TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 LOKAKUUSSA

Me uhmattiin eilen säätä ja oltiin koko päivä jokkis-kisoissa. Tosin poika nukkui lähes kokoajan kun sai olla ulkona.

hammas: meillä on eka pongattu eli juuri ja juuri on tullut ikenestä läpi

Jossu & K 5kk ja risat
 
Äänestämässäkin ehdittiin käydä, mutta viel en ole ehtinyt lehteä lukea joten en tiedä mikä oli meidän kaupungin tulos.

Plussa tuulia Pojalle seuraavaan kiertoon. Perässä tullaan :wave: Nimittäin tjot on meilläkin menossa, jos vaikka joululahjaks tulis tärppi :LOL:

Pakko yrittää pitää vauhtia päällä, kun tota ikääkin alkaa jo oleen karttunut ja mielitekis ainakin vielä yksi nyytti taloon saada.
 
ruokarytmi: aamuherätyksen jälkeen puuroa+n.1dl maitoo, ekojen päikkyjen jälkeen hed./marjasose+n.1dl maitoo, toisten pitkien unien jälkeen kasvis/lihasose+n.1dl maitoo, kolmansien unien jälkeen puuro tai kasvissose+ n.1dl maitoo ja ennen nukkumaanmenoa maissivelliä vaihtelevasti 1-1,8dl, yöllä syö yhden kerran maitoa 1,5-2dl ja syödään pääasiallisesti 3h välein paitsi tuohon pitkien unien aikaan tulee pidempi väli..
 
huomenta!tyttö ekoilla päikkäreillä ja tulis tänne kurkisteleen kuulumisia.
weiss meilläkin esikoinen osas jo puoleenvuoteen mennessä kontata,nousta ite istuun ja tukea vasten seisomaan.oli joo kyl aika menoa kun tosiaan sitä järkee ei siinä menossa ollu yhtään |O mutta tää meidän neiti on kyl aika erimaata.paljon "laiskempi" tapaus.

matkarattaista:tällähetkellä ei oo oikeen vauvalle sopivia ollenkaan.esikon vanhat brion ponyt löytyy,mut niitä ei saa ollenkaan makuuasentoon.vähän vaan kallistettua.kyllähän neakin niissä jo istuu,mut sit jos alkaa nukuttaan niin on vähän huonot.muuten rattaina noi on tosi hyvät.tukevat ja pääsee ulkonakin hyvin.niitä ennen meillä oli jokkut ihan halpiskärryt,en ny muista nimeä.niistä saatto irtoilla kesken matkan pyörätkin irti ja oli tosi vempulat!
 
Meillä heräiltiin tänään vähän ennen seiskaa. Ihanaa, eilen kun J päätti herätä jo klo5.30.
Nyt nukkuu ekoja päikkäreitänsä ulkona vaunuissa.

Sosemääristä ja rytmistä Mymmelis, meillä J syö samaan tapaan kuin sinun vauvasi. Tosin yöllä saa vellin sijasta maitoa ja iltapuuron tilalla vielä velliä. Kasvis-lihasosetta menee kerralla n.4-5 jääpalakuutiollista elikkäs olen mitannut, että pikkuisen vajaa pilttipurkillinen. Hedelmäsosetta menee myös saman verran. Maitoa menee soseiden päälle, mutta määrää paha sanoa, kun tississä ei ole mittaria :D.

Niin tosiaan missä Katrinainen on? Muuttopuuhissako?
 
Jossu: Tärppi onnea sullekkin :flower:

Poika,ensi kierrossa sitten :hug:

Weiss: Meillä altistus lopuiollaan ja näyttäs siltä että maidosta ei ole kyse =)

Nyt suihkuihin ja muihin askareisiin...tuun joskus neuvolan jälkeen raportoimaan :wave:
 
Ja nyt ruokajutuistakin vähän kun poika nukahti päikyille (itsekseen tänäänkin, jee !). Meillä yöllä poika syö tisua satunnaisia määriä (herää siihen touhuun about 02-03 ja jää sitten viereen hörppimään)..
Aamulla n. 8.30 :maissi/riisipuuroa (teen itse parin päivän satsin aina) n. 1dl + siihen sosetta pari rkl makua antamaan ja päälle jos haluaa niin hedelmäsosetta vielä, yleensä n. 1/2 bonapurkkia.
Klo 12 : otetaan tisua kunnolla (ainakin yritetään)

Klo 14 :4 palaa kasvissoseita ja jälkkäriksi hedelmäsosetta muutama lusikallinen. Sitten tisua otetaan satunnaisesti iltapalaan saakka.

klo 19 iltapala, silloin menee n. 1 dl puuroa ja hedelmäsosetta 1/2-1 purkillista.

Sitten 20.30 tisua ja unille.

Mikä on teillä lemppari ja inhokkiruoka? Luukas niin tykkää parsakaaliperunasta (myös kukkakaali on pop :D .. aivan karmean makuisia ja hajuisia minun mielestä!) ja banaani, mitä luulin, että sehän nyt on herkkua niin pah.. ei suostu edes puuron kanssa sitä syömään, ei sitten niin millään. :LOL:

Olisiko jollain vinkkejä itse tehtyyn hedelmäsoseeseen? Olen tehnyt omppu-päärynäsosetta, se oli hyvää. 2 omppua ja 2 päärynää palasiksi ja keitetään tilkassa vettä ja soseeksi. Ihmettelin muuten taannoin kaupassa, että bona taitaa olla ainoa, jossa ei ole lisätty hedelmäsoseisiin yleensä sokeria. Piltin soseissa oli vaikka kuinka. Jopa luumussa :eek:
 
Vilma- Kiitos porkkanakakkureseptistä, tein sellaisen viikonloppuna ja oli kyllä mahdottoman hyvää. Aineet uuteen kakkuun on jo kaapissa.

Sosemäärät ja rytmi:
aamulla maitoa n.1,5dl (pitäsi varmaan siirtyä pikkuhiljaa aamupuuroon)
aamupäivällä kasvissosetta vajaa pilttipurkki vähän luumusosetta ja 0,5 dl maitoa
iltapäivällä 150 ml maitoa tai hedelmäsosetta purkki
illemmalla 150 ml maitoa tai hedelmäsosetta purkki
Illalla puuroa 1 dl ja maito-vellisekoitusta n. 150 dl
Yöllä 2 x n. 150 maitovellisekoitusta
- määrät siis suuntaa antavia
 
Matkarattaista: Ei ole, mutta huvittais kyllä ostaa. Ajattelin että jos joulunjälkeen tulis alennukseen.. :p

Tuosta syömisestä, meillä aamusin syödään tissiä, sit päikkäreille ja n. 12-13 aikaa syödään hedelmä sose, sitten tissiä päälle, n. 17 aikaan kasvis sose 3-4 jääpalaa + n. 100ml maitoa päälle, ja illalla n. 150ml velliä ja tissiä saa aina tarivttaessa pitkin päivää + öisin. Olen ajatellut lopettaa tässä pikkuhiljaa imettämisen , te jotka ette enään imetä, miten teille menee yöt ? Meneekö paremmin, kun joudutte aina lämmittämään pulloon maitoa vai kuinka ? :)

Oon kyllä niin kateellinen jossulle ja pojalle kun alatte jo yrittämään lisää lapsia! Itselläni on kans kova vauva kuume, tai pikemminkin se maha-kuume :LOL: mutta nyt ei ole hyvä hetki hommata toista, enkä varmaan jaksaiskaan. Johtuu varmaan näistä öistä, muutenhan J on niin helppo ja kiltti vauva :heart:
 
Majj. carena- merkkinen on tuo. Onhan se varmaan niinkin että tuo meidän neiti on niin hurjan jätti ja siks ei ole sille hyvä, mutta kyllä pitäis pisempi vauvan olla että olis hyvä. Laihempi ja pisempi. Ehkä siis vanhemmalle kun 6kk, mutta kyllä me sillä nyt koitetaan pomppia. Suu hymyssä heti kun tietää että pääsee siihen =) Leikkaan vaikka saksilla isommat aukot käsien kohdalle. Ei ainakaan tarvi myydä sitten eteenpäin...

Mites Marmotta teillä sujuu nyt kun mieskin on kotona?
 
majj: Meillä toi poika on ollut kokoajan ns. helppo vauva. 2kk, kun tuli täyteen oli yö herätyksiä enään yks. 4kk jälkeen on nukuttu koko yö heräämättä. Muutenkin on ollut hyvin aurinkoinen ja tyytyväinen pikkumies.
 
weiss
Sonja: Koska tein esikoinen lähti kävelemään, kun se minua tässä eniten pelottaa. Meillä esikoinen alko käppäilemään jo 8kk iässä ja hyvin on muistissa, kuinka raskasta oli siinä muutama kuukausi, ennenkuin alko järki hiipiä päänuppiin. Nyt jo tuo poika on edellä esikkoa, niin koska se sitten kävelee??!! :eek: Tämä kun ei ole kivaa, vaikka pikkumies onkin onnesta soikeena.

Poika ja Jossu: Kateellisena kanssa.. :p Mutta plussatuulia ja peittojen viuhuntaa ;)
 
Summer: meillä on Emman hyppykiikku ja siitä isäntä ratko ne käsiaukot isommiksi. Tietty ompeli sit, ettei lähe purkaantumaan. Mutta paljon paremmin kädet tulee nyt aukoista ulos.

Meillä ollaan jo toisilla päikyillä. Herättiin 5.45 ja ekat päikyt oli vain 1½ h, kun normaalisti 3-4 h. Katotaan kuin pitkään nukkuu. Pitäis sit kauppaan lähteä. Jospa tuo vesisade olisi siihen mennessä loppunut.

En oo miettiny ollenkaan matkarattaita, kun nuo hartanit on ollu tosi hyvät ja keposet hyvän jousituksen takia. Niillä on hyvä mennä vaikka vähän muhkuraisemmassakin maastossa. :) Vielä on käytössä se pehmeä koppa, mutta aamulla just katoin, että kovin pitkään ei siinä enää tyttö mahdu olemaan.

Jopas Weissillä on kehittynyt poika, kun nousee jo itse seisomaan tukea vasten!! :eek: Toivottavasti malttaisi olla lähtemättä kävelemään ihan vielä. Meillä ei vielä edes käännytä, vaikka välillä yritys on kova (ainakin eilen oli).

Nyt on öisin ruvettu syömään pariin otteeseen, kun ei tutin avulla nukahda! Aiemmin riitti yksi syöttö. Tosin voi olla maidonlisäyksestäkin kysymys. Päivisin kuitenkin on ihan normi syöntivälit, että ainakin maitoa piisaa. Muutenkin on tullut sellasia ihme huutokohtauksia öisin... Kakka on taas kadoksissa toista päivää. Se varmaan aiheuttaa osan huudoista, kun masuu nipistää.

Ja joo, viihdyttämässä pitäisi olla melkein koko ajan täälläkin. Ihan siis kuuluu tähän ikään.

Nyt puuron syöntiin ja hesarin lukuun!
 
Hei! :flower: Taas uusi viikko edessä.. Kyllä aika kuluu, vaikka tämä elo tällaista rutiininomaista puurtamista onkin B)

Meillä pimu juttelee itsekseen kiikussaan: on varmaan hyvä olla siinä keinumassa, kun massu on aivan pinkeänä sapuskaa =) Mieletön suursyömäri tuo pimu kyllä on! Meillä sapuskarytmi on seuraava:

(Varhausaamupala n.klo 06-07: tisuttelua heti heräämisen jälkeen, koska Nea ei syö enää useinkaan öisin)
Aamupala klo 08-09: 1dl puuroa+0,5dl maitoa (tosin teen puuron korvikkeeseen eli yhteensähän maitoa tulee 1,5dl)
Lounas klo 11: 1dl maitoa+1dl juures-/tai kasvissosetta+2rkl lihaa/kalaa
Välipala klo 14: 1dl maitoa
Päivällinen klo 16: 0,5-1dl maitoa+1,5dl hedelmä- tai marjasosetta
Iltapala klo 18: tisuttelua+0,5-1dl maitoa

Lisäksi joskus lounaan jälkeisten päikkäreiden jälkeen tisutellaan (imetän enää 3krt/vrk). Nyt olen ajatellut, että ensi viikolla alkaisin iltapuuron ja kahden viikonpäästä (6kk) sitten välipalalle hedelmäsosetta.

Hyppykiikkua olen minäkin miettinyt, mutta en uskalla hommata sellaista, kun niin moni sitä vastustelee :/ Tosin nyt kun miettii niin kukaan ei koskaan perustele, että MIKSI sitä ei suositella.. Varvastamisesta olen kuullut, mutta onko se ainoa ongelma?
 
Weiss:poika lähti kyl "vasta" kymmenkuisena ilman tukea kävelemään,vaikka jo 6kk harrasti sitä tukea vasten.ei sitten uskaltanu kumminkaan ihan heti lähteä itekseen:)

hyppykiikku odottelee vielä tuolla varastossa.ei oo vaan saanu aikaseks laitettua.

oon myös kateellinen pojalle ja Jossulle!
mäkin sitä kolmatta haluaisin.toisaalta on vähän kumminkin ristiriitaset tunteet asiasta.vauvakuumetta on,mut taas toisaalta aattelee et jaksaisko sitä taas näin pian.taloudellinen tilannekkin hiukan mietityttää...mut jos hyvin käy niin si vuodenvaihteen aikaan vois alkaa yrittään.tosin eilen lopetin minipillerit :D saas vaan nähä et alkaako vielä ees menkat,kun ei ainakaan pillereitten aikana ollu..

Syömisestä:
aamupala:puuroa,marjasosetta+nokkiksesta maitoa
lounas:kasviksia,lihaa7kalaa+maitoa
välipala:hed./marjasosetta
päivällinen:kasviksia,lihaa+maitoa
iltapala:puuroa+maitoa
nukkumaanmennessä ja yöllä 1krt tissiä.ja aterioiden välillä jos on tarvetta.Ruoka-ajat vähän vaihtelee sen mukaan miten on herätty ja nukuttu päikkäreitä.ja noi määrät on joku 5 jääpälakuutio ja puuroo n.1dl.tai sit purkillisen verran...

 
Heippa. En ny kerkee enempiä lueskeleen, mutta vastaanpa tohon hyppykiikkuun; vauvan nilkan lihakset ovat vielä vaiheessa siksi ei suositella sen käyttöä, koska jalkaterät venahtavat sivulle. Siitä voi seurata jalan pysyvä virheasento ja sehän tietää taas lukuisia ongelmia esim. skolioosi=selkärangan mutka jne. Mut olen kyllä pitänyt mun junioreita hyppykiikkussa, joista 9v on rintarangassa lievä skolioosi ja astuu hieman toisella jalkaterällä sisäänpäin. Tämä ongelma saattaa siis johtua kiikusta. Mutta näistä ei tiedä. Tänä päivänä en käytä mitään vempaimia ,koska uuden ammatin kautta todella ymmärtää mistä on kysymys. Käytännössä kannattaa välttää kaikkia hököttimiä ja edetä lapsen kasvun ja taitojen mukaisesti =)
 
Syömisestä: Meillä menee kasvissosetta yleensä 4 kuutiota ja oon mitannut sen olevan puoli pilttipurkillista. Siis pientä. Hedelmäsosetta menee melkein koko purkillinen, mutta ainakin se 2/3 purkillista. ja maitoa se noin 1dl päälle joka aterialla. Vettä annan myös nokkamukista ja sitä menee vaihdellen. Pieniä määriä kuitenkin. Puuroa menee puolikas annos eli 0,5-0,6dl:aan nestettä teen puuron ja vähän sosetta päälle.

Ruokailuista:
aamupuuro + maito noin klo 8-8:30
päikkärit
kasvissose + maito noin klo 11-11:30
päikkärit
hedelmäsose + maito noin klo 14
päikkärit
kasvissose + maito noin klo 16:30-17
iltapuuro klo 18:30
maito klo 19 ja sit perään unille
 
Neuvolassa, käytiin....oma täti oli sairas, joten sijainen rokotti ja tutki...paino oli 7140g eli yläkäyrillä mennään...ja pituus 61.7cm...eli miinus 2 käyrillä...sanoi et ei mitää hätää vielä pituuden kanssa...mun siskon tyttöllä on ollut häiriöö pituus kasvussa samoin mieheni tytöllä...molemmat ovat tosi pienikokoisia tällä hetkellä...siskon tytölleei anneta kasvuhormoonia, mutta miehen tyttö saa sitä......katsotaan nyt miten tuon meidän Edithin pituus kasvu etenee :/ . Täti ei ollut huolissaan, vaikka Edith ei kääntyile vielä....( kääntyi silloin 3 kukautisena...)...nyt kääntyy välillä mahalta selälleen, kun ei viihdy vatsalleen...

Heijasteet....oliko jonkun vaavilla heijasteissa jotain ja oli laitettu tutkimuksiin.....Edla-mamma?? Meillä Edithillä vielä varpaissa jotain..eli tarttuu niillä...pitäisi kuulema häipyä ennen 6kk:tta :eek: ...pitäiskö huolestua....aina on jotain... :ashamed: .....

Weiss...sulla on kyllä vauhdikas poju siellä :D ....mun 6v ( poika )...käänty alle 3kk ( molempiin suuntiin )konttas täyttä vauhtia 5kk...6kk nousi tukea vasten...apua seisomaan....kävelemään ilman tukea lähti n.9kk... |O oli muuten vahdittava tapaus =) .....no meijän neiti onkin toisesta ääripäästä...ei oo vielä kiire minnee :D ...mut juttua tulee ihan mahdottomasti.....huutaa "ämmää" jos maitoa ei tule heti tisusta :LOL:

Soseet.....me mennään vielä pelkällä tisulla sinne 6kk...jos vaan maito riittää...kyllä oon laiska äiti...en vaan millään jaksa aloittaa niitä sössöjä :ashamed: .......ja meillä syödään edelleen kerran yössä.....



Katrinainen...huhuu :wave: ....taitaa olla vielä muuttotouhuissa.......

Matamimimmi68 ja Edith 5kk :heart:
 
Puliina.....mun poikaa kutsutaan välillä Luksu....on Luca =) !

Kellojen siirto...meillä meni yö p#rseelleen :eek: ....neiti käkäili ja illalla ei meinannut nukahtaa millään :kieh: .....eipä ole ennen valvottanut...no esimakua...kohta alkaa hammasrumba :whistle: ...eli äiti on TÄNÄÄN TOOOSI VÄSY...ja kiukkunen |O :ashamed: ....
 
Kirsikkatomaatti.....mie en ole harrastanut yhdelläkään muksulla hyppykeinua tai sitä kävelyjutskaa....ainut mikä meillä on ollut...niin sellanen vauvakiikku ( siin vaihees, kun on jo istunut )....ei ole vaan tullut hankittua....jonkun vuoksihan niissä on ne suositus ikärajat lapsille....ehkä noudattaisin niitä =) !
 
Vaikken itse fysiologisesti olekaan perehtynyt noiden kiikkujen, kävelytuolien yms. vaikutuksiin, niin peruskutina mulla on sama ku Kirsikkatomaatilla. Jos vielä ei ole aika jotain tehdä, niin sit sitä ei tehdä. Tämä ajatus taas tulee koulutukseni kautta, jossa on paljon käsitelty pienen vauvan kognitiivista ja fyysistä kehitystä. Tosin mulla ei ole itselläkään ikinä tuollasta ollut ja siks olinkin et hä, mikäs vekotin se sellanen on :D Mut onneks meidän vauvaa ei tarvi hyppyyttää muutenkaan paljon. Jos tarvis niin ehkä tekis mieli tuollasta kiikkua. Meillä on muuten Baby Björnin sitteri ja siinä saa poika kyllä sydämensä kyllyydestä hyppyyttää itseään :) On kyllä tässä ikävaiheessa maailman mainioin vekotin!! Sitteri heiluu hullun lailla, kun pikkumies treenaa jalkalihaksiaan :D

Hmm. Toivottavasti en kirjottanut liian tylysti tuota mitä ajattelin. Ei ollut ainakaan tarkoitus. Itselläni vaan on aika vahvat ajatukset lapsen kehitykseen liittyen ja en aina muista olla tuputtamatta niitä muille... :ashamed:
 
matamimimmi: meillä timi teki saman. 3kk kääntyili selältä mahalle. sit lopetti sen ja nyt vasta 6kk korvilla alkanu uusiksi kääntyilemään. ja myös mahalta sellälle pääsee hyvin kyllä ympäri. ja nyt toimii molemmin päin. mut ei siltikään mikään himoliikkuja ole toi sälli.
pääasia et taidon osaa nyt jos haluaa vain. ennemmin se avaa tuon äänivaransa ja komentaa mua paikalle jos jonnekin haluaa :LOL: :LOL:
mutta se ei haittaa..esikoinen lähti käveleen tukia pitkin 7kk ja nippanappa täytti 9kk ku jo käveli ite..se oli aivotonta touhua kyllä.
 

Yhteistyössä