Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Sairauspoissaolot menevät aina sovellettavan työehtosopimuksen mukaan. Eli se, onko sairauspoissaolo palkaton tai palkallinen, ja myös se, moneltako päivältä työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa työntekijöille. Eli kannattaa tutustua omaan Tesiin. Tottakai joissakin yrityksissä voi olla paikallisia sopimuksia tähän liittyen, ja nämä voi selvittää esim HR:ltä.

Tosiaan jos päivät on käyttänyt täyteen, eli työnantajan velvollisuus maksaa sairausajan palkkaa päättyy, niin tässä vaiheessa työntekijä hakee korvauksia suoraan Kelalta.

HR-hommissa olen töissä, eli tuttua kauraa haha
 
vierailija
Te ketkä olette käyneet varhaisultrassa yksityisellä..Paljonko teillä on nuo varhaisultraäänet maksaneet ja missä ootte käyneet?
Meillä maksoi noin 230€ Terveystalossa lääkäripalkkioineen. Eli hinnat tosiaan selvästi vaihtelee. Jospa vain olisi ehtinyt nähdä tuon suosituksen Perhe-Artesta, olisin varmasti harkinnut sitä vaihtoehtoa, kun positiivisia kokemuksia porukalla sieltä on ja hinnastokin yksityisiä lääkäriasemia edullisempi.
 
  • Tykkää
Reactions: Sofialla
Meillä maksoi noin 230€ Terveystalossa lääkäripalkkioineen. Eli hinnat tosiaan selvästi vaihtelee. Jospa vain olisi ehtinyt nähdä tuon suosituksen Perhe-Artesta, olisin varmasti harkinnut sitä vaihtoehtoa, kun positiivisia kokemuksia porukalla sieltä on ja hinnastokin yksityisiä lääkäriasemia edullisempi.
Kuulostaa olevan linjassaan tuon Mehiläisen kanssa. Teenpä niin, että käyn ensin tuolla Merioulun neuvolassa (tosiaan Oulussa asun)ja jos siellä tulee epäselvyyksiä niin sitten menen yksityiselle tarkempaan arvioon.. (Toki varmaan sillon pääsee jo kunnallisenkin kautta)..
 
En ole koskaan raskauden takia joutunut onneksi saikulle. Mielenkiinnosta: raskaus kun ei ole sairaus, niin millä syykoodilla sitä sairauslomaa myönnetään? Meillä ei saa olla omalla ilmoituksella esimiehen luvalla kuin 3 pv ja sen jälkeen pitää olla lääkärintodistus.

Tämä Suomen systeemi, joka pakottaa äidit kotiin kk ennen synnytystä on tosi jäykkä. Oon ollut ihan vahvassa vedossa loppuun saakka aiemmilla kierroksilla ja mieluusti käyttäisin ne äitiyslomapäivät lapsen kanssa kotona kuin yksinäni. Ilmeisesti tuossa äitiysloman aloitusajassa ei ole mitään neuvotteluvaraa.
 
Mä en oo kummassakaan aiemmassa onnistuneessa raskaudessa ollut päivääkään saikulla ja mielelläni olisin ollut pidempäänkin töissä, kun äitiysloma alkoi. Mutta toisaalta molemmat ovat syntyneet vähän etuajassa, joten ei oo aika tullut niin pitkäksi ja esikoisen raskausaikana opiskelin ihan synnytykseen saakka:giggle:
 
Täälläkään esikoisesta ei tarvinut olla pois (aika tuskaa olis kyllä ekat viikot käydö toimistolla mutta selvisin enkä paljastunut) ja tosiaan pidempäänkin olisin kyennyt olemaan, ja kävinkin pari kertaa työpaikalla ennen vauvan syntymää :D
 
En ole koskaan raskauden takia joutunut onneksi saikulle. Mielenkiinnosta: raskaus kun ei ole sairaus, niin millä syykoodilla sitä sairauslomaa myönnetään? Meillä ei saa olla omalla ilmoituksella esimiehen luvalla kuin 3 pv ja sen jälkeen pitää olla lääkärintodistus.

Tämä Suomen systeemi, joka pakottaa äidit kotiin kk ennen synnytystä on tosi jäykkä. Oon ollut ihan vahvassa vedossa loppuun saakka aiemmilla kierroksilla ja mieluusti käyttäisin ne äitiyslomapäivät lapsen kanssa kotona kuin yksinäni. Ilmeisesti tuossa äitiysloman aloitusajassa ei ole mitään neuvotteluvaraa.
Yleensähän ne taitaa olla aihekoodilla synnytykseen liittymättömät supistukset, raskauteen liittyvä väsymys jne. Tai ihan selkäsärky, uupumus jne.

Mä olin periaatteessa esikoisesta aika hyvässä kunnossa loppuun asti, mutta selkävaivaisena jäin lomille jo vähän ennen äitiyslomaa. Ja olin erittäin mielelläni kotona lepäämässä ennen vauvan tuloa. Nyt vähän eri asia kun tuskin taaperon kanssa niin levätään :D mutta nää on niin yksilöllisiä juttuja että jokainen menee just omien voimavarojen mukaan :)
 
pakko vielä kysyä että miten te joilla on jo lapsi tai lapsia pärjäätte heidän kanssa? Mulla käy sääliksi kun toinen ihmettelee kun äiti ei pysty mitään tekemään ja on jo 4.5v että ymmärtää kyllä jo aika paljon. Mies onneksi on kaikki illat kotona ja pystyy hoitamaan kaiken mutta selkeästi häntäkin jo nyt ärsyttää
 
@Sofialla Huh mikä hinta ja raivostuttavaa, ettei pystytä hintaa kertomaan tarkemmin :eek: Kiva kun kuitenkin löysit halvemman vaihtoehdon ja vielä aiemmin!

Mainostan taas uusille fb-ryhmää. Eli jos kiinnostaa liittyä salaiseen toukokuisten fb ryhmään niin pistäkään mulle yksityisviestillä linkki profiilistanne. Mä laitan teille sitten kaveripyyntöä, että saan kutsuttua teidät ryhmään ja poistan kamuista kun ootte päässeet ryhmään :)
 
Pitää toivoa, ettei tarvitsisi olla paljoa sairaslomalla, mutta toisaalta oma hyvinvointi on tässä kohtaa tärkeämpää. Onneksi on säästöjä, jos tulot tippuvat!

Missä vaiheessa äitiyslomalle pitää jäädä?

Näytti tuolla Perhe-Artessa olevan se NIPT-tutkimus 650e, ketkä siitä olivatkaan kiinnostuneita (toisaalla 800e).
 
Oon ollu viimeset 2 viikkoa niin uupunut ja nukkunut vaan töiden jälkeen päikkäreitä. Lisäksi viimeisen viikon alkanut myös olla niin paha olo, että treenaaminen ollut viimeinen asia mielessä. Tänää kuiteki skarppasin, pahasta olosta huolimatta, ja vedin kunnon salitreenin. Ja teki oikeesti tosi hyvää, kroppa on sen verran jumissa ja turvoksissa.

En haluaisi kuitenkaan raskauden jälkeen olla ihan lyssähtänyt ja löysä haha. Nii toivottavasti pystyy treenailemaan läpi raskauden.
 
Nonii ultrassa käyty. (Hitto et oli kallista, Terveystalolla, en varatessa tajunnu et lääkärinpalkkio tulee hintaan...) Kohdusta löytyi sikiö, ja syke näkyi. Viikot vastas 6+4 vaikka laskennallisesti kk 7+4. Toki ite olin jo varma et varmasti on pienempi ku ovulaatio oletettavasti ollu myöhemmin. Suositteli 2vk päästä kontrollia, näkee miten kehittyy. Samalla myös varmistus et onko vain yksi sikiö kun taas kohdussa kaksi laajentumaa. Ajattelin ens viikolla neuvolassa kysyä josko pääsis julkiselle puolelle viikkomääritykseen.
 
Hellurei!

Tällainen hieman ylläriraskaana oleva ja kuukautisten mukaan laskettu aika 12.5. Huomenna varhaisuä (yksityisesti, koska ystävällisesti kunta ei suostunut varhaisuä piffaamaan, vaikka ihan todellinen ajatus on, että raskaus mahdollisesti pidemmällä). Mutta jos pysytään huomisen ultrankin jälkeen toukokuussa, haluaisin kanssa salaiseen toukokuuryhmään. :)
 
Nonii ultrassa käyty. (Hitto et oli kallista, Terveystalolla, en varatessa tajunnu et lääkärinpalkkio tulee hintaan...) Kohdusta löytyi sikiö, ja syke näkyi. Viikot vastas 6+4 vaikka laskennallisesti kk 7+4. Toki ite olin jo varma et varmasti on pienempi ku ovulaatio oletettavasti ollu myöhemmin. Suositteli 2vk päästä kontrollia, näkee miten kehittyy. Samalla myös varmistus et onko vain yksi sikiö kun taas kohdussa kaksi laajentumaa. Ajattelin ens viikolla neuvolassa kysyä josko pääsis julkiselle puolelle viikkomääritykseen.
Onnea sykkeen näkymisestä. ♥ Ihana tunne varmasti. Itse malttaisi millään odotella kahta viikkoa
 
Oli näemmä mun jälkeen tullut unohtanut laittaa sen version, jossa minäkin, joten tässä minut lisättynä uusiksi!

La/nimimerkki/ikä/kuinka mones

1.5. / Vappuvauva / 38 / 1.
1.5 / Haavekuvia / 24 / 2.
2.5 / Vanamo85 / 35 /5.
4.5/ Avaolivia/35/3
8.5/Mimpsu93/26/2.
8.5. / Pihaportti / 30 / 1.
8.5. / Disco Volante / 37 / 1.
9.5 / iinesankka82/ 37/ 2.
10.5. / Mohan / 31 / 1.
12. 5 / Sofialla / 28 / 1.
12.5. / FantaViona / 33 / 2.
13.5 / LaTiLa / 39 / 6.
14.5 / Caro87 / 33 / 3.
14.5 / hemari / 31 / 3.
14.5. / Sofianella / 30 / 1.
16.5. / Tinksuliini / 31 / 1.
17.5. / ouzeii / 35 / 3.
19.5. / astianpesukone / 27 / 1.
19.5. / babyonmind / 32 / 4.
20.5. / mim1 / 41 / 3.
21.5. / Pioni89/ 30/ 1.
24.5. / helmikorvakoru / 26 / 1
 
Hei! Ilmoittaudun mukaan keskusteluun :) . Oonkin seurannu toiveissa vauva 2021 palstaa maaliskuusta asti, vaikkakaan koskaan en ole itse kommentoinut. Pari viikkoa sitten sain ekaa kertaa ikinä plussan reilun vuoden yrityksen jälkeen. Nyt olis rv6+2 ja varhaisultra varattuna 24.9 päivälle. Salaisesta fb ryhmästä olisin kiinnostunut sitten varhaisultran jälkeen

On ollu kiva seurata teidän matkaa ja nyt uskaltaudun itsekin mukaan:D
 

Yhteistyössä