. Mie oon tänään antanut kaupan maissivelliä ja imettäny (taas.. :ashamed: ), niin poika on puklannu ainoastaan kerran aamulla! Siitä siis tuli neuvolassa puhetta ja sanoi, että jotkut vauvat vaan reagoi esim. tutteliin puklaamalla. Ei tarkoita allergiaa, eikä sitä tiedetä mistä johtuu. Näille vauvoille kannattaa kokeilla jauhosta itse tehtyä korviketta, on kai jotenkin erilaista kuin valmis. Mahtokohan kukaan ymmärtää.. :p
 
weiss: Ainakin tuo nannin jauhemainen korvike "vaahtoaa" vähemmän kuin valmis. Ehkä tuttelissakin on sama juttu? Jospa se vaahtoaminen vaiks käy vauvan massulle ja aiheuttaa puklailua... Tai jotain :) Yks kaukaa haettu selitys vaan :LOL:

nemika: Kiitos vastauksestasi! :flower:
 
Tervetuloa kahden pojjan äippä :attn:

Naukuri: meilläkin saa sitterin istuvampaan asentoon,mutta nyt just ei voi pitää,kun siitä asennosta poika varsinkin pynkää istuvilleen enemmän. Jouduin laskemaan sitä asentoa ettei pääsis pyllähtämään siitä. Eli kandee varoo jos on sellasta taipumusta teidän poitsilla =)

Tulin lähinnä toivottelemaan hyviä öitä...poika unilla ja hetken tässä vielä meinasin kukkua =)

Tänään pojalla oli jo yritystä kääntyä ja menihän se kun vähän avitettiin :D

:wave:
 

Yhteistyössä