TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 LOKAKUUSSA

Oli kyllä hyvää ja onnistunut porkkana kakku! :p

Täällä kans J puree ikenillään KOVAA rintoja, ja välillä pitää oikein kiinni ja venyttää tissiä, ja siihen päälle tietenkin leveä hymy kun äitiä sattuu! :D

Kuinka moni täällä vielä imettää ? Minä osittain! :D

Nyt laittamaan tyttl nukkumaan :)
 
Joo, kyllä meilläkin oli ihan mukavia nuo vellit sen aikaa kun käytettiin. Mutta meillä ei siihen ehtinyt tulla sen enempää tottumusta kuin maitopullostakaan. Molemmat tavarat uppos ihan yhtä kiltisti :) Ei poika edes huomannu, et yhtenä iltana ei enää saanutkaan velliä vaan eka puuron ja sit iltamaidon. Meillähän ei tosin vaikuttanut nukkumiseen millään tavalla nuo vellit. Eikä ole auttanut puurokaan. Kun eihän ne estä pyörimästä ja hampaita tulemasta :D

Repa: Vellitkin tulee nokkamukista ihan hyvin läpi. Mutta eipä niitä tarvitse käyttää, jos siltä tuntuu.

Koskakohan tuosta tuttipullosta sitten pitäs vieroittaa? Nokkamukista menee nykyään vaan vesi, maitoa en ole edes kokeillut. Ehkä joku päivä vois senkin tehdä. Katsoa kuinka maito siitä uppois. Nyt tuolla kumisella nokalla vaan hinkataan ikeniä :D Vedestä viis, kunhan saa nokan kivasti ikeniä vasten.
 
weiss
Tuttipullosta vieroittaminen: Saanko mie ihmetellä, mikä kiiru on nyt jo alkaa vieroittelemaan?? Mie haluun pitää pojan vauvana viellä pitkään ja minusta on ihana, kun saan hänet viellä pullon kanssa rinnalle ja lähelle. Mie aion antaa pulloa kauan ja jos vieroittaa tarvii, niin sitten vasta joskus 1 1/2-2 vuotiaana. Esikko lakkas juomasta pullosta 2 vuotiaana ja hyvät tuon hampaat ovat..
Sädetikkua kaipailen!!!!!!
 
Jipii, toisen kerran jo tänään koneella. Ei tarvi pyydellä anteeksi, että tää meidän touhu on tätä. Mä hyvin tiesin kyllä, että kandeis viel aamulla tarkistaa asia vaan, kun ei pysty niin ei. Sinä aamuna mulla oli avoimessa hieroja 9:30 jaa sitä ennen on käytettävä koirut, pestävä ja syötettävä lapset ja puettava jne. ihan turha yrittää ehtiä tällä pätkivällä wlanilla mitään lukea.
Meillä mennään käytännössä täysimetyksellä.
Noista rokotusoireista, luultavimmin kaikilla tohon tutkimukseen osallistuvilla tulee niitä. Tuo meningokokki näyttää olevan ärhäkkä ja annettuna kahden muun kanssa, taatusti vaatii parin päivän panadolit ja huudot. Itse en antais kyllä tota kuume/kipulääkettä suun kautta, suppo on niin kätevä ja vaikuttaa nopeammin. Tosin rintalapsella näkyy sekin turhan pian tulevan pihalle pahimmillaan.
Nyt lähden kyllä nukkuu, kun kerrankin sain molemmat tähän aikaan simahtamaan.
(Mulla on muuten langaton englanninkielinen näppis, siksi noita kirjoitusvihreitä tulee kokoajan)
 
weiss: En mäkään vielä ole vieroittamassa. Kyselin vaan asiaa. Mutta kyllä ennen vuoden ikää haluisin pojan irti tuttipullosta ja tutista :) Vauva voi olla vauva, vaikka juokin nokkamukista, eihän tutti vauvaa tee :D No, katostaan miten sitten menee. Hyvä, et esikollasi on hampaat kasvaneet hyvin. Mulla on päinvastaisia kokemuksia :|

kriisi: Mulle sanottiin apteekista, että tuo suun kautta annettava Panadol auttais nopsempaa kuin supot. Mutta onko niitä sitte kukaan sekkarikellolla testannu :D Meillä kuitenkin toiminut tosi hyvin, kun rokotuksen jälkeen jouduttiin antamaan.
 
Täällä täysimetetään vielä =) . Soseita ollaan maisteltu nyt vajaa kuukausi, mut kiirettä niiden säännölliseen syöntiin ei ole, kun neiti oli pikkasen päälle 5kk ikäisenä n.70cm ja 8,3kg, ja siis puhtaasti tissimaidolla kasvanut.
Meillä ei koskaan ole vauvat vellejä syöneet, ei ole kelvannut. Kaksi aiempaa on jonkin verran kelpuuttaneet tutin ja tuttipullonkin, mutta yksi edellisistä ei kelpuuttanut kumpaakaan, ja kun tissittely loppui 9kk ikäisenä, lopetti poju maidon juonnin kokoaan, lähes vuodeksi. Ja silti on nyt iso ukko; 6v. 130cm ja 28kg :LOL:
 
käärö
Olenpa lueskellut juttujanne varmaan tuolta kesä-heinäkuulta, mutta huono olen kirjoitteleen. Itse sain toukokuun alussa esikois pojan ja viikon päästä meiän "vauva" on jo puoli vuotias. Täälä menee niin liha kuin puurokin. Imetyksen jouduin lopettamaan 3vk iässä kun maito yksin kertaisesti vaan loppui(sukuvika). Siitä asti on korviketta juotu ja 3kk iässä aloteltu kiinteet. Nyt menee 5 ateriaa päivässä ja maidot päälle. Unet täälä tuntuu yhellä jos toisellakin olevan samaa luokkaa kuin meillä. Päiväunet oli vielä hetki sitten 30min-45min ja yöllä syötiin pari kertaa ja muuten kiehnättiin. Liikkumaan ei olla vielä ymmärretty lähteä muuten kuin kierimällä ja navan ympärillä ja hampujakin ootellaan vielä, kuolan määrä on valtava ja kaikki menee suuhun mitä käsiin saa.
Tänää neuvolassa oli mitat 8570g ja 72,5cm pipo 42,6cm.
Iloinen ja "jutteleva" poika joka ei paljoa kitise.

Kiinnostus kirjoitteluun heräsi kun luin täälä olevan porukkaa Jämsä-Jämsänkoski alueelta. Itse olen sieltä kotoisin, tosin nykyään en siellä enää asu, mutta suku siellä edelleen. Joten käyn usein siellä.

Mutta nyt on lopeteltava tämä lyhytkin höpötys ja käytävä nukkuun, poika kun heräilee siinä kuuen pintaan nykyää, kiitos kellojen siirron!

 
aikaista huomenta taas |O

yö meni persuulleen..en tie johtuiko nuo pitkät päikkärit siihen vai mikä mut tyttö nukahti unille ihan normiaikaan siinä 19:15 mut ekan kerran heräs jo 23:30 ja siitä asti herättiin n.2h välein ja ylös noustiinkin taas 5 jälkeen..eilen illalla jäi maissivellin anto ja sain tytön syömään ison lautasellisen puuroa ja 70ml maitoa juur ennen nukkumaanmenoa siinä 18:30 aikaan mut ei se ainakaan yöuniin vaikuttanut positiivisesti..
ehkä mun täytyy rajoittaa tytön päikkäreitä ja herätellä pitkiltä unilta 3h unien jälkeen raakasti..

tuttipullosta vieroitus: meil esikoiselta jätettiin tuttipullo pois siinä 8kk ikäisenä..oli kuitenkin nokkiksesta juonut 5kk ikäisestä ja kun huomasin ettei juo maitoa yhtään sen paremmin tuttipullosta kuin nokkiksestakaan niin päätin sit luopua vallan tuttipullosta
iltavellin juominen tais jäädä noihin samoihin aikoihin pois jos nyt oikein muistan..

jaahas tyttöä saakin pian viedä ekoille päikkäreille, en tosin taida kehdata ulos viedä vielä tähän aikaan.. ;)
 
No johan oli tekstiä :) En varmasti sisäistänyt kaikkea vaikka miten keskittyneenä tavasin.

Tervetuloa Käärö

Tuttipullosta vieroittaminen varmaankin jotain vuoden tienoilla, mut en ota siitä kauheeta stressiä vähitellen. Esikko hylkäsi vähän alle vuoteisena itse ilman sen kummempia houkutteluja nokkis oli mukavempi, siitä nokkiksesta onkin ollut vaikeempi päästä eroon erityisesti vauvan tulon jälkeen se on taas ollut POP vaikka osaa juoda hyvin tavallisestakin lasista mut en oo jotenkin kaiken muutoksen keskellä halunnut ottaa sitä pois jos se on niin tärkee juttu välillä..

Jaa mites tuohon imettämiseen sanos yöllä poika lutkuttaa tissiä en tiiä oonko tutti vai maito automaatti =) Mut päivällä ollaan siirytty nyt viimepäivinä pulloon ja yö lutkutuskin jää pois kun kunmnolla ruetaan kiinteitä syömään.

Meillä ei vellejä syödä ollenkaan, ei mulla mitään niitä vastaan ole. Meille kun ei sovi porkkana eikä maissi ollenkaan niin eipä ois vaihtoehtojakaan.

Tilasin puolvuotispäiväksi piikityksen ihana lahja :(

Joko olette joululahjoja ostaneet? Mä olen kahdelle kummilapselle ostanut. ja yhdelle meinasin lehden vuosikerran tilata.
 
Huomenia

käärö tervetuloa mukaan. :wave:

majj meillä mennään viel melkein täysimetyksel -kerran päiväs olen antanut maistiaisii ja neiti odottaa sitä lusikkaa kun pieni linnunpoiika. ja velliä on kans välillä saanut. Samoilla linjoilla kun gha et sit vast kun se 6kk tulee täyteen sit aletaan oikeesti syömään säännöllisesti.

tuttipullo,tutti ja vähän imetyksestäkin Tuttipullosta vierottaisin kyllä mahdollisimman nopeesti -sit kun osaa juoda nokkamukista se on ihan yhtä kätevä. Tutin ottaisin kans pois siinä 1-1,5v. pintaan toisaalta jos sitä käyttää vaan nukkuessa niin mikäs siinä. Mut outoo kun jollekin vanhemmat tunkee sitä kokoajan ja laps opettelee jo puhumaan -miten sen kanssa nyt voi
puhuu. Enpä tiedä meillä tuskin tulee kumpikaan ongelmaksi -koska ei se tutti oikein maistu. Mutta katsotaan miten rakkaaksi tämä rinta muodostuu -esikoiselle se oli liian rakas(en tiedä voiko olla). Pieni tunki kättä äidin rinnanpäälle vielä pitkään kun oli lopetettu tissittely-se pieni käsi hakeutu paidankauluksesta sisään ihan vaistomaisesti kun lohtua tarvittiin. Mutta jokainen tekee tavallaan. Rinnasta ns.vierottaminen meillä sujui ihan hyvin kun sen aika tuli -toki lopetin vähän ulkopuolisen paineen vuoksi -nyt en aijo niin tehdä. Tehkää niin kuin teistä tuntuu hyvälle vaikka äidit, tädit ja siskon kaimat toisin sanoisivatjotenkin ensimmäisen lapsen kanssa oli niin herkkä eikä osannut nousta vastarinntaan vaan alkoi uskoa toisten sanomisia. Meillä tää liitty imetykseen -olisin voinut sitä jatkaa pitempäänkin. On outoa et kaikkien PITÄIS imettää pientä vauvaa vaikka hampaat irvessä ja rinnat verillä -mut sit jossain kohtaa ei oliskaan enää oikeen sopivaa imettää. Mä olen ainakin yrittänyt rohkaista niitä jotka miettii kehtaako imettää yksi vuotiasta miks ei jos toinen äiti kehtaa antaa tuttipullosta -sama se. Tulipa tekstiä -katsotaan miten E kanssa käy onko vastaavaa -imetys kyllä loppuu jos mua oikeesti aletaan jyrsimään. Tää oli tällasta itsepohdiskelua tää loppu. :wave:

Pitää mennä meillä neuvola 9.30 :wave:
 
Tuttipulloista ja tuteista vierottaminen tapahtuu sitten joskus. Minä kun en enää imetä, niin olishan se kauheeta jos vauvalta pullokin vietäis. Toiset kun imettää vuodenkin ikään. Enkä usko että vaikuttaa hampaisiin, jos sillon pullosta saa maitoa kun nukkumaan alkaa. Tutin kanssa sama homma, että en usko että hampaisiin vaikuttaa jos sillon imee kun nukkumaan alkaa tai yöllä jos herää niin antaa tutin. Olisko esikoinen ollu 1,5-2 vuotta kun tutti alko kokonaan jäämään pois. Siihen astikin sillon vaan kun tarvi..nukkumaan meno ja jos tuli suru jostain. Eri asia varmasti on jos koko päivän on tutti tai pullo suussa. Sama hyppykiikun kanssa. Jos siinä hetken päivässä hyppii, niin ei ainakaan esikoisella ollut haittaa. Samanlaillahan sitä sylissäkin hyppyytetään. No, mielipiteitä on monia ja jokainen kasvattaa oman lapsensa niinkun haluaa =)

Poika, en ole ostellut. Olis pitäny kyllä...
 
Meillä taas heräiltiin muutamaan otteeseen, musta on alkanut tuntua että olen J:lle aamuöisin tutti, koska silloin ei ota tuttia ( en tiedä miksi ) ja tissillä tainnuttuu hyvin.. |O

Tuteista ja tuttipulloista - ja niiden vieroittaminen: En usko että tutista ainakaan tulee ongelmaa kun nukkumaan mennessä ja oikein väsyneenä suostuu sitä vain syömään ja pullosta ei vielä todellakaan ole kiire, meillehän tulee vasta 5kk ens viikolla. Kyllä ajattelin ottaa nokkamukin ajoissa käyttöön mutta ei vielä kiire!

Tänään on pitkästä aikaa hieno ilma! B) - Ja tietenkään en kerkeä tänään kävelylle. En oo ollu pian 2vk kävelemässä, paitsi jotain pakollisia lyhkäsiä matkoja.. Kesällä jaksoin käydä joka päivä, nyt kun J nukkuu liikkumattomissa vaunuissaa jotenkin jäänyt.. :whistle: :saint:

 
Huomenta,

täällä yö meni loistavasti, saatiin kaikki nukkua 7,5h putkeen. Tässähän on ihan uudelleensyntynyt olo :) No tosin oli se hyvä, et nukuttiin, koska neiti heräs piiru ennen Janne Katajaa ja valvo Conan O´Brienin alkuun asti :eek: (eli siis 19-00.00). Neiti oli jopa kohtuu hyväntuulinen, mut sit mietittiin et kai ne hampaat taas vaivaa ku sormet siellä suussa taas kaivelee. Sit annettiin Panadolia just ennen ku mentiin nukkuu ja hvin toimi :D

Pullon ja tutin vieroitus
, joskus sitten ensi kesänä alan harkitsee. Jos neiti iltapullo haluaa sänkyyn, niin en kai mä sitä voi kieltää :ashamed: Ja meidän täpauksessahan se on vellipullo, ei maitopullo ;)
 
Huomenta....taas sataa ja kastuin jo heti aamusta kun vein pojun eskariin :kieh: ....tänään on Edithin muskari....ja varmaan kastutaan taas...mukavaa :/ ....

Käärö....tervetulloo =) !!!

Tutit/pullot...vierotus varmaan jokaisen oma asia....mikä tuntuu hyvältä....meillä poju söi tuttii varmaan 2v asti....pulloo en muista.....etuhampaat pojalla vähän ulkonevat....en tiedä johtuuko tutin syömisestä :( .....siskon tyttö söi tosi pitkään pullosta....varmaan melkein 3 vuotiaaks asti....oli hiukan koomisen näköinen, kun makas lattialla ja imi pullosta mehua...iso likka :D .....
 
Hei kaikki! :flower:

Tosi harmi, kun tieto treffipakanvaihdosta ei tavoittanut kriisiä :ashamed: Ens kerralla kyllä lyödään aika ja paikka lukkoon ennemmin kuin saman päivän aamuna :D

matami Eikös se varpaiden tarttumisrefleksi ole normaali vuoden ikään asti, kun taas tiedostamaton tarttumisote kädessä pitäisi kadota jossain ennen 6kk :/ Voin olla väärässäkin, mutta miten mulla olisi tällainen muistikuva..

Pullottelu, korvikkeet ja vellit Vellivaihe meillä skipattiin, kun tissimaidolla mentiin kunnes korvike alkoi maittamaan kiinteiden aloituksen kanssa samoihin aikoihin. Pian alotellaan iltapuuro. Pullottelusta minulla ei ole tietoa, että koska se "pitäisi" lopettaa, mutta kyllä meidän tuttavien lapset ovat pullotelleet melkein kaksi vuotiaaksi, jonka jälkeen siirtyneet nokkikseen.

Talviaikaan siirtyminen on hankalaa koko perheelle: kaikki heräävät tunnin liian aikaisin ja sitten 05:30-06:30 torkutaan koiranunta, kun odotellaan isin herätyskellon pärähdystä :/

Neidin joulumekko, pitsikaulusbody ja sukkikset ostin eilen - kerrankin ajoissa! Oli meinaan paniikki, etten sitten löydä typylle juhlamekkoa, jos jätän joulukuulle.

Mutta nyt testaamaan Liberopaketin käsinukkea ;)
 
nyt mä kysäsen tyhmiä..mut kysyn kuitenkin..ajattelin täs tehdä nallen riisipuurohiutaleist tytöl puuroo mut mut voisko sen tehdä ihan korvikkeeseen vai teenkö ensin veteen ja sit löysennän korvikkeella..?

noist tutist pulloist yms. vieroituksista niin kyl sen sit huomaa koska sen aika on..meil tosiaan esikolta tuo pullosta luopuminen jäi vähän niin kuin itekseen pois..tuttia meil ei esikoinen halunnut kuin juur nukahtamiseen ja sit joskus yöllä, päivisin ei lainkaan. mun piti vieroitella 1,5 vuotiaana poika tutista mut meil tapahtu silloin just paljon asioita ( muutto, hoidon aloitus yms. ) niin en sit halunnut viel tuttiakin ottaa samas rytäkäs pois joten vierotus tapahtu sit pojan ollessa 1v10kk. aurorakaan ei juur päivisin tutista perusta, vain nukahtamistilanteessa ja yöllä joten uskon että hänetkin on joskus helppo saada eroon tutista..sen näkee sitten..

mut nyt imuroimaan..
 
weiss
Tervetuloa Käärö!!! Monesko päivä oli tein poju syntynny ja missä?
Kurpitsa: Korvikettahan ei saa lämmittää kauhian kuumaksi, että tee ensin veteen ja sitten löysennät korvikkeella.
Tutti: Täälläkään ei tuttia syödä muuta kun nukahtamis hetkellä ja joskus yöllä huolii rauhoittuakseen. Ja juur tuota tarkoitin, että siis tuo pullon käyttöhän vähenee, kun ikää tulee, jottei koko ajan pullo suussa kulje, lähinnä ne iltamaidot sitten isompana.. :p
 
heippa!
Vellejä ei meilläkään ole syöty,kun se on ollu meidän tilanteessa vähän turhaa.Muuten olen imettänyt ja sit siirryttiin suoraan puuroihin.Pullokaan ei meillä ole oikeen suosiossa ollu.kyllä siitä sillon jotenkuten juo kun äiti ei ole paikalla.Nyt ollaan ruokailun yhteydes juotu nokkiksesta ja muuten vielä imetän.
Muistelin esikoisen aikaa,et 1 v. hammastarkastuksessa suositeltiin vieroitettavaksi pullosta.Iltavellipulloa piti vielä ihan ok:na.

Tissittely on meilläkin aika sähellystä nykyään!kokoajan riuhtoo ja pureskelee.ja kaikki muut asiat kiinnostaa paljon enemmän kun juominen |O Tuntuu muutenkin et Neaa kiinnostaa vaan soseiden syönti ja juominen ei yhtään :kieh:
 
kurpitsa: Joo, korviketta ei sais keitellä, joten lisää vasta myöhemmin. Jos sulla taas on jauhetta niin tee puuro veteen ja lisää jauhe valmiiseen puuroon.

Tutista:
Meillä onneks kans vaan nukahtamisväline, mutta kyllä sitäkin tärkeämpi... Katsotaan millaisiksi yöt muodostuu, kun siitä vieroitus alkaa. Helpoiten kuulemma onnistuu, jos vauva on "pieni". Mun ystävällä on jopa pysyvät hampaat etukenossa, kun on syönyt tuttia aika vanhaks. Eli vaikuttaa siihen leuan ja tulevienkin hampaiden muotoon. Ei siis kaikilla, mutta voi vaikuttaa. Hankala asia.

Niin ja teretulemast Käärö! :flower:

Talviaikaan siirtyminen
meni täällä tosi hyvin. Poika on nukkunut ns. normaalisti noin klo 19-07 parilla herätyksellä. Viime yö meni yhdellä herätyksellä, kun oli varmaan niin väsy uinnista :) Pelkäsin sitä aika paljon et miten menee, mutta eihän poika edes huomannu moista :D

Tänään olis b] Babybio[/b], mutta pikkumies veteli ihan liian lyhyet aamupäikkärit, jotta voitais lähteä. Ei auta ny ku jäädä kotosalle. Tällaisena harmaana päivänä kyllä leffa olis tehnyt terää!
 
huomenia...

taas pieruisa yö,mut 7 herättiin...

soitin sairaalalle,viikko pitäisi vielä altistaa että tiietään varmaks...soseiden alotus siirtyy siis vielä viikolla ettei sotke kuvioita...

tuttia syödään vain nukahtaessa,joten luulisin että vieroitus ei oo ongelma. yöllä herätessään ei ees vältsisti halua tuttia.

eli täällä edelleen täysimetys :wave:
 
käärö
Summer oon sua pari vuotta nuorempi eli -83, mutta kyllä jonkin verran j-koskelta vanhempia muistan ja tunnen joten ei mahottomuus jotta tunnettas..

Weiss meillä poika synty 6.5 ja Pohjois-Suomessa.

Niin siis meillä tää raskaus sai pitkän odotuksen ja testeissä juoksun jälkeen alkunsa reilut kolme vuotta kun oltiin yritetty ja haaveilta pienokaista. Viimein tuli aika tehä aukiolotutkimus ja sehän selvitti paljon, oikee puoli oli jonkin verran tukossa, mutta saatiin auki ja poika sai alkunsa siitä kierrosta. Raskausaika oli helppo ja raskautta tuskin oisin huomannu(jos ei ois testiä tehny) ellei maha ois kasvanu ja supistukset alkaneet rv20 paikkeilla. Poika syntyi kuitenkin ihan lasketun ajan aikaan, 3,5kg ja 51cm kokoisena. Synntys oli helppo ja mukava kokemus, vaikka epiduraali ei kerennytkään vaikuttaan kun kaikki eteni niin nopeeta hyvä kun mies kerkes synnytykseen yövuoron jälkeen mukaan.
Siinä vähän taustaa meiän taipaleesta.

Mutta nyt kahvin keittoon kun kaveri tulee käymään ennen kuin muutetaan takas etelä-suomeen, tehtiin tällänen reilun kahen vuoden visiitti tänne pohjoiseen.

En nyt lähe kommentoimaan juttujanne, koitan ensin vähän seurailla ja kun muutto on reilun viikon päästä on tässä touhua ja tekemistä riittämiin.
 
Määkin tilasin ellokselta molemmille pojille tonttupuvut jouluksi..saan otettua kuvat kortteihin viellä ennen joulua ja sukulaiset saa ihanat pikkutonttu kortit..

Onnea muuttoon Käärö se on raskasta ja väliilllä tunteita kuumentavaa hommaa.

Katrinainen hoi sua kaipaillaan :D
 

Yhteistyössä