*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kakli: tyttösykkeet on muka korkeammat ku pojalla mutta munki tuttavapiirissä aika vähän pitänyt paikkaansa. Eli en ite usko tuohon, mutta työkaveri kihisee aivan ku hänen mielestään ootan poikaa ja ite oon sanonu että varmasti on tyttö...sitpä se nähdään.;)

Mulla istukka takana ja mitä np-ultrassa ja dopplerilla ollaan nähty ja kuultu niin kaveri on aina samassa asennossa kun minäkin, eli pystyssä selkä mun selkää vasten. Tuli vaan sit mieleen ku jostain luin että jo rakenneultrassa joskus katsotaan sitä tarjontaa niin ton mukaanhan mulla ois vaavi pyllytarjonnassa!!! Voi kääk! Siis kyllähän se varmasti vielä liikkuu, mut ei ois kiva jos se ei käänny oikein päin. Kaverilla ainaki on jouduttu tekemään sektio kun oli väärinpäin ja sektiota EN halua. No, sitäkin lie turha vielä miettiä mut tulipa mieleen...

Kysyin maanantaina neuvolassa, kun neuvolan täti doplerilla kuunteli sydänääniä ja sanoi lapsen kovasti liikkuvan, että onko se lapsi nykyään mitenpäin vai onko aina ihan miten sattuu. Hän vastasi, että liikkuu toistaiseksi ihan vapaasti ja tekee kuperkeikkaa vielä pidemmän aikaa, kunnes tilanpuute sitten lopettaa tuon pyörimisen ja hyörimisen.

Hei,

voi että kyrsii tää Sonera. Kiva kirjotella kahteen kertaan, kun ekalla ei tule näkyviin...

No, lääkärissä ja neuvolassa käyty ja kaikki edelleen hyvin! Kohdun korkein kohta on nyt navan alla, ihmekös, kun pömpöttää vatsa. Vaikee jo töissäkin peitellä... No, työkaverit on miehiä, joten eipä ne osaa katella edes siihen malliin...;-)

Beibe on aina kovin liikkuvainen, taitaa tulla vilkas lapsi..

Kyselin noista sykkeistä, ja ei niistä kuulemma voi päätellä vielä alkuraskaudessa mitään. Skaala menee 120...160, ja vaihtelee riippuen mm. nukkuuko vauva, vai onko jumppaamassa. Loppuraskaudessa voi jotain arvailla, onko pojan vai tytön syke, mutta varmasti ei silloinkaan.

Vähän ikävää, kun aina on neuvolassa uusi th vastassa. Olis kiva, kun tutustuis vain yhteen. Nyt menee aika aina selitellessä samat asiat uudestaan. Ja taas seuraavaksi kerraksi ehken ehtii vaihtua uusi th!

Rakenneultra on jo viikon päästä, voi kun menis viikko nopeesti, haluu nähdä taas sen suloisen otuksen :-) Vieläköhän siellä on poika, vai vaihtuuko arvio tytöksi!

Pian on viikonloppu, ihanaa!

macadamia, kiva, että olet täällä taas. Kurjalta kuulosti noi vuodot. :( Onneksi kaikki on kuitenkin kunnossa. Toivotaan, että nyt pysyy vuodot kurissa.

Kävin tänään gynellä, joka totesi vaivakseni edelleen hiivatulehduksen. Eli nyt vaan uutta ""puikkokuuria"" kehiin. Toivottavasti tulehdus nyt saadaan kuriin. Ei tosiaan ole mikään maailman mukavin vaiva...

Kohta lähden spinningiin. Sykemittaria joutuu kyllä vähän tuijottelemaan, kun neuvolassa suositeltiin, ettei syke nouse yli 150-160.

Hei kaikille!

Pitkästä aikaa taas kirjoittelen ja tällä kertaa huonoja uutisia. Kävin lääkärintarkastuksessa jossa todettiin kohdunkaulan lyhentyneen 2,5 cm:riin, mutta on onneksi vielä kiinteä ja kiinni. Nyt en oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä kun neuvolasta en saa asiaan mitään apua (tämän lyhenemisen totesi yksityinen lääkäri) vaan ainoastaan toteamuken, että asialle ei voida mitään tehdä. Olen asiaa yrittänyt tutkia netistä ja näyttää siltä että näissä tapauksissa on aina aloitettu seuranta, mutta ei näköjään minun kohdalla. Nyt olen kahden viikon sairaslomalla, mutta tuntuu ettei supistukset ole vielä mihinkään levosta huolimatta vähentyneet. Olen lähdössä itsenäisyyspäiväksi Poriin, etkös sinä Sinttu ollut sieltä? Mihinkäs siellä pitää mennä näyttäytymään, jos tulee akuutteja ongelmia?

huomenta

toivottavasti, Kata, tuo kohdunkaulan lyheneminen ei nyt kuitenkaan tarkoita mitään vakavaa. itsekin varmaan olisin paniikissa - voisitko mennä erikseen lääkärille - terveyskeskukseen - tai onko teillä ehkä työterveyslääkäriä?

porissa kun on kaksi sairaalaa, niin en ole ihan varma kumpaan pitää mennä päivystykseen. itse menin murtuneen käsivarteni kanssa keskussairaalan päivystykseen, joka on jotenkin ""rauhallisempi"" ja siistimpi kuin pääterveysaseman/kaupungin sairaalan päivystys. (kaupungin sairaalan päivystyksessä kävin sitten kyselemässä apua kipsin lyhentämiseen.. siellä on aika paljon humalaisia yms..)
joten kehoittaisin kyllä menemään tuonne keskussairaalaan jos hätä tulee!! opasteet on sinne hyvät, on siinä ihan keskustan kupeessa.
sinne mäkin sit menen synnyttämään - matkaa ei ole kuin kolme-neljä kilometriä ;o)

anyway, Kata, tsemppiä - pidän sulle peukkuja, että kaikki on kunnossa!

Uutta viikkoa viedään taas. Ei oikeastaan kuulu mitään erityistä, paitsi töitätöitätöitä. Yritän parhaani mukaan levätä kaikki pienetkin vapaahetket, että jaksan. Parin viimeisen viikon aikana on nimittäin tullut pieniä heikotuskohtauksia. Ei mitään kamalaa, vaan pientä huimausta ja tuntuu, että käsistä lähtee voimat. Pari viikkoa on vielä seuraavaan neuvolakäyntiin. Epäilen, että hb on kääntynyt laskuun, mutta siellähän se selviää.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

hei vaan

neuvolassa tuli käytyä aamulla ja kyllä oli liukasta kävellä!!! neuvolan tätikin suositteli sellaisia mummojen liukueste jutskia mitkä kiinnitetään kenkiin :-)

neuvolassa kaikki ok, paino noussut 1,2 kg 8 viikossa (neuvolalääkäri rv 12 ei punnitusta) eli tosi vähän, kai sitä sit myöhemminkin ehtii tulla :-)

verenpaine taas vähän alhainen 105/65 mutta ei siinä kuulema mitään ongelmaa. Hemoglobiini 130 (viimeksi 139) eli sekin pysynyt hyvänä. Sydänäänet kuului , syke oli jotain 150 tai 155, en muista kumpi. Vauva ei tykänny kuuntelusta vaan pyöri ja potki mut en tuntenut mitään.

Eilen kävin ostamassa yhdet äitiyshousut Kappahlista ja paidan h&m:ltä. Ei noissakaan loppujenlopuksi kauheasti valikoimaa ole ja ainakin h&m:ltä oli kaikki mun mittapuun mukaan järkevät koot loppuneet eli housuja oli xs:ää ja sit jotain 46:sta, kappaahlin housut oli kokoa s mutta on reisistä ja pepustakin aika väljät. Sellaiset mustat ostin, pitää jossain vaiheessa ostaa vielä farkut.

mulle iski viime yönä jossain vaiheessa selkeä tunne että vauveli on poika, en tiedä miksi?

huomenna pidetään pikkujoulut meillä joten siivottavaa riittää täksi illaksi ja huomiseksi... huh huh... sunnuntaina olen suunnitellut että luen kirjaa sohvalla ja syön juhlaherkkujen jämiä :-)

Koitahan rentoutua Kata. Kuulostaa tietenkin typerältä kommentilta mutta rentoutuminen varmaan olisi kaikin puolin tärkeää.

Mietin tässä eilen illalla makoillessani, että ovatko nuo mahassa tuntuvat muljahdukset vauvan liikkeitä. Olen vaan aina lukenut, että liikkeiden pitäisi tuntua ""perhosen siiven kosketukselta"", ""kalan pyrstön hipaisulta"" tai ""kuplan puhkeamiselta"". En minä kyllä tuollaisia kuvauksia tunnista. Siis en tunne mitään varsinaisia töytäisyjä, joita kuvailisin potkuiksi. Olen vaan tässä noin viikon ajan (en tarkkaan muista milloin ensimmäisen kerran) aina silloin tällöin illalla makoillessani huomannut, että vatsa tuosta navan alapuolelta ""elää"". Kun kämmenen laittaa tuohon navan alapuolelle vatsalle ja samalla tietenkin muutenkin kuulostelee vatsan tuntemuksia niin vatsa välillä kohoaa ja kovettuu ja välillä taas laskee ja pehmenee. Tuntuu lähinnä siltä kuin joku iso kala liikkuisi hitaasti vatsassa ja muljahtelisi. Mietin vaan että jos kaveri siellä tekee kuperkeikkaa ja venyttelee jotenkin poikittain niin tuntuuko se vatsan pullistumisena ja kovettumisena. Ensimmäisillä kerroilla ajattelin, että lieneekö suoli mutta jos tämä on suolen toimintaa niin onpas se nykyään vahva, helposti tunnettavissa ja erikoisessa paikassa ;-) Ja kun ei mitään vatsavaivojakaan ole ollut niin tuntuu aika massiivisilta suolen liikkeiksi nuo vatsan tapahtumat. Toisaalta kätilö sanoi, että istukkani on etuseinämässä mikä voi hidastaa liikkeiden tuntemista. Mutta kun kyseessä on ensimmäinen raskaus niin mistäs sen nyt sitten tietää??? No, eiköhän se aikaa myöten selviä, että ovatko liikkeitä... Olisi vaan kiva tietää.

kata, kuulostaa kyllä varsin oudolle, että et ole neuvolasta saanut enempää tukea. Pystyisitkö kysymään siltä sinut tutkineelta yksityiseltä lääkäriltä, mitä mieltä hän on jatkotoimista? Tai kuten sinttukin kyseli, niin onko sulla vaikka työterveyslääkäriä, jonka puoleen voisit kääntyä? Toivottavasti kaikki nyt kuitenkin sujuu parhain päin.

Liikkeistä vielä, kun Kaklikin oli niistä kirjoittanut. ""Kuplan puhkeaminen"" vastaisi ehkä sitä, mitä minä tunsin toissa päivänä, kun epäilin tunteneeni liikkeitä. Sen jälkeen en ole mitään tuntenutkaan. Odottelen kovasti nyt uusia ""kuplan puhkeamisia"". :)

Katalle tsemppiä, ja toivotaan ettei enempää lyhene ennen H-hetkeä. Luulisi kyllä, että seuraisivat, soita neuvolaasi ja kysy, saa itselleen mielenrauhan. Ja onhan monilla kohdunsuu avautunut jopa kk ennen synnytystä, esim. omalla äidilläni avautui jo marraskuussa ja sisko syntyi 23.12 vasta kuitenkin ilman komplikaatioita.

Meidän pieni herra koijaa tuos sohvalla. Miehellä ois huomen synttärit ja anoppi ja sen mies on tulos käymään. Siis pitäisi siivota. Pojanki ruokapaikka on taas kun sille ei ois ikinä mitään tehty ja muutama päivä sit siivosin ja kuurasin sen puhtaaksi, mutta kun itse poika syö niin ei voi pysyä siistinä.

Kävin tekee tos aamulla jo vakuutuksen tälle tulokkaalle, kun tammikuussa ois viimmeistään pitäny tehä. Vakuutus on samanlainen kun pojalla ja pojan kohdalla ainakin tänävuonna kannatti olla tuo vakuutus. Vakuutuskorvauksia pitäis tulla reippaat 700e, mutta lääkärissä on kyllä juostukkin ja sairaalassa oloja yhteensä 8vrk.
Ja kun löysivät vielä sen virtsantakaisinvirtauksen, tulee nyt tulevaisuudessakin noita käyntejä ja tutkimuksia. Onneksi kuitenkin kouluikään menessä paranee itsekseen.

Tässä muuten istuessa tuolla mahassa tuntuu pieniä pukkaisuja, oisko nyt liikkeitä. Tuntuu tuol sivussa, kun istukka siinä edessä. Ihan rauhassa kyllä odottelen tuonne rv20 tienoille ilman suurempia odotuksia.

Mutta viikonloppuja kaikille
Mymmeli ja ""VILMA"" rv 18+1

Tapiolasta lapsivakuutus. Ensimmäinen vuosi reilu 300e ja halpenee lapsen kasvaessa. Vakuutuksessa on omavastuuosuus jonka saa valita. Eli vakuutuksesta korvauksia haettaessa menee tuo omavastuu. Mutta lääkekuitteja ja
lääkärikäynti maksuja voi kerätä vuoden ajan ja viedä kerralla, jolloin menee vain yhden kerran tuo omavastuu.

Korvaa lääkärissä käynnit, lääkkeet ja sairaalamaksut.

Meillä omavastuuosuus on 47e ja nyt kun haen pojan korvaukset, joita on 791e ja tuosta pois tuo omavastuu eli 47e niin korvaus on 744e.

Ja vakuutus tulee tehdä 3kk ennen lapsen syntymää, jolloin se tehdään äidin terveydentilan mukaan. Jos ei ehdi niin seuraava mahdollisuus on kun lapsi on 2kk ja silloin se tehdään lapsen terveydentilan mukaan. Kun tekee ennen syntymää astuu vakuutus syntymähetkellä voimaan ja korvaa jo mahdollisesti syntymässä sattuneet tapaturmat tai poikkeavuudet.
Mutta jos tekee vasta lapsen olessa 2kk ja lapsella on jo todettu jokin sairaus, ei vakuutus silloin korvaa siitä aiheutuneita kuluja. Jos vaikka todetaan reikä sydämessä tai vastaavaa.
Mutta ennen syntymää otetussa vakuutuksessa korvaa kaikki mitä sen syntymän jälkeen todetaan.

Toivottavasti selkeni. Ja vakuutuksia on tietenkin muillakin yhtiöillä, mutta kaikilla on tuo omavastuu. Suuruuksista en tiedä, mutta olen ainakin ollut tyytyväinen tähän Tapiolan vakuutukseen.

Oon jo aiemin kirjottanu että EHKÄ olen liikkeitä tuntenu, mutta nyt olen siitä varma. Mä voisin lähinnä kuvailla tuntemuksiani niinku pillillä tekis ilmakuplia ja välillä tuntuu selvempää kutitusta. Se on vaan sellasta puplutusta. Eilen tosiaan huomasin aivan selvästi kun istuin sohvalla ja nojasin eteenpäin niin oikein miehelle kiljasin että nyt siellä kyl joku möyrii!!:)

Mä en kyl selälläni tunne mitään mut jos saa pientä painetta mahaan eli vaik makaa mahallaan tai nojaa eteenpäin ku istuu niin sit se tuntuu, vissiin kohtu tossa edessä sit?

Thanks Mymmeli informaatiosta. Täytyykin kysellä vähän hintoja eri yhtiöistä. Kyllähän se kannattaa ottaa jo ennen syntymää, vaikka vähän hassulta kuulostaakin.
Pitikö sun toimittaa vakuutusyhtiöön joku lääkärintodistus?

Ei tarvinnut, lomakkeesa oli kysymyksiä joihin vastasin.
JA kun kävin sokerirasituksessa, jossa ei mitään ollut, mainitsin siitä ja pyytävät lisätietoa tarvittaessa.

Laitetaas vielä pe-illan kuulumisia, kun tää meidän ketjukin oli tippunut tokalle sivulle.

Tänään lähdin töiden jälkeen ihan veronpalautusten kunniaksi rintsikkaostoksille. No, oisin kyllä varmaan mennyt ilman palautuksiakin, ei nämä ostot nyt niistä olleet kii. Menin KappAhliin, koska satuin eilen saamaan postissa 10 euron alennussetelin ja ajattelin, että saanpa sen hyvin käytettyä.

Mun koko on ollut 85C ja nyt piti siirtyä astetta ylöspäin eli D-kuppiin. No eihän sieltä ""normaalipuolelta"" sellaisia löytynyt, vaan piti katsoa XLNT-tangoista. Se jo tuntui nöyryyttävältä. Ja ne D-liivit näytti ihan megaisoilta. Mutta oli ne kyllä hyvät päällä. Näihin entisiin kun ei rintavarustus meinaa enää mahtua ja mieskin naureskelee, kun rinnat pursuilee.

Tsekkasin myös KappAhlin mammavaate tarjonnan ja ainakin Aleksin liikkeessä oli tosi onneton. Lindexiltä en mitään ees löytänyt eikä HM:n tarjontakaan miellyttänyt. Mihinköhän sitä pitäis mennä? Mitään omaisuuksia en niistä vetimistä viitsis maksaa. Aika hyvin kyllä vielä vanhat vaatteet mahtuu päälle, mutta yks kaunis päivä ei ehkä mahdukaan. :)

Mä näin muuten toissayönä unta, että vedin röökiä kuin korsteeni. Sitten yhdessä vaiheesa tajusin olevani raskaana ja iski kamala morkkis. No onneksi oli vaan unta. Oon siis joskus tupakoinut, mutta en enää moneen vuoteen.

Täytyy vielä todeta, että tää on kyllä ihme palsta. Ketjut menee sivuilla miten sattuu. Ton mun edellisen viestini jälkeen meidän ketju roikkuu edelleen kakkossivulla. Outoa :/

*E* taitaa soneralaiset vaan sössiä, kun on ollut niin paljon noita ihmejuttuja. Joskus tänne ei pääse ollenkaan.

Tein radikaalin tempauksen eilen, kun lintsasin ensimmäisen kerran kahteen vuoteen luennolta. Oli niin kammottava väsymys, että täräytin kotimatkalla päin punaisia, kun ei ajatukset tahtoneet pysyä tiellä. Onneksi ei sattunut mitään, eikä poliisia näkynyt. Muuten ajan kyllä kiltisti ja rauhallisesti.

Huomasin tänään, että suurimmat farkut alkaa tuntua vähän ahtailta vyötäröltä. Ja tarkemmin kun ajattelee, niin kotiin tullessani vaihdan vaistomaisesti löysät housut jalkaan. On siis varmaan ollut jo viikkokausia pientä ahdistusta, mutten ole vain tiedostanut sitä. Näin myös eilen kaveria, jonka kanssa oltiin nokakkain viimeksi alkuraskaudesta ja ensimmäiset sanat olivat, että maha näkyy jo. On vielä mies, joten en odottanut moista kuulevani. Minun puolestani maha saisi olla isompikin :) Mutta sen kanssa ehtii varmasti tuskailla sitten keväällä.

Menen tästä minivälipalalle, kun hiukoo jo. Meillä on ihanaan ravintolaan pöytävaraus yhdeksältä, joten pitää vähän paastota :)

Iltaa toukokuiset!

Tänään saatiin sitten varmistusta tuohon kohdunkaula asiaan, kävin päivystyksessä nkl:lla kun tuntui, että kivuttomat supistukset vain lisääntyvät. Siellä asia sitten tutkittiin ja todettiin, että kohdunkaula on täyspitkä ja niin napakka kuin olla ja voi. Eli päätin unohtaa koko jutun ja jatkaa raskaudesta nauttimista :)

Minunkin pitäisi lähteä vaateostoksille, pitäisi saada töissä pidettävät siistit suorat housut. Muuten maha on vielä pysynyt hyvin piilossa, joka on vaan hyvä asia, kun kaveri on kuitenkin kunnolla kasvanut. Ja tuota vakuutusasiaakin pitäisi viedä eteenpäin, kun ajattelimme myös sellaisen hankkia.

Kirjottelen taas toisella kertaa enemmän!

Kata

huomenta ja mukavaa alkavaa viikkoa

kiva kuulla, Kata, että kaikki on hyvin!
itsellä on nyt parina päivänä jomotellut tuolta alhaalta - kävelykin tuntuu aika ajoin melko inhottavalta. kait ne raskausoireet on nyt alkaneet meikäläiselläkin ;o)

kävin aamulla vaa'assa ja paino oli laskenut muutaman sata grammaa - nestettä, kaiketi..
mies otti tänä aamuna toisen masukuvan ja täytyy sanoa ettei ole masu kasvanut kahdessa viikossa lainkaan. se on sellainen pieni kumpu vain - ei vielä kunnon vauvamaha, mutta kireissä vaatteissa erottuu ""pömppönä""...

mulla on vuorokausirytmi mennyt aivan totaalisen sekaisin. kurvahdan soffalle usein jo kahdeksan aikaan ja sit herään yöllä kolmen jälkeen, enkä saa enää unta vaikka väsyttäisi. ja itse asiassa uni loppuu kolmelta huolimatta siitä koska menen nukkumaan. eilen jaksoin valvoa sinne yhteentoista, mutta yöllä kuppelehdin jo pystyssä... no, mä olen pienestä asti ollut aivan sairaalloisen aamuvirkku ja illantorkku - vaikkakin kesällä nuo erot tasoittuvat.. saa nähdä millainen vauvasta tulee, kun isänsä on melko erilaisella rytmillä siunattu ;o)

jospa tekis töitä välillä - palataan astialle!

Hauskaa viikon alkua kaikille,

Kata, olipas hyviä uutisia! Kertoiko lääkäri syytä, miksi kohdunkaula oli välillä lyhyempi? Voiko sen pituus vaihdella raskauden aikana?

Nyt jo 19. rv menossa, huih! V-loppuna tunsin pariin otteeseen pientä kuplintaa vatsan etuosasta, mutta saattoi suolistokin mouruta. Välillä tuntuu pieniä nykäisyjäkin, oliskohan potkuja...

Rakenneultra on loppuviikosta, ihanaa päästä moikkaamaan vaavia pitkästä aikaa. Rupee jo jännittämään, että onkohan kaikki ok. Ainakin np:ssä näkyi tärkeimmät elimet, ja kohtu vastaa nyt viikkoja, joten ei pitäisi stressata liikoja etukäteen.

Firman pikkujoulut on tällä viikolla, laitan sellaisen babydoll malliset topin ja kuminauhavyötäröisen hameen, saapahan syödä herkkuja mahan täydeltä, ei pitäisi kiristää :-)

itse en ole vielä onnistunut tunnistamaan minkäänlaisia liikkeitä, mutta ootellaan (nyt siis rv 16+6).

mulla muuten seuraava neuvola 12.1. jolloin on jo rv 22 täynnä. silloin saan kelan paprut, niin pääsen hakemaan noita avustuksia. en tiiä pitäiskö tuon äitiyspakkauksen hakemista lykätä, jos sit vaikka saisi sen ensi vuoden mallin. katsotaan nyt maltanko...