Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
@Sofianella Mua harmittaa kanssa unettomat yöt. No, mä nyt oon nukkunut huonosti koko elämäni, mut tää on jo omaa luokkaansa, kun saa ravata vessassa jopa 4-5krt ja sit tulee valvottua useampi tunti putkeen. Yritän olla nukkumatta päivisin, mutta parina päivänä ollut pakko. Mitenhän sit jaksaa, kun työt alkaa taas lokakuun alussa.
Sit mua raivostuttaa tää näläntunne, mikä tuntuu olevan läsnä koko ajan. Öisinkin on pakko syödä ja päivisin syö kuin hevonen. Oon nyt 3pvä aikana syönyt paljon enemmän, kuin yleensä viikossa. Ihanan vähillä oireilla olen kyllä nyt päässyt :) No mut viikkojakin vasta 3+5, ni ehtiihän niitä tulla :D

@Nokare Minäkään en uskalla heittäytyä kunnolla vielä mukaan, kun kaikki niin epävarmaa. Vaikkakin mulla on nyt luottavainen olo, niin silti haluaa ottaa varman päälle :) Helmikuisissa silloin listoille menin ja parin viikon päästä tuli km.
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
En oikein tiedä, et mitä mieltä olisin tästä melkein kokonaan oireettomuudesta, pitäiskö olla huolissaan vai ei? :unsure:

Oon siis kolme kertaa aiemmin ollut raskaana, eka oli keskenmeno, joka todettu rv9 ultrassa, kehitys lakannut sitä noin viikkoa aiemmin. Siinä raskaudessa ei ollut oireita ollenkaan, mutta oli myös vähän ruskeaa vuotoa aina silloin tällöin, josta mulla tuli tunne, ettei kaikki oo ok.
Tokassa raskaudessa oli krapulainen olo monta viikkoa, johon auttoi syöminen ja viime raskaudessa oli vielä enemmän krapulainen olo, jota syöminen taas pahensi. Että ota näistä nyt sitten selvää:ROFLMAO:. En millään kyllä edes muista, että koska se ällötys alkoi, heti plussan jälkeen vai vasta myöhemmin, nythän mulla kuitenkin menossa vasta jotain väliltä 5+1-5+6. Mutta ei tässä kai auta kuin odottaa, ei näihin itse voi vaikuttaa:giggle:
 
Täällä ei ole kovin lluottavainen fiilis, yön sain nukuttua hyvin ilman kipuja mutta heri noustessa alavatsalla kipu ja kaksin kerroin oltava :(
Pakko oli pyytää että mies vie esikoisen hoitoonkin.

Jos tämä jatkuu niin pakko varmaan soitella johonkin, toki eipä mitään voi jos kesken menee.
Mä olen myös vakuuttunut että jos menee kesken niin sitten meille ei toista tule, en usko että jaksan enää uurre hoitorumbaa ja tätä alkuraskautta
 
  • Surullinen
Reactions: IinesAnkka82
Täällä myös esikoista odotellaan ja ollaan miehen kanssa kumpikin 30.

Mä soittelin jo neuvolaan, koska en tiedä varmana viikkoja, ensi viikolla to jo varhaisultra, että nähdään kesto. Jos omat epävarmat laskelmat on ees lähellä, ni ens to on 5+5. Mulla siis pillereiden lopetuksen jälkeen piti käynnistää kierto.

Mä nukun öisin onneksi ku tukki, mutta päivällä väsyttää tosi paljon. Olo on tosi rauhallinen ja seesteinen, mitä nyt välillä itkettää kuten tänään töissä kun keskustelin asiakkaan kanssa, onneksi etänä kuitenkin :D Rintoja, alavatsaa sekä selkää juilii, muuten ihan jepa.
 
Mulla myös aaltoilua rintojen tuntemuksissa ja kaikissa muissakin tuntemuksissa! Välillä vihloo esimerkiksi alavatsaan hetken, sitten taas ei mitään. Tänään töissä unohdin koko raskauden kun oli kiire ja hässäkkää, eikä olo tuntunut ollenkaan epänormaalilta. Pahoinvointia ei oo ollut toistaiseksi ollenkaan, mutta mulla onkin vasta 4+1 menossa että vielähän tässä ehtii... Missä vaiheessa teillä alkanut yrjötys jos on alkanut?

Ja esikoista täällä ootellaan, raskaanakaan en ole koskaan ennen ollut. Kaikki on niin uutta ja pää vaan surisee milloin mistäkin ajatuksista, huolista ja pohdinnoista.
Täällä kans päässä vaan surisee, minkä takia haluaisinkin kertoa jo ystäville ketkä on juuri saanu vauvat. Mut en halua kertoa, kun tiedä miten tämä etenee. Nettiä on tullu selattua sit ihan liikaa, mieskin jo sanoi että kannattaako ihan noin paljon :D
 
  • Tykkää
Reactions: ViileäVenla
Mulla ei ole tissit ollut kipeät ollenkaan, enkä muista, että aikaisemminkaan on alkuraskaudessa ollut. Tää on mun neljäs raskaus, yksi kemiallinen on myös, ja kaksi lasta on siis ennestään.

@Ehkä sitttenkin? Oliko sulla kuinka alussa raskaus? Kovatkin kivut voi olla normaaleja, mut toki jos ei pysty olemaan niin kannattaa kysyä jostain. Mulla oli kuopuksesta parina kolmena yönä ihan kamala kipu vatsassa siinä ennenkun olin plussaa edes tehnyt. Siis ihan sellainen, että kylmähiki tuli ja en pystynyt liikkumaan hetkeen. Kävin kerran yökkimässäkimän. Arvelen, että suolisto jotenkin reagoi raskauteen, ei ollut menkkamaisia kipuja vaan erilaista.
 
Kyllä, raskauteen liittyvää jumia. Lääkäri veikkasi että nukkumistapani ovat muuttuneet, joka aiheuttanut kipuja. Mutta olipaha mukavaa jutella lääkärin kanssa raskaudesta, kun tähän asti jutellut vaan täällä ja oman miehen kanssa. Ja sit kun varhaisultrakin on vasta parin vkon päästä.
Ompa ihana kuulla! <3 Ultrattiinko ollenkaan jos niin mitä näky?
 
Täällä oli paljon tullu juttua ja paljon uusia plussanneita, tervetuloa ja onnea plussasta! <3

Mulla oli kans aika kovia kipuja 4+0-5+0, ei kuitenkaan sellasia, että tulis itku, mutta piti pysähtyä. Edelleenki välillä tulee menkkajomoja.

Tänään meillä pyörähti oviksestä laskettuna 6+0. Eli 7nnellä raskausviikolla ollaan, jotenki vaikea edelleen uskoa todeksi ja en ois millään uskonu, että tänne saakka päästään. Nyt tavotellaan siis rv 8 mikä on ihan mieletöntä! Siitä enään kuukausi niin ollaan jo raskauden toisella kolmanneksella <3 10 päivää varhaisultraan.. Jaksankohan oottaa vai siirränkö viikonlopulle :D

Täällä pahoinvointi alkaa muistutella itsestään aamuisin, mahakaan ei oikeen toimi ja taitaa olla parasta jättää aamukahvi juomatta niin ei alkais nii hirviästi etoa. Säännölliset ruokailut hillitsee nii ettei ihan oksuksi mee, mutta veikkaan, että tämä pahenee, ennekuin helpottaa..
 
Täällä tänään omien laskujen mukaan jo 6+4 Etova olo koko ajan ja juuri tässä miettinyt että kuinka paha olo pitää olla että vois jäädä saikulle.. Työ on lähes pelkkää asiakaspalvelua, seisomista ja kävelyä ja noin vain ei lähdetä vessaan jos iskee paha olo.
Neuvolan oon jo varannu olikohan 9+ jotain, varhaisultraan ei taideta mennä yksityiselle, yritän neuvolassa josko kurkkaisivat, siellä ainakin ennen on ollut ultralaite
 
Täällä 6+3 oletettavasti eikä kertakaikkiaan mitään oireita taaskaan. Yöllä ei oo nyt ees pariin päivään tarvinnut käydä pissalla. Kovasti yritän muistutella itseäni että ei ollut esikoisestakaan oloja. Mutta ei auta, huolestuttaa silti. Odotusaikaa kirjaimellisesti.

Uusille vinkkinä että yritettiin vähän listata meitä odottajia, se lista on varmaan tuolla parin sivun takana. Eli aina siihen viimeisimpään voi halutessaan itsensä lisätä :)
 
Täällä pahoinvointia, vielä en ole oksentanut mutta oikeen mikään ruoka ei maistu ja kun ei oikeen mikään ruoka maistu niin huono-olo pahenee. Enimmäkseen syön voileipiä. Viime viikolla jäi aamukahvi pois ja nyt ei voi juoda edes päivällä. Mieli tekee appelsiinimehua, mutta sitä juon vain pieniä eriä, sitä kun ei ole kiva oksentaa. Välillä tulee mieli jotain ruokaa mitä sitten ei voi enään seuraavana päivänä syödä. Toivottavasti tämä olo menee pian ohi.

tervetuoloa uusille ja pahoittelu matkasta pudonneille ❤
 
Jos jotain positiivista niin yöt saan nukuttua paremmin ja unikin tulee nopeasti.

yksi tuttu paljasti eilen että on 7 viikolla raskaana (mulla nyt 7+1). Itse en halunnut vielä paljastaa kun paikalla oli myös muita keitä en tunne. Kiva että on joku samassa tilassa kun suurin osa kaveriporukasta on jo lapset tehnee ja on samaa ikäluokkaa mun isompien lasten kanssa.
 
Kyllä sanosin, että jos on kovin paha olo kannattaa jäädä saikulle, turhaan sitä itseään kiusaa. Esikoista odottaessa tein hoitotyötä ja en päässyt tauoille juurikaan. Saattoi olla, että päivässä kerkesi 15min pitää ruokatauon. Työnantaja ei tähän ottautunut sittenkään, kun tiesi raskaudesta vaikka kerroin, että tällä tauko määrällä en pysty töissä olemaan koska tulee pahaolo. Olin sitten käytännössä saikulla koko ajan.

Nyt alkoi tulla aika huono olo, kun aamupalasta oli aikaa. Kahvi aamulla kyllä edelleen maistui.
 
Perhe-Artelle mekin ajellaan 100km päästä :D niin hyvä kokemus jäi esikoisesta niin pakko päästä samaan paikkaan :)

Oireettomuus jatkuu. Onneks flunssa selätetty niin ehkäpä ne oireet tulee sieltä esiin jos jääneet flunssan taakse. Tai sit ne ei tuu :D
 
Mulla nyt 6+4. Etova olo alkoi 5+, ja tällainen infernaalinen pahoinvointi näyttää nyt voimistuvan 6+ eteenpäin. Eilen en pystynyt syömään hedelmää ja vehnäpullasämpylää kummempaa, mutta onneksi illasta helpotti ja sain syötyä kanaa ja riisiä. Kestokrapula on tälle ololle erittäin osuva kuvaus.

Hankin sitä kofeiinitonta kahvia jo oikeastaan heti kun plussasin, mutta eipä auta kun viime viikosta ei ole enää kahvi mennyt alas millään lailla. Olen siis melkoinen kahvikissa ja siksi hommasin kofeiinitontakin, että voin ryystää entiseen malliin huoletta, mutta ihan seinään loppui.

Tänään otin suosiolla sairaslomapäivän, koska olo on yhtä huono kuin eilen, enkä saanut juuri mitään kunnollista aikaiseksi pahoinvoinnin takia. Mulla on maha kuralla, joten ilmoitin sen syyksi, kun en halua vielä raskaudesta kertoa. Yritän tänään syödä väkisin vähän enemmän, jos se auttaisi. Ulkona aamulenkillä koirien kanssa tuli pieni hetki jolloin pahoinvointi väistyi.

En jotenkin olisi huolissaan oireettomuudesta. Itseä huolettaisi eniten se, jos oireita on ollut ja ne sitten yhtäkkiä loppuvat - siis tapahtuisi jonkinlainen dramaattinen muutos. Aaltoiluhan toisaalta kuuluu asiaan. Niin monella on oireeton raskaus, että itse pidän sitä normaalina.
 
Siis miettikään. Mä varasin Mehiläiseen ajan sinne 26.9. Soitin äsken ku en oikeen löytäny järkevää hintaa käynnille (muutaku lääkärin palkkio 120€, jonka ne lääkärit ite määrittään. Nii se asiakaspalvelija sano, että ne ei voi kertoa hintaa, kun lääkäri määrittää sen ite ja tämän kyseinen lääkäri ei ole määrittänyt juuri varhaisultran hintaa. Hinta-arvio oli 69€-200€+ lääkärin palkkio 120€. Sitten luonnolllisesti kysyin, että voisko tältä lääkäriltä tiedustella tätä hintaa, kun aika tyyriiltä kuulostaa, jos kalleimman kautta menee (320€). Nii kuulemma on nyt vaan helpompi perua aika, kun se lääkäri määrittelee sen hinnan itse, joten sen saa tietää vasta sen käynnin jälkeen. Yllättäen peruin tuon ajan ja otin ihan yksityiselle gynelle, jossa ilmotettiin suoraan, että 70€/varhaisultra, kun varasi. . En tiiä ärsyttääkö hormoonit vai tuo koko keissi. No onneksi löyty aika illalle ja 24.9 torstaille, eli pari päivää aijemmin. Ei tarvi oottaa enä'ä kun 8 päivää <3 Kunpa vaan kaikki ois tooooosi hyvin!
 
Minä yritän olla saikuttamatta mahdollisimman pitkälle, jotta säilyy palkallisia saikkupäiviä loppuraskauteen mikäli siellä hankalaa. Helpommin varmaan sanottu kuin tehty, sillä pahaa oloa on tosiaan jo koko ajan enemmän ja vähemmän. Olen onneksi sellaisessa työssä että hyvin pitkälti itse säätelen omat menoni!
 
Minä yritän olla saikuttamatta mahdollisimman pitkälle, jotta säilyy palkallisia saikkupäiviä loppuraskauteen mikäli siellä hankalaa. Helpommin varmaan sanottu kuin tehty, sillä pahaa oloa on tosiaan jo koko ajan enemmän ja vähemmän. Olen onneksi sellaisessa työssä että hyvin pitkälti itse säätelen omat menoni!
Miten se menee, katkeeko se vuoden vaihteessa se palkallisten saikkujen määrä.. vai oliko se jotenki pidempi aika, miltä se katsotaan. Itsellä ei muistikuvia näistä.. vaikka kaksosten odotuksessa jouduin saikulle 15 viikolta.
 
@Ehkä sitttenkin? Oliko sulla kuinka alussa raskaus? Kovatkin kivut voi olla normaaleja, mut toki jos ei pysty olemaan niin kannattaa kysyä jostain. Mulla oli kuopuksesta parina kolmena yönä ihan kamala kipu vatsassa siinä ennenkun olin plussaa edes tehnyt. Siis ihan sellainen, että kylmähiki tuli ja en pystynyt liikkumaan hetkeen. Kävin kerran yökkimässäkimän. Arvelen, että suolisto jotenkin reagoi raskauteen, ei ollut menkkamaisia kipuja vaan erilaista.
Inssistä on tänään tasan 5viikkoa eli about 6+6 mennään jos siitä lasketaan.
Kipu meni onneksi ohi kun lepäsi ja pidin kauratyynyä.
Mutta mua selkeästi rangaistaan jostain (Äh miksei mulla toimi noi hymiöt!?!) koska kun tuntui että jes aamupala maistuu ja otin jopa monivitamiinin (on ollut nyt taukoa kun tuntuu etten sitäkään alas vaikka syönyt jo monta vuotta) niin pari tuntia tästä sitten kävin pöntöllä yökkimässä kun aivan yhtäkkiä tuli tuskan hiki ja kamala olo. Nyt olen syönyt (taas) vaan karkkia..

Mä niin mielellään vaan nukkuisin seuraavat viikot ja heräisin kun tämä menee ohi. Töitä vielä pystyn tekemään kun kotona voi vaihdella kokoajan asentoa jne, toimistolla en voisi olla mitenkään vaikka istuma työ onkin
 
Deleted member 148660
.
Miten se menee, katkeeko se vuoden vaihteessa se palkallisten saikkujen määrä.. vai oliko se jotenki pidempi aika, miltä se katsotaan. Itsellä ei muistikuvia näistä.. vaikka kaksosten odotuksessa jouduin saikulle 15 viikolta.
Uskoisin, että riippuu työehtosopimuksesta. Meillä ainakin katkeaa, jos välillä käy kuukauden normaalisti töissä.
 
  • Tykkää
Reactions: ViileäVenla
Jotenkin muistelisin että jos sairaslomilla on eri syy, laskuri nollaantuu? En kyllä ole varma, en onneksi ole juurikaan sairastellut työuran varrella. Nyt on kyllä kiitollinen jatkuvasta etätyöstä, koska työnteosta ei tulisi varmaan sitäkään vähää toimistolla. Mulla ei varsinaisesti ole työaikoja, mutta asioita pitäisi saada aikaan, eikä se oikein tuon pahoinvoinnin kourissa onnistu. Onneksi pahoinvointi useimmilla helpottaa jo parin viikon päästä.
 

Yhteistyössä