TOUKOKUU 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa vaan! Ihanaa kun tänään ja eilen on ollut hyvä olo, eikä koko ajan ällöttänyt. Tuntuu kuin olisi eri ihminen, kun pystyy syömään normaalisti ja jaksaa tehdäkin jotain.. Jospa se pahaolo alkaisi jo heliittämään tai siten se on taas vaan muutaman päivän poissa.

Sanni: Minä en ole käyttänyt mitään rasvoja raskausarpiin tai niiden ennaltaehkäisyyn. Ekassa raskaudessa mulle ei tullut yhtään arpea. Toivottavasti ei nytkään, mutta en tiedä tuleeko ne nyt sitten tokassa helpommin, että pitäisköhän jotain alkaa käyttämään. Oon vaan niin laiska rasvailemaan, että tahtoo aina unohtua.

Mullakin on alkanut maha hieman pömpöttää, huomaa jos pitää tiukkoja vaatteita. Ei kyllä ekassa näin aikaisin, mutta luulen että tää on turvotusta ja sitä kun olen syönyt nyt viime aikoina aika huonosti(kaikkea lihottavaa..). Mutta varmaan sitä joutuu ostoksille vielä lähtemään, ainakin housut pitää saada. Paitoja mulla on jonkun verran ennestään, tosin enemmän kesävaatteita. En vaan tiedä millaisilla sitä tarkenis näin talvella. Viime raskaudessa oli hyvä, kun alkuraskaus ajoittui talveen ja kun maha alkoi olla isompi niin oli jo kevät, ei ollut missään vaiheessa takki tai housuongelmia.

Joo mutta ei tässä muuta. Palaan ensi viikolla, toivottavasti hyvien uutisten kanssa, ekan ultran jälkeen.

Nirppu 10+6(kai?)

Täällähän kaikki tuntuvat voivan hyvin:) Ja kiva kun Iisakin sai iloisen varmistuksen.
Itse käväisin tuossa Tallinnassa viikolla, ja oli jo pakko kertoa samassa huoneessa nukkuvalle ystävälle vauvauutiset. Itselleni perustelin asiaa sillä että on sitten joku joka tietää jos siellä ulkomailla jotain sattuu, mutta todellisuudessa kai oli saatava jo edes yhdelle kertoa.. Kyllä niitä kysymyksiä sitten riittikin, sain vastailla kaikesta aina kestovaipoista imetysliiveihin.
Ensi perjantaina on jo np-ultra, johon ei edes tarvitse mennä yksin:) Poikaystävä sai armeijasta lomaa vaikka juuri silloin leiri onkin, taisi olla perheellinen joka loman myönsi.
Niin ja, kun täällä lehmän utareliiveistä on jo mainittu, niin mihinkähän kokoihin asti niitä imetysliivejä sitten saa, ja joutuuko suuremmasta koosta maksamaan enemmän? Minkä hintaisia yleensäkään ovat? Itsellä kun jo tässä vaiheessa mennään eessä, niin mietityttää että mistä niitä sopivia liivejä enää kohta löytää..

iloisin terveisin hetkellisesti hyvinvoiva
heli 12+2

Tääl ainaki saa yhest suht tavan vaatekaupasta iha merkkiliivit nyt n. 60e jos halvemmasta päästä. Ihan rintaliivikaupas maksaavat enempi.. Ja en tiiä mihin asti täält löytyy imetysliivejä, nytkin ku tarvii ihan tavan liivejä ni on ettiminen. Sen takia en omistakkaa ku parit rintsikat... Pienentää vois.. =/
taitaa pitää paikkaansa et mitä väsympi, sitä pahempi olo... Tänään kauhee olo, nukuttiin 2,5h päikät ja sama ku ei ois uinunu ollenkaan.. Mut masu kasvaa <3 ja keskiviikkon lääkäri. Pitääkö muuten paikkaansa toises raskaudes et jos et käy lääkärineuvolas 4kk loppuun mennes ni et oo oikeutettu pakkaukseen ja rahoihin? Kun näin ainaki oli viimeks..
Rv 10+3

Helou kaikki! Nyt sitten miehen kotipuolessa on ilmoitettu tulokkaasta ja oikein iloinen oli vastaanotto. Tein anopille syntymäpäiväkortin, jossa oli ultrakuva ja onnittelut vanhenemisen ja tulevan tuplamummouden johdosta....:) Varmaan pitää kertoa lähipäivinä/viikkoina omille vanhemmille ja sisaruksille.

Kaivelin vanhat äippävaatteet tuossa viikolla varastosta, mutta osa oli vielä jättiläismäisiä ja osa taas kovin kulahtaneita. Perjantaina kävinkin ostamassa H&M:ltä kivat villakankaiset äippähousut. Eivät varmaan mene ihan loppuun saakka, mutta pitkälle ensi vuoden puolelle kuitenkin.

Sanni! Itse vannon kyllä rasvauksen nimeen. Kävin samaisella shoppailureissulla ostamassa Body Shopista kaakaovoidestickin, jota käytin esikoista odottaessakin. Kun rasvailun aloittaa hyvissä ajoin, iho pysyy elastisena, eikä ratkeile niin helposti. Itselläni arpia nimittäin tulee yleensä äärimmäisen helposti(teinivuosilta muistona rinnoissa, selässä ja pepussa kurvat raskausarpiraidat....). Ainakin siis kannattaa kokeilla. Takuutahan ei koskaan ole, etteikö arpia rasvauksesta huolimatta tulisi.

Ensi viikko ihanasti syyslomaa esikoisen kanssa. Harmikseni mies joutuu paiskimaan töitä. Mukava päästä vähän huilaamaan ja toivottavasti myös ulkoilemaan, kun aikaa kerrankin on itsellekin!:)

Hyviä vointeja kaikille!:)

Rosalinda rv 12+4

Iltaa.

Kävin pitkästä aikaa lukemassa juttujanne, kivaa.. Kaikki ollaan niin samoissa tilanteissa. Täällä ei mitään erikoista, olo on ihan ok. Huomenna maanantaina menen neuvolaan, jos kuuluisi sydänääniä. Hieman kyllä pelottaa, että mitä jos ei kuulukaan. Tää on jotekin niin outoo, kun ei oo mitää mainittavia oireita. Kerron sitten kuuluiko mitään.

Kaikkea hyvää teille uuteen viikkoon!

Maya 10+2

Huomenta ja hyvää uutta viikkoa!

Jännittää...huomenna ultra. Olo on ollut melko hyvä viikonloppuna, mitä nyt päänsärky taas vaivana eilisiltana ja vatsa on jotenkin epämääräisesti sekaisin:( Esikoisella taas uhmaviikot meneillään ja saa olla laittamassa jäähylle yhtenään, kun tekee kaikkea kiellettyä kotona. Sadeviikonloppu, niin ei kauheasti ulkoiltukaan ja jäi energiaa purettavaksi sisätiloihin.

Ehkä jo mainitsinkin, että ostin masun rasvaukseen taas Ceridal-öljyä, mutta kun jokukyseli raskausarpien estämisestä. Ceridalilla rasvasin ekassa raskaudessa, eikä yhtään arpea tullut. Mulla kuivuu iho etenkin kyljistä, joten rasvaus on tosi tärkeää, muuten ihoa kiristää.

Rintojen koosta: mulla on normaalisti 75B, viime raskaudessa ostin 80B ja imetysliivit oli 80C. Yhdet 80A:t on kaapissa ja ne sopii tällä hetkellä hyvin. Tykkäsin Triumphin imetysliiveistä, niitä on saanut ainakin Lindexiltä, hinta noin 40e. Taidan hakea lisää samoja, sama malli näytti olevan kaupan edelleen. En tiedä, saako tuota mallia kuinka isoja kuppikokoja, mutta voin tsekata, kun käyn itse ostoksilla. Mulla on muutto edessä, joten ostan varmaan valmiiksi odottamaan liivitkin tällä viikolla.

Kertokaapa kuulumisia!

Ohikulkumatkalla Sannille vaan vinkiksi, että minä käytin Biothermin raskausarpivoidetta n. neljänneltä raskauskuukaudelta eteenpäin joka päivä sekä vatsaan että rintoihin.
Kallista, mutta ei tullut yhtään arpea!
Ja kun teinivuosina jo muutama liikakilo toi rumat raidat lanteille.. Eli suosittelen!
ONNEA kaikille odotukseen!

Pienen ihanan vastasyntyneen pojan äiti

Huhuu!! Missäs kaikki luuraavat?

Täällä ei mitään erikoista. Olo on hyvä, mahaa ei vielä ole, tuntuu kuin ei olisi raskaana ollenkaan. Kovin olen kateellinen kaikille, jotka ovat jo nähneet "vaavinsa" ultrassa ja voivat olla varmoja, että mahassa elämää on. Tänään on taas semmoinen päivä, että usko tahtoo loppua. Jahka kotiin taas pääsen kurkkaamaan onko kutsu tullut ultraan, että voin odotella jotain päivää konkreettisesti. Olisipa jo ensiviikolla!!!! Onkos täällä muita oireettomia ja ultraamattomia?

Rasvauksesta. En rasvannut edellisessä raskaudessa, enkä taida nytkään jaksaa. Tosin minulle ei tullut arpia yhtään. Jostain luin, että raskausarvet riippuu ihan jokaisen omasta kudostyypistä. Toisilla tulee toisilla ei. Ja kai siihen vaikuttaa tahti jolla maha kasvaa. Minulla kasvoi aika hillitysti ja söin kuten ennenkin, joten painokaan ei hirveästi noussut. Mutta eihän se rasvaus pahastakaan ole=)

Taimille onnea ultraan!!! Varmasti ihanaa nähdä pikkuinen! Tule sitten kertomaan tunnelmista, niin voin kateellisena täällä vihertyä.

Ultraa odotellen

Mössö 10+6

terve!
ihanaa kun kaikki voi hyvin:)täällä masu kamalan iso jo:) kaikki jo arvannut että raskaana olen.viime raskaudessa en kyllä tässä vaiheessa näin iso ollut.

väsymyskin mennyt jo ohi.kamala nälkä koko ajan.

torstaina pääsee mammavaatteita ostamaan.kivaa.ajattelin myös että täytyy sitä body shopin rasvaa käydä ostamassa.muistaakseni maksoi 11€?

tarvitsisi tästä töihin lähteä.vettä sataa ja on masentava ilma.kauppoihinkin tullut jo joulutavaraa:)

mutta ei auta kuin töihin lähteä:)

13+1

Tänään oli ultra ja olo on sanoin kuvailematon. Pikkunen oli mielettömän villi.. Kädet ja jalat heilu koko ajan. Ihmetytti kuinka iso vauvveli jo oli.
Alussa mittaili vain kokoa ja laski viikkoja, mutta kun näin pikkuisen kasvot, jäi kuunteleminen kokonaan väliin.. Oli minun nenäni ja pikkuinen suu. En ole hellyyttävämpää nähnyt.

Mukavaa että monella on pahoinvointi alkanut helpottaa. Itsellä on nyt vasta alkanut ruoka maistuun ja olin erittäin onnellinen kun kaupassa oli lanttulaatikkoo, niin tuli sitten ostettua kaikki joulu ruuat ja syötyä hyvällä omalla tunnolla. Alkaa jo mielihalut oleen vaativaa sorttia.

Hyviä vointeja ja mukavia syyspäiviä :)

vk.11

kai sitä jokainen äiti näkee omassa vauvassaan vähän juuri sitä mitä haluaa ja huomaa katsoa:) muutenkin täällä kyllä kaikilla palstoilla tulee nykyään niin asiatonta kommenttia, ei kai sitä nyt tarvii kaikkeen saada omaa mielipidettään kerrottua.

Mutta ehkä tässä oli vain kyse ihmettelystä. Itse sitä kai vaan on alkanut maalailemaan piruja seinille, huomaamaan tökeröitä syytöksiä joka lauseissa.. Voin tästäkin kai syyttää hormooneita:P (kuten myös siitä että tässä yksi ilta soitin poikaystävälleni ja itkin 10 minuuttia koska meillä haisi niin pahalta enkä voinut poistua alakerrasta. äitini oli siis tehnyt lihapullia..)

Heippa!

Kivoja ultrakuulumisia! Itselläni on np-ultra 6.11., joten sitä odotellessa. Tänään onneksi sain pientä varmuutta siihen, että masussa on elämää, kun kävin neuvolassa. Sydänäänet kuuluivat oikein hyvin, joten nyt on ihan loisto tunnelmat. Mulla kun meinasi tuo usko jo loppua, kun mitää konkreettista ei tunnu eikä näy. Ehkä esikoisen liikkeet on vielä liian tuoreessa muistissa. Esikoisesta tunsin ekat liikkeet viikon 16 lopulla, joten ei sinnekään enää kovin pitkä aika ole.

Mulle ei tullut ekasta raskaudesta arpi, vaikka en rasvaillutkaan. Se taitaa tuo ihotyppini olla sen verran paksua. Ikäviä ne kyllä on, joten toivotaan, että rasvat auttaa.

Meillä on tässä muuttopuuhat kanssa menossa. Lauantaita muutetaan, nyt siis pakkailua aina kun poitsu nukkuu.

Mammavaatteita en ole vielä käyttänyt, mutta nyt ehkä uskaltasi jo jotain mennä katselemaan. Maha on vain hieman alhaalta turvonnut.

Kauniita unia, vauvojen kuvia.

Maya 10+3

Kävin ihan terveyskeskuksessa ultrassa. Rakenneultria niillä laitteilla suoritetaan, että ovatko sitten tarkempia. Kyllä miehenikin näki vauvan kasvonpiirteet, joten eiköhän ne aikas selkeät oleet. Olen kyllä lukenut että viikosta 10 eteenpäin kasvonpiirteitä on havaittavissa. Voihan olla että jos lääkäri osaa oikeaan kohtaan laittet asettaa ja antaa kuvan selkiytyä niin kuva on tarkempi, kun niillä tuntuu aina olevan kiire. Lääkärimme oli kovin kärsivällinen ja tuntui ymmärtävän ekakertalaisia joten antoi meidän rauhassa ihastella vauvaa.

Onnea ultra ja neuvola kuulumisista. Saispa itekki kuunnella ne äänet.. Turha varmaan ees ehdottaa =( koska luulen et sama täti ku jälkitarkastukses.
Muuten olo ok, sain jo haettua äipält tukivyön lainaan taas. Siit tulee ehdoton väline kyl.
Sit kysymys, miten te nukutte? Siis mis asennossa? Kun selälleen oloa käsketään välttää ja mahallaan ei oikein enää tunnu hyvältä. Nyt sit kyljel nukkues on alkanu sattumaan lantioluiden seudulle, peppu ja takareidet puutuu lähes.. Yöt menee heräilles ku asentoa pitää ettiä. Mulla on peitto jalkojen välis ja toinen peitto tukee selkää.
Rv 10+5

huomenta!
Miksi sitä selällään nukkumista tulis välttää? En ole tuollaisesta kuullutkaan.. Kaikki on niin uutta. Itse kun tykkäisin nukkua selällään ja olen sillai nukkunutkin. Tai sen mitä olen saanut nukuttua.. Yöt menee pissalla käydessä ja muutenkin heräilen vähän väliä. Syytä en siihen ole vielä löytänyt. Välillä tuntuu, etten ole koko yönä nukkunut, mutta pakko kai minun on vähän nukkua, koska päivisin ei enää ole niin paljon väsyttänyt.

Mulla jännittää ihan kamalasti kun perjantaina on toinen ultra ja vaikka ekassa kuuluikin syke, niin silti jännittää onko toukka elossa. Edellinen meni rv 7 tai 9 kesken (en enää muista kummin). Edellinen uä oli rv 7. vatsa on kyllä alkanut kasvamaan ja iltaisin on ihan kamalan paljon turvotusta.
Uutena "vaivana" on tullut vatsan toiminta. Se ei oikein toimi. Ennen vatsa toimmi kuin junan vessa ja sai syödä mitä huvitti. Nyt pitää miettiä mitä syödä, ettei tuu ilmavaivoja ja ummetusta. onkos muille tullu mitään uusia "onegelmia"?

Ulla ja rv 10+1

Ihania ultrakuulumisia! Olen ihan kade!!! Kyllä mekin erotettiin esikoisen np-ultrassa jo esim. nenä selvästi=) Eli kyllä siellä niitä piirteitä on. Jos "häh" ei oikein tajunnut, että toki piirteet ovat pieniä eikä verrattavissa esim. raskausviikolla 23 näkyviin. Np-ultrassahan vauva on kovin pieni, mutta kyllä sieltä jotain erottuu=) ja piirteethän muuttuvat vielä kasvun myötä.

Mä pystyn vielä nukkumaan selällään ja mahallaan. Eli vielä ei tunnu missään. Mutta esikoisen kanssa, kun mahallaan olo alkoi tuntua jossain vaiheessa pahalta niin sitten kyljellä loppuun asti. Tyynyt auttoi mukavasti, kun laittoi esim. mahan kohdalle tukemaan. Selällään oloa ei suositella, mutta vasta myöhemmässä vaiheessa, kun vauva on isompi. Saattaa kohtu painaa jotain verisuonia niin, että äidin veri ei oikein kierrä. Saattaa pyörryttää jne.

Kutsu ultraan on tullut. Vielä pariviikkoa pitää odottaa!!! Toivottavasti mahassa on elämää=)

Terkuin

MÖSSÖ tasan 11

Täältä myös ultrakuulumisia. Siellä polskittiin omassa yksiössä ja pieni sydän löi vimmatusti:) Oli tosin laiskana makoilemassa, mikä harmitti kiireistä lääkäriä. No, sitten alkoi vimmattu pyöriminen ja lääkäri joutui kelaamaan laitteellaan reviewta, että sai mittaukset tehtyä. Lekurilla oli niin kiire, ettei antanut meidän pahemmin nautiskella pikkuisen katselusta, äkkiä vaan mitat. Pituutta oli nelisen senttiä ja niskaturvotus normaali. Tuon yksityisen laitteet vaikutti jotenkin pätevämmiltä kuin Kättärillä esikoisen ultrassa, mutta hintakin oli sen mukainen. Sai tarkan kuvan jo mahan päältäkin, varsinaiset mittaukset tehtiin alakautta. *hymyilyttää*

Kävin muuten eilen kiertämässä muutamia äitiysvaatteita myyviä "halpis"kauppoja Helsingin keskustassa. Tässä tiivistelmä kiertelystä :
KappAhl Forum, huono valikoima, ihmeellisiä pussihousuja ja huono laatu
Lindex Forum, pettymys, tekeekö äitiysvaatteesta järkevän se, että otetaan perusmalliston housut/citysortsit/farkut ja ommellaan vyötärön tilalle 20cm resoriputkea?, paitoja tosin oli kivoja, pohjanoteeraus: muuten hauskat beige/ruskearuudulliset citysortsit, mutta vyötärönä musta kökkö resori!
H&M Aleksi: iso valikoima, osa jopa puoleen hintaan (harvinaista äitiysvaatteissa), täältä ostin parit housut, kaikki sovittamani mallit sopi hyvin, toisin kuin Lindexin oudot kapeat leikkaukset, täällä oli myös niitä kaipaamiani säädeltävällä vyötäröllä olevia housuja, eli kiristetään kuminauha samaan tapaan kuin lasten housuissa. Myös siistejä suoria housuja säädettävällä vyötäröllä noiden resorihirvitysten sijaan...

Täälläkin ultra kuulumisia... Viimeinkin sai varmistuksen että joku siellä majailee=) Oli kyllä helpottavaa kun kaikki oli hyvin. Pikkuinen sydän sykki niin hurkasti=)
Laskettu aika luultavasti siirtyy hieman eteenpäin, nyt oli muistaakseni ultran mukaan menossa viikko 10+6 vai oliko se 10+4, en nyt ihan muista.
Joo mutta tässä kuulumidet pikaisesti, palaan nyt telkkarin ääreen..