Toukokuiset 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumikki1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hellou!

Torstaina neuvola, kaikki hyvin:
pissa puhdas
verenpaine 124/74
hemppa 111 -oli noussut vähän, mutta edelleen rautaa :(
kokonaispainonnousu nyt 5,4 kg -ihan ok siis
vauvan syke 136
liikkeet +++ -meni koko ajan dopplerin edellä =)
pää on alhaalla, mutta ei vielä kiinnittynyt
sf-mitta 29 -keskikäyrillä

Muuten olo alkaa olemaan jo aika tukala, ei ole ollenkaan hyvä olo tällä äidillä enää :(

Synnytysvalmennuksia ei vielä ole ollut, parin viikon päästä alkavat =) ja en vielä tosiaan tiedä noista kivunlievityksistä, mikä olis parasta...ehkä sekin aikanaan selviää. En "osaa" oikein jännittää/miettiä tuota synnytystä vielä, olen vain ajatellut että kyllä se hoitohenkilökunta sitten tietää, mitä tehdään.

Vikalla lääkärikäynnillä -rv36+ -on sitten synnytystapa-arvio, viimeksi lääkärissä lekuri arvioi lantion olevan "aika ahdas", suositteli siis lantiontutkimukseen menemistä loppuraskaudessa. Päätetään nyt sitten silloin rv 36+, mennäänkö vaiko ei. Se vähän jännittää, ei muuten :)

Vointeja kaikille, nautitaan näistä ihanista aurinkoisista päivistä vielä niin kauan kuin niitä on, eikös se luvannut "takatalvea" tänne eteläiseenkin Suomeen vielä ensi viikolla, plääh!

Syysmarja rv 32+6

heippa!!

täällä pyörähti taas uusi viikko käyntiin.alkaa olo jo olla ihan valmis synnyttämään kun esikoinen pitää mut niin kiireisenä eikä tän masun kanssa perään meinaa enää kerkiä.koko viikon olen pihaa haravoinut kun on ollut ihanat ilmat.nyt en ole viikkoon pystynyt lenkillä käydä kun alan niin kipeänä olla.auttais kyl tohon nesteen kertymiseen.samoin jos pystyis hiukan hillitä niitä syömisiä:) mutta eipä tässä vaiheessa jaksa enää välittää:)

mulla onkin sitten tiistaina neuvolalääkäri.toissynnyttäjille ei täällä tehdä painoarviota eli siis synnytystapa-arviota.ainoa painoarvio tässä raskaudessa on siis tehty silloin 4D-ultrassa vk 27.silloin arvioitiin että olisi syntyessään max.3300g.enpä usko että tämä vauva sen suurempi on.sf-mitta ollut nyt isompi kuin esikoisesta mutta en tiiä kertooko se mitn..

supistanut on nyt välillä.ei kuitenkaan mitenkään hälyttävästi.kait ne tässä vaiheessa jo kuuluu asiaan.esikoisesta ei supistellut tässä vaiheessa.nyt pakko lopettaa kun tää meijän poika meni vauvan sänkyyn riehumaan.ihan mullin mallin astui kaikki pinnasängynsuojat ja verhokatoksen argh!!!mikä termiitti:)

36+0

Täällä alkaa myös tämä maha tuntua tässä joka päiväisessä elämässä. Eritoten illalla on vaikeaa löytää hyvää asentoa. Keskikäyrillä mennään, joten ihan normaalin kokoinen masuhan tämä on. Ulkopuoliset sanoo, että eihän synytykseen enää kauaa ole, mutta itsestä tuntuu, että ihan tarpeeksi. ainakin jos mahaa tulee vielä paljon lisää. Onneksi olo on muuten säilynyt ihan hyvänä ja virkeänä.

Neuvolassa oli myös kaikki ihan hyvin. Pissanäytekin oli nyt puhdas eikä aiemmista valkuaisista ollut tietoakaan. Mistään kiinnittymisistä neuvolatäti ei sanonut vielä mitään. Oikein päin vauva kyllä on. Ja aikamoisessa sykkyrässä tuntuu liikkeitten sijainneista päätellen olevan.

Huvitti tuo Minnien tuskailu esikoisen kanssa. Tapasin tässä viikolla kahden kaverin 3-vuotiaita lapsia ja kummilastani, joka on 2 vee. Kaikki vielä poikia. Ihan samoista asioista tahtoivat kaikkien näiden menijöiden äidit tuskastella. Vauhtia tuntuu kaikilla olevan. Aivan hurmaavia ja hyvin kasvatettuja lapsia kyllä kaikki. Tuon ikäisillä sitä tahtoa ja vauhtia tuntuu vaan olevan loputtomiin. Onpa jännää nähdä miten sitten omansa kanssa jakselee.

Hanne 32+6

Tervehdys pitkästä aikaa!

Täällä alkaa juuri raskausviikko 35. Aivan tajutonta ajatella, että mennään jo niin pitkällä! Hyvässä mielessä jännää... mutta myöskin pelottavaa! Nyt kun on lomilla saanut rauhottua työelämän pyörityksestä, on ollut aikaa kunnolla keskittyä odottamiseen. Se on myös näkynyt unissa: viimeisten työunien lisäkkeeksi on tullut painajaiset synnytyksestä jne. Eivät ne onneksi enää aamulla ole vaivanneet mieltä, mutta kai aivojen on pitänyt päästä vähän purkamaan... Näin pari päivää sitten ystäväni pari viikkoa vanhan lapsen. Oli se niin syötävän suloinen, että sydän läpätti ja nyt omaa tuhisijaa odottaa taas ihan hyvillä mielin :-)

Mahan asukki voi toissa viikkoisella neuvolakäynnillä hyvin, eikä äitinkään voinnissa ole ollut valittamista. Sokeriarvot ovat pysyneet kurissa ja kiloja on tullut lähtöpainoon lisää vain noin 6-7kg. Mitään himolenkkejä ei kuitenkaan enää jaksa tehdä, maha kiristyy niiden päätteeksi kivikovaksi, ja muutenkin olen koettanut hiljentää rutkasti tahtia. Onneksi ehdin saada uuden kodin valmiiksi hyvissä ajoin ennen h-hetkeä; mun voimat eivät enää riittäisi laatikoiden pakkaamiseen ja purkamiseen.

Alkavalla viikolla on jälleen neuvolakäynti, sen jälkeen ne ilmeisesti tihenevätkin kertaan per vko. Myös äitiyspoliklinikan käynti on piakkoin edessä; siellä katsotaan onko lapsi tosiaan kasvamassa yli nelikiloiseksi (kuten 4D:ssä epäiltiin) ja jos on, mahtuuko vauveli puskemaan itse maailmaan.. Toivottavasti mahtuu. En haluaisi turhanpäiten aikaistaa synnytystä taikka joutua keisarileikkaukseen. Tuo jälkimmäinen vaihtoehto ei ole houkutteleva mm siksi, että mun yksinhuoltajana pitää melkolailla rivakasti olla vauvanhoitokunnossa (vaikka kyllä innokkaita apujoukkoja onneksi tarvittaessa löytyy!:-)..

Nyt kroppa vaatii lepoa.. Oikein aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille, toivottavasti luvattu takatalvi tajuaa pysyä poissa! :-)

Viimeiset viikot menossa... Lääkäri sanoi että kohdunsuu on lyhentynyt ja pehmentynyt ja vauva kiinnittynyt, jokohan tässä voisi alkaa synnytystä odottelemaan pikku hiljaa? Lenkkeillessä maha on käytännössä koko ajan ihan kivikova ja pissahätä ihan uskomaton kun vauvan kova pää painautuu rakkoa vasten. Maha on niin alhaalla että näyttää tippuvan ja pyöreä kuin olisin nielaissut pallon.

Hemoglobiini on pysynyt koko raskauden lähes 140 ilman mitään rautatabletteja, pissa on ollut joka kerta puhdas ja verenpaineet laskeneet alun korkeahkoista lukemista ihanteelliselle tasolle. Kiloja tullut noin 7. Raskaus on siis tehnyt minulle hyvää! :) Mutta soisin tämän siltikin jo loppuvan. Liitoskivut vaivaa ja nukkuminen on hankalaa, milloin puutuu mikäkin paikka eikä selällään (lempiasento) pysty nukkumaan ollenkaan kun tulee huono olo. Ja muutenkin tympii tämä norsumainen olemus. Odotellaan.........

Riina rv 36+3

Pitkästä aikaa..Hyvin täällä voidaan. Äitiysloman alkuun enää 5 työpäivää.Tyhmästi tarvii vielä 1pvä olla pääsiäisen jälkeen.Neuvolassa ovat sanoneet ett koska vaan saikulle jos siltä tuntuu, mutt nyt tekis kyllä mieli mennä ns. sisulla loppuun asti kun ei vaivoja juuri oo. Närästystä on välillä, supistuksista ei oikeastaan tietoakaan,kipeetä ei ainakaan tee. Vauhti on kyllä kovasti hidastunut ;)

Lähes kaikki on hankittuna vauvaa varten.Korisänkyyn oottelen vielä uutta reunusta, jota ompelija-ystäväni värkkäilee. Tuntuu ettei kyllä jaksisi pitkää kierrosta enää kaupungilla tämän vatsan kanssa. Laittoivat mut uuteen ultraan kun vatsa kasvaa kohinalla( 32+ viikolla 33cm).Mutt näköjään muillakin on ihan yhtä komeita lukemia ;) Isoksi vauvaa silti sanoivat ja siitä syystä lapsivettäkin on hieman reilummin. Hyvin epämääräinen arvio, ett jos tätä vauhtia jatkaa niin la:na painaisi 4200g. Hiukan pienempikin kiitos riittäisi.Kaiken lisäksi kaveri on kova liikkumaan ja kieppumaan. Tuossa ultrassa oli kääntynyt taas istualleen.Aika vaikea sanoa miten päin on nyt kun tänään 33+4. Edelleen liikkeitä aika paljon tuntuu eli luultavasti tuo myllertää niin pitkään kuin voi.Kunpa sitt mahtuis vielä kääntyyn.Missä kohdin pitäis huolestua?Seuraava neuvola ens viikolla ja jos ei ole kääntynyt niiin sitten kääntöön vai mitä luulette?

Taustailetko ketjussa? Ainakin huomasin että olet listalla :). Kyselen vaan kuulumisia, miten on raskaus mennyt? Nopeasti aika menee, kohtahan pääset jo synnyttämään :D. Meillä menee ihan ok, kiirettä toki kahden muksun kanssa...

Lovisa (ja poika 2v3kk sekä tyttö 1kk)

Tänään oli neuvola ja kaikki ok.
Masu menee tasan keskikäyrää,eli sf 29, paineet 126/71, hb 128 ja painoa nyt tullut 5,2kg. Vaavi on pää alaspäin, mut ei oo kiinnittynyt vielä. Loppuaika onkin käyntejä sitten useammin.
Niin joo..pissakin on ollut tähän asti puhdas. Jännittää aina,et tuleeko sokeria,sitä kun esikoiselta oli.

joo sympatiat täältä kaikille,joilla on tollanen 2-vuotias riiviö kotona:) Täällä kans yksi. Neidillä sitä virtaa riittää, ja kun ei sitä oikein täysillä jaksa olla enää menossa mukana.
Me muutettiin 3viikkoa takaperin,ja täytyy sanoa, et jos muilla on yhtä paljon roinaa ja rompetta (turhanpäiväistä) kuin mitä meillä, ni en suosittele muuttoa raskaana ollessa. Aivan kauhia homma,ja kun tyttö purkaa ja sotkee täysillä perässä,ni jippii!
Nyt onneks on jo melkein kaikki kondiksessa,mut huhhuijaa. Seuraava muutto saa olla EI RASKAANA olotilassa:)

Yleisesti olo on hyvä..ja pesänrakennusvietti kovassa vauhdissa:) Vaavin vaatteet on kohta pesty..ikeasta ostan sille oman vaatekaapin,ja muuta pientä,vielä puuttuvaa.

Eipä tässä muuta,kuin hyviä vointeja kaikille odottajille!!:)

Moona rv33

Mulla melko helposti alkaa supistelemaan. Ensviikolla ois ikeanreissu tulossa..vähän hirvittää, kuin sitä jaksaa sielläkin kävellä. No voi siellä onneks istua väliinsä.

Mun edellisen viestin tekstit on näköjään vähän "epäjärjestyksessä":)

Onko teillä kakkosta odottavat erilainen raskaus,verrattuna ekaan? Mulla on erilainen kaikinpuolin..Maha pienempi, pahoinvointi oli alussa,ei koko raskautta kestävä pieni yökötys (niinku siis viimeks oli), ei sokeria pissassa, vaavi käänty nyt myöhemmin, kiinnittyy myöhemmin, jaksan liikkua nyt paremmin(vaikka tosin supistelee enemmän), iho ja hiukset ei niin hyvässä kunnossa, kuin viimeks oli..mitähän muuta vielä..
ei turvotusta tällä kertaa,ainakaan vielä pahemmasti. masu nyt enemmän "poikamainen",viimeks leves joka suuntaan. Kiloja tullut nyt vähemmän,lähtöpaino sama. Viimeks söin tässä vaiheessa rautaa,nyt en vielä ainakaan oo tarvinu..oiskai noita muitakin,mut pitää lähtä iltapalalle ja nukkumaan:)
Hyvät yöt kaikille!

mun mielestä tää on ollut erilainen raskaus kuin eka.olen ollut paljon väsyneempi ja äkäisempi.yökötysoloa kesti tosi pitkään.kahvia en pysty juomaan vieläkään.paino nousi vasta viikon 20 jälkeen.painoa tosin nyt sitten tullut saman verran kuin ekastakin ellei kohta jo enempi.turvotus vaivannut mua jo viikolta 20 asti,ekan kanssa vasta viikolta 38.liikkumaan en enää pysty kun luut tosi kipeänä.esikoisesta en vaan jaksanut liikkua:)masu on samanlainen kuin ekastakin.hiukset paremmassa kunnossa tässä raskaudessa.jatkan neuvolalääkärin jälkeen.nyt siivous puuhiin yök!!!

36+2

mun mielestä tää on ollut erilainen raskaus kuin eka.olen ollut paljon väsyneempi ja äkäisempi.yökötysoloa kesti tosi pitkään.kahvia en pysty juomaan vieläkään.paino nousi vasta viikon 20 jälkeen.painoa tosin nyt sitten tullut saman verran kuin ekastakin ellei kohta jo enempi.turvotus vaivannut mua jo viikolta 20 asti,ekan kanssa vasta viikolta 38.liikkumaan en enää pysty kun luut tosi kipeänä.esikoisesta en vaan jaksanut liikkua:)masu on samanlainen kuin ekastakin.hiukset paremmassa kunnossa tässä raskaudessa.jatkan neuvolalääkärin jälkeen.nyt siivous puuhiin yök!!!

36+2

Moikka!
Tänään kävin aamusella neuvolassa ja taas mulla on pissitti. =( Kolmas kerta vissin toden sanoo. Joskohan ne nyt heltyis ja antais sen estolääkityksen? Muutenki olo on ku auton alle jääneellä oravalla. Oksettaa, huimaa ja yleisesti väsyttää. Verenpaineetki oli kamalan matalat, terkkari käski suorinta tietä kotiin lepäämään. Kävin tietty eka näytteen antamassa labraan. Ihan kamala pidellä pissaa se neljä tuntia! Jaksoin pidellä kolme tuntia ja tuntu siltä, että rakko räjähtää ja justiinsa.

Vauva on edelleen poikittain. Maha oli sentään tällä kertaa kasvanu (viimeks ei) eli sf nyt 29 cm. Paino mulla ei ollu noussu ja uskon sen johtuvan siitä oksettavasta olosta, joka mulla on ollu viime perjantaista lähtien. Eli nyt sitte pitäis jaksaa levätä, mutta hiukka hankalaa täällä remontin keskellä..Mies onneksi on ymmärtäny, että mua oikeasti oksettaa.
Mutta nyt, lepäämään!

Ulla rv 33+3

Täällä kanssa oli hemoglopiini laskenut nyt jouttuu ottaan kaksi rautalääkettä. Maha ei meinaa kestää ollenkaan. Nyt onkin kohta tarkistus että onko se noussut yhtään. Väsyttävä olo täälläkin. Tuntuuu välillä että räjähtää masu, kun siellä vaaveli työntelee koko ajan. Paino on tullut varmaan 13kg ja lisää tulee. Täytyy kyllä ruveta katsomaan mitä sinne suuhunsa laittaa.
vointia kaikille:9 32+2

mulla oli tänään neuvolalääkäri.kohdunsuu oli kiinni ja kohdunkaula 3cm..eli laskettuun aikaan asti varmaankin mennään niin kuin pojastakin.sf-mitta oli 33cm viimeksi oli sama elikkäs terkan mielestä baby olisi laskeutunut ja kiinnittynyt.mun mielestä vauva kyllä on mahassa välillä poikittain että tuskinpa on lasketunut.turvotus on nyt ihan järkkyä.painoa oli kahessa viikossa tullut 4kg!!!sormet on kuin nakit..polvet ja reidetkin tuntuu hankalilta.ensi viikolla sitten taas neuvola.

Täällä kanssa viimeinen lääkärikäynti ohi, nyt vaan joka viikkoisia neuvolakäyntejä edessä.. Sf mitta oli hiukan pienetynyt edellisestä, nyt 29,5. Eri mittaajakin, mutta vauva jo laskeutunut joten siitä kai johtuu. Aika iloisin mielin kävelin kotiin, pelkäsin ettei mitään edistystä olis tapahtunu. Kohdunkaula kuitenkin lyhentynyt, paikat pehmenneet ja ilmeisesti myös hiukan auenneet. Silti jotenkin tuntuu ettei tämä vauva varmaan ikinä synny.
Painoa saisi kuulemma nyt tulla enää alle puoli kiloa viikossa.. Mitenköhän onnistun, kun kokoajan tekee mieli herkkuja:D Hb mittausta ei ollut taaskaan, vaikka luulen etteivät mun arvot mitään huippuja ole. Ennen söin sitä neuvolasta saatua Obsidania, sen loputtua vaihdoin johonkin halvempaan rautavalmisteeseen. Suositushan kuitenkin olis että tabletti otetaan mieluiten tyhjään vatsaan esim. appelsiinimehun kanssa mutta ei maitotuotteita muutamaan tuntiin. Enkä kyllä mitenkään oo onnistunu ruokailujani niin suunittelemaan että saisin sitä rautaa noiden ohjeiden mukaan otettua.. No, tänään ei ainakaan tarvitse asiasta huolehtia, ruokana kun on maksalaatikkoa! Ihanaa herkkua jota nyt saanut syödä vain kerran kuussa..

Kaikille hyviä vointeja toivottaen,
heli rv36+0

Oliko sulla Heli synnytystapa-arvio ton lääkäri käynnin yhteydessä? Millanen oli? OOn nimittäin kuullut aiheesta kaikenlaista... Ja lisäks mulla on lääkäri josta oon kuullu ikäviä juttuja, joten hiukan jännittää.

HAUSKAA PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE!!

Hanne 33+4

heippa!!!

nyt tuntuu että vauva on lasketunut.selvästi alkaa helpottaa.väsyttää vaan koko ajan.pakko nukkua joka päivä päiväunet muuten ei päivästä tule mitään.muutenkin nukun yöt tosi hyvin.
täällä tosi kylmät ilmat ollut koko pääsiäisen.inhottavaa kun ei olla paljon ulkona jaksettu olla kun tuulee niin pirusti.
luin netistä edellispäivänä että jollekkin oli luvattu 4D-ultrassa poikaa ja synnärillä olikin sitten tyttö syntynyt.alkoi hiukan jännittämään kun en ole koskaan ennen kuullut että 4D-ultra olisi erehtynyt.varsinkin kun anopille oli luvattu ennustajalla toiseksi lapsenlapseksi eri sukupuolta kuin mitä meille 4D-ultrassa..ups..no ei se sitten niin vakavaa ole.
kokeilin tänään paria imetyspaitaakin kun nyt alkaa tuntua että viikot menee tosi nopeesti.taitaa mulla yli kuitenkin mennä niin turha tässä vielä kuitenkaan mitäään odotella syntyväksi.esikoinen syntyi laskettuna-aikana.aika jännää alkaa olla kuitenkin kun nyt voisi jo syntyä.alkaa synnytyskin jännittämään.on kuitenkin jo kaikki vauvaa varten valmiina paitsi että tahtoisin kampaajalla tässä vielä ennen käydä.mä luulen kyllä että mä kerkiän;) muutenkaan ei ole mitenkään sellainen olo että tää vauva nyt täältä lähtisi syntymään.ihan jotain pieniä suppareita ja vihlomisia silloin tällöin kun poikaa nostelen tai jotain muuta painavaa.muuten olo on tosi hyvä.ei mitenkään hirmu energinen mutta ihan ok.luut ovat nivusissa kipeät mutta ne on olleet jo niin pitkään että siihenkin tottuu.mä menen tästä sohvalle köllöttämään..

37+0

Hanne, ei ollut synnytystapa-arviota. Ite kyllä odotin sellasta, mutta kuulin jo etukäteen jollakin neuvolakäynnillä ettei meillä sellasta tehdä tälläsessä tavallisessa raskaudessa ollenkaan! Sitten tietenkin jos on odotettavissa suuri vauva tai muuten ahtaat lantion luut. Eli en osaa nyt mitenkään mieltäsi rauhoittaa..

--------------------------------------------------------------------------------

terveisiä naikkarilta.. mulla ollut pää kipeä jo kolmatta päivää, maha kuralla kolme päivää, oksensin kun olimme lähdössä kauppaan ja kaveri passitti peijakseen. kattoivat kerrankin ett on mentävä naikkarille kun verenpaineet 137-88.
valkuaista pissassa naikkarilla.. ja kas kas. kotia.. ei mitään jatkotoimenpiteitä

Moi,

Tänään kävin neuvolassa, kaikki ok:
Nyt on rv 36+0
pissa oli puhdas
verenpaine 121/73
hb:ta ei mitattu
kokonaispainonnousu nyt 4,6 kg
vauvan liikkeet ja sykkeet hyvät
pää on alhaalla (eilen oli kovia alavatsakipuja, ilmeisesti oli juuri työntämässä päätään lähtöasemiin)
sf-mitta 33 cm

Maha on melkoinen pallo, eikä liikkuminen ole enää kovin kätevää, onneksi vointi on ollut hyvä. Äitiyslomalla ollaan, joten ei ole pakko edes mihinkään liikkua. Voinnin mukaan edetään. Ensi viikolla on seuraava käynti, se onkin lääkärintarkastus. Saa nähdä tehdäänkö siellä jotain synnytystapa-arviota.

Hyviä vointeja kaikille!

Kipa

Moi!
Eilen kävin viimeisessä lääkärineuvolassa. Paikat oli vielä kiinni ja kohdunkaulakaan ei ollut lyhentynyt, joten tuskin ennen laskettua aikaa vauvaa syntyy, ainakaan kovin paljon ennen.. Painoarvio oli nyt 2kg 400g ja lääk'äri arveli että suurinpiirtein saman kokoinen on tulossa kuin esikoinenkin oli (3kg400g). Jospa se arvio nyt pitäisi paikkansa. Sf-mitta oli nyt 31cm. Vauva on raivotarjonnassa, kuten on ollut jo jonkin aikaa. Pissanäyteessä oli taas sokeri yhdellä plussalla, tosin söin just ennen lähtöä. Nyt oli verenpainekin hieman koholla 142/83, senkin luulen kyllä johtuvan siitä että esikoinen oli mukana ja ennen mittausta juoksentelin tytön perässä...mutta saa nyt nähdä miltä arvot ensi viikolla näyttää. Toivottasti paremmalta...

Mulla alkoi eilen illalla nuha=( Tytöstä ilmeisesti tarttui kun sillä on nyt muutamaan päivän ajan ollut flunssaa. Joo täytyy lopettaa, kun tyttö sabotoi tuossa vieressä koko ajan.. Hyviä vointeja kaikille!!!
-Nirppu rv 35+3

Huomenta ketjuun pitkästä aikaa!!!

Eilen oli neuvola, jossa kaikki ok:
pissa puhdas
verenpaine 120/75
hemppaa ei otettu
kokonaispainonnousu nyt 5,2 kg
vauvan syke +134, RT, liikkeeet +++
turvotusta vähän, -+ merkattiin korttiin

Pääsiäinen sitten oli ja meni =) mulle tuli "mukavasti" vatsatauti tuossa loppupuolella :/*yök* mutta onneksi sekin on mennyt jo ohitse...inhottava tauti kerta kaikkiaan!!!

Tänään virallinen viimeinen työpäivä, sitten alkaa ä-loma!!! =)

Mulla tuo vika lekuriaika on vasta 1½ viikon päästä, jolloin siis rv 36+0 tasan. Meilläkään ei sinänsä ole mitään synnytystapa-arviointia, viimeisellä lääkärikerralla lääkäri katsastaa tilanteen ja päättää mahdollisista jatkotoimista. Kuten mun tapauksessa tulee tapahtumaan, kun silloin viime lääkärikäynnillä hän sanoi, että ahdas/pieni lantio näyttää olevan, suosittelee tutkimuksia ennen synnytystä. Saas nähdä, miten käy. No, sen näkee sitten.

Olo on ollut ihan ok -jos ei oteta huomioon tuota vatsatautia- ja sairasloma on tehnyt tehtävänsä, selkää ei särje oikeastaan ollenkaan enää, eikä supisteluakaan ole ollut kovin havaittavissa. Tietysti mä en ole edes tehnyt oikeastaan mitään, ja heti kun on jotain tehnyt -esim. pääsiäiseksi siivosin koko talon -niin huomaa, ettei kroppa oikein kestä!

Hei, koskakohan meidän ketjuun syntyy eka vauva?!?!? KUn nyt ollaan kuitenkin jo huhtikuun puolivälissä, niin ekat toukokuulaiset saattavat "ottaa varaslähdön" ;-)

Vointeja ihan jokaiselle!!!

Syysmarja rv 34+3

eilen neuvolassa, verenpaineet tippuneet, plussalla vielki pissa. turvotusta tullut hiukan.
naikkarilla käynistä raportissa oli ett kohdun suu oli hiukan pienentynyt..2,5 cm kun muuten ollut 3 cm

Heippa pitkästä aikaa!

Jännitti tulla katsomaan, että josko joku vaikka on jo synnyttänyt... No, pian sekin on jollakin meistä edessä. Itsellä tulee tänään täyteen 35 viikkoa, joten vielä odotellaan tovi.

Eilen olin neuvolassa, jossa oli myös viimeinen lääkärin tarkastus. Vauvelin pää oli jo aika alhaalla ja kohdun kaula hieman lyhentynyt ja pehmennyt, mutta se ei välttämättä tarkoita mitään. Supistelua on ollut jo pitkään ja koko ajan vain enemmän, mutta ilman kipua.

Kaikki mittaukset olivat ok. Verenpaine ja hb ei ole juurikaan muuttunut koko raskausaikana. Ainoastaa paino nousee hurjaa vauhtia, nyt noussut jo 15 kiloa. Aika moni kuulostaa säästyneen tosi pienellä painonnousulla. Hyvä juttu!

Kovasti täällä jo mietityttää synnytys ja erityisesti se miten se lähtee liikkeelle.. Tällä viikolla olimme tutustumassa Kättärillä, ihan mukavalta paikalta vaikutti.

Miten teillä muilla nuo vauvan liikkeet? Musta tuntuu, että vauva liikkuu ihan koko ajan, yölläkin jos herään niin en meinaa saada uudelleen unta kun liikkeet ovat niin voimakkaita. Onkohan se ihan ok? Hyvähän se on, että ettei tarvitse laskea liikkeitä...

No, nyt menen lepäämään kun esikoinen on päikkäreillä.

Oiken hyvää vointia ja tsemppiä kaikille viime metreille!!!

Maya