*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanaista aurinkoista päivää =)

Tuo kohdunkaula, äidilläni siskoa odottaessa kohdunkaula oli auki jo reilu kk ennen laskettua-aikaa, mutta sisko syntyi ihan oikeassa tahdissa. 23.12 hän maailmaan tupsahti ja olisivat käynnistäneet 26.12 ellei mitään olisi tapahtunut. Tosin äiskä ei saanut mitään tehdä ja kontrollissa kävi harvase päivä, mutta kaikki meni hyvin.
Mulla viimeksi oli se 3cm kiintä ja kiinni, kuten pojanki aikaan. Ja kun poikaa menin synnyttää oli auki vasta 1cm, mutta eteni aika nopsaan, takuten kuitenki siihen kun oli 5cm auki. Ei tapahtunu mitään ja lapsivesikään ei mennyt itsestään vaan kalvot kun puhkaistiin siitä reilu 2h ja poika oli maailmassa.

Sairaalakassin pakkasin viimeksi rv36+ kun lääkäri laittoi lähetteen äippäpolille kun sokeri oli 4+ ja valkuainen 2+ ja paineet korkeella. No mitää ei kuitenkaan ollut, sairaalassa sokeri sekä valkuainen - ja paineet hieman koholla. Mutta kassin pakkasin silloin mukaan ja kun kävin vikassa painoarvioultrassa otin sen mukaan. Eipä tuota onneksi tarvittu aikaisemmin. Mutta siinä lähtöhässäkässä ja niiden suppareiden kanssa en ois tajunnu kyllä mitään. Eli kannattaa pakata valmiiksi ettei oleellista unohdu, jotka toki mies voi tuoda sairaalaan.

Meillä päivät ihan sekaisin kun mies iltavuoroa tehnyt nyt tai yrittänyt tehdä.
Ja mulla on alkanut tekee mieli sinappia, ihan joka paikkaan pitää laittaa leivälle, ja nyt laitoin jauhelihakastikkeeseen.
Jotapa lähden nyt syömään.

Hei vaan. Verta on tänään taas luovutettu - ilmoittavat sitten jos tuloksissa jotain ihmeellistä. Toivottavasti on vain normaalia kutinaa sillä ainoa lääke tuohon maksajuttuun on kuulemma lepo ja pahimmassa tapauksessa vuodelepo sairaalassa... Äidilläni on maksa-arvojen kanssa ollut todella paljon häikkää nuorempana ja nyt joten sinänsä niissä voi kyllä olla jotain vikaa... Toisaalta minulla on psoriasis-ihottuma ja muutenkin kuiva iho niin se saa kyllä ihon kutiamaan talvisin ihan muutenkin. Mutta kun muuten olo on hyvä ja touhuttavaa olisi paljon niin tuo lepo kuulostaa jotenkin hullulta ajatukselta. No, odottamallahan se tulos selviää.

Eilen kysyin muuten neuvolassa siitä selällään nukkumisesta ja makaamisesta. Minun neuvolan täti kyllä sanoi ettei selällään enää pitäisi olla. Tekee kuulemma hallaa sekä minun että vauvan verenkierrolle vaikken tuntisi siitä kärsivänikään. Synnytyssairaalassakin kuulemma äidin selällään makuu vaikuttaa kuulemma heti sikiön sydänääniin. Yritin sitten taas viime yönä uudella innolla kyljellään nukkumista. Aika katkonainen yö oli mutta ehkä kaikkeen tottuu...

Tuosta sairaalakassista sen verran, että tulostin hiljattain listan mahdollisista mukaan otettavista tavaroista/tarvikkeista netistä ja neuvolan kirjassakin sellainen taisi olla. Laitan kassin kyllä tässä jossain vaiheessa ehtiessäni valmiiksi mutta kun listat ovat yöpöydän laatikossa niin niistä olisi ainakin helppo kurkata jutut läpi jos yllätyslähtö tulisi. Uskon nimittäin vahvasti, että jos yllätyslähtö tulisi niin olisin aivan varmasti niin sekava, etten muistaisi yhtään mitään. Siinä jäisi kyllä kamerat ja ehkä jopa neuvolakortti kotiin... :o)

Tuosta sairaalakassin pakkaamisesta, että mitäköhän sitä loppujen lopuksi voi etukäteen pakkailla... Meikkejä ja henk. kohtasia hygieniatuotteita, kun puhdistusaineita, dödöjä yms. kun tarvitsee ihan joka päivä, niin eipä niitä etukäteen voi pakkailla. Samoin digikameraa tarvii aina sillon tällön. Sairaalan vaatteita käytän, joten omia en sinne ota, eipähän tule pyykkiä. Paluuvaatteet vauvalle ja itselle mies voi tuoda myöhemmin. Syömiset saa sairaalan kanttiinista, samoin juomiset. Eli mitähän pakkaisin? :-)

Itse pakkaan nuo ns. hygieniatuotteet kuten hammasharjat ja hammastahnat, rasvat, harjat, hiuslenkit sun muut kyllä etukäteen, koska meiltä löytyy monia tuotteita useampia ja esimerkiksi hammasharjan voin ostaa vaikka uuden tuota reissua varten sillä täytyyhän se aina joskus muutenkin vaihtaa. Tietenkään näin ei ole pakko tehdä mutta kun ollaan miehen kanssa useaan otteeseen asuttu eri paikkakunnilla niin minulta löytyy jopa meikkejäkin parit satsit - en sillä että kyllä meikkejä viitsisin raahata sairaalaan. En kuitenkaan jaksa laittautua... Meidän sairaalassa kanttiini ei ole öisin auki, joten meitä neuvottiin ottamaan jotain syötävää ja juotavaa mukaan siltä varalta, että tulemme yöaikaan ja tekee jotain mieli. Esim trippimehuja, limua tai suklaapatukoita voi hyvin kassiin heittää muutamat jo hyvissä ajoin varmuuden vuoksi. Mutta eihän sairaalaan ole ""pakko"" ottaa muuta kuin neuvolakortti - loputhan on ns. luksusta ;-)

No mulla oli omat pesuvehkeet, vaatteet kotiin lähtöä varten, pojan vaatteet, tutti, imetysliivit, liivinsuojia. Sitten neuvolakortti ja muuta ei tainnut olla.
Ei kyllä siellä ois tullut mieleen alkaa meikkailee ja Hyvinkäällä on sellainen jääkaappi äideille, mistä saa hakee ruokaa, siellä oli jugurttia, luumusosetta (kovaan vatsaan), kahvia, teetä, leipää, hedelmiä. Toki jos halusi karkkia piti itse ostaa, mutta yhdellä suklaalevyllä selvisin.

Apua tuota selällään nukkumista, olen tarkkaillut asentojani, ja huomasin, että saatan kääntyä niinkin unissani. Jos viikko 30 on se raja, täällä on vielä pari päivää treeniaikaa.

Sairaalakassin pakkaaminen tuntuu vielä kaukaiselta, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Käsilaukullanikin pärjäisin hätätilassa viikon, se on varustettu kuin pieni matkalaukku. Ja painaa...

Napani on myös toistaiseksi tasanapa, ei ulkona, muttei paljoa sisälläkään.

Ukko makaa kylkiluut murtuneina ja flunssassa. Itsekin olen ollut aika väsynyt. Hevosen selässä olen yhä käynyt, mutta lähinnä vaan köpötellyt.

Toinen tammani varsoo viikon sisällä, mutta välillä vielä laukkaa ja viskelee tapapäätään aitauksessa. Eipä sillä ole ollut neuvolan tätiä kieltämässä...

Helsingin tapaaminen 8.4. klo 13, ravintola Amarillo

1. Mymmeli
2. Kevätkukkanen
3. Kakli
4. Miia??

Vielä, että laitettaisko nimimerkiksi tuo ""Hesan tapaaminen"" niin jokaisen on helppo löytää viimeisin lista ketjusta ok??

Laitetaan tää tänne uuteen ketjuun mukaan, että jospa vielä joku olisi mukaan tulossa =)

Eipä kai tuo selällään oleminen sinänsä automaattisesti mikään hirveän vakava juttu ole. Siis eihän ennen mitään tuollaisia suosituksia ole annettu (siis esim oman äidin aikaan) ja terveitä lapsia on kai syntynyt. Mutta itse yritän välttää turhaa selällään olemista. Eihän sitä mitään voi jos yöllä unissaan kääntyy selälleen eikä huomaa...

Olen muuten tullut siihen tulokseen, että kun tällä viikolla mahaa on väännellyt joka päivä aina hetkittäin niin ei kyse kyllä ole mistään mahataudista vaan about 90% varmuudella tuo masuasukki se vaan aiheuttaa harmia. Eilen illalla nukkumaan mennessä kaveri esimerkiksi hakkasi aivan tajuttomalla temmolla tuonne alavatsaan molemmille puolille ja yllätys, yllätys mahaa alkoi taas vääntämään ihan niinkuin olisi maha sekaisin. Kun kaveri piti taukoa niin vääntäminen loppui ja kun jatkui niin taas hetken päästä mahaa väänsi... Ja kun koko viikkona ei maha ole ollut löysänä niin kyllä tuo vääntäminen varmasti johtuu vaan siitä että kaveri hakkaa vatsaa/suolistoa niin että ne ärtyvät. Onkohan kukaan muu huomannut mitään tällaista?

Heips,
tänään oli neuvola. Siellä kaikki oli ihan ok, hemoglobiinikin oli noussut rautakuurin ansiosta takasin yli 120. Aikaa siellä vaan meni paljon kauemmin kun aiemmin, koska unohdettiin mieheni kanssa tiistainen perhevalmennuskerta totaalisesti. Terkka sitte kerto, et mitä ne oli siel käyny läpi ja anto pari videota kotiin katottavaksi. Vähän kävi harmittamaan keskiviikkoiltana kun tajusin, että unohdettiin mennä sinne. Etenkin kun se oli viimeinen kerta ja aiheena oli vauvan hoito. Sitte kun vielä unohin ottaa kalenterin mukaan neuvolaan, niin piti soitella perään uutta neuvola aikaa. Olen siis ruvennut unohtelemaan asioita. Seuraava kerta onkin sitten jo kahden viikon kuluuttua. Tuntui jännälle kun terkka kertoili, että milloin sinne sairaalaan pitää lähteä, niin tuli ihan semmoinen olo, että joko se lähtö on niin lähellä.

Navasta olitte puhuneet. Minulla se tuskin pullahtaa, kun se on niin pieni. Se on ollut jo pitkään ihan tasaisena.

Tuntui, kun aloin kirjoitella, että asiaa oli vaikka kuinka, mutta täytyy kai lopetella, kun huonomuistisuus alkaa taas vaivaamaan.

Aika paljon siis vaihtelee käytännöt eri paikoissa noiden supistusten kanssa... Mullakin on kohdunsuu vielä kiinni,terkkari sanoi että jos se olisi ollut auki niin hän olisi heti lähettänyt TYKSiin mutta tässä tilanteessa käski vaan laskemaan supistuksia... Lasken tosiaan vaan ne ihan selkeät supistukset,välillä on vähän epämääräistä tunnetta mahassa, sitä ei tiedä onko se vauva vai suolisto joten jätän ne huomioimatta. Kunnon supistus kun tulee niin maha todellakin kovettuu hetkeksi mutta ei sitäkään huomaa kun levossa,jotain touhutessa jää huomaamatta kun ne ei tosiaan satu. Kymmenen päivässä kuulostaa tosiaan aika vähältä,kuulemma 5-6 on ""normaalia"" että sen verran nyt on kaikilla,terkkarin mukaan!
Luulisi nyt kuitenkin että sairasloma olisi Sinttu,sinunkin kohdallasi itsestäänselvyys!
Pakko se sitten vaan on varmaan luottaa oman neuvolan neuvoihin...

Antaa asioiden mennä vaan painollaan turhia stressaamatta, tekee minkä itse pystyy ja loppu ei sitten ole enää omissa käsissä...

Eipä tuo yhdyntäkielto täälläkään enää mitään suurta kriisiä saanut aikaan,itsellä on halut menneet lähes kokonaan jo aikaisemmin että helpotus tuo oli sinänsä ;) Eikä sekään ole voimassa kun viikolle 34 asti mutta ajattelin ottaa varman päälle ja pitää sen viikolle 38 asti,jolloin ei ole enää mitään hätää vaikka syntyisikin. Jos vauva masussa siinä vaiheessa enää on.

Viikonloppuja taas!

Huomenta vaan kaikille ja hyvää uutta alkavaa viikkoa! Minä olen tänään oikein ajoissa liikkeellä kun kävin aamulla jo aikaisin hakemassa tuon Holter-laitteen vuorokaudeksi (sydämen seurantalaitteen). Outoa olla kun joka puolella rintaa ja kylkiä tuntuu olevan lappuja ja piuhoja...

Viikonloppu meni ärtyisissä tunnelmissa. Peräpukamat ovat alkaneet vaivata - jipii!! Äidilläni oli aikanaan raskausaikana sama vaiva. Jostain ärtyivät loppuviikosta ja takapuolta särki viikonlopun 24h. Olin jo aivan kypsä ja kirosin, että taitaa tulla elämäni pisimmät 2 kk jos tätä jatkuu mutta onneksi eilen rupesi vähän helpottamaan ja tänään on jo ihan hyvä olo. Mitään särkylääkkeitä ei nyt viitsisi moisen takia käyttää...

Muutenkin on ruvennut tulemaan ajoittain vähän sellainen ""kroppani on liian pieni meille molemmille"" -olo. Tähän asti onkin raskaus mennyt ihan mukavasti ilman, että olisi maha tai muu juuri ahdistanut. Mutta hetkittäin tuntuu nyt jo siltä niinkuin jollakin olisi jalat kurkussani asti... Eli saas nähdä miltä tuntuu kuukauden tai kahden päästä :-( No, en siis missään tapauksessa haluaisi perua tätä raskautta - kunhan vähän päästelen höyryjä välillä.

heipsan hei

itsellä oli melko työntäyteinen viikonloppu, jonka kyllä huomaa kropassa... lauantaina tehtiin melkoinen risusavotta pihassa, kun mies kaatoi siitä koivun toissa viikonloppuna. siinä sitten karsittiin ja katkottiin oksia ja minä hoidin pikkurisujen polton samalla kun mies halkoi isoja pölkkyjä. reilut neljä tuntia tuli huhkittua ja kumarreltua - ja oli kyllä illalla kroppa aivan tilt........... en päässyt edes koirien kanssa lenkille - hyvä kun pääsin sohvalta ylös ja saunaan. sauna tekikin hyvää ;o)
olin muuten varmaan huvittava näky pihassa kykkiessäni, kun en itse lainkaan meinannut huomata kun housut olivat ihan tippumaisillaan monta kertaa. ne ei enää tahdo kunnolla nousta tuohon vatsan päälle, vaan valahtavat aina jossain vaiheessa alas ;o)

eilen sitten kokosin uusia kalusteitani melkein koko päivän ja illalla klo 21 saatiin ne vihdoin paikoilleen. olipa kiva saada uutta ilmettä huusholliin!!

tänään juilii tuohon peffan päälle aina välillä, onko se iskiashermo joka välillä aina menee jumiin...? täytyy tunnustella, että jos alkaa pahemmin vaivaamaan niin sit on mentävä lekurille valittamaan. toistaiseksi kuitenkin vielä pärjään aivan hyvin.

Uusi viikko taas käynnistyi, huih :-)

Mitäs mieltä muuten olette olleet äitiyspakkauksesta? Sain sen viime viikolla, ja ainakin itse olen siihen tyytyväinen. Uskon, että jokaista vaatekappaletta tulen käyttämään, ainakin kotosalla ollessa. Kirjasissakin oli ihan mielenkiintoista luettavaa, täytyy paneutua niihin tarkemmin äippälomalla.

Öisin tulee nyt käytyä pissalla jopa 4 kertaa. Aika rasittavaa, mutta tottuupahan jo nyt yöheräilyihin. Harmi vaan, kun olen sitä sorttia, joka ei sitten heti nukahda, kun on herännyt. Nytkin valvoin viidestä puoli seitsemään, ja sitten kello jo herättikin... Pitäis varmaan lähteä teetä litkimään, että pysyy hereillä töissä.

Täytyy kohta alkaa varailemaan tutustumiskäyntiä laitokselle. Jos muista oikein, niin sinne vois mennä jo rv:lla 34 tutustumaan.

Työmotivaatio nollassa, mut pakko painaa ;-)

Heippa, täällä on ysi mamma joka haluaisi liittyä mukaan! En ole töiden lomassa oikein ehtinyt kirjoitella (joskus alussa 13+ viikolla kirjoittelin) mutta nyt päätin liittyä joukkoon. Lukemassa olen käynyt teidän muiden kuulumisia. On auttanut kun huomaa muillakin samoja oireita:) Viikkoja kasassa 31+2 ja laskettu aika prinsessalle on 13.5. ja naistenklinikalle mennään sitten kun aika koittaa.

Tervetuloa vaan kaikki uudet mukaan kirjoittelemaan!

Olettekos ruvenneet muuten varomaan kantamista?Äskenkin kävin matkahuollosta hakemassa 10 kg painavan ison pahvilaatikollisen tavaraa. Mietin kyllä pakettia autolle ja toimistoon raahatessani, että ei tämä ehkä ihan parasta hommaa minulle ole mutta kun ei satu eikä muitakaan juuri sillä hetkellä hommaan ollut niin ei kun paketti kantoon ja menoksi. Mietin vaan, että mitkähän ovat ne syyt miksi usein sanotaan, ettei pitäisi nostella tai kannella mitään painavampaa - ja mikäköhän on liian painavaa jos ei satu tai supistele?!?

mä en ole mitenkään alkanut varomaan kantamista tai muutakaan ""normaalia"" aherrusta, kun ei niistä kerran neuvolalääkärikään varoittanut eivätkä itsestäkään tunnu pahalta. eilenkin kannettiin kirjahyllyjä ja lauantaina nostelin melko suuriakin puun oksia ja pölkkyjä - ei tuntunut pahalta silloin, vaikka sainkin paikat kipeiksi jälkikäteen ;o)
parin viikon päästä sen sitten lääkärissä näkee, onko ollut pahasta vai hyvästä..
kyllä mä kaupastakin kannan ihan omin neuvoin koiranruokasäkit (15kg), jos ei mies ehdi väliin... tuntuu niin hölmöltä alkaa avuttomaksi...

Tuollaista kymmentä kiloa minäkin nostelen, esimerkiksi ämpärillisen vettä hevosille. Tai pari ostoskassia, mutta vain lyhyitä matkoja. Mitään huonekaluja tai muuta raskaampaa en kylläkään siirtelisi.

Kyljellänukkumisharjoittelu jatkuu. Aika usein vaan herään selältäni.

Kakli kuvaili hyvin tätä täytettyä oloa. Mietin vaan, millaisia ne viimeiset viikot ovat, jos vauva vielä kaksikertaistuu. Tämä tietokoneen ääressä istuminen ainakin tuntuu jo ahdistavalta (vaikka aika paljon tässä aikaa vietänkin).

Täällä alkoi rv 30 (lähes juhlan aihe). Selasin neuvolan vihkosesta, että sehän vastaa 'vanhalla laskutavalla' kahdeksaa ja puolta kuukautta. Kuulostaa tosi pitkällä olevalta. Kuitenkin 10 viikkoa jäljellä. Pitääpä käydä huhtimammojen topicista vakoilemassa, millaisia loppuvaiheen tunnelmat ovat.

Heippa kaikki uudet ja vanhat! Minnillä näytti olevan sama laskettu aika kuin itselläni ja synnytyspaikkakin sama :) Katsotaan jos vaikka osutaan sinne samaan aikaan, heh. Töitä olisi jäljellä tasan 3 viikkoa ja alkaa kyllä olla aika raskasta: lasten kanssa touhutessa ei oikein jää mitään lepohetkiä tai hengähdystaukoja. Poju elää mahassa ihan omaa elämäänsä ja liikkuu ihan ÄLYTTÖMÄN paljon ja tosiaan välillä tuntuu että tulee jalka jommasta kummasta päästä ulos. Muuten tänne ei kummempaa: hg:n nousu on vähentänyt väsymystä, ihoa hoidellaan 3kertaa viikossa valohoidossa ja ylipätään yritetään ottaa iisisti :)

Miia+poju 31+2

Äitiyspakkauksesta: mä oon kans tykänny siitä, ainoostaan se yks järkynkeltanen potkupuku voi jäädä mulla kyllä hyllyyn...

Kantamisesta: mäkään en oo kauheesti kyl kantamista varonu, vaikka kaikissa opuksissa siitä sanotaan. Joskus se mulla aiheuttaa supistelua ja kipuilua alavatsalla, et voisko nuo raskaat kanniskeltavat aiheuttaa ennenaikaista synnytystä tai jotain?

Maha on kasvanu aika kiitettävän kokoiseksi, kiva kun tuo poju työntelee pyllyllään kylkiluihin...Mulla ainakin koko rintakehä levennyt niin ettei rintaliivit enää tunnu mukavilta päällä ja oon ruvennu miettiin et pitikö tuo ruveta tissit vapaana heilumaan päivät pitkät?!?!=) Toistaiseksi puen ne päälle kun lähen liikenteeseen, mut kotona oon monesti ilman.;)

Viikonloppu meni taas hujauksessa. Miehen kans tuli tapeltua oikein kunnolla pitkästä aikaa, jotenki ollu kumman ärtyisä olo. Osaksi varmaan tylsyyttä, osaksi varmaan ottaa kaaliin tää oma olotila ja sit ku toinen pöljäilee jotain niin hermohan siinä menee. Saa nähä miten ärrimurri sitä on sit parin kuukauden päästä jos nyt jo tympäsee nää kolotukset?

Onko muille muuten sanottu mitään siitä et näin lopussa kannattais alkaa kantamaan äitiyskorttia aina mukana? Mulle ei vielä oo terkka sanonu mitään, mut kaverille oli just sanottu et ku pikkuhiljaa alkaa ne ajat ettei tiedä milloin synnytys käynnistyy (voihan se tulla ajoissakin!) niin olisi hyvä jos se olisi mukana. Toistaiseksi en oo kyl muistanu sitä lenkille mukaan raahata...

Terve!

Oon pitkittänyt Kelan papereita mahdollisimman pitkälle ihan vain laiskuuttani, mutta kyllä se uus pakkauskin vähän poltteli mielessä. Taidan olla ainoita, jolla on siihen edes mahdollisuus.

Siitä kantamisesta, kun näin terveellä järjellä aattelee, niin käsittääkseni ei sais kovasti joutua ponnistamaan, kun jotain nostaa. Kyllä mullakin kauppakassit ja vastaavat tavarat menee ihan kevyesti, mutta pa-kamoja en enää suostunut töissä kantamaan.

Mulla tuli tänään ensimmäiset pisarat tisseistä, mutta oli ihan kirkasta vielä. Mies meni siinä sitten tissipussailulakkoon, kun kerroin. Kumma tyyppi :)

Mulla muuten sanoi terkkari viime käynnillä, ettei syke sais enää nousta ns. peruskuntolukemista. Liikkua saa, muttei mitään revitystä. Oon nyt käyny kolmena päivänä putkeen pienillä hiihtolenkeillä, kun en voi vastustaa kevätkelejä. Tänään kyllä tupsahdin parikin kertaa hankeen, kun harjoittelen toisen koiran kanssa hiihtämistä ja omatkin taidot on vielä ruosteessa. Ei kyllä sattunut mihinkään, nauratti vaan. Mutta ylösnousu tämän mahan kanssa on jo tosi hankalaa. Öisin on kans kolotuksia ja niitä ikuisia pissareissuja. Yritän suhtautua positiivisesti ja nukun päikkäreitä, mutta kyllä vetää vähän kateelliseksi, kun mies tuhisee vieressä entiseen malliin.

Meidän koirapoika sai tänään kaulurin pois ja tuntuu, että se on jo rauhottunutkin vähän. Ei onneksi kuitenkaan laiskistunut, vaan intoilee pihalla niin kuin tähänkin asti :) Taidettiin tehdä oikea ratkaisu.

Heipä hei ja huomiseen. Pohjoinen kiittää.

huomenta

mullakin pyörii vielä kelan paperit kassissa. tällä viikolla ne on pakko palauttaa - jätin siis ihan tarkoituksella viime tinkaan, niin saa jännätä kumpi pakkaus tulee.. toivottavasti porissa käsitellään nuo hakemukset vähän hitaanpuoleisesti, kun enempi hamuan sitä uutta pakkausta ;o)

mä heräsin viime yönä kerran ihan että ""missä mun maha on""? massu ei ole kasvanut moneen viikkoon ja viime yönä se jotenkin tuntui pienemmältä kuin ennen, huomasin sen kääntyillessäni. ihme juttu.
pissalla en ole joutunut taas käymään moneen yöhön. jos joskus tuntuukin paineen tunnetta, niin siiihen auttaa kun kääntyy hetkeksi selälleen. mulla ei selällään olokaan ole aiheuttanut mitään pahanolontunnetta, mutta olen silti koettanut nukkua mahd. paljon kyljelläni.

vajaa neljä viikkoa olisi vielä töitä - maltan tuskin odottaa että saa jäädä kotiin. huhtikuun alku on sitä kauneinta aikaa vuodesta, kun kevät tekee tuloaan.
jotenkin tää työilmapiiri on alkanut tympimään. kun me muutettiin tänne uuteen konttoriin neljänkymmenen muun ihmisen joukkoon, niin kaikilla on sen jälkeen ollut kauhea kiire.......... kaikkien on siis pakko esittää, että kun on NIIIIIN kauheasti töitä ettei kaikkea ehdi millään. yksikin työkaveri kuvittelee olevansa niin korvaamaton, että ahmii ruokansa ruokiksella kolmessa minuutissa ja ryntää takaisin hommiin. no, omapahan on asiansa - mutta tiedän tasan tarkkaan että kukaan ei siitä hyvästä hänelle mitalia anna.
mä en ainakaan enää tässä vaiheessa ala itseäni stressaamaan - jos töissä tulee hiljaisempi hetki (aika usein, itse asiassa...), niin käytän sen netissä surffailuun ihan hyvillä mielin, enkä lähde ruinaamaan keneltäkään extra-hommaa. näin se vain on.

mahassa potkutellaan taas :o)

Huomenta vaan. Taas on aamulla käyty ajamassa pitkä lenkki kun palautin Holter-laitteen. Ihanan vapautunut olo kun sai kaikki teipit ja lätkät pois rinnasta ja kyljistä. Yönkin nukuin suht normaalisti. Herään nykyään joka tapauksessa kun käännän kylkeä niin samallahan sen seurantamötikänkin kaappasi aina mukaan kun kääntyi ;-)

Nannako se oli joka kyseli mitä muut ovat tykänneet äitiyspakkauksesta. Itse olen sinänsä varsin tyytyväinen. Siis ainahan siellä voisi olla kaikkea lisää ja kivempaa mutta kyllä meillä varmasti jokainen vaate pääsee käyttöön. Oppaita lueskelin jonkin verran kun tulivat, mutta täytyy myöhemmin vielä tutkiskella. Olenkohan muuten ainoa, joka tykkää jotenkin enemmän viime vuoden pakkauksesta kuin tästä uudesta juuri jakeluun tulevasta?!? Jotenkin tykkään enemmän tuosta vanhasta haalarista ja makuupussista jne. No, se nyt on yksi lysti mutta itse pidin kyllä suurimmasta osasta viime vuoden tuotteita.

En tiedä tarvitseeko tuota äitiyskorttia aina raahata mukana mutta olen kyllä pitänyt sen yleensä mukanani. Ja ottaisin sen kyllä mukaan jos lähtisin jonnekin kauemmas käymään. Itse säilytän sitä kalenterini välissä, joka on aina käsilaukussani niin käytännössä kortti on yleensä matkassa. Ulkoilemaan jos lähden niin silloin en tietenkään sitä mukanani kanna...

Minäkin muuten kerran heräsin ja kauhistelin, että mitäs jos maha/raskaus onkin ollut vain unta... No, kyllä maha siinä vieressä rötkötti, joten ei huolta. Mutta on tämä raskaus selkeästikin toivottu juttu ;-)

Eipä ole vielä tarvinnut lähteä synnyttämään :)
Eilen olin taas neuvolassa tarkistuttamassa tilannetta ja kaikki hyvin,supistuksia ei ole enää kuin muutama päivässä. Sitä enemmän niitä on mitä enemmän asiasta stressaa,joten olen yrittänyt olla ajattelematta koko asiaa. Supistukset kuulemma joku ""vaihe"" joka menee ohi niin kuin terkkari epäilikin. Terkkarin mielestä kontrollikäynti lääkärillä ei ole välttämättä tarpeen mutta laittoi ensi viikoksi ajan että oma oloni pysyisi varmempana...

Itselläni on myös jo aika tukala olo,tuntuu tosiaan että olen vauvaa täynnä. Painaa ja kolottaa joka paikkaan ja istuessa tuntuu ettei henki kulje kunnolla. Mutta kärsin mitä vaan että saan terveen vauvan syliini :)

Palaillaan!