TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Repa, on kuulemma normaalia. Meillä se lähti ihan käsistä joku aika sitten ja neuvolasta ja lääkäristä sanottiin, että jos vauva ei oksenna, pitäis olla normaalia. Siis jos ei ihan selvästi kakomalla tule ulos, jos vauva ei itke sitä tehdessään tai välittömästi sen jälkeen.
Joskus maitoa tulee isommalla paineella ja enemmän kun toiste, pitää sitten vähän tyhjennellä. Mä yritän syömisen jälkeen pitää vauvaa mahdollisimman rauhallisena, selvästi tulee enemmän ja nopeammin ulos kun alkaa heilumaan.
Meillä on muuten just saman ikäiset vauvat. :)
 
Kiitosta vastanneille :flower:

Tutkin taas nettiä ja tuntus monilla olevan tässä iässä riesana kun liikkuminen lisääntyy... Eikä tota mitenkään ihan valtavasti tuu,että syödyksi luulis saavan siitä huolimatta =)
Johan helpotti taas....

öitä,tää painuu pehkuihin :wave:
 
Huomenta ja hyvää alkavaa viikkoa

Kiinteät: Ei olla annettu, ehkä ruetaan nyt ensin korviketta kokeilemaan et miten toimii...sit sen jälkeen katsotaan kiinteitä.

pyöriminen: pyöritään joka suuntaan ja ryömitään

meidän mies on kauheen sseurallinen nauttii täysillä kunhänen kanssaan touhutaan.

Rinnat: voi kauheeta :D roikkuvat pitkät pötkelöt...siis kauheet...ei yhtään sellaset miestenpäiovä unelmat

Puklailu: ihab kauheasti puklaillaan.
 
Huomenta ja muksaa syyskuuta kaikille! :wave:

Täällä oli tänä aamuna vain viisi astetta lämmintä! :eek: Alkaa ilmat viilenemään. Paljon piti turata tytölle vaatetta päälle, on ekoilla päikkäreillä jo. Herättiin aamulla vähän vaille kuusi. Toivottavasti nukkuisi edes pari tuntia. Tänään on 3 kk neuvola ja piikki siihen päälle. Auts! :/ Saas nähdä kuin päivä/ilta/yö menee. Oon jo varannu nestemäistä panadolia, että jos kuume nousee. Täytyy kattoa antaako yötä vasten, jos on hieman lämpöinen. Eipähän tarvitsisi yöllä alkaa mekastamaan lääkepullon kanssa...

Hitto, kun tissit tuntuu tyhjiltä, mutta silti täysiltä ja ovat lämpimät reunoilta! :headwall: Vähän niinku silloin alussa, kun maito alkoi nousemaan. Liekö maitoa tulossa lisää, en tiiä. Täytyy kysäistä neuvolassa vielä tuosta maidontuotannosta.

Kävin eilen aamulla ajamassa moottoripyörällä. Tarkoitus oli tehdä n. 100 km:n lenkki, mutta täytyi jo noin 15 km:n jälkeen kääntyä lyhkäsemmälle lenkille, kun kädet alkoivat kohmettua. Olisi varmaan kandennu laittaa paksummat ajohanskat käteen...! Ei kait! :headwall: :whistle: Muuten oli kyllä lämmin, tosin vuoret täytyy laittaa seuraavalle reissulle takkiin ja housuihin.

Meillä syödään 1,5 - 2 h välein, pidemmät välit tulee päikkäreiden välissä. Yöllä on herätty siinä neljän tunnin välein eli kaksi kertaa syöpötellään.


Jeps, lööpit vielä katsomahan! Palajan iltapäivällä/illalla vielä neuvolakuulumisien kanssa.

Heinuli & Alisa
 
weiss
Huomenta!
Plääh, tosi itkunen ja tukkoinen yö takana. Onneksi tuo poju viellä nukkuu. |O
Lc: Muutoin olsin palauttanukin, mutta kun ehin ne pesemään. Mie pesen kaikki vaatteet ennenkun pojun päälle laitan. Ja vaikka kuinka venyttelin, niin ei tod. kokoansa vastaa. :kieh:
Mitä pitäisi tehä, kun tuo pieni ei taho rinnasta luopua? Pitäiskö vaan sitten jatkaa imetystä? Yöllä ei kelpaa muuta kuin tissi ja mistä voisi johtua, jotta kun tuttelia annan, niin puklaa paljon siis paljoooon enemmän?
Nyt tuolla kuuluu ähinää.. täytyy mennä! :wave:
 
Terve kaikille piiiiiiiiiiiiitkästä aikaa.
Meillä on ollut hurjan kiireistä aikaa viimeinen kk; ollaan muutettu maalle ja tekemistä ollu hurjan paljon. Pihaa ja kotia laitettu ja tietty tää nettikin saatiin vihdosta viimein pelittään =) Ihailin tossa kilokerhon tapahtumia, itellä on ollu kilot jäissä tän muuton takia - hyvä syy sekin siis. Tosin pihaa on ja paljon että hyötyliikunta on varmasti aika maximaalista. Ens viikon ma mulla alkaa ryhmätunnit 4xvko, ohjaan siis niitä ryhmiä että pitäs alkaa tänään vähän kattoon mitä sitä keksis - hauskaa kun ite oon aika rapakunnossa, mutta yhdessä hyvä tulee!

Maija on hurjan iloinen ja ihanteellinen vauva. Syö, nukkuu ja leikkii. Rytmi on muuttunut muuton myötä - herää aamulla 8-9 aikaan, päiväunille 11-12 nukkuu n.15 -16 asti (saattaa syödä vaunuissa välillä) ja sitten vielä iltatorkut 18-19 aikaan ja yöunille 21-22 ja nukkuu aamuun 6-7 asti syö ja nukahtaa. Nannilla mennään. Vamasti maaseudun rauha ja kohisevat koivut tuo tota unihalua, ollaan paljon ulkona. Ihan hävettää kertoa, mutta keräilen joka päivä omalta pihalta tuoreita tatteja - ihanaahan tää on. Mullekin maistuu ruoka ja uni mukavasti, oon varmaan keväällä aika muhkea pakkaus :LOL:

Maija on ollu mummulassa hoidossa aina välillä, yleensä on sitten yön tai parinkin yli, pitävät mieluusti ja soittelevat ikävissään niin mikäs siinä. Oon varmaan aika karsee äitee, mutta nautin omasta ajasta. Ja toisaalta vauva on niin helppohoitoinen että hänet voi varmoin mielin jättää kun tietää ettei mitään ihmeellistä oo. Toisin oli esikon kans, vauva aika oli ok aina 2 v asti, mutta sitten autismi toi erikoisia tilanteita ja häntä oli vaikea jättää mihinkään... oli kyllä raskasta aikaa. Noh mutta elämä kasvattaa meitä eteenpäin =)
 
Heipsistä

Taas eheä yö takana...en raaskinut nostaa poikaa kylläkään ekalta syötöltä omaan sänkyyn vaan tuhistiin aamuun asti vierekkäin :heart: 4h pätkssä nukuttiin,kyllä tekee hyvää =) Nyt vetelee ekoja päikkäreitä...

Tissit: Joo pussit tulee olemaan,mutta täytyy ostaa erittäin kohottavat liivit että näyttäis ees ne päällä hyvältä :D

Viihteelle en oo menossa vielä aikoihin,siis kupille. Imetys vielä täysillä ja pulloa en tosiaan taho antaa...

Yökylään...jaa koskahan meikä hennoo pojan päästää :ashamed: No tietty pitää syödä muutakin kun tissiä ennenkuin se tapahtuu,mutta muutenkin taitaa mennä lähemmäs vuotta...ans kattoo.

Kääntymisestä vielä: Poika vaan toljottaa kun koitan auttaa sitä kääntymään :LOL: Ei elettäkään... :D Mutta ryömiä koittaa kovasti,jalat vaan liukuu tossa meidän lattialla...alkaa varmaan suoraan ryömimään eikä ikinä käänny :LOL:

Istuttamisesta,Kasper ihan ite vääntäytyy sylissä istuvaan asentoon jne...eli siis sylissä pidän istuvassa asennossa,selkä suorana jne...mutta en tue itekseen mihinkään istumaan,se ei kai vielä ole sallittua =)

Joku kysyi muovitetusta frotesta että hikoiluttaako vauvaa,vastaus täällä että kyllä vaan...oon nyt laittanut sen sänkyyn niin,että osuu vaan pepun kohdalle. Pelkkä pyyhe ei mellä auta mitään..

Pissaileeko teillä vauvat aina kun vaipan ottaa pois?Meill lähes vakio ja nyt on ruvennut aamulla kakkaamaankin vasta kun vaippa otetaan pois. Fiksu jätkä,en minäkään housuuni vapaaehtoisesti paskois ja pissis :whistle:

No nyt suihkuun....

Repa ja Kasper 3kk ja viikko päälle.
 
huomenta, avasta on tullut isotytto. makaa lattialla masullaan ja leikkii pallolla. ihania hihkaisuja kuuluu. huomenna 4kk neuvola ja jannaa kylla etta miten mennaan kayrilla kun meilla on aloitetttu velli illalla ja paivalla maistellaan kiinteita. hyvin syo tytto maitoakin n. 2-4 tunnin valein paivalla.
ilmoista taalla norjassa alkaa selkeasti viileta ja syksy on tullut. puut ovat keltaisina ja ilma on syksyisen kirpea. jotenkin ihanaa kun syksy tulee. paastaan kohta muuttamaankin.
yoherailysta meilla nukuttiin jo pitkaan koko yo, mutta nyt taas herataan syomaan. ekan kerran siina 3-5 valilla ja sitten seiskalta. tytto syo hiukan aamurintaa siina vaiheessa ja sitten nukahtaa viela ehka tunniksi.
yokylailysta onko teidan vauvat jo yokylaillyt? kirsikkatomaatti kirjoittikin jo. meilla ei viela ole. varmaan sitten vasta vuosikkaana ekaa kertaa.
 
huomenet!

meillä nukuttiin taas viime yö todella hyvin. M nukkui klo 22-7.20 ilman syöttöjä!! Ja poika heräs tosi hyvän tuulisena. Ihanaa! Nyt aamulla poika kiepsahti ekan kerran masulta selälleen!!! Ja kovasti on yritystä kääntyä selältä masulleen.. Kun vaan tajuis ottaa sen käden pois alta! Mutta kovasti on siis hyvä aamu ollut meillä. Tänään jatketaan taas kiinteiden antamista!

yökyläily poika ei oo ollu missään vielä yökylässä. Parin viikon päästä on ne häät ja sillon poika saa nukkua mummin ja ukin huoneessa, jotta vanhukset saa levätä :) jos vaikka ilta venähtää pitkäksi.. ja lokakuussa mennään oikein hotellilomalle miehen kanssa.. meillä on sillon hääpäivä. Musta yökyläily on ihan ok, joten kirsikkatomsku morkkikset veke!!!

mulle meni omat housut tänään jalkaan.. vähän on tiukat, mutta parin kilon päästä ei enää purista.. Ja vanhat takitkin meni kiinni!! Eli jotain on vatsan kohdalta lähteny veke, vaikka kiloja ei niinkään. jippii--

tissit: palanneet normikokoon.. ja ihan normaalit ovat.. johtuu varmaan siitä kun en imettänyt..

nyt suihkuun ja ulkoilemaan kirpeeseen syksysäähän!
 
istuttamisesta Meillä neuvola täti neuvoi että 3-4kk aikana saa tyttöjä alkaa sylissä pitämään istuma asennossa, ja siis silla läilla että lapsen selkä nojaa johonkin, eikä yritä istua oman selkärangan päällä vielä.
Meillä J on ollut kaksi kertaa yö kylässä viime vkl kun olimme vähän viihteellä ja sitä ennen kerran kun olin todella kipeä mahasta ja kuume nousi lähemmäs 39'c niin miehen vanhemmat tarjoutuivat ottamaan yöksi, mutta palauttivat tytön ja aamulla.
Meillä mittari näyttää nyt +10 mutta illalla se oli jo alle 8 astetta, että tosiaan syksy tekee tuloaan, tuntuu ettei koko kesää edes ole ollut! :)
 
Hitto mikä aamu :kieh: Mun piti saada tänään kelasta rahaa ja sitä on ootettu...saa laskuja maksuun jne. Sain sitten kelasta lapun että eivät maksa ,kun en ole toimittanut jälkitarkastustodistusta! Mukava ylläri näin maanantaille. En ole edes saanut sellasta saatika tienny että pitäs kelaan viedä. Kai niitten olis pitäny se mulle neuvolasta antaa...en todellakaan ole tajunnu pyytää. No, nyt ollaan sitten ilman rahaa :( Meen hakeen sen neuvolasta ja vien sen kelaan, mutta ei aavistustakaan millon rahaa tulee... hitto ku v...tuttaa! :kieh:
 
Summer;
Sun olis pitäny saada se lappunen neuvolasta jälkitarkastuksen yhteydessä - tai ainakin mä sain sen silloin. Olin vähän ihmeissäni kylläkin että mikäs lappu tää on. Toivottavasti saat pian kelasta rahhoo. Ikävä tilanne - höh.
Aikas kylmä oli täälläkin kun käväsin ulkona. Mä olen nukuttanut maijaa ulkona ihan sisävaatteisa mitä nyt pipo päässä ja sitten oon kääriny villahuopaan ja pari peittoo päälle lisäksi, hyvin tarkenee ja aina voi lisätä peittoja tai vähentää eikä vauva sitten heräile turhaan.
Mä mietin vielä tässä näiden isojen sisarusten hoitajia......olin yrittäjänä pitkään ja oli erovaiheet yms... jouduin pitämään paljon lastenhoitajia, oli koulutettuja ja vähemmän koulutettuja. Pettymyksen aiheutti sellaiset kenestä luuli että on todella hyvä ja ilon toi taas yllättäjät - mm. vanhempi viroilainen rouva oli aivan käsittämättömän luotettava. Tarkoitan tällä siis sitä että välttämättä sellainen lässynlässy ei oo hyvä kuin silmien edessä mutta takanapäin täys p.............a. Aattelin vaan jos jossain vaiheessa teille tulee eteen hoitajan palkkausta. Onneksi nyt ei tarvii ainaskaan vielä kun mummula on niin aktiivinen, mutta tietty jossain vaiheessa taas apua saattaa tarvita lähempääkin. Mutu ajatus varmaan paras ja luotettavin kaikista. Millasia kokemuksia muilla?
 
Voi summer, olipa kurja alku päivälle. :hug: Minäkään mitään olis kelaan tajunnut lähettää, mutta se kiva lomittajalääkäri kirjoitti sen jälkitarkastuksen yhteydessä ja käski lähettää kelaan jos haluan saada tuet tilille jatkossakin. En olis kyllä tajunnut itse pyytää. Toivottavasti saavat pian käsiteltyä teidän homman kuntoon! Minen tykkää tosta meidän kelan ihmisistä ollenkaan, mähän en saanut edes äitiyspakkausta koska en hakenut sitä ennen viikkoa 22. Enhän mä ollut edes Suomessa silloin, saatika että olisin tiennyt tosta viikkorajasta tai sen tajunnut. Sen jälkeen sanottiin joka paikassa että hae vaan jälkikäteen, niiden on pakko se myöntää kuitenkin. Eipä vaan myöntäneet. :/

Alan kai tottumaan siihen, että nää risaiset yöt ja myöhään nukahtamiset on meidän kohtalo. Silmäpussit alkaa olla aika vaikuttavat ja koko ajan väsyttää, muttei silti kyllä nukuta. Tai en voi nukahtaa enkä osaa päivällä. Onneks mies on iltavirkku ja voi sitten muutaman viikon päästä viihdyttää Eevaa yömyöhään kun minä kömmin sänkyyn 10 aikaan. :) Ja onhan sitten aikaerokin meidän puolella jos Eeva vaan jatkaa Suomen ajan mukaan mellestämistä. En kerro sille, että siellä on eri aika, ei se varmaan itse tajua. :)
 
Mielenkiinnosta kysyisin teiltä jotka vauva jumpassa käyvät : Minkä hintainen teillä on kausi- tai vuosi maksut? Meillä olisi 30e tämä syksy joulukuun puoleen väliin. Ja mielestäni se on ihan kohtuu hintainen :)
 
Unohti se kiva setä sitten mulle kirjottaa :kieh: Eipä sen muuten väliä, mutta nyt oltais ihan oikeesti tarvittu ne rahat. Pakko kai lainata jostain :| Kai mun olis pitäny ite tajuta pyytää, mutta mun mielestä se on kyllä neuvolankin vika...
 
weiss
Summer: Miulle kävi aivan samoin!!! Todistuksen sain kuitenkin äitiysneuvolan kautta samana päivänä eli viime keskiviikkona ja saman tein vein sen ITSE kelaan, niin rahat oli tilillä perjantaina!!!
 
weiss
Onko joku muuten jäänny koukkuun BB:hen? Mie tunnustan :ashamed: :whistle: ..
On muutoin niin, jotta kun meillä näkyy tuo 24/7, tuli ihan ilmatteeksi, en muutoin olisi edes hommannu (seli seli, mutta oikeesti..) Niin kyllä illan ohjelmassa annetaan aikaslailla toisenlainen kuva, kuin mitä nuo ihmiset oikiasti ovat. Ja ehkä tuon 24/7 takia mie oooon aivan koukussa, päivät pitkät on televisuuni auki.. :p JOS ei tule muuta.
 
Huh, huh onpas ollut tällä viikolla vauhdikas alku.

Muksuja tuli kuskailtua eskariin ja kerhoon. Sit viel siinä välissä kävin koe ajamassa autoa ja selvittelin muutoskatsastus mahdollisuuksia. Nyt on isännällä helpompaa tehdä päätös mahdollisesta kaupasta :)

Mä sain ton Kelaan vietävän lapun jälkitarkastuksessa ja sanoi viel että pitää toimittaa Kelaan, mutta pitkän aikaa roikkui tossa jääkaapin ovessa kunnes sain tuupattua miehen mukaan kun kaupungissa kävi.

Meillä nukuttiin taas vaihteeksi pitkä yö eli 21.30-5.15.

Jossu & K 3kk+12pv
 
Onpas ollut Summerin neuvola hajamielinen, kun ei ollut antanut sitä todistusta. Höh!

Neuvolassa käyty ja hyvin män. Pituutta on 60 cm ja painoa 6040 g. Neuvolantäti sanoi neitokaista aktiiviseksi ja muutenkin on kehitys ok. Piikkiä hieman ikkas, mutta ei onneksi pitkään. Nukahti vaunuihin melkein heti (oli jo kyllä uniaikakin), kun neuvolasta lähdettiin. Jäi ulos vetelemään hirsiä. Tosin äsken piti käydä tutti laittamassa suuhun ja hyssyttelemässä. Meillä neuvolantäti on ihan ok:n tuntuinen. Kovasti tsemppasi imetysasiassa, kun se nyt vähän ahdistaa. Unohdin sitten ottaa kotoa mukaan sen rotan kakkosannoksen... Tarvii käydä torstaina uudelleen neuvolassa, onneksi on kuitenkin pikakäynti.

Kysymys: onko muiden vauvojen uni häiriintynyt, kun tutti on tullut kuviohin? Jotenkin tuntuu, että varsinkin aamupäiväunet ovat rikkonaisia (tänään kävin tuttia laittamassa varmaan 6 kertaa... ) , kun tuttia pitää käydä laittamassa 20 - 30 min välein. Toivottavasti ei tule yöuniin sama, päivällä vielä menee. Yritän saada tutin pois ennenkuin itse menen takaisin sisälle, jotta ei tyttö havahtuisi tutin tippumiseen. Joskus onnistuu, joskus ei.

Majj: juuri neuvolan ilmoitustaululta katsoin muskarin hintoja (olisi ollut jo Alisan ikäisellekin ryhmä), niin täällä oli 65 eur, ja ihan syyskausi taisi olla kysymyksessä. Mielestäni on aikas kallis. Ja kestokin olisi ollut 90 min! Aika pitkä aika olla 3 kk:n ikäsen kanssa, joka juuri ja juuri jaksaa olla tuota aikaa hereillä aina välillä.

Heinuli & Alisa
 
moi!! oon ollut nettipimennossa pari pvää kun mun vanhemmat oli viikonlopun meillä..

mä sain jälkitarkastuksen yhteydessä sellasen lapun joka piti itse lähettää kelaan.. ikävää summer että joudut nyt kärvisteleen ilman rahaa jonkun toisen unohduksen takia.

yöheräilyt eka unipätkä on 8-9h sit syöttö ( menee 2dl maitoa ) sit on hereil 1h kunnes nukahtaa ja nukkuu sit vielä 2-3h. tosi rasittavaa tuo 1h hereilolo yöllä kun tuttia ei taho huolia mut ei onneks itke mut on sellasta ähinää ja puhinaa sen verran etten itsekään sit nukahda ennen kuin tyttö nukahtaa..

syöttöväli meillä mennään korvikkeella ja yleensä pyrin syöttämään noin 3h välein.

kääntyminen kyljelleen vääntää ittensä jos selällään on lattialla.

yökyläily meillä ei esikoinenkaan 3v2kk ole edes vielä ollut yökylässä, sitä on vähän hankala toteuttaa kun mummilaan on kuitenkin sen verran matkaa... joten eipä siis ole tyttökään ollut

aamul oli kyl aikas kylmä. katsoin aamul 7:30 mittarii niin näytti +1 mut onneks aikas nopeesti sit lämpenee päivän aikana..näyttää tulevan kovin kylmä syksy.

mä olin aika ahkera heti aamusta, imuroittin ja jaksoin heti perään lähteä 1h vaunulenkillekin, päätä on tosin jomotellut pari päivää joten kaipa se on otettava särkylääke kun ei tuo näytä itekseen lähtevän..eikä kolean virkistävä aamulenkkikään särkyyn auttanut.
 

Yhteistyössä