TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

aaoo: Teretulemast pitkästä aikaa! Vaipoista; me ollaan käytetty Liberon kertiksiä ja ovat toimineet. Jossain uinneissahan ei taas vaippoja suosita lainkaan. Kestoa ajattelin kyllä jatkossa kokeilla, jos jatketaan tuota vauvauintia pitkään. Mut käytetään ny yks paketti alta pois :)

Mä oon jo innolla tehnyt soseita valmiiks pakkaseen: bataatti, porkkana, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali ja näiden sekoituksia. Perunan ajattelin aina keitellä päivittäin valmiiks. Toivottavasti kelpaa pojalle.... Kaveri kyllä just kertoi, et heillä kelpaa tällä hetkellä vaan kaupan soseet! Sitä en kyl toivois, mut katsotaan ny kuin käy.
 
naukuri: Joo noita kaikki on viikon aikana maisteltu. Kun olen laiskaa sorttia ja syöntimäärät on viel pieniä niin olen noita kaupan purkkeja ostellut. Siksi ollut noi yhdistelmät. Onhan siinä suurempi riski allergioille tai ainakin niiden tunnistaminen on vaikeampaa. Ainoa mitä meillä on tapahtunut muutosta maito-velli linjaan on ollut kakan muuttuminen kiinteämmäksi.
 
sadepäivä,plääh....tytön laitoin kuitenkin ulos nukkumaan katoksen alle, on nukkunut nyt jo 1,5h

vellien maistelun aloitin vähitellen, aluksi pieni määrä korvikkeen joukkoon ja sit vähitellen suurensin vellin määrää suhteessa korvikkeseen ja nyt aika usein syö iltasella koko purkillisen.bataattia annoin aluksi vain 1tl ja toisena pvänä 2tl ja kolmantena 3tl ja sit oon antanut niin paljon kuin saan menemään ja samoin tein hed.soseidenkin kanssa. meillä syödään tällä hetkellä bataattia, porkkanaa, perunaa, päärynää ja just eilen aloitin persikan maistelun.
näistä tytön herkkua on selvästi päärynä ja porkkana..
:)
 
Jossu, nii mekin.... illalla ihana hedelmäsalaatti

Kiinteistä, miten ootta tehny ne pakkaseen. Keittäny ja soseuttanu ja sit vaan tungettu pakkaseen? Mulla olis kukkakaalia, bataattia ja porkkanaa tuol oottamassa keittämistä... :whistle:
 
LC onneksi ei käynyt mitään. Tiedän tunteen, kun itse vetäisin rähmälleen katuun edellisen lapsen kanssa, ihan suoraan asfalttiin. Kummallekaan ei onneksi käynyt mitään. Ihmettelin miten voi noin käydä, kun oli silloin jo neljäs lapsi ja omasta mielestä olin paljon varovisempi kuin aiemmin. Kait se väsymys verottaa koordinaatiota.
Anna otti eilen hirveet kirkuraivarit iltapäivällä, hänellä on vissiin nenä tukossa. Piti soittaa ukkeli viemään koiria ulos, kun satoi enkä voinut tietää kauan ne raivarit jatkuu.
Nyt pitää taas mennä, äänestä päätellen 3v hajottaa sänkynsä, sen piti kattoo Robots-elokuvaa ja rauhottua..keles
 
Edla-mamma: Itse keitin niukassa vedessä (höyryttäminen olis parasta ) ja soseutin sit. Säästin sen keitinveden ja ohensin sillä sosetta hieman (jotta vitamiinit tulis kunnolla mukaan ). Sit jääpalarasioihin, jäädytys ja siirto muovipusseihin odottamaan käyttöä. Nyt mulla on pusseja pakkasessa, joista voin sitten valita kuutioita ja tehdä tarpeen mukaan sekoituksia. Korviketta ajattelin ainakin alkuun lisätä sit siinä vaiheessa joukkoon, kun käydään syömään (jotta maistuis tutummalla).
 
Terveiset 3kk neuvolasta :) neiti oli sit 67cm ja 8700g ja risat. saatiin rokote ja viel toinen annos rotaa. pikkasen parkas, mut onneks sai tisukkaa päälle. :) Otin sit itse pillerit ja tehtiin raskaustesti samalla. Nyt aloitan ne kun muten meil on oikeesti koht kolmas tulossa -kun ei sitä kierukkaa voi ihan viel ottaa.

carmentosi ikävää -mut se voi olla vain sitä lakkoilua. Meillä oli kans kerran sellanen jakso -ei huolinu sit millään itki vaan. Sit huijasin ottaa vaihtamal vesipullon tissiin. Hyvä kuitenkin kun meet neuvolaan niin ei tarvii yksin pähkäillä vaan saa selvyyttä asiaan. meillä tuota kesti muutaman päivän. :hug: sinne.

majj,marmotta Sit kun aloitatte kiinteet se oma maito riittää varmasti aivan mainiosti. Meille neuvolatäti sano et kun yösyötöt lisääntyy on aika aloittaa kiinteet -tuskin kuitenkaan suosittelee ennen 4kk. Ei ne vellit voi olla pahasta- ja voihan niitä antaa aamulla-päivällä-illalla pikkasen maidon lisäks. tsemppiä sinne.

pitää mennä :wave:
 
Weiss: Enpä tosiaan ois uskonut et imetttämisen lopettaminen ottas näin koville. en oo koskaan kuulunut himo imettäjiin mut nyt tulee kuiteskin haika..se on ollut meidän oma juttu.

Mie esikon aikaan aina aamusta tein tuoreen sosees en koskaan pakastanut saas nähä miten nyt sit
 
merika Joo eiköhän se sitten riitä uskoisin ainakin, mutta meillä alotetaan kiinteet luultavasti aikasintaan 4 viikon päästä, ikää meillähän on vasta se 3kk. :)

marmotta Menin ja ostin muutaman purkin sitä maissi velliä, ja ajattelin antaa tytölle kun herää korviketta ja sekoittaa hieman velliä sekaan, ja katostaan kuinka toisen masu kestää. Purkissa ainakin luki herkkä vatsaisille. :)

edla-mammasitä piti kysyä, että onko se antibiootti kuuri auttanut niihin sun omiin maha vaivoihin?? :)


mutta nyt mustikka piirakan tekoon, meille on tulossa illalla vieraita, vaikka en tällä flunssalla jaksaisi :snotty: :wave:
 
Merika: Sanoko neuvolantäti tosiaan et vois yösyöttöjen lisääntyminen vinkata soseiden aloittamiseen? Meillähän on toista viikkoa nyt herätty kaks kertaa entisen yhden sijaan. Korviketta menee siis enemmän ku ennen. Meillä 4kk täynnä ens ma ja silloin kyl ajateltiinkin aloitella. Toivottavasti auttais... :)
 
Kaytiin pika reissulla kaupungilla, mut tytto vain huusi vaunuissa joten kotia oli tultava ja sitten se nukahtikin kotimatkalla =) . nyt herailee...

uintivaipoista kavin just niita sielta kaupungilta kattoon ja vesivaipat on 7kg ylospain joten me aloitetaan vaippauikkareilla tai poksythan nuo on. kaupassa ei ollut aidinmieleisia poksyja niin jai nekin ostamatta. onneksi saatiin sellaiset lilat ihan kivat kaverilta!

Ei olisi pitanyt mainostaa noita 3h paikkareita, nyt hyva jos tunnin nukkuu, mutta en valita.

kriisi kiva kuulla etta on kohtalotoveri! en nyt mee mihkaan eturepulla vahaan aikaan!

nyt vaipan vaihtoon!
 
London calling: Meilläkin on tuollasia Liberon 7kg-> uimavaippoja, mutta hyvin istuivat meidän vähän päälle 5kg pojalle silloin kun uinnit alkoivat.

Täälläkin on piiiiiiiitkät päikkärit historiaa :( No, edelleen nukutaan aika paljon, mutta pienemmissä pätkissä (1h aamulla, 2h päivällä, 1h iltapäiväl ja 1h illemmal). Toisaalta se on kyllä helpompaakin niin. Tai jos haluaa lähteä jonnekin. Ja poika on taas alkanu nukkua vaunuissa! Aamuisin ei tartte ku pikkusen heijata, ni sinne nukahtaa ekoille päikkäreille. Ja ens viikolla varmaan taas eri ääni kellos :LOL:
 
naukuriniin se sano-et se merkkais et rinta ei enää riitä pelkästään vaan vois siirtyy jo kokeilee muutakin. meillä neiti kasvaa tällä rintaruokinnalla tooosi hyvin et katsotaan miten sit on 4-5kk iässä. mut ehkä sinne 6kk mennään jos näin hyvin menee. Toisaalta luulen kyllä et sitä haluu pikkasen kokeilla jotain aikaisemminkin.

Mäkin voisin laittaa tota kesäkurpitsaa pakkaseen kun se on nyt kotimaista :) Kyllä sun vauvas tykkää sun tekemist soseist -ei ne osaa vaatii kaupansoseit, jos et niihin heti ensimmäisenä totuta. Mä teen kans itse ja hätätilantees ostan kaupast. Hedelmäsoseet on hyvii, mut ne lihat kamalii ainakinn must(mut kyllähän vauvat niist tykkää). Mut toi kalapuoli sitä aijon ostaa valmiina kun en oikein kalaa osaa laittaa hyvin. Saas nähdä sit miten käy.

Mä ootan kokoajan et nouseeko kuume tai alkaako kitinä siit rokotteest aikaa nyt koht 4h .mut ihan ok vaikuttaa E olevan ainakin viel.

 
Merika: Ok, kiitos! Meillä on ainakin korvikemäärät kasvanu täs parin viikon aikana, joten vois hyvin kieliä siitä, et nälkä on, eikä maito enää yksin riitä. Teillä näyttää olevan hyvin kasvanut tyttö, joten pärjännee sun maidolla :) Meillä tuo poika on vähän tuollanen rimppakinttu... :D
 
Hui...olin netti pimennossa koko päivän ja nyt vasta pääsin koneelle.
Tervetuloa Kahden poijjan äippä ja päivänsäde :flower:

:hug: kaikille väsyneille mammoille!

Merika, teillähän on sitten kanssa hyvän kokonen vauveliini :heart: Laitto meidän typyä paremmaks =)

Naukuri, huomasin aikasemmin, mutta ajattelin että varmaan kaikki on huomannu =)

Punasia näppyjä on vieläkin poskissa ja leuassa typyllä :| En tiiä sit mitä ovat. Aamusin ei paljoa ja sit iltaa kohti lisääntyy tuo punasuus. Weiss ja kahden poijjan äippä, minkälaista tuo puna on teidän vauvojen poskissa? Ja onko vaan poskissa? Näppyä vai muuten punasta? Mulla ei ole allergioista pahemmin kokemusta..
 
majj ja Marmotta Meillä neuvolatäti sanoi, että maissivelliä voi antaa ensimmäisellä kerralla 50ml. Maissin osuus on aika pieni , lähinnä maustettua korviketta. Itse annoin parina päivänä ensin lusikalla pikkumaistiaisia, tyttö sylki pois. Koitin myös pullosta, mutta sylki silloinkin. Eilen illalla sekoitin 50ml korviketta ja 50ml maissivelliä pulloon ja kaikki meni :). Ei tullut masuvaivojakaan. Tänään taas tyttöä odottaa velliherkku illalla. Mulla maito ei ole riittänyt tytön n.2kk synttäreistä asti iltaisin. Tyttö alkoi silloin kiukkuamaan rinnalle ja annoin lisämaitoa. Sitä upposi n.100ml ja uppoaa edelleen. Neuvolatäti sanoi, että kyllä lisämaito on tarpeen, jos tyttö syö sitä joka kerta keskimäärin tuon 100ml.

Pitkistä unista Meillä myös unet lyhentyneet. Aamupäikkärit 2h, seuraavat kahdet päikkärit n.30min-1h. Ennen saattoi nukkua aamupäikkäreillä jopa 3,5h, mutta ei enää. Oliskohan tuo liikkumisen lisääntyminen ja uusien taitojen oppiminen vaikuttanu uniin?!

Kiinteistä Annatteko aina viikon yhtä uutta ruoka-ainetta? Aloitin perunan maistattamisen eilen. Ei tainnut upota eilen eikä tänään kuin puoli teelusikallista, hiljaa hyvä tulee :D.

Mies lähti Jessin kanssa vaunuttelemaan ja äsken alkoi sataa kaatamalla. Taitaa ukkokulta olla aika märkä, kun tulee kotiin :whistle: .

Nyt valmistautumaan steppiin...jännittää ihan törkeesti hyydynkö tunnille :D.
 
Uusille ja "uusvanhoille" tervetuloa joukkoon! :flower:

Meillä alkaa kaiketi lakkoilu päätymään, kun tänään syötiin jo nomrllimäärä eli 6 kertaa! Kyllä on tämä mamma huojentunut :p Neuvolaan meitä ei tänään huolittu, mutta perjantaina päästään punnitukseen. Ajattelin mennä, vaikka neiti nyt alkaisikin syömään normaalisti, koska seuraava varsinainen aika meillä on vasta 16.9.

Korvikkeeseen totuttamisesta Nyt haluaisin tosissaan alkaa kokeilemaan tuota pullottelua ja nimenomaan korvikkeen kanssa (nyt täysimetyksellä) - siitä sitten toivottavasti saisin imetyksen jäämään pikku hiljaa kokonaan.. Olisiko hyvä aloittaa jättämällä tissittelykerta pois aamusta, illasta vai yöstä? Jotenkin tuntuisi, että päivällä olisi hyvä vaihtaa tissittelykerta pulloon..

marimint Minä menen kanssa huomenna jumppaan ensimmäistä kertaa sitten alkuraskauden B) Saas nähdä kuskataanko minut ambulanssilla vai ruumisautolla sieltä kotiin :LOL:

Otsikko korjattu - lukihärö näemmä iskenyt :LOL:

Meillä muuten neiti ei enää selvästikään kaipaa tissittelyä "hellittelytarpeisiin" tai läheisyyden tankkaamiseksi vaan se on pelkästään ruokintaa varten ja that's it. Huomaan oikeastaan siitä, kun iltojen 30-60 min. tissittelyt/tissille uuvahtamiset ovat jääneet ja nyt syö nopeaan ja irroittaa tissistä ihan pirteänä. Siitä sitten vien sänkyyn tutin ja unilelun kanssa ja sinne jää itsekseen odottamaan unta. Ovatko muut imettäjät huomanneet samaa ts. että vauva ei enää tankkaile tissillä läheisyyttä? Meillä tämä alkoi tapahtumaan samoihin aikoihin, kun otettiin tutti käyttöön ja alettiin opettamaan Neaa nukahtamaan itsekseen sänkyyn.

Mutta nyt töllön eteen :D Öitä :wave:
 
pitkistä unista Meillä nukutaan hyvin ja nyt kun olen alkanut nukuttaa ulkona unet vaan pitenee. Ulkona nukkuu sellaset 3-5h päikkärit sit pienempii torkkuja noin 1h. Nukkumaan mennään kullä vast joskus 22.30-23.30. Yön nukkuu kans hyvin.

mut nyt käy kutsu.. saunaan :)
 
Iltaa..

Unet lyhentyneet meilläkin,keskimääri parit 45min-1h ja sit yhdet pidemmät n.1.5h tai jopa 2h,useesti käyn lekillä joidenkin päikkäreiden aikaan ja silloin poika kyllä pysyy unessa sen 2h.

Meillä ei tosiaan oo tarvetta kiinteille vielä kun tissikin taas maistuu harvemmin vaihteeks :p Mennään ainakin sinne 5kk asti,ellei sitten jostain syystä tunnu et tarvis aikasemmin alottaa. Mutta kauan ne säilyy pakkasessa? Bataatit yms. Teettekö hedelmäsoseet kans ite? Jos meinaan varastoon jossain vaiheessa vääntäis. =)

Meen viihdyttään nyt ukkoa soffalle ja syömään,poika nyt 45min nukkunut. Oli oikein ruljanssi taas tämä ilta. mahoton kättyily jo ennen nukkumaanmenoa,liekö johtunut lyhkäsistä päkäreistä kun ei suostunut enää nukkumaan automatkan jälkeen kun istuimeen hetkeks torkahti. Vissiin mahakin vaivas. Ainoo kiva oli kylpy :) Sit ei maitookaan oikein syöty ja itketti ja nukutti,mut uni ei tullu ja sit piretti jne. mutta nyt nukkuu :whistle:

Huomiseen :wave:
 
Majj, juu en oo vielä alottanu koko mokomaa kuuria. Oli niin arpomisen tunnetta siltä lekurilta. Tätähän tää on ollu tän 4 kk, ekakertalainen ei vaan tiiä. Mietin tossa et jos varmuuden vuoksi vetäis sen antibiootin, jos vaikka tuossa ranteessa, jos siinä(kin) tulehdus on, niin paranis. Ajattelin et voisin alottaa sen sunnuntaina, koska siinä on ehdoton viinakielto ja se olis menny kuuri mun risteilyn kanssa päällekkäin, joten arvaas mistä luovuin sit? ;)

Naukuri
, jokos liput on varattu ensi viikon torstaille? Me mennään tennariin vielä kattoon toi seuraava. Saat toimia kätyrinä ja kertoa sit mitkä tunnelmat ja kuvat Flamingossa on. Mun mieheni haluisi et mentäis Elviksen vihittäviksi sinne Flamingoon :D Se ei ehkä ole tapa jolla mä tahtoisin naimisiin... :whistle: Joo, ja kiitti ohjeista, taidanpa höyrytellä noit vihanneksii... tosin mun tarttee taikoo jääpalamuottei jostain ihan ekaks.

Carmen
, olitkos se sinä joka funtsit tota tutin vaikuttamista imetykseen. Mä mietin ihan samaa sillon kuukaus takaperin, ku meil alko noi ongelmat siis ihan heti sen jälkeen ku tutti alko liimautua suuhun kiinni.... kummallista, en oo aiemmin kuullu mut toisaalt miksei :/

Marimint, Majj ja Marmotta
, mulle neuvolasta annettiin maissivelliin ohje, et suoraan vaan. Kyllä ton ikäsen (3 kk, 3vkoa) masu kestää jo sen, ku on kumminkin tarkoitettu 4 kk vanhoille sellaisenaan. Eihän kyse oo kun parin viikon aikaistamisesta. MUTTA ite mä lisäsin siihen maitoa mukaan, vaikka kuten Mmint sano, niin maustettua korvikettahan se on. Tykkäsin, et tulee helpommin vellitutista ulos :)

Unet ovat lyhentyneet myös täällä :wave: Myös äitin koneella olokin :headwall:

Oltiin tänään muskarissa ekaa kertaa ja se vetäjä vaikuttaa todella asiansatuntevalta ja erittäin pätevältä :) ja vielä kaiken lisäksi kun se on srk:n ja ilmainen :D Hintalaatu-suhde on enemmän siis kuin loistava :D :D :D

Mutta....

Siellä meille jupistiin kuinka pieni meidän likka on... kato tuolla on ihan pieni vauva ja minä murisin, et kyllä me ollaan jo 4 kk, murmur... :kieh:

Jaa-a, mies tuli kotio, et eiköhän se oo aika mennä saunaan.

Se o moro! :wave:
 
Repa: Kasvissoseet säilyy 4-6kk neuvolasta saadun oppaan mukaan. Jos siis siinä on vaan vettä mukana eikä äidinmaitoa. Eli tee vaan valmiiksi heti kun on innostusta ;)

Edla-mamma: ILMAINEN muskari??? Miten tässä maailmassa mitään enää on tarjolla ilmaseks... *kade* Miksei meillä oo... Köyhä kaupunki. No, meidän muskari on 100 metrin päässä, joten siitä hyvästä voin vähän maksaakin :) Meidänkin poika on muskarissa "pieni vauva". No, muut on sellasia 8-9kk, joten niihin verrattuna kyllä onkin :) Ja kyllä, liput Flamingon Babybioon on varattuna! Ihana kun pääsee sit sinnekin noin näppärästi (meiltä 4km) verrattuna Tennariin. Voi kävellä tai autoilla.

Sain meidän muskarista vaunutteluseuraa. Asuvat ihan viereisissä taloissa. Ihanaa!! :heart:

Nyt nukkumaan. Edelleen kipeäksi tuleva olo.... Öitä tytyt!
 

Yhteistyössä