Toukokuiset 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumikki1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysymys teille, joille toi äitiyspakkaus on jo tullut. Oliko siinä mitään rasvoja tai pesuaineita vaaville? Aattelin vaan, että pitääks ne ostaa. Oon viimein alkanu kaikkea pikkusälää vaaville hankkimaan. Vaikeeta miettiä, että mitä kaikkea sitä sitten tarvii..

Jotain taisi olla, en ole vielä pikkupussukoita availlut. Ehkä yksi tuubi perusrasvaa? Kelan sivulla on listattu koko sisältö:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?openDocument

Heissan pitkästä aikaa!

Saikulla ollaan, nyt kaksi viikkoa ja katsotaan sitten jatkoa, jos olo ei parane, mihin en itse kyllä usko.
Nytkin olen istunut kotikoneen ääressä sellaisen vajaan tunnin, ja selkää ja vatsaa särkee niin julmetusti että! No, katellaan.

Ä-pakkaus tuli mulle about kk papereiden lähettämisestä :) ja niitä vaatteita olen nyt sitten saikulla hypistellyt enemmän kuin laki sallii :) :) on ne niiiiin ihania, vaikka itsekin kyllä vähän "kritisoin" noita ulkovaatteiden värejä, kun ovat niin "poikavoittoiset". Musta ne olis saaneet olla vähän neutraalimmat, mutta ilolla ja kiitollisuudella ne vastaanotan, onhan se hienoa että tällainen pakkaus meille ilmaiseksi jaetaan :)
Hanne: oli siinä yksi tuubi jotain perusrasvaa, mutta ehkä kannattaa apteekista jotain muutakin rasvaa hankkia sitten vauvan syntymän jälkeen, jos hänen ihonsa vaatii :) pesuaineita ei ollut.

Mies oli vähän hölmistynyt niistä kortsuista ja siitä liukuvoiteesta, mitä ä-pakkauksessa oli =) *mitä nää tänne kuuluu?!?!?* -oli hänen eka kommenttinsa... :)

Joopa joo, nyt pitää sitten miettiä mitä tekisi seuraavaksi, kun liikkuminen on kerta kiellettyä mulla :(

Syysmarja rv 29+2

heippa!!

tänään olikin sitten neuvola.kaikki oli ok.painoa nyt sitten tullut yhteensä 13kg.sf mitta oli 31cm.seuraava neuvola-aika on kahden viikon päästä:) nyt ne sitten alkaa tihenemään.aika jännää.merkki siis siitä että synnytys lähenee.vauva oli tosi alhaalla.mutta ei kiinnittynyt.pää oli kuitenkin hänellä alaspäin.hyvä niin ja toivottavasti pysyykin.sain nyt sitten kun pyysin niin sen hätäkaste lapun.
tarveis kaupungille lähteä esikoisen kanssa kun hänellä meinaa kotona tylsää mun kanssa olla.

minnie rv 32+3

Alkuperäinen kirjoittaja Moona...:
Rosalinda: Pateniemeen suunnataan. Entäs te?:)
Perjantai-lauantai ois muuttoauto varattuna, eli siihen mennessä kamat pitää saada kasaan,huoh! Kamala määrä roinaa jokapaikassa..eiköhän se tästä.

Moona! Noh en kehtaa näin julkipalstalla sanoa aivan tarkkaa paikkaa, mutta joen pohjoispuolelle mekin muutamme. Ei kuitenkaan teidän naapuriin! ;) Itse saadaan avaimet jo tiistaina ja varsinaisen muuton olisi tarkoitus tapahtua keskiviikkona, vanhan kämpän siivous torstaina ja sittenpä voi viedäkin vanhan asunnon avaimet pois!:) Tiistaina ajattelin pestä uudessa asunnossa kaapit, pakastimen ja jääkaapin. Ja sitten jos jotain pienimuotoista tavaraa sais päivänaikana sinne vietyä, niin vois jotain järjestellä... Tuskin maltan odottaa, että pääsen laittamaan lastenhuoneen ja tässä tapauksessa erityisesti vauvan tavarat paikoilleen!

Eilen kaivelin miehen kanssa varastosta vankkatekoisia muovilaatikoita, niin pääsen pikkuhiljaa pakkailemaan. Jotain pöytälaatikkokamoja olen jo pakkaillut pahvilaatikoihin,mutta nyt ajattelin käydä vähemmän käytössä olevien astioiden kimppuun ja alkaa pakkailemaan niitä. Kun laittelee tavaroita pikkuhiljaa, niin eipähän tule hoppu ja voimiakin riittää, kun ei yritä tehdä kaikkea muutamassa päivässä.

Tänään taas tasaviikko tuli täyteen! 32 plakkarissa!:) Ihanaa, kun loppusuora alkaa olla kiikarissa!

Rosalinda rv 32+0

Kävin sokerirasituksessa ja kaikki arvot oli alhaiset,eli ei huolta sen puolesta. Tänään on supistellu ilkeesti koko päivän, joten lepäilyä loppupäiväksi tiedossa.

Tuskinpa mua kukaan rosalinda täältä tunnistaa. Pelkästään meidän taloyhtiössä asuu 20 lapsiperhettä:) Mut saahan sitä varovainen tietty olla.

Meillä siis muutto pe-la-su ja kova homma on edessä. Ihanaa kuitenkin saada lisätilaa. varasin jo kirppiksellekkin pöydän viikoksi..Saa turhat romut muutossa kyytiä;)

Mukavaa naistenpäivää kaikille mammoille!!

Moona rv29

Moona! Hieno juttu, että sokerirasitus meni läpi "puhtain paperein"!:) Mut saattas ehkä olla helpompi tunnistaa, koska minun mielestä meidän nurkilla ei hirmuisesti lapsiperheitä ole. Mene ja tiedä.... Patenniemen seutu mulle joksenkin outoa aluetta, mutta ymmärtääkseni ainakin iso asutusalue joten lapsiperheitäkin mukaan varmasti mahtuu! Vaikka eipä tuo periaatteessa haittaisikaan, vaikka joku sattuisi tunnistamaankin, kun en kuitenkaan niin yksityiskohtaisesti elämääni täällä selosta! :)

Mukavaa naistenpäivää minunkin puolestani kaikille toukokuisille! :) Vielä joitakin vuosia sitten sain mieheltä naistenpäivänäkin kukkia, mutta eipä taida enää muistaa....:)

Rosalinda rv 32+1

Hyvää naistenpäivän iltaa!

Mullekin tuli se ä-pakkaus pari päivää sitten ja ihanan kivoja vaatteita oli. Olen niitä nyt pessyt ja silitellyt, kun ei näin lomalla muutakaan tekemistä ole.. Ite ajattelin vauvalle käyttää samoja rasvoja kuin itelle, koska niitä apteekin rasvoja löytyy joka lähtöön atooppinen kun olen. Otin jo selvää, että aika montaa voi käyttää esim. vaippaihottumaan ja vaikkapa kuivan ihon kosteuttamiseen jos tarvis vaatii. Sitä pesuainetta vauvalle voisi käydä ostamassa jossain vaiheessa. Aikaahan on vielä (toivottavasti..!) reilusti.

Mulla oli neuvola tänään ja sain tylyn vastauksen sokkerin mittauksesta. Arvot oli kohollaan (Paasto 8,6)ja nyt joudun alkaan kotona mittaileen verensokereita ainakin viikon ajan. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei kannata huolestua, koska painoa ei ole tullut paljoa, eikä turvotustakaan ole. Oli vielä sitä mieltä, että painoa sais alkaa tulemaan reilummin. Mutta tasaisella tahilla. Tähän mennessä on tullut 7 kiloa. Kaikki tuntuu olevan tuossa vatsassa..Sf-mitta oli 27 ja kun on vielä taaksepäin kallistunut kohtu, niin eihän se kamalasti näy. Ihan mukavan pyöreä pallukka =).

Te, jotka olette päässeet sokerirasitus testiin, niin oletteko ensin mittailleet kotona? Mulla on se riski koholla, koska äidillä on diabetes. Luulin, että olisin päässyt siihen testiin suoraan, mutta pitikin alkaa itteä rääkkään noilla neuloilla. Pieniähän ne on, mutta... Hui!

Ulla rv 29+5

Hyvää naistenpäivää!

Täällä oltiin kovassa flunssassa, olin pois töistä viime viikolla to-pe ja vielä seuraavan maanantainkin. Ihan perusflunssa, kuumetta, yskää ja nuhaa. Hoitona lepoa ja kuumaa juotavaa. Aika koville otti kyllä, että lähti parantumaan, kai pikkukaveri vei suurimman osan energiastani, kun itellä oli niin voipunut olo.
Keskiviikkona oli sitten neuvola ja tietenkin oli hemoglobiini pudonnut, sain rautakuurin ja käskyn syödä mustaa makkaraa (täällä Tampereen seudulla kun asustellaan). Painokin oli pudonnut pari kiloa ja käskettiin vaan syödä kovasti. Mulle ei ole tullut painoa kun pari kiloa lähtöpainoon nähden, vaikka maha on kyllä kasvanut melkoiseksi palloksi. SF-mitta (30,5 cm) nousi yläkäyrälle, vaikka muuten on menty keskikäyrällä. Toistaiseksi ei aiheuttanut vielä toimenpiteita, katsotaan seuraava mitta taas parin viikon päästä, kun on seuraava käynti.
Tänään sain päätöksen, että äitiysavustus on myönnetty. Pakkaus postitetaan parin viikon päästä. Aika kauan (n.1,5 kk) täälläpäin käsittely kesti.
Vaunujen yms. tavaroiden hankinta on kesken. Emme ole päässeet päätökseen siitä minkälaiset yhdistelmävaunut olisivat meille sopivimmat. Yksissä vaunuissa on joku asia hyvää ,toisissa taas joku toinen. Täydellistä settiä emme ole vielä löytäneet.

Kipa rv.31+1

-U- minäkin sain äityspakkausken oliko sulla 06 vai 07 `pakkaus? Sain 06 vaalensinisiä tosi paljon. Tosi ihania ja kivoja vaatteita.
Kyselit sokerirastiuskokeesta olen kanssa ollut kun suvussa on niin paljon niin laittoivat testeihin. Onnex ei ollut mitään testeissä. Olen joskus mittaillut kotona sokeriarvoja ja se on ollut normaalia.

28+5

Hei!Kirjoitin tänne joskus...olen ollut ahkera sivusta seuraaja.. :) Viitsisittekö vastata että onko vauvanne jo kääntynyt oikein päin...eli pää alaspäin?Laittakaa myös et millä viikolla ootte ja millon vauva oli jo kääntynyt....Mulla viikkoja 29+3 ja vielä liikkuu mahassa miten päin vaan!!!Hirvittää toden teolla että sektioon joudun, koska esikoinen oli tässä vaiheessa jo kääntynyt.....sillä jalat edellä ei kyllä kukaan tuolta alakerrasta tule pois!! :)

Sanni, me saatiin se 06 ä-pakkaus. Sopii hyvin meille, kun on poika tulossa. Oli sen verran poikamaiset värit tosiaan.. Saa nähdä milloin ne laittaa minutkin sinne sokerirasitus testiin, jos laittavat. Pitää kyllä toivoa, että kohonnut arvo olis vaan väärä hälytys =)

Meilläkään ei ole vauva kääntynyt oikein päin, vaan onnellisena kellottaa kyljellään. Välilä sen kääntymis yritykset käy ihan hirmusen kipeää, mutta toivottavasti se kääntyis jo, eikä vaan yrittäis.. =) Edellisellä kerralla kun ultrattiin, niin sano se ultraaja vauvan olevan oikeassa asennossa (rv 22), mutta minusta se on kyljellään. Uskon niin, koska se iltaisin singuttelee ja potkut tuntuu molemmilla sivuilla.

Ulla

Moikka!
Täytyy välillä taas ilmoittautua=) Vajaan kahden viikon päästä jäänkin jo lomalle!! Menee kyllä nopsaan aika.
Mulla oli raskausviikolla 28 vauva pää alaspäin kun ultrattiin, mutta saa nähdä pysyykö niin. Toivottavasti.
Pikku hiljaa on alettu esikoisen huonettakin laittamaan, tyttö nukkuu vielä samassa huoneessa meidän kanssa. Lähiaikoina olisi tarkoitus siirtää omaan huoneeseen, niin tottuu ennen vauvan taloon saapumista. Tuplarattaita ei olla vieläkään löydetty...Kohtahan tässä tulee kiirus.
Esikoinen on nyt flunssassa..ollut perjantaista lähtien kuumetta, yskää ja nuhaa. Tylsää kun ei voi mennä ulos. Toivottavasti nyt kuume laskisi pian niin pääsisi hoitoonkin jo ehkä tiistaina.
Huomenna olisi neuvola..saas nähdä paljonko on sf-mitta, itsestä tuntuu maha jo hurjan isolle. Esikoisen aikaan maha oli tämän kokoinen varmaan joskus kuukausi ennen laskettua aikaa.
No eipä tässä kummempia, täytyy alkaa ruuan laittoon pikkuhiljaa. Hyviä vointeja kaikille ja varsinkin sairaslomalaisille!!

-Nirppu rv30+6

täällä ei mitn ihmeellistä.ihana ilma ulkona ja olinkin jo aamulla lenkillä.alkaa tosi kovin kylläkin hengästyttää lenkkeily.
kaverille syntyi edellis päivänä vauva ja häntä olen kohta menossa ihastelemaan:)tulee varmaan omat sairaalamuistot mieleen esikoisen syntymästä.alkaa pikku hiljaa jännittää tuleva synnytys.ei pelottamaan mutta aika usein nyt mielessä ollut imettämiset ym.

33+0

vaavini kääntynyt jo 24 viikolla, todettu 4 d ultrassa, ja sen jälkeen aina ollut pää alaspäin. aika aikasin kieltämättä.

olin taas uhmaamassa legurin sanomista ja olin uimassa tyttäreni kanssa. no neuvola antoi jo liikkumisluvan kun vauva kuulemma painaa yli kahden kilon.

Lueskelin eilen viestejänne ja aloin mietiskellä tuota vaavin asentoa. Molemmissa ultrissa meidän vauva on ollut kyljellään. Viikolla 28 olin varma, että vauva on kääntynyt, koska potkut tuntuivat ylhäällä. Nyt tuntuu taas potkut missä milloinkin ja ajattelin jo, että vauveli on mennyt möyräämään itsensä uudelleen ympäri. Olin kuitenkin tänään neuvolassa ja täti siellä lohdutti vauvan olevan aivan oikein päin. Neuvolatäti muka tusi vauvan pään ja osasi sanoa missä jalatkin ovat. Hassua. Kaikkea ne osaavatkin =)

Muuten kaikki ok, paitsi, että valkuaista virtsassa yhä. Nyt vien sitten näytteen labraan ja katsovat valkuaisen määrän. Nyt oon myös alakanut tuntea supistuksia. Kivuttomia, onneksi. Noita ennakoiviasupistuksia on kyllä aika paljon. Miten teillä muilla? Mulla vatsa tuntuu useampaan otteeseen päivällä ihan kovalta.

Synnytyskin on jo alkanut pyöriä mielessä. juuri havahduin miettimään, etä kukahan tästä ketjusta synnyttää ensin? Jännittävää. Pelätä en osaa lähinnä vaan jännitää.

Mutta voikaapa kaikki hyvin!

Hanne rv.30

Heippa mamit!

Aika on kyllä mennyt hurjaa vauhtia, kun ajatellaan, että pian meistä jollain on jo nyytti kainalossa! Uskomatonta. Ihanaa myös tuo, että kevät tekee tuloaan!

Tänään olin neuvolassa..sf-mitta oli 26 cm. Kaikki muutenkin oikein hyvin. Vauvan asennosta ei ollut vielä puhetta, mutta terkka sanoi, että vielä on vauvalla tilaa myllätä ja kääntyillä.

Esikoinen kääntyi oikeaan asentoon vasta ihan viimeisinä viikkoina. Kannattaa kyllä yrittää silloin lopussa päästä ultraan jos epäilette, että vauva on perätilassa. Itse pääsin tuolloin, kun lääkäri ei osannut ihan varmaksi sanoa, että miten päin vauva on. Tampereella siis ainakin pääsi helposti, en tiedä tilannetta täällä uudellamaalla.

Painoni on nossut jo melkein 12 kiloa. Tasaisesti tulee 700-800 grammaa viikossa lisää. Huh, huh..mutta en sitä kauheemmin jaksa murehtia. Kyllä ne sitten lähtee kun huhkii kahden pienen kanssa.

Meillä myös esikoisen nukkumisrituaaleihin pitäisi tehdä muutoksia siis siirtää omaan huoneeseen ja normaaliin sänkyyn. Hieman kyllä hirvittää kun on vielä niin pikkuinen (1,4 v), mutta katsotaan mitä tässä tehdään. Vai nukutaanko kaikki sitten samassa huoneessa.

Ei tässä taas kummempia, nyt neuvolakin alkaa olemaan sitten kahden viikon välein. Hyviä vointeja kaikille!

Maya 30+4

eilen ei supistellut vaiika kävelin, ei kyll ollut jäätäkän einää tallitiellä..
eli neuvolaan soitin eilen kun olin aamulla ollut paastoarvo testeissä ja sokerit ovat 4,9 ... sanoi ett hyvään suuntaan mennään ett jatka sokeritonta linjaa johon tyhmänä kysyin ett anteeksi mitä? olin kokonaan unohtanut sokerittoman linjan ja toissa iltana sitt vetässyt sellaisen minipätkispussillisen ja jäätelöä. mun mielestä se sanoi ett kerran viikossa saat nautiskella.. ja nyt muka piti olla sokeriton..

tulis äkkiä niin lämmin ett sais ton kevät takin tallille.. eli fleese puseron kun toi mun takki alkaa olee tiukka, sf mitta oli peräti 36 cm, vyötärön ympäri en uskalla edes mitata.....
tänään viikkoja kasassa 31.

Huomenta!

Eipä tässä ihmeitä kuulumisia. Vielä pari viikkoa töitä ennen äitiysloman alkua. Teen toimistohommia ja ajelen pitkää työmatkaa (70 km suuntaansa), joten iltaisin kyllä huomaa, että maha painaa kaikkia paikkoja ja vähän tuntuu supisteluja. Ei edes tv:n ääressä saa iltaisin hyvää asentoa, kun on päivän istunut konttorilla.
Mulla on vauva ollut kääntyneenä pää alaspain jo useita viikkoja. Tai ei se ole ihan alaspäin vaan jotenkin vinossa eli pää on kohti vasenta reittä ja peppu tuntuu olevan oikealla kyljellä ylhäällä. Potkut tuntuvat mukavasti kyljessä ja kylkiluissa. Kovasti on viime aikoina myös hikoteltu.
Mukavaa, kun kevät tulee, auringonpaisteesta tulee hyvä mieli!

Kipa rv. 32+1

lauantaita!

Just saatiin koko huusholli siivottua ja ottihan se voimille.. Mutta nyt ainakin on puhdasta!
Täällä ei kuulu omaan masuun sen kummempia, kovasti liikkeitä tuntuu. Sain muuten verensokerin mittaus välineet kotiin, ku paastoarvo oli koholla. Ihan hyviä arvoja mielestäni ovat olleet, mutta ensi viikon perjantaihin asti pitää mittailla. Epäilen sen aamuarvon olleen koholla siksi, että olen syönyt viime aikoina niin epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti kuin olla saattaa.. Nyt olen sitten tarkkaillut syömisiä ja arvo on pudonnut huimasti. Neuvolassa se oli 9,6 mutta tänäänkin vaan 4,6. Olis kiva päästä kummiskin siihen rasitustestiin, niin ei tarttis "turhaa" mittailla ja panikoida sen takia.
Tuija: Sulla on kyllä vatsalla kokoa! Kaikki mun kaverit on sanonu, että onpas neidillä iso vatsa, mutta mulla sf-mitta viimeksi (2vkoa sitten) 27,5 cm. Eli nyt voin tyytyväisenä sanoa, ettei tämä mikään valtava ole. Olen kyllä kooltani pieni, että se voi ehkä näyttää sitten isommalta. Mie haaveilin alussa, että tulispa iso masu, mutta olen ihan tyytyväinen tähänkin. Pystyy kuitenkin vielä tekemään vaikka ja mitä ja maha ei silti ole pahasti tiellä.
Hanne: minäkin olen miettinyt synnytystä ja sitä miten se sitten menee. Näen uniakin siitä vähän väliä. Onneksi vielä ei osaa pelätä sitä, odottaa vaan että pääsis jo synnyttämään! Tuntuu, että tämä loppuaika on kaikista pahinta odotusta..Olis jo kevät!

Ulla rv 31+0

joo mun maha on aivan valtava ja pahoin pelkään ett kuinka suureksi se kasvaakaan viel kahdeksan viikona aikana. viikolla 11 naapuri kysy ett odotanko kaksosia, vaikka mulla oli ennestään mahaa.....nyt se on on sellainen raskausmaha ja aivan kivikova, joten ei todellakaan voi erehtyä etten olis raskaana.... ongelmana on se ett koska maha on noin iso ja lapsi jo nyt potkii kylkiluihin niin sillä on viel aikaa kasvaa ja se hirvittää toisaalta ja toinen juttu mun isot takit ei meinaa mennä kii enää ja mä todellakin hengästyn jo parista rappusesta jotka joudun kiipeämään jos käyn alakerrassa, ehkä siksi olen sitä vältellyt.
eli mulla toinen tulossa ja neiti on asettunut pääalaspäin ja meinas muutama viikko sitten alkaa tulee tähän maailmaan.
en päässyt ultraan uudestaan joten käväsen kait tarkistuttamassa tilanteen tuolla yksityisellä ett missä mitoissa neiti sitt on kun äidin olo on aivan kaamea ton ison mahan takia. voin sanoa jo nyt ett toisaalta tulen kaipaamaan tätä mahaa , tää on todella mahatava vaikka se hankaloittaa mun liikkumista. yks hauska on kengännauhat.. siinä leikitään balleriinaa ett kengät saadaan solmittua.