**TOUKOKUU 2006**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips,

moni tuntuu tosiaan tehneen suuriakin hankintoja. Itse olen sitä tyyppiä, että jätän varmaan suurimmat hankinnat viime hetkeen.

Meille tämä raskaus ei ollut itsestään selvyys, ja voi olla, että on ensimmäinen ja viimeinen raskaus ja jos jotain tapahtuu vielä loppumetreillä, niin en halua, että nurkat on täynnä vauvakamaa.

Vaatteita olen muutamia hankkinut, lähinnä 62 cm, pari taitaa olla 56. Ollaan molemmat pitkiä, joten beibekin varmaan ei ole pienimmästä päästä :-)

Meillä on seuraavan kerran jo 4. neuvolan täti! Kaikki ovat olleet ihan mukavia, joten eipä tuo ole juurikaan haitannut. Aina vaan saa samat taustat käydä läpi, ja siihen palaa aikaa..

Beibe on taas ollut virkeenä, vähän väliä potkii ja pyörii. Täään nojasin eteenpäin ja vihlaisi oikein kunnolla vatsasta. Hetken päästä alkoi sellainen kupina ja hyörinä vatsassa, että taisi beibe suutahtaa, kun hänet herätettiin päiväunilta :-) Rauhoittui kyl hetken päästä ja taisi nukahtaa.

Olenko ainut joka ei ole ostanut vielä yhtään vaatekappaletta vauvalle??:) Tiedän et kavereilta tulen niitä saamaan suht kiitettävästi + äitiyspakkauksesta ja kun kaikki on sanonu et ne jää niin äkkiä pieneks ettei kannata kauheesti edes hankkia mitään niin en ole sit hankkinu. Ja tietty sekin on vaikuttanu et ku tuntuu nuo kaikki vaatteet olevan niin sukupuolisidonnaisia. Vaikka meille ultra näytti poikaa niin silti olen vähän skeptinen enkä halua ostaa kaikkea sinistä, jos sitten tuleekin yllätys.

Oliko se nyt Mymmeli, joka haluaa tehdä kaiken ajoissa? Minä olen samalla linjalla, haluan järjestellä asiat nyt kun vielä ite jaksaa ja pystyy. Olen sitä tyyppiä joka ei jaksa uskoa pahimpaan ja siksi raskaudesta on kerrottu kun siltä on tuntunut ja hankintoja tehty fiiliksen mukaan. Eikä nimi tule olemaan mikään valtionsalaisuus sitten aikanaan. Pari nimeä on jo valmiina mut päätetään se sit lopullisesti kun nähdään se kaveri jolle se annetaan, et sopiiko se sille.;) Mutta ymmärrän kyllä Nannankin kannan, jolle raskaus ei ole itsestäänselvyys. Ehkä itsekin toimisin toisin, jos tilanne olisi eri.

Tänään huomasin että lantion alueella kipuilee ajoittain. Aiemminhan mulla on ollu häntäluussa kipuja ja juilintoja alapäässä, mut siis ihan tuossa alaselän/lantion alueella. Toivon mukaan ei mene kovin pahaksi että jaksaa olla vielä töissä. Haastattelut on pikkuhiljaa aloiteltu työpaikalla sijaisen löytämiseksi ja tarkoitus olis että lomittaja tulis sit viimeistään maaliskuun puolissä välissä mun kaa opettelemaan hommat, joten paree ois pysyä kunnossa siihen saakka!;)

Kyllä olis kiva laittaa jo tavaroita valmiiksi. Ja onhan tuota tavaraa siis valmiina. Remontti ja rattaat puuttuu. Ennen meidän remonttia en voi alkaa laittaa ja pesee vauvan vaatteita, kun sit saisin pestä ne uudelleen. Vaikka kyllä pojankin vaatteet laittelin lipastoon joku 60 kertaa ja hiplailin ja katselin, mies aina nauroi että ne kuluu siitä ainaisesta hiplaamisesta enemmän kuin sitten käytöstä.

Mua jo niin himottais mennä naapurin tytön pieniä vaatteita penkomaan. Saan sieltä lainaan, josko meille tyttö tulee. Pojan vaatteet on tuolla vaatehuoneessa laatikossa.

Tultiin just kävelyltä ja nyt mies ja poika on suihkussa sit iltapuuro ja poika koisimaan.

Sellaista piti vielä sanomani, että kannattaa sitten ennen sairaalaan lähtöä ja ennen vauvan syntymää, keittää muutama tuttipullo valmiiksi. On sitten valmiina jos sattuu tarvitsemaan. Sama että kannattaa varata vaikka pari korvikepurkkia kaappiin kaikenvaralta.
Ja sellainen halpa rintapumppu on myös hyvä hommata valmiiksi.

Itselleni näitä ei kukaan maininnut ja en osannut itse ajatella, sillä imetyshän se oli päällimmäisenä mielessä. Mutta maito ei mulla alussa noussutkaan ja jouduttiin antamaan lisämaitoa pullosta. No ensinkään en ollut niitä valmiiksi hankkinut ja kotiin tultua mies joutui heti ostoksille. Ja kun maitoa sitten alkoi nousta tuli alussa hieman verta mukana ja sellaista maitoa ei vauvalle saa antaa. Siksi piti sitten hankkia se rintapumppu, jotta sain sen maidon pois.

Ja on hyvä hommata sellaista voidetta, jota voi laittaa rinnanpäihin, sillä mulla alussa ainakin kuivui tosi pahasti. Apteekista ostin sellaisen pienen tuubin, maksoi kyllä paljon niin pieneksi, mutta tuolla sitä vieläkin on. JA sitä ei tarvitse pestä pois ennen syöttöä.

Rauharauha. Ei meillä ole vielä yhtään itse ostettua vaatetta. Tänään haettiin ostamamme matkarattaat, jotka tököttävät vähän orpoina eteisessä. Me päätettiin, ettei vauvalle hankita huippumerkkituotteita ainakaan uutena, joten kärkyn koko ajan hyviä ja kohtuuhintaisia käytettyjä ja siksi ostetaan heti, jos kohdalle sattuu. Tuli huomattua, että noihin isompiin juttuihin saa pistää loputtomasti rahaa, ellei vähän seuraile markkinoita. Esim. itkuhälyttimistä saa pulittaa halutessaan monta sataa. HALOO?

Eikö Mymmeli Bepanthenilla voi rasvata nännejä? Hyvä, kun sanoit tuosta pumpusta. Korvikkeen hankkimisesta muistutetaan neuvolan kirjoissakin ainakin meillä. Mulla on imettämisestä paljon ruusuisempi kuva, kuin mitä se alku oikeasti taitaa olla. Kavereilla on ollut tulehduksia ja vähintään kovia kipuja ainakin alkuun. Toivottavasti omat tissit toimii.

Yötä! Vielä muutama päivä lomalla. Mahtavat töissä ihmetellä, kun lähdin lomalle melkein olemattoman mahan kanssa ja töihin palaakin oikea valas :)

tähän asti olen ottanut raskauden yllättävän rauhallisesti enkä oole panikoinut mm. ruuista, kasvukivuista yms.

mut eilen neuvolasta soitti täti että siinä uudemmassakin virtsanäytteessä oli jotain pientä joka voi viitata pieneen virtsatietulehdukseen. varmuuden vuoksi lääkäri määräsi kuitenkin kuurin. Eli ei siis vakavaa mutta eilen satuin vahingossa lukemaan jostain että ko. tulehdus voi aiheuttaa ennenaikaista synnytystä ja lisätä raskausmyrkytyksen riskiä. Eikä siinä vielä kaikki, rupesin sit vielä panikoimaan että kun neuvolakortissa lukee viime kerran kohdalla virtsa valkuaisessa + ja se pitää laittaa vakuutushakemukseen ja sit vielä siihen hakmukseen kirjoittaa jos on joutunut syömään jotain lääkkeitä niin vaikuttaako siihen että ei sais vakuutusta...

kaikkea sitä pitääkin miettiä, toivottavasti ei tule tämän jälkeen tulehdusta. Ei ole aikaisemmin koskaan ollut ko. vaivaa.

Eiköhän se tästä, nappeja naamaan vaan :-)

huomenta

on se kumma juttu kyllä, että raskaus altistaa jotenkin tuolle virtsatulehdukselle. itsekin siis olen yhden lääkekuurin syönyt.
joku muistaakseni mainosti tyrniä hyvänä ehkäisykeinona - itsellä olisi kyllä tyrniä pakkasessa, mutta kun en muista koskaan niitä sieltä syödä..........

eilen taas näppäistiin valokuva mun mahasta, jotta saa albumiin jotain muistoja odotusajaltakin... nyt on neljä kuvaa otettuna, kahden viikon välein alkaen viikolta 15. ei niissä kummoisiakaan eroja ole mahan koossa, mutta vielä ehtii ;o)

kävin lueskelemassa vauva-lehden keskustelusivujakin ja päivittelen tässä itsekseni, että kauheasti ovat toukokuun odottajat jo ostelleet vauvatarvikkeita.... kun itsellä ei ole vielä mitään muuta kuin parit potkarit ;o/ mä olen yleensä tosi ajoissa kaikissa asioissa, mutta tässä olenkin jäänyt jälkijunaan. no, jos mä sit sen synnytyksen hoitelisin ajoissa....

voi hitto, mä en ole moneen päivään saanut mitään järjellistä tekstiä aikaan. paree häipyä ennenkuin tosiaan menee vielä puisemmaksi.........

minä toivottelen hyvät viikonloput, kun seuraavan kerran palailen näille sivuille maanantaina! (kotona odottaa kannettava langatonta liittymää - sit voin kirjoitella kotoakin...)

Kaklihan se oli!:) Mulla on nykyään niin hatara pää että ihan hävettää, muisti pätkii jatkuvasti ja muutenki keskittymiskyky on aika olematon...taitaa olla aika yleistä?;)

Meki pyritään hommaamaan mahdollisimman paljon käytettynä, vaunut taitaa olla ainoat jotka uutena hommataan ja kestovaipat. Välillä tuntuu että tuolla on kaikkea ihan ylimääräistäkin tarjolla ja monesta asiasta vedetään ylihintaa. Vähän niinku joka paikassa on esim häälisät, samoin tuntuu että vanhemmilla pyritään rahastamaan. Aattelee vaikka hoitopöytää: ostappa tavallinen lipasto ja siihen taso päälle niin pääsee halvemmalla kuin jos ostaa hoitopöydän! Tai niitä amme/hoitopöytä yhdistelmiä: muovisia hökötyksiä joista saa maksaa miltei 100 e!!! siis 600 mummonmarkkaa...ei mee mulla kaaliin ei. Ja niinku mulle joku hörhö tarjos pinnasänkyä hintaan 280 e, ite kuulemma maksanu yli 400 e: on täyspuuta eikä aiheuta allergiaa tai astmaan ja kysyi vielä että HALUATKO AIHEUTTAA LAPSELLESI ASTMAN MYRKYLLISILLÄ LASTULEVYHÖKÖTYKSILLÄ??? Ei hyvää päivää sanon minä...no tietty jos joku haluaa laittaa noin vuoden käytössä olevaan sänkyyn ton verran niin siitä vaan, mutta ei oo mua varten kiitoksia vaan.

Huh, tulipa taas paasattua... Kai sitä laman kourissa oppi arvostaan tuota rahaa sen verran etten ihan jokaiseen hömpötykseen lähde mukaan.:P

Hei,

ja tänään onkin viikon paras päivä; kolmen päivän loma edessä :-) Voisi jo aloitella vauvan huoneen remonttia repimällä vanhat tapetit pois!

Tuleeko kellään muulla jo maitoa? Hassun tuntuista, kun aina välillä lirahtelee liiveihin :-) Yritin löytää suojuksia liiveihin, mutta oli Anttilassakin vain sellaisia kertakäyttöisiä. Haluisin ostaa muutamat pestävät.

Kasvukipuja on silloin tällöin, nyt taas vähemmän. Lantiokin on hieman vihotellut, mutta enpä haluu valittaa sen enemmän. Nautin kaikista raskausoireista :-)

Rentouttavaa loppiaista kaikille! Minä meinaan heivata kaikki joulukoristeet jo kaappiin odottamaan seuraavaa joulua. Ensi jouluna on toivottavasti oma pieni tonttu torvinen tuhisemassa :-)

Tinnu et ole ainoa joka ei ole ostanut vielä mitään. Emme ole ostaneet vielä ainuttakaan vaatetta enkä tiedä saammeko edes mistään tutuilta käytettyjä kun ystäväpiirissä on kovin vähän sellaisia joilla on lapsia tai sitten ovat jo kovin vanhoja eli vauvavaatteet ovat hävinneet jonnekin jo aikoja sitten. Eilen sanoin äidille, että katselin vähän vaunuja niin äiti heti kauhistuneena että älä nyt herran jumala vielä rupea sellaisia hankkimaan. Odota nyt sentään vielä muutama kuukausi!! Että sillä lailla... Olen ajatellut että helmi-maaliskuussa rupeaisin vähitellen tekemään varsinaisia hankintoja.

Rinnoista sen verran, että maitoa ei ole tullut vielä yhtään. Saas nähdä koska tulee jos tulee. Rinnat kasvoivat tosin yhdellä kuppikoolla heti ensimmäisenä raskausoireena (ennen kuin edes tiesin olevani raskaana), joten ajattelin, että varmaan kaikki muutokset rinnoissa tulevat hyvissä ajoin ;-) Mutta mitään ei ole sitten sen jälkeen tapahtunutkaan... Itselläni on tuo Psoriasis-ihottuma, jota on nykyään ikävä kyllä myös nännien alueella. Muutenkin nännien alue on minulla aina ollut niin herkkä että jos esimerkiksi kaksi tuntia touhuan jotakin ilman rintsikoita niin ovat ihan verillä auki. Eli aika 100 % varmuudella voin sanoa, että näitä nisuja ei kukaan lapsi voi mussutella :-( Iho ei kestä millään. Muutama vuosi sitten kuulin rintakumeista ja elänkin siinä toivossa, että voin ehkä sittenkin imettää niiden avulla. Haluaisin ainakin kovasti yrittää!! Turha näitä palluroita on muuten koko elämän ajan kantaa mukanaan ;-)

Muuten olo on ollut hyvä. Kasvukipujakaan ei ole ollut varsinaisesti varmasti ainakaan kuukauteen vaikka maha kylläkin on kasvanut. Noin 9 kiloa on tullut painoa, joten on käsittämätöntä etten ole saanut vielä raskausarpia. Ihoni on nimittäin perinteisesti ollut myös erittäin huono venymään. Sain ala-asteella arvet rintoihin kun kasvoivat ja ihan viime vuosinakin reisiin on tullut arpia ihan kilon tai kahden painon muutoksesta vuodessa. Joten aivan käsittämätöntä että painoa on tullut nyt valtavasti ""ilman mitään syytä"" eikä silti ole tullut arpia (paitsi toiseen rintaan). Lieneekö sitten raskaushormonien ansiota?!? Mutta mikäs tämän hienompaa - kukas niitä arpia kaipaisi.

Mies on ollut flunssassa viikon verran ja olen toistaiseksi välttynyt. Tänään aamulla tosin kurkussa on tuntunut hieman aralta joten saas nähdä tulenko kipeäksi. En ole vielä mitään sairastanutkaan tämän raskauden aikana mutta parempi aina olisi kun en sairastaisikaan... Nyt loppu tämän megaromaanin kirjoittaminen!

Kaklille: on siis meillä tavaraa jo hommattuna, mutta ei vaatteita kun tiedän että niitä varmasti saadaan (3 vauvaa syntyny viimesen 3 kk aikana...) Vaunut on varattuna kaupasta ja pinnasängyn ostin nyt käytettynä kun tuli sopiva vastaan. Eka ostos tais olla kestovaipat, ne tuli jo joulukuun alussa!:) Kyllä anoppiki kauhisteli et miten me jo vaunuja ollaan katottu, mut täräytin siihen vaan et no säästettiinpä parisataa euroa siinä niin se oli sillä käsitelty. Ja tosiaan jos meinaa käytettyjä hamstrata niin täällä ainaki saa varata siihen aikaa, hirveen niukasti on tavaraa liikenteessä ja kun on niin se menee vauhdilla. Että saa olla silmät ja korvat auki jo nyt!

Mulla ei vielä tuu maitoa. Tuntuis varmaan tosi oudolta että sitä tulis jo nyt. Painoa on tullu n. 5 kg eikä näy vielä raskausarpia, toivon mukaan ei tulekaan kun niitä tuli ihan kiitettävästi murkkuikäisenä. Parin kaverin kokemuksesta tiiän et ne raskausarvet saattaa tulla jopa vasta parin viimesen viikon aikana (mahaan ainakin) ja rintoihinki vasta synnytyksen jälkeen riippuen miten sitä maitoo sit yhtäkkiä tulvahtaa.

Huomenna on mulla työpäivä...Norjassa ei vietetä loppiaista niin tämä tytsy on taas töissä. No, onneks tän saa otettua sit vapaana muulloin. Aattelin et jos sit joskus ottas vapaata niin et vois juosta tuolla Kelalla jne kun olen aina viikot 8-16 töissä niin eipä sinne normaalisti ikinä kerkee.

Neuvolaan vielä viikko...

VP:lle, että kait sillä voi rasvata, mutta pitääkö sitten pestä pois ennen syöttöä. Kannattaa kysyä apteekista, tuo rasva mikä mulla on, niin sitä ei tarvitse pestä pois ennen syöttöä.

Meillä täällä nyt suunnitellaan remonttia ihan tosissaan. Mitat on otettu ja nyt vain pitäis lyödä viikonloppu kiinni kun homman sit aloittaa. Viikonlopussa pitäis hoitua, ellei tule suuria ylläreitä. Evakkoon pitää lähtee appiukon luokse, ei täällä pölyssä viitsi sitten pojan kans olla. Ja hän haluis kuitenki olla mukana tekemässä miesten hommia. Pitää mun äitille sitten sanoo, et hoitaa poikaa kunhan tuo seinä on eka kaadettu, jotTa pääsen paikalle antamaan tapetointi/maalaus ohjeita.

Kuka sitä vakuutus asiaa pohti. Niin riippuu tietenkin yhtiöstä, mutta Tapiola myönsi ainakin meille lapsivakuutuksen, vaikka olen käynyt sokerirasituksessa, jossa tosin ei ollut mitään. Ja esikoiselle kun otettiin niin mulla oli raskaudenaikainen diabetes ja Tapiola myönsi vakuutuksen.
Nyt tälle vakuutuksen varaus maksu odottaa maksamista, ja se astuu sitten syntymähetkellä voimaan, mikäli varaus on maksettu eräpäivään mennessä.

Ja äitiysraha sun muut etuudet lappunenkin on jo täytetty, odottaa tuolla lähettämistä työpaikan sairauskassaan. Äitiyspakkausta mietin, ja päädyin sen ottamaan.

Mutta lopetan ettei tule kauheaa romaania.

Pari päivää töissä enkä olekaan kauheasti kirjoittamaan. Nyt täytyy kuitenkin muutama rivi tuhertaa, kun oltiin tiputtu tokalle sivulle asti.

Täällä ei oikeastaan mitään ihmeempiä ole kerrottavana. Viikkoja on tänään tasan 23.

Ihanaa, kun huomenna on vapaata. Pidän vapaata myös maanantaina, kun mulla on noita vuosilomapäiviä jäljellä ja täytyy pitää ne ennen äitiyslomaa. Maanantaille varasin kampaaja-ajankin. Mä en todellakana ole tämän raskauden aikana kukoistanut. Jospa toi kampaajareissu auttais asiaan. :) Joululahjaksi sain lahjakortin kasvo- ja käsihoitoon ja sinne menen sitten parin viikon päästä. Ihanaa hemmottelua. :)

Eipä tänne muuta.

Mervi, kerran tuota listaa siivottiin, ja poistettiin sellaisia jotka eivät alun listautumisen jälkeen täällä pyöröhtäneetkään. Ja sitä kyllä pahoiteltiin, että poistettiin. Mutta tervetuloa takaisin ja ihmeessä listaan uudelleen.

Kuten Mymmeli tuossa kertoikin, niin sitä listaa tosiaan ""siivottiin"" (minä siivosin). Siitäkin on jo ainakin toista kuukautta aikaa. Poistiin siitä sellaiset, jotka eivät olleet todella pitkään aikaan mitään kirjoittaneet, koska tuntui hassulta, että listassa oli valtavasti mukana sellaisia nimiä, jotka eivät koskaan mitään kirjoittaneet. Totesin jo silloin, että toki tervetuloa myöhemmin takaisin. Eli nimeä ja tietoa mukaan listaan vaan ja tervetuloa takaisin kirjoittelemaan.

Iltaa!!

Miehen kummipojan 2v synttärit juhlittu ja meidän poika ihastui popcorneihin. Mutta välillä niitä siemenen kuoria jäi kiinni ja mulla sydän löi pari kertaa enemmän.

Tänään piti oikein alkaa kuulostella masuasukin liikkeitä, ja siellähän sitä touhutaan. Eilinen meni ihan harakoille ja sit oli viel kauhee riita miehen kans. Ja minä touhusin pojan kans koko päivän, ei hetken hengähdystaukoa. Nytkin saa potkuja osaseen meikäläisen mahanahkat ja rakko.

Se kaverin poika on todella pienikokoinen. Meidän poika n 2cm lyhyempi ja ikäeroa reilut 9kk. Siellä vieraat kyseli, että minkä ikäinen meidän vesseli on, ja kun sanoin, et 1v3kk niin sitten se päivittely alkoi. Poika on kasvanut sekä pituudessa, että painossa +1 käyrällä. Ja ihan normaalin kokoinen 1v poika. Hassua oli katsoa kun pojat vierekkäin seisoivat, saman kokoisia ja kuitenkin meidän poika paljon nuorempi.

Toivottavasti meillä eroahdistus pojalla menee pian ohitse. Isi ei kelpaa välillä edes iltapesuja tekemään. Ja itku alkaa kun menen vessaan, perässä pitää tulla. Ja äiti vain kelpaa yöllä, viime yönäkin suostui nukkumaan vaan mun kainalossa. Ja kylläpäs aamulla olikin paikat jumissa ja nukkunut en yhtään, millon tuli nyrkistä ja milloin kantapäästä. Kivaa kun toinen potkii sisältäpäin ja toinen ulkoa päin =)

Mutta nyt lähen pojalle laittaa iltapuuroa, josko isi kelpais nukuttaa.

Nostan vain meidät tuolta toiselta sivulta tänne ihmisten ilmoille.

Pitäis lähtee äiskän luokse syömään, oli tarkoitus lähteä vasta iltapäivällä pojan päikkäreiden jälkeen, mutta poika päätti herätä 9.30. Nyt siis päikkärit venyy pitkälle päivään ja siksi siis jo aamusta.

Sainpahan vihdoin luettua kaikki jutut. Siihen meniki pari päivää, kun aina välillä kävin muutaman lukemassa.

Mulla on tullut nestettä rinnoista jo melko pitkään, ja välillä se ei ole edes ihan pientä tihutusta. Neuovolasta sano kuitenki et ihan normaalia niin kauan kun se on kirkasta.

Me ollaan vähän edetty noissa vaunuasioissa. Päätettiin siis jo aiemmin että otetaan emaljungat, mut nyt ollaan päästy jo kahteen mistä valitaan. Hintaa on paljon, mutta kun ei meidän oikein tarvi hankkii muuta kun vaunut, amme, kestovaippoja ja jokin lipasto vaatteille. Ja tietysti sitte semmosia pikku juttuja, kuten rasvoja ja tutteja, tuttipulloja.

Me saatiin jo alkajaisiksi semmonen jätesäkillinen tavaraa, jossa oli ensivaatteita, peitto, makuupussi, rintapumppu ja vaikka mitä muuta. En siis ole vielä ostanut mitään vauvaa varten, mutta sitäkin enemmän saanut. Osalle tavaroille joita on tarjottu on pitäny jo sanoo ei kiitos, kun ei meillä oo vielä oikein tilaa niille. Ajattelin et meen sitte kattoo niitä uudelleen, kun vauva on syntyny, kun tiedän minkä värisiä tarvitaan. Vaikka yleisesti en aio pukea tyttöäni täysin punaisiin ja poikaani täysin sinisiin, muttei pojalle kuitenkaan mitään rimpsumekkoja.

Painoa mulle oli tullu viimeks neuvolassa 3,5 kiloa yhteensä. Ens viikolla olis neuvola, et katotaan miten joulun herkut on vaikuttanu. Maha on ainakin sen jälkeen tullut hyvin esille. Mutta jokohan siinä oli taas riittävästi. Kirjoittelemisiin.

Puoliväli paukahti eilen :) Kyllä se Bepanthen on nimenomaan nännihaavoille tarkoitettua, eikä tartte pestä. Itse käytän enimmäkseen huulirasvana, mutta saa nähdä mihin kaikkeen sitä tulee muutaman kuukauden päästä tungettua.

Mies suhtautuu mun muuttuvaan kroppaan välillä vähän kummallisesti. Sen on vissiin hankala pitää minua seksuaalisena olentona nyt, kun valmistaudutaan vanhemmiksi. Mutta eiköhän tuo totu ajatukseen, kun pörrään sen kimpussa säännöllisesti ;) Seksiä kuitenkin vielä on. Ei liene harvinaista, että ensimmäisen synnyttyä se harrastus jää. Ainakin lähipiiriin kuuluu sellaisia tapauksia.

Joka paikasta pursuaa karvoja, kun parturoin toisen koiran tänään. Koirasta tuli siisti, kodista ei. Nyt pitää vääntäytyä pihalle hurttien kanssa, ettei joudu kakkakasoja siivoamaan.

Kirjoittelinkos jo, että tuntuu kuin raskaudessa ei olisi nyt mitään etappeja, kun ultrat on käyty ja puoliväli ylitetty (rv 21). Vauvan liikkeitä on kyllä kiva kuulostella. Nyt ne tuntuvat niin selvästi, ettei tarvitse miettiä, kyttääkö jotakin omaa suolikurinaansa.

Muutoin täällä huitsin nevadassa on työlästä kolmen hevosen kanssa (jotka siis asuvat edullisella vuokratallilla, eli kaikkea ei tarvitse tehdä itse). En näemmä millään jaksa ratsastaa kaikilla kolmella samana päivänä. Onneksi ympyrällä juoksuttaminen on keksitty.

Jos en puuhailisi hirnakoiden kanssa, säälisin senkin ajan itseäni sohvalla. Ja opiskelisin netistä, mitä kaikkea hirveää voi sattua.

Eilen mulla oli kummallista vihlovaa kipua vatsan reunoilla. Ehkä se venyy? Supparit ovat kai sellaisia kovan krampin tuntuisia, ja liitoskivut alaselän/nivusten särkyä. Lisäksi muksu liikkui kumman villisti. Jos olisi ollut arki ja olisin ollut Hgissä, olisin syöksynyt neuvolaan rauhoiteltavaksi.

Ohihan ne kivut sitten menivät. Muksun kuuluisi kuitenkin heilua vähemmän - ainakin jos tulee isäänsä, joka tänäänkin on maannut lähes koko päivän.

Vaunuihin perehtyneet, kertokaa, millä hinnalla saisi hyvät käytetyt?

Heipsis!

Kävin tänäänpäivällä tekemässä pienen hiihtolenkin. Olihan mielenkiintoinen reissu. Ajoin autolla paikkaan, josta ladut lähtee. Parkkis oli kuitenkin täys, joten ajattelin, että jätän tien varteen. Ajoin siis pois päin ja rupesin kääntään yhden talon pihassa. Peruutin siitä ja sitten, kun piti ajaa eteenpäin, en päässytkään liikkeelle, koska olin melkein ojassa. Toinen takapyörä siellä sitten pyöri tyhjää. Enhän mä siitä omin avuin päässyt. Onneksi paikalle tuli muita autoilijoita. Kolme miestä tarvittiin, että pääsin pois sieltä hangesta. :) Taas niitti naisutoilija mainetta ja kunniaa...

Itse hiihtäminen sujui mukavasti. Tosin aika mummohiihtoa pitää mennä, jos meinaa sykesuosituksissa pysyä. :( Pellolla hiihtely oli ihan ok, mutta heti, kun oli vähän enempi maastoa, niin johan alkoi syke kohota. Pahimmillaan huiteli yli 170:n. Mutta ei edes tuntunut pahalta, enkä mitenkään kauheesti rehkinyt. Mutta kai se on pakko vetää jatkossa löysemmin. Ei kai tommoset sykkeet hyväksi ole.

Meillä on luistinrata tossa ihan 100 metrin päässä ja illalla käytiin vielä miehen kanssa siinä pyörähtämässä. Mun edellisestä luistelukerrasta olikin 10 vuotta aikaa, mutta pystyssä pysyin silti. :)

Huomenna on vapaa päivä ja sen kunniaksi menen kampaajalle. Edelliskerrasta onkin jo aikaa...

Heips,

24. raskausviikko aluillaan, huih! Lauantaina tuli käytyä Lastentarvike-liikkeessä, beiget äitiyshousut lähti matkaan. Vähän vaunuja kateltiin, yllättävän paljon on painoeroja eri malleissa. Haluisin sellaiset mahdollisimman kevyet, jotta jaksaa nostella auton takakonttiin. Merkillä ei ole väliä, mutta laadukkaat pitää olla. Kolmipyöräiset on kivoja, mutta onkohan niissä tavaratila pienempi?

Tällä viikolla pitää käydä kangaskaupassa ostamassa collegea. Teen muutamat perushousut vauvalle, joita voi sitten käyttää bodyjen kanssa.

Muuten eipä ole olotilassa ihmeempiä muutoksia. Välillä vihlasee kohdunkaulalta. Valkovuodon koostumus vaihtelee tosi paljon, nyt oli taas ihan keltaista ja rakeista, voisiko olla hiivaa?! Kutinaa ei ole.

huomenta

minä tein pienen pyrähdyksen lastenkirppiksille lauantaina ja löysin muutamat kivat potkarit - mutta kertokaas nyt minkälaisella vaatevarastolla vauvan tuloon oikein pitäisi varautua? nyt minulla ei tosiaan ole kuin parit potkarit ja pari bodya.... ei aavistustakaan mitä pitäisi hankkia!!
vaunut ovat mietinnässä, samoin turvakaukalo. muutama kestovaippa ja kantoliina tilattu.
työkaverilta pitäisi saada lainaksi vauvan sänky (ellei hän ole muuttanut mieltään tuon lainaamisen suhteen...).
siinä ne.

mitä kaikkea pitäisi ostaa valmiiksi? tekisi mieli jo tehdä hankintoja, mutta kun en haluaisi ostaa mitään ihan ""tarpeetonta""...

olo on yhtä helppo kuin tähänkin asti, vain käsittämätön väsymys jatkuu. se alkaa olla kyllä mittasuhteiltaan jo niin valtavaa, että alkaa koko elämänrytmi mennä sekaisin - viideltä illalla on pakko mennä ""päiväunille"" kun ei kertakaikkiaan pysy hereillä. ja loppuilta meneekin ihan hyväntekeväisyyteen.... harmittaa! ja aamulla sitten ymmärrettävästi uni loppuu kesken ja viikonloppunakin nousin puoli viiden - viiden maissa (no, se on mulle kyllä muutenkin melko normaalia, kun olen aamuvirkku isolla a:lla).

maha alkaa pikkuhiljaa kasvaa. saunassa alkaa olla mahdotonta nostaa jalkoja kippuraan masua vasten... tuntuu että vauva litistyy ;o)
parit housut mahtuu vielä jalkaan, mutta näissä toisissa tuppaa vetoketju aukeamaan omia aikojaan- täytyy pitää varansa ettei ole housut kintussa keskellä konttoria...

rak-ultran mukaan tänään rv 22+0, np:n mukaan 21+6. torstaina neuvola - sitä odotellen ;o)
mukavaa maanantaita!

ai niin, äitini soitti lauantaina ja sanoi tekevänsä pikkuiselle villasukkia/töppösiä... tuntui ihan kivalta, että vauvaa jo odotellaan!!

jatkan vielä hiukan.. tuota huhtikuun ketjua lueskelin ja tajusin, että mulla kans on nuo neuvolakäynnit olleet tosi harvassa. tähän mennessä siis olen käynyt kaksi kertaa (rv 9 ja 16), torstaina siis kolmas kerta.... no, eipä onneksi ole ollut mitään vaivoja, mutta kuitenkin.
tuohon tietty ultrat päälle (rv 12 ja 21) mutta nehän oli keskussairaalassa, ei neuvolassa...

kaipuu lääkäriin on kuitenkin niin kova, että jos ei muualle pääse niin edes hammaslääkäriin haluan....... ;o)