*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 15
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osa 15

Vieras
1.5. Eeva, esikoinen, Helsinki
4.5. *E*, 29v, esikoinen, Uusimaa
4.5. Mymmeli, 23, toinen, Keski-Uusimaa
7.5. Lilli, 20v,esikoinen
7.5. Antsukka, 20v, esikoinen
7.5. Nanna -77, esikoinen, pks
10.5. Kakli, 29v, esikoinen Itä-Uusimaa
11.5. Tinnu, 25, esikoinen, Oulu
13.5. Miia, 26, esikoinen, Espoo
15.5. Ritu, 29, esikoinen
16.5. Miira, 29, Porvoo
16.5. sinttu, 31v, esikoinen, satks
17.5. kevätkukkanen (ex-f), 24v, esikoinen, länsi-uusimaa
17.5. macadamia, 27v, eka lapsi
20.5. Kata, 28v, ensimmäinen, pks
20.5. Anzzu, 29v, toinen, Lahti
21.5. Siruli, 30v., eka, HKI
22.5. Julietta, 38 v, eka, HKI/ulkomaa
26.5. VP, 26v, esikoinen, Oulu
27.5. Satu, 30v, esikoinen, KPKS

uusi ketju taas!

sinttu rv 35+0

Täällä on vaivannut viime aikoina kumma ilmiö - on koko ajan nälkä, mutta oikein mikään ei maistuisi. Jos ei syö, olo on täysin voimaton ja korvissa suhisee. Itse tehdyt safkat inhottavat erityisesti. Ja kaikki, mikä on vähänkin aikaa seisonut.

Viikkoja on kertynyt kasaan 34. Sinänsä kiva ajatus, että vauva olisi nyt valmis vaikka syntymään. No ei tarvitse ihan vielä, ajattelin olla valmiustilassa vasta aikaisintaan toukokuun täysikuun tienoilla (jos ei ensi viikon lääkärintarkastuksessa ilmene mitään kummaa). Toisaalta pitää varautua siihenkin, että hassinen viihtyy mahassa kesäkuun puolelle.

minä taas............. oikea nettihäirikkö tänään...

synnärikäynti takana. olipa taas melko mitäänsanomaton juttu. kesti 45 minsaa - käytiin parissa synnytyssalissa (vihreät laattaseinät, valkoiset katot - eli tosi sairaalamaiset) ja sit siellä jo tutulla osastolla.
jotain ohjeistusta saatiin siitä, koska kannattaa kotoa lähteä tositoimiin, saas nähdä pysyykö ohjeet muistissa.
kätilöt oli ihan mukavan tuntuisia ja lääkäriähän ei kuulemma juurikaan tuolla ""keikalla"" näe...

että sillai. nyt sit odottelen huomista lääkäriä. se on vasta 10.20 ja terkka esitti toiveen, että jos vaan voisin olla syömättä niin otettais sokeri (onko se se paastosokeri nimeltään...) - saas nähdä kuinka käy, tuleeko kauhea nälkä... täytyy ainakin varata syötävää mukaan, että voi sitten heti natustella kun saa luvan.

huomiseen ;o)

hei vaan!

kas, uutta ketjuakin pukkaa...

eilen jo kirjoittelin mutta sitten tuli sähkökatkos... niitä ollut tässä viime aikoina muutamia. luulis että näillä sähkön hinnoilla sais jotenkin sähköt pidettyä. ei ole edes myrskyä ollu... en tiedä mistä johtuvat... tietokonekaan ei tykkää hyvää kun räpsii päälle ja pois..

toista päivää vietän äippälomaa ja ihan kivaa on. Nukkuminen on vähän hankalaa kun se kylki millä nukkuu niin siltä puolelta jumittuu/ puutuu kaikki ja välillä mahaakin ""särkee"" jos se on ollut huonosti tai jotain.

Kirjoja olen lueskellut ja vähän siivoillut/laittanut ruokaa. Yhtä ja toista projektia olis suunnitteilla kylläkin.

jotkut valitteli masennusta/itkemistä tms. Täällakin vähän havaittavissa samaa. Aiheena remontin valmistumattomuus (tahtoisin päästä laittelemaan vauvan huonetta) ja rahahuolet. Ei viitsi kuitenkaan hirveästi miehelle vinkua kun siltä menee ehkä viimeisetkin motivaatiot. Pääsiäiseksi meille tulee kaveri auttamaan rempassa ja mies lupaili että heti pääsiäisen jälkeen olis tarvittavat osiot valmiina mutta uskon sitten kun näen... itse kun ei voi oikein mitään tehdä niin pitää vaan elää toivossa :-(

kertokaapa ihmiset muuten hyviä vinkkejä mitä vois leipoa pakkaseen (jos iskee inspiraatio) vauvankatselijoita varten valmiiksi. Tavallisesta pullasta en itse niin välitä ja harvemmin olen saanut aikaiseksi onnistunutta sellaista... säilyykö esim mokkapalat tai porkkanakakku kun niissä on kuitenki rasvainen se kuorrutus? olisko esim tiikerikakku jotain? pakastimessa ennestään vähän mustikoita ja paaaljon mustaherukoita että jotain piirakkaa ehkä niistä vois ajatella... meillä kyllä varmaan monet vieraat saattaa tuodakin jotain ... luulisin...
suurin haaste on varmaan se että leipomukset pääsee pakkaseen asti :-)

vieläköhän muuta... kaverin veli avovamoineen oli saanu toissayönä tytön ja yks mun kaveri sai eilen pojan 3 vk etuajassa. 3 vk ei sinänsä oo enää paha mutta oli se vähän tarvinu erikoishoitoa (happea, sokerilientä jne) jotain 2 kg 700 g ja 46 cm oli ollut. toivottavasti keretään katsomaan ennen oman vauvan tuloa kun asuvat n. 100 km päässä. Meidän vauveli sais kyllä luvan pysytellä ainakin sen 1 kk sisäpuolella. Ei oo kyllä mitään merkkejä että pyrkisi ulos etukäteen... navan kohdalta kyllä tuntuu välillä pyrkivät ulos ... pitää vissiin kertoa sille jo nyt että mistä ne lapset oikeen tulee :-) alkaa vesseli olla jo sen verran kookas että liikkeet välillä sattuu ja välillä vihloo alapäässäkin kun pää sillä kai on jo aika alhaalla... ens viikolla olis lääkärineuvola niin ihan kiva tietää mikä ""siellä"" on tilanne vaikkei siitä nyt niin hirveästi aina voi päätellä...

Ehtoota !
Aattelin aikani kuluksi vähän kirjoittaa. Itseasiassa ei liioin ole mitään kummempia kuulumisia.
Tänään kuitenkin ensim. varsinainen äit.lomapäivä. Tänään ollut myös muutama supistus, jotka teki semmoisen kipupannan tohon lantion seutuun.
Vauva melskaa välillä tosi kipein potkuin, ihan on pitänyt älähtää. Ja hikka on vauvelilla päivittäinen riesa.

Huomenaamuna pitää mennä paastosokeri kokeeseen. Toivottavasti on ok, muuten antavat mittarin kotiin, jolla pitää kahdesti viikossa mitata verensokeria.

Leipomisista...pakastimeen voi tehdä melkein mitä vaan. Mä olen leiponut ihan älysti. Kuiviakakkuja, kääretorttua, pieniä marjapiiraita sellaisiin pieniin foliovuokiin, juustosarvia, aprikoosisarvia, kahvikehriä...no joo, mutta ihan mukavaa ajanvietettä ollut ja hyöty siinä samalla. Täällä on ainaski ollut tuo keli ihan järkky, ei paljon ole ulos kiinnostanut mennä, no, tehdään sitten sisähommia.

Hauskaa illanjatkoa.

Korkkaanpa tämän ketjun osaltani.

Niin meillä ollut tapana, että vieraat tuovat pullat ja piiraat tullessaan eli rotinoiksiko sitä kutsutaan. Ettei väsyneen äidin tarvitse kestitä.

Siellä lääkärillä tänään tosiaan paikat oli mulla jo pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynt 2 senttiin, ei siis mitään hälyyttävää. Supistuksia en tunne, mutta näköjään niitä on kun kun paikat kerran jo antaa periksi =)
Vauva rt:ssa mutta ei kiinnittynyt.

Mies lähti poikaa nukuttaa pitkin hampain, ei tahdo tajuta, että mun on todella vaikea tän mahan kans tuolla yrittää pyöriä lattialla. Kun ylös ei sitten enään tahdo päästä.

Hyvää huomenta.

Tässä olen jo putken verta käynyt antamassa, tullut kotiin, syönyt ja reilun tunnin päästä taas antamaan verta.

Mutta noihin pikku marjapiirakoihin ja tässä ohje.
150g marg. ja 1dl sokeria = vaahdota
1muna =lisää vatkaten marg./sokeri vaahtoon
4dl vehnäj. ja 1tl leivinj. = sek.keskenään ja yhdistä edellisiin

Sekoita ainekset keskenään. Leivo taikinasta pötkö ja jaa 3 osaan. Annoksesta tulee 16 piirasta. Eli kaksi osaa jaa 8 palaksi ja viim. osa 16 ""hatuksi"".

Pieniä foliovuokia ei tarvitse voidella. Painele vaan sormin taikinapala pohjaan ja reunoille. Laita haluamaasi hilloa ja tee piiraalle hattu. Itse sormin pyörittelen sen hatun, joka peittää juuri hilloalueen.
Paista 200 C n. 10 min.
Hyviä ovat, vaikka teko onkin sellaista näpryy hommaa.

Me asumme myös sellaisella seudulla, jossa tullaan rotinoille, tosin tuo tapa alkaa valitettavasti olla katoavaa. Mutta itse olen ensiviikolla menossa rotinoille. Täytyy miettiä vielä mitä leivoskelen.

Tästä tämä päivä sitten alkaa, mukavaa sellaista...

Huomenia,

pääsiäinen lähestyy, pitäisi käydä huomenna ostamassa karitsanpaistia, suklaamunia yms. pääsiäisherkkuja. Ruoho on jo melko pitkää, saisi vielä tuuheentua...

Pakastamiseen liittyvä ""uusavuttoman"" kysymys. Voiko pakastimesta sulatetut marjat pakastaa uudelleen esim. marjapiirakan muodossa? Siis kun yleensähän ei saa jo kerran sulatettuja enää pakastaa...

Voisilmäpullia voisin leipoa pakkaseen, mutta epäilen, että isovanhemmat tuo tullessaan kaikkea hyvää, jos vanhat merkit pitävät paikkansa :-)

Jos jotain valittamista pitää olla, niin olen huomannut, että aamuisin on lonkat vähän kipeinä. Eli kun yrittää vielä aamuisin, että saisi nukuttua hetken, niin ei voi oikein olla kummallakaan kyljellä, ja selällään ei tietty pitäis juurikaan makoilla. Beibe ainakin villiintyy täysin, jos erehdyn selällään olemaan...

Mut, pitänee tässä ryhtyä päivän töihin, ei malta millään laiskotella ;-)

Uusi ketju, kivaa :)

Oi kun iltatähti on ollut ahkerana noiden leipomisten kanssa. Itsekin taidan tehdä noita foliopiirakoita, kuulosti juuri sopivalta näpertelyltä :) Jos muillakin on jotain hyviä reseptejä niin laittakaa tulemaa... mitä suolaista voisi leipoa joka olisi hyvää pakastamisen jälkeen?!

Tänään pitkästä aikaa aurinko paistaa jo heti aamusta! Miehellä alkaa 5n päivän loma!!! Ihanaa! Taidamme aloittaa pääsiäisen vieton jo tänään kokkailemalla jotain extra-hyvää! Huomenna olisi sitten tutustuminen naistenklinikalle ja sen jälkeen ajattelimme mennä jonnekin hyvin syömään =D Eipä ole ihmekään kun näyttää nyt tulevan kilo/viikko.

Hauskaa päivää kaikille toukokuulaisille =D

Yhtäkkiä iski totaalinen kyllästyminen tähän raskaana oloon. Koko ajan uuvuttaa, seisoessa korvat suhisevat, ja pitää varoa kaikkea. Ei jaksaisi.

Olisipa normaali hoikka itsensä, ja pääsisi vaikka baariin. Tuntuu, että tätä mahaelämää on jatkunut jo ainakin sata vuotta.

Julietta,täällä on vähän samoja fiiliksiä. Huomaa välillä miettivänsä miten sitä palautuu synnytyksen jälkeen vai jääkö kauheet löllöt roikkumaan joka puolelle... Ei sitä sit kehtaa enää baariinkaan mennä :)
Itse ajattelin odottaa heinäkuuhun että pääsen juhlimaan synttäreitä,olen varannu päivän ja kaikki jo. Mies saa jäädä hoitamaan vauvaa siksi aikaa :)

VP,vois sitä varmaan jättää siivoomattakin sen enempää. Makoilen koko vierailun ajan sängyssä ja voivottelen tätä raskausajan kauheutta :) Vois kyllä varmaan imuroida ettei mammat saa astmakohtausta,vai pitäiskö sittenkään... ;) Noh noh,ihan kivojahan ne sukulaiset on kun tarkemmin ajattelee,joskus ainakin.

Ihana auringonpaiste,pitäiskö oikeen lähtee aurajoen rannalle nautiskelemaan ja käppäilemään... Sen jälkeen Heselle ettei vaan paino laske :)

Kah, täällä alkaa näköjään pian leipomusurakat yhdellä jos toisella!:) Itse olen saanu pakkaseen vasta porkkanakakkua, mut ajattelin tehdä ainakin vielä mustikkapiirakkaa ja mokkapaloja ja jotain kuivakakun tynkää. Pullaa tekis kauheesti mieli vaan kun ei ole sitä konetta enkä kyllä jaksa käsin ruveta vaivaamaan taikinaa. Pitää pyytää isän uutta vaimoo leipomaan, se tekee semmosia aivan ihania vaniljapullia!

Kevätkukkanenko se kysy noista porkkana- ja mokkapaloista? Kyllä niissä se kuorrute pysyy ihan hyvänä, ainut on vaan se sulattaminen sit. Se täytyy tehdä varovaisesti, mutten se menee pilalle se kuorrute.

Tännepä ei oikein ihmeellisempää. Eilen oli niin vaivainen ja väsynyt olo etten käynyt kuin neuvolassa pyörähtämässä, mut tänään ajattelin vähän siivoilla ja käydä kaupassa ja ehkä jopa kaverilla kylässä. Pääsiäiseksi ei ole luvassa mitään ihmeellistä, sitä ei olla oikeestaan ikinä juhlittu millään erikoisella ruualla tmv, yllätysmunat ollaan ostettu ja siinä se!:) Ehkä sitä sit kun on lapsia niin jaksaa laittaa rairuohot ja koristeet kehiin.

hellurei

neuvolasta terkkuja. kaikki ok:
verenpaine 132/80
hemppa 126
paino +50g/vko (kokonaisnousu 8,5kg)
paastosokeri 3,6
sf-mitta 32 (eli nyt mennään hiukan keskikäyrän yläpuolella...)
kohdunsuu auki 3cm ja kohdunkaulahan oli jo viimeksi hävinnyt

nyt lääkärin ""veikkaus"" (kokemuksen syvällä rintaäänellä) oli että mennään korkeintaan viikolle 38 - saas nähä ;o) mutta siis edistystä on tapahtunut, kun kaksi viikkoa sitten olin 1cm auki.
seuraavan neuvola-ajan sain kolmen viikon päähän, en oikein tajua tätä systeemiä. viikon 36 jäkeenhän pitäisi käydä viikon välein, mutta saattaa olla etten mä enää ehdi koko neuvolaan ennenkuin vauveli sylissä...

jaahas, mutta pitäisi alkaa siivota eteistä - täytyisi saada sinne sellainen vaunujen kokoinen tila raivattua... sen jälkeen voisi leipoa vaikka jonkun kuivakakun - nam! mulla kun tuo paino ei näytä nousevan kaikesta herkuttelusta huolimatta, niin täytyy käyttää tilanne hyväksi ;o)

ai niin, ÄSSÄT meni lätkäfinaaliin!!!!!!!!!!! jee!!!!

Onnea Ässille:)

Minulle on tullut neuvolakäynneistä sellainen fiilis, ettei niistä ole kovin paljoa hyötyä. Taitava lääkäri on eri juttu. Mutta jos vaikkapa Sintun lapsi päättäisi putkahtaa huomenna maailmaan, näkisiköhän neuvolan täti vielä tänään mahan päältä kokeilemalla mitään erityistä...

Sinttu, nautiskelehan nyt sitten herkuista :) Itse olen ihan halolla päähän lyöty kun paino ei ole tähän mennessä kamalasti noussut, mutta nyt viimeisillä viikoilla tulee tasaisesti se kilo/viikko! Eikä kyllä ole mitään turvotusta :) Mutta toisaalta nyt kokonaispainonnousu on luokkaa +11-12 kg joten ei kai tuo maata kaada vaikka loppuajan saisikin painoa tuolla tahdilla :) Kunhan vaan ei viimeisillä viikoilla saisi raskausarpia, joilta olen kokonaan välttynyt!

Mokkapaloja kun ottaa pakastimesta niin itse tykkään syödä niitä vielä hieman kohmeisina. Eli etteivät ehdi ihan sulaa.

Käytiin aamusta kaverin luona tutustuu heidän uuteen kotiin, muuttivat tuossa juuri. Ja onneksi laitoin pojalle vedenpitävän puvun ja hanskat, kun tultiin hän päätti uida tuossa pihalla olevassa isossa lätäkössä. Mutta puku piti pojan kuivana.

Nyt kun lähdettiin sieltä kaverilta kotiin kävelee, niin haahaa, nytpä tuli muutama supistus. Niitä ne oli, ihan varmasti.

Pojan neuvola-aika peruuntu, oisin mielelläni käynyt ennen vauvan syntymää, mutta mennään siis koko perhe, ellei mies jää vauvan kans kotiin. Lääkäri oli päättänyt perua kaikki ajat.

Mulla on paino noussut nyt hieman reilu 5kg siis kokonaispainonnousua. Ja hyvä niin.

Hui, mä taidan kyl olla sit joukon paksukainen ku mulla noussu paino jo 13 kg!=) Enkä kyllä ole pahemmin rajoittanu herkkujen syöntiä. Tähän tahtiin jos paino nousee niin kokonaisnousu on sit varmaan n. 15 kg ellei tuu mitään kauheita turvotuksia lopussa. BMI oli alussa 22 et siinä mielessä ei oo kauheesti haitannu tuo painonnousu.

Tänään sit siivosin oikein apinan raivolla. Ensin ajattelin vaan imuroida, mut sit viikkasinki matot pois ja päätin luututa samalla lattiat. Ja pestä uunin. Ja pyyhkiä kaikki ovet ym ihmeelliset paikat. Ja siivota vessan ja...siis tuli tehtyä suursiivous!:) Ikkunat olis kiva saada puhtaaksi, vaan ei vielä oikein kannata pestä niitä kun vielä tippuu lumia katolta ja pian varmaan nuo kadut pyyhitään puhtaaksí hiekoista. Huomenna varmaan taas maataan reporankana sohvalla...

Jokos Kevätkukkanen leivoit pakastimen täyteen??

Joo, veret annettu silloin aamusella ja arvot hyvät. Itseasiassa paastosokeri oli liian alhainen, ei kuitenkaan aiheuta toimenpiteitä.
Menempä katsomaan tota kotimaista saippuasarjaa.
Illanjatkot.

Onkohan ne, Tinnu, nämä pohjoisen tuulet, mitkä pistää kilot nousemaan ;) Mulla on kans tullut 13kg, nyt viime aikoina puolen kilon viikkovauhtia. Takarajaksi laitoin itselleni 16kg. Mulla oli lähtö BMI myös 22, enkä tosiaan näytä liian paksulta tai turvonneelta. Tänään on kahdenkin ihmisen suusta saanut kuulla, miten ""kauniisti"" olen raskaana, kun en näytä lihoneelta :) Kyllä mulle kehut kelpaa, kun olo on muuten välillä vähän kehno.

Lilli, imuri kaappiin! Sukulaiset on kivoja, mutta saa niitä joskus vähän kiusata.

Kevätkukkanen, minä se olin, joka valitteli masennusta. Nyt on ollut muutama hyvä päivä: itku on ollut herkässä, muttei ole kuitenkaan mitään toivottomuuden tuntua. Kyllä ne on nuo opiskelujutut, mitkä täällä eniten painaa mieltä. Tuntuu, että aika loppuu kesken, niinkuin varmaan teillä sen remontin kanssa. Muuten tunnen olevani vauvan tuloon enemmän kuin valmis, mies ei pysty muusta puhumaankaan. Hokee aamusta iltaan, että ihanaa, meillä on kohta vauva :) En siis ainakaan joudu odottamaan yksin.

En kyllä ole ajatellut leipoa varastoon, vaan ostan vaikka kaupan pakasteita. Mutta itselleni ja miehelle ajattelin värkätä ruokaa valmiina annoksina pakkaseen, kunhan minäkin pääsen ""lomalle"". Sitä saattaa olla vaikka miten väsynyt ja kipeä, kun kotiutuu ja silti pitää huolehtia, että syö hyvin ja terveellisesti, että tulee sitten lapsellekin jotain noista (jätti)tisseistä. Ja jos on hyvässä kunnossa, niin menevät sitten miehen työeväiksi.

Nyt kipaisen rentoutumaan. Tänään oli rankka päivä, kun kävin työmaalla siivoamassa työpöydän ja luokan ja päälle konsertoitiin johtamani lapsikuoron kanssa.

Juu, VP, täällä pohjoisessa sitä tarvitaan vähän ihraa lämmikkeeksi!!!=) Ei mustakaan kuulemma huomaa et paino noussu noinkaan paljon, ""nätisti"" olen minäkin raskaana vaikkei itsestä aina siltä tuntuiskaan.

Täällä rupee paikat jo jäykistyyn, kiitos tämän päiväisen siivousurakan...aaaargh! Olipa taas järkeä miinus viis! Niin että Lilli jätä vaan suosiolla väliin!!!=)

Huomenia,

takana huonosti nukuttu yö, vessassa ravasin tunnin välein suunnilleen, ja lonkkia särki...

Mullakin on painoa tullut huimat 13 kg, tavoite oli 10 kg, mutta meni aika reippaasti yli! Silti en näytä kuulemma mitenkään lihavalta, vaan kaikki on tuossa edessä masun kohdalla :-)

Pitäis laittaa taas pesukone pyörimään, vielä kaksi koneellista pesemättä vauvan juttuja, mm. makuupussi, toppapuku yms. Sitten silittämään, huh...

Ja pitäis lähtee käymään asioilla, verhokangas ja boordi odottavat kaupassa tilattuina. Ja pääsiäisen ruoatkin pitäisi hakea.

Illaksi pitäisi laittautua nätiksi, kun ollaan menossa ravintolaan syömään. Kivaa päästä täältä kotoa vähän ihmisten ilmoille. Vauvan syntymän jälkeen sitä ei varmaan hetkeen lähdetäkään ravintolaan...

Iloista ja munarikasta pääsiäistä kaikille :-)

enpä oo vielä kerenny leipomaan... ostin tosin eilen kuivakakkuvuoan... siitä se lähtee :-)

eilen siivosin (imuroin ja luutusin lattian), kävin ostoksilla, leivoin vieraille piirakan ja tiskasin vielä ja kyllä oli ihan liikaa... äitiyslomalla sais paljon enemmän aikaan jos ei ois raskaana :-)

öisin paikat menee tosi jumiin... ei kiva

vihdoin sain eilen kelaltakin päätöksen ja siinä oli että rahat verotetaan palkkaveroprosentilla korotettuna kahdella tai vähintään 20% ... näiltä palstoilta oon lueskellu että voi hakea uutta vero% joka on jotenki tarkotettu sosiaalietuuksille. Pitänee soitella verotoimistoon ja katsoa onko ne samaa mieltä... Kela ja verotoimisto on kyllä semmosia laitoksia että ei hyvää päiväää... lisäselvitystä aina vailla ja harvoin menee mikään oikein ... hmmm toivottavasti ketään teistä ei oo ko. laitoksissa töissä...

palaillaan taas...

Päivää!
Täällä myös huonosti nukuttu yö. Kolotti ja jomotti! Vauva on edelleen vain tippunut alemmaksi, ja olo tukalammaksi alapääs.
Täytyis tänään vähän siivoilla. Kolme työpäivää ja äitiysloma alkaa.
Aurinko näyttäytyy - mahtavaa - jospa lumet sais kyytiä!
Vkoja 33+3.
Painoa 12 kg kertynyt. Apua!