*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 15
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heipat

täällä on oltu ahkeria - oon käynyt jo kaupassa (klo 7.30 aamulla.....), leiponut pätkis-kakun, juustosarvia, laittanut ruokaa ja syönyt (röyh..), niin ja aamu tietty alkoi viiden jälkeen koirien kanssa tehdyllä lenkillä. täytys vielä käydä apteekissa ja sit ehkä leipoa vielä jotain suolaista, vaikka sellaisia pieniä kinkkupiiraita. tein alkuviikosta pieniä kylmäsavulohipiiraita ja ne on hyviä - samalla ohjeella aattelin tehdä nuo kinkkupiiraat. kauheasti en ole ajatellut leipoa pakkaseen, vaan aion käyttää kaupan pakasteita hyväksi jos vieraita tulee.
ristiäisiä olen miettinyt - tarjoiluja siis. kakut teetän ainakin kaverillani, joka on oikea kakkumestari - hän tekee kakun päälle kuvan kuin kuvan marsipaanista (kai se on marsipaania..??). upeita kakkuja kerta kaikkiaan! ehkä teetän sekä täyte- että voileipäkakun... cocktail-piirakoita pitää ostaa ja sit hankkia jotain gluteiinitontakin kauppahallista - täytyy jatkaa suunnittelua.

telkusta tulee lentokentällä, se on hyvä ohjelma. taidan katsoa sitä hetken ja lähteä sitten sinne apteekkiin ;o)

palataan asiaan!

Tervehdys!

Yritän epätoivoisesti päästä sähköpostiin, mutta jumittaa. MURR, jää työt tekemättä, jos en saa tärkeitä posteja lähtemään ennen pyhiä.

Olo on ihan ok, mutta vähän turvottaa eiliset ruuat. Ei todellakaan kärsi ottaa mitään ylimääräistä, kotiruoka on kaikkein parasta, ja paljon hedelmiä ja marjoja. Muuten tuntuu, että menee koko kroppa ihan tukkoon. Tunnustetaan sitten, söin yhden hampparin salaatilla :( oma vika siis.

Huomenna yritän viettää hiljaiseloa pitkäperjantain takia. Mietin eilen ääneen pääsiäispyhien ruokalistaa ja sanoin, ettei perjantaina sitten mitään herkkuja tai juhlaruokia, kun on surujuhla. Mies siihen, että voihan sitä syödä suruunsa. Hehheh :)

Täytyypä kirjoitella kuulumisia taas välillä. Ilmoittaudun joukon dumboksi - painoa on tullut noin 15 kg. Enkä voi pohjoisen tuuliakaan syyttää ;-) BMI oli alussa 21,6. Mutta eipä noita lisäkiloja juuri muualla huomaa kuin mahassa vaikka onpa kai sitä tasaisesti tullut vähän kaikkialle. Ja lievää turvotustakin on mutta kuitenkin hyvin vähän. Eilen vaan nauratti, kun kävin kotona kaikkia kertyneitä papereita läpi ja mapitin niitä ja sieltä putkahti joku vanha lääkärin paperi (noin 10v vanha) esille jossa oli pituuteni 168 cm ja painoni 45 kg! Vähän tuntui oudolta kun nyt vaaka näyttää noin 75 kg ilman vaatteita... Mutta en minä enää 45 kg haluaisi painaakaan... 55-60 kg olisi unelmani!

Eilen kävin taas neuvolassa - nyt käyn joka viikko. Joku sanoi, ettei neuvolasta ole mitään iloa, lääkäristä sen sijaan kyllä. Minä olen käynyt lääkärissä kerran lokakuussa ja kerran helmikuussa ja molemmat käynnit olivat niitä turhimpia. Lääkäri kun ei edes sf-mittaa osannut ottaa tai lapsen sykettä kertoa vaikka ikää naisella oli n. 40-50v. Kätilö sen sijaan meillä antaa paljon enemmän tietoa. Ei hän tosiaan tuonne alapäähän kurkkaa, joten yhtään en kyllä tiedä että ovatko paikat missä kunnossa... Ensi viikon torstaina olisi onneksi synnytystapa-arvio tuolla synnytyssairaalassa niin sitten saa toivottavasti kunnon tietoa siitä että missä mennään. Supistuksia on nyt viimeisen viikon aikana alkanut tulemaan vähän väliä - ehkä niitä on ennenkin ollut mutta nyt tuntuvat paremmin ja epämiellyttävämmiltä. Kätilökin totesi vatsan olevan supistusherkkä kun heti paineltaessa tai liikuttaessa kovettui. Vatsa on myös viikon pari toiminut mikä on aivan ihmeellistä kun koko raskauden ajan vatsa on toiminut vain väkisin yrittämällä... Neuvolassa käskivät yrittää pitää kaverin masussa ainakin vielä pari viikkoa. Hullua vaan kun tuonne sisuksiin on viimeksi katsottu 2 kk sitten niin yhtään en tiedä ovatko nämä supistukset aiheuttaneet mitään kohdunkaulalla vai eivät. Eli olisiko syytä lepäillä vai ei... Voihan kai hyvin olla, etteivät nuo supistukset ole aiheuttaneet mitään - ainakaan eivät satu, ovat vaan epämiellyttäviä.

Neuvolafaktat olisivat tässä:
- Hemoglobiini 124
- sf 31,5 cm
- verenpaine 108/64
- painonmuutos 548 g/viikko
- vauvan syke reilut 140
- raivotarjontaa epäili muttei yhäkään ole ihan varma onko ylhäällä pää vai peppu
- vasta-aineverikoe otettiin mutta tulos tulee sitten joskus

Että semmoista. Hyvää pääsiäistä kaikille! Me olemme osan pääsiäistä töissä. Ei auta kun töitä on... Mutta aion kyllä lepäilläkin ja tehdä valmisteluita.

Morjens taas pitkästä aikaa,

En ees muista, mitä oon viimeksi kirjoittanut, kun viimeisin viestini on vanhassa ketjussa.

Joka tapauksessa oon sunnuntaista lähtien kärsinyt ripulista. Vatsa on siis ollut ihan löysällä, mutta oirehtinut lähinnä vain iltaisin.

Eilen päivällä tuntui jo, että alkaa vaiva helpottaan. Mutta kun ilta tuli, niin tämä rouva juoksikin pöntöllä vähän väliä. :( Alkoi jo hermo mennä.

Tänään sitten neuvolalääkärin luona valittelin asiaa ja hän oli sitä mieltä, että otetaan verikokeet varmuuden vuoksi, ettei ole mitään tulehdusta tms. Sain tuossa päivän aikana ne tulokset ja kaikki ok siltä osin. Muutenkin olo on ollut hyvä ja istuskelin tänään vielä kampaajallakin ja käytiin miehen kanssa pizzalla, joten tuntuu, että elämä taas voittaa. Saa nyt sitten nähdä, mitä ilta tuo tullessaan...

Neuvolassa lääkäri tutki paikat. Vauva on raivotarjonnassa. On ollut niin jo pidemmän aikaa. Kohdunsuu on pehmentynyt, mutta kiinni ja pituus 2 cm. Lantio ja sikiö ovat kuulemma sen kokoisia, ettei pitäisi mitään ongelmia tulla alatiesynnytyksen suhteen.

Vakimittaukset tehtiin myös:
Verenpaine: 133/85
Hemppa: 122 (noussut!!)
Vauvan syke: 130
Paino: 68,4 kg (-1,244 kg/vko)
Pissa puhdas

Ripulin takia painon putoaminen ei sinänsä ole kovin ihmeellistä. Ekalla neuvolakäynnillä mun paino on ollut 61,4 kg, joten nyt olisi kaiken kaikkiaan tullut 7kg lisää.

Mun mielestä täällä kaikkien painonnousut kuulostaa aika maltillisilta. Mun yhdellä kaverilla nousi raskausaikana paino 25kg ja täällä ei taida kukaan kuitenkaan olla sellaisissa lukemissa. Ei kai oikein voi sanoa, että painonnousutavoitteena on niin ja niin paljon, koska ei siihen itse kuitenkaan voi loppujen lopuksi kauheasti vaikuttaa.

Täällä siis kaikki ihan ok. Huomenna ajellaan Tampereelle moikkaan appiukkoa ja sit ajellaan vielä mun vanhempien mökille ja ollaan siellä varmaankin lauantaihin asti. Eli toivottelen kaikille hyvää pääsiäistä!!

P.S. Mä oon varmaan ainoa, joka ei ole edes suunnitellut leipovansa yhtään mitään... :/

Hui hirveetä kun kaikki on touhukkaalla päällä :) Itse siivosin vaan vessan tänään ja vähän järjestelin paikkoja sen verran mitä itseä häiritsi ja kävin kaupoissa vähän kiertelemässä. Taitaa se imuri todella jäädä kaappiin,mielenkiinnolla odottelen sitten kommentteja vierailta :) Leipominen taitaa täällä olla vähän turhaa kun ei ole minkään näköistä pakastinta,ei edes pakastelokeroa! Pitäisi varmaan piakkoin ostaa joku kiva pieni pakastin että sais äidinmaitoa talteen,jos sitä nyt ylimäärästä tulee...

Mulle on kiloja tullut yhdeksän ja silti tuntuu että perse ja reidet on levinny ihan hirveesti vaikka kaikki sanoo että vaan maha on kasvanu,varmaan kohteliaisuuttaan vaan :) Raskausarpia on tullu noihin pakaroiden sivuille muutama pieni ja nekin on outoja kun välillä punoittavat kovasti ja välillä niitä ei edes huomaa... Tai sitten ne on jotain muita ihme hormonijutskia :)

Pari yötä on mennyt valvoessa kun on miehen kanssa pientä kriisiä eikä sit uni tule kun pähkäilee vaan kaikkea. Taidan itse vaan tehdä kärpäsistä härkäsiä. No,hormonien piikkiin vaan ;)

Hyvää,munarikasta pääsiäistä vaan kaikille ;)

Enää 4 viikkoa laskettuun aikaan!=)

Tänään onki rötkötelty vaan sängyssä kiitos eilisen siivousurakan, on pikkasen niinku paikat ollu KIPIÄNÄ!:/ Päätin että siihen sai jäädä meikäläisen siivoukset tältä kevättä...tiiä sit mitä sitä sit keksii ku synnytys lähestyy, mut ainakaan eilisellä rehkinnällä ei ollu mitään vaikutusta supistustilanteeseen, joten tuskinpa tulen sitä ässäilynä käyttämään.

Noista leipomuksista: itse oon normaalisti leiponu ehkä kerran tai kaks vuodessa, vaan nyt sitä leipoo jo ihan ajan tappamiseksi. Nimiäisiä ollaan meki jonkun verran mietitty: lähinnä sitä että pidetäänkö vaiko ei ja missä muotoa ja pyydetäänkö ketään kummiksi vai ei...hankala kun ei ole koskaan kenenkään nimiäisissä ollu niin ei oikein tiedä miten tekis. Ei siis kumpikaan kuuluta kirkkoon.

Mutta joo, oikein hyvää pääsiäistä kaikille!:)

lokoisaa lankalauantaita

kovasti on hiljaista näin pääsiäisen aikaan...
mulla on maha valahtanut niiiiin alas, ettei mitkään housut pysy ylhäällä - rasittavaa. vauva möyrii enimmäkseen tuolla oikealla puolella, niin että maha on ihan hassun näköinen ;o) tuntuu, että kohta mahanahka ratkeaa.
mä olisin jo ihan valmis antamaan tämän mahan pois, vaikka ilmiselvästi olen helpolla tässä raskaudessa päässytkin.

huomenna olisi tarkoitus lähteä käymään kotona hämeessä, matkaa tulee reilut 200 km suuntaansa - onkin viimeinen ""pitkä"" reissu, johon uskaltaa lähteä... tullaan sit takaisin pinnasängyn kanssa.

nyt menen keittelemään teetä ja sitten olisi ässät - hpk-pelin kolmas erä edessä. ollaan vielä häviöllä ;o(

Niin siis yritin perjantaina tänne kirjoittaa, mutta kun jouduttiin konetta päivittää aikas urakalla. Ja kone ilmoitti viruksesta, joka ei onneksi kuitenkaan tullut.

No nyt siis taas toimii =)
Eilinen päivä meni shoppaillessa. Miehelle vaatteet sinne rippijuhliin ja pojalle. Ittelleni en ostanut kuin hameen ja paidan, ei tässä vaihessa viitsi rueta satsaa suuria summia itteensä ;)
Sit ostin pojalle henkalta ja maukalta toppaliivin ja vauvalle sellasen tikru kesäasun, käy tytölle ja pojalle. Joskin nyt tuntuu että toista poikaa meille odotetaan, mitenkään kun ei olo ole erilainen kuin poikaa odottaessa.

Mies tuolla kuuraa vessaa ja poika on ollut yökylässä mummilla, siis olimme kahdestaan ostoksilla ja tänään mennään poika hakee. Siellä on taas ollut hoidossa pieni enkeli, oispa kotonakin joskus =)
Nyt vika siivouskerta siis kunnon siivous, ennen kuin vauva syntyy, tietenkin pientä pintapuhdistusta aina, mutta joka paikan kuuraus saa odottaa.

Keskiviikkona ois neuvola, nyt rv37+3 ja ei mitään krenkkaa. Eilen supisteli sit illasta kun olin koko päivän kävellyt siel kauppakeskuksissa, mutta ei mitään kauheeta, muutama napakka ja siinä se. Tosin jalat oli kuin pökkelöt.

Nyt on vaunut hankittu ja istuin pojalle, siis kaikki kunnossa, vain se vauva viel puuttuu, mutta eipä mene kauaa enään siihenkään.

Täällä olla palattu reissusta, eikä meinaa uni tulla millään. Oltiin anoppilassa lauantai ja sunnuntai ja huh, jo riitti taas vähäksi aikaa. Ei siis muuten mitään hätää, mut kun appivanhemmat polttavat sisällä ja mulla niin ahdistaa se yäk yäk yäk! Poltin itsekin ennen raskautta, mut silloinkaan en oo kauheesti tykänny jos on sisällä poltettu mut nyt se on tuntunu entistä pahemmalta. Örgh...no, nyt ollaan kotona ja tupakanhajut on pesty suihkussa pois ja vaatteet on heitetty pyykkiin. Oon sanonu miehelle et vauvaa ei kyl anoppilaan sit viedä mikäli polttavat sisällä, jos eivät sen vertaa voi ulkona tuprutella niin saavat olla ilman meidän seuraa!

Tjaah, pakko kai se on lähtä pehkuihin unta yrittämään ettei mene ihan kukkumiseksi koko yö...

Palaan ""pääsiäislomalta"". Jokainen saa tietty tehdä kotonaan, mitä huvittaa, mutta mua on aina ihmetyttänyt sisällä polttaminen. Haju on sitten ihan joka paikassa, eikä vieraatkaan säästy.

Odottelen kauhulla ensi viikkoa, joka on oikeastaan viimeinen työviikko. Nyt oon jo ihan puhkipoikki shoppailureissujen tai parin tunnin heilumisten jäljiltä. Pitkät päivät hirvittää... Vauva poraa itseään aina vain alemmas ja pääkopassa ei oikein pyöri mikään muu kuin imetys, vaipat, synnytys jne. Mies naureskeli eilen saunassa, että mistähän me ennen puhuttiin :) Onneksi tässä vedellään jo loppukiriä kaikki.

Värkkäsin pääsiäisenä kestovaippoihin flanelli-imuja ja hoitoalustaan pari pestävää huppua. Meillä on vain kokeiluerä (4 kpl, täyttövaippoja + kolmet kuoret ja harsoja), mutta ajattelin pikkusiskolla ompeluttaa lisää, jos toimii meidän huushollissa. Unissani ainakin ""kestoilen"" vauvan kanssa. Ja viime yönä olin taas synnyttämässä ja kipujakin oli. Varmaan kolotti jostain ihan oikeastikin, kun tuntui ihan oikeilta ne poltot.

Nyt koulutöiden kimppuun taas. Hävettää tämä laiskottelu, kun parin viikon päästä pitäisi olla 20 sivua esiteltävää... Onneksi muutama sivu on jo kirjoitettuna.

hmmm... mitäköhän tänne

tympii aikalailla. Miehellä ois pääsiäisenä ollu 4 pv aikaa ja jopa remppakaveri mutta eipä tuo paljoa saanu meidän yläkerrassa aikaan vaikka melkein valmiiksi se piti saada. Kohta vielä pitäis yks ärsyttävä ihmine tulla meillä käymään... en jaksa... tekis mieli häipyä jonnekin vähäksi aikaa mutta eipä tässä paljoa ole mihin mennä ... sääkin muuttui masentavaksi tänään...

eilen iski (oikeastaan ekaa kertaa) ihme ulkonäkökriisi raskauden suhteen vaikka lihomista tai muita ""vaurioita"" ei juuri ole tullut. Tuijotin vaan niitä muutamia raskausarpia ihan epätoivoisena. Jostain syytä niitä on tullu vaan vasempaan rintaan ja ihan tässä viime aikoina vaikka rintojen kasvu tapahtui jo alkuraskaudessa. Ennen pillereiden aloitusta vaivanneet selän ja takapuolen iho-ongelmat (no parempi kai ne kuin naama) vaivaa taas vähän. Takamus on ihan karsean näköinen kun on täynnä näppyä ja näppyjen jättämiä arpia... pitää vaan ajatella positiivisesti että kai se iho siitä paranee kun taas joskus ehkä aloittaa pillerit eikä sentään tuon pahempia juttuja oo vielä tullu. Niin, ja jotain selluliitin tapaistakin oli näkevinäni. Pitänee pysyä poissa peilin äärestä :-)

Oletteko muuten ostaneet imetysliivejä? Millä ""periaatteella"" olette ne valinneet?? Kun on joku sellainen että käsi pitää mahtua sisään ja joku toinen ohje sanoo että 1 kuppikoko isompi (esim. c80-d80). Koko imetyksen alettua on tietty yksilöllistä eikä oikein ennustettavissa. Ajattelin osta parit halpisliivit ja sitten parempia kun koko tasaantuu.

Olen saanut nukuttua aika hyvin mutta välillä valvottaa ja on vaikea löytää asentoa kun tuntuu että aina joku paikka puutuu. En oikein osaa vieläkään jännittää synnytystä mutta paljon olen miettinyt sitä synnyttämään lähtöä. Tapahtuuko päivällä vai yöllä, supistuksilla vai vesien menolla jne. Niin ja ennen kaikkea milloin? Jostain luin tänään että suurin osa vauvoista syntyy rv 40+2 eli meillä se olis 20.5. No kun ei voi tietää niin ei voi tietää... jännityksessä vaan elellään ja etenkin sitten rv 38:sta eteenpäin.

Ylihuomenna olis neuvolalääkärikin...

mutta palaillaan

Vielä siitä sisällä polttamisesta: polttaa nuo appivanhemmat mukamaste siinä liesituulettimen edessä vaan tuntuu auttavan miinus viis. Toivon mukaan todella korjaavat tapansa ainakin silloin kun siellä käydään...

Täällä on taas aika masentava ilma, vettä sataa ja on harmaata. Muuten on kyl aika jees fiilis, hoksasin että muutaman kuukauden vaivannut nivuskipu on poissa!!!=) Mulla on vauva ollu rt jo pitkään, mut kuitenki vähän niinku tohon vasempaan lonkkaan nojaten ja ilmeisesti se nyt on tajunnu humpsahtaa kunnolla pää alaspäin, ainakin tuo nivuskipu on poissa. Aivan siis mahtava fiilis, ei sitä edes ole tajunnu mitä se on elää ilman jatkuvaa kipua vaikka siis olenkin ihan normaalisti pyrkiny elämään siitä huolimatta. Enää kolottelee vähän vaan alaselkää, mut se ei taida helpottaa ennen kuin vauva on syntynyt.;)

Imetysliiveistä: mä olen toistaiseksi ostanu vaan yhdet liivit ja jätin niihin vähän ilmatilaa, toisin sanoen mahtuu sormet sinne kuppiin. Mulla on ennen raskautta ollu koko 70c ja noi imetysliivit on kokoa 80 c, mut ovat kyl ihan eri merkkiä kuin mitä omat aikaisemmat liivit (imetysliivit siis triupfin). Kokeilin esim 75d mut ne puristi ihan älyttömästi ja sit taas 80d liiveihin tuntui jäävän ihan älyttömästi tilaa kuppiin. Kantsii vaan kokeilla ja jättää jonkun verran tilaa, merkit ja mallit varmaan vaihtelee aika paljon.

Huomenia kaikille! (-:

Viime yönä näin useita unia joissa meni lapsivesi.. Pitäisköhän tosiaan pakata se sairaalakassi..? Ei kyllä noin muuten ole sellainen olo että alkais pian syntymään. Eilen tein pienen kävelylenkin ja supisteli niin 'kiukkuisesti' koko ajan mutta kun ne eivät tee lainkaan kipeää... Vauvan jutut on suurinpiirtein valmiina -paitsi sänky jonka saan toivon mukaan pian. Hieman ahdistaa kun tuntuu että vaikka kuin on touhunnu niin kauheesti ois tekemistä muttei yhtään huvita! Taidanpa lähteä nyt vaan käymään kaupungilla (tikusta asiaa; täytyy ostaa hyttysverkko vaunuihin..) ja ehkä jollain kaverilla, villakoirat saa odottaa kotona..

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

-macadamia & 'jörrikkä' rv 35+6

heissan

kirjoittelin tänne eilen pitkät litaniat, mutta ne saamari katosivat jonnekin - tuntuu lähes kaikki nettisivut tökkivän näinä päivinä............

pinnasänky siis haettiin sunnuntaina ja nyt se on koottuna ja pedattunakin odottamassa pientä tuhisijaa ;o)
vaunut odottaa eteisessä ja kaukalo sohvalla - pääsisipä kohta noita kaikkia käyttämään. niin kovin mielelläni antaisin jo tän mahan pois.

mulla on viime aikoina ollut ihan ihme ajatuksia päässä. lähinnä synnytystä koskevia. aina iltaisin toivon ettei vaan yöllä tulisi lähtö, kun niin nukuttaa ;o/ ???? siis pääasiassa huolehdin omasta jaksamisesta, mutta tuntuu ihan hölmöltä toivoa että lähtö tulisi jonain tiettynä kellonaikana..

me lähdetään nyt koirien kanssa ulos, mutta taidan tulla jatkamaan turinointia vielä myöhemmin.

Heh, mäki näin yks yö unta että mulla oli kaikki sohvat ja sänky vuorattuna pyyhkeillä siltä varalta et lapsivedet menee!:) Ajattelin sit et pitäsköhän tosiaan laittaa pyyhe yöpöydän alatasolle...ihan vaan varalta.;)

Täällä on vaivana ollu unettomuus. Joku ihan kumma levottomuus ollu jo parina iltana. Eilenki piti lähtä vielä puolilta öin kävelemään ja juoda sen jälkeen kuppi kuumaa kaakaota ennen kuin sain vintin pimeäksi. Väsytti kyllä mut jotenki ei vaan uni tullu. Pöh.

Ja tosiaan kun yhdestä vaivasta pääsee, niin toinen tulee tilalle. En muista kirjoitinko tänne siitä kun mun nivuskipu on lähteny veke...eli siis vaikka vauva on ollu rt jo pitkään niin se on ollu nojallaan tohon vasempaan lonkkaan ja ilmeisesti painanu johonki hermoon tmv ja siis ollu tosi kipee jo monta kuukautta ja se yhtäkkiä hävis: ilmeisesti vauva kääntyny kunnolla alaspäin. No siitä kun pääsin, niin eiköhän eilen sillä yöllisellä lenkillä alkanu taas ne sukkapuikkoiskut. Muuten kyllä aika mahtava olo pitkästä aikaa.:)

Hei taas pitkästä aikaa. Tääl on ny uudessa kodissa asuttu lähes kolne viikkoa ja aika on menny ku siivillä. Viime viikon loppupuoli meni lauantaihin valmistautuessa. Isän puolen sukulaisia lisättynä omalla perheelläni kävivät tutustuus uuteen kotiimme. Niin siinä piti sitte leipoa yhtä jos toista ja kuurata taloa vieraitten vastaanottokuntoon. Nuoriso ku vielä saunoki, ni kylppäri tietty tartti oman erityispuhistuksensa. Mut kunnialla siitäki selvittiin. Illasta vaan oli jalat niin kipeet, että. Meikällä ku on tuota turvotusta tullu ihan kivasti. Päivittäin on jalkapohjat lopussa.

Toi raivotila-sanana on mulle aivan uus. Tarkottaako se, et vauva on kääntyny? Mun beibi ku on perätilassa. Munki painonnousu on ny tasaantunu. Naapurin vaa-alla käydessä vaikutti jopa, että paino ois laskenu. Kumma juttu, ku ei tässä ainaka herkkujen syöntiä oo pääsiäisenä vähennetty. Kaikenmaailman herkkuja ku piti suvulle leipoa, ni eiköhän sitä tullu pisteltyä ihan kiitettävästi itekki suuhun. Ja arvakkaa onko mun sormet ollu sen lauantain jälkeen kipeet turvotuksesta, ku tuli sit pisteltyä muitten seurax sipsejä ym. suolasta oikein urakalla suuhun. Toiset ku lipitti siideriä ym., ni pitihän munki jotain.. En suosittele todellakaan.
Eli kyl mä leivoin urakalla kans, mut kaikki meni samantien parempiin suihin, joten pitäis taas alkaa suunnitteleen uuden satsin tekoa.

Kävin muuten torstaina mäki vihdoin ja viimein ostaas vauvalle tavaraa. Tein oikein huippulöydön. Emmaljungen baby edge-yhistelmät vuodelta 2003, yhellä lapsella olleet, ku uudet. Eikä maksanu ku 350 eukkaa. Siitähän mä innostuin niin, että ostin samantien pinnasängyn, punkan, itkuhälyttimen ja vaikka mitä tuteista vaippoihin. Nyt pitäis olla lähes kaikki kasassa, kuhan haen vielä veljeltä lainaan turvakaukalon, sitterin ja aimo kasan vaatteita. Hoitopöydän ne jo toiki viime viikolla. Eli keskiviikkona mulla ei ollu vielä mitään, mutta ku torstaina pääsin kaupunkiin, ni pistettiin elämä risasex. Voi sitä rahan menoa, ku piti vielä valmistautua niihin tupareihinki. Tässä taidetaanki olla loppu aika tiiviisti vaan omalla kylällä, ettei rahaa mee enempää.

Juttelitte niistä imetysliiveistä. Mä oon saanu niitäki veljen vaimolta useemmat. Mun koko oli aikasemmin 75 b, mutta nyt ei tunnu mahtuvan yhtä kokoa isommat, ei sitte todellaka. Ympärysmitta pitää olla 85. Johtuneeko tosta turvotuksesta vai mistä lie. Kuppikoox kyllä riittää c. Vaikka on nää rinnat kyllä aikamoiset, ku vertaa entisiin been kokoon. Saa nähä kuinka ne tästä palautuu. Saako sitä heti kerralla julistautua isorintasten kastiin:)

Mä en oo nähny synnytys- enkä muitaka asiaan liittyviä unia. Muutenka en oo ennättäny vielä miettimään koko synnytystä ja siihen valmistautumista. Parempi ehkä niin.

Neuvola- / Lääkärikuulumisia:

Paino 68.6 (+233g/viikko, yhteensä 11,6kg)
Turvotus -
Verenpaine 128/78
Lapsiveden määrä normaali
Painoarvio (sikiö) n. 2700g - laskettuna aikana 3600g
Tarjonta RT
Sydämensyke +146
Liikkeet ++
Kohdunsuu 2,5 cm, pehmeä, mutta kiinni

Vaikeaa oli arvioida kokoa, koska oli jo porannut itsensä niin alas ja sitten vielä lisäksi supisteli koko ajan. Lääkäri sanoi aina milloin supistus tuli, mutta ei mulla ollut hajuakaan miltä se tuntuu. Viime yönä tosin sain yhden äkäisen pistoksen, joka muutaman sekuntin kesti ja en kyl tiedä mikä muu se voisi olla kun supistus. Mutta jos se oli supistus, niin oletin kyllä et ne sattuisi vähän vähemmän. Hengen se oikein salpasi :/ Hui :)

Mites muiden viimeisten läääreiden kuulumiset? Olisi kiva vertailla!

Iltapäivää.

Ulkoiltiin aamulla tuulessa ja tuiskussa, ja nyt kun päikkäriaika koitti niin johan aurinko uskaltautui esiin =(

Pääsiäinen mennyt ja rv37+5 meneillään, kunhan veljen rippijuhlat kunnialla saa pois alta niin sit vauva saa tulla kun haluaa. No eipä siitä olekkaan enään 1.5 viikkoa. Aina sanotaan, että ekat menee yli, mutta poika meillä synty rv39+5, ja tästä nyt en tiä, mutta olo ainakin sellainen ettei ainakaan kauheesti yli menis. On meinaan tosiaan kävellessä alkanu supistelee taikka niin, että kun ulos lähtee eka supistelee ja sit ei mitään. Ja oiski helppoa lähteä kun menis se lapsivesi. Mulla ei menny kun poika ilmoitti tulostaan, vasta kun kalvot puhkaistiin meni se vesi.

Kaikki meillä valmiina, miehellä tosin joka keväinen autokuume. On saamassa palkankorotuksen ja tuolla autoliikkeissä on katsellut meille joko tila-autoa tai farmaria. Tosin nyt ne tuplat ei oikein meinaa kyytiin mahtua, että en pahakseni laittais.

Olo muuten ihan loistava, huomenna neuvola ja onneksi pääsen yksin, ettei tarvii poikaa ottaa mukaan. Pieni oma hetki sekin, mummi tulee kaitsee siksi aikaa kun on talvilomalla. Ja tänään mulla kasvohoito, kulmien ja ripsien kestovärjäys, oikein pääsee itseään hemmottelemaan. Mies osti joululahjaksi mulle lahjakortin.

Imetysliiveistä, mulla ei pojan kans koko suurentunut, eli E kuppi riitti ja nyt ajattelin ostaa ihan samaa kokoa olevat.

Täällä taas aamutakki päällä istuskellaan kun ei mitään saa aikaseksi. Muutenkin viikon ajan väsyttäny ihan julmetusti,pakko ottaa parin tunnin päikkärit iltapäivällä ja silti saa illalla heti unen päästä kiinni...

Miehen sukulaisetkin kävi sitten sunnuntaina,tosin neljä henkilöä oli kipeenä että pääsin siinä suhteessa vähemmällä :) Ei mitään ihmeempää kommenttia tullu vaikka tämä rääväsuu mummo oli matkassa mukana,jotain sodanaikaisia juttuja höpöttelivät.

Huomenna olis viiminen neuvolalääkärikäynti,synnytystapa-arvio... Jospa kohdunsuulla olis tapahtunu jotain muutosta,vaikka vähän avautunu... Turha toivo varmaankin. Eilen nukkumaan mentäessä tuli kyl muutama niin napakka supistus että ei meinannu henkeä saada,voi vaan kuvitella miltä ne tuntuu sitten kun on tosi kyseessä.
Kyllä mä niin mielelläni jo hoivailisin itse vaavia tän masun sijasta,odottavan aika on pitkä...

Pääsiäiset on nyt sitten täälläkin vietetty. Ilmat olivat hienot niin minähän sitten tein pihahommia koko loman ompeluhommien sijaan... Kaadettiin vähän puita, karsittiin pensaita ja oksia jne. Taas kyllä oikein huvitti kun ei kyllä voi sanoa, että olisin ottanut kovin kevyesti tämän raskauden viimeisen kolmanneksen... Hitaampaa tuo touhuaminen tietysti on kun kyykkiminen ja kantaminen on sen verran raskaampaa mutta muuten kyllä puuhastelu onnistuu. Välillä kyllä hieman kauhistelin kun väkisin puhisin oksasaksien kanssa poikki jotain oksaa ahneuksissani että onkohan tuo ponnistelu ihan viisasta mutta kun ei tuntunut mitään kipua tai pahempaa supistelua niin jatkoin. Isä kyllä puhelimessa sadatteli, että kyllä ne kasvit odottavat ensi vuoteenkin mutta jotenkin on sellainen ""pakko"" saada tehtyä mahdollisimman paljon ennen lapsen syntymää... Taitaa olla ihan normaaleja raskausoireita ;-)

Tinnuko se oli kun mietti nimiäisjuttuja. Itsellä on sama tilanne, että kirkosta on erottu enkä oikein tiedä millaista nimiäistä sitä järjestäisi. Toisaalta en haluaisi järjestää mitään - kukin tuttava käyköön katsomassa tulokasta kun haluaa ja nimen saa tietää sitten kun sellainen on - mutta toisaalta pitäisikö sitä lapsen takia järjestää jotakin?!? Sama on tuon kummiasian kanssa, että pitäisikö sitä joku kummi pyytää ihan vaan lapsen vuoksi kun muillakin lapsilla yleensä on kummit. Hmm... Jossain vaiheessa ajattelin, että voisi pitää nimiäispäivän, jolloin kaikki tutut saisivat tulla siihen aikaan kun haluavat kahville ja kakulle ja saisivat siinä sivussa nimenkin tietää... Hienoa olisi jos olisi kaunis kesäpäivä, että porukka voisi istuskella pihalla jne mutta mistäs sen suomen suvessa tietää milloin olisi kaunis päivä tiedossa...

Meillä on sinänsä kaikki ""välttämättömät"" valmistelut tehty. Eli on vaunut, istuimet, sänky jne ja vaatteet pesty. Ainahan sitä vielä jotain voi tehdä ja hankkia mutta periaatteessa vain vauva puuttuu. Torstaina olisi synnytystapa-arvio, että ehkä sitten olen vähän viisaampi sen suhteen, että koska häntä voi odotella saapuvaksi. Vähän pelkään, että kaikki paikat ovat vielä kiinteät ja kiinni ja vauva tulee vasta reippaasti lasketun ajan jälkeen. Toivottavasti olen väärässä, sillä meidän täytyy toukokuun loppuun mennessä ilmoitella lähteekö mies yhteen parin kuukauden keikkahommaan ja olisi kiva kun olisi ehtinyt lapsi olemaan siinä kanssamme muutaman viikon ennen päätöstä. Olisi jotenkin helpompi päättää kun vähän olisi tuntumaa tuohon lapsen kanssa elämiseen... No, nyt täytyy kyllä ryhtyä taas hommiin, ettei veny romaaniksi tämä. Työt senkun lisääntyvät ja toukokuu voi olla ihan hullua aikaa töissä, että saas nähdä miten väsynyt sitä sitten on kun lapsi syntyy kun ei yhtään ole levännyt... Uniakin näen yhä vain työasioista enkä suinkaan vauvoista :-(

Mullakin häipyi aamuiset turinat johonkin, enkä ehtinyt enää jäädä kirjoittamaan uusiksi. Paremmalla onnella nyt.

Soitin juuri neuvolaan, kun on alkanut tulla epämääräisiä jomotuksia ja kolotuksia ja vauva on tositosi alhaalla ja tuntuu vaan tippuvan koko ajan. Alushousutkin ahistaa, vaikka pidän matalaakin matalempia malleja. Kyllä kätilö vähän säikähti (eikä mullakaan kovin rauhallinen olo ole...) ja passitti lääkäriin. Sain ajan torstaille ja ohjeen painua sairaalaan äippäpolille, jos alkaa pahentua olo. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Vähän itsekästä toivoa, mutta haluaisin tehdä loput tentit nyt keväällä, ettei veny syksyyn. Mutta syntyy, jos syntyy. Minkäs minä sille kuitenkaan mahdan ja kyllä tämä toivottu ja odotettu lapsi on :)

Imetysliivejä oon yrittänyt löytää, mutta mallit ei kertakaikkiaan ollenkaan. Jos jo tässä vaiheessa puristaa jostakin, niin imettäessä ne vasta puristaakin. Yks nettikaupoissa myytävä malli kyllä näyttäisi minulle sopivalta, joten ne ajattelin hankkia. Samalla hommaan sen kantoliinan. Serkku kehui trikooliinaa (Hug A Bub) ja olinkin jo aiemmin miettinyt, että se voisi olla meidän valinta. Mutta shoppailemaan alan vasta, kun 8 ovaria vielä tulee tuonne rekisteriin. Pysyypähän opiskelumotivaatio yllä.

Taitaa johtua noista jomotteluista, että oon nyt nähnyt jatkuvasti synnytys-/imetys-/vaipanvaihtounia. Muutenkaan ei päässä pyöri mikään muu, kuin vauvan tulo. Koti alkaa kyllä olla äippäpakkausta vaille valmis vauvalle.

Nyt pitää mennä pötköttelemään ennen kuin alan taas naputtelemaan niitä tieteellisiä sepustuksia.

no niin, jatketaas juttua kun aamulla jäi vähän kesken..

täällä paistaa ihanasti aurinko. taivas on kyllä pilvessä, että kai sieltä kohta vettä tulee alas.
nyt on meidän pienemmällä koiralla ripuli - kun juuri saatiin isomman vatsa kuntoon. no, onneksi mä olen nyt kotona niin voin viedä tytön heti ulos kun alkaa kitistä...
juuri sain taas imuroitua huushollin - senkin teen tätä nykyä väh. kaksi kertaa viikossa, kun ennen riitti yksi kerta. mutta noista koirankuonolaisista lähtee kyllä niin järkyttävästi karvaa nyt keväällä, että on nurkissa pään kokoisia karva-/pölypalloja, jos ei tarpeeksi usein imuroi.

nyt alkaa olla jo kolme viikkoa siitä lääkärikäynnistä, jolla veikattiin että menee enää viikko - kaksi............ pöh mä sanon! olisi kiva tietää mitä viikossa on tapahtunut tuola kohdunsuulla, mutta mulla ei enää lääkäriä ole - ellei sit mene yliaikaiseksi......... ei mulle tehty edes mitään synnytystapatutkimusta, mutta kyllä meidän suvun naisten lantiolla onnistuu ;o)

pitäisi tilata jostain nettikaupasta vielä lisää harsoja. katsoin tänään cittarista niitä, mutta maksoivat melkein kaksi kertaa enemmän kuin netistä tilattuna. no, cittari on kyllä kallis kauppa, se on ennenkin huomattu.....
sit pitäisi perehtyä tuohon kestoiluun kunnolla, mutta kun mun keskittyminen on vähän heikoissa kantimissa tätä nykyä.
alushousuista - sain kaveriltani äitiysalushousuja, mutta en mä ole voinut niítä käyttää kun ne nousee kainaloihin asti - epämiellyttävää! käytän sit ihan normaaleja, vaikka ne ei mahan päälle nousekaan vaan jäävät tuonne vesirajaan - ovat silti mukavammat kuin jumboäitiyshousut.
imetysliivejä olen ostanut kahdet - saa nähdä sopiiko ne yhtään sit kun aika on ;o) ??

Kakli: just niinku mun suusta nuo sun mietteet nimiäisistä ja kummeista. Tällä haavaa ollaan pantu nuo mietteet syrjään ja mietitään sitä sit kun vaavi tulee, ei oikein olla vielä osattu päättää mitään suuntaan tai toiseen. Meillä on kuitenki se, et toisaalta ois kiva sit pitää yhdet ""kesäjuhlat"" vaikka sit noiden nimiäisten muodossa, mutta nooh...pittää kattella.

Miehelle ilmoitettiin tänään kesäloma: alkaa sit toukokuun 15. pvä. Toisaalta tuo on ihan ok, mikäli vauva sattuu tulemaan suunnilleen laskettuna aikana (eli 11.5) ku voihan sen isyysloman pitää sit myöhemminki. Mut jos sattuu et vauva tuleeki jo vaikka vappuna niin sit täytyy miettiä uudemman kerran et pitääkö siinä sit isyyslomaa vai ei vai odottaako vähän kesemmäs.

Alushousuista: mä oon kans käyttäny ihan normaaleja alkkareita, ostanu vaan niitä matalia malleja. Lindexillä ollu tosi ihanat, niissä ei ole edes sitä normaalia kuminauhaa kun mulla tuppaa ärtymään iho noista kuminauhoista.

huhhuijaa...

eilen sit yritin niitä imetysliivejä ostaa mutta niissä oli sama juttu kuin muissakin äippävaatteissa että kaikki järkevät koot oli menny. Yhdet 80 tai 85 D:t oli aika hyvän tuntuiset H&M:llä mutta en oikein ollu varma koosta kun tuntui että oli melkein nyt jo sopivat mutta kyllä sinne käsikin meni kun olivat joustavaa kangasta. Kävin myös KappAhlilla ja Lindexillä mutta sieltäkään ei mitään järkevää löytynyt. Jos jollain on tietoa missä pk-seudun H&M myymälöissä olis hyvin kokoja niin kertokaa ihmeessä. eilen kävin Jumbossa.

Jos suomalaisen naisen keskimääräinen kuppikoko on jotain B/C (kai?) ja raskauden aikana monilla rinnat kasvaa ja sit vielä imetysliiveihin pitäis olla kasvunvaraa niin minkäköhän takia ne sit tilaa pilvin pimein sinne kauppaan jotain a ja b liivejä (niitä oli kasoittain) ja d:tä yms niin vähän että loppuu heti alkuunsa??????? pitänee käydä katsomassa parista muusta myymälästä josko niillä olis paremmin kokoja... ei vaan oikein enää jaksais juosta kaupoissa ympäriinsä.

Mieskin otti ja vahtoi työpaikkaa ja vieläpä huonommin palkattuun (nousumahdollisuus pian luvassa) kun se on niin V***uuntunut nykyiseen paikkaan. Normaalistikin tuntuu välillä ettei rahat riitä niin mites nyt kun miehellä laskee palkka ja tulee matkakuluja lisää sen verran ettei ihan veroprosentin alentumisella kompensoidu ja meikäläinen on äippärahalla. No, syöminen ja laskujen maksaminen onkin aina ollu jokseenkin turhanpäiväistä touhua.... pääseepähän siitäki vaivasta. Jouluna sentään on rahaa tiedossa kun ihan kivasti näytti molemmille tulevan veronpalautusta. Sitä odotellessa... eihän täs oo ku 7 kk aikaa... oon kyllä toisaalta onnellinen että pääsi nykyisestä työstä pois kun on monesti sen takia niin huonolla tuulella. Ajoitus ja uuden työn palkka vaan ei oo ihan nappiin... Uusi työ alkaa toukokuun alusta mutta on jo sopinut että pitää jonkin verran isyyslomaa kun vauva syntyy. Varmaan 1-2 vk ja loput myöhemmin kun nyt sillä ei oo kesälomaakaan.

jso sitä menis jatkamaan ompeluhommia... parin tunnin päästä pitäis lähteä sinne neuvolalääkärillekin...