osa 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *TOUKOKUU 2006*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tuota vaunuasiaa pohtinut hitaasti yön pimeinä hetkinä ;-) Ovat uutena melkoisen kallis hankinta, joten olen yrittänyt keksiä, että mikä olisi fiksuinta. Kesävauvahan ei tosiaan tarvitse kylmän torjumiseksi mitään kovin ihmeellisiä vaunuja mutta olen miettinyt tuota kokoasiaa. Nuo rattaat joissa on tuo pehmeä koppa ovat käsittääkseni usein suht pieniä (siis tuo makuuosa). Mietin vaan, että jääkö tuollainen 30-35 cm leveä ja 70-80 cm pitkä makuuosa kovin pian pieneksi. Sanokaa te joilla on kokemusta vauvoista. Meidän tässä lähistöllä toimii sellainen lastentarvikenettikauppa (jolla on nyt ihan uusi myymäläkin) kuin Pikku Pingviini ja heillä on mielestäni aika edullisesti joitain yhdistelmiä niin ajattelin, että josko sellaiset raaskisi ostaa ihan uusina. Pelkään vaan, että tuo 260 euroa maksava versio jää liian pian pieneksi. Tuo 360 euroa maksava versio on vähän kummitellut mielessäni... Olen tosin katsellut noita vaan netissä - täytyy joskus käydä tutustumassa ihan livenä, että miltä vaikuttavat. Muualta en ole tosiaan käynyt oikeastaan edes katsomassa mutta käsittääkseni maksavat yleensä paljon enemmän... Mutta tuohon kokoasiaan olisi kiva saada palautetta!

Meillä on alettu pikkuhiljaa miettiä hankintoja. Vaunut ja sänky saadaan/ostetaan pikkurahalla serkuilta. Me ollaan miehen kanssa molemmat sen verran reippaasti keskimittaista pidempiä, että on vauvalle tiedossa oikein kunnon kasvuennusteet. Kaikki meidän suvun miehet molemmilta puolilta sukua yli 185cm ja naiset >170cm paria poikkeusta lukuunottamatta. Saattaa siis lapsi hyvinkin kasvaa vauhdilla vaunuista ulos.

Tänään juttelin ekan kerran oppilaiden (lukiolaisia) kanssa vauvasta. Olivat mahasta huomanneet ja ilmeisesti joku työkaveri oli sitten asian vahvistanutkin. Ihan kivalta tuntui, kun onnittelivat kovasti. Sain myös konsertin pidettyä kunnialla, vaikka tulikin painajaisiin viime yönä. Alkaa tämän oman pärstän esittely riittää, vaikka normaalisti esiintymisestä pidänkin. Onneksi on enää yksi kerta jäljellä ja sitten alkaa loma.

Kiitos ja hei! Poistun nyt kotiin lepäilemään ja valmistautumaan huomiseen ultraan.

Ennen nukkumaanmenoa vielä pikaiset kuulumiset. Vetäsin nimittäin aamulla kunnon lipat meidän pihalla. Ei onneksi käynyt pahemmin. Polveen vain tuli mustelma. Mutta kyllä oli kävelytiekin meiltä juna-asemalle todella liukas. Ihan hirvittää liikkua tuolla. Mulla oli laukku auki ja siinä rytäkässä osa kamoista lensi maahan. En edes kaikkia huomannut, kun oli hirveä kiire. Yks naapuri sitten soitteli perään, että oli kerännyt mun kamoja pihalta mm. junalipun. Oli onneksi laittanut ne meidän postilaatikkoon. Eipä täällä kummempia. Pitäisi vissiin mennä nukkumaan.

VP:lle hyvää ultraa! Tulehan heti kertomaan kuulumisia. :)

Mymmeli: Oulusta oon...

Eilen koin ""mahtavia"" kasvukipuja! Tähän mennessä on aina silloin tällöin vähän vihlonut mutta eilen piti mennä kaksinkerroin kun pani niin repimään. Tuosta nivusesta oikeaa sivustaa ylös ja sit tuosta navan päältä vihloo vähän vähemmän. Taitaa nyt ruveta paikat kunnolla kasvamaan? Yöllä sit oli muuten vaan maha kipee, olisinko syönyt sit jotain sopimatonta ja nyt sit väsyttää niin että hyvä kun silmät pysyy auki.:/

Äidin kaa eilen juttelin noista hankinnoista niin sanoi juuri nähneensä kirpparilla ison kasan erilaisia tarvikkeita: sänkyjä, rattaita jne ja sanoin et jos löytää hyvännäköiset edullisesti niin heti soitto mulle. Täällä Oulussa tuntuu menevän kaikki käytetty kama viivana jakoon et ihan hyvä alottaa jo nyt, nimittäin kaverilla meni kuukausia ennen kuin löysi käytettynä esim sängyn!

Ah, kohta puoliväli käsillä!:)

Tinnu 19+5

Heippa vaan,

beibe herätti yöllä, piti sen verran kovaa ""meteliä"" vatsassa :-) No, mutta ei ollut kuitenkaan mikään ikävä herätys, vaan muistutus, että vatsassa pitäisi kaiken olla hyvin.

Löysin eilen viimein lisää äitiysvaatteita. Lindexillä oli ihanat mustat housut, vieläpä puoleen hintaan! Lisäksi löysin trikoiset housut ja henkkamaukasta neuleen, jossa tosin on leveä resori, joten korostaa aika lailla muotoja...

Toi ulkosalla liikkuminen on aika pelottavaa, kun on niin liukasta. Hankin jo sellaiset mummojarrut kenkiin, niillä saa hyvän pidon.

Kaikki jouluvalmistelut on nyt sitten tehty, kiitokset muuten dajmkeksien ohjeen kertojalle; hyviä tuli :-) Taisi tulla 3 pellillistä, laitoin ne pakkaseen.

Nyt voikin ottaa illat rennosti, poltella kynttilöitä ja rauhoittua...

Hyvää joulunodotusta kaikille!

Ole hyvä, Nanna -77. Hyviähän ne ovat!

Vajaan tunnin päästä mies tulee hakemaan Kontinkankaalle ultraan. Pikkusen jännittää, mutta kiva mennä silti. Täällä ei tosiaankaan ole joulu vielä valmis, mutta tänään ei ole töitä ja huomennakin enää joulujuhla, joten saan käyttää neljä päivää valmisteluihin.

Lähden valmistautumaan, kun ajattelin ultran jälkeen jäädä kaupungille lahjaostoksille. Ja palveluahan ei nykymaailmassa saa, ellei näytä edes kohtalaisen maksukykyiseltä. Oletteko huomanneet saman? Meikkiä naamaan ja parempaa päälle siis.

Täällä on kanssa koettu raskauden herkkupuolia. Tinnu kun tuossa ""valitteli"" vihlomista... Meillä ei itsellämme ole vielä saunaa talossa ja käytiin eilen illalla miehen siskolla saunomassa. No, aamulla mies katsoi kauhuissaan mua kun hampaat oli aivan kuivuneessa veressä. Ikenet oli siis vuotaneet yöllä verta ihan kunnolla. Ja tänään on töissä ensimmäistä kertaa elämässäni nenästä valunut verta ihan noroina. Ilmeisesti tuo saunominen kiihdytti verenkiertoa sen verran, että nenä ja ikenet ei kestä. Ikenet aristaa/kevyesti särkee nyt koko ajan joten ei varmaan kannata syödä näkkileipää tänään... Taidanpa siis jättää joulusaunan tänä vuonna väliin :-(

Tinnu huomasin eilen, että Oulusta. Hieman matkaa tässä välillä. Itse paljon olen Muhoksella vieraillut, isäni on kotoisin sieltä. Ja siskoni Kärppä-fani henkeen ja vereen.

Tuo kyllä pitää paikkansa varmaan jokaisessa paikassa, että siistikuntoinen käytetty tavara menee kuin kuumille kiville. Mulla on yksi sänky siellä Muhoksella, kun viime kesänä raahasin sen sinne. Poika ei sitten siinä nukkunutkaan ja nyt se siellä nököttää käyttämättömänä. Takas tänne en enää raahaa.

Oli mulla vauhdikas viime yö. poika heräs jälkeen kolme ja huusi ja meuhkas tuonne puoleen viiteen. Tahtoi vain viereen, annoin taas periksi ja nostin. Meni 5min ja nukkui kuin tukki. No siinä ei sitten itse unta saanut, kun massussa alkoi sellainen vilske että. Tunnin asukki jaksoi tömistellä ja sit sain minäkin nukkua.

Terveiset ultrasta!

Aamupäivällä jo käytiin, mutta olin koko päivän kaupungilla, kuten uhkailin. Lahjoja en oikein löytänyt paitsi itselleni vähän vaatteita :)

Kaikki oli oikein hyvin ja veti kyllä molemmat hiljaiseksi seurata pientä elämää, vaikkei kuva erityisen tarkka ollutkaan. Sukupuolta ei saatu selville, kun vauva piti jalat niin tiukasti ristissä koko tutkimuksen ajan. Istukka oli kohdun etuseinämässä, joten saan varmaan odotella niitä potkuja vielä jonkin aikaa. Lapsivettä normaalisti ja kaikki mitat vastasivat muutaman päivän tarkkuudella viikkoja, joten laskettu aika pysyi samana. Onnellista tämä elämä!

Tuntuu ettei ole mitään kerrottavaa, mutta kuitenkin on kaikkea. Viikonloppuna siivoiltiin joulusiivot ja ostettiin melkein kaikki loput lahjat. Enää pitäs miehelle joku yllätyslahja. Sovittiin kyllä, että ostetaan vain tarpeellista, koska piti ostaa uusi pesukone, jolun jälkeen ostetaan mahdollisesti kamera vaavia varten ja tarvii tietysti säästää vaavia varten ylimääräiset. Mutta aion silti jotakin pientä käydä huomenna hankkimassa.

Eilen ja tänään on potkut alkanu tuntua kunnolla. Siis aiemmin on ollut vain kutituksia. Onpa ihanaa, mutta myös vähän hassua. Eilen oli neuvollakin, mutta todettiin sielläkin ettei oikein mitään uutta menneessä kuussa. Vähän selkä ja mahakipuja, mutta ei mitään mistä olisin huolestunut.

Huomenna ajateltiin mennä kauppaan ruokaostoksille, että pääsen lempipuuhaani, eli leipomisiin ja ruoan laittoon. Parasta joulunodotusta minulle: puuhastelu ruokien ja lahjojen kanssa.

Vauvalle me ei olla vielä hankittu mitään. Kestovaippoja ja vaunuja olen vähän tutkiskellut netistä, mutta mihinkään tulokseen en ole vielä läheskään päässyt. Tuntuu vielä minusta aikaiselta. Mutta ehkäpä sitten joulun jälkeen.

Jokohan siinä taas oli kaikki. No kuitenkin:

kaikille hyvää joulunodotusta ja tunnelmallista joulua, ellen ennen joulua malta kirjoitella enää.

Jouluhan on jo kolmen päivän päästä, onpas aika mennyt... Mitään uutta ei tännekään kuulu.

No, aina jostain sitä huolestuu, niin eilen oli potkujen suhteen hiljainen päivä. Mutta onneksi rummutus alkoi illalla, kun olin syönyt tukevan iltapalan! Kauan kestikin, ja nukkumaan käydessäkin, kun makasin kyljellään, beibe heitteli voltteja :-) Taitaa olla iltapainotteista toi liikkuminen, mutta niinhän oppaissakin sanotaan, että rytmi muuttuu näillä viikoilla niin, että kun äiti valvoo, vauva nukkuu, ja päinvastoin.

Vähän on selkää juilinut, mutta lienee normaalia, kun vatsa kasvaa.

Onko kukaan tietoinen, saako saunoa ihan normaalisti? En ikinä muista kysyä neuvolassa... Kovat löylyt ei tosin enää maistu, mutta kerran viikossa käyn kuitenkin ja istun alalauteella.

Tänään menen tapaamaan kummejani, ja vien jonkun komean jouluistutuksen!

Täällä vika työpäivä menossa eli huomisesta alkaen olen lomalla! Ja lomailen aina uuden vuoden yli. Jee! Mulla on vielä vanhoja lomapäiviä jäljellä, jotka täytyy käyttää ennen äitiyslomaa, joten nyt täytyy antaa palaa.

Mymmelille kiitos vaunuinfosta. En aiemmin ees tiennyt, että on erikseen kovia ja pehmeitä koppia. Täytyis kai käydä jossain vaiheessa ihan jossain vaunuliikkeessä ihmettelemässä.

Se olisi sitten raskauden puoliväli käsillä minulla. Kyllä aika menee nopeasti. Kohta varmaan iskee paniikki, että aika menee liian nopeasti...

Tuosta Nannan ainaisesta huolestumisesta sen verran, että olen huomannut saman. Aina kun käy ultrassa tai neuvolassa, on sellainen varma ja turvallinen olo hetken aikaa. Kun vähän aikaa kuluu niin sitten alkaa taas yksi tai toinen asia vähän huolestuttamaan. Minua tällä hetkellä huolestuttaa hieman se, etten yhäkään tunne potkuja tai niitä kutituksia. Jotain olen aika ajoin tuntevinani kun makaan ihan hiljaa aloillani mutta en mitään selkeää... Voi kun kaveri antaisi merkkejä itsestään joululahjaksi!! En siis ole mitenkään varsinaisen huolestunut - liikkuihan kaveri 14.12. ultrassa ihan hyvin - mutta olisihan se kiva kuitenkin saada jotain elonmerkkejä. No, ensi viikon tiistaina on taas neuvola, joten siellähän taas kuunnellaan sydänäänet. Ja punnitaan! Kiva astua vaakaan heti joulun jälkeen kun muutenkin paino on lisääntynyt sen 500g/viikko. No, aion joka tapauksessa nauttia joulusta ja jätän painosta huolehtimisen ensi vuodelle.

Mites muuten te, jotka olette tehneet niitä Daim-keksejä arvioisitte seuraavan asian. Voisiko sitä taikinaa laittaa pieniin karkkivuokiin ja paistaa niissä? Tulisikohan niistä hyviä vai toimiiko homma vain litteinä kekseinä? Kun en tuon ohjeen perusteella osaa ihan sanoa, että millaisia niistä tulee ja voisiko tuo karkkivuokaidea toimia... Ajattelin lähinnä, että nuo värikkäät pienet karkkivuuat voisivat olla kivan näköisiä kahvipöydässä tai viemisinä...

Kuulostipa nuo kaklin veriset hampaat ku suoraan jostain kauhuelokuvasta!!! Onneks ei itellä oo kipua pahempia vaivoja vielä ollu. Seki muuten jännä et ei sitä koskaan aimmin aatellu että raskaus tekee kipeetä vaikka nyt kun järjellä aattelee niin eihän sellanen pieni kohtu voi venyä ilman että se jotenki tuntuis, heh.

Tännepä ei oikeestaan paljonkaan uutta. Töissä on äärimmäisen tylsää kun on meno rauhottunu joulua kohti. Ensi viikolla pidän talvilomani pois, mut hoksasin sit että joudun loppiaisenakin töihin ja siitäki saan sit pari vapaapäivää...Pitänee käyttää se jossakin välissä sit vaikka kelalla juoksenteluun, eikö sitä kohtapuolin saa ruveta niitä papereita laittaan?

Huoh ja voih...ompa tylsää...Tinnu ja jaska 19+6

Daim-kekseistä kirjoittelen, kun kokemusta löytyy jo useammalta vuodelta. Teelusikallisesta taikinaa tulee jo ihan kunnon keksi, joten voi olla aika hankalaa annostella vuokaan riittävän pieni määrä. Voihan sitä aina kokeilla, mutta suhtaudun aika skeptisesti. Taikina siis enimmäkseen leviää, ei kohoa.

Alan pikkuhiljaa ylpistyä tästä mahasta, kun kävin eilen ostamassa ekat äippävaatteet. H&M:lla oli kivoja trikoopaitoja, mutta piti aika tarkkaan katsoa minkä värisen ottaa. Ei siksi, että väreissä olisi ollut vikaa, mutta kankaan laatu vaihteli värin mukaan. Äippähousut on mielestäni järjestään kamalia. Ostin sitten Onlysta lantiomalliset housut yhtä kokoa isompina. Mahdun vanhoihinkin lantiomallisiin ihan kivasti, mutta kotona tulee aina vaihdettua löysempiin. Ehkäpä näillä pärjää muutaman kuukauden.

Nyt pitää kipaista vetämään joulujuhlan kenraalireenit ja illalla on sitten itse juhla meidän ihanassa kirkossa. Huomenna eka lomapäivä :) Onnea pursuan edelleen.

Äh! Meinasi unohtua, että aamulla tunsin kaksi minimaalista työtäisyä kohdun pohjassa, elikkäs aika ylhäällä. Ei kyllä tuntunut ollenkaan tavallisilta mahapulputuksilta. Olisiko tämä nyt se joululahja, mitä olen kovasti odottanut?!

Papereiden täyttämisestä puheenollen, niin mulla on neuvola ensi viikolla ja viimeksi sanottiin, että silloin sitten katsellaan niitä papereita. Nehän pitää jättää 2 kk ennen äitiysloman alkua eli mun tarttee tehdä se jo tammikuun lopulla. Loma alkaa siis 27.3.

Eipä kestä kiitellä. Me käytiin miehen kans Vantaalla sijaitsevissa lastentarvikeliikkeissä ihmettelemässä. Ja yhteistuumin päädyimme Ora merkkiin. Hyvät tänne meidän maan talvikeleihin ja plussaa multa sai metallinen tilava kori vaunun alhaalla. Ja tietenkin käännettävä työntösuunta, en halua vauvaa työntää kasvot menosuuntaan, enkä kumpaakaan talvella viimassa ja tuiskussa. Siksi siis täytyy työntösuunta olla vaihdettavissa.

Kakliko se toivoi niitä potkuja joululahjaksi. Varmasti olisi mukava lahja. Monia tiedän joilla liikkeet alkanu tuntuu vasta reippaasti päälle rv20. Ja tuo on kyllä myös mun kohdalla totta, että neuvolan tai ultran jälkeen on hetken rauhaisa mieli ja sitten taas ajatukset alkaa heittää volttia. Miedän ""Vilma"" kyllä pitää välillä jo sellaista melskettä, että siinämielessä ei enää aina jää pohtimaan.

huomenna jo rv21 täynnä ja viikot vaan viuhahtaa. Naapuri tyttöjen vaatteita saan lainaan, pitäis tuossa helmi-maaliskuussa käydä tutkimassa tarjontaa. Pojalle kun vaatteita on, mutta jos sieltä tyttö tuleekin.

Tänään olis joulukuusen haku edessä ja huomenna tai perjantaina ruokakauppaan. Ihan jo nyt ahdistaa lähteä sinne säntäämään ja kaikki on vihasia ja kiireisiä.
Glögin laitoin just lämpeemään.

No maar ihmetellään tässä nyt. Josko itse vielä tänään eksyn tänne lueskelemaan.

1.5. Eeva, esikoinen, Helsinki
1.5. Siirappi, 31v, esikoinen, Oulu
2.5. Tiku, esikoinen, JKL
4.5. *E*, 29v, esikoinen, Uusimaa
4.5. Mymmeli, 23, toinen, Keski-Uusimaa
7.5. ritu
7.5. Tiku
7.5. Lilli, 20v,esikoinen
7.5. Antsukka, 20v, esikoinen
7.5. Nanna -77, esikoinen, pks
7.5 Johanna, esikoinen, Seinäjoki
10.5. Kakli, 29v, esikoinen Itä-Uusimaa
11.5. Tinnu, 25, esikoinen, Oulu
13.5. Miia, 25, esikoinen, Espoo
16.5. Miira
16.5. sinttu, 30v, esikoinen, satks
17.5. kevätkukkanen (ex-f), 24v, esikoinen, länsi-uusimaa
17.5. macadamia, 27v, eka lapsi
19.5. Jasmin, 25, toinen, lpr
20.5. Kata, 28v, ensimmäinen, pks
20.5. Anzzu, 29v, toinen, Lahti
24.5. Helena, 26v, toinen, HKI
24.5. Siruli, 29v., ensimmäinen, HKI
26.5. VP, 26v, esikoinen, Oulu
29.5. Hanna, 26v. esikoinen

Tuon päivitin tänne listaan, jotta olemma kaikki samassa ketjussa.
Tervetuloa Johanna mukaan.

Mymmeli

Voi että mua ottaa kaaliin, voi kutun karvat sentään! Kattelin tossa netistä vaunuja niin huomasin et jovit on tarjouksessa ja sais vielä tarvikkeita kaupan päälle ja sanoin sit miehelle et no ne pitää tilata ku säästäs nyt pitkän pennin. Ja mitä sanoo mies: EI. Ei vielä kannata, et kattellaan nyt. Voihan video että mulla rupes suttaamaan, siis halvalla sais niin ei. Eikä antanu muuta järkevää syytä kuin että no ei vielä ja et tulee kai noita tarjouksia vielä. Minä siihen et no vuodenvaihde on kylläkin nyt ja nyt niitä vaunuja myydään pois et kuka niitä enää maalis/huhtikuussa myy, mutta ei. Nyt suututtaa niin että korvista nousee sauhu....

Toivottelen tässä jo hyvät joulut kaikille toukokuulaisille! Lennämme huomenna kotiseuduilleni joulun viettoon tuonne savon sydämeen :) En malta odottaa!

Me saimme joululahjaksi jo potkut, jotka mieskin yhtenä iltana mahan päältä tunsi pieninä liikkeinä. Sitten eilen viimeisellä kauppakierroksella löysin stockalta ihanan soittorasian vauvalle, jota eilen mahan päällä kuunneltiin yhdessä koko perhe :) Hupsuja taidetaan olla koko poppoo!

Joulu vanha, ikuinen
aina yhtä kultainen,
kaunis, herkkä, hempeä,
pyhä, lämmin, lempeä.
Joulun ajan odotusta,
hyvän joulun toivotusta!

Miia & Jäpikkä 19+4

1.5. Eeva, esikoinen, Helsinki
1.5. Siirappi, 31v, esikoinen, Oulu
2.5. Tiku, esikoinen, JKL
4.5. *E*, 29v, esikoinen, Uusimaa
4.5. Mymmeli, 23, toinen, Keski-Uusimaa
5.5. Taku 28, toinen, Rovaniemi
7.5. ritu
7.5. Tiku
7.5. Lilli, 20v,esikoinen
7.5. Antsukka, 20v, esikoinen
7.5. Nanna -77, esikoinen, pks
7.5 Johanna, esikoinen, Seinäjoki
10.5. Kakli, 29v, esikoinen Itä-Uusimaa
11.5. Tinnu, 25, esikoinen, Oulu
13.5. Miia, 25, esikoinen, Espoo
16.5. Miira
16.5. sinttu, 30v, esikoinen, satks
17.5. kevätkukkanen (ex-f), 24v, esikoinen, länsi-uusimaa
17.5. macadamia, 27v, eka lapsi
19.5. Jasmin, 25, toinen, lpr
20.5. Kata, 28v, ensimmäinen, pks
20.5. Anzzu, 29v, toinen, Lahti
24.5. Helena, 26v, toinen, HKI
24.5. Siruli, 29v., ensimmäinen, HKI
26.5. VP, 26v, esikoinen, Oulu
29.5. Hanna, 26v. esikoinen

Ja minä täällä taas päivittelen listaa =)

Tervetuloa mukaan ja eikun kiivasta keskustelua.

Mymmeli ja ""Vilma"" rv20+6

Aaah! Lomalla ollaan. Oli ihanaa nukkua pitkään ja nyt ihmetellä aamua. Joulusiivoukset ja lahjavalmistelut on pahasti kesken, mutta yritän olla ahkerana.

Tänään ei ole tumpsahdellut mahassa ollenkaan, mutta eiköhän ne potkut siitä voimistu. Käytiin eilen näyttämässä ultrakuvaa äitille ja tätini sattui myös olemaan paikalla. Äitin sisko on lastentautien erikoislääkäri ja mietti, että vauvan ruumiinrakenne, mitat ja kallon muoto viittaavat tyttöön. Kuvasta ei näy jalkoväliä, eikä ultrassakaan siis päästy arvailemaan ollenkaan. Mutta taidan nyt luottaa hetken kokeneen lastenlääkärin sanaan ja omiin tuntemuksiini.

Pakenen nyt mahoineni aamupalalle ja koirien kanssa ulos.
Hauskaa torstaita!

Hei vaan taas. Kävin eilen paikallisessa lastentarvikeliikkeessä ihan ohimennen ja taisin jotakuinkin päättää mitkä vaunut otan. Filuu-merkkiset yhdistelmät ja hintaa oli 420 euroa mutta tinkimisvaraa kuulemma löytyy vähän - varsinkin varmaan jos ostetaan muitakin juttuja samalla. Ratasvaiheessa niissä on jopa 100 cm makuutila, joten ovat ainakin periaattessa pitkäikäiset. Takuu on 2 vuotta niin sekin on hyvä juttu. Värejä oli paljon, joten täytyy sitä sitten vielä hautoa. En ole niitä vielä ostamassa vähään aikaan mutta onpahan itsellä jo mielipide asiasta...

Neuvolasta saadussa kirjasessani oli ensi viikon kohdalla maininta, että toiset saattavat ruveta kärsimään vähitellen jalkojen turvotuksesta ja/tai voimattomista/turvonneista sormista aamuisin. Tajusin sitten tänä aamuna, kun taas kerran tällä viikolla yritin epätoivoisesti sammuttaa herätyskelloa mutta ei onnistu millään, että sehän tässä vaivaa... Sormet ovat olleet tällä viikolla joka aamu ihan puutuneet ja voimattomat. Ensin en kiinnittänyt asiaan mitään huomiota kun kyllähän sitä välillä joku raaja puutuu nukkuessa mutta tänään tajusin, että tämä ei nyt ole ihan satunnaista ja muistin lukeneeni neuvolan oppaasta tällaisista vaivoista. Raivostuttaa vaan aamuisin kun se raivoisasti piipittävä herätyskello ei millään sammu kun täysin voimattomat nakit yrittävät räpeltää sitä nappia, joka ei muuten ole kovin raskas ;-) Sinänsä tuttu vaiva - aikanaan kun olin jäätelökioskilla monena vuotena aika ajoin töissä niin sormet olivat töiden jälkeen aamuisin aivan puutuneet. Maanantaina ensimmäisillä tunneilla koulussa ei kynä pysynyt edes kädessä... Toivottavasti ei vaan rupea ilmestymään muuta turvotusta. Ikenet ja nenä eivät ole muuten vuotaneet verta tuon tiistain jälkeen, joten kyllä se varmasti johtui tuosta saunomisesta. Jätän siis joulusaunan väliin...