TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MAALISKUUSSA

Niin ja carmen, anna palaa vaan niitä kauhujuttuja :D

Mä en tosiaan ole vielä ehtinyt perehtymään itse koko AB-heparokotteeseen, mutta koitan tehdä sen nyt viikonlopun aikana, jotta voin sitten pommittaa th:ta neuvolassa. Vaikka tuskin silläkään mitään maata mullistavaa infoa on antaa. Pojalle otetaan varmaan aika paljon ruokia täältä mukaan ja vesi tietty pullosta, joten kai tuon A:n tarttumisriski on kuitenki aika pieni..?Toisaalta vuoden ikänenhän sais jo syödä vähän enemmän ns. aikuisten ruokaa, mut meidän tenava vetää varmaan noita 6kk soseita kouluikään asti :LOL:

No nyt on altistus testi reissu takana, mutta ei ollu viimenen nähtävästi saadaan täs lähi aikoina juosta oikeen urakalla siellä. 4h oltiin siellä ja saldona oli että neiti joi 50ml maitoa. Ei selvästi tykkää nan:in mausta mutta annetaan nyt kotona vaan nan:ia, tai sit jotain jugurtteja ym. mistä sais sitä maitoa... Lääkäri sit soittelee 10.3... Juu ja sitten pitäis pian tulla lähete sinne korva -ja kurkkupolillekkin siitä hengityksestä... Ja näin alustavasti lääkäri ajatteli että jos se ei ole se maito mikä aiheuttaa tuota hengenahdistusta, niin jos ruoka nousee mahalaukusta aina kurkkuun saakka ja se ärsyttää ja tuvottaa äänihuulia tms ja se vaikeuttaa hengitystä... Sekavaa tekstiä mutta toivottavasti joku tajus edes jotain.

poika : Onneksi te kaikki olette kunnossa :)

naukuri Mua mietityttään tuossa hepatiitissa se, että kuinka helposti sen saa pöpistä, joita on esim. lattialla tms. Pikkuiset kun konttii ympäriinsä ja sitten laittaa kädet suuhunsa :/ . Vaikka ruoka olis puhdasta, niin eihän noita vipeltäjiä voi kahlita viikoksi rattaisiin :D.

Marimint: Joo, totta tuokin. En tosin tiedä kuinka todennäköistä se sitten on, että sen saisi jostain kivistä tai muista mitä maasta löytyy? Onks sulla siitä jotain infoa? Et kuinka helposti sen siis voi saada? Me asutaan se viikko huoneistohotelllissa, joten siellä tuskin lattioilla on mitään. Mut tietty ulkosalla voi jotain löytää.

Matami, Mekin oltiin kaupungilla,mut tultiin vasta tossa tunti sitte kotio... ihan ylhäisessä yksinäisyydessä sain matkustaa :D Oon ihmetellyt kun vaan kerran on tainnut osuu samaan aikaan toiset rattaat kyytiin nyt täällä asustellessa. Silloin kun asuttiin kaupungissa,niin osu enemmän noita ruuhkabusseja tielle. Tosin loppujenlopuiks on aika hyvin päästy menemään.. miähän liikun aina dösällä,ku ei autookaan oo...ellei armon isäntä satu heittämään ;) Mulla on ristinä noi kuskit kanssa... käynyt nyt kerran jos toisenkin niin et eivät laske sitä lattiaa et pääsis pois kyydistä tai just ajaa tuhatta ja sataa ennenkuin ees ollaan kunnolla kyydissä :kieh:Joko kotkalisäpäätös on tullu? Mikähän viikonpäivä sitä oikein maksetaan??

Löysin sit vihdoin takin pojalle...enää on se haalari..Kiitti vinkistä Merika,pitää vissiin huomenna vierailla mammuteilla

Ihmeen kivasti toi herra nyt vetelee päikkyjä ja on muutenkin niiiin hyväntuulinen että,mikä lie iskenyt =)

Mielestäni A-hepatiitti tarttuu melko helposti, käsihygienia pitää olla hyvä...tarttuu likaisesta vedestä, wc:stä...eli esim. salaatin lehdet huuhdottu likaisella vedellä :/ . A-hepatiitti on alle 5v. usein oireeton...ja kun sen kerran sairastaa on ikuisesti immuniteetti....B ja C-hepatiitit tarttuu sitten jo vaikeemmin...veren ja eritteiden kautta...ja ovat muutenkin paljon ikävämpiä tauteja...Meillä Thaimaan reissulla oli kaikilla rokotteet...pojalla oli Havrix...oltiin siellä reissulla tosi tarkkoja käsihygieniasta...meillä oli käsidesi mukana..silti saatiin kaikki salmonella tartunta :eek: ...suosittelen ottaa niitä desinfioivia käsipyyhkeitä..on ehkä helpompi käyttää pienillä lapsilla...

Marimint:[b\] kiitos jelpistä! Aika lähellä mie olin jo itekin, mutta tää muisti on mitä on nykyään! :D

Poika:[b\]kovasti tsemppiä papereiden pyöritykseen! Kyllä elämä voittaa. Onneksi te olette kunnossa!

Turvaistuin[b\] tuli vihdoin ja viimein sieltä Saksasta. Eihän sen tulo kestäny kuin reilu 5 kk.... Meillä siis Recaron Young Sport. Vielä ei olla asennettu sitä autoon, kun tyttö mahtuu olemaan kaukalossa. Ja eihän tyttö paina vasta kuin 8 kg, joten ei kait sitä sais vielä edes siihen istuimeen laittaa...?

Välikausihaalari[b\] on kirppikseltä hakusessa. Jos ei sitä löydy, niin tarvii varmana kurikset ostaa. Ja joo, vaikea on pukea nyt[b\], kun lämpöasteitakin jo muutama on! :)

Käytiin aamulla tekemässä kaupunkiretki, kun miun piti käydä verikokeissa ja ne mammuttimarkkinatkin alkoi. Harmi, kun Pampersit on tarjouksessa eikä Liberot...! Kun me käytetään noita jälkimmäisiä. Ja sit Carlsonilla oli hullut päivät, vai mitkä ne nyt onkaan, ja löysin sieltä muumilautasia alesta. Mietin tässä, että käynkö ostamassa vielä lisää. Hmm...

Matami:[b\] Joo, sitä se tarkoittaa, että rahat tulee vasta kuun vika päivä. Outoa, kun tottui, että keskellä kuuta tulee rahaa ja nyt tuleekin vasta vika päivä! No onneksi on vähän säästössä, jotta voi laskuja maksaa ennenkuin kelan rahat tulee.

Tyttö on tunnin ollut unilla. Nukkuu yleensä 1,5 h tokat unet. Venähti vähän toi unillemeno, kun piti lakanat laittaa ja sit ei typy meinannut jäädä nukkumaan, vaikka oli tosi tööt.

Muutama kysymys;

Mistä haalarista ootte jutelleet että on mammuttimarkkinoilla?

Onko kaikilla taaperokärry? Kun en ole saanu aikaseks vielä ostaa....tai en ole käynyt sellasessa paikassa missä niitä oliskaan. Meinasitteko kaikki hankkia?

Kävin isomman kanssa uimaahallissa ja mietin että taidan seuraavaksi ottaa neidinkin mukaan. En ole vielä sen kanssa käynyt ja mietin, että kuinkas helposti siellä pärjää konttaavan ja menevän neidin kanssa? Miten selviydytte suihkusta ja muusta itekin? Mun pitäs yksin mennä.....

Taaperokärry...katselin eilen netistä....Brion puisia...tavallinen taisi maksaa 29.90 ja joku ihana uutuus 45 euroo...ja sittenhän on Plaston muoviset kärryt...hintaa en muista, mut joku näytti myyvän käytettyy 10 eurolla =) !...ajattelin synttärilahjaksi ostaa....mut nyt kun nousee jo ylös...niin ostosta pitää varmaan aikaistaa...pojalla ei ollut kärryä....vaan puuhapete traktori, jota pystyi työntää....on meillä sekin vielä varastossa...

Hepatiitista vielä, Eevahan on syönyt kaikkea mahdollista Italiassa ja vähän tarkoituksella antanut konttailla takapihalla. Ei mua se A pelota enkä ajattele koko asiaa. Enemmän mua huolettais se B, jos tosiaan ei sitä vastaan oltais rokotettu. Alle vuoden ikäisellehän ei Suomessa oikein annettais, mut me mentiin Italian rokotusohjelmalla, johon se kuuluu. Ja siis B:hän ei lattialta tai kivistä tartu, enkä usko että edes A. Vedestä lähinnä, tuskin mistään kuivasta.

Summer, meillä ei ole taaperokärryä, en mä näe sitä tarpeelliseksi. Kai. En ole edes ajatellut koko asiaa.. Meille tuli tänään Mammuttimarkkinoiden mainos missä oli se haalari. Olisko ollut joku Lassien ulkoiluhaalari, vai miten siinä sanottiin.. Oon muuten miettinyt uimahallia kans, että minkä ikäisen sinne yleensäkin voi viedä jos ei käy vauvauinnissa. Että onko siinä vedessä liikaa klooria tai jotain, onko siellä ikäraja. Ihan pihalla kaiken tällaisen kanssa kyllä, nyt oikein vasta tajuaa miten vähän tietääkään..

summer näytti olevan lassien puku 80cm alkaen -pluskortilla -5 euroo halvempi kuin muuten. Uiminen: Jos esikoinen tottelee niin sit selviit varmasti :D meillä neiti olis varmaan jo juossut altaaseen ennen kun me saatais E:n kanssa uikkarit jalkaan, osaa toki uida, mut ei silti saa mennä yksin. Mä lasken tytön pyyhkeenpäälle ja laitan uikkarit -monella sellanen hieno tuoli -mut meidän mimmillä kunnon reidet niin ei varmaan mahtuis siihen hienouteen.
Kannattaa kokeilla.

Joo, tylsää kyllä, et tuet tulee vasta jälkijunassa...

majj: No, menipäs teillä altistukset nyt pöydän alle. Meillähän taas nan on pojan herkkua, joten joi ihan kaiken mitä tyrkytettiin :D Toivottavasti asia nyt alkaa kuitenkin selviämään vähitellen!

Matami: Joo, tarkka käsihygieniasta olen mäkin reissuissa. Mutta ehkä vieläkin tarkempi sen suhteen mitä syön. Tai en mitenkään hysteerisesti kyttää, mutta tiedän kyllä mitä en ulkomailla suuhuni pistä. Ollaan onneksi toistaiseksi selvitty ilman pöpöjä, vaikka ollaan matkustettu ties ja missä. Thaikuissakin pari kertaa, Intiassa, Japanissa, Kiinassa yms. Pienen kanssa ehkä just ruuista on helpoin "selviytyä" jos on omat mukana. Mutta tietty tuo maassa möyriminen on asia erikseen. Sillon saa käsiä kyllä olla hinkkaamassa jatkuvasti. Hassua ehkä, mutta mullahan on Suomessakin aina olkalaukussa käsidesi mukana :D Ihan ykkönen kyllä.

summer: Samaa mietin minääkin, et mites siellä hallissa pienen kanssa selviäis yksin. Kun ei meillä ole enää kaukaloakaan käytössä. Vauvauinnissahan oli aina kaukalo mukana ja siinä oli näppärä kanniskella. Tai saisinhan mä tuon miehen mukaan, mutta yksinhän siellä suihkupuolella jomman kumman täytys kuitenki olla.

Summer: Meidän kaverilla on sellanen ylöspäin nostettava portti. Vaikuttaa tosi kätevältä, kun normi porttihan vedetään auki. Tuo ei vie tilaa, kun tarvitsisi aukaista porttia. Saa Lastentarvikkeesta. Käyn sellaisen kanssa ostamassa, kunhan tulee ajankohtaiseksi.

Hei tosta haalarista vielä...seppälässä näkyi olevan ihan kivan näkönen ja luki että pitää jonkun verran vettäkin...oli jonkun pikkasen päälle 30e. Ne koothan on siellä kyllä 80cm alkaen kai.....
Merika, toi on niin menevää sorttia, että pysyisköhän missään sen aikaa että saisin itteni ja isomman kasteltua....isompi kyllä tottelee ja on reipas.

hepatiitista vielä Tongin netistä tietoa, kun oon loppuviimeks aika pihalla koko taudista. Matamimimmi olikin jo siitä jotain kertonut...tämmösen pätkän löysin: "Tartuntalähteitä ovat saastunut ruoka, juomavesi tai sillä pestyt vihannekset tai siitä tehdyt jääkuutiot sekä puutteellisesti kypsennetyt simpukat ja osterit. Taudin aikana virusta erittyy runsaasti ulosteeseen. Tartunta voi siirtyä myös likaisten käsien tai WC-tilojen kautta henkilöstä toiseen. Elintarvike- ja käsihygieniaan on kiinnitettävä erityisesti huomiota matkustettaessa alueelle, jossa hepatiitti A on tavallinen." Elikkäs en tiedä mistä neuvolan terkkari sitten keksi, että taudin vois saada maassa mönkimälläkin :/ ... Mutta en ole kyllä ajatellut ottaa J:lle reissuun kaikkea ruokaa mukaan. Neiti syö niin paljon jo päivässä, että matkalaukkuun ei ruokien lisäks mahtuis mitään muuta.

Taaperokärry Meiltä löytyy brion musta puinen kärry. J ei osaa vielä sitä työntää, mutta ei sen taidon oppimiseen varmaan enää kovin kauaa mene. Niin kova halu on seisoskella ja tepastella pöydän vieressä tms. :D

Merika ja summer: Ei kyllä pysyis meidänkään elohopea minkään pyyhkeen päällä :D Enkä kyllä haluis et poika vielä ryömis siellä hallien lattioilla... Yök.

Marmotta: Vuoden iästä (noin ) suositellaan. Halleissa on sen verran viileää vettä myös lasten altaissa, et paljon nuorempi lapsi ei vielä pysy lämpimänä siellä vedessä. Muuten ei kai mitään erityistä rajoitusta ole, Mekään ei olla just tuon veden lämpötilan vuoksi vielä uimahallissa käyty. Jossain halleissa on ns. terapia-altaita ja niissä oli ihanan lämmintä vettä...

Marimint: Kiitos kun jaksoit etsiä! No jotain tuollaista mäkin muistelin lukeneeni ja siks tuo maassa möyriminen vähän jäi mietityttämään. Meillä syödään vielä niin vähän, et voisin ihan hyvin pojalle ruuat roudatakin. Paluumatkalla sais sitten tuliaiset niiden tilalle ;) Mutta toisaalta eihän varmaan valmiista lastenruuista mitään tule? Et kai ne ihan hygieenisiä on. En vaan tiedä miten niitä tuolla Portugalissa on saatavilla?? 1-vuotiashan nyt voi kuitenkin syödä jo oikeestaan mitä vaan, et ei tarvis niin kyttäillä mitä purkeissa on.

Taaperokärryksi
haluisin tuollaisen Brion mustan, mutta en tiedä tarvitaanko me sisällä sit kuitenkaan sellaista. Pelkään et poika runnoo sit nurkat ja seinät muusiks sen kanssa :D Ulos taas kelpais hyvin sellainen muovinen versio.

Tilasin äsken Vauva-lehden, kun oli hyvä tarjous :) Hassua taas tilata sitäkin... Olin sen jo lopettanut syksyllä. Sai edullisesti ja kaupan päälle vielä Brion palikkalaatikon. Olin just miettinyt sen laatikon ostamista, niin sattui hyvin :) Samat jututhan noissa lehdissä pyörii vuodesta toiseen, mutta ihan hyvä lehti kuitenkin. Jotain lueskeltavaa mullekin...

Heipä hei,

Poika
:hug: Onneksi ootte kaikki kunnossa!

Neuvolassa oltiin... Mitat on 70cm ja 8220g eli kasvua on tullut kahdessa kuukaudessa 2cm ja 700g. Pituus -1 käyrällä ja paino siihen on ihanne, joten nou hätä :D Saatiin ohjeita noista hapanmaitotuotteista ja merkki sopimattomuudesta on kuulemma ripuli eli jos sitä tulee ni sit elimistö ei oo vielä valmis maitoprotskuihin ja sit ne kandee hyllyttää vielä hetkeksi. Mut jos kaikki menee hyvin ni kuukauden kuluttua voi alotella lisäämään tavismaitoa korvikkeen sekaan ja sit isontaa määrää et sit 1-v:n kieppeillä olis pelkkä tavismaito :D Oli oikee äitin arkajalka neuvolassa :D hirvee huuto ku neukkari alko riisumaan :LOL: Ai niin, meidän peppuihottuma onkin sit vaan ihan perusvaippaihottumaan ja perusvoiteita pitää alkaa käyttää...

AB-heparokotteista, joo Marimint toi mitä sä olit lukenut on juuri se mistä A-hepan voi saada. Mut ymmärtääkseni se on vihuliainen siitä, et pöpö ei kuole kuivassa pinnassa heti vaan voi elää jonkun aikaa esim. vessan ovenkahvassakin. B-hepahan sitten tulee veren, eritteiden, kudosten jne kautta. Meinaan likalle ottaa Havrixin yhdistelmärokotteen jahka sen aika on sit joskus. Mehän oltiin jouluna lähdössä Riikaan ja peruutettiin se matka juurikin ton A-hepan takii ku en halunnu lähtee riskeeraamaan kun oon meistä ainoo joka sen rokotteen on saanu. Ite otin sen pari vuotta sitten ku lähdettiin Tunisiaan ja B:n sain työn puolesta jo 2001. Ja nimenomaan luotan Havrixiin. Ugh, hän on puhunut :LOL:

Taaperokärry, hankittavien listalla olis joo

Passi, me hommattiin se sillon ennen joulua. Mentiin kuvausliikkeeseen ja mulla oli likka sylissa ja meidän väliin laitettiin sellainen valkoinen pahvi eli mut häivytettiin kuvasta :D Sit mentiin poliisiasemalle. Hakemassa pitää olla molemmat vanhemmat tai suostumus toiselta huoltajalta sekä lapsen on oltava hakutilanteessa myös mukana. Niin ja se kuva sit kans. Passin voi sitten kumpi tahansa huoltaja hakea omalla henkilökortillaan sitten kun se on valmis. Sillioin ei lapsen tartte olla mukana.

Käsihygienia, mulla kans antibact-pullo aina matkassa mukana :)

Joo-o, olikohan siinä kaikki... neiti nukkuu vaunuissa eteisessä ja mä ootan et se heräis ku voitais mennä suihkuun. Neidillä on pää täynnä lounasta, käsi ehti purkkiin ja sit se oikein hierottiin päähän :headwall: :D

Yhteistyössä