Toukokuiset (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille tuli tänään äitiyspakkaus! Alkoi vauvan tulo taloon tuntua taas paljon konkreettisemmalta. Vaikka olin aiemmin käynyt pakkausta katselemassa netissä, en olisi uskonut kuinka paljon tavaraa se loppujen lopuksi sisältäkään.
Äitiysraha päätöstä en ole vielä Kelalta saanut, oletteko muut jo sen vastaanottaneet?

Muuten tänne kuuluu ihan hyvää, supistuksia ei ole taas tiistain jälkeen kuulunut, hyvä niin. Vauva on täälläkin hieman vähentänyt tuota rymyämistä. Liikuskelee kyllä edelleen ihan mukavasti, mutta iltaiset / öiset potku-nyrkkeily harjoitukset ovat jääneet vähemmälle.

Lilja + potkuri 30+4

Hyvää naistenpäivää!

Patistin miehen kauppaan ostamaan sitä kaupan pashaa. Himottaa niin mielettömästi tuo herkku.. Täällä on niin rauhallista. Esikko lähti kaverille ja nuorin isän kanssa kauppaan ja poika katselee silmät lasittuneina tv:tä. Tänä viikonloppuna kaapeli näyttää kanavia ilmaiseksi, ja niitä onkin sitten katseltu!

Milla Maqia 29+6

Ennustus lista: ;D

Ohva 28.4.
Ulpu74 30.4.
Cher 10.5.
Lilja-77 12.5.
Milla M. 15.5.
Ninni-74 21.5
Viivu83 30.5

Ja Mari71 toivoo vauvan tuloa huhtikuun loppuun.

Nostelen ketjua ja laitan oman veikkauksen syntymäpäivästä, esikoinen syntyi kaksipäivää yli, mutta voi olla että pyydän toiselle sektiota suoraan, silloin päivä ehkä aikaisemmin.

Huomenna taas perhevalmennusta, tällä kertaa imetysinfo. Varmaan keksin sieltäkin jonkun tyhmän huolenaiheen=)

Asioita on sairauspäivärahasta vakuutusasioihin ja tuntuu että päässä myllertää. Koko päivä on mennyt puhelimessa. Mutta ihana fiilis kun on kaiken saanut tehtyä.

Vauveli on ollut hiljaisempi nyt pari päivää mutta selkeästi kuitenkin liikkunut. Lauantaina olin kaverin kanssa leffassa ja potki ihan tosi lujaa. Laitoin käden vatsalle rauhoitellakseni häntä hieman ja sitten mun kämmeneen jäi ihan selvästi pienenpieni kantapää ja jalanpohja. Voi mikä rakkauskohtaus tulikaan! Ihan itku tuli, onneksi kuitenkin sellainen muutaman kyyneleen itku vain. Oli meinaan Sweeney Todd jota olin katsomassa eikä mikään herkkis...en uskalla edes herkkiksiä enää katsoa, parun niin helposti. K-70 loppukonsertissa itkin vuolaasti, numerotiedustelun mainos saa vollamaan. Ihan hullua. Kaikki missä näkyy vauva on ihan mahdotonta. Perhevalmennuksessa katsottu synnytysvideo sai nieleskelemään liikutuksesta=)

Mutta eipä tänne oikeastaan muuta...

Cher & tiitiäinen 29+ 6

Heh heh, vai luki joku, että mun ukko lähti ryyppäämään. Toivottavasti et päätelly, et vielä taaperon kera:) Eipä tuo ukko muutenka esikoisen syntymän jälkeen oo pahemmin ryyppäille. Viimex on ottanu uutena vuotena. Mut myönnettäköön, et ennen esikoisen syntymää hypättiin kyl molemmat ravinteleissa varmaan joka toinen viikonloppu.

Mulla on kans huomenna neuvola. Saas nähä joko painonnousu ois ruokailutottumuksia muutettuani tasottuna. Hope so.

Meikä on sitte alottanu viime perjantaina vauvan odottelut kotona. Alko puolentoista kuukauden vuosilomat, jotka kerty pitkälti esikoisen oottelusta ja äippälomasta. Siihen päälle sitte äippälomat, joten kyllä nyt saadaan esikoisen kans nauttia yhessolosta. Kuhan mun hermot vaan pitäis. Tänäänki haettiin yhessä päikkäreitä varmaan pari tuntia. Typy meinas simahtaa ruokapöytään, ja ku halusin sit vielä vaihtaa vaipan, ni ehtipä tuo jo torkahtamisesta siihen malliin piristyä, et unta ei sit enää todellaka tullu. Tää raskaus on kyl selvästi lyhentäny mun pinnaa. Toivottavasti se pitenee taas synnytyksen myötä:)

Minki en minä luullut et otti typyn mukaan vaan et ihan ittestään meni =) Mulla kanssa ois huomenna neuvola aika ja hammaslääkärin aika.
Saas nähä et sanooko nla täti noista sokereista tällä kertaa mitään, kun en ole saannut niitä oikein kuriin tuolla ruokavaliolla =(.
Jee enää 3 viikkoa navetalla ja sitten "lomaa" =)
Mut nyt nukkuun. Öitä kaikille ja kirpuille töitä =)

Mun ei "tarttenu" käydä ollenkaan hammaslääkärissä tän odotuksen aikaan. Esikoista oottaessani hammaslääkäri käski tulla vedättään viisaudenhampaan synnytyksen jälkeen. Venytin menoa imetyksen lopetukseen asti, joten kävin vasta elokuussa. Niinpä ei oo vielä tarpeen mennä tarkistuttaan.

Saas nähä mitä mun arvot tykkää, jos painoo ei oo tullu. Hemppa saattaa murahtaa huonontunutta syömistä. Terkka oli viimex varma, et hemppa ois laskenu, mut toisin kävi. Tuumas painon nousuun viitaten, et oon sitte syöny terveellisesti. Juu, mut kunnon annoksia:)

Nyt valmistautuun neuvolaan lähtöön.

Hitsit, se pitää vielä Ohvalle kommentoida, et mäki oon maatalon tyttöjä. Kova pimu oot ollu, ku viimiseen asti oot pystyny navetassa hyppäämään. Vai onko teilläki jo niin automatisoitua? Veljellä ku on vaan mulleja, joten hommat suilaa pitkälti apevaunun avulla. Pikkuvasikatki kasvatetaan isommassa yksikössä, josta ne sit siirretään veljelle.

huomenta kaikille, ja pitkästä aikaa minäkin täällä jotain imoittelen olostani:)
noh.. viime keskiviikkona piti lähteä synnärille yöllä kovien ylävatsakipujen ja supistusten takia, ja torstai aamuna tuli kovia säännöllisiä supistuksia kahden minuutin välein, joten sinnehän jouduin sitten jäämään supistusta ehkäisevään vahvimpaan tiputukseen, ja nyt tiistaina pääsin pois, hoitona oli lepohoito ja liikkumis luvat kiellettiin ja nyt sama jatkuu kotona, eli vessa ja suihku käynnit vaan sallitaan, vauveli meinasi sit tosissaan tulla jo äidin luokse, mutta onneksi poika päätti vielä kuitenkin jäädä lämpimään mahaan:) nyt jo parempi olo, mutta edel. supistelee mutta en sit tiedä, voi olla että sinne joutuu uudelleen tässä, mutta näillä mennään nyt! vauva painoi sairaalassa ultran mukaan 1560g ja nyt varmaan 1700g... rauta arvot laski 106 siellä mut sain kaikki mahdolliset lääkkeet joka asiaan niin nyt on kaikki arvot hyvät! mut eipä muuta tällä kertaa, hyviä vointeja kaikille ja mukavaa tätä päivää:):)

emmi ja poika 31+1

Huomenta vaan =) Äsken kerkesin jo kirjoitttaa "pitkälti", mutta jotenkin onnistuin sen hävittään jo ennen kuin sain valmiiksi asti kirjoitettua.
Minkille ei meillä ole kovin automatisoitu navetta. Paskamenee ulos joskus automaattisesti ja maidot menee suoraan tankkiin, mutta rehut ja muut ruuat joutuu kulettaan käsin.
Mut ei meillä ole ollut noita lehmiä kuin korkeintaan 12 lypsävää ja muutama hieho ja vasikka. Nyt ei ole kuin 4 lypsävää jotka lähtee tän kuun lopulla makkaraksi =)

Omaan vatsaan kuuluu hyvää. Eilen oli nla ja nla:n ttäi ei sanonut noista mun sokeraista kuin et ennen ä-polin aikaa pitää käydä otatuttaan pitkäaikais sokeri labrassa.
Hb oli 119. Kohdun koko 29½ Oli mennyt takaisin keski käyrälle. Painoa ei ole tullut kuin 300g viikko, joka on hyvä. Pissi puhdas.

Jooh nyt nuorimmainen vaatii huomiota et täytyy mennä

emmi: Miten sun kohdunkaulan tilanne, tuliko siihen mitään muutoksia?
Minäkin kävin sen sairaala reissun muutama viikko sitten, kohdunkaula pysyi kuitenkin kiinteänä ja kiinni. Sen jälkeen onkin supistellut vaihtelevasti. Joskus menee pari päivää ilman yhtään supistusta ja sitten taas supistelee tunti tolkulla. Viimeksi ma ja ti välisenä yönä en nukkunut yhtään. Supistelut alkoivat illalla ja kestivät koko yön aamuun saakka. Eivät kuitenkaan olleet mainittavan kipeitä, mitä nyt selkää särki hieman. Sitten taas tiistai ja keskiviikko päivät menivät hyvin, ja nyt taas tänä aamuna olen noussut viiden aikaan ylös kärvistelemään supistusten kanssa... Onneksi vauva on edelleen vilkas, ettei sen voinnista tarvitse olla huolissaan. Lääkärin kontrollissakin kohdunsuu oli pysynyt kiinni. Sovimme, että voin olla rauhassa kotona kunhan supistukset eivät muutu kipeiksi tai ala esiintymään mitään vuotoja.

Viime päivinä minut on vallannut joku ihmeen "pesänrakennus vietti". Olen pessyt ikkunoita ja siivonnut kaappeja. Pyykännyt äitiyspakkauksen vaatteet ja laittanut vauvalle pedin valmiiksi. Tänä aamuna aloin jo pakkaamaan laukkua synnärille. Aika hitaastihan tuo touhuilu käy, mutta en osaa olla aloillaankaan. Jotenkin hermostuttaa kaikki keskeneräiset asiat. Makkariinkin pitäisi saada vielä uudet tapetit ennen vauvan tuloa. Jottemme luistaisi kyseisestä projektista, repäisimme vanhasta tapetista palan valmiiksi pois ;)

Lilja ja Potkuri 31+3

Pikahellou!
Sairaslomaa takana puoltoistaviikkoa, ja olisi tullut flunssasta tämänkin viikon loppuun lääkärin kommenttina "kirjoitan vain viikon kerrallaan, soita sitten maanantaina neuvolasta lisää". Totesin, että jos on noin hankalaa, menen pariksi päivää töihin ihmisten pariin ja tekemään niitä tekemättömiä töitä, kun ei ole oikein sijaistakaan. Hmph.

Mutta tuohon flunssaan liittyen jo lapsellisille kysymys: millä hillitsette lapsen yskää? Pojalla on ihan kamala röhä, ihan tekee itselläkin pahaa. Lääkäri ei kuunnellut keuhkoja, tajusin vasta jälkikäteen, että olisi pitänyt kai itse vaatimalla vaatia sekin. Sauna on käynyt meillä höyryhengityksestä, ilmankostutin myös, mutta oletteko antaneet mitä lääkettä? Poika siis kohta parivuotias... (ja joo, on olemassa myös jo lapsellisten oma palsta, mutta jospa tämä menisi näin kiireessä tässä sivussa ;).

Viime viikon neuvolassa todettiin puhtaat pissat, hyvät matalat paineet, hyvät sykkeet, raivotarjonta (ei ihan vielä kiinnittynyt, mutta ei täysin irtikään enää) ja vähän laskenut hb, vain 130. Mutta mun mielestä ihan ok tässä sairastelun keskellä. Sf-mitta laski rajusti, tuli ihan vaakasuora viiva. Johtunee todennäköisesti siitä, että lapsi on tullut alemmas, arveli terkkari. No, parin viikon päästä taas uusi mittaus ja tilanne.

Hyvää vointia kaikille - en ehdi juuri nyt lukemaan kuulumisianne, mutta toivottavasti ovat hyviä joka puolella! Seiskasivulta asti rästiä, mutta jos vaikka iltapäivän kahvitunnilla saisin kurottua kii...

31+5

Huomenia täältäkin =)
Mulla ei ole ollut supistuksista vaivaa, päinvastoin, en muista milloin viimeksi olisin huomannut supistelevan.
Vauvan liikkeet tuntuu ja näkyy lähinnä navan seutuvilla ja oikeassa kyljessä, joten osaako kukaan ennustaa, että miten päin hän siellä mahtaisi nyt olla? Välillä tuntuu ilkeitä painalluksia myös häpyluun seutuville.

Pesänrakennusvietti on täälläkin. Hommat vaan jää äitiyslomalle, kun aiemmin ei oikein ehdi. Vauvan huone pitää laittaa valmiiksi (siis muussa käytössä oleva huone on tyhjennettävä ja laitettava vauvan kamat sinne) ja huhtikuun alussa on se kylppäriremonttikin! En edes halua ajatella mikä katastrofi siitä syntyisi, jos olisi remppa kesken ja vauva päättäisi syntyäkin etuajassa...

Tekay.fi sivuilla olevalla painonkehityslaskurilla sain vauvan syntymäpainoksi yli 4kg... Taas. Siis esikko painoi yli 4kg, ja toivoin vähän pienempää vauvaa tällä kertaa.

lilja: kohdunkaulan kanava ollut 26 viikolla 3,5 ja nyt oli lyhentynyt 2cm.. eli jotain ne supistukset olivat saaneet aikaan,ja sen takia liikkuma ja istuma kiellossa, ettei se enää lyhenisi, koska sitten alkaa kyllä synnytys:) noh kuulemma 33 viikolle kun pärjään pelkällä levolla niin niin sitten vauva saa tulla, niin sanoivat mutta kyllä minä kaikkeni yritän että tämä pikku vilkas kaveri pysyy siellä loppuun asti!! kyllä noi sairaala reissut on inhottavia, tuntuin välillä että masentaa niin kovasti kun ei saanut tehdä mitään kun vain maata ja olla tiputuksessa, onneksi mies oli vierellä koko ajan!! toivottavasti meillä kaikilla vauvat pysyy loppuun asti mahoissa:) onko sinulla lilja ollut niitä ylävatsa kipuja, ja samalla koskenut sitten selkään? millaiselta sinusta ne supistukset tuntuvat?minulla on jotenkin niin jännän oloisia välillä etten tiedä mitä ne oikeastaan on!

moi ulpu: minulla on liikkeet aivan samoilla kohdilla ja meillä se siellä pötköttelee jo pää alas päin niin sanoivat nyt kysillä kun olin! eli varmaan sinulla se siellä makoilee samanlailla:) ja kädet hakkaa alhaalla ja selkä vasemmalla puolella ja jalat oikealla:)

emmi22: Hmm, en tiedä haluanko vauvan olevan pää ylös- vai alaspäin =D Synnytys pelottaa, koska eka ei ollut mielestäni mikään ihan helppo synnytys. Nyt, kun vauva oli vielä rv 28 perätarjonnassa, ehdin jo ajatella jotenkin huojentuneena, että ehkä saankin sektion.
Mulla on Kysissä käynti seuraavan kerran rv 36, jolloin viimeistään selviää, että miten päin vauva olis siellä tulossa...

Mulla kaikki liikkeet tuntuu navan yläpuolella oikealla puolella ja navan alapuolella enempi vasemmalla puolella. Ja välillä kohoaa iso kumpu just navan kohdalle, olisko pylly?

kyllä se taitaa olla pylly, niin minäkin olen ajatellut ja sitten se työntää jaloilla kovasti oikealla puolella ja aika ylhäällä ja välillä ihan kyljessä!! meillä hän ollut jo alaspäin 26 viikosta asti, ja edelleen vaan oli eli sinne se taitaapi jäädä jo nyt:) niin minuakin pelottaa synnytys alateitse ja se tuli vielä kovemmaksi ku kuulin synnärillä koko synnytyksen seinän läpi!! ei ollut mukavaa kuultavaa:(

Heippatitrallaa,
Kuulumisia äitipolilta ja diapetologian(meniköhän oikein) polilta
Niin sitä vaan aletaan pistelemään insuliinia iltaisin, onneksi vain kerran päivässä näin alkuun. Aamuarvot selvästi koholla, päiväarvot paremmat. Jotakin lääkäri selitti että verensokeri tuppaa nousemaan aamuyöllä (vaikka ei jääkaapilla kävisikään) jonka takia on aamuarvit koholla.
Ja seurataan viikonvälein, että kyssillä saa ravata...
Vauva oli pirteä, perätilassa ja painoarvio 1900g.
Minuakin alkaa pelottamaan tuo synnytys, pyydän kyllä sektiota...

Hyviä vointeja kaikille!
Ninni 30+3

Täällä kans yks äippäpolilla kävijä.

Diabeteshoitajan luona kävin, sain päivittyneet ruokavalio-ohjeet. Pistoksia en suostu ottamaan vielä kun ei ole pakko. Viime kerta meni loistavasti tiukalla dieetillä, miksei siis tämäkin. Kyllä siihen pystyy kun on pakko.
Ninni, sanottiinko sulle mitään siitä, että jos syöt iltapalan "liian" aikaisin, sulla alkaa oma insuliini kehittämään jo aikaisin aamulla, ja siksi aamuarvot on koholla? Mä syön iltapalan kahdeksan maissa ja mittaan sokerit puoli kymmenen. Mutta vielä just ennen petiin menoa syön näkkärin ja puoli lasia vettä, niin arvot pysyy aamuun oikealla tasolla.

Muutoin äippäpolin tuloksia; kohdusuu pehmeä ja kiinni 2.5cm, paino -1.5kg edelleen, hemppa ok, v-paine ok, sf=31, koko 2400g, vettä normaalisti, RT, äänet +, liikkeet ++ sekä hengitys ++.

Sokerimittaukset jatkuu muutamana päivänä vkossa 8krtaa/pvä, ketotikutteluja satunniasesti, viikottain soittoaika d-hoitajalle. Jos arvot nousee, uudelleen ä-polille ultraukseen ja tutkimukseen :o)

Mirkku33 32+3

Voih Lilja-77, tuskin toi ikkunoitten ja kaappien pesu ainaka auttaa supisteluihisi!

Ja eikös se niin mee, ainaki mun synnärillä, et toisella lapsella suositellaan normisynnytystä, vaikka perätilassa oliski. Mun eka ku leikattiin just perätilan takia, joten normisynnytykseen oon asennoitunu.

Voi voi emmi22, ku sun pikkukaverilla meinaa olla jo kiire päästä tänne maalimmaan. Toivotaan kuitenki, et viihtyis niin kauan ku mahollista sielä lämpösessä massussa.

Meitsillä kävi sit neuvolas just niin ku pelkäsin. Painoa oli tullu enää 200g/vk, mut hemppa sit romahti 123:sta 106:een, ekan oton mukaan jopa 100:aan. Eli rautakuurillehan sitä jouduttiin suoraa päätä tottakai. Toivottavasti nyt ei ala närästään niin ku esikoiselta. En kyl tii johtuko se Obsidanista, mut tähän asti oon onnex selvinny ilman närästyksiä. Muuten kaikki sit oliki kunnossa. Verenpaineet oli 110/56, pissa puhdas, kohdun pohjan korkeus 26 1/2 ja sydämen syke 140. Nyt mennään sit aivan keskikäyrillä.

Minki 29+2

Moi.

Ulpu uskoisin, että sun vauva on pää alaspäin. Meilläkin vauvan pylly on usein navan kohdalla ja potkii tonne oikeaan kylkeen. Välillä (lue usein!) venyttelee niin, että meinaa multa itku päästä. Sattuu niin helvetisti!! Pienen kantapään tuntee mieskin siitä nahan läpi. Muutenkin tuntuu olevan itsepäinen tulokas... muistuttaa jotenkin esikoista...
Synnytystä ei kannata pelätä. Tiedän, tiedän, noin kaikki sanovat... mutta oikeasti. Huoneenseinän läpi voi kuulostaa ihan kamalalta, lähinnä siltä, että joku teurastettaisiin siellä toisessa huoneessa, mutta toiset vain pitävät kovaa ääntä. Kannattaa harjoitella hengitystekniikkaa tai unohtaa koko synnytys! Sitä saa sitten ajatella siinä synnärillä ihan tarpeeksi... Mies ainakin sanoo, että mä olen joka kerta vannonut ettei meille tule enää yhtään lasta. Seuraavat saa tehdä jonkun toisen naisen kanssa... ja tässä sitä taas ollaan... ;D

Lasten yskää ja röhää meillä hoidetaan höyryhengityksellä suihkussa tai kylppärissä niin että lapsi istuu vanhemman sylissä. Ja yöllä sitten tyynyjä vaan selän taakse niin, että asento on melko istuva. Sitterikin oli käytössä silloin kun lapset olivat niin pieniä että mahtuivat siihen. Siinä lapsi jopa pysyi suht istuvassa asennossa nukkuessa.

Täytyypä mennä katselemaan sieltä tekesin sivuilta minkä kokoinen vauva meille on tulossa.. Edellinen oli yli 4kg ja syntyi laskettuna päivänä.

Milla Maqia 30+5 tai jotain....

...jatkaa vielä.
Tuosta synnyttämisen pelosta. Yksi tuttu kätilö sanoi, että lähes poikkeuksetta ensikertalainen pelkää synnytystä. Se vain on niin. Kannattaa omista peloista puhua neuvolassa.
Itse en pelkää itse synnytystä, vaan sitä miten ehdin sairaalaan... lyhimmillään maantietä pitkin aikaa tuhraantuu n.1.5h, tietty jos lentokyydillä kovaan kiireeseen... ei kauheasti houkuta ;o).

Olo on hyvä. Luulen että kehno olo oli tosiaan liiasta rehkimisestä. Ei enää pitäis... vaan kun ei malta. Nyt on kuitenkin kaikki suht mallillaan, jos en nyt sitte keksi muuta projektia aloittaa :o).

jatkaa vielä..... ;D

Niinhän se on, että kun ei tiedä mihin edes varautua niin se "suuri tuntematon" pelottaa.. Muistan itsekin pelänneeni aivan kamalasti. Luulin sinne ainakin kuolevani. Oikeasti. Kävin ihan synnytyslääkärin kanssa silloin juttelemassa. Siis odotusaikana. Seuraavan raskauden aikana kieltäydyin ajattelemasta koko asiaa...

Hienoa että Mirkun olo on kohentunut!

Nyt täytyy alkaa laittaa iltapalaa ja lapsia nukkumaan...